eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
854 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
نشریه فرهنگ پویا
◾️ مردی از تبار نور (قسمت نهم) ▫️ آن زمان در نجف الحمدلله علمای بزرگی بودند که همه در حد مرجعیت بود
◾️ مردی از تبار نور (قسمت دهم) ▫️ این موضوع را بسیار زجر می‌داد، اما بعد که به قم آمدم، دیدم بحمداللّٰه در قم به این شدت وجود ندارد. این موضوع یکی از چیزهایی بود که از همان زمان ذهنم را درگیر کرده بود و مرا رنج می‌داد؛ این‌که باید فکری کرد و چاره‌ای اندیشید که این‌گونه رقابت‌ها یا بدبینی‌ها بین طرفداران بزرگان و مراجع و علما به وجود نیاید و بیشتر صمیمیت، همکاری و همدلی برقرار شود. ▫️ از اول ورود طلبگی، به‌رغم اینکه خیلی خوب درس می‌خواندم، از وضع کتاب‌های درسی و کیفیت تدریس و برنامه‌های درسی بسیار رنج می‌بردم. تا آن‌جا که برایم میسّر بود هر کتابی که می‌خواندم، کتابهای مشابهش را می‌دیدم و حواشی را مطالعه می‌کردم؛ مثلاً همان زمان که معالم می‌خواندم، حاشیه معروف مرحوم «حاج محمدتقی» را که کتاب حجیم و بسیار بزرگی است و مطالب بسیار سنگینی دارد، مطالعه می‌کردم. منظورم این بود که از درس خواندن چیزی کم نمی‌گذاشتم، ولی این برنامه و کتاب‌های درسی و سبک تدریس و مانند آن را بسیار نارسا می‌یافتم. 📚ذوالشهادتین امام، صفحه ۲۰، محمد حسن روزی‌طلب 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ سیری در تاریخ مغول در ایران (قسمت سوم) ▫️ ابوسعید حکومت خراسان را به امیرعلی بن قوشچی سپرد تابه
◾️سیری در تاریخ مغول در ایران (قسمت چهارم) ▫️ همزمان با حکومت ابوسعید، در شرایطی که مردم ایران زیر سم ستوران ایلخانان و حکام فراوان ابوسعید لگدمال می‌شدند و در همان حال که همه مدعیان مذهب حاکم یا مهر سکوت بر لب‌های خویش نهاده بودند و یا در کنار ایلخانان و امرای او به توجیه جنایات و نامردمی‌ها از موضع شرع می‌پرداختند، مردی از عاشقان علی (ع) قدم در خراسان نهاد و چون همه مردان مردمی تاریخ، در ظلمت آن شرایط تاریخی، زمینه‌ساز نهضتی بزرگ گردید. ▫️مورخان که همواره نام «مردان نامی» تاریخ را ثبت کرده‌اند، نه سرگذشت «مردان مردمی» را، بالطبع از زندگی این «شیعه علوی» که شیخ خلیفه نام داشت، اطلاعات زیادی را ثبت نکرده‌اند. ✍حمیده‌طرقی اردکانی 🆔 @farhang_puya
💠 ویژگی‌های عالم ربانی (قسمت سیزدهم) 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام سجاد (علیه‌السلام) : نشانه‌های مؤمن پنج چیز است: پرهیزگاری در خلوت، صدقه در حالت نیازمندی، شکیبایی هنگام مصیبت، بردباری هنگام خشم، راستگویی هنگام ترس. 📚الخصال، ص۲۴۵ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ مردی از تبار نور (قسمت دهم) ▫️ این موضوع را بسیار زجر می‌داد، اما بعد که به قم آمدم، دیدم بحمدال
◾️ مردی از تبار نور (قسمت یازدهم) ▫️ از همان زمان در فکر خود می‌پروراندم که اگر روزی توانایی یافتم، برای سامان دادن برنامه‌های درسی و اصلاح کتاب‌های درسی و تألیف کتاب‌های متناسب با زمان بنابر اصول علمی و تعلیم و تربیت و مطالب غیر مفید اقدام می‌کنم. از سال اول طلبگی این فکر ها در مغزم بود. ▫️ درباره تشکیلات روحانیت این کمبودها در نظرم بسیار جلوه می‌کرد. به همین دلیل از همان آغار سعی کردم به هیچ بیتی ملحق نشوم و در طول مدتی که من نجف بودم، به بیت هیچ‌یک از مراجع مشرف نشم، ویر بیت مرحوم «آقاسیدجمال گلپایگانی» که در همسایگی ایشان زندگی می‌کردیم. 📚ذوالشهادتین امام، صفحه ۲۰، محمد حسن روزی‌طلب 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️لزوم احاطه علمی طلبه برای تبلیغ (قسمت اول) ▫️احاطه علمی و آگاهی کامل مبلغ بر محتوای پیام خویش مست
◾️لزوم احاطه علمی طلبه برای تبلیغ (قسمت دوم) ▫️افزون بر این، پیام‌رسانی غلط به «بد دینی» از یک سو و «دین گریزی» از سوی دیگر می‌انجامد که هر دو برای دین بسیار خطرناک و زیان‌بارند.در حقیقت، ورود افراد غیر متخصص و ناآگاه به عرصه تبلیغات دینی در دراز مدت به جریان «ضد تبلیغی» یا «تبلیغات معکوس» بدل می‌شود. ▫️یکی از بزرگ‌ترین عوامل دین‌گریزی و وهن و هجو دین در عصر حاضر _ به‌ویژه در مجامع علمی _ را باید وجود مبلغانی دانست که شناخت‌شان از مبانی دینی بسیار سطحی است و پیام‌های دینی‌شان دربردارنده آموزه‌های انحرافی و غیر واقعی است که به فهم ناقص یا نادرست گوینده مربوط می‌شود، نه آموزه‌های دینی. ✍ حجت‌الاسلام محسن داودآبادی/ اسماعیل بیوکافی 🆔 @farhang_puya
◾️روش‌های مبارزه با استکبار در سیره معصومین علیهم‌السلام (قسمت اول) ▫️ تقیه در فرهنگ سیاسی شیعه، برف اومده ترک مخاصمه و تعطیل کردن مبارزه و مقاومت در برابر ستمگران نیست؛ بلکه به مفهوم تغییر مبارزه از حالت ظاهری و آشکار به صورت پنهان است تا بهانه به دست دشمنان نیفتد. پیشوایان معصوم برای حفظ مصالح عالی مکتب تشیع، از این روش معقول استفاده و دیگران را هم به پیروی از آن سفارش می‌کردند. 🔚 امیر مؤمنان علی(ع) در روایتی تقیه را از برترین کارهای مومن دانسته‌اند که در پرتو آن، خود و برادران دینی‌اش را از گزند مجرمان حفظ می‌کند. از این‌رو تقیه به مفهوم ناتوانی و تسلیم و عقب‌نشینی نیست بلکه نوعی رازداری سیاسی _ عقیدتی و وسیله‌ای دفاعی برای ذخیره سازی نیروها و تغییر شکل مبارزه است؛ چنان که امام صادق(ع) آن را «سپر و نگهدار مؤمن» دانسته‌اند. از تشبیه تقیه به سپر در این روایت، نقش آن در جایگاه جهاد و مبارزه برجسته می‌شود؛ زیرا سپر وسیله‌ای دفاعی است که در میدان جهاد مبارزه و تقویت مصومیت رزمنده در برابر دشمن به‌کار می‌رود نه در حالت صلح و نبود مبارزه. ✍زهرا ملک‌زاده 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ روشنفکری و مبارزه با دین (قسمت اول) ▫️ در دنیای غرب، واژه روشنفکری درست در مقابل دیانت و دینداری
◾️روشنفکری و مبارزه با دین (قسمت دوم) ▫️ اساس مبنای مخالفت روشنفکران غربی با دیانت، دو مسئله عمده است: 1⃣ یکی اینکه دیانت از نوع خرافه و اباطیل است و بر عقل و منطق استوار نیست. در این حکم، اگرچه بعضی اندیشمندان، کلیسا را به‌عنوان وضع جاری دین، هدف قرار می دادند، نه اصل دیانت را، اما در عینیت جامعه هم آن‌چه وجود خارجی داشت، همین کلیسا و وضع جاری دین بود، نه ایمانی جدا از این نظام و تشکیلات. بنابراین، تعرض به «دیانت موجود» به‌منزله تعرض به «مطلق دیانت» بود. 2⃣ دیگر این‌که دیانت در طول تاریخ، مدام وسیله‌ای در دست قدرتمندان در بهره‌کشی از توده مردم و بازداشتن آن از رسیدن به رشد عقلی و اجتماعی‌شان بود. همین مبنا بود که روشنفکران سوسیالیست و کمونیست را وامی‌داشت که «داس و چکش» را در مقابل مسجد و دربار نهاده، دین را «افیون توده‌ها» بنامند. ✍علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
◾️ماهواره و تاثیرگذاری بر ذهن و فکر مخاطب (قسمت اول) ▫️ مردم بیش از اینکه از گفته‌ها و نوشته‌ها تاثیر بگیرند، از رفتارها متاثر می‌شوند. روانشناسان نیز بر این مسئله تاکید دارند که ۷۵ درصد یادگیری از طریق بینایی صورت می‌پذیرد. این مسئله به‌عنوان اصلی تربیتی در کلام امام صادق علیه‌السلام مشهود است: «کُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ‌ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ لِیَرَوْا مِنْکُمُ الْوَرَعَ وَ الِاجْتِهَادَ وَ الصَّلَاةَ وَ الْخَیْرَ فَإِنَّ ذَلِکَ دَاعِیَةٌ»؛ مردم را با غیر زبانتان بخوانید تا از شما پارسایی و کوشش و نماز و خوبی را ببیند؛ زیرا این امور آنان را به سوی حق فرا می‌خواند. ▫️ شبکه‌های ماهواره‌ای با استفاده از دو مؤلفه سرعت در انتقال اطلاعات و زیبایی توانسته‌اند از فرصت آموزشی پیش آمده بیش‌ترین استفاده را بکنند. پخش سریال‌های اجتماعی با اندکی چاشنی عشق، مخاطبان بسیاری را به خود جذب می‌کند؛ سریال‌هایی که به‌سبب پخش زنجیروار علاوه بر مدیریت زمانی مخاطب، زمینه وابستگی او به شخصیت‌ها و همزاد پنداری با آن‌ها را فراهم می‌کند. ✍ فاطمه سجادی 🆔 @farhang_puya
💠 پیامبر خدا (صل الله علیه و آله و سلم) : سه چیز از حقیقت‌های ایمان است: انفاق کردن در حال تنگدستی، انصاف به خرج دادن با مردم و دانش بخشی به طالب دانش. 📚 میزان‌الحکمه، ج ۱۲، صفحه ۳۸۶ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ مردی از تبار نور (قسمت یازدهم) ▫️ از همان زمان در فکر خود می‌پروراندم که اگر روزی توانایی یافتم،
◾️ مردی از تبار نور (قسمت دوازدهم) ▫️ منزل ایشان با خانه ما، یکی دو خانه فاصله داشت. یک روز عید با مرحوم آقای «فانی» که استادمان بودند، برای عرض تبریک رفتیم که به نظرم خیلی مختصر و در حد چند دقیقه بود. البته من به همه احترام می‌گذاشتم، خیلی سعی کردم به هیچ‌جا وابستگی پیدا نکنم. این وضع پس از اقامتم در قم ادامه پیدا کرد. طی سال‌هایی که در قم بوده‌ام، حتی بزرگانی که خدمتشان درس می‌خواندم، جز برای رابطه درسی، به منزل شان نرفتم. فقط در ایام عزاداری برای روضه به منزل مرحوم آقای «بروجردی» می‌رفتم و از برکات آن مجلس و حضور ایشان استفاده می‌کردم. ▫️ منزل سایر مراجع را یا اصلا ندیدم و یا اگر رفته باشم، فقط برای درسی که در منزلشان می‌گفتند، می‌رفتم؛ زیرا خوشم نمی‌آمد با انتساب به یک بیت، در تخریب و دسته‌بندی و این چیزها بیفتم. علاوه بر این‌که این‌گونه مسائل، اغلب آدم را از درس خواندن بازمی‌داشت و آن وقت‌ها من به سبب مشکلات بسیاری که برای درس خواندن داشتم، خیلی حریص بودم و فرار می‌کردم. البته آن افراط هم صحیح نبود، ولی وضعی بود که آن‌وقت نه متوجه بودم، نه می‌توانستم خود را در مقابل آن شوق کنترل کنم‌. 📚ذوالشهادتین امام، صفحه ۲۰ و ۲۱، محمد حسن روزی‌طلب 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️لزوم احاطه علمی طلبه برای تبلیغ (قسمت دوم) ▫️افزون بر این، پیام‌رسانی غلط به «بد دینی» از یک سو و
◾️ لزوم احاطه علمی طلبه برای تبلیغ (قسمت سوم) ▫️ به دلیل اهمیت این موضوع، در قرآن کریم و روایات معصومین «علیهم السلام» سفارش‌های زیادی به بهره‌مندی مبلغ دین از دانش دینی شده است. برای نمونه در قرآن کریم آمده است: «وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ(توبه، ۱۲۲)»؛ و شایسته نیست که مؤمنان، همگی [برای جهاد] کوچ کنند. پس چرا از هر فرقه‌ای از آنان، دسته‌ای کوچ نمی‌کنند تا [دسته‌ای بمانند و] در دین آگاهی پیدا کنند و قوم خود را وقتی به‌سوی آنان بازگشتند، بیم دهند، باشد که آنان [از کیفر الهی] بترسند؟» 🔚 رسول اکرم «صلی الله علیه و آله» نیز در حدیث نورانی می‌فرمایند: «إنَّ دِینَ اللّٰهِ تَعَالَی لَنْ یَنْصُرُهُ إلَّا مَنْ حَاطَهُ مِنْ جَمِیعِ جَوَانِبِهِ(دیلمی، أبی شجاع شیرویه بن شهردار الدیلمی الهمدانی، ۱۴۰۶ هـ . ق، ج ۱، ص ۲۳۴، ح۸۹۷)؛ دین خداوند متعال را جز کسی که بر همه جنبه‌های آن احاطه و آگاهی دارد، یاری نخواهد کرد. ✍ حجت‌الاسلام محسن داودآبادی/ اسماعیل بیوکافی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ماهواره و تاثیرگذاری بر ذهن و فکر مخاطب (قسمت اول) ▫️ مردم بیش از اینکه از گفته‌ها و نوشته‌ها تا
◾️ ماهواره و تاثیرگذاری بر فکر و ذهن مخاطب (قسمت دوم) ▫️ برقراری رابطه حسی با شخصیت‌های سریال رفته‌رفته مخاطب را به داخل داستان می‌کشاند و علاقه‌مند می‌سازد که در دنیای واقعی حس حال آن‌ها را تجربه کند. شبکه‌های فارسی زبان از جمله زمزمه، فارسی۱،GEM،pmc family، mbc persia (که با زیرنویس فارسی اقدام به پخش سریال می‌کند) چندی است به پخش سریال‌های ترکیه‌ای اقدام کرد‌ه‌اند. همه این سریال‌ها نقاط اشتراک متعددی با هم دارند اما نکته مورد بررسی در این مجال تجمل گرایی در آن‌هاست. ▫️ زندگی در خانه‌های ویلایی، ولع خرید، چشم و هم‌چشمی که به خرید کالاهای غیرضروری می‌انجامد و خرید کردن از فروشگاه‌های مجلل، همه مؤلفه‌های یک زندگی اشرافی و تجمل گرایی است که به‌هیچ وجه در این سریال‌ها مذموم نیست بلکه آن‌قدر زیبا به نمایش در می‌آید که مخاطب را در حسرت این زندگی فرو می‌برد. ✍ فاطمه سجادی 🆔 @farhang_puya
💠 حضرت امام علی (علیه‌ السلام) : هرگاه با فکر خود به جایی نرسیدی، از اندیشه خردمندی که مشکل تو را حل می‌کند پیروی کن. 📚 غررالحکم، حدیث۴۱۵۶ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ مردی از تبار نور (قسمت دوازدهم) ▫️ منزل ایشان با خانه ما، یکی دو خانه فاصله داشت. یک روز عید با
◾️ مردی از تبار نور (قسمت سیزدهم) ▫️ والدین ما می‌خواستند در نجف کارهای بافندگی بکنند،ولی متاسفانه یا خوشبختانه آن‌جا وضع کاریشان رونق پیدا نکرد. پنج-شش ماهی به زحمت آن.جا ماندیم تا اینکه یکی از بستگانمان، آقای شیخ‌محمد آخوندی، پسر مرحوم آقاشیخ‌احمد آخوندی، از تهران به نجف آمدند و پیشنهاد کردند که شما به ایران برگردید؛ زیرا این‌جا برای کسب و کارتان مناسب نیست. ▫️ تقریباً دیگر چاره‌ای هم نبود؛ چون هرچه ابوی‌مان آن‌جا تلاش کردند که بتوانند زندگی‌شان را اداره کنند و ما هم آن‌جا بمانیم میسر نشد. سرانجام مجبور شدیم به ایران برگردیم. من اصرار کردم که اجازه بدهید مدتی بمانم تا شما به ایران بروید و وضعتان مستقر بشود، ولی به هیچ صورت پدر و مادرم، به ‌خصوص مرحوم والده‌ام رضایت ندادند. 📚ذوالشهادتین امام، صفحه ۲۱، محمد حسن روزی‌طلب 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 زندگی 🔶 جوان برای گزینش زندگی صحیح نیازمند به کسب مهارت‌های متفاوتی است که نهادهای حاکمیتی و غیرحاکمیتی از همه مهم‌تر خانواده با روش صحیح باید در رسیدن جوان به این مهارت‌ها او را یاری کنند. 🆔 @difqom 🆔 @farhang_puya
🔴 خدشه‌دار شدن اعتماد؛ دلیل فروپاشی اخلاقی و ساختاری 💠 بسیاری از جامعه شناسان، اعتماد را بنیادی‌ترین رکن سرمایه‌ی اجتماعی و لازمه‌ی شکل‌گیری پیوندها و معاهدات اجتماعی و ایجاد کننده‌ی تعاون و همیاری بیان می کنند.¹ ⚠️ وقتی «اعتماد» آسیب دید، به دنبال آن، مشارکت مدنی در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی نیز لطمه می‌خورد و بی‌مسئولیتی و بی‌تعهدی طرفین (دولت و ملت) بر جامعه غالب شده و اجتماع را به فروپاشی اخلاقی و ساختاری سوق می‌دهد. از این رو سخنان، وعده‌ها و عملکرد دولت‌ها و مسئولین، نقش بنیادینی در افزایش یا کاهش سرمایه‌ی اجتماعی دارد؛ مطالعه‌ی میدانی در ادوار دولت‌ها و مجلس‌های انقلاب اسلامی این نکته را کاملاً نمایان می‌سازد؛ چنان‌که هر وقت دولت‌های غرب‌گرای لیبرال بر سر کار بوده‌اند و مدام به مردم دروغ گفته‌اند، سطح رضایت مردم و سرمایه‌ی اجتماعی به شدت کاهش یافته است. 🗃 مهدی رشید؛ زهرا نصراللهی، سرمایه‌های اجتماعی و مؤلفه‌های آن در اسلام، ص ۲۸ 🆔 @farhang_puya
💠 پیامبر مهربانی (صل الله علیه و آله و سلم): با بخیل مشورت مکن؛ زیرا او تو را از هدفت بازمی‌دارد. 📚علل‌الشرایع، ج۲، ص ۵۵۹ 🆔 @farhang_puya
◾️خلف وعده؛ خوی استکبار ▫️مذاکره، نشستن و گعده کردن و حرف زدن و گفت و شنود و خنده و شوخی که نیست، مذاکره یعنی یک چیزی بده، یک چیزی بگیر- و آن‌چه را باید بدهی از شما می‌گیرد، [امّا] آن‌چه را باید بدهد، به شما نمی‌دهد؛ زورگویی می‌کند؛ خب مستکبر یعنی همین، استکبار جهانی یعنی همین، یعنی زورگویی کردن، خودش را برتر دانستن، پایبند به حرف خود نبودن، خود را متعهّد ندانستن؛ این معنای استکبار است، وعده‌هایش را تخلف می‌کند. ▫️خب امام بزرگوار ما فرمود: «آمریکا شیطان بزرگ است»؛ واقعاً این تعبیر، تعبیر فوق‌العاده‌ای است. خدای متعال از قول شیطان نقل می‌کند که شیطان در قیامت به کسانی که از او متابعت کرده‌اند، می‌گوید: «إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَ وَعَدتُّكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ»؛ شیطان به پیروان خودش می‌گوید خدا وعده‌ی روراست درست به شما داده بود، شماها از وعده‌ی خدا پیروی نکردید، پابند نماندید؛ من وعده‌ی دروغی به شما دادم، شما دنبال من راه افتادید! من تخلف وعده کردم، من وعده دادم به شما و تخلف کردم؛ شیطان پیروان خودش را این‌جور در قیامت ملامت می‌کند. بعد هم خدای متعال می‌فرماید از قول شیطان که به آن‌ها می‌گوید که «فَلَا تَلُومُونِي وَلُومُوا أَنفُسَكُم»، من را ملامت نکنید، خودتان را ملامت کنید. این عینا امروز منطبق است با آمریکا. 🎙 بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف مردم ۱۳۹۵/۰۵/۱۱ 🆔 @farhang_puya
◾️انتخاب آگاهانه و با اختیار؛ شرط شهادت ▫️ یکی از مؤلفه‌های اصلی شهادت، انتخاب آگاهانه و با اختیار آن است. در واقع بر اساس اعتقادات اسلامی، شهادت زمانی محقق می‌شود که با دو ویژگی همراه باشد: ۱_ مرگ آگاهانه ۲_ کشته شدن در راه خدا. ▫️هرگاه مرگ فاقد یکی از این دو عنصر باشد، از دیدگاه قرآن و شریعت الهی، عنوان شهادت نمی‌گیرد. انتخاب کاملا آزاد و از روی اختیار شهادت، در سیره سالار مکتب شهادت، ابا عبدالله الحسین (ع)، به روشنی و بیش از سایرین نمایان است. ✍محبوبه ابراهیمی 🆔 @farhang_puya
◾️ شهادت؛ حیات واقعی انسان ▫️ اگر چه فرد کشته شده در راه خداوند،ظاهراً شبیه سایر مردگان بوده و تفاوتی با آن‌ها ندارد، اما به گواهی قرآن، نباید آن‌ها را مرده به حساب آورد! هر که بر خلاف اموات، زنده بوده و زیست جاودان دارند؛ به تعبیر قرآن: «اوَلَا تَقُولُوا لِمَن يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاءٌ»؛ و به آن‌ها که در راه خدا کشته می‌شوند، مرد نگویید، بلکه آنان زنده‌اند و یا: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ»؛ هرگز گمان‌مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند. ▫️ تصریح قرآن، به خوبی نشان‌دهنده دلیل استقبال قلبی انسان‌ها از شهادت است؛ چرا که شهید با جدا شدن ظاهری روح از جسم، به نقطه آغاز زندگی و حیات جاودان و ابدی می‌رسد. به نظر می‌رسد که تسلیت نگفتن به خانواده‌های شهداء، از همین معنای رفیع سرچشمه می‌گیرد که در حقیقت آن‌ها نمرده‌اند، بلکه با مرگ ظاهری، زنده واقعی شده‌اند. به تعبیر شاعر: پایان زندگی هر کس به مرگ اوست جز مرد حق که مرگ وی آغاز دفترست ✍محبوبه ابراهیمی 🆔 @farhang_puya
◾️هفت اصل معماری اسلامی ▫️ با توجه به جمیع جهات و توجه به آن‌چه تاکنون بر معماری اسلامی گذشته و آن‌چه که شارع بدان نظر دارد، می‌توان این نوع معماری را با اعمال هفت اصل تبیین شده ذیل به وجود آورد. ▫️این اصول در همه جا به صورت کم و زیاد اعمال شده، به‌طوری که اعمال این اصول ضمن نگرش به هنر مردمان سرزمین‌های اسلامی، مکتب‌های رایج پنج‌گانه متداول دنیای اسلام را به وجود آورده و به‌صورت محدودتری شیوه‌های معماری را در هر ناحیه‌ای معمول داشته‌اند. این اصول عبارتند از: توحید، اخلاص، علم، حیا و حجاب، عبادت و احترام، اقتصاد و ذکر. ✍ مهندس رضا دهشیدی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️هفت اصل معماری اسلامی ▫️ با توجه به جمیع جهات و توجه به آن‌چه تاکنون بر معماری اسلامی گذشته و آن‌
◾️توحید در معماری اسلامی (قسمت اول) 1⃣ توحید: یکی گفتن به زبان، یکی دانستن، یکی دیدن، یکی شدن وجود خدا؛ یعنی کمال هنر. اعتقاد به خدای واحد و مورد پرستش همه ملل، این یگانگی را به وجود آورده که در مجموعه شهرهای اسلامی دنیا و در همه جا این وحدت دیده می‌شود؛ در شهرهای اسلامی به لحاظ داشتن نشانه‌های اسلامی نظیر مساجد، اماکن مقدسه و مذهبی، بازارها، میادین و در بین مردم، به کارگیری زبان عربی به‌مثابه زبان اول و یا زبان دوم و کتابت آن در همه نقاط. ▫️ این وحدت ناشی از یک فرهنگ و نشأت گرفته از یک کتاب آسمانی است و این فرهنگ، خصوصاً در معماری مؤثر بوده است؛ مثل رعایت جهت قبله یعنی در یک شهر اسلامی، وحدت سمت و سو را به وجود می‌آورد. این یگانگی را دور از عادات مختلف مردمانی اعم از سیاه و سفید، زرد و سرخ و حتی وجود شرایط علمی و افکار متفاوت، جدا از مکاتب مختلف معماری و شیوه‌های آن‌ها که در جهت وحدت قدم برداشته‌اند، می‌بینیم. ✍ مهندس رضا دهشیدی 🆔 @farhang_puya
◾️ استکبار؛ پنجه خشن زیر دستکش مخملین ▫️ آن روز من در جمع آقایان محترمی گفتم، اینی که گفته می‌شود ما با قدرت‌های بزرگ یا با آمریکا تفاهم نداریم، اشتباه است. عدم تفاهمی در کار نیست؛ آن‌ها کاملاً ما را می‌شناسند؛ کما اینکه ما آن‌ها را کاملاً می‌شناسیم. ما طبیعت و خوی استکبار را می‌شناسیم؛ می‌دانیم که آنها زیر ظاهر مخملینی که بر روی پنجه‌های خشن خود، بر روی چنگال‌های خونین خود کشیده‌اند، چیست؛ این را ما می‌دانیم، می‌بینیم. ▫️ ما به ادکلن و کروات و ظاهر شیک آقایان هرگز فریب نخورده‌ایم؛ باطن شان را دیده‌ایم. خودشان هم باطنشان را نشان داده‌اند؛ در گوانتانامو، در ابوغریب، در عراق، در افغانستان، در این بمباران‌ها، در این زورگوئی‌ها، در این دخالت کردن در همه چیز، در این دسته‌بندی‌ها برای غارت ثروت حتی از ملت‌های خودشان و نه از ملت‌های دیگر- ملت‌های دیگر که هستند. آن‌ها از ملت خودشان هم غارت می‌کنند. کمپانی‌ها اینجوری‌اند. 🎙بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان نظام ۱۳۸۷/۶/۱۹ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
◾️ مردی از تبار نور (قسمت سیزدهم) ▫️ والدین ما می‌خواستند در نجف کارهای بافندگی بکنند،ولی متاسفانه
◾️ مردی از تبار نور (قسمت چهاردهم) ▫️ دو تن از استادان آن زمانم، مرحوم «آقاشیخ‌محمدعلی سرابی» و مرحوم «آقاسیدعلی فانی» که در نجف سطوح عالیه را نشان می‌خواندم، به منزل ما آمدند و به ابوی‌مان اصرار کردند بگذارید ایشان اینجا بماند. حتی یکی از ایشان گفت: «اگر شما پسرت از این‌جا ببری و نگذاری ادامه بدهد، امام زمان (عج) از شما راضی نخواهند بود!» اما پدرم گفتند: «من می‌توانم تحمل کنم، ولی مادرش نمی‌تواند تحمل کند!» تعبیر ایشان این بود که جان مادرش به خطر می‌افتد. به هرحال، دیگر تقدیر الهی نبود که من آن‌جا بمانم. ▫️وقتی از نجف به ایران برگشتیم، حوزه‌ها تعطیل یا در شرف تعطیل شدن بود. ماکه هنوز سروسامانی نداشتیم، تصمیم گرفتیم مدتی در تهران بمانیم. یکی از دلایلش هم این بود که من می‌خواستم برای ادامه تحصیل به قم بیایم. از همین‌رو، والدینم گفتند دست‌کم در تهران بمانیم که نزدیک باشیم و بیشتر بتوانیم رفت‌وآمد کنیم. 📚ذوالشهادتین امام، صفحه ۲۲ و ۲۳، محمد حسن روزی‌طلب 🆔 @farhang_puya