دوستان عزیز دانشگاه رضوی!
انشاء الله به لطف خداوند درسهای حقیر از روز اول ترم (دوشنبه ۳۰ بهمن) برگزار خواهد شد.
یاعلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
راه اصلاح کشور...
#روش_شناسی_فقه
#روش_فقه_شیخ
#شیخ_انصاری
✏️ #نوشتهی_شمارهی۷
✅ #شیخ_انصاری و کیفیت به دستآوردن #ظهورات_عرفیه و #مراد_متکلم:
بدیهی است #شیخ_انصاری در کتاب رسائل مانند دیگر اصولیان معتقد به حجّیتِ #ظهورات_عرفیه است، اما اهمّ و مهمّ، راه و روشی است که ایشان برای فهم و کشف #مراد_متکلم طیّ میکند.
🔶🔶🔸🔸 ۳- بحث سوم: میزان توجّه مرحوم #شیخ_انصاری به قرینهی #سیاق.
قسمت اول:
🔶️ مراد ما از #سياق جمیع قرائن و امارات موجود در یک کلامِ بهمپیوسته است که ممکن است موضوعات و مسائل مختلفی را بیانگر باشند؛ کلمات و جملات قبل و بعد و آیات قبل و بعد، و حتی جمیع آیات یک سوره میتواند قرینهی بر سیاق تلقّی شود.
🔶️ سیاقِ کلام -بنا بر تفهیم و تفهّمات عرفی- ظهورساز نیست و نمیتواند ظهور کلام و معنای وضوعٌ لهِ الفاظ را كنار بزند، اما با توجه به روش و اسلوب فقهی شیخ میتواند به عنوان یک اماره و قرینه مورد نظر قرار گیرد؛ حال، سوال این است که مرحوم شیخ تا چه اندازه در چهارچوب فقهیِ خود از #سیاق بهره میبرد؟
🔶️ بر خلاف ایشان، قرینهی #سیاق در تفسیر المیزان مرحوم علامهی طباطبایی بسیار دارای اهمیت است و بسیار کارکرد دارد، به حدّی که هر صفحهای از این تفسیر میتواند اشاره و استنادی به #سیاق داشته باشد.
🔶️ استناد به قرینهی #سیاق -در صورت اهتمام به آن- گاه میتواند مخالفِ با ظاهر و موضوعٌ لهِ الفاظ باشد، و گاه موافق.
ادامه دارد...
✴️@fegh_osoul_rafiee
دوستان عزیز دانشگاه رضوی!
با توجه به مجازیبودن درس برای برخی از دوستان، صوت جلسات تدریس رسائل و حلقهی ثالثه به صورت آفلاین و روزانه در کانال بارگذاری میشود.
یاعلی
مرحوم آیت الله علامهی ذوالفنون حسنزادهی آملی (رضوان الله علیه) میفرمودند:
"در سابق، ما پنجشنبه و جمعه تعطیل و غیر تعطیل نداشتیم؛ در همین روزها که دروس دیگر تعطیل بود دو سه درس میگرفتیم. ما هنگامی که شروع به تحصیل کردیم برق نبود و ما با چراغهای لامپا مطالعه و درس و بحث داشتیم؛ صبحها صبحانه و چایی نداشتیم مگر فقط روزهای پنجشنبه و جمعه که فراغتمان تا اندازهای بیشتر بود. قبل از اذان صبح، مباحثهی "کفایه" و "اسفار" داشتیم و پس از آن تا ظهر مشغول درس و بحث بودیم. ما فقط واجباتمان را انجام میدهیم، پنج وعدهی نمازمان را میخوانیم و سالی یک ماه هم روزهی واجب میگیریم و گاهی هم روزهای مستحبی را اگر توفیقی باشد میگیریم و بقیه را مشغول مطالعه، درس و بحث و تالیف بوده و هستیم."
(در محضر استاد؛ ص۱۲)
✴️@fegh_osoul_rafiee
#الحلقة_الثانیة
#شهید_صدر
#خلاصهی_مباحث
#الدلیل_العقلی
#تمهید
📚 ١- "دليل عقلی" هر گزارهی عقلی است که میتوان حکم شرعی از آن استنباط کرد.
🔶️🔸️ بحثهای عقلی دو گونه است:
🔸️ بحثهای صغروی: بحث از این که آیا عقل چنین و چنان ادراکی دارد یا نه.
🔸️ بحثهای کبروی: بحث از حجیّتِ ادراکات عقلی، که آیا این ادراک و آن ادراک حجیّت دارد یا نه.
📌 حجیّتِ گزارههایِ عقلیِ قطعی، ذاتی است و بحثی ندارد، و بحثهایِ حجیّت در علم اصول تنها محدود به گزارههایِ عقلیِ غیرِ قطعی است.
🔶️🔸️ گزارههای عقلی بر دو قسم است:
🔸️ عنصر مشترک: گزارهای که عنصر مشترک در استنباط است، مانند وجوب مقدمه.
📌 بحثهای صغروی و کبرویِ این گزارهها هر دو مسالهى اصولی است.
🔸️ عنصر خاص: گزارهای که مانند عنصر خاص مربوط به احکام خاص شرعی است، مانند قبح عقلی کذب.
📌 بحثهای صغروی این گزارهها اصولی نیست.
✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#الحلقة_الثانیة #شهید_صدر #خلاصهی_مباحث #الدلیل_العقلی #تمهید 📚 ١- "دليل عقلی" هر گزارهی عقلی ا
✅ انشاء الله از این به بعد #خلاصهی_مباحث کتاب #الحلقة_الثانیة را از ابتدای بحث #الدلیل_العقلی به موازات بحث #الحلقة_الثالثة ای که در خدمت دوستان هستیم در کانال بارگذاری خواهیم کرد تا پیشمطالعهی خوبی برای دوستان باشد.
مرحوم آیت الله العظمی بهجت (رضوان الله علیه) میفرمودند:
"خوب است که طلّاب علوم دینی در ایام تعطیل به مطالعه مشغول باشند؛ یکی از بزرگان میفرمود: من قوّت علمی را در ایام تعطیل تحصیل کردم. در تعطیلیها میتوان نقایص را جبران و گذشته را تکمیل نمود."
(در محضر آیت الله بهجت؛ ج۳؛ ص۱۳۲)
✴️@fegh_osoul_rafiee
#کتاب_البیع_شیخ_انصاری
#حاشیة_المكاسب
#آخوند_خراسانى
#تنبیهات_معاطات
📚 ۴۳- قوله (ج۳، ص٨٣): فإذا كان بيع الإنسان مال غيره... .
✅ مرحوم #آخوند_خراسانى -بر خلافِ مرحوم #شیخ_انصاری- دو فرض را معقول و بیمحذور میبیند:
🔸️ فرض اول: این که علی، مالِ حسین را -در ازای ثمنی که به اذنِ حسین، مالک شود- تملیک به محمد کند.
🔸️ فرض دوم: این که علی، مالِ خودش را -در ازای ثمنی که حسین، مالکش شود- تملیک به محمد کند.
🔶️ نکتهی مرحوم #آخوند_خراسانى تنها معقولبودنِ این دو مساله است، در حالی که مرحوم #شیخ_انصاری اصرار بر معقولنبودن و مستحیلبودن این دو فرض دارد.
🔶️ اگر چه #آخوند_خراسانى معتقد است معقولبودن این دو فرض ارتباطی با بیعبودن یا نبودنِ این دو فرض ندارد.
در هر حال، اگر چنین تملیکی را #بیع ندانیم نمیتوانیم از ادلّهی صحّتِ بیع برای صحّت آن دو فرض استفاده کنیم، زیرا در این صورت، تحقّقِ عنوانِ #بیع متوقف بر دوطرفهبودنِ معامله است، اما در هر حال، آن دو فرض به خودیِ خود معقول است.
ادامه دارد...
✴️@fegh_osoul_rafiee
#الحلقة_الثانیة
#شهید_صدر
#خلاصهی_مباحث
#الدلیل_العقلی
#تقسیمات_للقضایا_العقلیة
📚 ۲- "گزارههای عقلی"ای که میتوان از آن حکم شرعی استنباط کرد به سه گونه قابل تقسیم است:
🔶️ تقسیم اول: مستقل و غیر مستقل
مستقل، دلیلی است که نیازی به هیچ گزارهی شرعی ندارد، بر خلاف دلیل غیر مستقل.
🔶️ تقسیم دوم: تحلیلیه و ترکیبیه
گزارههای تحلیلی، گزارههایی تفسیری و تحلیلی است، و گزارههای ترکیبی گزارههای است که استحاله یا ضرورت را اثبات میکند.
🔶️ تقسیم سوم: گزارههای موجبه و سالبه
گزارههای موجِبه، گزارههایِ مستقلِّ اثباتکنندهی حکمِ شرعیاند، و گزارههای سالبه، گزارههایِ مستقلِّ نفیکنندهیِ حکمِ شرعی.
✴️@fegh_osoul_rafiee