eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.3هزار عکس
885 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐دو مسئله مطرح در اینترنت ↙️اصولا مسائلی که در این رسانه(اینترنت) مطرح می‌شود بر دو گونه است: 1️⃣گاهی فکری را مطرح می‌نماید که صددرصد جنبه علمی دارد و با سلوک انسان‌ها و اندیشه‌های دینی آن پیوندی ندارد. مسلماً طرح چنین فکری بلامانع است. این، مخاطبان آن اندیشه‌اند که درباره درستی و نادرستی آن، داوری می‌نمایند. 2️⃣گاهی اندیشه‌ای را مطرح می‌نماید که ارزش‌های اخلاقی و اعتقادی را متزلزل می‌سازد و با مبانی فکری میلیاردها انسان، صددرصد در تعارض می‌باشد‌. این نوع نظریه‌پردازی فقط باید در میان نخبگان و محافل علمی مطرح گردد تا شایستگان به تحلیل و نقد آن بپردازند، نه در رسانه‌های همگانی. و چون نخبگان در برابر این شبهات مصونیت دارند، طبعاً اثرگذار نخواهد بود. 🎙آیت‌الله سبحانی| 🆔 @farhang_puya
⚫️عصر روشنگری در اروپا ◼️در اوایل قرن ۱۴میلادی که نخستین جرقه‌های رنسانس یا دوره‌ی نوزایش در شمال ایتالیا زده شد و تا قرن هفدهم به سراسر اروپا و در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، علمی سیاسی و اقتصادی تحت عنوان «عصر روشنگری» گسترش یافت، یک انتخاب بد و یا یک انحراف بزرگ در انتخاب صورت گرفت. ◼️عصر روشنگری واکنشی بود در برابر «عصر تاریکی» که به دوره‌ای معروف به قرون وسطی (قرن ۵ تا ۱۵ میلادی) در اروپا گفته می‌شود. در این دوران، مسیحیت تحریف شده در قالب نهادی به نام کلیسا بر تمام جامعه مسلط شده و نوعی اقتدار همه‌جانبه بر حوزه‌هایی همچون سیاست، اقتصاد، جامعه و فرهنگ اعمال کرده و افراد را تحت کنترل شدید خود داشت. ✍نصرالله انصاری| 🆔 @farhang_puya
❇️ احترامی که هم ردیف احترام به پیامبر (ص) است 🔻پيامبر صلي‌الله‌عليه‌وآله: إنّ مِن إجلالي تَوقيرَ الشَّيخِ مِن اُمَّتي 🌸احترام به فرد سالخورده از امّت من، احترام به من است. 📚 ميزان الحكمه: ح ۹۹۲۷ 🆔 @farhang_puya
💠 پدری که استاد بود ◀️ پدرم ما را عادت داده بود هیچ فرصتی را از دست ندهیم و هیچ روزی را بدون بهره گیری از درس و مباحثه نگذاریم ◀️ ایشان از فرصت تحصیل درس حوزه در ایام ماه محرم و همچنین ماهای تابستان هم بهره می‌گرفت. در هفت روز اول ماه محرم برای من درس می‌گفت و سه روز بعد از آن به مجالس روضه امام حسین(ع) می‌رفت. 📝 خون دلی که لعل شد (8)، صفحه 25-26 🆔 @farhang_puya
✴️ظرفیت‌های مسلط به معارف اسلامی و زبان خارجه 🔆نظر به شکل‌گیری مراکزی علمی همچون جامعةالمصطفی العالمیه و تربیت اساتید ایرانی و خارجی مسلط به چند زبان، می‌توان با یک مدیریت صحیح و کاستن از هزینه‌‌های هنگفت رایزنی‌های فرهنگی در برگزاری نشست‌ها و کنسرت‌های بی‌محتوا، کرسی‌های نظریه‌پردازی و مناظره را در دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و علمی در کشورهای اروپایی ترتیب داد. ✍سیداحسان رئیس‌الساداتی| 🆔 @farhang_puya
🔵لیبرالیسم رسانه‌ای 💠طبق نظریه نویسندگان کتاب «چهار تئوری مطبوعات» چهار الگوی رسانه‌ای در دنیا حضور دارند که در این میان الگوی رسانه لیبرال گوی سبقت را از هم‌ردیفانش ربوده و در دو قرن اخیر به گفتمان اول رسانه‌ای تبدیل شده است. ⬅️چهار الگوی مزبور: 1⃣اقتدارگرا (توتالیتاریسم) یا یکه‌تاز که قدیمی‌ترین الگوی رسانه‌ای و مطبوعاتی به شمار می‌آید. 2⃣الگوی لیبرال یا همان آزادمنش (لیبرالیسم) 3⃣الگوی رسانه با مسئولیت اجتماعی 4⃣الگوی رسانه کمونیسم و سوسیالیسم 🔷در این میان تئوری و الگوی سوم (رسانه با مسئولیت اجتماعی) در حقیقت همان رسانه لیبرال است که مورد بازبینی قرار گرفته است. ✍سید یاسین هاشمی| 🆔 @farhang_puya
💎 سلمان فارسی از زبان رئیس مکتب تشییع 🔹عنْ مُحَمَّدِ بْنِ يُوسُفَ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ بُزُرْجَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مَا أَكْثَرَ مِنْكَ سَيِّدِي ذِكْرَ سَلْمَانَ اَلْفَارِسِيِّ فَقَالَ لاَ تَقُلْ سَلْمَانُ اَلْفَارِسِيُّ وَ لَكِنْ قُلْ سَلْمَانُ اَلْمُحَمَّدِيُّ أَ تَدْرِي مَا كَثْرَةُ ذِكْرِي لَهُ؟ قُلْتُ لاَ قَالَ لِثَلاَثٍ أَحَدُهَا إِيثَارُهُ هَوَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلَى هَوَى نَفْسِهِ وَ اَلثَّانِيَةُ حُبُّهُ اَلْفُقَرَاءَ وَ اِخْتِيَارُهُ لَهُمْ عَلَى أَهْلِ اَلثَّرْوَةِ وَ اَلْعُدَدِ وَ اَلثَّالِثَةُ حُبُّهُ لِلْعِلْمِ وَ اَلْعُلَمَاءِ إِنَّ سَلْمَانَ كَانَ عَبْداً صَالِحاً حَنِيفاً مُسْلِماً وَ ما كانَ مِنَ اَلْمُشْرِكِينَ . 🔸یکی از یاران امام صادق (ع) از ایشان پرسید: چقدر از شما می‌شنوم که سلمان فارسی را نام می‌برید؟ حضرت فرمود: نگو سلمان فارسی، بگو سلمان محمدی. می‌دانی چرا زیاد نام سلمان را می بریم؟ عرض کردم‌: نه نمی دانم. 🔻فرمود: به خاطر سه ویژگی. ۱. خواسته امیرالمؤمنین را بر خواسته خود مقدم می داشت. ۲. محرومان و فقرا را دوست داشته و بر ثروتمندان ترجیح می‌داد. ۳. علم و عالمان را گرامی می داشت. سلمان، عبد صالح خدا، حق‌گرا و مسلمان بود و از مشرکین نبود. 📚 بشارةالمصطفی لشیعةالمرتضی، جلد ۱، صفحه ۲۶۷ ‌ ‌ 🆔 @farhang_puya
🔸قرآن و اهل بیت٬دو منبع اصلی برای تبلیغ دین در اختیار تشییع #عکس_نوشت 🆔 @farhang_puya
🎨هنر + محتوای انقلابی 🎬رشد رهای هنر بدون برخورداری از محتوای اصیل، محصول کم‌توجهی عالمان به مقوله هنر است. ⏱هر چند که در دایرةالمعارف هنر، هنر به «هرگونه فعالیتی که هم خودانگیخته و هم مهار شده باشد» اطلاق شده است.درواقع شاید بتوان گفت که اطلاق هنر به این فعالیت‌ها جز نوعی مسامحه نیست. 🎞با این وصف، طولی نمی‌کشد که سینما، رمان، موسیقی و حتی در برخی از موارد شعر، پیشبرد اهداف انقلاب، به عواملی دقیقا فراوری نظام اسلامی مبدل شده و حتی بسیاری از این هنرها و به طور پررنگ‌تر، سینما در افقی دور از اهداف اصیل انقلاب مشغول فعالیت می‌شوند. ✍محمدرضا اسدی| 🆔 @farhang_puya
توصیه‌ای از حضرت عیسی (ع) 🔻حضرت عیسی علیه‌السلام: لا تَتَّخِذُوا الدُّنيا رَبّا فَتَتَّخِذَكُم عَبيدا؛ 🔹دنيا را خداوندگار خويش مگيريد كه شما را به بندگى می‏گيرد. 📚 تنبيه الخواطر: ج ۱، ص ۱۲۹ 🆔 @farhang_puya
🔊آفت‌های اشرافی‌گری مسؤولان: ۱. سلب اعتماد مردم ۲. نفوذ فرهنگ سرمایه‌داری ۳. ارزش‌زدایی ۴. تضعیف اقتدار ولایت ✍مهین محمدپور| #شماره_7 #سیاست #اشرافی_گری 🆔 @farhang_puya
🔘 پیشاهنگ جهاد ⚪️ مرحوم سید نواب صفوی نخستین جرقه‌ ای بود که راه اسلام را به معنای فراگیری انقلاب و پویایی آن در برابرم روشن ساخت. این مرد در جامعه ایرانی آن چنان جنبشی برانگیخت که وجدان مسلمانان را از خواب غفلت بیدار کرد، عزم‌ها را جزم کرد و در دل‌ها غیرت و حمیتی نسبت به اسلام و مقدسات اسلامی ایجاد نمود. ⚪️ اثرگذاری او محدود به ایران نبود، بلکه به برخی نقاط جهان عرب سفر کرد و آتش و شور و حماسه را در دل مجاهدان برافروخت. به برخی زمامداران عرب نیز نصیحت می‌کرد که در دام فریب استعمارگران نیفتند. 📝 خون دلی که لعل شد (9)، صفحه 49 🆔 @farhang_puya
❓چرا خدا به ما مهلت میدهد؟ 🔻امام علی علیه‌السلام : ما ابتَلَى اللّه‏ُ أحَدا بمِثلِ الإملاءِ لَهُ 🔹خداوند هيچ كس را به چيزى همانند مهلت‌دادن به او آزمايش نكرده است. 📚 نهج البلاغه، حكمت ۱۱۶ ‌ 🆔 @farhang_puya
📈عوامل پیشرفت و سقوط از منظر امام علی علیه‌السلام (۱) 📕علل پیشرفت یک امت و نشانه‌های سقوط در بیانی از امیرالمؤمنین(ع) نیز تبیین شده است که به آن اشاره می‌شود حضرت فرمود: «یستدلّ علی ادبار الدول باربع تضییع الاصول، والتمسک بالغرور، تقدیم الاراذل و تأخیر الافاضل.» 📕دولت‌ها و جوامع زمانی به انحطاط گرایش پیدا می‌کنند که اصول ارزشی از بین برود و نیرنگ به عنوان اصل ارزشی مورد قبول قرار گیرد، فرومایگان سمت‌ها و مسئولیت‌ها را به عهده گیرند و کسانی که فاضل‌اند منزوی شوند. 🎙آیت‌الله جوادی آملی| 🆔 @farhang_puya
🔹جاسوسان و زالوهای اقتصادی دو ابزار دشمن برای عملیات روانی #عکس_نوشت 🆔 @farhang_puya
❗️با دشمن اینگونه صلح کنید 🔻امام علی علیه‌السلام: وَلاَ تَدْفَعَنَّ صُلْحاً دَعَاکَ إِلَيْهِ عَدُوُّکَ وَلِلَّهِ فِيهِ رِضًى، فَإِنَّ فِي الصُّلْحِ دَعَةً لِجُنُودِکَ وَرَاحَةً مِنْ هُمُومِکَ وَ أَمْناً لِبِلاَدِکَ، وَلَکِنِ الْحَذَرَ کُلَّ الْحَذَرِ مِنْ عَدُوِّکَ بَعْدَ صُلْحِهِ، فَإِنَّ الْعَدُوَّ رُبَّمَا قَارَبَ لِيَتَغَفَّلَ، فَخُذْ بِالْحَزْمِ وَاتَّهِمْ فِي ذَلِکَ حُسْنَ الظَّنِّ. ⚠️ هرگز صلحى را که از جانب دشمن پيشنهاد مى‌شود و رضاى خدا در آن است رد مکن؛ چراکه در صلح براى سپاهت آرامش (و سبب تجديد قوا) و براى خودت مايه راحتى از همّ و غم‌ها و براى کشورت موجب امنيّت است؛ اما سخت از دشمنت پس از صلح با او برحذر باش، زيرا دشمن گاه نزديک مى‌شود که غافلگير سازد، بنابراين دورانديشى را به کار گير و در اين مورد خوش بينى را کنار بگذار. 📚 نهج‌البلاغه، نامه ۵۳ 🆔 @farhang_puya
☑️زن در یونان باستان 🔘«درازموی کوتاه‌فکر»، «زاده‌ی شیطان»، «همگون حیوان» و هزار و یک عنوان و لقب دیگر از عناوینی بود که زنان و دختران یونانی را با آنها خطاب می‌کردند. 🔘آری در جامعه یونان،زن مظهر پلیدی، حیله‌گری، وسیله صید دل و انحراف عقل و مغز به شمار می‌آمد. در این جامعه، زن در هر سنی تحت تکلف بوده و برای او قیّم اختیار می‌کردند. در حقیقت زن در جامعه یونان از هرگونه حق حقوقی و حقیقی ساقط بوده و موجودی قابل انتقال محسوب می‌شد. ✍الهام رضایی| #شماره_10 #فرهنگ #زن 🆔 @farhang_puya
❌روشنفکری بیمار در اردوگاه غرب 🔴اردوگاه غرب هیچگاه بی‌سرباز نبوده است و روشنفکری بیمار در کارخانه‌ی آدمک‌ساز غرب، هر روز به تناسب فرهنگ و ملیت و مذهب هر کشوری، مانکنی را ارائه می‌دهد و به بازار مصرف می‌رساند که همه چون عروسک‌های سخنگو یک آهنگ دارند؛ آهنگی که در آن، رو کردن به قبله غرب، تنها راه نجات مردم مشرق زمین و همه‌ی کشورهای جهان سوم است. 🔴نگاهی به هماوایی این روشنفکران بیمار و پیشقراولان روشنفکری بیمار در بین مسلمانان در دعوت ملل مشرق زمین و مسلمان، خالی از لطف نیست: «ضیا گلوپ» تئوریسین غربزدگان ترکیه می‌گوید: «ما از نظر ترک هستیم، از نظر (یعنی رسوم عبادی) مسلمان و از نظر و اروپایی می‌باشیم. 🔴از اسلام فقط ما باید پاره‌ای اعتقادات مذهبی و روسوم و عادات را که صرفا مربوط به رابطه‌ی انسان و خدا هست اقتباس کنیم، ولی سایر تعالیم حقوقی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کهنه شده باید مردود شناخته شده و در فراموشخانه‌ی تاریخ ریخته شود و به جای آن، نظامات غربی در بست اقتباس گردد.» ✍حسن ابراهیم‌زاده| 🆔 @farhang_puya
➖ عملی که کفر محض است 🔻پيامبراکرم صلي‌الله‌عليه‌وآله: ايّاكُمْ وَ الرِّشْوَةَ، فَاِنَّها مَحْضُ الْكُفرِ، وَ لايَشُمُّ صاحِبُ الرِّشْوَةِ ريحَ الْجَنَّةِ؛ 📛 از بپرهيزيد كه كفر محض است و رشوه‌گير، بوى بهشت را استشمام نمى‌كند. 📚 بحارالأنوار، ج ۱۰۴، ص ۲۷۴، ح ۱۲ ‌ 🆔 @farhang_puya
📘کارکردهای اجتهاد 1⃣تخریج و تنسیق معرفت دینی؛ یعنی استنباط گزاره‌ها(عقاید)، آموزه‌های بایستی(احکام) و آموزه‌های ارزشی(اخلاق) و سامان‌دهی این سه حوزه. 2⃣تصحیح و تنقیح معرفت دینی؛ یعنی اگر در فهم دین خطا رخ داده باشد، با منطق اجتهاد، صواب و سراب را از هم می‌شناسیم. 3⃣تصمیم و توسعه معارف دین؛ کشف زوایای نامکشوف دین و بسط معارف آن با اجتهاد؛ آرای جدید و نظرهای نوظهور با اجتهاد صورت می‌پذیرد و بالندگی و گسترش دین به موازات توسعه‌ی معارف و مسائل بشر با اجتهاد تضمین می‌شود. 4⃣تطبیق و نوسازی دین؛ با تفقه دین نو می‌شود. انطباق اخلاق و احکام دینی بر شرایط متغیر حیات آدمی، بر عهده اجتهاد است. نو کردن زبان دین و تازه کردن ادبیات دینی با اجتهاد صورت می‌پذیرد و شکستن تجمد و تصلّب با منطق اجتهاد میسر است. ✍محمدرضا فلاح| 🆔 @farhang_puya
📔نقش حوزه در پیروزی انقلاب ✏️در دوران مبارزه بر ضد رژیم ستمشاهی پهلوی، این فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه بودند که مردم مسلمان ایران را از جنایت‌های رژیم آگاه می‌کردند و پیام‌های انقلابی امام و دیگر مراجع عظام تقلید را به اقصی‌نقاط کشور می‌بردند و ده‌ها شهید در این راه تقدیم انقلاب اسلامی کردند که شهیدانی مانند آیت‌الله سعیدی، سید علی اندرزگو، شیخ حسین غفاری و... نمونه‌هایی از آنان هستند. ✏️با توجه به تدین مردم ایران و تأثیرپذیری آنان از روحانیت، در صورت همراهی نکردن روحانیت با انقلاب و فقدان حضور به موقع و ماندگار آنان در صحنه، پیروزی انقلاب بدین زودی قابل تصور نبود؛ زیرا دیگر انقلابیون، تأثیر چندانی در میان مردم نداشتند. ✍مصطفی اسکندری| #شماره_32 #حوزه_علمیه #حوزه_انقلابی #انقلاب_اسلامی 🆔 @farhang_puya
💢برنامه مشترک ضد انقلاب ❗️مقابله با حوزه‌های علمیه و تلاش برای حذف روحانیت از معادلات سیاسی، از نقشه‌های دیرینه دشمنان اسلام و انقلاب بوده است؛ از این رو حضرت امام بارها به صراحت خطر فرستادن نفوذی‌ها در داخل حوزه‌ها و استفاده از آنان پس گذشت ۲۰ سال را گوشزد می‌کردند. ❗️بی‌شک استراتژی حذف روحانیت را می‌توان در برنامه‌های درازمدت و کوتاه‌مدت تمام جریان‌های ضد انقلاب مشاهده کرد. ✍️حسن ابراهیم‌زاده| 🆔 @farhang_puya
⚪️اول آب می‌دهند بعد حلوا ◽️به خدا پناه می‌بریم از این که فریب بخوریم و ندانیم که آب خورده‌ایم یا زهر؛ زیرا کسی که می‌خواهد انسان را فریب دهد، اول آب می‌دهد، بعد حلوا می‌دهد، بعد چیز دیگر و خودش هم مقداری می‌خورد و در دهان می‌گذارد به طوری که وانمود می‌کند مابقی مسموم نیست و بدین ترتیب هیچ منشأ شکی باقی نمی‌گذارد. 📖در محضر بهجت، کتاب دوم، صفحه ۱۹۵ #شماره_24 #اخلاق 🆔 @farhang_puya
🔹 وظایف صداوسیما در قبال حجاب 🆔 @farhang_puya
❓حقیقت تقوا چیست؟ 🔻پیامبرخدا صلی‌الله‌علیه‌وآله: تَمامُ التَّقوی أن تَتَعلَّمَ ما جَهِلتَ و تَعمَلَ بِما عَلِمتَ. 🔹همه تقوا این است که آنچه را نمی‌‏دانی بیاموزی و آنچه را می‌دانی به‌کار بندی. 🆔 @farhang_puya
◻️ استوار زمان ◽️همراه من یک قرآن، تسبیح، دفترچه تلفن و «سفینه ی غزل» بود، به اضافه کتاب تذکرة المتقین که حاوی مجموعه رسائل و اذکار عده‌ای از علما و فقهای بزرگ است و همگی پیرامون عرفان شرعی است. این کتاب را آقا سید کمال شیراز پدر کرمان به من داده بود و در زاهدان انیس من بود. ◽️همچنین چهار تومان و دو قران در جیب داشتم. چون در زاهدان که بودم،‌ همه پول‌ من پنج تومان بود، که با هشت قرآن آن وقتی در ساواک زاهدان بودم، نان و تخم مرغ خریدم. 📝 خون دلی که لعل شد (10)، صفحه 119 🆔 @farhang_puya
📍 تصویر پیش شماره 4 پویا 📌 شماره 40 نشریه فرهنگ پویا در راه است ... ◾️ علاقمندان به گرفتن اشتراک با شماره 02536624811 تماس بگیرند 🆔 @farhang_puya
✖️حضرت باران • دوباره تازه کن امشب گلوی ساغر را • به کام ما بچشان جرعه‌های آخر را • سلام حضرت باران! ... ببار تا شاید • تو مرهمی بشوی قلب دردپرور را • تویی که شیوه پرواز را می‌آموزی • تویی که بال و پری داده‌ای کبوتر را • یتیم می‌شود این خاک در نبود شما • و باد می‌شکند شاخه صنوبر را • گلوی بره و دندان گرگ‌های سیاه! • بیا تمام کن این جنگ نابرابر را • بتاز در صف نیرنگ کوفیان زمان • و از نیام بکش ذوالفقار حیدر را • صدای پای تو را لحظه لحظه می‌شنوم • و تیز کرده‌ایم این بار کوش باور را • کمی به حال دلم رحم که محتاجم • و پاسخی بده این خواهش مکرر را • چرا سراغی از این درد ما نمی‌گیری؟ • دلت به رحم بیاید دو چشم بر در را 🆔 @farhang_puya
⛔️درخواست مردم از مسئولین چیست؟ [سال ۱۳۸۹] 🔻وضعیت نامناسب عفّت عمومی در برخی شهرها و استان‌ها در روزهای آغازین سال جاری[۱۳۸۹]، با مطالبه‌ی مردمی از مسئولان مواجه شد تا با این پدیده که به شکستن حرمت عمومی منجر شده است، برخوردی جدی صورت بگیرد. 🔻چندین نامه سرگشاده توسط گروه‌های مختلف مردمی خطاب به مسئولان کشور نوشته شد و چند راهپیمایی اعتراض‌آمیز در نقاط مختلف کشور نوشته شد و چند راه‌پیمایی اعتراض‌آمیز در نقاط مختلف کشور به راه افتاد تا با این حرکت‌های عمومی، موج «بد» و «بی» حجابی‌های اخیر تحت عنوان «مد» کنترل شود. ✍محمد متین| 🆔 @farhang_puya