eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
790 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
215 ویدیو
20 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 معرفی کتاب «بازاندیشی در سلفی‌گری؛ شبکه های فراملی علمای سلفی در مصر، کویت و عربستان سعودی»
⭕️ معرفی کتاب «بازاندیشی در سلفی‌گری؛ شبکه های فراملی علمای سلفی در مصر، کویت و عربستان سعودی» 🔤 Rethinking Salafism; The Transnational Networks of Salafi 'Ulama in Egypt, Kuwait, and Saudi Arabia ✍️ نویسنده: Raihan Ismail 📓 انتشارات: Oxford University Press 📅 سال انتشار : 2021 🔹 یکی از منابع ایدئولوژیک اصلی برای خشونت در گروه‌های است. مجموعه‌ای از ادبیات علمی و پژوهش‌های قابل توجه در مورد شبکه‌های جهادی ، به ویژه پس از حملات ۱۱ سپتامبر در ایالات متحده وجود دارد. این مباحث شامل افراطی بودن تفکر مورد نظر نظریه‌پردازان جهادی و سلفی‌ها است. با این حال سلفی‌گری یک جنبش یکپارچه و سراسری نیست و جریان‌های متعددی را در بر می‌گیرد. بررسی این جریان‌ها برای درک سلفی‌گری و تاثیر آن بر جوامع مسلمان بسیار مهم است. 🔹علاوه بر جهادی‌های سلفی (کسانی که خشونت را تایید می‌کنند) دو طیف گسترده دیگر در سلفی‌گری وجود دارد: و اهل مصالحه و دیگری و تندرو. سلفی‌های آرامش‌گرا یک سنت غیرسیاسی را تایید می‌کنند و فعالیت سیاسی را به هر شکلی غیرقابل قبول می‌دانند. سلفی‌های کنش‌گرا از تغییرات سیاسی حمایت می‌کنند و جریان‌های سیاسی به رهبری را سنت‌های سلفی تلقی می‌کنند. 🔹علمای آرامش‌گرا و کنش‌گرا به شکل مجزا در جوامع خود فعالیت دارند. مطالعات درباره این علما با توجه به کشورها انجام شده است و بر ماهیت و تأثیر سلفی‌گری بر روند اجتماعی آن کشورها تمرکز دارد. ریحان اسماعیل در کتاب بازاندیشی در سلفی‌گری، خاستگاه، فعل و انفعالات، و تأثیرات اجتماعی شبکه‌های فراملی علمای سلفی در مناطق مختلف شامل سعودی، و را ارزیابی می‌کند. 🔹او فعالیت‌های علمای آرامش‌گرا و کنش‌گرا را برای حفظ و ترویج عقایدشان نشان می‌دهد. چیزی که از نظر هر کدام از آن‌ها سلفی‌گری “اصیل” است. این کتاب ارزیابی مجددی از دوگانه آرامش‌گرا و کنش‌گرا را ارائه می‌دهد و عقیده دارد که این دوگانگی در مورد تفکر سلفی‌گری با دوگانگی که در نگرش و تفکر در باب مسائل اجتماعی وجود دارد، متفاوت است. 📌 فهرست مطالب: 1️⃣ مقدمه 2️⃣ ساختارشکنی سلفی‌گری 3️⃣ همبستگی فراملی علمای سلفی: سیاست 4️⃣ شبکه‌های فراملی علمای سلفی: بحث بر سر شکاف بین و 5️⃣ شبکه‌های فراملی علمای سلفی: وحدت حرکی/آرامش‌گرا در برابر سلفی‌گری جهادی؟ 6️⃣ شبکه‌های فراملی علما: رقابت در حوزه اجتماعی 7️⃣ نتیجه‌گیری @dolatedin
🎞 مستند: دیپلماسی مذهبی ترکیه در بوسنی و هرزگوین 🔹یکی از نقاطی که جمهوری اسلامی ایران با حمایت نظامی از مردم آنجا شهدایی را تقدیم کرده است ولی پس از جنگ نتوانسته حضور فرهنگی خود را تداوم ببخشد و کشورهایی مانند عربستان و ترکیه میدان‌داران اصلی فرهنگ آن کشور شده‌اند، بوسنی و هرزگوین است. اتفاقی که در سوریه و عراق هم در حال تکرار است. یعنی جایی که ایران شهید می‌دهد ولی دیگران میوه‌های فرهنگی‌اش را می‌چینند! 🔹در این مستند به فعالیت های ترکیه در حوزه دیپلماسی مذهبی در بوسنی و هرزگوین پرداخته شده است. این مستند توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است. 🖇برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba_ir
💢مراکش و اسرائیل درباره همکاری بین امامان مسلمان و خاخام‌های یهودی گفتگو کردند 🔹تی آر تی عربی: چهارشنبه 9 فوریه، دیوید گوورین، رئیس هیئت در مراکش، با احمد عبادی، دبیر کل دیدار و در جریان آن، همکاری بین امامان مسلمان و خاخام‌های یهودی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 🔹دیوید گوورین ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، در توییتی در حساب کاربری خود نوشت: «ما چندین برنامه عملی را مورد بحث قرار دادیم و سعی کردیم آنها را با توجه به همکاری بین ائمه مسلمان و خاخام‌های یهودی به واقعیت تبدیل کنیم. هدف از همکاری تقویت پایه‌های ، و پذیرش دیگران و غلبه بر اختلافات ایدئولوژیک برای پیشبرد جوامع ما به سوی آینده‌ای بهتر است.» 🔹اسرائیل و مراکش پس از تعلیق روابط فی مابین در سال 2000 و پس از آنکه رباط روابط خود را به دلیل وقوع انتفاضه دوم فلسطین متوقف کرد، از سرگیری روابط دیپلماتیک بین خود را در 10 دسامبر 2020 اعلام کردند. @dolatedin
🔻 کتاب «وهابیت و جهان؛ درک تأثیر جهانی عربستان سعودی بر اسلام»
💢 کتاب «وهابیت و جهان؛ درک تأثیر جهانی عربستان سعودی بر اسلام» 📚 Wahhabism and the World; Understanding Saudi Arabia's Global Influence on Islam ✍🏼 ویراستار: Peter Mandaville 📓ناشر: انتشارات دانشگاه آکسفورد 📅 تاریخ انتشار: فوریه 2022 🔹این اثر یکی از اولین مطالعات جامع در مورد چگونگی تأثیر بودجه سعودی بر مذهب در سراسر جهان است که تحلیل‌های برترین اندیشمندان مطالعات اسلامی و دینی را پیرامون این مسأله گرد آورده است. 🔹برای بیش از نیم قرن، عربستان سعودی - چه از طریق کانال‌های رسمی و چه غیر دولتی - میلیاردها دلار برای تأمین و حمایت مالی از فعالیت‌های مذهبی در سراسر جهان سرمایه‌گذاری کرده است. 🔹تأثیر ، شکلی متمایز از اسلام سخت‌گیرانه و سفت و سخت و مرتبط با تشکیلات مذهبی سعودی بوده است که در میان جوامع مسلمان در تقریباً تمامی قاره‌ها گسترش یافته است. 🔹این جلد شامل مقالاتی از محققان برجسته‌ای است که منشأ و تکامل مذهبی سعودی، تأثیرات آن در مناطق مختلف در سراسر جهان و روندهای احتمالی آینده را در پرتو رهبری جدید سعودی مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند. علاوه بر آن فصل‌هایی از کتاب به بازیگران و نهادهای اصلی درگیر در تبلیغ دینی جهانی عربستان سعودی اختصاص دارد. 🔹این کتاب همچنین شامل طیف وسیعی از مطالعات موردی منطقه‌ای است که تحلیل عمیقی از ماهیت و چگونگی تأثیر عربستان سعودی در کشورهای مختلف در سرتاسر جهان ارائه می‌کند. 📌فهرست مطالب: 🔸مقدمه 🔸بخش اول: 🔹وهابیت و جهان: تحول تاریخی، ساختار، و آینده فراملی‌گرایی مذهبی عربستان سعودی نویسنده: Peter Mandaville 🔹وهابیت و در دیدگاه جهانی نویسنده: Natana Delong-Bas 🔹از درعیه تا ریاض: تاریخ و تأثیر جهانی تبلیغ و آموزش دینی عربستان نویسنده: Christopher Anzalone and Yasir Qadhi 🔹منشورات و نزاع بر راست‌دینی و رهبری در اسلام اهل سنت نویسنده: Andrew Hammond 🔹وهابیت فراملی: الإسلامی و نویسنده: Reinhard Schulze 🔹سازمان‌های بشردوستانه و امدادی جهانی عربستان سعودی نویسنده: Nora Derbal 🔸بخش دوم: 🔹سلفی‌گری، آموزش و جوانان: کمپین عربستان سعودی برای وهابیت در نویسنده: Noorhaidi Hasan 🔹نفوذ عربستان در : فراتر از ، و بنیادها نویسنده: Emil Nasritdinov and Mametbek Myrzabaev 🔹عربستان سعودی: توپ ویرانگر جنوب آسیا نویسنده: James M. Dorsey 🔹کار برای امرار معاش در سرزمین الله؛ مهاجرت از به عربستان سعودی و حواله‌های وهابیت نویسنده: Nazli Kibria and Sultan Mohammed Zakaria 🔹 و عربستان سعودی: در میانه نزدیکی و دوری نویسنده: Terje Østebø 🔹سازش‌های وهابی و «سلفی‌سازی نرم» در نویسنده: Alexander Thurston 🔹بازکاوی پیوند سعودی-سلفی در نویسنده: Stéphane Lacroix 🔹برادران عرب، اسلحه و جیره غذایی: چگونه سلفی‌گری به و هرزگوین راه یافت نویسنده: Harun Karcic 🔹تغییر خطوط نفوذ عربستان سعودی در نویسنده: Hira Amin @dolatedin
Wahhabism_and_the_World_Understanding_Saudi_Arabias_Global_Influence.pdf
3.14M
💢 کتاب «وهابیت و جهان؛ درک تأثیر جهانی عربستان سعودی بر اسلام» ✍🏼 ویراستار: Peter Mandaville 📓ناشر: انتشارات دانشگاه آکسفورد 📅 تاریخ انتشار: فوریه 2022 @dolatedin
⭕️ فرمان طالبان درباره روز ولنتاین صحت ندارد 🔹معاون سخنگوی فرمان صادره از سوی این گروه درباره روز را تکذیب کرد. 🔹به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، انعام الله سمنگانی در گفت‌وگوی اختصاصی با این خبرگزاری گفت: «فرمان منتشر شده در خصوص روز ولنتاین و اعلامیه‌ای از آدرس ریاست الوزرای حکومت منتشر نشده است.» 🔹در بخشی از این اعلامیه جعلی آمده است: «هر دختر و پسری که در این روز بازداشت شوند، نکاح‌شان شرعا توسط منسوبین طالبان صورت خواهد گرفت و با آن‌ها برخورد جدی و اسلامی صورت می‌گیرد.» @dolatedin
⭕️ صدور مجوز اکران فیلمی درباره همجنس‌گرایان در سینماهای امارات 🔹الرأی الآخر: سینماهای متحده عربی به غیر از امارات شارجه در صدد اکران یک فیلم هندی هستندکه ماجرای آن درباره است. 🔹این فیلم حول محور ازدواج همجنس‌گرایان می‌چرخد و مقامات اماراتی گفته‌اند که تنها افراد بالای ۲۱ سال می ‌توانند آن را در سینماهای این کشور تماشا کنند. 🔹مدیر تولید این فیلم گفته است که فیلم حاوی صحنه‌های بسیاری است که در خاورمیانه قابل قبول نیست. 🔹گفتنی است ماه مه گذشته نیز دبی میزبان کنفرانس بین‌المللی درباره هویت جنسیتی و حقوق دگرباشان جنسی بود. 🔹ژوئن سال گذشته نیز سفارتخانه‌های و در ابوظبی پرچم رنگین‌کمانی را که به دگرباشان اشاره دارد، روی ساختمان خود برافراشتند. 🔹این اولین بار بود که در یک کشور عربی پرچم همجنس‌گرایان برافراشته می‌شد. 🔹این رفتارها موجی از عصبانیت را در بین اماراتی‌ها به همراه داشته و آنها بارها مخالفت خود را با چنین موضوعاتی اعلام کرده‌اند، اما مقامات این کشور توجهی به این موضوع ندارند. (شفقنا) @dolatedin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ معلمان و دانش‌آموزان در هند مجبور به برداشتن حجاب شدند 🔹وایر: با بازگشایی ، از کارکنان، معلمان و دانش‌آموزان خواسته شد تا پیش از ورود خود را بردارند. 🔹همزمان با بازگشایی کالج‌ها در کارناتاکا در روز دوشنبه، 14 فوریه، توییت‌هایی از سراسر ایالت منتشر شد که نشان می‌دهد دانش‌آموزان و معلمان ظاهرا مجبور به برداشتن حجاب خود شده‌اند. 🔹چندین نفر در توییتر به تحقیر علنی دختران و زنان مسلمانی که مجبور به درآوردن لباس و پوشش خود در خیابان شدند، اشاره کرده و برخی دیگر یادآور شدند که بخشی از دانش آموزان در کلاس‌ها غایب هستند. 🔹همه موسسات آموزشی در کارناتاکا از چهارشنبه گذشته، 9 فوریه، پس از تصمیم کالج‌های پیش‌دانشگاهی مبنی بر ممنوعیت ورود دانش‌آموزان دختر با حجاب به کلاس‌های درس که منجر به اعتراض‌ها و درگیری‌ها در سراسر ایالت و سپس در مناطق دیگر شد، تعطیل شده بودند. 🔹پنج‌شنبه گذشته، دادگاه عالی کارناتاکا در دستور موقت خود و تا پیش از رسیدگی به تمام دادخواست‌های مربوطه، با اجازه بازگشایی مدارس، تمام دانش‌آموزان را از پوشیدن حجاب و هرگونه نماد مذهبی در کلاس‌های درس منع کرد. @dolatedin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ چامسکی: اسلام‌هراسی کشنده‌ترین شکل را در هند به خود گرفته است 🔹پروفسور «نوام چامسکی»، زبان‌شناس، محقق مشهور و منتقد سیاست‌های آمریکا گفت که کشنده‌ترین شکل را در به خود گرفته است و حدود 250 میلیون مسلمان هندی را به اقلیت تحت تعقیب و مورد آزار و اذیت تبدیل کرده است. 🔹این محقق مشهور در یک پیام ویدئویی به وبیناری که توسط شورای مسلمانان هندی ـ آمریکایی برگزار شده بود با انتقاد از عملکرد دولت هند در قبال اعلام کرد که در حالی‌که آسیب‌شناسی اسلام‌هراسی در سراسر غرب در حال رشد است، کشنده‌ترین شکل خود را در هند به خود می‌گیرد. 🔹چامسکی همچنین گفت که رژیم ملی‌گرای راستگرای نارندرا مودی، به شدت جنایت را در کشمیر تحت اشغال هند تشدید کرده است. وی با بیان اینکه جنایات سابقه طولانی دارد، افزود: این کشور اکنون یک سرزمین اشغال شده بوده و کنترل نظامی آن از جهاتی شبیه اشغالی است. 🔹به غیر از چامسکی، چند دانشگاهی و فعال دیگر در این وبینار با موضوع «تشدید سخنان نفرت‌انگیز و خشونت در هند» شرکت کردند. @dolatedin
‌ 🔻 «امام على(ع) و مسیحیان»؛ جدیدترین یادداشت ژوزف الهاشم
⭕️ «امام على(ع) و مسیحیان» ✍️ ژوزف الهاشم؛ نویسنده و ادیب مسیحی و وزیر اسبق لبنان 🔹در شگفتم از اینکه مدام سؤالات پیش پا افتاده و پوچ از من پرسیده می‌شود که به چه دلیل در مناسبت‌های مختلف به سخنان امام علی بن ابی طالب استدلال و احتجاج می‌کنم. 🔹برخی مرا سرزنش می‌کنند و این رویکرد را نوعی «حماقت» قلمداد کرده و مرا به مبالغه و بزرگ نمایی در سوگیری مذهبی متهم می‌کنند. 🔹در پاسخ به این جماعت کج اندیش می‌گویم: اگر از توانایی فهم درست برخوردار بودند و اندکی در نهج، سیره و راه امام تأملی کرده تا برخی ویژگی‌های شخصیتی و کارنامه مباهات آفرین ایشان از جمله حکومت داری موفق، حکمت، برقراری عدالت، گذشت، خوی نیکو، زهد، بردباری، مهربانی، علم و تقوا، بعلاوه حقیقت اصلاحات سیاسی و اجتماعی وی را دریابند؛ آنان نیز همانند من «احمق» می‌شدند! یا همانند بسیاری از چهره‌های مسیحی که بسان ستارگان درخشانی بر تارک نویسندگی و ادبیات خوش درخشیدند، «احمق» می‌شدند؛ چهره‌های اهل قلمی همچون: جبران خلیل جبران، مخائیل نعیمه، امین الریحانی، جرجی زیدان، امین نخله، بولس سلامه، سعید عقـل، فؤاد إفرام البستانی، ادمون رزق، و همچنین شماری از پیشگامان نواندیش عرصه حماسه سرایی و ادبیات از جمله: سلیمان كتانی، نصری سلهب، جرج جرداق، جرج شكور، میشل كعدی، جرج زكی الحاج و زنجیره‌ای طولانی از چهره‌های ماندگار. 🔹در یکی از سخنرانی‌هایم درباره امام علی، برخی از احادیث، روایات و علویات(قصاید در مدح امام علی(ع)) را ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﭘﺎﻳﻪ ﻭ ﺍﺳﺎﺱ ﻏﺮﻳﺰی گردآوری و بیان کردم، که ناگه این علویات، سخنان حضرت مسیح و موعظه‌های او را یادآوری کرد. در روایتی نیز آمده است، پیامبر به امام علیّ علیه السلام فرمود: «إنَّ فیكَ مثلاً من عیسى، أحبَّـهُ قـومٌ حتى هلكوا فی حبِّـهِ وأبغضَـهُ قـومٌ حتى هلكوا فی بغضهِ»(١)... (اى على، تو در یک مورد همانند عیسى بن مریم خواهى شد: عده‎اى دوستدار او شدند و در این دوستى چندان زیاده‌روى كردند كه تباه شدند و گروهى با او دشمنى كردند و در این دشمنى، راه افراط پیمودند و در نتیجه تباه گشتند). 🔹مشکل اساسی جاهلان و فرقه‌گرایان، و همچنین دلیل اصلی حماقت روشنفکران و اکثر سیاستمداران ما این است که تاریخ را رها می‌کنند، تاریخ نیز آنها را از تمدن بیرون می‌راند. دیگر دلیل در این مسئله نهفته است که میان این افراد و فرهنگ و دانش و کتاب(خواندن) بیگانگی و دشمنی وجود دارد، چرا که آنان مطالعه نمی‌کنند و اگر مطالعه کنند حقیقت آنچه را که خوانده‌اند درک نمی‌کنند. 🔹ابن سینا کتاب مابعدالطبیعه ارسطو را چهل بار خوانده و درک نکرده است، اما پس از آنکه شرح فارابی بر این کتاب را خواند، آن را درک کرد، در نتیجه بسیار شادمان گشت و به خیابان رفته و به مردم صدقه داد. 🔹ما اکنون در روزگاری قرار داریم که جامعه بشری گرفتار بی‌رحمانه‌ترین مصیبت‌ها و بربریت است و ارزش‌های انسانی در اعماق ناخودآگاه فرو رفته و متلاشی می‌شود.. اکنون نفرت، کینه و جنگ، گفت‌وگو با زبان آهن و آتش، بی عدالتی و خشونت، ظلم و فساد، کفر، تعصب و فتنه بر جهان سایه افکنده؛ فتنه‌ای که از قتل شدیدتر است. 🔹در این زمانه، بشریت رنج دیده، بیش از همه چیز به الهام بخشی و نقش آفرینی اندیشمندان صالح و مصلح و به روشنگرانی از پیروان همه ادیان آسمانی نیازمند است. 🔹آنانی که علاقه‌مندی ما به امام علی به مذاقشان خوش نمی‌آید، چرا سیره ایشان را مطالعه نمی‌کنند؟ چرا حاکمان، مقامات و سیاستمداران نامه امام به مالک اشتر، استاندار مصر، که شگفت‌انگیزترین فرمان درباره حکومت‌داری و یک آیین برای حکمرانی است را نمی‌خوانند؟ 🔹چرا قاضیان، نامه حضرت به قاضی خود، یعنی «شریح بن حارث» را نمی‌خوانند؟ آیا نظامیان نامه امام به فرماندهان ارتش خود درباره رعایت اصول انسانی در استفاده از شمشیر را می‌خوانند؟! 🔹آیا والدین، فرزندان و آموزگاران وصیت امام به حسن و حسین را می‌خوانند؟ 🔹آیا ثروتمندان و شکم‌پرستان وصیت امام درباره کمک به طبقه فقیر، بینوایان، تهیدستان و نیازمندان را می‌خوانند؟ 🔹آیا روحانیون؛ سفیران خدا بر روی زمین، سیره امام علی را می‌خوانند تا در دام کینه و تعصب گرفتار نشوند؟ 🔹بخوانید.. شاید همانند ما «احمق» شوید، که جهل و دوری از عقلانیت دلیل اصلی تمام گرفتاری‌های انسان و همچنین فروپاشی کشورها است. (ایکنا به نقل از الجمهوریة) @dolatedin
🔻 نشستی برای هجوم به ایران؛ آل الشیخ: مقابله با صدور انقلاب خمینی واجب شرعی است
⭕️ نشستی برای هجوم به ایران؛ آل الشیخ: مقابله با صدور انقلاب خمینی واجب شرعی است 🔹همزمان با تلاش عراق برای برگزاری دور جدیدی از گفت‌وگوهای ریاض با تهران، وزیر «» دولت سعودی در سخنانی در ، را آماج اتهام و حمله قرار داد. 🔹«عبداللطیف بن عبدالعزیز آل الشیخ» وزیر امور اسلامی عربستان سعودی شنبه ۲۳ بهمن در سخنانی در مصر، از صدور انقلاب اسلامی به دست گروه‌های همسو با ایران در منطقه ابراز نگرانی شدید کرد. 🔹به نوشته وبگاه روزنامه الیوم السابع، آل الشیخ در مراسم افتتاحیه سیزدهمین شورای اجرایی وزرای و جهان اسلام در قاهره که با حضور عبدالفتاح السیسی برپا شد، گفت: «شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به دنبال صدور انقلاب خمینی به برخی کشورها هستند و لازم است تا با این مسأله مقابله شود». 🔹رئیس سابق هیأت و نهی از منکر عربستان، بدون ابراز نگرانی از عادی‌سازی کشورهایی مثل امارات با رژیم صهیونیستی، افزود: «در خصوص آنچه در برخی کشورهای عربی رخ می‌دهد، مانند یمن که شبه‌نظامیان همسو با ایران هویت آن را دزدیده‌اند، لازم است تا مقامات کشورهای اسلامی و عربی همچون کاری که در این گونه نشست‌ها صورت می‌گیرد، با آن مقابله کنند». 🔹این مقام سعودی همچنین مدعی شد: «واجب شرعی است که با سخنانی ارشادی و تبلیغی مقابل این گروه‌های تندرو ایستادگی کرد. تاریخ شاهد ماست و ما باید با گروه‌ها و سازمان‌های تندرویی که از سیاست برای رسیدن به اهداف مخرب خود استفاده می‌کنند مقابله کنیم.» 🔹آل الشیخ با اشاره غیر مستقیم به سرکوب شدن اخوان‌المسلمین در مصر، خطاب به عبدالفتاح السیسی گفت: «رئیس‌جمهور السیسی مجاهد بزرگی است که مصر را از فاجعه‌ای که می‌رفت در آن گرفتار شود، نجات داد و به فضل خدا و مردانی که زندگیشان را برای مصر فدا کردند، نبرد آگاهی‌بخش جامعه را آغاز کرد». 🔹وزیر امور اسلامی سعودی در ادامه شاه و ولی‌عهد سعودی را نمونه «» و معرفی کرد. او در ادامه به زندانی شدن ده‌ها روحانی دینی و تلاش ریاض برای اسلام‌زدایی از جامعه عربستان اشاره‌ای نکرد. 🔹 در شرایطی از نفوذ انقلاب اسلامی ایران ابراز نگرانی شدید کرده و مقابله با آن را «واجب شرعی» می‌نامد که تاکنون در قبال نفوذ رژیم صهیونیستی در کشورهای اسلامی و عربی واکنشی نداشته است، بلکه در مرداد ماه سال ۱۳۹۷ ویدئویی از «عبداللطیف آل الشیخ» وزیر اوقاف سعودی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که او در آن، هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از حضور مسلمانان اشغالی در عربستان برای ادای مناسک را رد کرده و مدعی شد: «اسراییلی‌ها هرگز مانع حضور مسلمانان برای ادای مناسک حج نشده‌اند، بلکه این است که حج را سیاسی کرده و مانع ورود شهروندانش به عربستان می‌شود.» پس از آن وزارت خارجه نیز در صفحه توئیتر خود از این اظهارات وزیر اوقاف سعودی تمجید کرد. 🔸این سخنان تند وزیر سعودی بی‌پاسخ نماند و دوشنبه ۲۵ بهمن سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره اتهامات بی‌اساس وزیر امور اسلامی عربستان سعودی گفت: «این اظهارات خیلی بی‌ارزش هستند و از این اظهارات مهندسی‌شده و با اهداف خاص کم نشنیدیم. 🔸این اظهارات بسیار مشمئزکننده است و حاکی از آن است که برخی در عربستان همچنان بر طبل نادانی می‌کوبند و سعی می‌کنند از فضاهای بین‌المللی و جمع‌های مسلمانان استفاده و عقده‌گشایی کنند. 🔸همه می‌دانند ایدئولوژی چه نقشی داشته است. عمیقاً و قویاً توصیه می‌کنم مقاماتی مثل ایشان قبل از این‌که صحبت کنند تاریخ ایران سرافراز را بخوانند و متوجه شوند که ایدئولوژی آنها تا چه حد برای منطقه و جهان خسارت داشته است.» 🔸گفتنی است سیزدهمین شورای اجرایی وزرای اوقاف و امور اسلامی جهان اسلام در قاهره دوشنبه ۲۵ بهمن‌ماه به کار خود پایان داد و در بیانیه اختتامیه خود، وزرا ضمن محکوم کردن «حملات حوثی‌ها به عربستان و امارات»، بر «ضرورت مقابله با این اقدامات تروریستی و مداخله ایران در کشورهای عربی و اسلامی به هر وسیله ممکن» تاکید کردند. @dolatedin
🔻 چرا اسلامگرایان ترکیه به واعظ مشهور سوری پشت کردند؟
💢 چرا اسلامگرایان ترکیه به واعظ مشهور سوری پشت کردند؟ ✍🏼فهیم تاستکین 📌بخش اول 🔹المانیتور: مقامات و اسلامگرایان که زمانی از ، محقق اسلامی سوری با تحسین فراوان استقبال کردند، به وضوح در مراسم تشییع جنازه این عالم مشهور غایب بودند. 🔹جودت سعید، محقق برجسته اسلامی، که با رد هرگونه خشونت و دفاع از اعتراضات غیرخشونت‌آمیز علیه دولت سوریه، لقب "گاندی عرب" را برای او به ارمغان آورد، در سن 91 سالگی در استانبول، جایی که برای فرار از جنگ پناه گرفته بود، درگذشت. 🔹سعید یکی از امضاکنندگان به اصطلاح اعلامیه دمشق بود، بیانیه مشترکی که بخش‌های بزرگی از جامعه سوریه از جمله کردها، اعضای المسلمین و دیگر رهبران مخالف سوریه که خواستار انتقال صلح‌آمیز و روند اصلاحات در سوریه شدند، پذیرفته بودند. 🔹این واعظ در سال 2012 پس از کشته شدن برادرش در درگیری‌های مسلحانه بین نیروهای دولتی سوریه و گروه اسلامگرای افراطی در استان قنیطره در جنوب سوریه به ترکیه نقل مکان کرد. 🔹سعید اگرچه به عنوان گاندی عرب شناخته می‌شد، از قوم بود که در روستایی در قنیطره در بلندی‌های جولان به دنیا آمد. (چـَرکَس نام قومی قفقازی هم‌ریشه با گرجیهاست که در جمهوری آدیغه روسیه و ترکیه ساکن هستند) 🔹با الهام از مطالعات ، روشنفکر معاصر الجزایری، دیدگاه سعید از اسلام، ترکیبی از آرمان‌های بشریت از جمله صلح‌طلبی، حقوق بشر، ارزش‌های دموکراتیک و سنت‌های چرکسی بود. 🔹او تجربه دموکراسی ترکیه را به عنوان الگویی برای کشورهای عمدتا مسلمان معرفی می‌کرد و تلاش این کشور را برای پیوستن به اتحادیه اروپا که اکنون متوقف شده است، می‌ستود و خواستار تفسیر مجدد اسلام بود. 🔹با این حال، مخالفت سرسختانه او طی 60 سال اخیر با انواع خشونت‌ها، هرگز توسط اسلام‌گرایان و مردم چرکس درک نشد. او در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های متعدد خود قاطعانه از نبود تلاش کافی در جهان اسلام برای توسعه ایده‌هایی با اولویت خشونت‌پرهیزی، و ابراز تاسف می‌کرد. 🔹او در جریان تظاهرات در سوریه در سال 2011 فعال بود، قبل از اینکه این گرداب به یک جنگ داخلی خونین تبدیل شود. وی در آن زمان در یک گردهمایی در منطقه حوران در جنوب سوریه به فعالان سوری هشدار داد که تحت هیچ شرایطی دست به سلاح نزنند. او با حفظ موقعیت خود در طول جنگ داخلی، از کسانی که اسلحه به دست گرفتند به شدت انتقاد کرد. 🔹با این حال، مخالفت مداوم سعید با همه اشکال خشونت، با انتظارات گروه‌های اسلامی از واعظی که چندین بار توسط مقامات سوریه به دلیل عقاید مخالف خود زندانی شد، مطابقت نداشت. اسلام‌گرایانی که معتقدند مبارزه مسلحانه تنها گزینه دفاع از خود است، به سرعت گوش‌های خود را به روی او بستند. 🔹پس از استقرار او در ترکیه، گروه‌های اسلام‌گرای ترکیه و رسانه‌های طرفدار دولت تلاش کردند تا او را به‌عنوان یک محقق که از وحشیگری بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه فرار کرده است، در تلاش برای حمایت از سیاست‌های دولت ترکیه در سوریه معرفی کنند. 🔹سعید که چندین کتابش به ترکی ترجمه شده است، برای اولین بار در ترکیه با استقبال زیادی مواجه شد و در بیش از 100 کنفرانس در شهرهای مختلف کشور سخنرانی کرد. 🔹یک منبع نزدیک به سعید به المانیتور گفت که این تحسین به تدریج به اجتناب تبدیل شد، زیرا موضع قاطع او در زمینه ، با انتظارات میزبانان او مطابقت نداشت و علایق به واعظ به تدریج کم‌رنگ و او به انزوا کشیده شد. هایرتین کارامان، محقق و ستون‌نویس ترک نزدیک به دولت، بدون ذکر نام سعید، تا آنجا پیش رفت که او را به "بازی در دستان ظالم" متهم کرد. 👇 ادامه دارد... @dolatedin
💢 چرا اسلامگرایان ترکیه به واعظ مشهور سوری پشت کردند؟ ✍🏼 فهیم تاستکین 📌 بخش دوم 🔹در مصاحبه‌های مطبوعاتی، جودت سعید اغلب با سؤالاتی در مورد اینکه آیا طرفدار رژیم سوریه است یا مخالفان، به چالش کشیده می‌شد. پاسخ وی به عنوان یک مخالف که چندین بار توسط دولت اسد زندانی شد، این بود که هم با تاکتیک‌های دولت اسد و هم شورشیان مخالف وی برای استفاده ابزاری از خشونت و مبارزه مسلحانه مخالف است و تاکید کرد که به سختی می‌توان با اسلحه به صلح و دموکراسی دست یافت. 🔹وی گفت: «شورشیان برای مبارزه با [دولت اسد] به سلاح متوسل می‌شوند. از اول نباید اسلحه به دست می‌گرفتند. آنها باید به سمت کسانی که به آنها شلیک کردند گل رز پرتاب می‌کردند. این همان کاری است که اگر جای آنها بودم، حتی اگر همسر و فرزندانم توسط آنها کشته می‌شدند، انجام می‌دادم.» وی پس از اینکه مصاحبه‌کننده با او با این استدلال که مردم سوریه چاره‌ای جز به دست گرفتن سلاح ندارند، با او مواجه شد، افزود: «شما ترک‌ها چیزی جز سلاح نمی‌دانید.» 🔹احمد داوود اوغلو، نخست وزیر سابق و رهبر حزب آینده، یکی از معدود رهبران سیاسی بود که همراه با فرماندار استانبول و شهردار اوسکودار در مراسم تشییع جنازه سعید در 31 ژانویه شرکت کرد و حزب عدالت و توسعه (AKP) و محافل روشنفکر اسلامی که در ابتدا با آغوش باز از او استقبال کردند، به وضوح در مراسم تشییع جنازه سعید غایب بودند. 🔹در همین حال، واکنش دولت ترکیه به مرگ وی تنها به پیام‌های فواد اوکتای، معاون رئیس‌جمهور ترکیه و ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست‌جمهوری، در توییتر محدود شد. 🔹در طول مقدمات تشییع جنازه وی، برخی از بوروکرات‌های آنکارا ایده دفن او را در مقبره‌ای در محوطه مسجد فاتح استانبول، جایی که همکلاسی‌های سعید در الازهر در آن مدفون هستند، مطرح کردند و درخواست‌ها برای صدور مجوز لازم به ریاست جمهوری ترکیه ارسال شد، که به گفته آشنایان نزدیک وی، آن درخواست‌ها بی‌پاسخ ماند. 🔹این حادثه به طور گسترده به عنوان بازتاب ناامیدی از سعید در میان صفوف حزب عدالت و توسعه تلقی می‌شود. حتی دوستان نزدیکش، از جمله همکلاسی‌های الازهر وی، تا زمانی که او زنده بود از ملاقات با او خودداری کردند. تنها مقام حزب عدالت و توسعه که او را در خانه‌اش ملاقات کرد، ، رئیس پیشین ترکیه بود. 🔹این بهایی بود که سعید برای موضع تسلیم ناپذیرش پرداخت. او در حلقه نزدیک خود به عنوان مردی با وقار شناخته می‌شد که زندگی کاملاً ساده و متواضعی داشت. او با اجتناب از پذیرش هرگونه هدیه ارزشمند از سوی مقامات ترکیه یا سایر افراد بانفوذ، از هر گونه پیشنهادی برای کمک به او برای داشتن زندگی راحت‌تر خودداری کرد. زندگی‌ای که او در استانبول برای خود ساخت، با زندگی ساده‌اش در قنیطره که با دو گاو، چند کندوی زنبور عسل و یک دوچرخه زنگ‌زده روزگار می‌گذراند، تفاوتی نداشت. 🔹سعید به عنوان تنها عالم دینی چرکسی مشهور در سطح جهان، جایگاه ویژه‌ای در میان جامعه چرکس داشت. با این حال، در برابر ناله‌های جامعه، او ترجیح داد که در مورد مشکلات چرکس‌ها مانند همسان‌سازی قومی و فرهنگی، محتاط بماند و از موعظه خاص برای جامعه چرکس خودداری کند. 🔹در همین حال، او در طول زندگی خود همواره از سنت‌ها و فرهنگ چرکس حمایت می‌کرد. مثلاً برخلاف برخی از شئونات اسلامی که زن و مرد در اتاق‌های جداگانه می‌نشینند، از مهمانان زن و مرد خود با هم پذیرایی می‌کرد. @dolatedin
⭕ هشدار رژیم صهیونیستی درباره وخامت اوضاع در فلسطین در ابتدای ماه رمضان 🔹منابع امنیتی اسرائیلی درباره احتمال وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی در با فرا رسیدن ماه هشدار دادند. 🔹به گزارش خبرگزاری آناتولی، براساس سندی که به دست رسانه‌ها رسیده است، فرمانده نیروهای درکرانه باختری در پیامی برای فرماندهان عالی رتبه ارتش ، هشدار داده که اوضاع امنیتی در با فرا رسیدن ماه رمضان بسیار نگران‌کننده و احتمال آغاز ناآرامی‌ها زیاد است. 🔹وی در این پیام افزوده که ضرب الاجل، اول ماه رمضان است و این هدفی است که نیروهای ارتش اسرائیل باید آماده باشند، چرا که انتظار می‌رود تشدید تنش بعدی با دفعه‌های قبل متفاوت باشد. 🔹شبکه عبری زبان "کان" نیز در این زمینه اعلام کرد که این جنگ می‌تواند با شورش در الشیخ جراح یا کوه معبد یا کشته شدن فلسطینی‌ها در رویارویی با نیروهای اسرائیلی یا در نتیجه ترور شروع شود. 🔹کرانه باختری اخیرا شاهد افزایش تنش به شکل فزاینده‌ای است که این تنش‌ها ناشی از اقدامات نیروهای رژیم صهیونیستی و خشونت شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه فلسطینیان است. 🔹پیشتر روز سه شنبه یک جوان فلسطینی (۲۰ ساله) اهل روستای کفرعین در شمال رام الله (مرکز کرانه باختری) در ورودی روستای نبی صالح در مجاورت روستای خود به ضرب گلوله ارتش اسرائیل شهید شد. 🔹در هشت فوریه نیز ارتش رژیم صهیونیستی با تیراندازی به یک خودرو در شهر نابلس، سه شهروند فلسطینی را به شهادت رساند. 🔹محله الشیخ جراح در قدس شرقی اشغالی از روز یکشنبه شاهد درگیری میان فلسطینی‌ها از یک سو و نیروهای ارتش و شهرک نشینان صهیونیستی از سوی دیگر بوده است. 🔹جدیدترین تشدید تنش در ماه رمضان سال گذشته و در پس‌زمینه تهاجم پلیس اسرائیل به مسجد الاقصی رخ داد که اوضاع را در اورشلیم، کرانه باختری و شهرهای عربی و مختلط داخل اسرائیل منفجر کرد. 🔹در پی این تنش‌ها، جنگ ۱۱ روزه جنبش مقاومت فلسطین(حماس) با رژیم صهیونیستی شکل گرفت که با میانجی‌گری مصر پایان یافت. (ایسنا) @dolatedin
🔻 «حق الکد و السعایة»؛ شیخ الازهر خواستار اعطای نیمی از اموال حاصله در دوران زوجیت به زنان شاغل شد
⭕️ «حق الکد و السعایة»؛ شیخ الازهر خواستار اعطای نیمی از اموال حاصله در دوران زوجیت به زنان شاغل شد 🔹اسکای نیوز: دعوت شیخ به لزوم احیای فتوای موسوم به «حق الکد والسعاية» (حق زحمت و تلاش) جهت حفظ حقوق شاغلی که برای گسترش ثروت همسرشان تلاش می‌کنند، واکنش‌های متعددی در محافل مختلف به همراه داشته است. 🔹بر اساس این فتوای قدیمی که شیخ خواستار احیای آن شده، در صورت فوت مرد، نیمی از اموالش که در به دست آوردن آن سهیم بوده است، مستقیما به همسرش اختصاص می‌یابد و بقیه آن نیز براساس سهم الارث تقسیم می‌شود و دلیل چنین موضوعی هم مشارکت و تلاش او در به دست آوردن این ثروت است. 🔹شیخ احمد الطیب لزوم احیای این را، با توجه به تحولات امروزی و لزوم ورود زنان به بازار کار برای کمک به تامین مخارج زندگی، خواستار شده و بر اهتمام شریعت اسلامی نسبت به حفظ حقوق زن و تضمین هر آنچه باعث حفظ کرامتش می‌شود، تاکید کرده است. 🔹این فراخوان شیخ الازهر با استقبال گسترده ارگان‌های رسمی و سازمان‌های جامعه مدنی در مصر همراه شده و آنها بر تلاش الازهر برای حفظ حقوق زنان شاغل در برابر قلدری‌ها تاکید کردند. 🔹«محمود مهنا» عضو هیئت علمای بزرگ مصر نیز به نوبه خود در اظهاراتی به اسکای نیوز گفت: اسلامی حفظ حقوق زنان را از همه جهات تضمین کرده و برای آن ضمانت ویژه قرار داده است در حالی که مرد را به تمام حقوق مالی از تامین منزل زناشویی تا هزینه‌های روزانه ملزم کرده است. 🔹وی افزود: زنان شاغل اگر بخواهند در هزینه‌های زندگی به همسر خود کمک کنند، این از باب خوش برخوردی است اما از نظر شرعی مجبور به این موضوع نیست؛ در نتیجه احیای فتوای «زحمت و تلاش برای کسب روزی» حقوق مالی زنان را در صورت ضرر تضمین می‌کند. 🔹این فتوا موافقان و مخالفانی را در داخل مصر به همراه داشته است. ازجمله موافقان آن، شورای ملی زنان این کشور بود که «مایا مرسی» رئیس آن از شیخ الازهر به خاطر تاکید بر احیای این فتوا تمجید کرد. 🔹درمقابل برخی دیگر ضمن مخالفت با آن، عنوان کردند که «حق زحمت و تلاش » در اسلام وجود ندارد. 🔹 از علمای این کشور در این باره گفت: «اصطلاح حق زحمت و تلاش در اسلام وجود ندارد و ماجرای حکمی که عمر بن خطاب برای یک زن صادر کرد و نسبت به اعطای نصف اموال همسرش به او حکم کرد، به این دلیل بود که زن در تجارت مرد شریک بود و صدور چنین حکمی از باب بدهی‌هایی است که صاحب آن اعم از مرد و زن قبل از تقسیم ماترک، مستحق آن هستند.» 🔹گفتنی است «حق الکد والسعایة» (حق زحمت و تلاش برای کسب روزی) عبارت است از حق زن در ثروتی که مرد در دوران ازدواج خود با او انباشته می‌کند به طوری که زن در ازای تلاش‌های مادی و معنوی که به انباشتن آن کمک کرده، حق الزحمه نصیبش می‌شود. 🔹شیخ الازهر در دیدار «شیخ عبداللطیف بن عبدالعزیز آل شیخ» وزیر الشؤون الإسلامیة عربستان سعودی خواستار احیای این فتوا از میراث اسلامی به منظور حفظ حقوق زنان شاغل شده است. (شفقنا) ✍️ ملاحظه: حق کد و سعایة در میراث اسلامی به اجتهادی از عمر بن خطاب بازمی‌گردد که در مورد زنی به نام حبیبة بن زریق که در تجارت شوهرش شریک بود، نیمی از مال شوهرش را به وی بخشید و در نیم دیگر هم بر اساس سهم الارث با دیگر وارثان شریک کرد. 🔸بسیاری از علمای مالکی به این اجتهاد استناد کرده و به حق شراکت زوجه در اموالی از شوهرش که در طول زندگی با وی بدست آورده، فتوا داده‌اند. أبو العباس أحمد بن عرضون، فقیه برجسته مالکی در قرن ۱۰ هجری، در این باره گفته: «زن اگر شوهرش بمیرد نیمی از اموال را می‌گیرد و مابقی مطابق قواعد ارث تقسیم می‌شود، و این به دلیل مشارکت و تلاش و کوشش زن در به دست آوردن این مال است.» 🔸شیخ ، اعظم سابق مصر و از اعضای هیئت الازهر، با تأیید اينکه بسیاری از فقهای مالکی در این باره فتوا داده‌اند، می‌گوید: «بسیاری از محاکم شرعی در کشورهای مغرب عربی در قرن گذشته بر این اساس حکم داده‌اند و مطالعات و تحقیقات بسیاری نشان می‌دهد که قوانین غربی از این دیدگاه حقوقی اسلامی بهره برده‌اند.» 🔸برخی از معاصران، همچون ، استاد فقه مقارن دانشگاه الازهر، در کتاب تازه خود با عنوان «حق السعاية في الوظيفة المنسية» تلاش کرده تا با استناد به تلاش زنان خانه‌دار در رسیدگی به امور منزل و فرزندان، حق کد و سعایة را به تمامی زنان خانه‌دار و شاغل توسعه دهد. او همچنین این حق را برای مرد هم ثابت دانسته و مرد را نیز شریک در اموال زن می‌شمرد. @dolatedin
⭕️ هزاران غسل تعمید با یک کلمه اشتباه یک کشیش باطل شد 🔹گاردین: هزاران در یک کلیسای در آریزونا باطل شده است، زیرا یک کشیش در اجرای مراسم از کلمات اشتباه استفاده می‌کرده است. 🔹پدر آندرس آرانگو اوایل این ماه پس از اینکه رهبران اسقف‌نشین متوجه شدند که او به اشتباه از عبارت «ما تو را تعمید می‌دهیم» به جای «من تو را تعمید می‌دهم» برای 16 سال استفاده کرده، از کلیسای سنت گرگوری در فونیکس استعفا داد. 🔹خطای او به این معناست که تعمیدهای بی‌شماری - که در الهیات کاتولیک یک شرط لازم برای نجات است - باید دوباره انجام شود و برخی از کسانی که به این می‌رفته‌اند ممکن است متوجه شوند که ازدواج آنها به رسمیت شناخته نشده است. 🔹اسقف‌نشین فونیکس اعلام کرده «تعمید نامعتبر... هر گونه آیین مقدس بعدی، به ویژه تأیید (ایمان)، ازدواج، و دستورات مقدس (که به موجب آن اسقف‌ها، کشیشان و شَمّاس‌ها منصوب می‌شوند) را باطل می‌کند.» 🔹اسقف فونیکس، توماس اولمستد، می‌گوید: «استفاده از «ما» در غسل تعمید، از آن رو نادرست است که این جامعه نیست که یک شخص را تعمید می‌دهد، بلکه این است که تعمید می‌دهد.» @dolatedin
⭕️ درخواست ضمنی واتیکان برای حذف حزب‌الله از لیست تروریستی آمریکا 🔹الاخبار: محافل کلیساهای مسیحیان خبر دادند که «پل ریچارد گالاگر» وزیر امور خارجه ، ماه گذشته میلادی، در دیدار با مسئولان کلسیاهای بیروت و مقامات سیاسی لبنانی به مسئله و روابط این داخلی و منطقه‌ای با این جنبش پرداخته است. 🔹فرستاده واتیکان در یک دیدار دیپلماتیک پیرامون مأموریتش به نقش حزب‌الله در آبادانی اشاره کرده که این موجب غافلگیری برخی از محافل لبنانی شده است. 🔹این روزنامه لبنانی در ادامه اضافه کرد که فرستاده واتیکان در دیدار مذکور درباره اهمیت گفت‌و‌گو با حزب‌الله درباره اوضاع داخلی لبنان و «بهبود» روابط با این جنبش به عنوان یک گروه شیعی و یکی از گروه‌های اساسی لبنان سخن به میان آورده است. 🔹طبق این گزارش، پل گالاگر همچنین درباره لزوم «اطمینان‌ خاطر دادن» به حزب‌الله در داخل و از سوی دیگر کشورها صحبت کرده و خاطرنشان کرده است که حذف نام حزب‌الله از لیست‌ تروریستی و برخی کشورها باعث تلطیف فضا و بهبود روابط با این جنبش می‌شود. (فارس) @dolatedin
🔻 راشد غنوشی خطاب به طرفداران قیس سعید: «مبلغان شیعه‌ای هستند که در خفا آموزش دیده‌اند!»
⭕️ راشد غنوشی خطاب به طرفداران قیس سعید: «مبلغان شیعه‌ای هستند که در خفا آموزش دیده‌اند!» 🔹 راشا تودی: ، رئیس پارلمان با انتقاد از ، رئیس جمهوری تونس، وی را دیکتاتور توصیف کرد و تاکید کرد که «پارلمان در حال بازگشت است و مردم همانطور که از شر دیکتاتورهای قبل از او خلاص شدند، از شر قیس سعید نیز خلاص خواهند شد.» 🔹غنوشی ادامه داد: «ما چهره‌هایی را می‌بینیم که هیچ فعالیت سیاسی‌ای نداشته‌اند و خود را عضو ستاد تبیین او می‌دانند، اما ما را به یاد مبلغان می‌اندازند که در خفا تربیت شده‌اند و سپس به صحنه آمده و همه یک‌صدا یک چیز را تکرار می‌کنند.» 🔹وی افزود: «مشکل قیس سعید یا بودن او نیست، بلکه می‌خواهد انقلاب و قوه قضائیه تونس را از بین ببرد و همه مراجع را تصرف و نابود کند.» ✍️ ادعای شیعه بودن قیس سعید پس از آن است که قیس سعید چند روز پیش برای لزوم پیگرد قضائی سیاستمداران و قضات مظنون به فساد مالی، به اندیشه‌های «ابن مسکویه» فیلسوف ایرانی و فارسی‌زبان دستگاه آل بویه استناد کرد. این سخنان قیس سعید موجی از انتقادات را از سوی مخالفان وی به دنبال داشت و به استناد او به یک فیلسوف ایرانی شیعی خرده گرفتند. 🔸حزب مشروطه آزاد، در بیانیه‌ای از این استناد قیس سعید انتقاد کرده و وی را به «سوق دادن تونس به رویکرد رژیم ایران» متهم کرد. ، رئیس این حزب نیز در تظاهراتی در پایتخت گفت که تونس «از اسلام سیاسی اخوان المسلمین (با اشاره به جنبش النهضه) به اسلام سیاسی ایرانی حرکت کرده است». او از استناد قیس سعید به ابن مسکویه انتقاد کرد و وی را «شخصیت دینی افراطی» خواند. 🔸اما ادعای نزدیکی قیس سعید به ایران و تشیع تازگی ندارد. اندیشمند تونسی، ابو یعرب المرزوقی، دو سال پیش پس از آنکه رئیس جمهور قیس سعید را "عروسک دست نشانده ایرانی" خواند و از ایده‌های او که به گفته وی از و اردوگاه در جهان عرب حمایت می‌کند، انتقاد کرد، جنجال‌های گسترده ای به راه انداخت. 🔸نزدیک به دو ماه پیش نیز خبرگزاری الجزیره گزارش مفصلی را با عنوان «از زین العابدین تا قیس سعید.. داستان کامل حضور ایرانیان در سرزمین یاس»، به تلاش‌های دیرین ایران برای نفوذ در تونس و گسترش تشیع در این جامعه پرداخته تا در انتها و «به گفته منابع مطلع» قیس سعید را عنصری بسیار نزدیک به ایران و پروژه‌های منطقه‌ای او بخواند. @dolatedin