eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.7هزار دنبال‌کننده
837 عکس
198 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است» • گروه #شعر و هنر ما : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed https://virasty.com/Taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
انسان در اين است كه آنچه را فهميده به دل تحويل دهد تا با دو بال و عقل پرواز كند. هرگز به تنهايي، با بال نمي توان كرد، زيرا كه انديشه فقط يك بال است. چه اين كه هرگز با بال دل نمي شود سفر كرد. چون عمل، فقط يك بال است. آن كه اهل است هم اهل فكر است و هم اهل ذكر. هم مي فهمد و هم مي پذيرد، ولي آن كسي كه بر اساس آورده و از روي جهل شده است به نمي رسد گرچه در بخشي از راهِ خود، علم گراست. چه اين كه اگر كسي تمام عمرش را در راه ، صرف كند سير و سفري به سرزمينهاي نزديك دارد نه دور. كسي به مقصد مي رسد كه محقق باشد از راه ، و متحقق باشد از راه ذكر. نتيجه اين كه الهيات و هم هدف ذاتي نيست، بلكه الهي مي شود تا متألّه گردد نه اين كه حكيم الهي بماند. يعني «جهان بين» مي شود تا توحيد را بپذيرد _ آیت الله زن در آينه جلال و جمال، صفحه 269 _ @soha_olom_ensani
💠 @soha_olom_ensani • شرح دادن مثنوی مولانا از سوی فیلسوفی که ذوق عرفانی ندارد به مانند این است که ملحدی مرام نبی مرسلی را شرح کرده باشد. 🔻🔻🔻🔻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
💠 @soha_olom_ensani • شرح دادن مثنوی مولانا از سوی فیلسوفی که ذوق عرفانی ندارد به مانند این است که
کثیرى از ناس را مى ‌دانند و حال آنکه مخالف با جبر است و علت آن این است که آقایان معناى جبر را نمى ‌دانند. و چنانکه مرحوم حاجى (حکیم ) نیز در شرح خود بر مثنوى نتوانسته در شرح و ، مرام را برساند؛ زیرا حکیمى قول عارفى را بیان نموده بدون اینکه حظ وافر از قریحه داشته باشد و بلاتشبیه مثل این است که ملحدى، مرام مرسلى را شرح کرده باشد. بیان مرام شخصى قریب الافق بودن با او را لازم دارد، براى شرح قول ، مردى که یک نحوه ذوقى داشته باشد لازم است که آن هم نه با نثر بلکه با نظمى که از روى عرفانى برخاسته باشد مانند نسیمى که از سطح آبى برمى‌خیزد، به شرح آن بپردازد.» ▪▪▪ (تقریرات فلسفه امام خمینی، ج 2 ص 198) _ 💠 @soha_olom_ensani
• کار که برای باشد، خستگی ندارد و زمان‌بردار نیست. •۷۴/۷/۵ ▪▪ @soha_olom_ensani
💠 @soha_olom_ensani حوادث اقتصادی، سیاسی و... در دنیا به دست صاحب نظران در علوم انسانی رقم میخورد. فیلسوف ها، روان شناس ها و جامعه شناس ها هستند که شاخص هارا مشخص میکنند. 🔻🔻🔻🔻
▪ما در زمینه‌ی احتیاج داریم به . بسیاری از حوادث دنیا حتّی در زمینه‌های و و غیره، محکومِ نظرات صاحبنظران در علوم انسانی است؛ در ، در روان‌شناسی، در ؛ آنها هستند که شاخصها را مشخص میکنند. در این زمینه‌ها ما باید نظریه‌پردازیهای خودمان را داشته باشیم و باید کار کنیم؛ باید کنیم. ۱۳۸۷/۰۲/۱۴ •• _ 💠 @soha_olom_ensani
•رسول خدایی که سالهای طولانی در بوده است، وقتی که فرصت پیدا کرد، یک ایجاد کرد برای اینکه، ایجاد بشود. تبع ایجاد عدالت فرصت پیدا می‌شود برای اینکه هر کس هر چیزی دارد بیاورد. •وقتی که آشفته است نمی‌توانند، در یک محیط آشفته نمی‌شود که اهل ، عرفانشان را عرضه کنند، اهل ، فلسفه‌شان را، اهل فقه، فقه‌شان را، لکن وقتی حکومت یک حکومت الهی شد و عدالت را جاری کرد و نگذاشت که فرصت طلبها به مقاصد خودشان برسند، یک محیط آرام پیدا می‌شود، در این محیط همه چیز پیدا می‌شود. • بنابراین، «ما نُودِی بِشِیءٍ مِثْلَ ما نُودِیَ بِالوِلایَه» برای اینکه حکومت است. به هیچ چیز مثل این امر سیاسی دعوت نشده است ۱۳۶۵/۰۲/۰۲ ●●● 💠 @soha_olom_ensani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#شهید_بهشتی #عکس_نوشت #اخلاق_تشکیلاتی _ 💠 @soha_olom_ensani
فرق آدم بزرگ و بزرگوار بسیار است... 🔻🔻🔻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
فرق آدم بزرگ و بزرگوار بسیار است... 🔻🔻🔻
•فرق بین بزرگی و بزرگواری چیست؟ فرض کنیم شخصی یک بزرگ باشد و فضیلت دیگری غیر از علم نداشته باشد، یعنی کسی باشد که فقط می‌خواهد یک کشف جدید کند، تحقیق جدید کند. این یک فکر و اندیشه بزرگ است، یعنی یک اراده بزرگ و یک همت بزرگ در راه علم است. • آن دیگری یک افزون طلب بزرگ است که همیشه دنبال می‌رود و ثروت برای او هدف است، یک شهوت بزرگ است، یک بزرگ است. دیگری یک رقابت بزرگ است، دیگری یک کینه توزی بزرگ است، دیگری یک بزرگ است، دیگری یک جاه طلبی بزرگ است. تمام اینها خودپرستی‏های بزرگ هستند. هیچ یک از اینها را نمی‌شود بزرگواری دانست؛ بزرگی هست ولی بزرگواری نیست. •آن آدم بزرگ جاه پرست برای جاه پرستی آنقدر اهمیت قائل است که می‌گوید اگر هست این است که آدم مثل شیر زندگی کند نه مثل گوسفند، یعنی بدرد نه اینکه دیگری او را بدرداما بزرگوار چگونه است؟ بزرگوار می‌خواهد همه مردم شیر باشند، یعنی گوسفندی نباشد که دیگری طعمه‏اش کند. اصلًا می‌خواهد درندگی در دنیا وجود نداشته باشد. این معنایش احساس بزرگواری است، احساس انسانیت است، به تعبیر قرآن احساس عزّت است، احساس کرامت نفس است. کلمه « » در آثار اسلامی زیاد آمده و همان مفهوم بزرگواری را دارد. ▪ کتاب آزادی معنوی ▪ ▪▪ @soha_olom_ensani
@soha_olom_ensani پرورش مدیران غرب زده و مجذوب غرب حاصل انحراف علوم انسانی در کشور است! 🔻🔻🔻🔻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
@soha_olom_ensani پرورش مدیران غرب زده و مجذوب غرب حاصل انحراف علوم انسانی در کشور است! 🔻🔻🔻🔻
اینکه بنده درباره‌ی علوم انسانی در دانشگاه‌ها و خطر این دانشهای ذاتاً مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاه‌ها، هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانی‌ای که امروز رائج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهان‌بینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. وقتی اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند؛ همین مدیران می‌آیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند. حوزه‌های علمیه و علمای دین پشتوانه‌هائی هستند که موظفند نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامه‌ریزی، برای زمینه‌سازی‌های گوناگون. پس نظام اسلامی پشتوانه‌اش علمای دین و علمای صاحب‌نظر و نظریات اسلامی است؛ لذا نظام موظف به حمایت از حوزه‌های علمیه است، چون تکیه‌گاه اوست .۱۳۸۹/۰۷/۲۹ _ @soha_olom_ensani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
@soha_olom_ensani در فرهنگ غربی فرد متدین مانند یک شاعری است که تخیلات خود را میپرستد. 🔻🔻🔻🔻🔻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
@soha_olom_ensani در فرهنگ غربی فرد متدین مانند یک شاعری است که تخیلات خود را میپرستد. 🔻🔻🔻🔻🔻
پيروان و معتقدان به با دين همانند يك فن و هنر ظريف معامله مي‌كنند و را همانند مي‌دانند كه با خودش خلوت مي‌كند و به خيال پردازى مي‌پردازد و گاهى ماه و خورشيد و مانند آنها را مخاطب خويش قرار مي‌دهد. همان طور كه نفى شاعر جايز نيست و او مي‌تواند هر چه مي‌خواهد، بگويد و منظره‌هاى زيبايى را خلق كند، در نظر آنها متدين نيز همين طور است؛ او براى هستى خالقى را تخيل مي‌كند كه غير است و آن گاه او را مخاطب خويش قرار مي‌دهد و در مقابلش سجده كرده و او را مي‌پرستد؛ اما اين كار او ركن اصلى زندگى نيست؛ بلكه اصل همان خوردن و نوشيدن و لذت‌هاى مادى هستند. در نظر آنها هر انسان مي‌تواند تخيلاتى داشته باشد و اين حقى است كه براى هر فردى وجود دارد و بايد به آن احترام گذاشت؛ ولى اين بدان معنا نيست كه اين تخيلات در زندگى اثرى جدّى داشته باشد. اين، يكى از بنيان‌هاى اساسى در فرهنگ غربى است كه گاهى صراحتاً و گاهى نيز با اشاره و كنايه آن را مطرح مي‌كنند و يا از لوازم سخنان ايشان است. در نزد اكثر غربى‌ها به ذوق و سليقه متدينان بر مي‌گردد و در خارج حقيقتى ندارد كه بخواهيم با دليل عقلى و و آن را اثبات كنيم. کتاب اندیشه های بنیادین اسلام @soha_olom_ensani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
احوال اصحاب رسول خدا 🔻🔻🔻🔻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
احوال اصحاب رسول خدا 🔻🔻🔻🔻
اصحاب رسول خدا در چه وضع و حالي بودند ؟ حديث معروف كافي - كه مولوي آن را به شعر درآورده است - واقعا عجيب است . اين حديث را شيعه و سني هر دو روايت كردهاند : روزي پيغمبر اكرم ( ص ) در وقت بينالطلوعين سراغ " اصحاب صفه " رفت ( پيامبر ، زياد سراغ اصحاب صفه ميرفت ) . در اين ميان ، چشمش به جواني افتاد . ديد اين جوان يك حالت غيرعادي دارد : دارد تلوتلو ميخورد ، چشمهايش به كاسه سر فرو رفته است و رنگش ، رنگ عادي نيست . جلو رفت و فرمود : « كيف اصبحت ؟ » [ چگونه صبح كردهاي ] ؟ عرض كرد اصبحت موقنا يا رسول الله در حالي صبح كردهام كه اهل يقينم ، يعني آنچه تو با زبان خودت از راه گوش به ما گفتهاي ، من اكنون از راه بصيرت ميبينم . پيغمبر ميخواست يك مقدار حرف از او بكشد ، فرمود : هر چيزي علامتي دارد ، تو كه ادعا ميكني اهل يقين هستي ، علامت يقين تو چيست ؟ « ما علامة يقينك ؟ » عرض كرد : ان يقيني يا رسول الله هو الذي احزنني و اسهر ليلي و اظما هواجري علامت يقين من اين است كه روزها مرا تشنه ميدارد و شبها مرا بيخواب ، يعني اين روزههاي روز و شب زندهداريها ، علامت يقين است . يقين من نميگذارد كه شب سر به بستر بگذارم ، يقين مننميگذارد كه حتي يك روز مفطر باشم . فرمود : اين كافي نيست ، بيش از اين بگو ، علامت بيشتري از تو ميخواهم . عرض كرد : يا رسول الله ! الان كه در اين دنيا هستم ، درست مثل اين است كه آن دنيا را ميبينم و صداهاي آنجا را ميشنوم ، صداي اهل بهشت را از بهشت و صداي اهل جهنم را از جهنم ميشنوم ، ، يا رسول الله ! اگر به من اجازه دهي ، اصحاب را الان يك يك معرفي كنم كه كداميك بهشتي و كداميك جهنمي اند . فرمود : سكوت ! ديگر حرف نزن .بعد پيغمبر به او فرمود : جوان ! آرزويت چيست ؟ چه آرزوئي داري ؟ عرض كرد : يا رسول الله ! شهادت در راه خدا . ▪▪ کتاب انسان کامل @soha_olom_ensani
مهمترین خطر آینده انقلاب مشکل اقتصادی و علمی کشور است، نه بی دینی مردم... #امام_خامنه_ای #عکس_نوشت 💠 @soha_olom_ensani
غلط میکنی که قانون را قبول نداری! 💠 @soha_olom_ensani
امروز طرفداران عوض کردن متد تعليم و تأليف زياد شده و با غالب اشخاصي که روبرو مي‌‌‌‌‌شويم از همين موضوع سخن به ميان مي‌‌‌‌‌آورند و برخي در اين راه به حد افراط اظهار نظر مي‌‌‌‌‌کنند و خيال مي‌‌‌‌‌کنند که واقعا هر مطلبي که براي هر کس نامفهوم است در اثر طرز تعليم و بيان آن مطلب است ولي ما در ضمن اينکه به طرفداران تغيير متد تعليم و تأليف حق مي‌‌‌‌‌دهيم و خود نيز طرفدار آن هستيم اين نکته را يادآوري مي‌‌‌‌‌کنيم که همان اندازه که بر دانشمندان است که حقايق را از قيد اسارت عبارات مغلق و معقّد آزاد سازند بيش از آن اندازه بر طالبان معرفت است که سطح افهام‌‌‌‌‌ خويش را با سطح حقايق نزديک سازند. #شهید_مطهری ' مقدمه ی ج ۳ اصول فلسفه #تحول @soha_olom_ensani