وَ لَسْتُ أدري خبَرَ المِسْمَارِ
سَلْ صَدْرَها خزينةَ الأسْرار...
❌❌⛔⛔ نظامِ خُشک و بیروحِ بُروکراتیکِ #مرکزِ_مدیریتِ_حوزه ارتباطِ همهجانبهی علمی و معنویِ استاد و شاگرد در #حوزه_علمیّه را روز به روز ضعیفتر و ضعیفتر کرده است...
⚠️⚠️ تنها پیکرِ نحیف و لاغری از #سنّتهای_کهن_حوزه مانده است.
هدایت شده از محمد علی رفیعی | فقه و اصول
❌❌❌ نظامِ ترمیواحدی آموزش، نمرهایشدنِ درسها، شروح و ترجمههای سطحیِ فارسی، تعطیلیِ درسهای آزاد، عدمِ انتخابِ آزادانهی استاد، معیارهای حفظیِ درسها، روزانهبودنِ بسیاری از مدارس علمیه و... از آسیبهای جدّیِ #حوزه است.
5.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌❌⛔⛔ نتیجهی درسنخواندن، اصولنخواندن، کلامنخواندن، و عوامزدگیِ مُفرَط همین خزعبلات و پرت و پلاهاست... العیاذ بالله!
❌❌ اگر وجود مقدَّس مولی امیر المومنین (علیه السلام) -که غیرتُ الله است- این خُزعبلات و کفریّات را ببیند و بشنود چه واکنشی نشان خواهد داد؟!؟!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌❌⛔⛔ نتیجهی درسنخواندن و عوامزدگی مُفرَط همین خزعبلات و پرت و پلاهاست...
❌❌ بالاخره گنبد، کرامت امام رضا (علیه السلام) است یا شیخ بهایی (رضوان الله علیه)؟!؟!
بشمارید خشتهای طلای گنبد را...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌❌⛔⛔ نتیجهی درسنخواندن و عوامزدگیِ مُفرَط نقل داستانهایی است که بی هیچ ریشه و مستندی تنها برای گریاندنِ مردم بیچاره بیان میشود...
دوستان درس رسائل ۶!
✅ تاریخ و زمان امتحان شفاهی:
⚠️ عزیزانی که تاریخ ثبتشدهی امتحانشان تا قبل از تاریخ سهشنبه ۲۰ آذر است همگی حتما سهشنبه ۲۰ آذر ساعت ۱۲ ظهر، مدرس ۱۸ در ساختمان شمارهی ۱ تشریف بیاورند.
⚠️ عزیزانی که تاریخ ثبتشدهی امتحانشان بعد از ۲۰ سهشنبه آذر است همگی حتما یکشنبه ۲۵ آذر ساعت ۱۲ ظهر، مدرس ۱۸ در ساختمان شمارهی ۱ تشریف بیاورند.
📌تاریخ امتحان تنها همین دو روز است و در صورت غیبت، نمرهی صفر (-۰-) لحاظ خواهد شد.
یاعلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ علامه عسکری (رضوان الله علیه) وقف اهل بیت علیهم السلام...
✴️@fegh_osoul_rafiee
حجتالاسلام محیالدین محمدیان در مورد نگاه بلندِ دو مجتهد بزرگ، دکتر ابوالقاسم گُرجی و علامهی بزرگوار دکتر سید جعفر شهیدی (رضوان الله علیهما) در مورد #روحانیت و #فقاهت در #حوزه_علمیه نقل میکند:
سالها پیش خدمت استاد دکتر سید جعفر شهیدی رسیده بودم... که منشیِ ایشان خبر دادند که استاد ابوالقاسم گرجی پشت خطّ هستند... بعد از اتمام صحبت آن دو بزرگوار عرض کردم: خبرهایی دربارهی مجلس خبرگان است؟!
استاد شهیدی فرمودند: "بله، چند نفر از آقایان سیاسیّون آمده بودند مرا مُجاب کنند که در انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کنم [که] جواب منفی دادم؛ آقایان خدمت آقای گرجی رسیدهاند و به ایشان [نیز] پیشنهاد کردهاند که در انتخابات خبرگان ثبتنام کنند تا چند نفر غیرِ مُعمَّم و غیرِ مُلبَّس نامزد شوند تا در مجلس خبرگان، فقیهِ غیرِ مُعمَّم هم باشد؛ ایشان (استاد گرجی) به من (استاد شهیدی) خبر دادند که این دعوت و پیشنهاد را نپذیرفتهاند، و تذکّر دادند که برخی دنبال این هستند تا فقیهِ کت و شلواری عَلَم کنند تا بیرقِ #فقاهت از دوشِ روحانیّتِ حوزوی بیفتد، من ردّ کردم، [شما هم] مواظب باشید."
[از استاد شهیدی] پرسیدم: استاد نظر خود شما در اینباره چیست؟
فرمود: "#فقاهت دانش است، اما روحانیّت #سلوک؛ باید #فقاهت با این سلوک توأمان باشد."
✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#کتاب_البیع_شیخ_انصاری #حاشیة_المكاسب #آخوند_خراسانى #شروط_المتعاقدين #شرط_القصد 📚 ۱١١- قوله (ج۳، ص
✅ ادامهی شرح و تبیین حاشیهی ۱۱۱ #حاشیة_المكاسب مرحوم #آخوند_خراسانی 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
#کتاب_البیع_شیخ_انصاری
#حاشیة_المكاسب
#آخوند_خراسانى
#شروط_المتعاقدين
#شرط_القصد
📚 ۱١١- قوله (ج۳، ص۳۰۳): و أما تعيين الموجب لخصوص المشترى المخاطب و القابل لخصوص البائع... .
✅ مرحوم #آخوند_خراسانى در ادامهی حاشیهی شمارهی ۱۱۱ مینویسد:
🔷️🔸️ به طور کلی، آنچه در تحقّق عقد در عالَم خارج معتبر است این است که دو طرفِ عقد بر یک چیز توافق و تواطی داشته باشند تا این معامله به هر دو طرف گره بخورد و #ربط_بین_الاثنینی -که گفتیم- تحقّق یاید.
🔸️ پس، صحّتِ #بیع -در صورت عدم تعیین- به این خاطر است که غالباً بایع همان را که مشتری قبول کرده است قصد میکند، و شخص خاصّی را قصد نمیکند، و نیز دلیلی هم بر اعتبارِ تعیین وجود ندارد؛ از این رو، #بیع میتواند عرفاً به وکیل و فضول اِسناد داده شود.
🔹️ بر خلاف #نکاح که غرضِ مالکانِ عقد غالباً به شخص خاصّ تعلّق میگیرد، و همچنین دلیل بر اعتبار تعیین نیز وجود دارد. و البته در #نکاح نمیتوان عقد را عرفاً به وکیل اِسناد داد، زیرا #نکاح در عرف تنها به زوج و زوجه اِسناد داده میشود، نه به وکیل و فضولی.
🔶️🔹️ در ادامه میآورد: بنا بر این، #بیع و #نکاح اشتراکی دارند و فرقی.
🔹️ اشتراکشان این است که هر دو #عقد هستند و "تواطی بر واحد" در هر دو معتبر است که توضیحش پیش از این گذشت.
🔸️ فرق و افتراقشان نیز این است که تعیین در #نکاح معتبر است و در بیع معتبر نیست.
📌 فتأمّل في كلامه زيد في علوّ مقامه! در کلام ما تامّل کن شاید آن چه مرحوم #شیخ_انصاری فرموده است به کلام ما برگردد، اگر چه ظاهرِ بعضی از فقرات کلامش بر کلام ما قابل انطباق نیست.
✴️@fegh_osoul_rafiee