کثیرى از ناس #شعر #مثنوى را #جبر مى دانند و حال آنکه مخالف با جبر است و علت آن این است که آقایان معناى جبر را نمى دانند. و چنانکه مرحوم حاجى (حکیم #ملا_هادی_سبزواری ) نیز در شرح خود بر مثنوى نتوانسته در شرح و #تفسیر، مرام #مولوى را برساند؛ زیرا حکیمى قول عارفى را بیان نموده بدون اینکه حظ وافر از قریحه #عرفانى داشته باشد و بلاتشبیه مثل این است که ملحدى، مرام #نبى مرسلى را شرح کرده باشد. بیان مرام شخصى قریب الافق بودن با #اعتقاد او را لازم دارد، براى شرح قول #عارف_رومى، مردى #صوفى که یک نحوه #کشف ذوقى داشته باشد لازم است که آن هم نه با نثر بلکه با نظمى که از روى #ذوق عرفانى برخاسته باشد مانند نسیمى که از سطح آبى برمىخیزد، به شرح آن بپردازد.»
▪▪▪
#امام_خمینی
(تقریرات فلسفه امام خمینی، ج 2 ص 198)
_
💠 @soha_olom_ensani
• کار که برای #خدا باشد، خستگی ندارد و زمانبردار نیست.
•۷۴/۷/۵
▪▪
#امام_خامنه_ای
#اخلاق_تشکیلاتی
▪
@soha_olom_ensani
💠 @soha_olom_ensani
حوادث اقتصادی، سیاسی و... در دنیا به دست صاحب نظران در علوم انسانی رقم میخورد.
فیلسوف ها، روان شناس ها و جامعه شناس ها هستند که شاخص هارا مشخص میکنند.
🔻🔻🔻🔻
▪ما در زمینهی #علوم_انسانی احتیاج داریم به #نظریه_سازی . بسیاری از حوادث دنیا حتّی در زمینههای #اقتصادی و #سیاسی و غیره، محکومِ نظرات صاحبنظران در علوم انسانی است؛ در #جامعه_شناسی ، در روانشناسی، در #فلسفه؛ آنها هستند که شاخصها را مشخص میکنند. در این زمینهها ما باید نظریهپردازیهای خودمان را داشته باشیم و باید کار کنیم؛ باید #تلاش کنیم.
۱۳۸۷/۰۲/۱۴
••
#امام_خامنه_ای
#گام_دوم
#خط_انقلاب
#تحول
#حوزه
#دانشگاه
_
💠 @soha_olom_ensani
#امام_خمینی
•رسول خدایی که سالهای طولانی در #سلوک بوده است، وقتی که فرصت پیدا کرد، یک #حکومت_سیاسی ایجاد کرد برای اینکه، #عدالت ایجاد بشود. تبع ایجاد عدالت فرصت پیدا میشود برای اینکه هر کس هر چیزی دارد بیاورد.
•وقتی که آشفته است نمیتوانند، در یک محیط آشفته نمیشود که اهل #عرفان ، عرفانشان را عرضه کنند، اهل #فلسفه، فلسفهشان را، اهل فقه، فقهشان را، لکن وقتی حکومت یک حکومت #عدل الهی شد و عدالت را جاری کرد و نگذاشت که فرصت طلبها به مقاصد خودشان برسند، یک محیط آرام پیدا میشود، در این محیط #آرام همه چیز پیدا میشود.
• بنابراین، «ما نُودِی بِشِیءٍ مِثْلَ ما نُودِیَ بِالوِلایَه» برای اینکه حکومت است. به هیچ چیز مثل این امر سیاسی دعوت نشده است
۱۳۶۵/۰۲/۰۲
●●●
#حکومت_اسلامی
#تمدن_نوین_اسلامی
#انقلاب_اسلامی
#فرهنگ
💠 @soha_olom_ensani
•فرق بین بزرگی و بزرگواری چیست؟ فرض کنیم شخصی یک #عالم بزرگ باشد و فضیلت دیگری غیر از علم نداشته باشد، یعنی کسی باشد که فقط میخواهد یک کشف جدید کند، تحقیق جدید کند. این یک فکر و اندیشه بزرگ است، یعنی یک اراده بزرگ و یک همت بزرگ در راه علم است.
• آن دیگری یک افزون طلب بزرگ است که همیشه دنبال #ثروت میرود و ثروت برای او هدف است، یک شهوت بزرگ است، یک #حرص بزرگ است. دیگری یک رقابت بزرگ است، دیگری یک کینه توزی بزرگ است، دیگری یک #حسادت بزرگ است، دیگری یک جاه طلبی بزرگ است. تمام اینها خودپرستیهای بزرگ هستند. هیچ یک از اینها را نمیشود بزرگواری دانست؛ بزرگی هست ولی بزرگواری نیست.
•آن آدم بزرگ جاه پرست برای جاه پرستی آنقدر اهمیت قائل است که میگوید #زندگی اگر هست این است که آدم مثل شیر زندگی کند نه مثل گوسفند، یعنی بدرد نه اینکه دیگری او را بدرداما بزرگوار چگونه است؟ بزرگوار میخواهد همه مردم شیر باشند، یعنی گوسفندی نباشد که دیگری طعمهاش کند. اصلًا میخواهد درندگی در دنیا وجود نداشته باشد. این معنایش احساس بزرگواری است، احساس انسانیت است، به تعبیر قرآن احساس عزّت است، احساس کرامت نفس است. کلمه « #کرامت » در آثار اسلامی زیاد آمده و همان مفهوم بزرگواری را دارد.
▪
کتاب آزادی معنوی
▪
#شهید_مطهری
#اصلاح_دینی
▪▪
@soha_olom_ensani
اینکه بنده دربارهی علوم انسانی در دانشگاهها و خطر این دانشهای ذاتاً مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاهها، هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانیای که امروز رائج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهانبینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. وقتی اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند؛ همین مدیران میآیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند. حوزههای علمیه و علمای دین پشتوانههائی هستند که موظفند نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامهریزی، برای زمینهسازیهای گوناگون. پس نظام اسلامی پشتوانهاش علمای دین و علمای صاحبنظر و نظریات اسلامی است؛ لذا نظام موظف به حمایت از حوزههای علمیه است، چون تکیهگاه اوست
.۱۳۸۹/۰۷/۲۹
#علوم_انسانی
#امام_خامنه_ای
#علم_دینی
_
@soha_olom_ensani
پيروان و معتقدان به #فرهنگ #غربى با دين همانند يك فن و هنر ظريف معامله ميكنند و #متدين را همانند #شاعرى ميدانند كه با خودش خلوت ميكند و به خيال پردازى ميپردازد و گاهى ماه و خورشيد و مانند آنها را مخاطب خويش قرار ميدهد. همان طور كه نفى #تخيلات شاعر جايز نيست و او ميتواند هر چه ميخواهد، بگويد و منظرههاى زيبايى را خلق كند، در نظر آنها متدين نيز همين طور است؛ او براى #عالم هستى خالقى را تخيل ميكند كه غير #مادى است و آن گاه او را مخاطب خويش قرار ميدهد و در مقابلش سجده كرده و او را ميپرستد؛ اما اين كار او ركن اصلى زندگى نيست؛ بلكه اصل #زندگى همان خوردن و نوشيدن و لذتهاى مادى هستند. در نظر آنها هر انسان ميتواند تخيلاتى داشته باشد و اين حقى است كه براى هر فردى وجود دارد و بايد به آن احترام گذاشت؛ ولى اين بدان معنا نيست كه اين تخيلات در زندگى #انسان اثرى جدّى داشته باشد.
اين، يكى از بنيانهاى اساسى در فرهنگ غربى است كه گاهى صراحتاً و گاهى نيز با اشاره و كنايه آن را مطرح ميكنند و يا از لوازم سخنان ايشان است. #حقيقت #دين در نزد اكثر غربىها به ذوق و سليقه متدينان بر ميگردد و در خارج حقيقتى ندارد كه بخواهيم با دليل عقلى و #برهان و #منطق آن را اثبات كنيم.
#مصباح_یزدی
کتاب اندیشه های بنیادین اسلام
#اصلاح_دینی
▪
@soha_olom_ensani
اصحاب رسول خدا در چه وضع و حالي بودند ؟ حديث معروف كافي - كه مولوي آن را به شعر درآورده است - واقعا عجيب است . اين حديث را شيعه و سني هر دو روايت كردهاند : روزي پيغمبر اكرم ( ص ) در وقت بينالطلوعين سراغ " اصحاب صفه " رفت ( پيامبر ، زياد سراغ اصحاب صفه ميرفت ) . در اين ميان ، چشمش به جواني افتاد . ديد اين جوان يك حالت غيرعادي دارد : دارد تلوتلو ميخورد ، چشمهايش به كاسه سر فرو رفته است و رنگش ، رنگ عادي نيست . جلو رفت و فرمود : « كيف اصبحت ؟ » [ چگونه صبح كردهاي ] ؟ عرض كرد اصبحت موقنا يا رسول الله در حالي صبح كردهام كه اهل يقينم ، يعني آنچه تو با زبان خودت از راه گوش به ما گفتهاي ، من اكنون از راه بصيرت ميبينم . پيغمبر ميخواست يك مقدار حرف از او بكشد ، فرمود : هر چيزي علامتي دارد ، تو كه ادعا ميكني اهل يقين هستي ، علامت يقين تو چيست ؟ « ما علامة يقينك ؟ » عرض كرد : ان يقيني يا رسول الله هو الذي احزنني و اسهر ليلي و اظما هواجري علامت يقين من اين است كه روزها مرا تشنه ميدارد و شبها مرا بيخواب ، يعني اين روزههاي روز و شب زندهداريها ، علامت يقين است . يقين من نميگذارد كه شب سر به بستر بگذارم ، يقين مننميگذارد كه حتي يك روز مفطر باشم . فرمود : اين كافي نيست ، بيش از اين بگو ، علامت بيشتري از تو ميخواهم . عرض كرد : يا رسول الله ! الان كه در اين دنيا هستم ، درست مثل اين است كه آن دنيا را ميبينم و صداهاي آنجا را ميشنوم ، صداي اهل بهشت را از بهشت و صداي اهل جهنم را از جهنم ميشنوم ، ، يا رسول الله ! اگر به من اجازه دهي ، اصحاب را الان يك يك معرفي كنم كه كداميك بهشتي و كداميك جهنمي اند . فرمود : سكوت ! ديگر حرف نزن .بعد پيغمبر به او فرمود : جوان ! آرزويت چيست ؟ چه آرزوئي داري ؟ عرض كرد : يا رسول الله ! شهادت در راه خدا .
▪▪
#شهید_مطهری
کتاب انسان کامل
@soha_olom_ensani
امروز طرفداران عوض کردن متد تعليم و تأليف زياد شده و با غالب اشخاصي که روبرو ميشويم از همين موضوع سخن به ميان ميآورند و برخي در اين راه به حد افراط اظهار نظر ميکنند و خيال ميکنند که واقعا هر مطلبي که براي هر کس نامفهوم است در اثر طرز تعليم و بيان آن مطلب است ولي ما در ضمن اينکه به طرفداران تغيير متد تعليم و تأليف حق ميدهيم و خود نيز طرفدار آن هستيم اين نکته را يادآوري ميکنيم که همان اندازه که بر دانشمندان است که حقايق را از قيد اسارت عبارات مغلق و معقّد آزاد سازند بيش از آن اندازه بر طالبان معرفت است که سطح افهام خويش را با سطح حقايق نزديک سازند.
#شهید_مطهری ' مقدمه ی ج ۳ اصول فلسفه
#تحول
@soha_olom_ensani
💠در صورت تمایل کانال سُها را به دوستانتان معرفی کنید💠
@soha_olom_ensani