#کفایة_الأصول
#آخوند_خراسانى
#حاشیة_المشكيني
#میرزاابوالحسن_مشکینی
#المُقدَّمة
📔 ۶- قوله (کفایه/ج۱/ص۲۱): لا یکاد لا یصحّ بذلک... .
✅ مرحوم #میرزاابوالحسن_مشکینی در ادامهی حاشیهی ۶ اشکالی را مطرح و چتند نکته را بیان میکنند:
🔸️ برخی علوم مانند #اصول این گونه است که با یک مساله و دو مساله از آن علم، غرضِ علم (استنباط) به هیچ اندازهای برای شخص حاصل نمیشود، مگر آن که بیشتر مسائل علم فراگرفته شود؛ این جا اشکالی وجود ندارد.
🔹️ اما برخی علوم -مانند #نحو- غرضِ علم به گونهای است که حتی با یک مساله نیز به خودیِ خود و به اندازهی همان یک مساله حاصل میشود؛ یعنی به اندازهی همان یک مساله شخص میتواند از خطای در کلام جلوگیری کند.
🔸️ در این فرض دوم اشکالی به وجود میآید؛ این که اگر معیار را غرض قرار
اگر معیارِ تمایزِ علوم را تمایز در غرضها بدانیم، در علومی -مانند #نحو- شخصی که یک مسالهی نحو را فراگرفته است به اندازهی همان یک مساله میتوان عالِمِ نحوی دانست، زیرا "حفظ لسان از خطای در گفتار" که غرض از علم #نحو است با همان یک مساله نیز حاصل میشود و بنا بر فرض، تمایز علوم نیز به غرض است و غرض نیز با یک مساله حاصل شده است، پس علم #نحو در مورد عالِم به آن یک مساله صادق است و او عالِم نحوی باید تلقّی شود در حالی که این، خلاف عرفی و عقلاست.
🔹️ ایشان در ادامه در پاسخ به این مطلب میفرماید: مساله تماماً به نگاهِ عرف و عقلاء وابسته است؛ عرف و عقلا یک حدّ وسطی را در نظر میگیرند؛ نه عالِم به یک مساله را #عالِم به آن علم میدانند، و نه کسی که همهی مسائل را فراگرفته و تنها یک مساله را فرانگرفته را از عنوانِ #عالِم محروم میکنند، بلکه کسی که بخش قابل توجّهی از مسائل علم را فراگرفته باشد به صورتی که شأنش عنوانِ #عالِم باشد را #عالِم مینامند.
ادامه دارد...
✴️@fegh_osoul_rafiee
#كفاية_الأصول
#آخوند_خراسانی
#حاشية_المشكيني
#میرزاابوالحسن_مشکینی
#المُقدَّمة
📔 ۶- قوله (کفایه/ج۱/ص۲۱): لا یکاد لا یصحّ بذلک... .
✅ مرحوم #میرزاابوالحسن_مشکینی در ادامهی حاشیهی ۶ میآورد: غرض از علم #اصول تمکّن و قدرت بر #استنباط است، نه استنباط فعلی؛ یعنی غرض این است که شخص قدرتِ #استنباط را پیدا کند؛ حتی اگر مسالهای از مسائل را استنباط نکرده باشد، اما همین که قدرت بر #استنباط دارد غرضِ #اصول حاصاگل شده است.
🔹️ دلیل این نیز تعریف #اصول است، زیرا آنها علم به قواعد اصولی را اصول دانستهاند، نه بهکاربردنِ فعلیِ آن قواعد را.
🔸️ از این رو، هر مسالهای که تمکّن و قدرت بر استنباطِ حکمِ کلیِ فرعیِ الهی را حاصل کند آن مساله اصولی است.
✴️@fegh_osoul_rafiee
#کفایة_الأصول
#آخوند_خراسانى
#حاشیة_المشكيني
#میرزاابوالحسن_مشکینی
#المُقدَّمة
📔 ۷- قوله (کفایه/ج۱/ص۲۲): و قد انقدح بما ذکرنا أن تمايز العلوم... .
✅ مرحوم #میرزاابوالحسن_مشکینی در حاشیهی ۷ (ج۱/ص۵۳) میآورد: مرحوم #آخوند_خراسانی برای این که تمایز علوم به اغراض است بُرهانی بیان نکرده، بلکه تنها به جملهی "جمَعَها اشتراکُها فی الدّخْل فی الغرض" بسنده کرده است، در حالی که این، تنها یک ادّعا بوده و حاوی برهان و استدلال نیست.
🔹️ البته شاید ایشان با برخی از عبارات مانند "فإن حُسْنَ تدوين علْميْن... " همان تحسینِ عُقلاییای را مطرح میکند -که ما بارها بیان کردیم- و همان میتواند بُرهان برای این باشد که تمایز علوم به اغراض است، زیرا غرض است که مناسبت با تحسین عُقلایی دارد، نه موضوع.
✴️@fegh_osoul_rafiee
علامهی بزرگوار و متفکّر، آیت الله شیخ محمد تقی جعفری (رضوان الله علیه) در مورد شکیبایی استادشان مرحوم آیت الله حاج شیخ کاظم شیرازی (رضوان الله علیه) در برابر پرسش شاگردان میفرماید:
"بنده اوّلین درس خارج فقهی که در نجف اشرف رفتم درس مرحوم آشیخ کاظم شیرازی بود؛ یکی از طلبههایی که تازه آمده بود اشکالی کرد که اشکالش خیلی مهمّ نبود؛ یکی از آقایان به آن طلبهی تازهوارد گفت: آقا! بیربط نگو!
مرحوم آشیخ کاظم فرمود: آقا! شما ابتدایی که درستان را شروع کردید فقط باربطها را میپرسیدید؟!؟!"
✴️@fegh_osoul_rafiee
#رسائل
#فوائد_الأصول
#سلب_عموم
#عموم_سلب
🔴 #سلب_عموم یعنی متعلَّقِ نفی در کلام، عموم و کلّی باشد، مانند آن که گفته شود: "همهی افرادِ کلاس نیامدند"؛ آن چه در این کلام سلب شده است عامّبودنِ محمول و حکم است؛ یعنی "آمدنِ همه" نفی و سلب شده است که مفادش این نیست که "هیچ کس نیامده است"، بلکه نتیجهاش این میشود که: "عدّهای از افراد آمدهاند".
🔵 اما #عموم_سلب یعنی نفی و سلب، شامل همهی افراد است، مانند آن که گفته شود: "هیچکس نیامده است"؛ یعنی "نیامدن" را به همه نسبت میدهیم.
✴️@fegh_osoul_rafiee
❌❌❌❌ ظاهراً جریانی به شدّت #اَخبارگرا که گاه بر #منبر است و گاه دست به #قلم دارد -خودآگاه یا ناخودآگاه- مُروِّجِ #اخباریگریِ_بیضابطه شده است که #آفت_اسلام و #آفت_مسلمین و ازبینبرندهی #علوم_اسلامی است.
⚠️⚠️⚠️ #ترجمه_فارسی_کُتُب_حدیثی نه تنها سودی ندارد، بلکه حتماً #آفت است.
⛔⛔ اغلب روایات ما -به ویژه #روایاتِ_عقایدی و #روایاتِ_تاریخی، و #روایاتِ_فقهی- حتماً نیاز به پایش و پالایش و حلّ تنافیات و تناقضات است.
📌 حتی #روایات_اخلاقی نیز در بسیاری موارد نیازمند دقّت و تحلیل است...
✅ روایات همان طور که از حیث سند و کتاب باید از طریق معتبری به دست ما برسند، از حیث محتوا نیز باید از طریق معتبری به گوش ما برسند.
🔶️ #کُتُب_حدیثی و #روایات_منقول باید پس از #تحلیل_مُجتهدانه و #تفسیر_عالِمانه به مردم برسند...
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
⚠️⚠️⚠️ #ترجمه_فارسی_کُتُب_حدیثی نه تنها سودی ندارد، بلکه حتماً #آفت است. ⛔⛔ اغلب روایات ما -به ویژ
تعجّب است که عدّهای کار علمی و وزین بر روی #کُتُب_حدیثی و #روایات_منقول را کنار گذاشته، و روزی #أصول_الكافي ترجمه میکنند و روزی #بحار_الأنوار را و... .
آیا نمیدانند #علّامه_مجلسی -که نزدیک به ۵۰ تالیف به زبان فارسی دارد- خود متفطّن بوده است که بحارش برای اهل علم است، نه برای مردم؟!؟!
استاد آیت الله علیدوست (حفظه الله) در مورد #اَخبارگرایی بیضابطه و جریانِ #اَخباریگری میفرمایند:
"ما امروز با جریان #اَخباریگری مواجهیم؛ البته اَخباریّین معاصر، تقلید را انکار نمیکنند، اصولِ فقه را میپذیرند و کتاب هم مینویسند و سالها هم بحث میکنند؛ اما در مقام عمل و فتوا، گاه اثری از آن دیده نمیشود!
اخباریگری معاصر، فقط در عرصه فقه حضور ندارد، بلکه در غیر فقه هم وجود دارد؛ الان یک سری مُبلِّغ، منبری و نویسنده داریم که هر خبری (حدیثی) را ببینند بالای منبر، در تلویزیون و... میگویند؛ نه اقتضائات زمان و مکان را لحاظ میکنند و نه اقتضائات عقل را میبینند، و نه این روایت را در یک نظام حلقوی و هرمی سایر نصوص دینی مورد فهم قرار میدهند! اصولاً توان چنین کاری در آنها وجود ندارد!"
✴️@fegh_osoul_rafiee
✅ ادامهی شرح و تبیین #فوائد_الأصول مرحوم #محقق_میرزای_نائینی 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇🖕🖕