#کفایة_الأصول
#آخوند_خراسانى
#حاشیة_المشكيني
#میرزاابوالحسن_مشکینی
#المُقدَّمة
📔 ٩- قوله (کفایه/ج۱/ص۲۲): ... عنوانٌ خاصٌّ... .
✅ #میرزاابوالحسن_مشکینی در #حاشية_المشكيني (ج۱/ص۵٧) در توضیح نکتهای از #آخوند_خراسانى میآورد:
مهمّ آن است که علم واقعاً و ثبوتاً #موضوع داشته باشد و همان #موضوع_علم محسوب میشود؛ از این رو، نیازی نیست که حتماً عنوانِ خاصِّ آن موضوع را بدانیم و بتوانیم از آن تعبیر کنیم.
علم به موضوع، ضروری نیست، بلکه وجودِ موضوع است که مهمّ است.
✴️@fegh_osoul_rafiee
امام خامنهای (دامظله) در مورد جایگاه زن و مادر در خانواده و جامعه میفرمایند:
"زن اگر چنانچه در محیط خانواده، محترم شمرده بشود بخش مهمّی از مشکلاتِ جامعه حلّ خواهد شد؛ باید کاری کنیم که بچهها دستِ مادر را حتما ببوسند؛ اسلام دنبال این است."
✴️@fegh_osoul_rafiee
🔰 فخررازی (م۶۰۶) عالم بزرگ اسلامى در تفسیرِ مشهورِ خود التفسیر الکبیر (ج۳۲/ص۱۲۴) در مورد مراد از "الکوثر" در قرآن كريم مینویسد:
"... و القول الثالث: الكوثر أولاده؛ قالوا: لأن هذه السورة إنما نُزِّلتْ ردّاً على من عابَه عليه السلام بعدم الأولاد؛ فالمعنى أنه يُعطِيه نسْلاً يَبْقُون على مَرّ الزمان.
فانظُرْ كمْ قُتِل من أهل البيت، ثم العالَم مُمتلِئٌ منهم، و لم يبْقَ من بنيأميّة في الدّنيا أحدٌ يُعبَأ به، ثم انظُرْ كمْ كان فيهم من الأكابر من العلماء، كالباقر و الصادق و الكاظم و الرضا عليهم السلام و النّفس الزّكيّة و أمثالهم."
✴️@fegh_osoul_rafiee
🔰 زمخشری (م۵۳۸) ادیب و مُفسِّر بزرگ اسلامی در تفسیر معروف خود الکشّاف (ج۴/ص۲۱۳) در ذیل آیهی ۲۳ سورهی مبارکهی شُورَی در بیان مراد از اهل قُربَی و قرابتِ با پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) میآورد:
"و رُوِي أنها لما نُزِّلتْ قيل: يا رسول الله! من قرابتُك هؤلاء الذين وجَبَتْ علينا مودّتُهم؟
قال: علي و فاطمة و ابناهما.
... و قال رسول الله (صلّى الله عليه و سلَّم): من مات على حُبّ آل محمد مات شهيداً، ألا و من مات علي حبّ آل محمد مات مغفوراً له، ألا و من مات على حُبّ آل محمد مات تائبا، ألا و من مات على حُبّ آل محمد مات مؤمناً مُستكمِل الإيمان، ألا و من مات على حُبّ آل محمد بَشَّره ملكُ الموت بالجنّة، ثم منكرٌ و نكيرٌ، ألا و من مات على حُبّ آل محمد فُتِحَ له في قبره بابان إلى الجنّة، ألا و من مات على حُبّ آل محمد جَعَلَ الله قبرَه مزارَ ملائكة الرّحْمة، ألا و من مات على حُبّ آل محمد مات على السُّنّة و الجماعة... ."
✴️@fegh_osoul_rafiee
دوستان درس رسائل ۶!
تنها زمان امتحان شفاهی:
⏰ سهشنبه ۴ دی (برای یکشنبهایها)
⏰ چهارشنبه ۵ دی (برای سهشنبهایها)
⏱️ ساعت ۱۳
🕌 کلاس ۱۸
یاعلی
#کفایة_الأصول
#آخوند_خراسانى
#حاشیة_المشكيني
#میرزاابوالحسن_مشکینی
#المُقدَّمة
📔 ۱۰- قوله (کفایه/ج۱/ص۲۲): و قد انقدح بذلک أن موضوع علم الأصول هو الكلّيّ المنطبق... .
✅ #میرزاابوالحسن_مشکینی در #حاشية_المشكيني (ج۱/ص۵٨) مینويسد: همان طوری که پیش از این نیز گفته شد #آخوند_خراسانی موضوعِ اصول را عيناً همان موضوعات مسائل علم میداند، به صورتی که هر کدام از موضوعات مسائل علم مصداقی از #موضوع است.
همچنین نتیجهی همهی سخنان ایشان این است که موضوعِ علم همان کلّیِ منطبقِ بر موضوعات است که ثبوتاً و واقعاً تحقّق دارد، اما نه اسمی دارد و نه عنوانی؛ یعنی ما اثباتاً نمیدانیم چیست، اما ثبوتاً هست.
🔵🔷️🔸️جز آن اشکالی که #آخوند_خراسانی در متن #کفایة_الأصول مطرح میکند اشکال دیگری که وارد است این است که اگر -همان گونه که صاحب قوانین معتقد است- موضوعِ اصول را #ادله_اربعه (به اعتبارِ حجّیّت و دلیلیّتشان) باشد دو صورت دارد:
🔸️ ۱- صورت اول: موضوع را مجموعِ چهار دلیل (مجموعِ #ادله_اربعه) بدانیم.
مشکلِ این صورت این است که ما در #اصول مسالهای نداریم که موضوعش مجموعِ #ادله_اربعه باشد.
🔸️ ۲- صورت دوم: موضوع را تک تکِ آن چهار دلیل به صورت مستقلّ بدانیم.
مشکل این است که اگر هر کدام از #ادله_اربعه به تنهایی موضوع باشد از طرفی هیچ جامعی بین این چهار موضوع وجود ندارد که #موضوع_علم محسوب شود، و از سویی دیگر بر اساس هر کدام از این ادلهی چهارگانه باید یک علمِ اصولِ مستقلّ تدوین شود، زیرا بنا بر نظر آنان تمایزِ علوم به تمایزِ موضوعاتِ علوم است.
🔵🔷️🔸️ و همچنین اگر -بنا بر نظر صاحب فصول- موضوعِ اصول را #ادلهی اربعه (به اعتبار ذاتش و بدوننگاه به حجّیّت و دلیلیّتش) بدانیم بسیاری از علوم دیگر که ارتباطی با #اصول ندارند -مانند علم #تفسیر و علم #حدیث و علم #تجوید و...- نیز به ناچار باید از مسائلِ علمِ اصول محسوب شود.
🔴 بنا بر این، اگر -مانند صاحب قوانین یا صاحب فصول- موضوعِ #اصول را #ادله_اربعه بدانیم نه میتوانیم "ذات"ِ آن چهار دلیل را اراده کنیم و نه میتوانیم آن چهار دلیل را به اعتبار "حجّیّت" و دلیلیّتش موضوعِ #اصول بدانیم؛ بلکه بنا بر این دیدگاه باید #ادله_اربعه را به اعتبار قید و حیثیّت دیگری -غیر از حجّیّت و دلیلیّت- موضوع بدانیم.
✴️@fegh_osoul_rafiee
✅ ادامهی شرح و تبیین #مصباح_الفقاهة 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
#محقق_خویی
#مصباح_الفقاهة
#کتاب_البیع
#چکیدهی_مباحث
#شروط_المتعاقدین
#اِکراه
📖 هل یُعتبَر فی الإكراه وجودُ حاملٍ على المُكرَه عليه؟
✅ #محقق_خویی در #مصباح_الفقاهة (ج۲/ص۵۴٩) در توضیح فرمایش #شیخ_انصاری -که #اِکراه را "حمْلُ الغیر" میداند- مینویسد: سخن این است که آیا در معنا و مفهومِ حقیقی و عرفیِ #اِکراه، وجودِ یک شخصی که حامِل (تحمیلکننده) و مُکرِه باشد مُعتبر است، یا مجرّدِ اعتقادِ مُکرَه به وجودِ مُکرِه (حتی اگر واقعاً مُکرِهی نبوده باشد) کافی است؟
🔷️🔸️ ایشان در ادامه میفرماید: نسبت بین #اِکراه و #عدم_طیب_نفس، عموم و خصوص مطلق است؛ یعنی هر زمان #اِکراه تحقّق یابد به ناچار #طیب نفس و رضایتی نیز وجود نخواهد داشت، اما گاه شخصی طیبِ نفس و رضایت ندارد، اما اِکراهی هم در میان نیست.
🔸️ مثلاً شخصی خیال میکند از جانبِ یک فردِ زورگو مجبور است تا خانهاش را بفروشد، و او هم میفروشد؛ در اینجا عنوانِ #اِکراه تحقّق ندارد، اما آن شخص، طیبِ نفس هم ندارد.
🔹️ به دیگر بیان، #عدم_طیب_نفس، عامّ است و #اِکراه، خاصّ.
از این رو، حقیقتِ #اِکراه وابستهی به وجودِ مُکرِه است؛ یعنی هم در واقعاً باید مُکرِهی باشد، و هم باید مُکرَه، علم به وجودِ مُکرِه داشته باشد؛ این گونه #اِکراه تحقّق مییابد.
✴️@fegh_osoul_rafiee
حضرت استاد بزرگوار آیت الله شیخ جواد مروی (دام ظلّه) در مورد دوران تحصیلشان میفرمودند:
"ما در یک زمانهایی قبل از اذانِ صبح شرح شمسیّه و حاشیه درس میگرفتیم، [سپس] نماز صبح میخواندیم، [و] بعد از تعقیبات، بابِ رابعِ مغنی درس میگفتیم، و این گونه روز ما شروع میشد؛ تازه غبطه میخوردیم به گذشتگانِ خودمان."
✴️@fegh_osoul_rafiee
✅ #اهدافِ_بلند تنها زمانی از #آرزوهای_تخیّلی تبدیل به #اهدافِ_واقعی میشوند که برای رسیدن به آنها #هزینههای_واقعیِ بپردازیم...