eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
326 دنبال‌کننده
332 عکس
76 ویدیو
218 فایل
این کانال به منظور بارگذاری صوت تدریس، و مطالب مهم علم "فقه" و "اصول" است.
مشاهده در ایتا
دانلود
❌❌⛔⛔ نظامِ خُشک و بی‌روحِ بُروکراتیکِ ارتباطِ همه‌جانبه‌ی علمی و معنویِ استاد و شاگرد در را روز به روز ضعیف‌تر و ضعیف‌تر کرده است... ⚠️⚠️ تنها پیکرِ نحیف و لاغری از مانده است.
❌❌❌ نظامِ ترمی‌واحدی آموزش، نمره‌ای‌شدنِ درس‌ها، شروح و ترجمه‌های سطحیِ فارسی، تعطیلیِ درس‌های آزاد، عدمِ انتخابِ آزادانه‌ی استاد، معیارهای حفظیِ درس‌ها، روزانه‌بودنِ بسیاری از مدارس علمیه و... از آسیب‌های جدّیِ است.
5.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌❌⛔⛔ نتیجه‌ی درس‌نخواندن، اصول‌نخواندن، کلام‌نخواندن، و عوام‌زدگیِ مُفرَط همین خزعبلات و پرت و پلاهاست... العیاذ بالله! ❌❌ اگر وجود مقدَّس مولی امیر المومنین (علیه السلام) -که غیرتُ الله است- این خُزعبلات و کفریّات را ببیند و بشنود چه واکنشی نشان خواهد داد؟!؟!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌❌⛔⛔ نتیجه‌ی درس‌نخواندن و عوام‌زدگی مُفرَط همین خزعبلات و پرت و پلاهاست... ❌❌ بالاخره گنبد، کرامت امام رضا (علیه السلام) است یا شیخ بهایی (رضوان الله علیه)؟!؟! بشمارید خشت‌های طلای گنبد را...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌❌⛔⛔ نتیجه‌ی درس‌نخواندن و عوام‌زدگیِ مُفرَط نقل داستان‌هایی است که بی هیچ ریشه و مستندی تنها برای گریاندنِ مردم بیچاره بیان می‌شود...
دوستان درس رسائل ۶! ✅ تاریخ و زمان امتحان شفاهی: ⚠️ عزیزانی که تاریخ ثبت‌شده‌ی امتحانشان تا قبل از تاریخ سه‌شنبه ۲۰ آذر است همگی حتما سه‌شنبه ۲۰ آذر ساعت ۱۲ ظهر، مدرس ۱۸ در ساختمان شماره‌ی ۱ تشریف بیاورند. ⚠️ عزیزانی که تاریخ ثبت‌شده‌ی امتحانشان بعد از ۲۰ سه‌شنبه آذر است همگی حتما یک‌شنبه ۲۵ آذر ساعت ۱۲ ظهر، مدرس ۱۸ در ساختمان شماره‌ی ۱ تشریف بیاورند. 📌تاریخ امتحان تنها همین دو روز است و در صورت غیبت، نمره‌ی صفر (-۰-) لحاظ خواهد شد. یاعلی
حجت‌الاسلام محی‌الدین محمدیان در مورد نگاه بلندِ دو مجتهد بزرگ، دکتر ابوالقاسم گُرجی و علامه‌ی بزرگوار دکتر سید جعفر شهیدی (رضوان الله علیهما) در مورد و در نقل می‌کند: سالها پیش خدمت استاد دکتر سید جعفر شهیدی رسیده بودم... که منشیِ ایشان خبر دادند که استاد ابوالقاسم گرجی پشت خطّ هستند... بعد از اتمام صحبت آن دو بزرگوار عرض کردم: خبرهایی درباره‌‌ی مجلس خبرگان است؟! استاد شهیدی فرمودند: "بله، چند نفر از آقایان سیاسیّون آمده بودند مرا مُجاب کنند که در انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌ نام کنم [که] جواب منفی دادم؛ آقایان خدمت آقای گرجی رسیده‌اند و به ایشان [نیز] پیشنهاد کرده‌اند که در انتخابات خبرگان ثبت‌نام کنند تا چند نفر غیرِ مُعمَّم و غیرِ مُلبَّس نامزد شوند تا در مجلس خبرگان، فقیهِ غیرِ مُعمَّم هم باشد؛ ایشان (استاد گرجی) به من (استاد شهیدی) خبر دادند که این دعوت و پیشنهاد را نپذیرفته‌اند، و تذکّر دادند که برخی دنبال این هستند تا فقیهِ کت‌ و شلواری عَلَم کنند تا بیرقِ از دوشِ روحانیّتِ حوزوی بیفتد، من ردّ کردم، [شما هم] مواظب باشید." [از استاد شهیدی] پرسیدم: استاد نظر خود شما در این‌باره چیست؟ فرمود: " دانش است، اما روحانیّت ؛ باید با این سلوک توأمان باشد." ✴️@fegh_osoul_rafiee
📚 ۱١١- قوله (ج۳، ص۳۰۳): و أما تعيين الموجب لخصوص المشترى المخاطب و القابل لخصوص البائع... . ✅ مرحوم در ادامه‌ی حاشیه‌ی شماره‌ی ۱۱۱ می‌نویسد: 🔷️🔸️ به طور کلی، آنچه در تحقّق عقد در عالَم خارج معتبر است این است که دو طرفِ عقد بر یک چیز توافق و تواطی داشته باشند تا این معامله به هر دو طرف گره بخورد و -که گفتیم- تحقّق یاید. 🔸️ پس، صحّتِ -در صورت عدم تعیین- به این خاطر است که غالباً بایع همان را که مشتری قبول کرده است قصد می‌کند، و شخص خاصّی را قصد نمی‌کند، و نیز دلیلی هم بر اعتبارِ تعیین وجود ندارد؛ از این رو، می‌تواند عرفاً به وکیل و فضول اِسناد داده شود. 🔹️ بر خلاف که غرضِ مالکانِ عقد غالباً به شخص خاصّ تعلّق می‌گیرد، و همچنین دلیل بر اعتبار تعیین نیز وجود دارد. و البته در نمی‌توان عقد را عرفاً به وکیل اِسناد داد، زیرا در عرف تنها به زوج و زوجه اِسناد داده می‌شود، نه به وکیل و فضولی. 🔶️🔹️ در ادامه می‌آورد: بنا بر این، و اشتراکی دارند و فرقی. 🔹️ اشتراکشان این است که هر دو هستند و "تواطی بر واحد" در هر دو معتبر است که توضیحش پیش از این گذشت. 🔸️ فرق و افتراقشان نیز این است که تعیین در معتبر است و در بیع معتبر نیست. 📌 فتأمّل في كلامه زيد في علوّ مقامه! در کلام ما تامّل کن شاید آن چه مرحوم فرموده است به کلام‌ ما برگردد، اگر چه ظاهرِ بعضی از فقرات کلامش بر کلام ما قابل انطباق نیست. ✴️@fegh_osoul_rafiee
✅ نسخه‌ای که حقیر بر طبق آن، شرح و تبیین مرحوم را تقدیم دوستان می‌کنم نسخه‌ی چاپ‌شده‌ی وزارت ارشاد اسلامی است که -بنا بر اطلاعاتِ روی جلد- به دست آقای سید مهدی شمس الدین تصحیح و تعلیق شده است، و در نرم‌افزار جامع فقه اهل بیت (علیهم السلام) نیز همین نسخه وجود دارد. 🔶️🔸️🔸️ این نسخه -به رغم زحماتی که حتماً جناب مصحِّح محترم متحمّل شده است- دارای اَغلاط فراوانی است؛ از این رو، می‌توان چندین نقد جدّی را به آن وارد دانست: 🔸️ اَغلاط در ضبط کلمات؛ به طوری که گاه این اطمینان را در ذهن خواننده می‌آورد که مُصحِّح محترم مطلب مرحوم را یا به صورت کلّی و یا به دُرُستی درنیافته است. 🔸️ علامت‌ ویرگول‌های فراوانی که کاملاً بی‌ضابطه به فاصله‌ی هر چند کلمه یک بار ثبت شده است. 🔸️ عاری‌بودن این نسخه از هر گونه "تعلیق"، در حالی که روی جلد، تعلیق هم ذکر شده است. و... . ✅ از این رو، این نسخه حتماً خود، نیاز به تصحیح جدّی دارد که حقیر -در کنار شرح و تبیین- مشغول تصحیح نیز هستم. ✴️@fegh_osoul_rafiee