⬅️آموزش فلسفه در کانال فلسفه نظری.
💢 #قسمت_اول.
♻️برای خواندن مطالب به ما بپیوندید:
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
🔴شرح فلسفه
♨️قسمت اول.
⬅️درست این است که ابتدا مبانی منطق و معرفت شناسی گفته شود ، منتهی تصمیم داریم این مطالب را در بین دروس فلسفه عرض کنیم تا کاربرد منطق و معرفت شناسی در فلسفه نیز تبیین شود .
⬅️در تعریف فلسفه میتوان گفت:
💠بهترین تعریفی که برای فلسفه ذکر کرده اند بدین شرح است :
"استکمال النفس الانسانیه بمعرفه حقایق الموجودات علی ما هی علیها و الحکم بوجودها تحقیقاً بالبراهین و لا أخذاً بالظن و التقلید ، بقدر الوسع الانسانی" (رحیق مختوم ، جوادی آملی ، عبدالله ، ج1 ، بخش 1 ، ص 119).
💠 یعنی فلسفه عبارت است از :
۱.استکمال نفس انسانی .
۲.شناخت حقیقت موجودات ، آنچنان که هستند (تصور صحیح) .
۳.تصدیق این حقایقی که درست تصور شده اند.
۴.تحقیقی بودن تصدیق و نه تقلیدی بودن آن.
۵.قطعی بودن تصدیق و ظنی نبودن آن.
۶.محدود بودن شناخت به قدر طاقت بشر.
⬅️هر کدام از این ها توضیحاتی دارد که به تفصیل به آن ها خواهیم پرداخت . در ابتدا باید تکلیف "تعریف" مشخص شود و اینکه منظور از "تعریف فلسفه" چیست ؟ باید به سراغ منطق برویم.
💢 #ادامه_دارد...
#فلسفه.
#منطق.
#برهان.
#آموزش_فلسفه.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت اول. ⬅️درست این است که ابتدا مبانی منطق و معرفت شناسی گفته شود ، منتهی تصمیم دار
🔴شرح فلسفه
♨️قسمت دوم.
⬅️برای شناخت یا تعریف یک چیز باید از چیزهایی که شناخته شده تر و واضح تر هستند استفاده کرد.
💠گاه چیزی خارج از ذهن را می خواهیم تعریف کنیم ، به این طرز از تعریف ، تعریف ماهوی میگوییم که نشان از چیستی شیء خارج از ذهن است.
💠گاه چیزهای ذهنی ، مفاهیم ذهنی را می خواهیم تعریف کنیم ، اجزای آن مفهوم را شرح میدهیم ،( گاهی یک مفهوم متشکل از ترکیب مفاهیم دیگر است) ، به این طرز تعریف ، تعریف مفهومی میگوییم .
⬅️روشن شد که "تعریف" یک چیز باید شامل چیزهایی واضح تر از آن چیز و شناخته شده تر باشد .
واضح است که «فلسفه» یک چیز خارج از ذهن نیست و تعریف آن نیز تعریف مفهومی است ، نه ماهوی.♥️
💢 #ادامه_دارد...
#فلسفه.
#ماهیت.
#وجود.
#مفهوم.
#تعریف.
#مکتب_تفکیک.
#آموزش_فلسفه.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت دوم. ⬅️برای شناخت یا تعریف یک چیز باید از چیزهایی که شناخته شده تر و واضح تر هست
🔴شرح فلسفه
♨️قسمت سوم.
⬅️در تعریف فلسفه ، استکمال نفس انسان ذکر شد .اما آن بخش حقیقی تعریف فلسفه نیست ، بلکه برای کامل تر شدن تعریف ذکر شده است و در واقع هدف از کسب علم فلسفه است.
💠همچنین هدف استکمال نفس انسانی مختص فلسفه نیست و متعلق به تمام دانش ها خواهد بود.
💠البته میتوان اهداف دیگری هم برای کسب این علم مدّ نظر داشت ، منتهی در این تعریف بهترین هدف انتخاب شده است.
⬅️کمال نفس انسان هم در این است که هم در مقام نظر (تفکر ، استدلال ، جهان بینی و ...) و هم در مقام عمل ( ایمان ، اخلاص ، نیت و افعال و ...) به کمال حقیقی خود ، که همان عبادت «اللّه» در همه ی ابعاد وجودی اش است ، برسد.
💠علم فلسفه ای که تعریفش کردیم ، عهده دار تکمیل نفس انسان در مقام نظر است ، و تصحیح و تکمیل عمل هم وابسته به تکمیل و تصحیح نظر و تفکر است و لازمه ی آن است ، نه اینکه کافی باشد ، چون ممکن است به صحت موضوعی علم داشته باشیم ، اما ایمان و اراده مان برای ایمان ، به آن تعلق نگیرد.
⬅️در مطلب بعدی مؤیدات نقلی بحث را ارائه خواهیم کرد.♥️
💢 #ادامه_دارد...
#فلسفه.
#وجود.
#ماهیت.
#استکمال_نفس.
#خدا.
#آموزش_فلسفه.
#مخالفان_فلسفه_اسلامی.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
🔴مسئله ادراک و فیزیولوژی
⬅️در پرتو تجربه های فیزیولوژی ثابت شده یک سلسله رویداد ها و عملیات هم در اعضا حس و هم در دستگاه عصبی با بخش مهم آن که مغز باشد وجود دارد.
⬅️این رویداد ها و عملیات اگر چه طبیعت فیزیکی و شیمیایی دارند و مانند رویدادهای قسم اول میباشند اما تفاوتی را این ها با هم دارند آن است که اینها تنها در طبیعت اجسام زنده وجود دارند و با آن مربوط میگردند.
💠فیزیولوژی با کشف های تازه ای که انجام داده هم وظایف حیاتی دستگاه عصبی و اجزا مختلف آن را و هم خطوط عملیات ادراکی آنها را روشن میسازد.
💠 مثلا مُخ از نظر عملیات ادراکی که در آن صورت میگیرد به چهار منطقه تقسیم میشود (مخ دارای دو نیم کره است و مرکز ادراک در نمیکره چپ مخ قرار گرفته است).
💠منطقه پیشانی ،منطقه جداری،منطقه گیجگاهی .
⬅️هرکدام از این مناطق وظایف فیزیولوژی ویژه ای دارند.
💠مراکز حرکات (نوشتن/تکلم) در منطقه پیشانی قرار دارد و مراکز حسی که از جسم خبر میگیرند مثل حس درد ،سردی ،گرمی و همچنین حواس لمس و فشار در منطقه جداری واقع اند و مراکز دیگری در مُخ وجود دارد که در فیزیولوژی مورد بحث قرار گرفته اند.
💠دانشمندان فیزیولوژی معمولا برای به دست آوردن حقایق فیزیولوژی در دستگاه عصبی دو روش را به کار میبرند:
💠۱.روش قطع و بریدن :
قسمت های مختلفی را قطع میکنند و تغییراتی را که از این راه به دست امده بررسی میکنند.
مثلا اگر مخچه کبوتر را بردارند تعادل بدن خود را از دست میدهد ،یعنی قوه اراده و حافظه و شعورش را از دست میدهد ولی زنده میماند به طوری که اگر دانه را جلوی ان بگذارند نمیخورد ولی اگر در دهانش بگذارند انرا میبلعد.
💠۲.روش تحریک :
در این روش با محرک های الکتریکی مراکزی را تحریک کرده و تغییرات حسی و یا حرکتی را که در آنها پدید میآید ثبت میکنند.
💠 بدیهی واضح است که فیزیک و شیمی و فیزیولوژی با کلیه وسائل علمی و روش های آزمایشی و تجربی خود تنها میتوانند عملیات دستگاه عصبی و تغییراتی را که در آنها رخ میدهد روشن سازند، "ولی نمیتوانند حقیقت ادراک را از نظر فلسفی تفسیر کنند."
⬅️زیرا نمیتوانند ثابت کنند عملیات و تغییرات خاصی که صورت میگیرند عین ادراکاتی هستند که از آزمایشهای حسی به دست میآیند و حقیقت از این قرار است که عملیات فیزیکی و شیمایی و فیزیولوژی ارتباط با ادراک و با حیات روحی انسان دارند و نقش مهمی را در این زمینه ایفا میکنند اما نمیتوانند به هیچ وجه دلیل بر مادی بودن ادراک بوده باشند (چنانکه #ماتریالیستها پنداشته اند ).
💠 بین دو تا جمله ی زیر فرق هست:
💠ادراک چیزی هست که یک سلسله عملیات فیزیکی یا شیمایی یا فیزیولوژی پیش از آن و یا پس از آن صورت میگیرد.
💠ادراک یکی از پدیده های ماده است و ماده پس از رسیدن به مرحله خاصی از تکامل ان را بدست میآورد، و... .
💢"شهید صدر"، کتاب "فلسفتنا."
#فیزیولوژی.
#ادراک.
#علم.
#معلوم.
#حقیقت.
#ماتریالیسم.
#مغز.
#شعور.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت سوم. ⬅️در تعریف فلسفه ، استکمال نفس انسان ذکر شد .اما آن بخش حقیقی تعریف فلسفه ن
🔴شرح فلسفه
♨️قسمت چهارم.
⬅️اینکه مؤیداتی برای بحث استکمال نفس انسانی ، که در تعریف فلسفه ذکر شد ، میآوریم ، نه از آن جهت است که برهانی آورده باشیم ، بلکه از این جهت است که برای کسانی که به نقل در متون دینی برای اطمینان قلبی احساس نیاز پیدا میکنند ، تأییدی آورده شود .
💠اگر این مؤیدات را برهان حساب کنیم ، خارج از فلسفه صحبت کرده ایم ، چه اینکه در پی رسیدن به برخی مبانی دینی هستیم. اگر برهان محسوب شوند ، دور پیش میآید .
⬅️۱.«اللّه الذی خلق سبع سماوات و من الارض مثلهن یتنزل الأمر بینهن لتعلموا أنّ اللّه علی کلّ شیءٍ قدیر و أنّ اللّه قد أحاط بکلّ شیءٍ علماً»(طلاق : ۱۲)
اللّه کسی است که هفت آسمان را خلق کرد و از زمین نیز همانند آن ها را ، امر او پیوسته بین آن ها نازل می شود تا بدانید که قطعاً اللّه بر هر چیزی تواناست و قطعاً اللّه بر هر چیزی احاطه ی علمی دارد .
💠شرح : با شناخت آفرینش به علم و قدرت اللّه پی خواهیم برد و این آفرینش برای شناخت اوست ، اللّه کمال انسان را میخواهد ، پس استکمال نفس انسانی در شناخت آفرینش و رسیدن به اوست.
هم فلسفه و هم سایر علوم میتوانند این بهترین هدف را داشته باشند .
⬅️۲.«العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان»(اصول کافی ، ج۱،ص۱۱)
⬅️عقل آن چیزی است که با آن الرحمن عبادت شود و با آن بهشت کسب شود .
💠شرح :فلسفه ای که تعریف کردیم هدفش استکمال نفس در مقام نظر است نه در مقام عمل .ممکن است کسی در مقام نظر به صحت امری علم داشته باشد اما در مقام عمل ، اراده و ایمانش به آن تعلق نگیرد ، جدا بودن علم و ایمان در آیات فراوانی از قرآن کریم از جمله آیات مربوط به دعوت فرعون به اللّه مشهود است .
💠بنابراین پس از کسب فلسفه و یا علم دیگر ، باید آن را در مقام عمل هم به کار گیریم که به مقام رضای الهی نیز برسیم.♥️
💢 #ادامه_دارد...
#آموزش_فلسفه.
#مخالفان_فلسفه_اسلامی.
#وجود.
#ماهیت.
#عشق_فلسفه.
#استکمال_نفس.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
🔴توضیح نظام و موجودات از دیدگاه حکمای الهی، از قبیل ابن سینا، ارسطو ، فارابی و دانشمندان خداباور
⬅️۱.نظر حکمای الهی:
💠نظام موجودات نظام وجوبی و ضروری است، زیرا قانون علیت عمومی و قانون جبر های علی و معلولی و اصل نیازمندی معلول به علت در بقاء معتبر میباشد، و این نظام از وجوب ذاتی و وجوب غیری تالیف یافته است چون سلسله منظم علل و معلولات قائم به ذات "واجب الوجود" است که همان علت "بالذات" است.
⬅️۲.نظر دانشمندان خداباور:
💠نظام موجودات نظام و وجوبی ضرروی است، زیرا قانون علیت عمومی و قانون جبری علی و معلولی معتبر میباشد و معلول هرچند در بقاء نیازمند علت نمیباشد ولی باقی ماندن معلول تا نیامدن علت زایل کننده، خود به خود و جبری است و این نظام از "وجوب بالذات" و وجوب بالغیر تالیف شده و سلسله علل منتهی میشود به محرک اول که آن ذات "واجب الوجود" است.
♨️پ.ن: همانطور که شاهد هستید، تفاوت مهم بین حکمای الهی، و دانشمندان خداباور ، مِن باب " علت مبقیه " است، حکمای الهی به علت وجودی ، و فقر وجودی موجودات قائل اند، اما دسته دوم خیر.
💢پی نوشت:
علامه الطباطبایی؛ اصول فلسفه و روش رئالیسم؛ج ۳؛ ص۱۰۴ و ۱۰۵.
#عشق_فلسفه.
#فلسفه.
#ماهیت.
#وجود.
#علت_مبقیه.
#علت_وجودی.
#مخالفان_فلسفه_اسلامی.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت چهارم. ⬅️اینکه مؤیداتی برای بحث استکمال نفس انسانی ، که در تعریف فلسفه ذکر شد ،
🔴شرح فلسفه
♨️قسمت پنجم.
⬅️اصل تعریف فلسفه همان هستی شناسی برهانی است ، یعنی موجودات را صرف نظر از قیود دیگر (مانند مادی یا غیر مادی بودن ، جرم داشتن یا نداشتن ، مقدار داشتن یا نداشتن و ...) و فقط از آن جهت که موجود هستند بشناسیم و دسته بندی کنیم و ویژگی های هر یک را بررسی کنیم و بعد ها قیودی را اضافه کنیم و جلو بیاییم .
💠مثلا ً ابتدا خواص موجود را بررسی کنیم ، بعد قید مادی و طبیعی به آن بدهیم و خواص آن موجود مادی مشخص را بررسی کنیم .
💠فلسفه ، واقعیت و اصل هستی را فقط از آن جهت که موجود است بررسی میکند ، علوم طبیعی مانند فیزیک واقعیت و هستی را با دو قید بررسی میکند ، به موجود قید مادی و طبیعی بودن میزند و این موجود را از آن جهت که حرکت میکند بررسی میکند .
💠این یعنی مباحث فلسفه مقدم بر علوم طبیعی است و اصولش حاکم بر علوم طبیعی است ؛ چون علوم طبیعی موجود مقید را بررسی میکنند ، اما فلسفه موجود بدون قید را.
⬅️در مورد مفهوم موجود و مباحث معرفت شناختی آن و نیز شبهات مربوط به انحصار موجود به موجود مادی و انکار موجود غیرمادی در آینده سخن خواهیم گفت.
همچنین مؤیدات نقلی مربوط به هستی شناسی را نیز مطرح خواهیم کرد.♥️
💢 #ادامه_دارد...
#آموزش_فلسفه.
#عشق_فلسفه.
#آموزش_فلسفه.
#مخالفان_فلسفه_اسلامی.
#وجود.
#ماهیت.
#هستی_شناسی.
#شناخت_شناسی.
#فلسفه_مقدم.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
🔴آموختن فلسفه و کلام وظیفه هر شخص انقلابی است
⬅️انقلاب اسلامی، نظامی کاملا صدرایی هست و پیرو محض مکتب اهلبیت(ع).
⬅️برای زدودن هرگونه شبهات چه در سیاست، علوم عقلی، نقلی و تجربی، باید فلسفه و کلام فرا گیریم.
💠اوضاع آنچنان جالب نیست، مورد شبیخون های عقیدتی زیادی قرار گرفته ایم.
💠دشمنان چه در عرصه سیاست چه علوم معرفت شناسی(عقیدتی) وارد جنگ بزرگی بر علیه ما شده، از ترویج مکاتب انحرافی مختلف مانند "آتئیسم" و "رائیلیسم" و "اسلام سکولاری" و...، با تامین مالیاتی از طرف استکبار، وارد جنگ عدیده ای بر علیه ملت شیعه شده اند، و بنده به وفور دیده ام اشخاصی که مسلمان بودند، و تسلطی در فلسفه و کلام نداشته اند، تا جایی دچار شبهه های عقیدتی شده اند که حتی وجود خداوند را نیز انکار میکردند، رد کردن اسلام دیگر جای خود دارد!
💠به عنوان تجربه ای که در این ۵ سال داشته ام و علیه مکاتب مختلفی فعالیت کرده ام و بحمدالله مقالات و مناظرات زیادی دارم، انقلابی ای که از بنیان محکم باشد، کسی است که نظام صدرایی را فرا گرفته باشد، توحید و قبض و بسط تئوریک شریعت و امثالهم را فهم کرده باشد، آنگاه درک اصول سیاسی تشیع نیز برای او کاملا محرز میشود و در برابر شبهات مختلف در زمینه های مختلف واکسیناسیون شده است به صورت کاملا بنیانی.
💠جمهوری اسلامی ایران نیاز به صدرائیونی دارد که مکتب اهلبیت را تبلیغ کنند و ستون فقرات لیبرالیسم و استکبار را خورد کنند.
💠در آموزش فلسفه و کلام(کلام شیعی) بکوشیم.✅
💢 #سینا_حیدری.🇮🇷
#فأن_حزب_الله_هم_الغالبون.
#فلسفه.
#کلام.
#نظام_صدرایی.
#انقلاب_اسلامی.
🆔 @falsafeh_nazari.
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت پنجم. ⬅️اصل تعریف فلسفه همان هستی شناسی برهانی است ، یعنی موجودات را صرف نظر از
🔴شرح فلسفه
♨️قسمت ششم.
⬅️در تعریف فلسفه ذکر شد که فلسفه عبارت است از شناخت حقیقت موجودات، (اینکه شناخت حقیقت موجودات به چه نحو است در آینده خواهیم گفت) و یا به عبارتی هستی شناسی .در اینجا برخی مؤیدات نقلی را ذکر میکنیم.
💠۱.«ربّ هب لی حکماً»(شعراء :۸۳)
پروردگارا به من حکم (حکمت) عطا کن.
«کذلک نری ابراهیم ملکوت السماوات و الارض»(انعام : ۷۵)
بدین سان ، ما ملکوت آسمان ها و زمین را به ابراهیم نشان دادیم.
💠شرح : حضرت ابراهیم ، علیه السلام ، از اللّه ، سبحانه و تعالی ، عطای حکم میخواهد و اللّه به او ملکوت آسمان ها و زمین را نشان می دهد ، ملکوت آسمان ها و زمین همان حقیقت و باطن آن هاست ، وگرنه لازم نبود ظاهر آسمان ها و زمین رؤیت شود .
فلسفه نیز به دنبال فهم حقیقت موجودات است ، اینکه می تواند یا نه به مباحث آتی موکول میشود.
💠۲.«اللّهم(رب)ّ أرنی(أرنا) الاشیاء کما هی»(بحار الأنوار ، ج۱۴،ص۱۰و۱۱؛عوالی اللئالی ، ج۴،ص۱۳۲)
پیامبر اکرم ، صلوات اللّه علیه و آله از خداوند می خواهند : پروردگارا ، اشیاء را (امور را) آنچنان که هستند ، نشانم بده (نشانمان بده).
💠شرح :البته فلسفه به دنبال فهم حقیقت موجودات (در عالم ذهن و تصورات و تصدیقات) است ، نه رؤیت عینی و شهود آن ها که مطلوب پیامبر اکرم ، صلوات اللّه علیه و آله ، در این دعاست.
💠اینکه تصور صحیحی از چیزی داشته باشیم ، فرق دارد با اینکه تصدیق به وجود آن چیز کنیم و بگوییم وجود دارد .
ابتدا باید تصور صحیحی از موجود داشته باشیم ، از اقسام موجودات داشته باشیم ، بعد به بود یا نبودش حکم دهیم.
⬅️اینکه بگوییم دایناسور این چنین است و این چنین نیست ، فرق دارد با اینکه دایناسور وجود دارد یا وجود داشته است.
💠در مباحث اثبات وجود خدا نیز برخی دچار اشتباه میشوند ، مرحله ی اول این است که تصور صحیحی از خدا داشته باشیم بعد حکم به بود یا نبودش دهیم .
💠 تصور علامه طباطبایی ، رحمه الله علیه ، از خدا با تصور امثال داوکینز و هاوکینگ از خدا هزاران اختلاف دارد ، این دو جبهه سر چه چیز مشترکی (جز لفظ خدا) صحبت کنند در صورتی که تصورشان از موضوع متفاوت است؟
💠در مورد "فلسفه" هم همینطور است ، کسی که خود را "ضد فلسفه" مینامند و میگوید فلسفه مرده چه تصوری از فلسفه دارد ؟ آیا واقعیت پژوهی را فلسفه میداند ؟آیا با این متون دینی مخالف است؟
⬅️از این جهت است که ابتدا فلسفه را تعریف کردیم تا تصور صحیحی از فلسفه داشته باشیم ، سپس حکم به وجود علمی به نام فلسفه خواهیم داد.
💢 #ادامه_دارد...
#عشق_فلسفه.
#آموزش_فلسفه.
#تصور.
#تصدیق.
#شرح_فلسفه.
#هاوکینگ.
#داوکینز.
#طباطبایی.
#مخالفان_فلسفه_اسلامی.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari
🔴علم دینی و آیت الله جوادی آملی
♨️قسمت اول.
⬅️در مقدمه، باید در تعریف خلاصه علم دینی گفت:
💠"مجموعه علوم تجربی است که از طریق گزارهها، باورها و رفتار دینی شکل میپذیرد و در روش، اهداف، انگیزه علمی، تئوری سازی و جهتگیری علمی، از آنها تاثیر میپذیرد؛ زیرا تعالیم دینی و متافیزیک غیر دینی، در فرایند تحقیقات علمی و در بستر و زمینهٔ پژوهشهای تجربی گنجانده میشود."
⬅️کلیدیترین جمله آیت الله جوادی در بحث علم دینی که میتوان آن را به عنوان مدعای ایشان در نظر گرفت و همه تلاش ایشان بر تبیین و اثبات آن متمرکز شده است، این است که «اگر تفسیر قول خدا، علم اسلامی را به دست میدهد، تفسیر فعل خدا نیز علمی اسلامی محسوب میشود».
💠نخستین نکته این است که علم به معنای «فن جامع مسائل هماهنگ» از جهات گوناگون قابل تقسیم است: حقیقی و اعتباری، عقلی و نقلی، انسانی و طبیعی، تجربی و تجریدی، برهانی و عرفانی، نظری و عملی و امثال آن. بنابراین بخشی از علوم که برخاسته از متون مقدساند مثل تفسیر، فقه، اخلاق، حقوق و امثال آن علومی دینیاند، هیچ شکی نیست؛ اما مسأله و اختلاف صاحبنظران در این است که آیا دانشهای دیگری مثل روانشناسی، جامعهشناسی، اقتصاد، شیمی، فیزیک، ریاضیات و امثال آن قابلیت تقسیم به دینی و غیر دینی را دارند یا نه.
💠نکته دوم اینکه یکی از دلایلی که از سوی برخی از مخالفان علم دینی مطرح شده این است که مدعیاند با اسلامی دانستن علوم، نادرستیها و خطاهای آنها به پای دین نوشته و تزلزل آنها به تزلزل در معارف و آموزههای دینی کشیده میشود، اما باید دانست که آشکار شدن خطاهای معرفتهای بشری حتی در علوم نقلی امری شایع، طبیعی و پذیرفته شده است، این همه اختلافاتی که در تفسیر قرآن یا فتاوای فقهی دیده میشود مگر خللی به «منبع دینی بودن و حجیت نقلی» آنها وارد کرده است؟ اصولاً چنین اموری، خطاها و نادرستیهای فهم بشری از متون دینی را آشکار میکند نه خطای صاحب شریعت و اصل دین را.
💠سوم اینکه برخی افراد معتقدند هر چند از حیث هدف آموزش یا پژوهش، میتوان علوم انسانی و طبیعی را با صبغه دینی رنگآمیزی کرد، اما به این دلیل که موضوعات و روشهای چنین علومی قابلیت دینی شدن را ندارند، دینی بودن چنین دانشهایی را انکار کردهاند. به تعبیر دیگر مدعیاند چنین علومی ماهیتاً قابل اتصاف به صفت دینی نیستند.
💢 #ادامه_دارد...
#علم_دینی.
#علم.
#اسلام.
#اسلامی_سازی_علوم.
➖➖➖➖➖➖
🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿
🆔 @falsafeh_nazari