eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
324 دنبال‌کننده
342 عکس
78 ویدیو
218 فایل
این کانال به منظور ارائه‌ی مطالب مهمّ فقهی، اصولی و طلبگی، و بارگذاری صوت تدریس فقه و اصول است.
مشاهده در ایتا
دانلود
در (ج۴/ص۴۳۴) در تنبیه چهارمِ در مورد استصحابِ (شب و روز) و (تکلّم و تلاوت قرآن) می‌نویسد: برخی توهّم کرده‌اند که و چون مبنیّ بر تقضّی و تصرّم‌اند و آن به آن وجود می‌یابند قابلیت استمرار و بقاء ندارند و استصحابشان ممکن نیست. ایشان در ادامه می‌نویسد: تحقیق این است که استصحابِ نیز صحیح است چه برسد به استصحابِ . در ادامه در دو مقام کلامشان را توضیح می‌دهند: 🔵🔶️🔹️ مقام اول: استصحابِ شکّ در بقای زمان به دو صورت قابل فرض است: 🔹️ ١- صورت اول: شکّ در اصلِ حدوث یا بقای روز و شب؛ ( و ): استصحاب در این صورت جاری است. (توضیح دارد که خواهد آمد) 🔹️ ٢- صورت دوم: شکّ در این که زمان فعلی و حال، جزئی از روز است یا جزئی از شب است؛ ( و ): استصحاب در این صورت جاری نیست، زیرا زمانِ حال (یعنی همان جزئی از زمان که شک داریم جزئی از روز است یا شب) یک امرِ حادث است که حالت سابقه‌ای ندارد که ما روز‌بودن یا شب‌بودنش را استصحاب کنیم. ادامه دارد... ✴️@fegh_osoul_rafiee
واکنش جالب و تعبیر زیبای امام خامنه‌ای عزیز (دام ظله) نسبت به اعطای دکترای افتخاری به ایشان در دیدار با اساتید دانشگاه تهران در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۸۸: "یک جمله درباره‌ی پیشنهاد آقای دکتر رهبر عرض کنیم؛ مساله‌ی دکتری افتخاری؛ خوب، البته این یک افتخار بزرگ است که این دانشگاه این اظهار محبّت را به ما بکند، لیکن من اهل دکتری نیستم، همان طلبگیِ ما کافی است. اگر بتوانیم به میثاق طلبگی متعهّد و پای‌بند بمانیم -که قولاً و فعلاً این میثاق را از دوران نوجوانی و جوانی با خدای متعال بستیم- اگر خداوند کمک کند و ما بتوانیم این میثاق را حفظ کنیم و در عالَم طلبگی پیش برویم من این را ترجیح می‌دهم. شما لطف کردید و این برای ما هم مایه‌ی مباهات است، لیکن من پیشنهاد شما را قبول نمی‌کنم." ✴️@fegh_osoul_rafiee
درگذشت "آیت الله سید محمد علی شیرازی"، فرزند مرجع مجاهد، حضرت آیت الله العظمی حاج سید عبدالله شیرازی (رضوان الله علیهما) را به بیت شریف شیرازی -به ویژه به صدیق و استاد گرامی حجت الإسلام حاج سيد رضا شيرازى (دامت توفیقاته)- تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم. محمد علی رفیعی
بسْم الله الرّحمن الرّحیم ✅ بعد از پایان‌یافتنِ که در ۱۳ جلسه تقدیم دوستان شد، انشالله دوره‌ی را در قالبِ تدریسِ مجموعِ و با اسلوب جدید تقدیم دوستان گرامی خواهم کرد. 🎤 هفته ای یک جلسه (یا دو جلسه) ⏰ پنجشنبه‌ (یا جمعه) ✴️@fegh_osoul_rafiee
✅ جلسه‌ی چهارم 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
امام خامنه‌ای (دام ظله الوارف) در دیدار با طلاب و اساتید مدرسه‌ی علمیه آیت الله مجتهدی ۲۱ خرداد ۱۳۸۳: "باید به طور جدّى درس بخوانید -همان توصیه‌ای که من همیشه به جوان‌های طلبه می‌کنم- علومی که امروز در اختیار حوزه‌های علمیه است فرا بگیرید، و تا بُنِ دندان خودتان را به سطح تحقیق برسانید؛ انسان با سرهم‌بندی محقِّق نمی‌شود؛ با برف‌انبارکردن، انسان فقیه و فیلسوف نمی‌شود؛ باید محکم خشت‌خشتِ این پایه را روی هم بچینید و بروید تا به آن اوج برسید." ✴️@fegh_osoul_rafiee
دوستان عزیز دانشگاه رضوی! 🔴 بنا بر مصوّبه‌ی شورای دانشگاه رضوی کلاس‌های حقیر از فردا یک‌شنبه تا پایانِ ترم به صورتِ حضوری برگزار می‌شود. 📌 کلاس رسائل ۶ حقیر از فردا راس ساعت ۸ برگزار خواهد شد.
در (ج۲/ص۵۴۷) مطلب دیگری را پیرامون مطرح کرده و می‌فرماید: حکم موردی را بیان می‌کند که مُکرِه، انسان باشد؛ اما اگر خودِ یک حکم الهی و از جانب شارع باشد روشن است که این موجبِ بطلانِ معامله نخواهد بود. 🔷️🔸️ مواردی در برای وجود دارد، مانند حکم قاضی بر اِکراهِ مدیون بر بیعِ اموالش برای پرداختِ حقِّ طلب‌کاران، یا اِکراهِ مُحتکِر بر بیعِ اموالِ احتکارشده، یا اِکراهِ مرد بر بیعِ اموالش برای پرداخت نفقه‌ی پدر و مادر و اولاد و ازواجش، یا اِکراهِ راهن (رهن‌دهنده) بر بیعِ عینِ مرهونه و پرداخت دینی که بر گردنِ مُرتهِن (رهن‌گیرنده) در صورت امتناعِ راهِن از ادای دَیْنش. 🔹️ در این موارد بیع صحیح است، اگر چه که بیع، اِکراهی است. ✴️@fegh_osoul_rafiee
حضرت آیت الله جوادی آملی (دام ظله) در مورد اهمّیّت درس و بحث -حتی برای شاغلین- می‌فرمایند: "وقتی روحانی ارتباطش با حوزه و تدریس و تحقیق قطع شد، اولين روز عزای اوست. هرجا هستید یک درس و بحث داشته باشید که برکات فراوان دارد و آینده را خوب تامین می‌کند. اگر سِمَتی در شهرستان دارید، هرگز رابطه‌ی‌تان را با کتاب قطع نکنید؛ طوری باشد که اگر به کتاب دست زدیم چیزی بفهمیم، نه این‌ که هر چه خوانده‌ایم همه از یاد برفت!". ✴️@fegh_osoul_rafiee