#شعر_آخر_شب
دلا در وصف گیسویت ، چه دانم من غزلخوانی ،
که در تفسیر زلفینت ، حکایتهاست طولانی ،
منم زان حسرت رویت ، حزین در کوی افتاده ،
به بوی شبنم زلفت ، هزاران جان قربانی ،
فغان از آتش عشقت ، دل و جان گشت خاکستر ،
به عالم هیچ کس چون من ، نباشد در پریشانی ،
نِیَ ام انکس که دردم را ، به هر صاحب نظر گویم ،
خَسی هستم که سرگردان ، در این دریای طوفانی ،
بیا ای جانِ جانانم ، مگر هجران به سرآید ،
به چشم نرگست خوانم ، هزاران شعر عرفانی ،
اگر این جان مسکین را به جرم عشق سوزانند ،
همی گویم فدایت باد ، فدای ان گرانجانی ،
چه خواهی گفت گر پرسند ز تو روزی نشانم را ،
نهان از دیده ها دارم دوچشمِ زار و بارانی ،
سرِ افتاده ای دارم چه فرمایی قبول افتد ،
بفرما حضرتِ جانم که بر خاکست پیشانی ،
کجا دانم ؟ ز عشق تو خیال هردو عالم را
تو نه اینی تو نه انی تو از مصری وکنعانی ،
به روز حشر راحم را ، به جان تو ، تو جانانی ،
به جز تو نیست جانانم ، هزاران جانی و جانی ،
#راحم_تبریزی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
• به غیر شانه هم هیچ تکیه گاهی نیست
دو مست سرخوش در هر قدم گریسته را
فاضل نظری
.
.
.
#دل_نوشت
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
نکاتی در باره نگاه به"زن" در ایرانِ امروز
📝 علی اصغر #مصلح
• «مرد» به عنوان «آدمِ» غالب، در طول تاریخ بیش از هر چیز با احساسِ غلبه بر «زن» ارضا شده و شاید رایجترین صورت سلطهی بر «دیگری» همان باشد که بر «زن» رفتهاست. ردِّ نگاه کهترانگار به زن را در همه آثار متفکران و حکیمان ایرانی-اسلامی میتوان یافت؛ از ابنسینا و ملاصدرا و سبزواری تا خاقانی و سعدی و مولوی.
• گاه پردة باورهای تاریخی چنان زمخت است که قرنها امکان تردید در باره یک موضوع را از آدمی میگیرد. اما هیچکدام از اینها «آدم» امروزی را ملزم به تداوم آنچه در جریان بوده، نمیکند.
• در بین همه سنتهای فکری-فرهنگی و اعتقادیِ جاری در ایران تنها در بخشهایی از سنت عرفان اسلامی است که «زن» با چشمانی شستهتر دیدهشده، هر چند در همان آثار اندک به جا مانده، نشانهّهای کوچکانگاری «زن» دیده میشود. عبدالرحمان جامی در کتاب نفحاتالانس بعد از روایت احوال اولیاء، فصلی را به زنان عارفِ واصل اختصاص دادهاست. جامی در ابتدای این فصل اقرار میکند که اگر بنا بود زنان نیز مانند مردان معرفی شوند، زنان بر مردان برتری داشتند. اما در همان اندک صفحاتی که به معرفی زنان عارف پرداخته، نشانههای تحقیر آشکار است؛ چنان که اغلبِ زنانِ معرفیشده نام کاملی ندارند و با عناوینی عام مانند: زنی ناشناس، زنی مصری، زنی اصفهانی، مادر محمد و مادر حِسان از آنان یاد شده است.
• در مواریث فکری و فرهنگی ما البته برخی از بزرگان، «زن» را فارغتر از هنجارهای جاری دیدهاند. چنان که در اشعار فردوسی از فراست و داد و شجاعت زنان سخن رفتهاست. در بین بقیه مشاهیر جهان اسلام اندک استثنائات درخشان هم هست. محیالدین ابنعربی تنها متفکری است که فراتر از تنگناهای زمان، مقام زن و بلکه برتری او بر مرد را در شهود حق اعلام کرده و در ترجمان الاشواق شرحی ناب از نسبت “آدمِ زن" با حقیقت عرضه داشته.
• در جهانی که توانِ ساختارشکنی و نظر به ارزشها و باورهای نهادهشده قوت گرفته، باید دیدگان را دائم از آنچه غالب بوده، شست. بی نظرِ به گذشته، آیندهای نیست. اما گذشته را باید با پاک کردن غبارهای دوران دید. برای داوری در باره «زن» امروز، البته باید سراغ مواریث فکر و فرهنگ خویش رفت، اما آنچه نیاز ضروری اکنون است، شکافتن تقریرات و روایات قالبخورده و هنجارشده، و پرسش از اسباب شکلگیری آنهاست.
• زمان معاصر زمان واسازی و بازسازی است. گذشته هرچه بوده، گذشته است. هیچ ملتی نباید در شرمندگی از گذشتة خود بماند. چنان که در تحقیر و تنزیل زن، ملتهای اروپایی از ملتهای مسلمان پیش بودند و از آن فرارفتند. زمان معاصر زمان درک تمایزات و بهرهمندی از مزایای تمایزات است.
• در فرآیند بازشناسی «دیگری»، بازسازی نگاه به «زن» اهمیتی ویژه دارد. این بازسازی از دو سوی باید انجام شود. یکی نگاه مردان به «زن» است و دیگری نگاه زنان به «زن». مردان در گذشته با داشتن نسبت فرمانروائی در حوزه عمومی، سلطه بر «زن» را به عنوان امری ذاتی و بلکه الهی تثبیت کردهاند. اما اکنون در فرآیندی از دگرگونی قرار گرفتهایم. باید تعاملی گسترده به کمک همه عناصر فرهنگیِ سنتی و مدرن و معاصر آغاز کرد. آیندهٔ زندگی ایرانیان، از جمله نسبتی با نتیجه این تعامل دارد. باید با بازشناسی گذشته و هضم شرایط کنونی وارد تعاملاتی از جنسی دیگر با «دیگری» شد؛ همان که امروز به صورت دوگانههایی چون «زن» و «مرد» ظاهر شدهاست.
• باید با درک تمایزات میان «زن» و «مرد» وارد تجارب نوی شویم و به چشماندازهای جدیدی برای این نسبت نائل آئیم. نتیجه این تجارب و تعامل، در همه مقولات از الهیات و اخلاق تا اقتصاد و سیاست ظاهر خواهد شد.
• زن ناقص است، همانطور که مرد ناقص است. کاستی باعث فروافتادن نمیشود. باید گشوده بود و گذشته را با مَحکِ تجارب اکنون ارزیابی کرد و نه اکنون را به محکمه گذشته برد. شرط اولِ ورود به موضوعاتی چنین خطیر، شستن چشمها و طورهای دیگر دیدن است.
#رصد
.
.
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
پرویز امینی - حاج قاسم.pdf
214.3K
📝 سرمایه اجتماعی حاج قاسم میتوانست تعدیلکننده حوادث تلخ اخیر باشد/ حاج قاسم را نشناخته، دنبال شناساندنش هستیم!
#پرویز_امینی
گفتگو با ایسنا - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
32.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 انقلاب اسلامی، ساختن خانه در دامنه آتشفشان است
#پرویز_امینی
• مسئله ما، چگونه ممکنکردن نظام ارزشی و هنجاری دینی در یک جهان مدرن و تا حدی پستمدرن است
.
.
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
جامعه علیه جامعه
📝 #علی_زمانیان
• در خبرها آمدهاست که فروشندگان و اصناف و کسبه، به دستور مقامات مرتبط، از فروش اجناس به بانوان بیحجاب منع شدهاند و یا برخی فروشندگان از ارائهی خدمات به آنان خودداری کردهاند. در غیر این صورت و اگر به بانوان بیحجاب، خدمترسانی کنند، صاحب واحد صنفی با مشکلات قضایی و قانونی مواجه خواهد شد. بهتعبیر دیگر، دولت، ناتوانیاش را در کنترل و مهار بیحجابی، بر دوش جامعه میافکند و نمیداند با این سیاستِ مطلقا ناکام، منازعه و کشمکش اجتماعی را میان شهروندان دامن میزند. سیاست شهروند علیه شهروند، سیاستی خطرناک است که به رویارویی اهالی این سرزمین، و رواج نزاع و گسترش کینتوزی منتهی میگردد. این نوع تصمیمات، ناشی از نوعی کژاندیشی و نفهمیدن مسئلهای است که باید با خردورزی و عقلانیت، مدیریت شود.
• سیاستِ "جامعه علیه جامعه"، به روابط و مناسبات اجتماعی آسیب جدی میزند و آنچه را که جامعهشناسان از آن بهعنوان "سرمایههای اجتماعی" نام میبرند، دچار فرسایش و تخریب می کند. این درحالی است که بقاء و رشد جامعه در گرو اعتماد و همکاریهایی است که در متن جامعه در جریان است. بدون همکاری و اعتماد، زیرساختهای جامعه، سست و لرزان شده و ملت را با فروپاشی مواجه میکند.
• سیاستِ "جامعه علیه جامعه"، آشکارا توصیه به عدم گسترش فرهنگ، عدم مدارا، گسترش دشمنی و خصومت اجتماعی و قطع همکاریهای اجتماعی میان شهروندان است. چنین سیاستی، بهویژه در جامعهی ایران، که از کاهش معنادار و نگرانکنندهی هر سهی این فضیلتها رنج میبرد، به نتایجی تاریکتر، منجر خواهد شد. از نتایج شومِ تزریق چالش و ستیز به بدنهی جامعه و رو در رو قرار دادن شهروندان در برابر یکدیگر، از میان رفتن چسب اجتماعی و فرسایش انسجام است. ترجمهی عینی و روزمرهی این سیاست، گسترش بیگانگی اجتماعی و نفرتی است که به افزایش ناهنجاریها و آسیبهای اجتماعی دامن میزند.
• "اعتماد"، "همکاری" و "مدارا"، سه فضیلت بنیادین و سه رکن اصلی بقاء و ماندگاری جامعه محسوب میشود. بدون هریک از این ارکانِ سهگانه، سامان اجتماعی و زندگی مسالمتآمیز، تضعیف شده و بهجای آن، خصومت و کینورزی میان اهالی این سرزمین افزایش مییابد. فقط موضوع این نیست که فروشندهای به بانویی بدون حجاب، جنس نفروشد، بلکه اینگونه رفتارها، نشانگر عدم مدارا با "تفاوتهای اجتنابناپذیری" است که بهنحو طبیعی، در جوامع، جریان دارد. تفاوتها را نمیتوان به همسطحی و همرنگی فروکاست. تنوع و تفاوت، چه در سطح فرهنگ کلی و چه خرده فرهنگها، واقعیت تاریخی است که در زندگی روزمرهی مردمان، به نمایش درمیآید. هر نظام سیاسی که"تفاوت" و "تنوع "در زیست اجتماعی را بهرسمیت نشناسد و بخواهد "سقف فلک را بشکافد و طرحی نو" دراندازد، و یا در اندیشهی انسان نو و از نو ساختن آدمی بیفتد، لاجرم دیر یا زود به تنش و بنبست خواهد رسید؛ و این همان تنش ساختاری است که نظام مستقر، با آن دست و پنجه نرم میکند و تا دست به اصلاح خویش نبرد و تفاوت و تکثر اجتماعی را بهنحو ساختاری و عملکردی، بهرسمیت نشناسد، در این جدال و کشمکش و تنش نفسگیر، درجا خواهد زد و ای بسا جان خود را نیز بر سر آن بدهد.
اولین گام در گشودن انسداد و برونرفت از بحران کنونی، پذیرش تفاوت و تکثر اجتماعی از سوی حاکمان است. بدون این پذیرش، هیچ راهی به آینده باز نخواهد شد. همان که جان رالز (فیلسوف)، میگوید که بزرگترین فضیلت یک حکومت، "رعایت اصل بیطرفی" نظام سیاسی نسبت به تفاوت و تکثر منتشر در جامعه است، افقی باز نخواهد شد مگر اینکه حکومت، ردایی از این فضیلت را بر قامت خویش بیفکند و اصل بیطرفی را بپذیرد، و نیز سیاستهای موافق با این اصل را بهنحو ساختاری در دستور کار خود قرار دهند.
✔️ آنچه اکنون مشاهده میکنیم این است که شوربختانه، نهتنها اصل بیتفاوتی نسبت به تفاوتهای اجتماعی در سطح ساختار سیاسی نادیده گرفته میشود، که جامعه را نیز به طرد مدارا نسبت به تفاوتها مجبور میکنند. حاصل چنین سیاستی چه خواهد بود جز خشونتِ "جامعه علیه جامعه"؟
۱۴۰۱/۱۰/۰۹
#رصد
#حجاب
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
📝 مسئله حجاب با "حجاب" حل نمیشود.
#یادداشت
- نظام دینی در مرتبه اجرا باید بر اساس اولویت های کارکردی خود دین محقق شود، ارزش های فرهنگی دینی گرچه در نازل ترین مرتبه خود نیاز به تمسک به قوه قاهره دارد اما ناگفته نماند نمیتوان یک مسئله ارزشی را با یک امر قهری تغییر داد.
- مسئله ای که اینک گریبان جامعه دینی را فراگرفته است نداشتن درک صحیح از هندسه واقعی دین و فکر اسلامی است. اولویت های دینی و اندیشه وحیانی در میان اقشار جامعه اسلامی برای کمتر انسانی مشخص است. غالبا هیچ تصور صحیحی از مسائل اساسی دین نداریم. در وجود خلا فکری و بازتاب کج اندیشی دینی نماد هایی بسیار نازل که در متن خود دین صرفا فروعات دینی ای بیش نیستند تنها نماد تدین گشته اند. عقلانیتی که انسان دینی را بخواهد تربیت نماید در مرتبه خود حتی به مسائل فرعی دین من جمله حجاب نیز اهمیت کافی خواهد داد اما اصلاح بنیاد اجتماعی و فردی ما بی شک از مسیر دیگری عبور میکند.
- اینک متاسفانه وقتی کلمه فرهنگ دینی را استعمال میکنیم اولین گزاره ای که در جامعه مخالف و موافق به ذهن ها خطور میکند #حجاب است. این نگاه بسته به مسئله فرهنگ دینی منجر شده است که آن به مثابه مشغله ای باشد که مارا از مسائل اساسی تر فرهنگ بالکل غافل میکند و هرچه بیشتر بخواهیم بدون توجه به اصلاح مسائل ریشه ای به آن توجه کنیم همه مسائل کلان دیگر را نیز فدای آن خواهیم کرد که هیچ خود مسئله حجاب را نیز حل نمیتوانیم کنیم.
- البته بنده بار ها گفته ام که مسائل و اغتشاشات اجتماعی اخیر ربطی به مسئله و دعوای حجاب ندارد. و راهبرد فرهنگی دشمن برای انقلاب جنسی در جامعه غیر از مسئله بدحجابی است. اما اساسا پافشاری به رویکرد فقه اخصی گذشته و در اولویت قراردادن یک امر رده چندم اجتماعی برای من هنوز قابل درک نیست.
#حجاب
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
1.74M
#پیام_مخاطب
• نقدی بر یادداشت آقای #احمد_زیدآبادی پیرامون ندادن خدمات اجتماعی به افراد بدحجاب
#حجاب
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب ☕
این هدیه را اگر نپذیری کجا برم
جان است جان! اگر تو نگیری کجا برم
یار عزیز! یوسف من کم تحمل است
این برده را برای اسیری کجا برم
بخت مرا سیاه چو گیسوی خود مخواه
موی سفید را سر پیری کجا برم
ای قلب زخم خورده ی بیمار، من تو را
گر پیش پای دوست نمیری کجا برم
جان هدیه ای است پیشکش آورده از خودت
این هدیه را اگر نپذیری کجا برم
#فاضل_نظری
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
📝 در ستایش اختلاف تفکر
#یادداست
• من اصرار آقایان برای اینکه بگویند حتما مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی هم مبنا با علامه طباطبایی یا امام خمینی بود را به هیچ وجه درک نمیکنم، اتفاقا تفاوت فکری کاملا طبیعی در جریان اندیشمندان انقلاب و در عین حال همبستگی عملی با انقلاب این اتفاق را یک نماد تام از ظرفیت جریان انقلاب اسلامی قرارداده است.
• از برجسته ترین ویژگی های مرحوم آیت الله مصباح یزدی این بود که در عین استقلال فکری و اختلاف نظر های مبنایی با برخی از بزرگان انقلاب تبعیت عملی محض خود را به انقلاب و امام نشان داد.
• اینجانب در این سطور ظرفیت کافی برای شرح تفاوت آراء فلسفی علامه طباطبایی یا امام خمینی با آیت الله مصباح یزدی را نمیبینم اما بی شک با تمام تفاوت های فلسفی ایشان یکی از بارزترین نمونه های اجتهاد نظام مند فسلفی ما بود که در نوع خود کم نظیر است.
• ترس از بیان تفاوت های نظری لزوما قوام بخش جبهه حزب الله نیست، بلکه رشد فکری جریان انقلابی در تضارب آرا شکل میگیرد.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
📝 بخشی از وصیت نامه آیت الله #مصباح_یزدی
.
.
.
.
#عکس_نوشته
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
دوراندیشی نخبگان.mp3
2.61M
🎙️نهایت آرمان ما متأسفانه موی دختر بدحجاب یا اردوی مختلط بوده...
آیت الله #مصباح_یزدی
• نباید حساسیت به مسائل جزئی مارا از اهداف مهم تر دور کند.
• حتی برای بیست سال آینده هم فکری نکرده ایم.
#حجاب
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
30.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حکومت در مواجه با مردم ایران برابر رفتار نمیکند.
#پرویز_امینی
• آیا ما اکنون دو جامعه در ایران داریم..؟جامعه ایران کدام است؟
#تحلیل
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
31.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رادیکالیزم، مانع تاریخی اصلاحات در ایران.
#پرویز_امینی
#تحلیل
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب ☕
از اخم خدا آمده یا خنده شیطان؟
ترسی که درآمیخته با خلقت انسان
در فطرت آدم هوس تجربه کردن
سیبیست که یک طفل گرفتهست به دندان
از عطر تو سرمستم و از طعم تو دلخون
ای کفر شکوفا شده در بوته ایمان
ای سبزترین دانه این دام قدیمی
ای شرم تو دل برده از این تازهمسلمان
سنگینی یک لحظه نگاه تو چه کردهست
با سستترین پایه این خانه ویران
ای کاش تو را تنگ در آغوش بگیرم!
چون پیچک پیچیده به اندام درختان
پوریا شیرانی
.
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خیلی دلمون برات تنگ شده...
#جان_فدا
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
41.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فایل تصویری نشستی در خبرگزاری دیدار نیوز با موضوع «بررسی و تحلیل شکافهای اجتماعی در ایران معاصر».
سخنرانان:
👤دکتر قاسم پورحسن، دانشیار گروه فلسفه در دانشگاه علامه طباطبایی.
👤دکتر رحیم محمدی، دانشیار گروه جامعهشناسی در دانشگاه امام حسین (ع) تهران.
👤دکتر بیژن عبدالکریمی، دانشیار گروه فلسفه در دانشگاه آزاد تهران شمال.
👤شادروان دکتر #محمد_علی_مرادی ، فیلسوف و فارغالتحصیل دکترای فلسفه از دانشگاه فرای برلین.
زمان: 28 مهر 1397.
#رصد
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب، صبح امروز: کسانی که حجاب کامل ندارند را نباید متهم به بیدینی و ضد انقلابی کرد
#حجاب
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب، صبح امروز: کسانی که حجاب ضعیف دارند هم دختران خود ما هستند
• به #علما نقد کردم چرا به بدحجاب #تهمت بی دینی میزنید...
#حجاب
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻