#پریجایی
📚#نسخه_خطی رساله خسرویه در تفسیر فاتحه
🖊علامه جعفر بن میرزامحمد پریجایی مازندرانی
✍تصحیح و تحقیق:
ناصر رضایی رضایی چراتی
📝با مقدمه حضرت آیت الله استادی
🗓سال انتشار ۱۳۹۹
📌پژوهش ادملاوند
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3914
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
#پریجایی 📚#نسخه_خطی رساله خسرویه در تفسیر فاتحه 🖊علامه جعفر بن میرزامحمد پریجایی مازندرانی ✍تصح
﷽ن و القلم و ما یسطرون
#علما #پریجایی #بندپی #کتاب
#علامه_جعفر_بن_میرزامحمد_پریجایی
📄توضیحات:
۱.کتاب رساله ی خسرویه در تفسیر حمد اثر علامه جعفر بن حاجی میرزا محمد #پریجایی مازندرانی است که وی از علما و دانشمندان نیمه ی نخست قرن سیزدهم هجری قمری می باشد.
۲. #نویسنده ی این رساله و تفسیر در مقدمه ی کتاب، خود را با صراحت کامل، چنین معرفی نموده است: (( این بنده شرمنده جاودانی، این حاجی میرزامحمد، جعفر پریجایی مازندرانی).
۳.از تاریخ تولد و نیز وفات مرحوم علامه پریجایی مازندرانی سندی رویت نشد و به دست نیامده است.
۴.از شیوه ی نگارش رساله ی خسرویه و گزینش موضوعات و مطالبی که در آن عمل آمده است به روشنی میتوان دریافت که ایشان دانشمندی جامع، و ذوفنون، عالنی ادیب، ففیه، عارفی متشرع و زاهد و متصلّب در اعتقادات شیعه ی امامیه بوده و ارادت شدید نسبت به امامان اهل بیت علیهم السلام داشته است.
۵.از آنجا که علامه پریجایی این رساله را در زمان حکومت محمدقلی میرزا مُلک آرا در مازندران (۱۲۱۴_۱۲۵۰ ه ق) نوشته و به نام ایشان موسوم و به وی تقدیم داشته است به یقین معلوم میشود که نویسنده رساله ی خسرویه از علما و دانشمندان قرن سیزدهم هجری قمری در مازندران بوده است و نگارش این رساله در نیمه نخست قرن سیزدهم قمری در زمان حکومت محمد قلی میرزا مُلک آرا در مازندران واقع شده است چرا که علامه پریجایی مازندرانی نویسنده رساله ی خسرویه رابطه ی دوستی و مخالطت با محمدقلی میرزا مُلک آرا حاکم وقت مازندران از سال ۱۲۱۴ تا ۱۲۵۰ قمری داشته و مورد توجه و التفات و انعام وی بوده است، به همین دلیل ایشان این کتاب را برای او به رشته ی تحریر درآورده و به نام او موسوم کرده و به ایشان تقدیم نمود چنانکه خود گفته است:
((به تخصیص، این بنده صَمیم و فَدَویّ قدیم که لطف و انعام آن حضرت درباره حقیر، اَکمَل و جُود و احسانش اَشمل آمد...و چون حصول نعمت به یُمن دولت آن خسرو و والا نَهمَت شده و به برکت نام نامی آن خسرو عالم گیر به انجام رسید و هم این که آن حضرت را در انشا اشعار اَبکار که از نتایج افکار آن گزیده حضرت آفریدگار است به تلخص خسروی است او را به ((رساله خسرویه در تفسیر فاتحه)) موسوم ساخته، تحفه بارگاه عرش اشتباه و هدیه سُدَّه سنیه سِدره مرتبه نموده، مَرجوّ آنکه مقبول طبع اشرف دقیق پسند شده...)).
۶.سبک تفسیری این کتاب از سبک تفسیری ادبی، اخلاقی و عرفانی پیروی نموده است چنانکه کاشفی سبزواری دارای همین شیوه است.
۷.این رساله مشتمل بر یک خطبه، یک مقدمه، سه مقصد و یک خاتمه است.
۸.نسخه ی خطی آن در ۲۶۱ برگ به ابعاد ۱۹۰×۱۳۴ پیلی مار، دارای جلد مقوایی با روکش تیماج قهوه ای تیره ایت که در وسط هر یک از لَت های آن یک ترنج و دو سر ترنج ضربی با نقوش گل و بوته اسلیمی حک شده است.
۹.خطوط آن اغلب با نستعلیق خوش تحریری است ولی آیات، احادیث و عبارتهای عربی به خط نسخ پخته ای نگارش شده است.
۱۰.جنس کاغذ این کتاب فرنگی الوان (آبی) و نخودی است که این نوع کاغذ از روسیه به ایران وارد میشده است.
۱۱. مرکب تحریر رساله اغلب از مشگی استکه حسب مورد از دور رنگ شنگرف و لاجورد استفاده شده است.
۱۲.مهرها: در روی برگهای ۲ و ۱۸۰ نقش مهر چارگوش با متن ((الهم صل علی محمد و آل محمد)) آمده است که به خط ثلث زیبای حکامی شده است.
۱۳.نسخه خطی این کتاب در کتابخانه ی شخصی مرحوم حجت الاسلام شیخ احمد احمدی فیروزجایی [پریجایی] قرار داشت.
💠#بازنگری:
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۰۵/۲۱
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3256
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3914
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🎼#پرجایی_حال
#پرجی #پراجی #پرجا #پریجا
📚#کتاب تاریخ مازندران باستان
🖊#طیار_یزدان_پناه_لموکی
چاپ اول تابستان ۱۳۸۳ تهران
چاپ دوم زمستان ۱۳۸۵ تهران
صفحات ۷۳_۷۴_۷۵_۷۶
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3914
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
﷽ن و القلم و ما یسطرون
📩شناسه۱۴۰۲۱۲۱۹۱۲۰۶
#پریجا
#پراچی
#پرچی
🎼#پریجایی_حال
📖تاریخ موسیقی ایران:
📄آن چه در بررسی موسیقی مازندران باستان و سده ی میانه تا فروپاشی ساسانیان با اهمیت می نماید، وجود سه نوع موسیقی سازی، آوازی و موسیقی برای رقص است که به نظر می رسد درباره ی هر یک از آنها باید پژوهش جداگانه ای انجام پذیرد.
📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۳و۷۴
👈....قابل ذکر است که در این زمینه از موسیقیِ رقصیِ مهجوری یاد می شود که به نام ((پریجایی حال)) parj caej hal شناخته شده است.
📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۴
🎼موسیقی رقص پریجایی حال ویژه ی مردمی است در منطقه ی #شیخ_موسا [موسی] (دهی از دهستان بندپی بابل).
📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۴
📌به نظر می رسد پیش از ارائه ی هر مطلبی درباره ی موسیقی ((پریجایی حال)) باید درباره ی مردم ((پراجی)) یا ((پرچی)) سخن گفته آید، زیرا این نام به گروهی از زبان های #ایرانی اطلاق می شود که در #افغانستان، #هندوستان، #چین و #ترکستان رایج است.
📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۴
📌در واقع پراچی [پراچی parachi و ارموری ormuri نیز دارای ممیزه های متعدد خاص گویش هلی شمال غربی اند.]
📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۴
📓ارانسکی، زبان های ایرانی، برگردان: علی اشرف صادقی، ص۱۶۴
📌در واقع پراچی از زبان های به جا مانده ی گروه های جنوب شرقی ایران است که با زبان #اُرموری خویشاوندی نزدیک دارد. دامنه ی گستردگی این زبان در انتهای غربی و جنوب #افغانستان است.
📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۴
📌به عبارت دیگر، پراچی در محدوده ای از دهکده های #هندوکش در بخش شمالی #کابل رواج دارد و به شدت تحت نفوذ زبان #پشه_ای pasai است که در زبان های #هندوایرانی است.
📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۴
📘آرتور،کریستن سن، گویش گیلکی رشت، برگردان: جعفر خمامی زاده، ص۲۴
📖#کریستن_سن بر آن است ((گویش ها پراچی و اُرموری آخرین بازمانده ی گویش های ایرانی است که پیش از مهاجرت #افغانها به این سرزمین تکلم می شده است.
📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۴
📘آرتور،کریستن سن، گویش گیلکی رشت، برگردان: جعفر خمامی زاده، ص۲۴
📌شاید بتوان چنین فرض کرد که #خراسان و یک قسمت از #افغانستان در روزگار باستان از نظر زبانی قلمرو پیوسته ای بودند که چه بسا زبان #اوستایی را در آن قرار داد و گویش پراچی را که از حیث ویژگی هایی چند با گروه مرکزی مشترک است،شاخه ی غربی این گروه شرقی_مرکزی کهن، که به تقریب همان #خراسانی_باستان میشود دانست.
📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۴ و ۷۵
📘آرتور،کریستن سن، گویش گیلکی رشت، برگردان: جعفر خمامی زاده، ص۲۴
📌...به هر ترتیب چه در سایه ی تمدن مشترک یا در اثر ستیزه های بی امان #قومی در زمان باستان به ظاهر کوچ ((پرچی))ها به کرانه ی جنوی دریای #مازندران [دهستان پریجا بندپی] صورت گرفته است. نام های بجا مانده از آنان در محدوده ی ارضی #تپورها نسان از قدرت و اعطاف گسترده ی #قوم_تپور است که به نسبت، بیش ترین مردم کوچنده ی باستان را در خود می پذیرد.
📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۵
🟠نام پرچی ها بر روی چند دهکده از آبادی های مازندران از شرق بت غرب چنین است: ((پارچ)) در بهشهر، ((پرچی کلا)) در ساری [از توابع دهستان کلیجان رستاق]، ((پرچی نک)) و ((پرچی کلا)) در قائمشهر، و ((پرچیها)) [#پرجایی_های_بندپی] در #بابل، با این اشاره، موسیقی رقص برجای مانده از ، پریچایی ها دارای ملودی هایی است که #تم آن را منتسب به #سرزمین_افغانستان دانسته اند.
📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۵
📘مختار عظیمی، پژوهشی در نام آبادی های شهرستان ساری، چاپ اول، ۱۳۹۰، ص۱۲۸
📌شرح نت فوق..ب) قطعه #پریجایی_حال همان گونه که ملاحظه می شود نحوه ی آکسان گذاری این ریتم در مقایس با ریتم های مازندرانی دیگر متفاوت است و به نظر می رسد این قطعه به لحاظ آکسان گذاری در ریتم، نوع حرکت، تاکید ملودی و تزیین آن بیش تر دارای #تِم_افغانی یا #هندی باشد.
📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۵
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2405
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3914
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📑ادامه متن 👇👇
ادامه متن 👇👇
📩شناسه۱۴۰۲۱۲۱۹۱۲۰۶
#پریجا
#پراچی
#پرچی
🎼پریجایی حال
📎پیوستی پژوهش:
🎼نمایه قطعه #پرجایی_حال به روایت خلیل طهماسبی
👈#پرجائی یعنی، خصوصیات موسیقی که مربوط به #قوم_پرجا میباشد.
👈#پرجا یا #پریجایی و یا #فیروزجا نام منطقه یا طایفه ای در بندپی بابل می باشد که [نمایه ی پیوستی] مشاهده میشود نحوه ی آکسان گذاری ریتم #پرجایی_حال (نمونه D) در مقایسه با ریتم های مازندرانی (نمونه A و B و C) دارای تفاوت های قابل توجه می باشد و به نظر می رسد قطعه فوق بیشتر دارای #تِم_افغانی یا #هندی می باشد.
📙طیّار یزدان پناه لموکی، تاریخ مازندران باستان، چاپ۲،تهران، ۱۳۸۵، ص۷۶
#ویژه
✍#محسن_داداش_پور_باکر
شنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2405
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3914
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نیست.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─