﷽ن و القلم و ما یسطرون
📩شناسه ۱۴۰۳۱۲۰۳۱۰۰۴
🤺#جنگ_دشت
🌍#پازمین
🖨انتشار برای نخستین بار در پیامرسان ایتا در کانال پژوهش ادملاوند
🚨گزارشی نویافته در بندپی
👇👇
📜گزارش #آخوندملاهادی_مقری بن جعفر در سنه ۱۴ ربیع الاول ۱۲۵۱ قمری برابر با جمعه ۱۲۱۴/۰۴/۱۹ خورشیدی
📎نکته:
کتابت خطی آخوند ملاهادی مقری در ۷۴ صفحه در سال ۱۲۱۴ شمسی انجام شده است که تمامی صفحات آن بدون قلم خوردگی اما در برخی از صفحات خوردگی، سوراخ و حتی امحا شده نیز مشهود است.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/4134
﷽ن و القلم و ما یسطرون
📩شناسه ۱۴۰۳۱۲۰۳۱۰۰۴
🤺#جنگ_دشت
🌍#پازمین
🖨انتشار برای نخستین بار در پیامرسان ایتا در کانال پژوهش ادملاوند
🚨گزارشی نویافته در بندپی
👇👇
📜گزارش #آخوندملاهادی_مقری بن جعفر در سنه ۱۴ ربیع الاول ۱۲۵۱ قمری برابر با جمعه ۱۲۱۴/۰۴/۱۹ خورشیدی
📎نکته:
کتابت خطی آخوند ملاهادی مقری در ۷۴ صفحه در سال ۱۲۱۴ شمسی انجام شده است که تمامی صفحات آن بدون قلم خوردگی اما در برخی از صفحات خوردگی، سوراخ و حتی امحا شده نیز مشهود است.
📖در بخشی از این کتاب آمده است:
👇👇
{{... بنابر مصالح بیجن رئیس۱ نزد قاسم مقری۲ در سرای او نشست. از استماع این خبر میرحسین۳ بر یوسف کاشی۴ حمله آورده... [ناخوانا] در پازمین۵ فوجی۶ از سپاه آراسته به مجادلت یوسف کاشی و سهراب رئیس۷ و قادر لفور۸ و مظفر رئیس۹ و ذوالفقار شوب۱۰ و شمس آسور۱۱ و حمزه ازر۱۲ قتیل کردند. میرحسین به محاصره آن نبرد همگی را ماسور۱۳ ساخت. بیجن از بیم سیم و زر به زال اندوار۱۴ داد تا در کنجی په زمین۱۵ مخفی و در زاویه فتنه مختفی بماند. قرین اضطراب شد و با خاطری غمین به تعجیل راه لفور۱۶ پیمود...}}
📝پانویس:
۱/#بیجن_رئیس: ، از بزرگان خاندان رئیس لپور | نام او در کتاب تاریخ خاندان مرعشی؛ میرتیمور مرعشی بویژه در صفحه ۲۹۳ آمده است.
۲/#قاسم_مقری: قاسم مقریکلایی | همان ص ۲۹۳
۳/#میرحسین: پسرعموی میرعلی خان و حاکم اصفهان که با حکم جدید فرمانروایی به مازندران آمد. (بندپی، یوسف الهی و شهرام قلی پور گودرزی، تهران،۱۳۹۳،ص ۱۱۸)
۴/#یوسف_کاشی: یوسف کاشیکلایی (همان ص۱۲۰)
۵/#پازمین: روستایی در بندپی غربی بابل
۶/#فوج: یگان نظامی
۷/#سهراب_رئیس: از دوستان و همراهان بیجن رئیس
۸/#قادرلفور: همان
۹/#مظفررئیس: همان
۱۰/#ذوالفقارشوب: ذوالفقارشوبکلایی | به نظر می رسد وی نیز از یاران بیجن رئیس بوده است.
۱۱/#شمس_آسور: از یاران بیجن رئیس | به نظر می رسد وی از اهالی روستای آسور باشد. این روستا در دهستان ارجمند فیروزکوه واقع شده است.
۱۲/#حمزه_ازر: از یاران بیجن رئیس | اَزِر نام قدیم روستای دومیرکلا بخش گنج افروز بابل بوده است.
۱۳/#ماسور: به اسارت گرفته شدند.
۱۴/#زال_اندوار: زال اندواری که در قبال دریافت سیم و زر جان بیجن رئیس را از مهلکه ی جنگ دشت در پازمین نجات داد.
۱۵/#په_زمین: پازمین بندپی غربی
۱۶/#لفور: لفور سوادکوه
🖊خوانش:
#محسن_داداش_ادملاوند_باکر
۱۴۰۳/۱۲/۰۳
🗂بازخوانی دست نوشته هایم که حاصل تحقیق و پژوهش در مواجهه با کتابخانه ها، اشخاص حقیقی و حقوقی در دهه ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۴ می باشد، شوربختانه به جهت عارضه ی مغزی و قلبی موجب فراموشی منابع مهم رخدادها شده و حتی برخی اسناد نیز مفقود و تعدادی از آنها به یغما رفته اند.
📸هیچگونه نمایه ای از این کتابت خطی در اختیار پژوهش ادملاوند نیست.
🔴 به منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا کتابت و یا نام دارنده ی این اسناد و کتابت به خودشان واگذار شده است.
⚠️چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از نگارنده و منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی است.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/4134
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
1.71M
📻مصاحبه رادیو مازندران با دهیار روستای پازمین
🌍#پازمین | #بندپی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
﷽ن و القلم و ما یسطرون 📩شناسه ۱۴۰۳۱۲۰۳۱۰۰۴ 🤺#جنگ_دشت 🌍#پازمین 🖨انتشار برای نخستین بار در پیامرسا
🌍#بندپی
💠#پازمین
✍پازمین، روستایی است از توابع بخش بندپی غربی شهرستان بابل در استان مازندران ایران.
📌این روستا در دامنه شمالی البرز در قسمت جلگه ای استان مازندران واقع شده است.
📊این روستا براساس سرشماری مرکز آمار ایران سال ۱۳۹۰ دارای جمعیت کل ۲۴۴ و جمعیت مرد ۱۲۲ و جمعیت زن ۱۲۲ میباشد. تعداد خانوار این روستا ۸۲ خانوار و دارای تعداد واحد مسکونی ۷۶ میباشد.
📌روستای پازمین یکی از روستاهای تاریخی بندپی می باشدکه سقاخانه و تکیه تاریخی آن از ابنیه تاریخی منطقه بوده و این دومکان تا قبل از دهه هفتاد به عنوان محل تجمع اهالی روستاهای اطراف در ایام محرم نیز بوده است.
📌اهالی روستای پازمین همگی از قوم طبری میباشند و بسیاری از مکالمات روز مره شان نیز از زبان اصیل طبری میباشد.
📌روستای پازمین در گذشته بعنوان منطقه اعیان نشین بوده است زیرا آثار تاریخی پیدا شده هنگام حفاری شرکت گاز در روستا و پدید آمدن دیواره های قدیمی و خشت چین گواه این ادعا می باشد.
📌قدیمیان و ریش سفیدان روستا نقل می کنند که روستای پازمین کنونی در سده های گذشته در مکان فعلی نبوده و درمحدوده ای که در حال حاضر بصورت زمین کشاورزیست بوده و لازم به ذکر است که آن محدوده در حال حاضر نیز به خرابه مشهور است و در نزدیکی آن نیز مکانهایی هایی به نام های مختلفی همچون میدون که در زبان فارسی معادل میدان است و.....گواه وسعت و بزرگی پازمین آن دوران بوده که به علت همه گیری بیماری وبا و طاعون جمعیت عظیمی از مردم روستا جان خود را از دست دادندکه بازماندگان پازمین کنونی را بنا نمودند، پیدا شدن بسیاری از دیوار چین ها و... ملزومات زندگی در هنگام طرح تسطیح اراضی گواه بر این ادعا شد و بر همگان ثابت گردید روزی این محیط محل زندگی جمعیت زیادی بوده وحتی محل تبادل کالا و محصولات بومیان بوده و به گونه ای مرکزیت تجاری منطقه را داشته است.
🔴جنگ دشت
محدوده ای از روستای پازمین به جنگ دشت یعنی محل جنگ مشهور است و با توجه به مستندات تاریخ نگاران به نام روزی جنگ بین بیژن رئیس لفوری و سرفوج طبرستان و لشکرش در این مکان اتفاق افتاده که نام جنگِ دشت یعنی زمینی که در آن جنگ اتفاق افتاده ماندگار شده است.
🕌تکیه و سقاخانه تاریخی روستای پازمین
این دومکان از ابنیه های تاريخي بندپی بوده و بعنوان مکانی مقدس از جایگاهی مهم و حائز اهمیت در نظر اهالی منطقه میباشد. سقاخانه و تکیه تاریخی روستای پازمین تاسال ۱۳۷۰محل تجمع اهالی روستاهای پازمین، مقریکلا و افراسیابکلا بوده است. همه ساله در هفتم محرم این مکان میزبان دستجات عزاداری هیات های مذهبی از سراسر منطقه بزرگ بندپی میباشد. این دو بنای مقدس با دیوار خشتی و طاق های زیبا به همراه معماری زیبای اسلامی چشم ها را می نوازد و لازم به ذکر است که این بنای زیبا مورد توجه دانشجویان مهندسی معماری و. .... میباشد و بسیاری از دانشجویان تحقیقات علمی و پایان نامه ای خود را به این بنای تاریخی اختصاص میدهند.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/4143
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
مستند سپر چاربه دار.mp3
22.7M
📽🎙 مستند صوتی #سپرچاربهدار
🔵 بررسی زندگی #سامنسا (سپر)، بانوی شجاع و دلاوری گه حدود ۱۲۰ سال پیش در آلاشت سوادکوه به کار دشوار و مردانه چاربیداری مشغول بود.
او در یکی از سفرها زمانی که همراه سه مرد چاربیدار از بارفروش به آلاشت برمیگشت در برف هفت متری گرفتار شد و جان سپرد.
📚 منظومه #سپرچاربیدار سروده استاد #علیاعظمحیدری سوادکوهیست.
#مستند_صوتی_سپرچاربیدار
#سام_نسا(سپد)
#آلاشت_سوادکوه
#استادعلی_اعظم_حیدری_سوادکوهی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌐#مازندران_شناسی
💠#روستا
🌍#شوبکلا
✍شوبکلا، ده (جمعیت در ۱۳۹۵ ش ۱۵۹۰ تن)، از دهستان شهیدآباد در بخش بندپی غربی شهرستان بابل.
◻️این روستا در °3۶ و ´2۶ عرض شمالی و °۵2 و ´3۵ طول شرقی به فاصلۀ هجده کیلومتری جنوب باختری مرکز شهر بابل و در بلندای ۲۳ متری از سطح دریاهای آزاد نهاده است.
◻️شوبکلا روستای ورودی به بخش بندپی غربی است. فاصله ی آن تا مرکز بخش یعنی شهر خشرودپی ۷ کیلومتر می باشد .
◻️این روستا در شمالی ترین نقطه ی بخش، واقع گردیده است که از شمال به روستای شاسیب کلا و عالی زمین (تابع بابل)، از جنوب به روستای صلحدار کلا [سره کلا] و باییکلا [شهیدآباد]، از شرق به روستاهای معلم کلا و کلاگرسرا و قمی کلا و از غرب به روستاهای درزیکلا آقا شفیع و اله چال محصور می باشد.
◻️این روستا از روستاهای دهستان ساسی کلوم از توابع بخش مرکزی بابل بوده است ولی در تقسیمات دهه ۱۳۶۰ به بعد به دهستان شهیدآباد بندپی غربی اضافه شد و به جای آن روستای آهنگرکلای بزرگ از بخش بندپی شرقی منفک و به بخش مرکزی بابل اضافه شد. علت این جابه جایی مربوط می شد به انتخابات مجلس شورای اسلامی؛ در آن زمان شهرستان بابلسر با ترکیب بخش های بندپی غربی و شرقی یک نماینده در مجلس داشتند و شهرستان بابل بدون بخش های بندپی غربی و شرقی یک نماینده. با توافقی که بین نمایندگان مستقر با هم صورت گرفته بود و با توجه به اقبال مردم این دو روستا به هریک از آن دو نماینده این جابه جایی صورت گرفت.
◻️هم اکنون شوبکلا سومین محله پر جمعّیت بخش بندپی غربی است. این محله شامل دو قسمت پایین محله و بالا محله است که قسمت پایین محله جمعّیت بیشتری را در خود جای داده است.
#کِلرو | #کلارود
🔵#رودخانۀ کِلرو/ کلارود از خاور و رودخانه فصلی #چشمه_رود که منشا آن از روستای مجاور(صلحدرکلا) می باشد، از مرکز این روستا میگذرد.
🔺مردم روستا کشاورزی و باغداری میکنند و فرآوردههای آنها برنج، مرکبات و ترهبار است.
🔺شوبکلا آببندان*، دبستان، کتابخانۀ عمومی، درمانگاه، مسجد و تکیه دارد.
🔺سقانفار* شوبکلا که در سدۀ سیزدهم هجری ساخته شده با شمارۀ ۲۲۰۴۰ در ۱۳۸۶ ش به ثبت ملی رسیده است.
#بهرام_چوبین | #بهرام_شوبین
🔳نام روستا از نام خاندان شوب گرفته شده است. در باره ریشه واژه " شوب" باید گفت در ترجمه کتاب تاریخ طبری، ابوعلی بلعمی فصولی را بدان افزوده است و می گوید که این بخش ها را از کتاب اخبار ملوک عجم نقل می کند. 👇👇
از جمله این افزوده ها یکی حکایت بهرام چوبین است که بر ری و جبال و طبرستان حکومت داشت. بلعمی در باره نام او می گوید (که او را بهرام چوبین خواندندی و گروهی گفتند او را " شوبین " خواندندی.
و محمدبن جریر طبری حدیث بهرام شوبین تمام نگفته است و من به کتاب اخبار ملوک عجم تمام یافتم و بگویم.) اگر از آن چه که بلعمی در علت ملقب شدن بهرام به شوبین می گوید بگذریم؛ سه نکته قابل توجه است.
اول آن که بهرام شوبین بر طبرستان حکومت می کرد،
و دو دیگر آن که شوبین نشانه شناسایی او و تفاوتش از دیگر بهرام ها مثل بهرام گور و بهرام سیاووشان و هم پدرش که نامش بهرام بوده است می باشد و البته بهرام های دیگر.
نتیجه آن که بعید نیست که پس از او نشانه شوبین و بعدها شوبی و یا شوب در ادامه نام بازماندگان او برای انتساب و شناسایی باقی مانده باشد و خاندان شوب و شوبی از بازماندگان بهرام شوبین در طبرستان باشند،
و نکته سوم سپاهی بودن و نظامی گری و فرماندهی جنگی اوست که در خاندان شوب ادامه داشته است.
📌بعدها خاندان شوب ساکن #بارفروش و بندپی در سدههای دهم و یازدهم هجری بوده اند.
🌿از بزرگان این خاندان به ارجاسب شوب، گته کیا شوب، ذوالفقار شوب، شیرزاد شوب، بدرالدین شوب و اردشیر شوب میتوان اشاره کرد.
◻️ارجاسب شوب از همراهان سیاوش خطیر در رویارویی با محمد روزافزون بود و در این راه به خدمت میرعبدالله مرعشی (۹۳۹- ۹۶۹ ق)، از حاکمان مرعشی مازندران، درآمد.
📌گته کیا شوب در ایام حکومت میرسلطانمراد یکم مرعشی (۹۶۹- ۹۸۴ ق) سر به مخالفت برداشت. وی در خلال این جنگها کشته شد.
📌ذوالفقار شوب در دستگیری سیدمرتضی حسام، از سادات کوسه، که غضنفر ابتر و میرزای رئیس را کشته بود، نقش داشت.
📝نوشتار و تحقیق از:
دکتر #علی_اکبر_شوبکلایی
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3556
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
✍ادامه👇👇
👆👆👇👇
🌐#مازندران_شناسی
💠#روستا
🌍#شوبکلا
✍وی به هنگام تحصن میرزاخان مرعشی (۹۸۴- ۹۸۶ ق) در دژ فیروزجاه در این دژ حضور داشت.
او بعدها در دفاع از #بیجن_رئیس، از بزرگان خاندان رئیس لپور، که از سوی میرحسینخان مرعشی در پیگرد بود، در منطقۀ بندپی کشته شد.
📌شیرزاد شوب و بدرالدین شوب نیز در خدمت میرشاهمیر، حاکم مرعشی مازندران، بودند وقتی ملک سلطان محمد، حاکم کجور، به مازندران حمله کرد، دوازده نفر از اعضای این خاندان به دیدارش رفتند، اما وی همۀ آنان را کشت.
🗓این نکته در این جا شایان یادآوری است که ۳۰ مرداد روز ثبت نام خانوادگی در ایران است. ۳۰ مرداد ۱۳۱۳ ثبت نامخانوادگی در ایران اجباری شد. در این دوره بیشتر نامهای خانوادگی بر اساس مکان زندگی، حرفه، ویژگی فیزیکی یا شهرت سرپرست خانواده انتخاب میشد بعضی از نام هاي خانوادگی بر پایه وابستگی قومی و قبیله ای انتخاب می شد.
👈در دوره پهلوی اول ظاهرا برای آن که اقوام بزرگ مثل قاجار نتوانند بر اساس پیوند قومیتی اتحادی تشکیل دهند، برای آن ها خانوادگی های مختلف ساختند.
👈در پهلوی دوم به دنبال تغییر نام خانوادگی خاندان های کوچکتری که دارای پیوند و فعالیت های نظامی و سیاسی تاریخی بودند رفتند و آن فامیلی ها را تغییر دادند.
این شگرد و روش مهمی بود در جهت مدرنیزه شدن ایران قبیله محور.
👇
📌نام خانوادگی شوبیان از جمله این خانوادگی ها بود. نام خانوادگی در شناسنامه پدربزرگ و بستگان آن ها که در پهلوی اول شناسنامه گرفته بودند، #شوبیان بود؛ با تکیه بر قوم و قبیله شوب. در دوره پهلوی دوم نام خانوادگی همه فرزندان و فرزندزادگان این خاندان بدون دخالت و نظر و یا درخواست خودشان به شوبکلایی منتسب به روستای شوبکلا تغيير کرد.
هم اکنون خانواده هایی از خاندان شوب با نام خانوادگی شناسنامه ای شوبکلایی (شوبیان) در این روستا سکونت دارند. از این خاندان حسین علی شوبکلایی (شوبیان) و داوود شوبکلایی (شوبیان) در جنگ ایران و عراق به شهادت رسیدند.
👈خانواده هایی از خاندان شوب در حوالی گتاب [#گتو] ساکن شدند و روستای #شوب_محله را ایجاد کردند.
📌گروهی از خاندان شوب به منطقهء بابلکنار رفتند و روستای "#یک_شوب" را در نزدیکی درازکلا و انجیل سی ایجاد کردند.
📌هم چنین در روستای گونه کلای بابلکنار در کنار روستاهای شیردارکلا و سیدکلا خانوادههایی از خاندان شوب با نام خانوادگی #شوبی زندگی میکنند که چند خانواده از این گروه به شهر شیرگاه کوچ کردند و هماکنون نوادههای آنها در شیرگاه سکونت دارند.
🔎در روستای شوبکلا مهاجرینی از خاندانهای پازوکی و آهنگر و مشایی و قاسمی و فتحی ساکنند.
📚منابع:
۱/اطلس کتابخانههای مازندران، ۲۱۸؛
۲/بندپی سرزمین، تاریخ، فرهنگ، ۲۶؛
۳/فرهنگ آبادیها و مکانهای مذهبی کشور، ۳۴۵؛
۴/فرهنگ جغرافیایی آبایهای کشور جمهوری اسلامی ایران، ساری، ۲۸/۳۳۴- ۳۳۵؛
۵/فرهنگ جغرافیایی رودهای کشور،۲/۲۳۴؛ فهرست آثار ملی ایران؛ مرکز آمار ایران؛
۶/بندپی (سرزمین، تاریخ، فرهنگ)، ۶1۴؛
۷/تاریخ خاندان مرعشی، ۱۱۳، ۱۱۵- ۱۱۶، ۱۳۵، ۱۶۸، ۲۰۴، ۲۴۹، ۲۹۳، ۳۱۵، ۳۸۴،
۸/دانشنامه مازندران. [۱]تاریخ بلعمی (ترجمه تاریخ طبری)
📝نوشتار و تحقیق از:
دکتر #علی_اکبر_شوبکلایی
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3556
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─