eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
854 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ نگاه توحیدی به مبانی دینی 🔹 یکی از لوازم نگاه توحیدی، نترسیدن از غیر خداست. کسی‌که قبول داشته باشد مبع همه قدرت‌ها خدای متعال است، وقتی خدا گفت جلوی کسی بایست، نمی‌ترسد. صلحش از روی ترس نیست؛ موفع جنگ هم هراس ندارد: «الذین قال لهم‌الناس ان‌الناس قد جمعوا لکم فاخشوهم قزادهم ایمانا و قالو حسبنا‌الله و نعم‌الوکیل(1)» مومنین چنان هستند که وقتی به آن‌ها می‌گویند همه دنیا علیه شما جمعه شده‌اند؛ از مردم بترسید؛ 🔸 از قدرت‌های خارجی نترسید؛ ایمانشان افزایش پیدا می‌کند؛ نه‌تنها نمی‌ترسند، بلکه اتکایشان به خدا هم بیش‌تر می‌شود؛ بیش‌تر به خدا پناه می‌آورند، می‌گویند خدا برای ما بس است؛ هیچ چیز دیگر لازم نیست؛ نه این‌که باید با قدرت‌های خارجی ساخت. این‌ها ریشه‌اش شرک است و شرک ریشه همه بدبختی‌هاست. 🔹 یکی دیگر از مبانی دینی، دشمن شمردن دشمن و اعتقاد به دشمنی دشمن است. یعنی قبول داشته باشیم که دشمن واقعا دشمن است. کسی‌که می‌گوید دشمنی هیچ ‌کسی پایدار نیست و همه دشمن‌ها یک روزی می‌توانند دوست بشوند، سخنش مخالف نص قرآن است. قرآن می‌فرماید: «ان‌الشیطان لکم عدو فاتخذوه عدوا(2)» شیطان دشمن شماست؛ او را دشمن بگیرید. او دست از دشمنی با شما بر نمی‌دارد. اگر گمان کنید او دشمن شما نیست، فریب می‌خورید. کسی‌که دشمن را دشمن نمی‌دانذ، به او تکیه می‌کند، از او کمک هم می‌گیرد. 📚 دکتر مجتی مصباح: 1. آل عمران، آیه 173_ 2. فاطر، آیه 6 🆔 @farhang_puya
📿 معنویت امام (ره) در کلام مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) ✴️ اخلاص، مظهر معنویت 🕌 مظهر معنویت در امام بزرگوار، در درجه اول، اخلاص خود او بود. امام کار را برای خدا انجام داد. اول، هر جا که احساس می‌کرد تکلیف الهی اوست، آن‌را انجام می‌داد. از فداکاری در این راه، امام اِبا نکرد. از شروع مبارزات در سال ۱۳۴۱، امام این‌جور عمل کرد؛ با تکلیف پیش رفت. ⚠️ به مردم و مسئولین‌هم این درس را بارها گفت و تکرار کرد که آن‌چه مهم است، تکلیف است. من تکلیف را انجام می‌دهیم، ترتّب نتیجه بر کار ما دست خداست. بنابراین مظهر مهم معنویت در رفتار امام، اخلاص او بود. برای خاطر تعریف و تمجید این و آن، حرفی نزد، کاری نکرد، اقدامی نکرد. آن‌چه که برای خدا انجام داد، به وسیله‌ی خدای متعال به آن برکت داده شد؛ ماندگار شد. ✅خاصیت اخلاص این است. امام همین توصیه را به مسئولین ‌هم تکرار می‌کردند. امام ماها را امر می‌کردند به اینکه اهل توکل باشیم، اهل اعتماد به خدا باشیم، اهل حسن‌ظن به پروردگار باشیم، برای خدا کار کنیم. خود او اهل توکل بود، اهل تضرع بود، اهل توسل بود، اهل استمداد از خدا بود، اهل عبادت بود. 🎙 بیانات مقام‌ معظم‌ رهبری (مدظله‌العالی) ۱۴/ ۳/ ۱۳۹۰ 🆔 @farhang_puya
💢 شهوت پرستی در مسئولین قبلی و تهدیدی برای مسئولین فعلی ❎ یکی از آفت‌های اخلاقی به‌ویزه در زمامداران و مسئولان، شهوت‌پرستی است. این صفت معنای عامی دارد که شمال قوه شهویه می‌شود اما معنایی که در عرف بدان خیلی اشاره شده است، معنای شهوت فرج و جنسی است. پیروی از این نوع شهوت، نفس راحریص بر مجامعت می‌کند. این عمل در حد اعتدال آن‌که ازدواج و زناشویی است عملی محسن است اما افراط آن امری است قبیح و مستهجن. ⭕️ داستان‌های بسیاری در طول تاریخ در مورد زمامداران و حکم‌رانان امده است که از راه شوت‌جنسی به ورطه هلاکت و نابودی کشانده شدند؛ مانند جنگ‌ها بر سر به‌دست آوردن یک زن یا داستان کلئو پاترا در مصر. متاسفانه تاریخ کشورمان نیز در این مورد دور از اذهان نبوده است. ⚠️ شاهان شهوت‌پرست در دوره قاجار یا محمدرضا پهلوی مخلوع از جمله زن‌باره‌ها و شوت‌رانان در دوره‌های معاصر و نزدیک به آن بوده‌اند. شهوت جنسی دامی است که اگر فرد مسئول به سمت آن کشیده شود، رسوایی و گمراهی را به همراه دارد. راه پیش‌گیری از این مساله و محافظت از دین و دنیا، دوری از نظر کردن به نامحرم و تصور ایشان و تکلم و خلوت با زن نامحرم است. 📝 محمدحسین علیجان‌زاده روشن 🆔 @farhang_puya
💢 استمرار جریان ضدانقلابی در حوزه (قسمت اول) ⚠️ استمرار جریان ضد‌انقلابی منحصر به زمان کنونی نبوده است؛ حضرت امام (ره) در زمان حیاتشان این خطر را گوشزد کرده و در منشور روحانیت، به حوزه‌های‌علمیه درباره هشدار داده‌اند: ... البته هنوز حوزه‌ها به هر دوتفکر آمیخته‌اند و باید مراقب بود که تفکر جدایی دین از سیاست از لایه‌های تفکر اهل جمود به طلاب جوان سرایت نکند... ⭕️ طلاب جوان باید بدانند که پرونده تفکر این گروه هم‌چنان باز است و شیوه مقدس مآبی و دین فروشی عوض شده است. شکست خوردگان دیروز، سیاست بازان امروز شده‌اند. آن‌ها که به خود اجازه ورود در امور سیاست را نمی‌دادند، پشتیبان کسانی شدند که تا براندازی‌نظام و کودتا جلو رفته بودند. غائله قم و تبریز با هماهنگی چپی‌ها و سلطنت‌طلبان و تجزیه‌طلبان کردستان تنها یک نمونه است که می‌توانیم ابراز کنیم که در آن حادثه ناکام شدند ولی دست بر نداشتند و از کودتای نوژه سر در آوردند، باز خدا رسوایشان ساخت. 📑 یادداشتی از محمدرضا باقرزاده در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 استمرار جریان ضدانقلابی در حوزه (قسمت اول) ⚠️ استمرار جریان ضد‌انقلابی منحصر به زمان کنونی نبوده
💢 استمرار جریان ضدانقلابی در حوزه (قسمت دوم) ♨️ دسته دیگر از روحانی‌نما‌هایی که قبل از انقلاب، دین را از سیاست جدا می‌دانستند و سر به آستانه دربار می‌ساییدند، یک مرتبه متدین شده و به روحانیون عزیز و شریفی که برای اسلام آن‌همه زجر و آوارگی و زندان و تبعید کشیدند تهمت وهابیت و بدتر از وهابیت زدند. دیروز مقدس نماهای بیشعور می‌گفتند دین از سیاست جداست و مبارزه با شاه حرام است، امروز می‌گویند مسئولین نظام کمونیست شده‌اند! ⭕️ تا دیروز مشروب‌فروشی و فساد و فحشا و فسق و حکومت ظالمان برای ظهور امام‌زمان {ارواحنافداه} را مفید و راه‌گشا می‌دانستند، امروز از اینکه در گوشه‌ای خلاف‌شرعی که هرگز خواسته مسئولین نیست رخ می‌دهد، فریاد وا اسلاما سر می‌دهند! دیروز حجتیه‌ای‌ها مبارزه را حرام کرده بودند و در بحبوحه مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغانی نیمه شعبان را به نفع شاه بشکنند، امروز انقلابی تر از انقلابیون شده‌اند! 📑 یادداشتی از محمدرضا باقرزاده در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 استمرار جریان ضدانقلابی در حوزه (قسمت دوم) ♨️ دسته دیگر از روحانی‌نما‌هایی که قبل از انقلاب، دین
💢 استمرار جریان ضدانقلابی در حوزه (قسمت سوم) 🔎 اتهام آمریکایی و روسی و التقاطی، اتهام حلال‌کردن حرام‌ها و حرام‌کردن حلال‌ها، اتهام کشتن زنان آبستن و حلیت قمار و موسیقی از چه کسانی صادر می‌شود؟ از آدم‌های لامذهب یا از مقدس نماهای متحجر و بی‌شعور؟! فریاد تحریم نبرد با دشمنان خدا و به سخره گرفتن فرهنگ شهادت و شهیدان و اظهار طعنه‌ها و کنایه‌ها نسبت به مشروعیت نظام کار کیست؟ کار عوام یا خاص؟ خواص از چه گروهی؟ از به ظاهر معممین یا غیر آن؟ بگذریم که حرف بسیار است. ⚠️ همه این‌ها نتیجه نفوذ بیگانگان در جایگاه و در فرهنگ حوزه‌هاست، و برخورد واقعی‌ هم با این خطرات بسیار مشکل و پیچیده است. از یک طرف وظیفه تبیین حقایق و واقعیات و اجرای حق و عدالت در‌حد توان و از طرف دیگر مراقبت از نیفتادن سوژه‌ای به دست دشمنان کار آسانی نیست. 📑 یادداشتی از محمدرضا باقرزاده در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🔸 فضای مجازی را باید به‌سمت صحیح هدایت کنیم! 💠 حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی: 💻 امروزه ابزار فساد و ناهنجاری‌های اخلاقی بسیار گسترش یافته است و فضای مجازی نیز در این بین کاربرد خاصی دارد؛ ما باید فضای مجازی را به سمت و سوی تعلیم و تربیت صحیح هدایت کنیم و در این راستا باید از راهنمایی‌ها و هدایت حوزویان و کارشناسان تعلیم و تربیت بهره گرفت. 📚 گردآوری: طلعت معصومی| 🆔 @farhang_puya
⭕️ قانون‌مداری از دیدگاه امام خمینی (ره) ⚠️ در اسلام قانون است. همه تابع قانونند و قانون‌هم قانون خداست؛ قانون است که از روی عدالت‌الهی پیدا شده است؛ قانونی است که قرآن است؛ قرآن‌کریم است و سنت‌ رسول‌اکرم (ص) است. همه تابع او هستیم و همه باید روی آن میزان عمل بکنیم. فرقی ما‌بین اشخاص نیست و در قانون اسلام؛ فرقی ما‌بین گروه‌ها نیست. اگه می‌خواهید که از صحنه بیرون‌تان نکنند، بپذیرد قانون را. ‼️ نگویید هی قانون و خودتان خلاف قانون بکنید! بپذیرید قانون را. همه‌تان روی مرز قانون عمل بکنید. ⚖ اگر همه روی مرز قانون عمل کنند اختلاف دیگر پیش نمی‌آید. در کشوری که قانون حکومت نکند، خصوصاً قانونی که قانون اسلام است، این کشور را نمی‌توانیم اسلامی حساب کنیم، کسانی که با قانون مخالفت می‌کنند، این‌ها با اسلام مخالفت می‌کنند. 🔰 اگر همه اشخاص، گروه‌ها و نهاد‌های سراسر کشور به قانون، خاضع شوند، هیچ اختلاف ایجاد نخواهد شد، بلکه اختلافات از راه قانون‌شکنی پیش می‌آید. 📚 صحیفه امام ج۹، ص۴۲۵ ، ج۱۴، ص ۳۷۸ و ۴۱۴ 🆔 @farhang_puya
🔎 نگاه تاریخی به استقلال‌طلبی ملت ایران 🔆 ظهور صفویه نخستین اقدام در فرآیند استقلال‌طلبی ملت ایران در مقابل قومیت‌ها و دست‌اندازی‌های غیر بود. پس از آن انقلاب مهم‌ترین عرصه استقلال‌خواهی مردم، به رهبری مراجع تقلید بود. استقلال‌خواهی مهم‌ترین رهاوردی نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی در سطح ملی بود. این انقلاب، کشور ایران را که در عصر پهلوی وابسته به غرب و اجانب بود را به استقلال رساند. 📉 شدت وابستگی رژیم‌پهلوی به حدی بود که از منظر سیاست‌مداران غربی این کشور یکی از ایالت‌های آمریکا به شمار می‌رفت. سیاست‌های رژیم همگی در راستای حفظ منافع غرب بود. نیم قرن سلطنت‌پهلوی همراه با استعمار خارجی هویت ملی کشور را در معرض فروپاشی قرار داد. دولت آمریکا قانون کاپیتولاسیون را تحمیل کرد و همین امر نقطه آغاز انقلاب اسلامی بود که نشان می‌داد ملت ایران در مسئله استقلال‌خواهی و حاکمیت بر سرنوشت خود حساس است. ✏️ محمد‌جواد نوروزی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
📱تاثیرات رسانه بر جامعه 🖥 دنیای رسانه روی دو قشر زنان و جوانان کار می‌کند که هر دو این ویژگی یعنی تاثیرگذاری و تاثیرپذیری را دارا هستند. رسانه هم درست این اشتراکات را دارد. تاثیر رسانه بر جامعه و تاثیر پذیری جامعه از رسانه به همین دلیل است که در تحولات جریان اروپا با تغییر ایدئولوژ‌ی‌های رسانه‌ها هم تغییر می‌کند؛ یعنی از جامعه تاثیر می پذیرد. و برعکس وقتی بخواهیم فرهنگی را وارد جامعه کنیم تا از رسانه استفاده نکنیم؛ نمی‌توانیم آن را فراگیر کنیم چون فراگیری خاصیت رسانه است. 🔺 اما درباره ارتباط رسانه و جوان من مدعی نیستم که همه هویت جوانان ما برگرفته از رسانه هاست؛ زیرا سن جوان ما سن طوفانی، خود محوری، نوآوری و خلاقیت است که به راحتی تسلیم نمی‌شود و قصد دارد تسخیر کند ولی رسانه‌ها به نحوی تسخیر کننده هستند. یعنی روح و روان جوان را تسخیر می‌کنند و نمونه این تسخیر درونی در رفتار ها بروز می‌کند. 🎥 برای مثال در فیلم‌ها مشاهده می‌کنیم که وقتی دختر روستایی می‌خواهد وارد شهر شود متاثر از تصاویری که رسانه‌ها به او داده با لباس عریان‌تر به شهر می‌رود و از دامن کوتاه تر استفاده می‌کند. البته شهر هم تحت تاثیر تصاویری قرار دارد که در پوشش تجدد دریافت کرده است و این القای فرهنگی کار رسانه‌ها است و رسانه‌ها هم ابزاری در دست صاحبان قدرت و ثروت اند. 🖋 معصومه ظهیری 🆔 @farhang_puya
🔷 شبکه‌های مخرب 🆔 @farhang_puya
🎩 استادان تحریف 💠 شرق به عنوان محل تولد و رویش و بالندگی اسلام همواره مورد توجه و تفحص موسسه‌های خاورشناسی غرب بوده است. اما تاکنون کمتر پژوهشی از سوی موسسات منتشر شده که در اهانتی به اسلام، پیامبر و قرآن وارد نشده باشد. رشته شرق‌شناسی به شکل امروزی به وسیله خاورشناسی یهودی به نام اگناس گلدزیهر تحول یافت. ◾️ تلاش‌های گلدزیهر در واقع ادامه همان مسیری بود که یهودیان پیش از او برای احیای نقش اسرائیل در خاورمیانه به کار بسته بودند. او هنگام مرگش وصیت کرد تا کتابخانه شخصی اش را به دانشگاه عربی بیت‌المقدس واگذار کند. در کتاب عقیده و شریعت در اسلام از اثر این خاورشناسی یهودی اصول و حقایق اسلام به گونه‌ای تحریف شده و وارونه معرفی شده است. 🔝موبر خاورشناس اسکاتلندی از دیگر افرادی است که به پاس خدمات بی شائبه به صهیونیسم و تعرض به اسلام و مسلمین انستیتوی پژوهش‌های زبان و ادبیات شرق دانشگاه آدنبره به نام او نامگذاری شده است. موبر در کتابی با عنوان «خلافت، پیدایش، انحطاط و سقوط آن» به گونه‌ای وقیحانه دین اسلام را مورد اهانت قرار می‌دهد. 🖋زهرا حاجی پور 🆔 @farhang_puay
🎬 قربانیان خشونت «قسمت۱» ⚠️ بسیاری از غول‌های اقتصادی و تولید کنندگان فیلم‌ها و کارتون‌های تلویزیونی برای جلب بینندگان از و در نتیجه سود بیشتر از خشونت بهره می‌گیرند. در این‌گونه فیلم‌ها انسان‌ها حیوانات و روبات‌ها گوناگون به شدت به جان هم می‌افتند و برای خلق صحنه‌های هیجانی و سرشار از خشونت از انواع ورزش‌های رزمی، سلاح‌های عجیب و ماشین‌های جنگی پیشرفته استفاده می‌کنند تا چشمان مخاطب را بهت زده به سمت خود کشانند. ▪️کودکان نیز مانند دیگر مخاطبان تلویزیون مجبورند برای پر کردن اوقات فراغت خود ساعتی از شبانه روز را به تماشای این زد و خوردها و لذت بردن از قتل‌ها و ویرانی‌های حاصل از آن اختصاص دهند. در بررسی چگونگی و میزان تاثیر خشونت‌های تلویزیونی بر کودکان توجه به سه نکته ضروری است: ۱. نداشتن استقلال فکری و شخصیتی کودکان ۲. نداشتن قدرت تشخیص واقعیت از خیال در کودکان ۳. قوت بالای ضمیر ناخودآگاه در سنین کودکی در ادامه به تفضیل این موضوع می‌پردازیم. 🖋قاسم اردکانی| 🆔 @farhang_puay
نشریه فرهنگ پویا
🎬 قربانیان خشونت «قسمت۱» ⚠️ بسیاری از غول‌های اقتصادی و تولید کنندگان فیلم‌ها و کارتون‌های تلویزیون
🎬 قربانیان خشونت «قسمت۲» 1⃣ نداشتن استقلال فکری و شخصیتی ➕ کودکان در سنینی به سر می‌برند که به استقلال شخصیتی و فکری نرسیدند و هنوز در مرحله شکل گیری آن قرار دارند آن‌ها رخدادهای اطرافشان را به دقت نگاه می‌کنند و از آنچه می‌شنوند و می‌بینند چیزهایی را برمی‌گزیند و بر اساس آن شخصیت، نگاه خود به مسائل و حتی اعتقاداتشان شکل می‌گیرد. این دسته از مخاطبان هنگامی روبروی تلویزیون می‌نشینند که زمینه‌های بسیار مستعد برای تاثیرپذیری از آنچه در تلویزیون نمایش داده می‌شود دارند. 2⃣ نداشتن قدرت تشخیص واقعیت از خیال 🔚 کودکان در تمییز و تشخیص مرز واقعیت و خیال ضعفی آشکار دارند و تقریباً تمام آنچه را در تلویزیون می‌بینند؛ واقعی می‌انگارند. آن‌ها در تخیل هم احساس واقعی بودن می‌کنند و این در بازی‌های کودکان مانند خاله بازی به روشنی دیده می‌شود. آن‌ها در این بازی آنقدر به زندگی خیالی خود اهمیت می‌دهند که گاهی بزرگترها در زندگی واقعی خود اینگونه نیستند. بنابراین این مولفه نیز احتمال تاثیر پذیری کودکان را از برنامه‌های تلویزیونی افزایش می‌دهد. 🖋 قاسم اردکانی|‌ 🆔 @farhang_puya
❌ ضربه اعتماد به آمریکا 💠 رهبر معظم‌ انقلاب: 🔰 هر ملتی به آمریکا اعتماد کرد، ضربه خورد؛ حتی آن کسانی‌که دوست آمریکا بودند. حالا در کشور ما دکتر مصدق به آمریکایی‌ها اعتماد کرد؛ ...‌ کتکش را [هم] خورد؛ حتی کسانی‌که با آمریکا میانه‌شان هم خوب بود و به آمریکا اعتماد کردند، ضربه‌اش را خوردند! 🗓12 آبان 1392| 🆔 @farhang_puya
❎ ضربه اعتماد به آمریکا "قسمت‌اول" 🔸 اشتباه مصدق این بود که برای مقابله با دو قدرت سنتی انگلیس و روسیه، به قدرت سوم یعنی آمریکا گرایش یافت. وی آن‌قدر خوش‌خیال و خوش‌بین بود که به "آیزنهاور" نامه نوشت و از او درخواست کمک کرد! وی در نامه خود چنین می‌نویسد: 🔹 ملت ایران امیدوار است که با کمک و مساعدت حکومت آمریکا موانع به‌وجود آمده در کار فروش نفت ایران برطرف گردیده و چنان‌چه حکومت آمریکا قادر نیست چنین موانعی را مرتفع سازد، می‌تواند کمک‌های اقتصادی را در اختیار ایران قرار دهد تا این کشور بتواند سایر منابع طبیعی دیگری نیز دارد که بهره‌برداری از آن‌ها به حل مشکلات آن کمک می‌نماید، لکن تحقق این منظور بدون کمک اقتصادی خارجی مقدور نیست. 🔻 در خاتمه، توجه مساعد و مثبت آن جناب را به وضعیت خطرناک کنونی ایران جلب نموده و اطمینان دارم که جنابعالی نسبت به کلیه نکات این پیام توجه لازم مبذول خواهد داشت.(1) 📚 مهدی ابوطالبی : (1) www.farsnews/423262 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
❎ ضربه اعتماد به آمریکا "قسمت‌اول" 🔸 اشتباه مصدق این بود که برای مقابله با دو قدرت سنتی انگلیس و رو
❎ ضربه اعتماد به آمریکا "قسمت‌دوم" ⭕️ گرچه جواب دولت آمریکا به نامه مصدق منفی بود، وی گویا تا آخرین لحظات دولتش، هم‌چنان به آمریکا امیدوار بود. اما مذاکره با آمریکا برای ایران سودی نداشت و این کشور در صدد براندازی نظام‌سیاسی منتخب مردم ایران و دولت مصدق برآمد. کشوری که مصدق به آن به چشم امید برای حل و فصل مشکلات داخلی می‌نگریست و از طریق آن به‌دنبال حل مشکلات ناشی از عدم تامین بودجه و فروش نفت در بازارهای جهانی بود، از پرداخت وام به ایران در بسیاری از موارد طفره رفت. 💢 مصدق بارها از آمریکا درخواست کمک کرده بود و دفاع آمریکا از ایران در مقابل انگلیس و زیاده‌خواهی‌های آن را انتظار داشت. گقته می‌شود که آمریکا کمک‌هایی البته ناچیز به مصدق کرد ولی نه آن‌گونه که مصدق بتواند مشکلات داخلی خود را حل کند. آمریکا در کنار مذاکره با ایران برای حل ماجرا و به قول خود حل و فصل مسالمت‌آمیز ماجرا، البته در فکر سرنگونی حکومت مصدق بود. 🔻 با پیگیری مصدق و بر اساس حکم دیوان بین‌المللی لاهه، یک کنسرسیوم از غول‌های نفتی برای استخراج و فروش نفت ایران تشکیل شد. این نتیجه اگرچه ظاهری خوش آب و رنگ داشت، ایران را در باتلاق وابستگی کامل به غرب انداخت و متن آن به‌قدری ذلت‌بار بود که لایحه امتیاز نفت به کنسرسیوم با عنوان «قرارداد فروش نفت و گاز» به مردم و مجلس تحمیل شد. 📚 مهدی ابوطالبی| 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🎬 قربانیان خشونت «قسمت۲» 1⃣ نداشتن استقلال فکری و شخصیتی ➕ کودکان در سنینی به سر می‌برند که به است
🎬 قربانیان خشونت «قسمت۳» 3⃣ قوت بالای ضمیر ناخودآگاه کودک 📺 فیلم‌های تلویزیونی بیشتر با ضمیر ناخودآگاه افراد سرکار دارند به عبارت دیگر هنگامی که فردی فیلمی را تماشا می‌کند زمین ناخودآگاه او به ضمیر خودآگاهش می‌گوید:«تمام نقشه‌ها و اتفاقات واقعیت دارند و من الان با یک واقعیت روبرو هستنم و باید همه این‌ها را قبول کنی پس ساکت باش، بنشین و از فیلم لذت ببر.» 📽 شاهد این ماجر این است که اگر کسی با تماشای یک فیلم احساسی احساسات خویش را جریحه‌دار نمی‌دید؛زنان با تماشای فیلم‌های هندی بع گریه نمی‌افتادند و بچه‌ها از تماشای فیلم های ترسناک نمی‌ترسیدند بلکه همه می‌گفتند:« این‌ها همگی ساختگی است و کارگردان به بازیگران گفته این کارها را انجام دهند این که روی بدنشان ریخته خون نیست و این گلوله‌ها که شلیک می‌شود واقعی نیست. 🖋 قاسم اردکانی|‌ 🆔 @farhang_puya
🎬 رسانه دو مرحله‌ای 📻 در اوایل قرن بیستم، ابتدا محققان رسانه‌ها فرض را بر این می‌گذاشتند که مخاطب به سادگی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این تئوری الگوی تاثیر مستقیم نام داشت و بنایش بر این بود که تأثیر رسانه‌ها ساده و مستقیم است و رابطه مستقیمی بین آنچه مردم می‌خوانند، می‌بیند و می‌شنود و دانش، طرز فکر و رفتار آن‌ها وجود دارد. 📎 به تدریج این فکر رواج یافت که مخاطبان افراد مستقل و خودمختار هستند که به آسانی تحت کنترل قرار نمی‌گیرند. کاتز و لازارسفلد با رد تئوری تاثیر مستقیم به صورت نظری‌های بدون پیچیدگی و دارای مبانی و غیر منطبق با واقعیت‌های جامعه شناسی، الگوی دو مرحله‌ای خود را مطرح کردند و گفتند رسانه‌ها به خودی خود در تاثیرگذاری و مخاطب چندان قوی نیستند و مردم بیشتر تحت تاثیر افراد خانواده، دوستان، همسایگان و همکاران خود قرار می‌گیرند. 🔚 این دو در نقش نفوذ و تأثیر شخصیت تاکید کردند و اعتقاد داشتند که یک گروه خاص از انسان‌ها به نام رهبر فکری بر انسان‌های دیگر تاثیر می‌گذارد و دیدگاه و رفتارهای این رهبران فکری است که بر مردم اطرافشان اثر می‌کند. البته اعتقادشان این بود که رهبران فکری، خودشان اطلاعات را از رسانه‌ها می‌گیرند و بعد آن را به مردم منقل می‌کنند. به همین دلیل جریان اطلاعات را در دو مرحله تصویر کردند. 🖋مریم جبل عاملی 🆔 @farhang_puya
💢 غرب‌زدگی و وابستگی فکری روشنفکران ❇️ به این زودی‌ها ما نمی‌توانیم قشرهای روشنفکر و این قشر‌های آزادی طلب را از آن محتوایی که در مغزشان پنجاه سال، سی سال، بیست سال تزریق شده است و تهی کردند خودشان را از خودشان، خودشان از خودشان غافل شدند، به این زودی نمی‌شود اصلاحشان کرد. یک فرهنگ تازه می‌خواهد، یک فرهنگ متحول می‌خواهد اگر تا حالا از اول بچه‌های ما را بار بیاورد به یک فرهنگ انسانی، اسلامی، استقلالی. 🔆 یک فرهنگی که مال خودمان باشد که این بچه از اول بار بیاید به این طور که من خودم هستم که سرنوشتم را می‌توانم دستم بگیرم. ...فرهنگ ما را طوری کردند که ما همه چیزمان الان عوض شده؛ غربی شده، وقتی هم حرف میزنیم حرفمان غربی است. ... ما یک وابستگی روحی پیدا کردیم. این وابستگی روحی، از همه چیزها برای‌ما بدتر است... ما از سر‌نیزه‌ها در مسلسل‌ها و این‌ها فارغ شدیم، سرقلم‌ها حالا بر ضد ماست. 📚 صحیفه امام ج ۸، ص۲۶ 🆔 @farhang_puya
📿 اسلامی کردن دانشگاه در انقلاب فرهنگی 🎙در انقلاب فرهنگی، آنی که برای شما فایده دارد- یک وقت برای مملکت فایده دارد، یک وقت برای دانشجو‌ها فایده دارد، یک وقت برای شما آقایان- آنی که برای شما فایده دارد، این است که انگیزه‌تان این باشد که این دانشگاه را ببرید طرف اسلام، الهی‌اش کنید هر درس می‌خواهند بخوانند مانع ندارد، درس‌هایی که [مفید] است، اسلام با همه [درس‌ها]، الا بعضی از درس‌ها استثنا کرده، با همه موافق است. 🔘 اما آنی که برای ما فایده دارد، این است که ما بخواهیم همین اسلامی بودن را الهی‌اش کنیم، بخواهیم الهی باشد این کار ما، برای خدا کار بکنیم، این برای خودتان فایده دارد، موفق شوید فایده دارد، موفق‌هم نشوید فایده دارد. و اگر این انگیزه شد، مثل من دنبال این هستید که کار خوب باشد، وقتی انگیزه الهی شد، دیگر نمی‌شود این‌که انسان انگیزه‌اش الهی باشد و دنبال این باشد که خودش یک راهی باز کند، حالا چی باشد، هر‌چی شد، شد. 📚 صحیفه امام ج۱۹ ص۴۴۵ 🆔 @farhang_puya
💠 حجت‌الاسلام پناهیان: 🔻در مواجهه با تهدیدهای فضای مجازی دو اقدام اساسی لازم است: ⚠️ یکی آن‌که تقوا را رعایت کنیم تا آلودگی‌ها این فضا نفس ما را نگیرد؛ چون یکی از خصوصیات این فضا گسترش هرزگی است. و دیگر این‌که نظم و زمان‌بندی استفاده از این ابزار و حضور در فضای مجازی را نباید فراموش کنیم؛ زیرا یکی از خصوصیات این فضا هدررفتن و بی‌نظمی در زمان است و به‌دلیل آن‌که هر لحظه در اختیار ماست، می‌تواند از سر کنجکاوی یه به هر دلیل دیگری نظم زندگی ما را به‌هم بزند. 📚 گردآوری: عبدالله پوراحمد| 🆔 @farhang_puya
✴️ مرگ سرخ به از زندگی سیاه 💢 تمام ایادی داخلی و خارجی قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها خصوصاً آمریکای جنایتکار برای شکست ما از تمام امکاناتش استفاده خواهد نمود؛ ولی چاره چیست که کوه مصیبت‌ها در مقابل حیثیت اسلامی-ایرانی ما چون کاهی است و مردم ما باید خود را آماده‌ی این درگیری حسینی تا پیروزی کامل بنمایند که مرگ سرخ به مراتب بهتر از زندگی سیاه است. و ما امروز به انتظار شهادت نشسته‌ایم تا فردا فرزندانمان در مقابل کفر جهانی با سرافرازی بایستند و بار مسئولیت استقلال واقعی را در تمامی ابعادش به دوش کشند... 📢 به هوش باشید که از تفاله‌های رژیم طاغوتی و مکتب‌های انحرافی آسیب نبینید که دشمنان اسلام در کمین‌اند و قلم‌های زهرآگین از هر سو از غلاف‌ها کشیده شده تا جمهوری‌اسلامی را از صحنه به‌ در کند و به جز جمهوری‌اسلامی به هر چه باشد گردن نهند. اینان همان‌ها هستند که از اول از اسم جمهوری‌اسلامی وحشت داشتند و اکنون نیز وحشت دارند و با قلم و قدم هر چه بیشتر در هَدْم آن و دولت مردمی شما می‌کوشند. 📚 صحیفه امام (ره) ج۱۴، ص۴۰۶ 🆔 @farhang_puya
📋 به این سطرها دقت کنید! «قسمت۱» 🔆 تا باختر، همه بشریت را به قیام در برابر ستم فرا می‌خواند. تاثیر عظیم که همه فرقه‌ها و نحله‌ها و مکاتب الهی و الحادی، هر یک به فراخور فهم و ظرفیت خود از آن بهره گرفته‌اند. نگاهی کوتاه به کلمات قصار و گفتار بزرگان غیر مسلمان در جای گیتی، گواه تاثیر فوق‌العاده عاشورا در آموزش روش مبارزه و رهایی از دستگاه ظلم و جور است. ✔️ اهمیت این نکته برای بریتانیای خبیس که در پی فتح کشورهای ثروتمند دنیا در هر نقطه‌ای به بهانه‌های گوناگون مانند دارالتجارت، دارالتعلیم، دارالشفاء، دارالفنون و دارالقشون برپا کرد به خوبی آشکار شده بود. از همین رو هیچ عنصری همچون عاشورا و عزای حسینی نمی‌توانست عامل تقویت روحیه مبارزه و شهادت‌طلبی در برابر زیاده خواهی‌های استعماری آنان به شمار آید. 🔚 به این سطرها دقت کنید:«در بین مسلمانان پیروان مذهب تشیع که در سرزمین ایران سکونت دارند از حیث عقیده و ایمان استوار‌تر و طبعا خطرناک‌تر اند. برپاداشتن مراسم عزاداری حسین(ع) از سوی شیعه و اجتماعات بزرگ سوگواری در ماه‌های ویژه محرم و صفر و ایراد منظم خطابه‌ها و سخنرانی‌هایی که در تقویت و استحکام مبانی ایمانی مسلمین تاثیر انکارناپذیری دارد؛ آنان را به رفتار نیک وا می‌دارد.»(خاطرات همفر جاسوس انگلیسی در ممالک اسلامی) 📝محسن فاطمی|‌ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📋 به این سطرها دقت کنید! «قسمت۱» 🔆 تا باختر، همه بشریت را به قیام در برابر ستم فرا می‌خواند. تاثیر
📋 به این سطرها دقت کنید! «قسمت۲» ‼️ مستر همفر همچنین پایبند نبودن مسلمانان راستین به ملی گرایی و تعصبات قومی و نژادی و سوابق تاریخی را عاملی موثر در وحدت عقیدتی و سیاسی جهان اسلام بر می‌شمارد و راهکار مقابله با این پدیده را چنین ارائه می‌دهد: «افکاری که سبب زنده نگه داشتن عصبیت‌های قومی و نژادی و ملی‌گرایی است؛ دلبستگی شدید به فرهنگ و زبان و تاریخ گذشته ملت‌هاست که باید تقویت و قهرمانان و شخصیت‌های تاریخی پیش از اسلام به شدت زنده و گرامی داشته شود مانند زنده کردن دین زرتشت در ایران.» ⚠️ چند صفحه آن سوتر از این سطرها مستر همسفر این سطور را نیز می‌افزاید: «اجتماع در مجالس روضه‌خوانی و سینه‌زنی برای اهداف ما بسیار مخاطره‌آمیز است و به شدت باید از آن جلوگیری کرد. باید مراکز عزاداری حسین(ع) و تکایای عزاداری نابود و به ویرانه تبدیل شود؛ البته باید ویران نمودن تکایا و تعطیل نمودن عزاداری تحت عنوان مبارزه با گمراهی مسلمانان و از بین بردن بدبختی‌های آنان انجام بگیرد. باید با تمام وسایل بکوشیم تا مردم را از رفتن به تکایا و عزاداری برای حسین (ع) خودداری کنند و به تدریج این گونه کارها و فراموشی سپرده شود.» 📝 محسن فاطمی|‌ 🆔 @farang_puya