🔴 مایکل کوک، استاد دانشگاه پرینستون: «مصحف مشهد رضوی»، مدرکی مهم، درباب تاریخ مکتوم ارتباط متن معیار قرآن با نسخههای پیش از آن است
⬅️ مایکل کوک، استاد دانشگاه پرینستون درباره «مصحف مشهد رضوی» نوشت: اینکه چه شرایطی دست به دست هم داده تا این متن چندسرشت عجیب و تاحدی منحصربهفرد پدید آمده، پرسشی سخت جذاب است. پاسخ هر چه باشد، این مصحف مدرکی مهم است درباب تاریخ مکتوم ارتباط متن معیار قرآن با نسخههایی که پیش از آن رواج داشت.
📝به گزارش شفقنا، متن نوشته مایکل کوک که در وبگاه «مصحف مشهد رضوی» منتشر شده، به این شرح است:
📜تاریخ آغازین متن قرآن یکی از حوزههایی است که در دهههای اخیر شاهد پیشرفتهای چشمگیری بوده، هرچند تنها تعدادی محدود از نسخ بسیار قدیمی قرآن، یا اجزای قابل توجه آن تا به امروز بر جای مانده است.
📌یکی از این نمونهها مصحفی است که بخش اعظم آن در دو نسخۀ محفوظ در کتابخانۀ حرم مقدس در مشهد باقی مانده است.
📌تاریخگذاری کربنی نشان میدهد که احتمالاً این کتاب به نیمۀ دوم قرن اول هجری متعلق است و بررسیهای کهنخطشناسانه نیز این تاریخگذاری را تأیید میکند.
📌متن این مصحف عمدتاً با آن شکل متعارف از قرآن انطباق دارد که بر اساس منابع ما به مدینه منتسب است، اما گاه نیز با قرائتهایی که به مناطق دیگر مربوط است همخوانی دارد. به عکس، تقسیمبندی متن در قالب آیات تفاوت چشمگیری با سنتهای منطقهای مختلف و مشهور دارد. و شگفت آنکه در سه نقطه، این مصحف ظاهراً قرائتهایی را حفظ کرده است که از قرائت مطابق با متن معیار که به قولی حجاج (متوفی ۹۵ هجری) فرماندار وقت عراق تثبیت کرده بود، قدیمیتر است.
📌به این دلایل و به دلایل دیگر، فراهمسازی دسترسی پژوهشگران به چنین مصحفی، خود خدمتی ارزشمند به مطالعۀ تاریخ قرآن است.
👈اما ویژگی این مصحف فقط قدمتش نیست، بلکه نکات فراوانی دارد که کنجکاوی ما را برمیانگیزد.
✍مصحف مشهد رضوی مثل تقریباً تمام نمونههایی که از قرآن نخستین در اختیار داریم، متن را کمابیش به شکل رسمی و یکنواخت شدهاش در نیمۀ دوم قرن اول هجری حفظ کرده است، و سورهها نیز در آن به شکل متعارف ترتیب یافتهاند.
📌با این حال، مطالعۀ دقیق کریمینیا بیتردید نشان میدهد که در مقطعی پس از نگارش اولیۀ مصحف، ترتیب سورهها به شکل اساسی و با بریدن و چسباندن تغییر یافته است.
💥در اصل سورهها ترتیب کاملاً متفاوتی داشتهاند، و این همان ترتیبی بوده است که بر اساس منابع، میدانیم نسخهای از متن قرآن ــ که دیگر در اختیار نداریم ــ پیش از یکنواختسازی چنین ترتیبی داشته است.
📌این نکته به معمای دیگری میانجامد: این نسخۀ مفقود با شهر کوفه در عراق (و عبدالله بن مسعود) مرتبط است، حال آنکه متنی که معیار نگارش مصحف مشهد رضوی بوده است منتسب به مدینه است.
📌اینکه چه شرایطی دست به دست هم داده تا این متن چندسرشت عجیب و تاحدی منحصربهفرد پدید آمده، پرسشی سخت جذاب است. پاسخ هر چه باشد، این مصحف مدرکی مهم است درباب تاریخ مکتوم ارتباط متن معیار قرآن با نسخههایی که پیش از آن رواج داشت.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜نمادها و #پرچم های قدیم ایران
📌اختر کاویان
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜نمادها و #پرچم های قدیم ایران
📌عقاب زرین
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜نمادها و #پرچم های قدیم ایران
📌درفش عقاب زرین
📌درفش همای
📌درفش گل نیلوفر آبی
📌درفش گل نیلوفر
📌درفش خورشید
📌درفش ماه و خورشید
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜نمادها و #پرچم های قدیم ایران
📌درفش پنج گوی_شاپور دوم
📌درفش شیرنشان
📌درفش کاویانی ساسانیان
📌درفش فر
📌درفش همای
📌درفش خورشید
📌درفش گرازنشان
📌درفش اژدها
📌درفش فیل
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜نمادها و #پرچم های قدیم ایران
📌درفش قوچ پیکر
📌درفش ماه و خورشید
📌درفش چهارزبانه
📌درفش گرگ نشان
📌درفش صفاری
📌درفش دیلمیان
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜نمادها و #پرچم های قدیم ایران
📌شاهنامه
📌شاهنامه طهماسبی
📌۱۲۳۷ م همزمان مغولان
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜نمادها و #پرچم های قدیم ایران
📌بیرق شاه
📌نقش شیر و خورشید در قالیچه صفوی
📌بیرق ایران
📌بیرق تجاری
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜نمادها و #پرچم های قدیم ایران
📌پرچم های دوره صفویه
📌سوار نظام اسبی
📌سوار نظام شتری
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜نمادها و #پرچم های قدیم ایران
📌نادرشاه در حال گرفتن رژه از سوار نظام ایران در تک به هندوستان
📝تابلو از رسام ارژنگی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜نمادها و #پرچم های قدیم ایران
📌درفش های زندیان
📌پرچم های فتحعلی شاه قاجار
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜نمادها و #پرچم های قدیم ایران
📌بیرق زمان محمدشاه در جنگ غوریان محاصره هرات
📌پرچم کاخ شهرستانک
📌سردر الماسیه تهران با پرچمی که در حاشیه نوار قرمز و سبز دارد.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜نمادها و #پرچم های قدیم ایران
📌نخستین درفش ایران که پس از مشروطه با هواپیما در آسمان به پرواز درآمد.
📌پرچم نظامی
📌پرچم ملی
📌پرچم دولتی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜نمادها و #پرچم های قدیم ایران
📌پرچم شاهنشاهی تا سال ۱۳۴۶
📌مهر محمدرضاه شاه پهلوی
📌درفش محمدرضاشاه پهلوی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜نمادها و #پرچم های قدیم ایران
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜نمادها و #پرچم های قدیم ایران
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜نمادها و #پرچم های قدیم ایران
💥جمهوری اسلامی ایران
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌹امام هادی علیه السلام:
إنَّ اَللَّهَ جَعَلَ اَلدُّنْيَا دَارَ بَلْوَى وَ اَلْآخِرَةَ دَارَ عُقْبَى وَ جَعَلَ بَلْوَى اَلدُّنْيَا لِثَوَابِ اَلْآخِرَةِ سَبَباً وَ ثَوَابَ اَلْآخِرَةِ مِنْ بَلْوَى اَلدُّنْيَا عِوَضاً
خداوند، دنیا را سرای بلا و آزمایش و آخرت را سرای ابدی قرار داده است و گرفتاری دنیا را سبب پاداش آخرت ساخته و ثواب آخرت را عوض بلای دنیا قرار داده است.
تحف العقول ج1 ص483
🏴 شهادت جانسوز دهمین پیشوای هدایت تسلیت باد.
#نخبگان
✍محمدقلی شمس در سال ۱۲۸۳ در تهران به دنیا آمد. وی فرزند دکتر یحیی شمس ملقب به لسان الحکما و نوه عبدالحسین میرزا ملک آرا (ملقب به شمس الشعرا از شاعران عارف مسلک دوران قاجار و نواده فتحعلی شاه قاجار) بود وی در سال ۱۳۰۲ با هزینه پدرش وارد رشته پزشکی در دانشگاه نظامی لیون شد.
📌او تنها دانشجوی غیرفرانسوی بود که موفق به ورود در دوره دکتری دانشگاه شد و در سال ۱۳۱۱، قبل از تاسیس دانشگاه تهران، به دعوت وزیر علوم به ایران بازگشت.
📌وی پس از بازدید از جنوب ایران و مناطقی که به دلیل شیوع بیماری تراخم، کوری بیداد می کرد، {شوشتر به "شهر کوران" معروف شده بود،} برای همیشه از بازگشت به فرانسه صرف نظر کرد. روش درمانی او برای این بیماری در مقالهای مفصل در سال های دهه ۱۹۵۰ ارائه گردید.
📌اولين عمل پيوند قرنيه ايران در سال ١٣١٣ توسط او در بيمارستان فارابى انجام شد.
📌همچنين پيوند صلبيه و پيوند توأم صلبيه و قرنيه، درمان تراخم چشم، درمان فشار شريان شبكيه از ديگر افتخارات ايشان است.
📌شمس بنیان گذار بیمارستان چشم پزشکی فارابی به عنوان اولین مرکز تخصصی چشم پزشکی در ایران است.
📌وی در هنگام مرگ قدیمی ترین عضو انجمن چشم پزشکی فرانسه بود و بارها به ریاست انجمنهای چشم پزشکی مختلف در جهان برگزیده شده بود.
📌وی مؤسس انجمن چشم پزشکی ایران و بنيانگذار " علم چشم پزشكى" در ايران بود.
📌سرانجام پروفسور محمد قلى شمس پس از ۶۵ سال تحقيق و پژوهش و خدمت به مردم در سن ٩٢ سالگى با کوله بارى از علم و معنويت چشم ازجهان فرو بست.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜#باباتافته
💌شاعر نام آوازه ی مازندران
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#چهره_های_مازنی
#بابا_تافته
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2189
✍بابا تافته اهل روستای #کفاک_لفور_سوادکوه بود.
📌خاندان وی به #طاقه_ای شهرت داشتند.
📜#شجره_نامه:
باباتافته پور محمدعلی پور حسن پور حسین...[پور: فرزند]
👇
نام پدرش استاد مشهدی محمدعلی و نام مادرش خاتون کجوری است.
👇
همایون، بابا، سیّاره، سکینه(نانا) و ماه منیر از فرزندان محمدعلی و خاتون هستند.
👇
فرزندان همایون با نام خانوادگی #شهنواز و #طاقه ای ولی فرزندان بابا با نام خانوادگی #تافته شهرت دارند.
📌استاد #باباتافته متولد ۱۳۲۳ شمسی می باشد.
📌تافته با گذراندن یک دوره ی ۶ ماهه #مکتب_قرآنی در #کفاک مشغول به شغل کشاورزی شد.
📌در سن ۱۸ سالگی در کلاس پنجم ابتدایی در مدرسه ی #چاکسرای لفور مشغول به تحصیل شد.
📌او موفق به قبولی در کلاس ششم ابتدایی شد و همچنان در کشاورزی اشتغال داشت.
📌با توجه به علاقه ی شدید پدرش[محمدعلی تافته ۱۳۷۹_۱۲۹۱ ش] به شاهنامه فردوسی، دیوان حافظ، افسانه های بومی، منظومه #معصومه_باکر و #تقی_لفوری او نیز در این مسیر قرار گرفت.
📌در سال ۱۳۴۶ ش در کنار امام زاده #سرین نزدیک آلاشت اولین #چکامه را در وصف حال خویش سرود:
ایندم کنم بیان چه در وصف زندگی
در مرتع #سرین نمودیم کاسبی
شاهد بپد گواه مرا روز روزها
در سال چهل و شش ز خرداد منتهی
📌تافته به مرور شاعری توانا و فرهیخته شد.
💞وی با خانم #زینب_باکیده دختر محمدظاهر ازدواج کرد.
👇
فرزندان: سروش، رضا، عباس، اکبر، اصغر و نرگس می باشند.
📘از جمله آثار این شاعر توانای مازنی کتاب #سرزمین_من_سوادکوه بوده که در سال ۱۳۸۴ توسط نشر شلفین به ۳۰۰۰ نسخه چاپ و منتشر گردید.
در صفحه ی ۳۷ همین کتاب آمده است:
دو پنج روستا فدای سد البرز
دهیم شرق #لفور از دست امروز
#لفورک،#گشنیان،#اسبوکلا را
#امیرکلا، و هم ،#حاجیکلا را
#میردار کلا و هم،#گالشکلا را
#کفاک و#چاشت_خوران،#چاکسر را
در آن ایام که #بابل_مامطیر است
ایالت در#لفور #ما_شهیر است
#لفور در مامضی آباد بودی
حکومت در ید اولاد بودی
در صفحه ۳۹ همان کتاب آمده است:
#لفور گاهواره ی نام آوران است
که فرزندش#تقی از شاعران است
بخوان منظومه اش از#معصومه_باکر
که تا بینی هنر اندر مجاور
گذر از نردبان عشق او کن
خدا را در بلندی جستجو کن
سخن دارد ز عشق آتشین
ز زلف یار و چشم نرگسینش
تکاپو در وی دلدار دارد
شکایت از فراق یار دارد
کلام ندبه خیزش سینه سوزد
کفن از چادر دلدار دوزد
🍃یادش گرامی
✍محسن داداش پور باکر
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#قوم_شناسی_ایل_شناسی
#تبارشناسی_تیره_شناسی
#طایفه_شناسی_نسب_شناسی
#خاندان_شناسی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔴🔴🔴🔴
#تقی_لفوری
#معصومه_باکر
#انند
#بتیار
#اشاداد
#ادملا
#باکر
📝اشعار منظومه ی #تقی_جنگن و #معصومه_باکر تا کنون به ۵۰۰ شعر در پژوهش ادملاوند به همت محسن داداش پور باکر جمع آوری شد و با ۷۶ تن از شعرا و ریش سفیدان و حافظان مازندران مصاحبه پژوهشی و حقوقی صورت گرفت.
📌متاسفانه برخی از اشعار مرحوم تقی جنگن توسط بعضی از دلسوزان فرهنگ و تاریخ بصورت سهوی و غیرعامدانه در منظومه ی بسیار زیبای #شاه_باجی لفوری وارد گردیده و مشهود است، که البته باید اصلاح گردد.
👇👇
🟡مرحومه #معصومه_باکر متولد روستای #ادملا؛باکرمحه بندپی بابل است نه روستای لدار. در روستای لدار طایفه ی ((بتیار)) شهرت دارند.
👇👇
📜اسناد مکتوب و نسخ خطی مربوط به این منظومه در پژوهش ادملاوند محفوظ است.
👇👇
📜شجره نامه ی #معصومه_باکر نیز در کتاب نسخه ی خطی ((اشاداد)) مستدل است.
👇👇
و سایر دلایل و منضمات
✅جماعت #باکر در اصل از تبار ((باکر)) هستند نه ((باکری)) که مهاجر از ((#انند سوادکوه)) می باشند.
📝لطفا در گویش و نگارش وقایع و منظومه ها و رخدادهای بومی و محلی اصول پژوهشی رعایت و قوانین تحقیق مطالعه و بیشتر دقت شود.
🗂روابط عمومی پژوهش ادملاوند
🔎بیشتر بدانید👇👇
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2191
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
🔴🔴🔴🔴 #تقی_لفوری #معصومه_باکر #انند #بتیار #اشاداد #ادملا #باکر 📝اشعار منظومه ی #تقی_جنگن و #معصومه_
📝عارف کمرپشتی
✍پاسخ به این دیدگاه60
🗓سه شنبه 29 تير 1395-2:29
📝با سلام خدمت جناب آقای بابا تافته! امید است بیش از پیش در حفظ میراث گذشتگانمان کوشا باشیم.
📌 شما احتمالاً #منظومه_شاه_باجی را جعلی خوانده اید و در مصاحبه ای که به اتفاق آقای #امین_رزمجو ، انجام داده اید، خانم #فریده_یوسفی .... سوالاتی درباره منظومه شاه باجی کرد و شما در آن نوار گفته اید که #تقی_نوروزی یا #تقی_جنگن در ازای پولی که از #ملاخانجان_حیدری گرفته است این اشعار را سروده است.
📌 الان با توجه به این اشعاری که در سایت مازندنومه آمده است اگر به دیده انصاف بنگرید اماکن و اشخاصی در این دو منظومه آمده است که به هیچ روی نمی تواند تنها به منظومه #تقی و #معصومه یا همون #معصومه_باکر شما تعلق داشته باشد.
📌بنده درسال ۱۳۷۷ منظومه شاه باجی را اساس پایان نامه ارشد خود قرار داده و در همان جا نیز یادآور شدم که 👇👇
👈اشعار اولیه منظومه شاه باجی سروده تقی نوروزی یا تقی جنگن است.
📌در حال حاضر منظومه شاه باجی را مقاله علمی پژوهشی کرده ام و در مجله علمی-پژوهشی فرهنگ و ادبیات عامه تربیت مدرس منتشر کرده ام ، قصد دارم منظومه تقی و معصومه را نیز مقاله کنم.
📌اطلاعاتم در خصوص این منظومه به همان کتاب خانم یوسفی و نوار مصاحبه شما محدود می شود، اگر اطلاعات جامع تر و مستندتری درباره این منظومه و منظومه شاه باجی دارید، لطفاً از طریق همان مقاله به ایمیلم ایمیل بزنید تا همدیگر را ببینیم .
🇮🇷سربلندی ایران، سوادکوه و شما ، آرزوی من است.
📎پیوستی ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
#منظومه💞
#تقی_لفوری
#معصومه_باکر
💌محمدی:
سلام و ارادت؛
متنی رو مربوط به کانال شما می خواندم، در رابطه با منظومه تقی و معصومه که تقی رو نوروزی خطاب کرده و متاسفانه در کتاب خانم یوسفی نیز به اشتباه قید شده.
تقی محمدی آلاشتی بوده ، ایشان عموی پدربزرگ بنده بوده ......
در کل از متن خوب و تحقیقات خوب شما سپاسگزارم.
در ضمن اگر جناب عالی اشعار این بزرگوار رو دارید ممنون میشم بتونم دسترسی داشته باشم. یا تحقیقات جامع و کامل تری در اختیار داشته باشید ، برای ما جای بسی افتخار است که استفاده کنیم.
با احترام
و البته یادآور میشوم که تقی ازدواج می کند و حاصل آن ازدواج یک پسر می شود و پسرتقی(اکبر) از بالای درخت می افتد و می میرد نه تقی .....
📝Mohsen Baker:
سلام.
سال نو مبارک.
در خصوص منظومه معصومه باکر و تقی لفوری دهها صورتجلسه، آثار مکتوب و بیش از ۷۰ مصاحبه صوتی و تصویری از شهرستان های آمل، بابل، سوادکوه، قائمشهر، ساری، تهران، اصفهان و...در پژوهش ادملاوند جمع آوری شد.
💌محمدی:
چقدر عالی
این همه تلاشی که جناب عالی زحمت کشیدید قابل ستودنی است.
فقط این موارد تبدیل به کتاب یا مقاله ای نشده که در دسترس عموم هم قرار بگیره ؟
تا از این پژوهش استفاده بشه .....
📝Mohsen Baker:
به نوشتار مشغولیم...
به غیر از پژوهش ادملاوند و آوات قلم در هیچ یک از رسانه ها هنوز منتشر نشدند.
💌محمدی:
موفق و سربلند باشید
📝Mohsen Baker:
سپاس
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#تاریخ_پژوهی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔹نقشه فوق گستردگی زبان طبری در ایران را میرساند.
زبان تبری در سدههای ۶ و ۷ هجری به منزلت زبان ادبی دست یافته بود ولی امروزه دارای رسمالخط خاصی نیست.
📌روزی این زبان رقیب اصلی زبان فارسی دری بود و میرفت تا زبان رسمی ایرانیان شود و تنها بخاطر ناپایداری حکومتهای محلی، عدم حضور حکومتی توانمند و پیدایش و چیرگی حکومتهای محلی در خراسان، نتوانست چیرگی خود را بقبولاند؛ چرا که زبان حاکم، زبان فرمانروایان بود.
فارسی و تبری تنها زبانهای زنده از خانوادهٔ زبانهای ایرانی هستند که آثاری با قدمت هزار ساله دارند و به جز مازندرانی، هیچ زبان دیگری از زبانهای ایرانی شمال غربی دارای ادبیات مکتوب هزار ساله نیست.
📌امروزه زبان مازندرانی در همه استان مازندران و از غرب به گیلان،از جنوب غرب به قزوین،از شرق به قسمتهای غربی گلستان،از جنوب شرقی به قسمتهای شمالی سمنان و از جنوب به قسمتهای شمالی تهران و البرز محدود میشود.
🔸همچنین در جهاننامه،متن جغرافیایی از سال ۶۰۵ هجری، آمدهاست:
📌اهل طبرستان به تعجیل و شتابزده سخن می گویند.
شتاب زدگی در گویش مازندرانی بیشتر مربوط به ساکنین دامنه های البرز هست چه قسمت های شمالی یا جنوبی آن.
📌قابل ذکر اینکه ساکنین سمت جنوبی رشته کوه البرز که گویش مازندرانی دارند بیشتر در استانهای مجاور مازندران ساکن هستند.
🔹زبانشناسان زبان طبری را برحسب زمان و ژانر به ۳ دوره باستان،میانه و نو تقسیم نمودهاند.
آثار نوشتاری در طبری نو (از حکومت صفویه تا قاجار) مشتمل بر کنزالاسرار امیر پازواری و اشعار طالب آملی،اشعار رضا خراتی کجوری و طوفان البکا میباشد.
📝محمد عابدی
@edmolavand
📝شعر از استاد حجت الله حیدری
گته مِه ذهنِ جه ،یُور بورده قدیمای ِ خِشی
بُورده مِه خاطر جا ،اون همه آواز و سرود
گِته دیگه مِره خُنش دنی یه
" ترز ِ" بلبل و برمه؟!
من کِجه ،برمه کجه؟!
دیگه اون وَلگِ سما، خ.نشِ وارش
دَره لَس لَس شونه مِه خاطرِ جا
دَیمه "لوشکا " ملج تِک
مِه نفس تازه،مِه دل مَشتِ امید
ناشته فرقی مِه پَلی،شو یا روز
وارشی ،آفتابی
اون " تِرِز" پِر بیه مِه خونِش وسوت
مِه دهون بوی خدا دا ،دل وجان بوی امید
بال وپَر بوی اناریجه و اوجی و زولنگ
منا غِرصه،منا بِرمه؟!
" تِرِز "بلبل آ، بی خوننش و لال؟!
مگه مِه دل خواسٌٍه ؟
به خدا نِشتِنه شادی دِزٌون
اسا من، سر خنه نیمه، کجه شومه ، کجه دَرمه
دیگخ اون محله کَش،گوی چِمر هم نِنه مه یاد
عمه و خاله یِ پَنٌُونی دَوسٌِن بُورده
سینه پوش با ونِه انگِل بَزه پول
یا مثلِ نقره کلای دَده گل
شل شله شلوالِ گلون
ته گمون ،یُور شونه مِه خاطرِ جا؟!
اگر بورده
چی اسا موندنه ، مِه دَئین وِسه؟!
من و دل سبزی و تنهائی و غم ؟!
هرزمونی که بخواهی شِه کشه دارمه بهار
در و دیفارِ مِه دل ،عکسِ م،ه یار
دلِ پیش سفره ی سر خواهونی
مَجمه مَجمه امید،آرزو جور واجور
تِه بلا بَنٌه مره ،بسم الله .....
🍃ارسالی فرزاد امیری
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از میرمریم
🇮🇷شهید کافی در سال ۱۳۳۹ با دختر سیدحسین موسوی شاهرودی ازدواج کرد. حاصل این ازدواج هشت فرزند (شش دختر و دو پسر) بود.
👇
◼️ همسر "حاج شیخ احمد کافی"
خانم بی بی طیبه موسوی شاهرودی
درگذشت.
◻️ همسر خطیب نامدار و روحانی مبارز و انقلابی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ احمد کافی(ره) پس از طی یک دوره بیماری درگذشت.
◻️مرحوم حجت الاسلام والمسلمین احمد کافی، واعظ و خطیب مشهور پیش از انقلاب بود که سال ۱۳۱۵ در مشهد متولد شد.
📌وی در ۱۶ سالگی راهی نجف شد و از علمای بزرگ حوزه نجف بهره برد و مفتخر به کسب اجازه از علمای آن حوزه شریف همچون آیت الله خویی و امام خمینی(ره) شد.
◻️ ساخت مهدیه تهران، ساخت درمانگاه، کمک به نیازمندان، ایجاد صندوق قرض الحسنه، تأسیس حوزه علمیه، ساخت مسجد، مدرسه و حمام در ایلام، ساخت و بازسازی چندین حمام، مدرسه و مسجد در دیگر شهرهای استان ایلام و روستاهای اطراف از خدمات آن مرحوم محسوب میشود.
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
@sayedhmirmaryam
•●◉✿#اَُِلَُِلَُِهَُِمَُِ_عَُِجَُِلََُُِ_لَُِوَُِلَُِیَُِک_َُِالفرج✿◉●•
📡✦࿐჻ᭂ💚🇮🇷💚჻ᭂ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دارکِتِن
📹در این کلیپ چه پرنده ای میبینید ؟
🕊دارکتن. خاطره خوبی از این پرنده نارمه.نهلنه منزل سر ادم کمه باخسه.
🕊دارکوب دو نوع هست:
👇
یکی کوچکتر همان #دارکتن (ویدئوی بالا) که رنگ پرهایش چندگانه هست (سر قرمز، بال مشکی، بدن سفید، خطی از گردن سبز، دم مشکی )
👇
📌دیگری #دارطلا با جثه بزرگتر از دارکتن و رنگ پرهایش بیشتر سیاه و رنگ سرش سبز که به سیودارطلا معروف هست که بیشتر در پرتاس زندگی می کند و با ضربات محکمتر و صدای خاصی به تنه خشک و توخالی درخت ضربه می زند که به قول آقا سید، در آرامش جنگل مانع خواب آدم می شود ولی صدایش جالب هست.( بم و کلفت و ممتد).
✍سلام.دار طلا دو نوع است:
👇
یکی سبز و دیگری سیاه که نوع سیاه آن خیلی کمیاب هست و فقط در پرتاس آنهم به ندرت پیدا میشه .
📌دار کتن هم دو نوع هست:
👇
یکی همین که تو فیلم بود و یکی هست که کوچک و زیباتر است یعنی بیشتر سیاه و سفید هست که این نوع هم کم پیدا میشه.
✍یک مثال هم هست که معروف به توبه دارکوبی هست میگن دارکوب صبح تا غروب برای خوردن کرم به تنه درخت ضربه میزنه شب که شد گردنش درد میگیره با خودش میگه توبه، دیگه به درخت نوک نمیزنم اما صبح یادش میره و هنوز هوا روشن نشده صدا تک تکش به گوش میرسه آدمهایی که توبه میکنند و میشکنند توبه آنها دارکوبی هست.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#تاریخ_پژوهی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─