eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
392 دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
233 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی وفرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان: #آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهش اِدمُلّاوَند
#دُنبُلی 📩سلام جناب داداش پور باکر وقت بخیر سپاس از پژوهش ارزشمندتان ممکنه از #ایل_دنبلی مقیم ماز
🌿 📜تاریخ سیاسی اجتماعی خاندان دنبلی (تا شورش ۱۲۱۴ هـ)  🔘استاد راهنما: احسان اشراقی ، 🔘استاد مشاور: شهرام یوسفی فر ، 🔘دانشجو: صادق حجتی ، 📌وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - پژوهشکده تاریخ - ۱۳۸۸ - [کارشناسی ارشد] 🔲کلیدواژه: دنبلی ها 📝چکیده: تاریخ ایران دست‌کم از دوره به بعد به شدت متاثر از حضور و فعالیت و قبایلی است که سامان زندگی سیاسی و اجتماعی این سرزمین را تغییر داده و به گونه‌ای دیگر شکل دادند. در میان ایلات آذربایجان دنبلی‌ها از جهات مختلف دارای اهمیت اند. 👈دنبلی‌ها طایفه‌ای نژاد‌اند که بخش عمده‌ای از آنها در مناطق شمال غرب ایران و پاره‌ای از آنها در مناطق مرکزی؛ کاشان و خراسان ساکن‌اند. شواهد موجود بیانگر آن است که این طایفه از مناطق غربی ترکیه امروزی و از سواحل دریاچه وان به ایران کوچیده‌اند. دنبلی‌ها از قدیم الایام زندگی کوچروی داشته‌اند. با این وجود با مهاجرت به آذربایجان و استقرار در آن بخشی از آنها (عمدتاً روسا و خانواده‌های بالادستی آنها) به زراعت و شیوه معیشت کشاورزی روی‌آوردند. 📜پیشینه و خاستگاه کردی دنبلی‌ها و نیز تفاوت مذهبی این ایل یزیدی مذهب، که دست‌کم تا دوره در میان‌شان حفظ شد، آنها را از سایر گروههای ایلی آذربایجان متمایز می‌سازد. 📌خواست بنیادی رساله حاضر بررسی تاریخ سیاسی و اجتماعی ایل دنبلی است. بررسی‌ای که به دلیل فقدان سابقه پژوهشی مناسب و بکر بودن بسیاری از اطلاعات آن لاجرم در قدم نخست به صورت توصیفی انجام خواهد شد. البته تا جایی که اطلاعات منابع اجازه می‌دهد، می‌کوشیم توصیف حاضر از تحلیل برخی از رویدادها نیز خالی نباشد. 📌محورها و سوالات اساسی‌ای که می‌کوشیم در پژوهش حاضر پاسخ‌های مناسبی برای آنها بیابیم عبارت‌اند از؛ 👇👇 الف) خاستگاه اصلی و نژاد و تبار دنبلی‌ها با سوالات: ۱- روایت صحیح درباره نژاد دنبلی‌ها کدام است؟ نسب کردی یا عربی؟ ۲- اعتقادات اولیه دنبلی‌ها چه بوده است؟ ب) فرایند مهاجرت و استقرار دنبلی‌ها در ایران؛ ۱- تاثیرات عمده حضور دنبلی‌ها در آذربایجان در چه حوزه‌هایی قابل شناسایی است؟ ۲- فرایند قدرت‌یابی دنبلی‌ها در آذربایجان به عنوان یکی از مدعیان قدرت منطقه‌ای و سراسری در ایران به چه شکل بوده است؟ ۳- تغییر مذهبی در میان دنبلی‌ها از یزیدی‌گری به تشیع چرا و چگونگی صورت گرفت؟ ج) روابط دنبلی‌ها با دولت مرکزی ایران: ۱- نحوه تعامل دنبلی‌ها با قدرت مرکزی به چه شکل بود؟ آیا در مقایسه با ایلاتی چون بختیاری و قشقایی و... این روابط روال متفاوت‌تری به خود گرفت؟ ۲- دلایل گرایش برخی از روسای دنبلی‌ به نیروهای خارجی (عثمانی‌ها در درجه اول و بعدها روسیه) در مقاطع مختلف چه بود؟ ۳- نقش دنبلی‌ها در رقابت میان ایلات و طوایف مختلف آذربایجان چه بود؟ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3608 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌿 نام یکی از اتحادیه‌های ایلی ایران است که در نواحی خوی و سلماس در استان آذربایجان غربی سکنی داشته‌اند. دنبلیان ابتدا در نزدیکی موصل اقامت داشتند و سپس به آذربایجان و نواحی دیگر ایران کوچیدند.  اُمرای دنبلی خود را از نوادگان  برمکیان می‌دانستند. اسلاف امرای دنبلی از نقباء و مرشدین متصوفه محسوب می‌شدند و مقابر آنان زیارتگاه‌های عمومی بوده‌است، از جمله امیر یحیی دنبلی که در شمار مشایخ سلسله بکتاشیه بوده. نیز عده‌ای از محدثین شیعه مانند محمد بن وهبان دنبلی از این طایفه بوده‌اند. شاخه‌هایی از امرای دنبلی تا برآمدن صفویان در دیاربکر و برخی مناطق آذربایجان حکومت مستقل داشتند. 📌«دنبلی» ترکیب کلمهٔ دنبل و یای نسب است و «دنبل» نام کوهی در منطقهٔ دیاربکر [] ایل دنبلی که امرای دنبلی از بین آنها بوده‌اند، یکی از اتحادیه‌های ایلی ایران محسوب میشود که از نظر تباری برخی منابع این ایل را از ایلات کُرد  دانسته‌اند که در نواحی خوی و  سلماس سکنی داشته‌ و به زبان ترکی آذربایجانی صحبت میکنند. ✍شرف‌خان بدلیسی در  شرفنامه  (نخستین منبعی به‌طور مستقل به شرح تاریخ و جغرافیای قوم کرد  پرداخته) چنین آورده‌است: «عشایر دنبلی از ولایت بُختی آمده در مابین اکراد ایشان را دنبلی‌بُخت می‌خوانند.» منابع متاخر نسب امرای دنبلی را به برمکیان متصل می‌سازند. این دو فرضیه را نمیتوان مغایر هم دانست، اما برای پذیرش انتساب دنبلیان به برامکه به مستندات و مدارک قوی‌تری نیاز است. https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3609 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐
پژوهش اِدمُلّاوَند
#واژگان #اصطلاحات ✍سلام دوست عزیز آن کسی که #کتاب «غلط ننویسیم» را نوشته، خودشان غلط نوشته اند.
📜 📝درست بنویسیم ✍حال برای مردم گنجکاو این سوال پیش می که آیا این دو (ص. فا. و اسم) در اصل با هم فرق دارند؟ خیر، هر دو یکی ست؛ به عبارتی دیگر آن شور و غوغای طبیعت را این بار در گفتار و کردار و روان و بیان آدمی دیده اند. کوتاه: مقایسه است؛ مقایسه ی هستی طبیعت با روان آدمی. یک مثال برای روشنگری بیشتر: پروا و بی پروا، که حالا برای نوع گفتار و کردار آدمیان بکار می رود؛ در اصل یک مقایسه است که از جهان پرندگان به زندگی ما آدمیان آورده شده. مرغ خانگی با نزدیک شدن کسی پروا نمی کند؛ پر خود را باز نمی کند. ولی یک کبوتر وحشی در چنان لحظه ای بلافاصله پر وا کرده، پر باز کرده، می گریزد. پس نترس را بی پروا (دارای پرِ بسته) و ترسو را دارای پرِ وا (باز) دانسته اند (مقایسه). یعنی یکی که نمی ترسد، می مانَد، و آن دیگری که می ترسد، پر را وا = باز کرده می پرد و دور می شود تا خطری متوجه او نگردد. 🌍جهان زبان جهانی ست بی نهایت عجیب و زنده؛ روان زبان را دریافتن، در خطه ی تحقیق برای خود کلاه زرین ماندگار بافتن است. بارها دانشمندانی را دیده ام که بطور مکانیکی به واژه ها نگریسته اند و خود، خود را گمراه ساخته اند. و بعد به حاصل "کار" خود از روی نا آگاهی دلباخته اند، و منتشر کرده اند بی آنکه بدانند به غلط دامن زده اند. 📌هر وقت در واژه نامه های ایرانی معنی کهکشان (خانه های روشن در پی هم کشیده شده) را می بینم کاهکشان شده، دلم برای سلیقه ی زیبای گذشتگان ما می سوزد که آنگونه سوخته و هیچ گشته. 🖊نویسنده: - م. تلگر  یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ ساعت: ۲۱:۵۴ ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
✍سهروردی را آگاه به علوم غریبه از جمله سحر و جادو معرفی کرده‌اند. ✍شهرزوری نیز او را صاحب کرامت و آگاه به علم سیمیا و علم کیمیا معرفی کرده. ✍یکی از دلایل قتل او نیز این بود که به وی نسبت ساحری دادند. ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روستای بسیار زیبای سهرورد ارزش این را دارد که نه یکبار؛ نه دو بار بلکه چندین بار از نجف آباد به آن دیار سرسبز و خوش آب و هوا و تاریخی و با معنویت و لذت بخش سفر کنید 🦋 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📘آنچه پاینده نوشت از مولف : «مرحوم مجتبی پاینده» ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔲تفاوت تبارشناسی و دیرینه شناسی ✍برخی کتاب ها با عنوان یک فرقه یا فلان جریان تولید میشود و حال آنکه در انتخاب واژگان دقت لازم به کار نرفته و با مراجعه به متن آن کتاب، با دیرینه شناسی آن فرقه مواجه می شویم. به طور ساده و گویا در تفاوت این دو اصطلاح این چنین می‌توان گفت: تبار شناسی؛ مطالعه دانش از جهات مختلف و پیوسته با مقاطع تاریخی دیگر است. و دیرینه شناسی؛ مطالعه دانش از جهت و ظرف خودش و در یک مقطع تاریخی می باشد و رابطه شبکه ای این معنا نیز از طریق توصیف دقیق گفتمان کشف می شود. ◻️روش‌ مطالعه دیرینه شناسانه انحراف در فرقه ها: این مطالعه میتواند به ترتیب مراحل ذیل باشد: ۱. بررسی اهداف تاسیس و ترویج انحرافات اعتقادی فرقه (سیاسی، اقتصادی و...) ۲. بررسی طیف فکری و انگیزه مواجهه کنندگان و منتقدین فرقه ۳. بررسی موثرین بر رشد و گسترش انحراف(موثرین سیاسی، فرهنگی، علمی، اقتصادی) ۴. بررسی زمینه انحراف؛ اعم از شرایط ترویج باورها و شرایط مخاطبین فرقهذ(شرایط جغرافیایی، اقتصادی، سیاسی، علمی، اعتقادی و..) ۵. بررسی روش مواجهه کنندگان(علمی، سیاسی، روانشناختی، تبلیغی) ۶. بررسی باورهای پنهان جامعه انحراف پذیر ۷. بررسی آثار و پیامدهای انحراف و مواجهه ◻️مُریدانِ مُراد ساز معمولاً در بررسی فرقه های انحرافی، ابتدا به سراغ رییس فرقه یا همان مُراد می روند. اندیشه او را بررسی می کنند و او را به عنوان مقصر یا متهم ردیف اول مورد توجه قرار می دهند. اما همیشه اینگونه نیست که راهبران فرقه ها، مؤسسین فرقه باشند، بلکه این اطرافیان و گروه اولیه هستند که از یک شخص، مُراد می سازند و با کرامت تراشی ها و بزرگنمایی ها، او را وارد حرکت و جریانی می کنند که خود در تأسیس آن اراده و نقش خاصی نداشته است. این یک حقیقت پنهان است که مُرید، مُراد می سازد. 🔺اکنون باید دید که اهداف مُراد سازان چیست؟! هدف آنان آغاز یک حرکت سیاسی است که تنها با پیوند نام یک شخص با چند روایت امکان تحقق حرکت وجود دارد. مانند جریان مراد سازی محمد بن عبدالله قحطانی توسط جُهِیمان العتیبی در مکه، که نام او و نام پدرش را طبق روایات اهل سنت به امام زمان علیه‌السلام تطبیق داده و با ترغیب و تشویق و باورمند ساختن او به این مقام، او را تحریک به قیام در روز عاشورا کرد! هدف از مراد سازی؛ تصاحب مقام مراد است. لذا برای آنکه نیابت از کسی داشته باشند که در مقام اعلی علیین است، ابتدا کارکتر مورد نظر ساخته شده و برای او مقامات غیبی و ملکوتی می سازند تا پس از مرگ او نایب و جانشین چنین شخصی شوند. این بهترین راه برای کسب مقام است زیرا اینها جانشین کسی هستند که مقام عرفانی او در اذهان مردم تثبیت شده و با چند دست خط یا وصیت شفاهی ادعای جانشینی خواهند کرد. مانند ماجرای علی محمد شیرازی که ابتدا از او باب ساختند و سپس جانشین او شدند! تبیین اغراض و اهداف مراد سازان در قالب یک پست نمی گنجند و باید به همین دو نمونه بسنده کرد اما نکته مهم این متن این است که مراقب مراد سازان باشید. مرادهایی که هر روز با نام «آقاجون و خانوم جون و حاج آقا و حاج خانم» در هر کوی و برزنی رشد قارچی دارند و مردم را به انحراف می برند. ◻️اصل مبارزه با علما در فرقه ها دالگورکی در ادامه گزارش خود می نویسد: «خیلی خوب است که فرقه بابیه با علمای اسلام مخالف است و مبارزه شدید شروع کرده و آنها را متهم به انحراف از اصول دین و عدم مراعات قوانین قرآن می نمایند. و عقاید فناتیزم(تعصب فرقه ای) پیروان این فرقه روز به روز نفوذ بیشتری در مردم پیدا می کند. بابی ها چندی پیش دوباره در تولید اغتشاش نموده و عده زیادی از اهالی محل را به قتل رساندند». 📜شیخی گری، بابی گری؛ از نظر فلسفه، تاریخ و اجتماع، ص۱۸۳. 🖊 https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3611 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🗓فراخوان ویژه کنگره ملی بزرگداشت شاعر شهیر، نقاش نامدار و قلمدان ساز برجسته دوره قاجار، مرحوم میرزا محمد باقر نقاش باشی دهنوی ✍🏽 موضوعات مقالات: ۱/ تبارشناسی و زندگی نقاشباشی ۲/شخصیت فرهنگی نقاشباشی ۳/ تنوع تجارب هنری نقاشباشی ۴/شاگردان و مقلدان سبک نقاشباشی ۵/سبک شناسی ادبی وعرفانی نقاشباشی ۶/ اوضاع فرهنگی، هنری و اجتماعی شهرهای مبارکه و اصفهان در زمان نقاشباشی 📆 مهلت ارسال مقالات: پایان بهمن ماه ۱۴۰۳ 🏥 آدرس تحویل مقالات: دفتر کانون مفاخر شهرستان مبارکه واقع در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه/دانشکده ولایت 🎙به بهترین مقالات ، هدایای ارزنده تعلق و در اجلاسیه کنگره ملی بزرگداشت که در سال ۱۴۰۴ در شهرهای اصفهان و مبارکه برگزار می گردد، نیز ارائه خواهد شد. 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ـ📜 📩در حال اسکن و تبادل اسناد هستیم 📌هم اکنون 📜 🌍حکومت آمل و لاریجان ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از میرمریم
📩 پیام رهبر انقلاب درپی شهادت حجت‌الاسلام صباحی امام جمعه کازرون 📝 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی شهادت عالم مقبول و محبوب، حجت‌الاسلام حاج شیخ محمد صباحی، امام جمعه کازرون را تسلیت گفتند. 🖼 متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم با تأثر خبر شهادت امام جمعه‌ی محترم کازرون جناب حجةالاسلام حاج شیخ محمد صباحی رحمةالله‌علیه را دریافت کردم. ایشان عالم محبوب و مقبول شهر، و برخوردار از حسن اخلاق و رفتار، و دارای روحیه‌ی مردمی معرفی شده‌اند و فقدان امثال ایشان تأسف‌انگیز است. طبق اطلاع، جنایت بوسیله‌ی یک مجرم امنیتی صورت گرفته است. به خانواده‌ی گرامی و ارادتمندان و دوستان ایشان تسلیت عرض میکنم و علو درجات برای وی مسألت مینمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۳/۸/۸ 💻 Farsi.Khamenei.ir https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3612 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سری سوم 👇👇👇
Kashani-ChegooneShiaShodim-08-14010426-Hkashani_Com.mp3
17.38M
🟢 قسمت اول از سری سوم چگونه شیعه شدیم 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
. هرکس را تکلیفی است... 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💥آغاز طرح عمومی کشاورزی در مازندران از ۱۲ آبان 📌فرج‌الله فتح‌الله‌پور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران: 🔹طرح سرشماری عمومی کشاورزی از ۱۲ آبان تا ۲۶ آذرماه در مازندران اجرا خواهد شد 🔹اطلاعات و آمار این سرشماری اردیبهشت ۱۴۰۴ استخراج اولیه می شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد. 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
23.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗓در آستانه هفته ؛ ✍دوستعلی صالحی هیکوئی (۱۳۲۲ تاکنون) از نویسندگان و شاعران نام آشنا در حوزه مازندران، اهل بخش دودانگه شهرستان ساری و روستای (پِندَر) است. 📌وی بیش از ۱۴ عنوان که در آنها به بررسی و مازندرانی میپردازد تالیف نمود. 📌 در ابتدا علاقمند به اشعار مازندرانی بود و در این راستا فعالیت هایی را انجام داد ولی سپس به جمع آوری مطالبی در زمینه ی فرهنگ مردم مازندران و واژگان آن پرداخت و کتب با ارزشی را نیز در  این زمینه منتشر نمود. 📌از مهم ترین آثار وی میتوان به: 📗کتاب به گل واژه های هیکو که به بررسی فرهنگ واژگان مازندرانی می پردازد و  📘ککی مقام هیکو و  📙خاخر برار هیکو که کاملا به زبان مازندرانی نوشته شده است اشاره نمود. 📌گفتنی است وی معلم بازنشسته و عضو انجمن های طبری سرایان و نویسندگان سمنان و مازندران است. 🌍 https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3613 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🗞 بابل نامه؛ شماره ۵۵۱، چهارشنبه ۹ آبان ۱۴۰۳، سال شانزدهم، صفحه ۲ در تلگرام👇 @babolname99 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
بَپِته کاندِس | کِنِس.... 🍂🍁 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📕نقش‌آفرینی‌های حافظ 🔎تحلیل زیباشناسی و زبان‌شناختی اشعار حافظ ✍نگارش دکتر خسرو فرشیدورد ⚙انتشارات صفی‌علیشاه 🖨چاپ اول ۱۳۷۵ 📖۲۳۸ صفحه 📚 📕 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─