eitaa logo
فلسفه نظری
2.1هزار دنبال‌کننده
458 عکس
76 ویدیو
69 فایل
🔮شناخت عقلانی پیرامون حقیقت‌ موجودات‌ را فلسفه‌نظری گویند. ✔والحّقُ لایعرفُ الّا بِالبُرهان لابِالرِجال @eshragh1300
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴نظم ، هوش ، و جریان مابعدطبیعی در عالم ⬅️مجله newscientists از چهار مشاهده شگفت انگیز دیگر یاد میکند که جهان بدون طراح(منظور نظریه طراحی هوشمند نیست، بلکه منظور از طراحی شدن عالم توسط خداوند است) را بسیار نامحتمل میکند از جمله: 💠1) در تعادل بودن ماده و انرژی. 💠2) مسطح بودن جهان و عدم حضور یک نماینده طبیعی برای انرژی تاریک. 💠3) ایستادن کیهان بر روی یک طناب به اندازه یک تار مو و عدم فروپاشی به دلیل تنظیم دقیق جرم بوزون هیگز به ویژه تناسب آن با جرم کوارک های بالا. 💠4) یک نواختی دمای کیهان ناشی از یک تورم بسیار سریع در لحظات اولیه که هم باعث مسطح بودن جهان شده و هم باعث پیروزی شگفت انگیر ماده بر ضد ماده (باریون‌زایی). ⬅️این مجله علمی معتبر در آخر نتیجه می‌گیرد ما راهی جز پذیرش اصل انسان محور/نگر anthropic principle از طریق آویزان شدن به فرضیه چند جهانی multiverse نداریم! ♨️https://www.newscientist.com/article/mg23230970-700-cosmic-coincidences-everything-points-in-one-direction/ ⬅️آنقدر این چیز های پیچیده و شانسی افزایش یافته است که 3 سال قبل هم مجله معتبر scientificamerican همین نتیجه گیری را میکند تا جایی که خود دانشمندان نیز میگویند ما دو راه پیش روی نداریم: 💠1) طبیعت گرایی را پیشه کنیم . 💠2) به تز های غیرطبیعی و متافیزیکی مانند چند جهانی آویزان شویم! ⬅️پس شواهد قویا حاکی از آن است ما در لبه یک پارادایم شیفت دیگر قرار گرفته ایم که قادر نیستیم طبیعت گرایی را سر لوحه کار خود قرار دهیم که در نهایت دانشمندان به آن اعتراف کرده اند. "Most particle physicists hoped that a more testable explanation for the cosmological constant problem would be found. None has. Now, physicists say, the unnaturalness of the Higgs makes the unnaturalness of the cosmological constant more significant" 💠بیشتر فیزیکدانان ذرات، امیدوارند که یک تبیین قابل آزمایش تر برای مسئله ثابت کیهان شناسی یافت شود. تا کنون یافت نشده است. اکنون، فیزیکدانان می گویند که غیر طبیعی بودن هیگز، غیر طبیعی بودن ثابت کیهان شناسی را پرمعنا تر می کند. "Despite these seemingly successful explanations, many physicists worry that there is little to be gained by adopting the multiverse worldview. Parallel universes cannot be tested for; worse, an unnatural universe resists understanding." ⬅️برخلاف تبیین های به ظاهر موفق، بسیاری از فیزیکدانان نگران اند چرا که با اختیار جهان بینی چندگانه، اطلاعات کمی حاصل می شود. جهان های موازی نمی توانند آزمایش شوند، بدتر این که یک جهان غیرطبیعی، نامفهوم است. ♨️https://www.scientificamerican.com/article/new-physics-complications-lend-support-to-multiverse-hypothesis/ 💠لذا پر واضح است اگر انسانی با انصاف کمی کیهان شناسی بداند، ترمودینامیک بلد باشد، نظریه فرگشت و تکامل داروین را خوب فراگرفته باشد، کمی هم سر رشته در فلسفه و کلام داشته باشد، درمیابید عقاید الحادی و مدعی های شبه علم آنان به عنوان یک نظر مخالف که باعث ایجاد یک دیالوگ بین افراد جامعه و سبب شنیدن نقطه نظرات مختلف و جریان یافتن اطلاعات شود عقیده ای خوب است، اما از نظر موجه بودن چرند و از نظر اعتبارداشتن چیزی نزدیک به "صفر" است. . . . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
🔴نقد نومن و فنومن کانت ⬅️نومن و فنومن ابزار دست ملاحد و ایده آلیست ها شده و به صورت کاملا مغرضانه علیه ادیان به کار می‌برند... 🆔 @falsafeh_nazari
🔴نقد نومن و فنومن کانت ⬅️نومن و فنومن ابزار دست ملاحد و ایده آلیست ها شده و به صورت کاملا مغرضانه علیه ادیان به کار می‌برند. ⬅️در ابتدا تعریف این دو واژه؛ فنومن یعنی آنچه که از راه تجربه و حس قابل درک است و نومن یعنی آنچه که از راه تجربه قابل درک نیست. 💠کانت و پیروانش معتقدند که ذهن تنها می تواند ظواهر و پدیده ها (فنومن) را بشناسد و از شناخت نومن ها ناتوان است.البته از دیدگاه کانت شناخت نومن ها از طریق عقل ممکن نیست اما از طریق اخلاق امکان پذیر است. ⬅️برخی اندیشمندان بر این عقیده اند که فهمیدن و تبیین دقیق جهان با استفاده از روش علمی ممکن است و روش علمی یعنی مشاهده دقیق و آزمون نظریه ها توسط تجربه؛ البته این دیدگاه مطلق نیست بلکه تاکید دارد که بر اساس تجربیات و مشاهدات رایج هر چیزی را می توان با درجه خوبی از قطعیت تبیین کرد. 💠نومن ها به مثابه اصول اخلاقی و ماوراء عقلی نیستند بلکه ادراک نومن ها نیز در پرتو ظرفیت های شناختی و ذهن صورت می پذیرد.مجربات تنها از طریق آزمون بدست نمی آیند بلکه این نیز پرتویی از ظرفیت شناختی ذهن انسان است. ⬅️اما ایده آلیست دوگانه ای که از دکارت و کانت متولد می شود؛ ایده آلیست دکارت یک طرفه و قائم بر سوژه است بر این اساس با رئالیسم هیچ رابطه ای ندارد ولی ایده آلیست کانت دو سویه است و با رئالیسم مرتبط است. 💠صورت و ماده ای که کانت در شناخت مطرح می کند این اقتضا را دارد که ایده آلیست او با رئالیسم ارتباط داشته باشد،اما در اینجا ائده آلیست کانت استعلایی است و رئالیسم او تجربی؛کانت هم ذهن و هم عالم خارج را به دو بخش تقسیم می کند،ذهن از شهود حسی متاثر می شود و از این طریق ماده خام شناسایی فراهم می گردد. 💠تا اینجا کار ذهن یک کار تجربی است ولی ذهن مقولات را که زمینه ای فرا تجربی دارند بر مواد خام شناسایی انطباق می دهد و بدین نحو شناخت حاصل می گردد؛این یک ایدئالیست استعلایی است. 💠کانت جهان خارج را به دو بخش تقسیم می کند؛نومن و فنومن. ⬅️وی اعتقاد دارد فراتر از عالم تجربه یک واقعیت ناشناخته نفس الامری وجود دارد که از آن به ذات معقول یا نومن تعبیر می کند.علت اینکه ذهن نمی تواند به عرصه عالم نومن قدم نهد این است که برای شناسایی دو ابزار بیشتر ندارد ؛ یکی حس و دیگری فاهمه. ⬅️محسوس شدن امری به معنی زمانی بودن آن است؛مفاهیم محض فاهمه هم تنها بر شهودات فراهم از تجربه حسی قابل اطلاق اند. بنابراین نومن قابل شناسایی نیست پس شناسایی ما تنها به فنومن تعلق می گیرد که دارای حقیقت تجربی است و ذهن در قالب زمان و مکان می تواند آن را شهود نماید.و این همان معنی رئالیسم تجربی است آنچه که متعلق شناخت ما قرار می گیرد یک عین تجربی محسوس است که قابل شهود حسی است. 💠از دیدگاه کانت قوانین فیزیک نیوتن در عالم خارج دارای کلیت و ضرورت است،این کلیت و ضرورت البته دارای تقدم و تاخر زمانی است لذا کانت بحث زمان و تقدم و تاخر زمانی را مطرح می کند تا علیت به لحاظ فیزیکی را تبیین کند.علیت آنگاه که بر محتوای تجربه فنومن پدیدار یعنی طبیعت محسوس و بالطبع امور مشروط اعمال می شود منجر به شناخت می شود و در عین حال بسیار مفید و لازم است. . 💠قوانین فیزیک نیوتنی حاصل این تلاقی ذهن و عین هستند. اما اگر عقل از تجربه فراتر رفته (یعنی به حوزه نومن شئ فی نفسه) به دنبال امر نامشروط برآید نه تنها معرفتی حاصل نمی شود بلکه مغالطات فراوانی نیز در اینجا پدید می آید. 💠اصل علیت از دیدگاه کانت ؛ اگر در طبیعت تغییر معینی روی دهد ما به دنبال علت معینی می رویم اما تناقض در این وجود دارد که کانت وقتی از نومن یا شئ فی نفسه سخن می گوید تصدیق می کند که نومن وجود دارد. 💠کانت اعتقاد دارد که نومن است که باعث فنومن می شود بنابراین مفهوم علیت به قبل از فنومن یعنی به نومن برمی گردد حال آنکه علیت را صرفا در فنومن قابل اعمال می داند و البته این یک تناقض است. 💢"فرشاد نوروزی" . . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
⬅️آموزش فلسفه در کانال فلسفه نظری. 💢 . ♻️برای خواندن مطالب به ما بپیوندید: ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت اول. ⬅️درست این است که ابتدا مبانی منطق و معرفت شناسی گفته شود ، منتهی تصمیم داریم این مطالب را در بین دروس فلسفه عرض کنیم تا کاربرد منطق و معرفت شناسی در فلسفه نیز تبیین شود . ⬅️در تعریف فلسفه می‌توان گفت: 💠بهترین تعریفی که برای فلسفه ذکر کرده اند بدین شرح است : "استکمال النفس الانسانیه بمعرفه حقایق الموجودات علی ما هی علیها و الحکم بوجودها تحقیقاً بالبراهین و لا أخذاً بالظن و التقلید ، بقدر الوسع الانسانی" (رحیق مختوم ، جوادی آملی ، عبدالله ، ج1 ، بخش 1 ، ص 119). 💠 یعنی فلسفه عبارت است از : ۱.استکمال نفس انسانی . ۲.شناخت حقیقت موجودات ، آنچنان که هستند (تصور صحیح) . ۳.تصدیق این حقایقی که درست تصور شده اند. ۴.تحقیقی بودن تصدیق و نه تقلیدی بودن آن. ۵.قطعی بودن تصدیق و ظنی نبودن آن. ۶.محدود بودن شناخت به قدر طاقت بشر. ⬅️هر کدام از این ها توضیحاتی دارد که به تفصیل به آن ها خواهیم پرداخت . در ابتدا باید تکلیف "تعریف" مشخص شود و اینکه منظور از "تعریف فلسفه" چیست ؟ باید به سراغ منطق برویم. 💢 ... . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت اول. ⬅️درست این است که ابتدا مبانی منطق و معرفت شناسی گفته شود ، منتهی تصمیم دار
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت دوم. ⬅️برای شناخت یا تعریف یک چیز باید از چیزهایی که شناخته شده تر و واضح تر هستند استفاده کرد. 💠گاه چیزی خارج از ذهن را می خواهیم تعریف کنیم ، به این طرز از تعریف ، تعریف ماهوی می‌گوییم که نشان از چیستی شیء خارج از ذهن است. 💠گاه چیزهای ذهنی ، مفاهیم ذهنی را می خواهیم تعریف کنیم ، اجزای آن مفهوم را شرح می‌دهیم ،( گاهی یک مفهوم متشکل از ترکیب مفاهیم دیگر است) ، به این طرز تعریف ، تعریف مفهومی می‌گوییم . ⬅️روشن شد که "تعریف" یک چیز باید شامل چیزهایی واضح تر از آن چیز و شناخته شده تر باشد . واضح است که «فلسفه» یک چیز خارج از ذهن نیست و تعریف آن نیز تعریف مفهومی است ، نه ماهوی.♥️ 💢 ... . . . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
💠تعصب در دانش و فلسفه مانند هر تعصب دیگر نشانه خامی و بی مایگی است و همیشه به زیان حقیقت تمام می‌شود.✅ "ابن سینا" 🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت دوم. ⬅️برای شناخت یا تعریف یک چیز باید از چیزهایی که شناخته شده تر و واضح تر هست
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت سوم. ⬅️در تعریف فلسفه ، استکمال نفس انسان ذکر شد .اما آن بخش حقیقی تعریف فلسفه نیست ، بلکه برای کامل تر شدن تعریف ذکر شده است و در واقع هدف از کسب علم فلسفه است. 💠همچنین هدف استکمال نفس انسانی مختص فلسفه نیست و متعلق به تمام دانش ها خواهد بود. 💠البته می‌توان اهداف دیگری هم برای کسب این علم مدّ نظر داشت ، منتهی در این تعریف بهترین هدف انتخاب شده است. ⬅️کمال نفس انسان هم در این است که هم در مقام نظر (تفکر ، استدلال ، جهان بینی و ...) و هم در مقام عمل ( ایمان ، اخلاص ، نیت و افعال و ...) به کمال حقیقی خود ، که همان عبادت «اللّه» در همه ی ابعاد وجودی اش است ، برسد. 💠علم فلسفه ای که تعریفش کردیم ، عهده دار تکمیل نفس انسان در مقام نظر است ، و تصحیح و تکمیل عمل هم وابسته به تکمیل و تصحیح نظر و تفکر است و لازمه ی آن است ، نه اینکه کافی باشد ، چون ممکن است به صحت موضوعی علم داشته باشیم ، اما ایمان و اراده مان برای ایمان ، به آن تعلق نگیرد. ⬅️در مطلب بعدی مؤیدات نقلی بحث را ارائه خواهیم کرد.♥️ 💢 ... . . . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
🔴مسئله ادراک و فیزیولوژی ⬅️در پرتو تجربه های فیزیولوژی ثابت شده یک سلسله رویداد ها و عملیات هم در اعضا حس و هم در دستگاه عصبی با بخش مهم آن که مغز باشد وجود دارد. ⬅️این رویداد ها و عملیات اگر چه طبیعت فیزیکی و شیمیایی دارند و مانند رویدادهای قسم اول می‌باشند اما تفاوتی را این ها با هم دارند آن است که اینها تنها در طبیعت اجسام زنده وجود دارند و با آن مربوط می‌گردند. 💠فیزیولوژی با کشف های تازه ای که انجام داده هم وظایف حیاتی دستگاه عصبی و اجزا مختلف آن را و هم خطوط عملیات ادراکی آنها را روشن می‌سازد. 💠 مثلا مُخ از نظر عملیات ادراکی که در آن صورت می‌گیرد به چهار منطقه تقسیم می‌شود (مخ دارای دو نیم کره است و مرکز ادراک در نمیکره چپ مخ قرار گرفته است). 💠منطقه پیشانی ،منطقه جداری،منطقه گیجگاهی . ⬅️هرکدام از این مناطق وظایف فیزیولوژی ویژه ای دارند. 💠مراکز حرکات (نوشتن/تکلم) در منطقه پیشانی قرار دارد و مراکز حسی که از جسم خبر می‌گیرند مثل حس درد ،سردی ،گرمی و همچنین حواس لمس و فشار در منطقه جداری واقع اند و مراکز دیگری در مُخ وجود دارد که در فیزیولوژی مورد بحث قرار گرفته اند. 💠دانشمندان فیزیولوژی معمولا برای به دست آوردن حقایق فیزیولوژی در دستگاه عصبی دو روش را به کار می‌برند: 💠۱.روش قطع و بریدن : قسمت های مختلفی را قطع می‌کنند و تغییراتی را که از این راه به دست امده بررسی می‌کنند. مثلا اگر مخچه کبوتر را بردارند تعادل بدن خود را از دست می‌دهد ،یعنی قوه اراده و حافظه و شعورش را از دست می‌دهد ولی زنده میماند به طوری که اگر دانه را جلوی ان بگذارند نمی‌خورد ولی اگر در دهانش بگذارند انرا می‌بلعد. 💠۲.روش تحریک : در این روش با محرک های الکتریکی مراکزی را تحریک کرده و تغییرات حسی و یا حرکتی را که در آنها پدید می‌آید ثبت می‌کنند. 💠 بدیهی واضح است که فیزیک و شیمی و فیزیولوژی با کلیه وسائل علمی و روش های آزمایشی و تجربی خود تنها می‌توانند عملیات دستگاه عصبی و تغییراتی را که در آنها رخ می‌دهد روشن سازند، "ولی نمی‌توانند حقیقت ادراک را از نظر فلسفی تفسیر کنند." ⬅️زیرا نمی‌توانند ثابت کنند عملیات و تغییرات خاصی که صورت می‌گیرند عین ادراکاتی هستند که از آزمایشهای حسی به دست می‌آیند و حقیقت از این قرار است که عملیات فیزیکی و شیمایی و فیزیولوژی ارتباط با ادراک و با حیات روحی انسان دارند و نقش مهمی را در این زمینه ایفا می‌کنند اما نمی‌توانند به هیچ وجه دلیل بر مادی بودن ادراک بوده باشند (چنانکه پنداشته اند ). 💠 بین دو تا جمله ی زیر فرق هست: 💠ادراک چیزی هست که یک سلسله عملیات فیزیکی یا شیمایی یا فیزیولوژی پیش از آن و یا پس از آن صورت می‌گیرد. 💠ادراک یکی از پدیده های ماده است و ماده پس از رسیدن به مرحله خاصی از تکامل ان را بدست می‌آورد، و... . 💢"شهید صدر"، کتاب "فلسفتنا." . . . . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت سوم. ⬅️در تعریف فلسفه ، استکمال نفس انسان ذکر شد .اما آن بخش حقیقی تعریف فلسفه ن
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت چهارم. ⬅️اینکه مؤیداتی برای بحث استکمال نفس انسانی ، که در تعریف فلسفه ذکر شد ، می‌آوریم ، نه از آن جهت است که برهانی آورده باشیم ، بلکه از این جهت است که برای کسانی که به نقل در متون دینی برای اطمینان قلبی احساس نیاز پیدا می‌کنند ، تأییدی آورده شود . 💠اگر این مؤیدات را برهان حساب کنیم ، خارج از فلسفه صحبت کرده ایم ، چه اینکه در پی رسیدن به برخی مبانی دینی هستیم. اگر برهان محسوب شوند ، دور پیش می‌آید . ⬅️۱.«اللّه الذی خلق سبع سماوات و من الارض مثلهن یتنزل الأمر بینهن لتعلموا أنّ اللّه علی کلّ شیءٍ قدیر و أنّ اللّه قد أحاط بکلّ شیءٍ علماً»(طلاق : ۱۲) اللّه کسی است که هفت آسمان را خلق کرد و از زمین نیز همانند آن ها را ، امر او پیوسته بین آن ها نازل می شود تا بدانید که قطعاً اللّه بر هر چیزی تواناست و قطعاً اللّه بر هر چیزی احاطه ی علمی دارد . 💠شرح : با شناخت آفرینش به علم و قدرت اللّه پی خواهیم برد و این آفرینش برای شناخت اوست ، اللّه کمال انسان را می‌خواهد ، پس استکمال نفس انسانی در شناخت آفرینش و رسیدن به اوست. هم فلسفه و هم سایر علوم می‌توانند این بهترین هدف را داشته باشند . ⬅️۲.«العقل ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان»(اصول کافی ، ج۱،ص۱۱) ⬅️عقل آن چیزی است که با آن الرحمن عبادت شود و با آن بهشت کسب شود . 💠شرح :فلسفه ای که تعریف کردیم هدفش استکمال نفس در مقام نظر است نه در مقام عمل .ممکن است کسی در مقام نظر به صحت امری علم داشته باشد اما در مقام عمل ، اراده و ایمانش به آن تعلق نگیرد ، جدا بودن علم و ایمان در آیات فراوانی از قرآن کریم از جمله آیات مربوط به دعوت فرعون به اللّه مشهود است . 💠بنابراین پس از کسب فلسفه و یا علم دیگر ، باید آن را در مقام عمل هم به کار گیریم که به مقام رضای الهی نیز برسیم.♥️ 💢 ... . . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
🔴توضیح نظام و موجودات از دیدگاه حکمای الهی، از قبیل ابن سینا، ارسطو ، فارابی و دانشمندان خداباور ⬅️۱.نظر حکمای الهی: 💠نظام موجودات نظام وجوبی و ضروری است، زیرا قانون علیت عمومی و قانون جبر های علی و معلولی و اصل نیازمندی معلول به علت در بقاء معتبر می‌باشد، و این نظام از وجوب ذاتی و وجوب غیری تالیف یافته است چون سلسله منظم علل و معلولات قائم به ذات "واجب الوجود" است که همان علت "بالذات" است. ⬅️۲.نظر دانشمندان خداباور: 💠نظام موجودات نظام و وجوبی ضرروی است، زیرا قانون علیت عمومی و قانون جبری علی و معلولی معتبر می‌باشد و معلول هرچند در بقاء نیازمند علت نمی‌باشد ولی باقی ماندن معلول تا نیامدن علت زایل کننده، خود به خود و جبری است و این نظام از "وجوب بالذات" و وجوب بالغیر تالیف شده و سلسله علل منتهی می‌شود به محرک اول که آن ذات "واجب الوجود" است. ♨️پ.ن: همانطور که شاهد هستید، تفاوت مهم بین حکمای الهی، و دانشمندان خداباور ، مِن باب " علت مبقیه " است، حکمای الهی به علت وجودی ، و فقر وجودی موجودات قائل اند، اما دسته دوم خیر. 💢پی نوشت: علامه الطباطبایی؛ اصول فلسفه و روش رئالیسم؛ج ۳؛ ص۱۰۴ و ۱۰۵. #عشق_فلسفه. #فلسفه. #ماهیت. #وجود. #علت_مبقیه. #علت_وجودی. #مخالفان_فلسفه_اسلامی. ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت چهارم. ⬅️اینکه مؤیداتی برای بحث استکمال نفس انسانی ، که در تعریف فلسفه ذکر شد ،
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت پنجم. ⬅️اصل تعریف فلسفه همان هستی شناسی برهانی است ، یعنی موجودات را صرف نظر از قیود دیگر (مانند مادی یا غیر مادی بودن ، جرم داشتن یا نداشتن ، مقدار داشتن یا نداشتن و ...) و فقط از آن جهت که موجود هستند بشناسیم و دسته بندی کنیم و ویژگی های هر یک را بررسی کنیم و بعد ها قیودی را اضافه کنیم و جلو بیاییم . 💠مثلا ً ابتدا خواص موجود را بررسی کنیم ، بعد قید مادی و طبیعی به آن بدهیم و خواص آن موجود مادی مشخص را بررسی کنیم . 💠فلسفه ، واقعیت و اصل هستی را فقط از آن جهت که موجود است بررسی می‌کند ، علوم طبیعی مانند فیزیک واقعیت و هستی را با دو قید بررسی می‌کند ، به موجود قید مادی و طبیعی بودن می‌زند و این موجود را از آن جهت که حرکت می‌کند بررسی می‌کند . 💠این یعنی مباحث فلسفه مقدم بر علوم طبیعی است و اصولش حاکم بر علوم طبیعی است ؛ چون علوم طبیعی موجود مقید را بررسی می‌کنند ، اما فلسفه موجود بدون قید را. ⬅️در مورد مفهوم موجود و مباحث معرفت شناختی آن و نیز شبهات مربوط به انحصار موجود به موجود مادی و انکار موجود غیرمادی در آینده سخن خواهیم گفت. همچنین مؤیدات نقلی مربوط به هستی شناسی را نیز مطرح خواهیم کرد.♥️ 💢 ... . . . . . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari