eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📽 ◾️نسبت مفهوم عدالت و شاخصه‌های دولت اسلامی 🎙 دکتر علی‌اصغر پورعزت 🔻انسان آزاد برابر، ممکن است میل به کمال یا قهقرا داشته باشد. هیچ کسی حق ندارد او را مجبور کند که به سوی کمال برود، ولی مسیر حرکت او به سوی کمال نباید توسط عوامل اجتماعی و شرایط اجتماعی مسدود گردد. 🔻یعنی عواملی چون فقر، فساد، تبعیض نباید به گونه‌ای در جامعه مستولی شوند که مانع حرکت انسان آزاد برابر به سوی کمال‌گرایی شوند. بنابراین، باید شرایط اجتماعی به گونه‌ای فراهم شود که جلوی حرکت کمال‌گرایانه افراد گرفته شود. این نگاه، خیلی با نگاه رویکرد قابلیت‌محور به فقر یا Capability approach اثر آمارتیاسن همگرایی دارد. 🔻می‌شود گفت که هر متغیری که بتواند بر جامعه و سیستم اجتماعی اثر بگذارد، در عدالت هم اثرگذار خواهد بود و در بین این متغیرها، متغیر سیستم حکمرانی و دولت و حکومت جایگاه ویژه‌ای دارد. دولت در هر سه شاخه قانونگذاری، اجرایی و قضایی می‌تواند بر عدالت اثرگذار باشد. 🔻می‌دانیم که قانون ظالمانه، اجرای نادرست و ناروا و قضاوت ناروا چطور می‌تواند کل جامعه را به قهقهرا بکشاند و فساد و تباهی را در جامعه پاگیر کند. بنابراین، نقش دولت‌ها در ایجاد عدالت یا ایجاد ستمگری به شدت پررنگ است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4294 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️شایسته‌­سالاری و شایسته‌گزینی از منظـر عقل و دین ✍️ محمدمهدی نادری قمی 🔻آیۀ ۱۰۵ سوره انبیا، از جمله آیاتی است که دلالت بر آن دارد که در سنّت الهی و اسلامی، عهده‌­دارشدن مسئولیت اداره و مدیریت اجتماعی، مناط و مدار آن صلاحیت و شایستگی است. 🔻این آیه اشاره می­‌کند که ارادۀ خداوند بر این قرار گرفته که حکومت و سروری و رهبری جهان، میراث صالحان و شایستگان باشد و آنان خواهند بود که بر اساس ارادۀ الهی، در نهایت بر این جایگاه تکیه خواهند زد: و محققا در زبور، پس از ذکر (تورات) نوشتیم که بندگان صالح من وارث (حکومت) زمین خواهند شد. 🔻با توجه به معنای کلمۀ «صالحون» در این آیه که معنای گسترده‌­ای دارد، همۀ شایستگی­‌ها به ذهن می‌آید؛ شایستگی از نظر عمل و تقوا، شایستگی از نظر علم و آگاهی، شایستگی از نظر قدرت و قوّت، شایستگی از نظر تدبیر و نظم و درک اجتماعی و سایر شایستگی­‌ها (همان، ج۱۳، صص۵۱۸-۵۱۵). 🔻 بنابراین، در مجموع می­‌توان نتیجه گرفت، این ادعا که «در نظام مدیریتی اسلام، ملاک تصدی و بکارگماری افراد در پست­ها و مناصب، شایسته‌سالاری است» با مراجعۀ به قرآن، کاملاً تأیید می­‌شود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3649 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
🌐 میزگرد: فقه انتخابات؛ مسائل و چالش ها 🔻با حضور اساتید: 1. حجت‌الاسلام دکتر سید سجاد ایزدهی 2. حجت‌الاسلام دکتر محسن ملک افضلی 3. حجت‌الاسلام دکتر روح الله شریعتی 4. حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار 5. حجت‌الاسلام دکتر سید احسان رفیعی علوی 6. حجت‌الاسلام دکتر محمد قاسمی 🔘 زمان و مکان: دوشنبه ساعت 13:30-15:30؛ دانشگاه باقرالعلوم، طبقه سوم، سالن جلسات 🌐 لینک وبینار: https://bbb01.dte.ir/b/mtj-k9n-gvy-5eh (با ورود به صفحه وبینار، از بخشش میهمان وارد جلسه شوید) 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
🔺منبع شناسی و روش شناسی فقه مقاومت 🎤 با حضور استاد عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ⏰ زمان: یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه، ۲۳، ۲۴ و ۲۵ خردادماه از ساعت ۱۸ الی ۲۰ 🏢 مکان: مشهد، صحن امام حسن مجتبی علیه السلام، ساختمان شماره دو دانشگاه علوم اسلامی رضوی، تالار شیخ بهایی 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
هدایت شده از میلاد پورعسگری
این کارگاه آموزشی که دومین کارگاه مسئله‌شناسی معنویت‌پژوهی است، با هدف ایده‌های پیشنهادی برای نگارش مقالات علمی- پژوهشی و پایان‌نامه در حوزۀ معنویت بوده، به صورت مجازی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با استفاده از لینک http://dte.bz/ethicsconf از مباحث آن بهره‌مند شوند. ترتیب برگزاری این کارگاه‌های آموزشی عبارت است از: دوشنبه 24 خرداد: - «مسئله‌شناسی معنویت‌پژوهی در ساحت کاربرد»، با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مسلم گریوانی، ساعت 10:30؛ سه‌شنبه 25 خرداد: - «مسئله‌شناسی معنویت در عرصۀ مطالعات تطبیقی»، دکتر بهزاد حمیدیه، ساعت 10:30؛ چهارشنبه 26 خرداد: - «مسئله‌شناسی معنویت در حوزۀ سبک زندگی و اخلاق»، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی علیزاده، ساعت 10:30؛ علاقه مندان به شرکت در این کارگاه‌ها، تا ساعت 14 روز یک‌شنبه (23 خرداد) فرصت دارند از طریق ارسال پیام به ایتا یا واتساپ به شماره 09900989031 برای حضور در این کارگاه ثبت نام نمایند و اعطاي گواهي‌نامه، منوط به حضور در هر سه جلسه است. هم‌چنین حضور در کارگاه پس از ثبت‌نام و دريافت تاييديه آن امکان پذير است. 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
🔺به همت گروه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه سلامی: 🔷 فراخوان مقاله همایش بین‌المللی منتشر شد 📌 محورهای همایش: ✅ هوش مصنوعی و قرآن ✅ فلسفه ذهن و قرآن ✅ انسان‌شناسی شناختی و قرآن ✅ روان‌شناسی شناختی و قرآن ✅ عصب‌شناسی شناختی و قرآن ✅ زبان‌شناسی شناختی و قرآن ✅ علوم رایانه‌ای و قرآن ✅ زبان‌شناسی رایانشی و قرآن 📅 مهلت ارسال مقالات به این همایش تا تاریخ 30 شهریورماه 1400؛ 📱کسب اطلاعات بیشتر : ۰9127370759 (آقای چقماقی) 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
37.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖥 پارت دوم 🔹حکمرانی دینی 🔻استاد خسروپناه برای تهیه‌ی فایل کامل اینجا را کلیک کنید 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia
30.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پارت اول 🔹الگوی اسلامی_ ایرانی پیشرفت 🔻استاد مسعود درخشان 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia
📋 ◾️رویکرد فمینیسم در آثار ادبی زنان (بخش دوم) ✍️ پروانه بیاتی؛ دکترای جامعه‌­شناسی، نویسنده و پژوهشگر حوزه زنان و خانواده 🔻از دهه نود، حضور زنان در ادبیات به نحو چشمگیری افزایش کمی و کیفی داشته است. این حضور تا حد زیادی توانسته انگاره­‌های جنسیتی و مردسالارانه غلط رایج در ادبیات گذشته ایران را تغییر دهد. 🔻اگرچه پس از مشروطه و در دوران معاصر بانوان همواره نقشی پر رنگ و اثرگذار در ادبیات ایران داشته‌­اند، اما این حضور طی چند دهه اخیر به حدی استوار و باورپذیر بوده که به تثبیت جایگاه زنان در ادبیات، همگام با مردان منجر شده است. حضور فعال زنان در عرصه ادبیات و خلق آثاری که از اندیشه و وجود آنان بر می‌­خیزد، به باور بسیاری مهم­ترین تاثیر را بر رویکرد مردانه در تاریخ ادبیات ایران گذاشته است و توانسته خط بطلان بر انگاره‌­های غلط موجود در ادبیات مردانه بکشد که سال­‌ها زن را موجودی ضعیف، ستم­‌پذیر، تحت سلطه، نیازمند، خطاکار و اغواکننده به تصویر کشیده است. 🔻نویسندگان زن معاصر با آگاهی کامل نسبت به حقوق و چالش‌­های زنان، ادبیات معاصر را در مسیری قرار داده‌­اند که دیگر القاء­کننده سلطه ­پذیری زنان نیست بلکه زن را منشاء اثر، عشق و قدرت می­‌داند. ادبیات امروز زنان بازتابی از چالش‌­های جهانی و دغدغه­‌های زنانه است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4300 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️گذار ناگزیر از صلح سرد به صلح گرم ✍️ علی‌اکبر علیخانی، دانشیار دانشگاه تهران 🔻در صلح سرد، کشور و حکومت، چه در بُعد داخلی و چه در بُعد بین‌المللی، دشمنان بسیاری دارد که از سه حالت خارج نیست: 🔻 نخست اینکه آنها به هر دلیلی از قبل وجود داشته‌اند یا ایجاد شده‌اند ولی حکومت نتوانسته یا نخواسته با تلاش از هر راهی این دشمنی را از بین ببرد یا کاهش دهد. 🔻دوم اینکه حکومت با رفتارها و مواضع و سیاست‌هایی که آنها را درست یا موجه یا ضروری می‌دانسته، باعث به وجود آمدن آن دشمنان و مخالفان شده است، 🔻سوم اینکه دشمنان بالقوه و رقبایی از قبل وجود داشته‌اند که رفتارها، مواضع و سیاست‌های حکومت آنها را بالفعل کرده و طرفدار را به بی‌تفاوت، رقیب را به مخالف، و مخالف را به دشمن تبدیل کرده است. 🔻صلح سرد برای جوامعی که دولت‌سازی در آنها صورت نگرفته یا دهه‌های متمادی با جنگ داخلی و آشوب روبه‌رو بوده‌اند به‌عنوان دوره‌ گذار به صلح گرم مطلوب است، اما برای جوامعی که قبلا در آنها دولت‌سازی صورت‌گرفته و جامعه تا حدی به مدنیت گذر کرده و نهادها و رویه‌های مستقر و شرایط نسبتا خوب برای پیشرفت داشته، بسیار خطرناک و نگران‌کننده است و نوعی پسرفت محسوب می‌شود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=3462 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش 1️⃣ ❇️ معرفی فلسفۀ فلسفه ▪️ فلسفه به معنای مابعدالطبیعه، علمی است که به موجود ازآن جهت که موجود است، می‌پردازد و خواهان دستیابی به حقایق موجودات است. طبیعی است برای کشف حقایق مرتبط با علم، باید از روش مناسب، که به اکتشاف بینجامد، بهره برد. روش علم فلسفه برای اکتشاف حقایق فلسفی، که حقایقی از منظر موجودیت بدون تقید به هر امر دیگرند، روش عقلی برهانی است. ▪️ دانش فلسفه یا مابعدالطبیعه و همچنین دانش های دیگر، با دسته ای از پرسش ها در باب حقیقت خود روبه رویند، که امروزه از آن با عنوان«فلسفۀ فلسفه» یا فلسفۀ هر علمی یاد می کنند. فلسفۀ هر علمی به مسائل درونی آن علم و بررسی صدق و کذب گزاره های درون آن نمی پردازد، بلکه به خود علم به سان امری عینی توجه می کند و در باب اینکه چنین علمی به مثابه دانشی نظام مند چگونه استوار می شود، به جست و جو و کاوش می پردازد. 🔳 پرسش های فلسفۀ هر علم 🔻پرسش هایی از این دست در فلسفه هر علمی مطرح اند: 1️⃣موضوع و محور بررسی و کاوش در آن علم چیست و آن علم دربارۀ چه چیزی سخن می گوید؟ 2️⃣غایت آن علم چیست؟ 3️⃣روش ویژۀ کاوش در آن علم کدام است؟ 4️⃣روش های عام علم چیست؟ 5️⃣آن علم از چه مبانی معرفت شناختی اساسی مرتبط با فلسفۀ علم برخوردار است؟ 6️⃣گسترۀ مسائل آن علم تا کجاست؟ 7️⃣نسبت آن علم با علوم دیگر چگونه است؟ 8️⃣ابزارهای مفهومی آن علم کدام اند؟ 9️⃣مبادی آغازین علم کدام است و چگونه تثبیت می شود؟ 🔟آن علم چه کارکردهایی دارد؟ ▫️ این پرسش ها، پرسش های کلان در باب هر علم اند که پاسخ بدانها موجب درک بهتر علم و پیشرفت در آن به لحاظ دستیابی به منطق و فضای کلان و نیز اجرای آن خواهد شد.
▫️بنابراین علم فلسفه به عنوان علمی نظام مند، با پرسش هایی این چنین روبه روست، که از مجموعۀ آن ها با عنوان «فلسفۀ فلسفه» یاد می شود.

📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 15_16 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽منظومه فکری امام ❇️ فصل و وصل و مردمسالاری سکولار در اندیشه امام خمینی(ره) 🎙مهدی جشیدی؛ عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 💢 بیشتر بخوانید: 🔹 tn.ai/2515431 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
39.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پارت اول 🔹مفهوم شناسی پدیده سلبریتیسم 🔻دکتر احمد اولیایی 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia
📋 ◾️واژگونی جایگاه زن در سینمای جهان و ایران ✍️ امیر حسین قزل ایاغ؛ طلبه سطح 4 🔻اگر باور داشته باشیم که مهمترین فلسفه‌ی غرب در سده‌ی اخیر، اقتصاد بوده، متوجه می‌شویم که سینمای امروز هم غالباً در پی تجاری سازی و کسب درآمد است. تهیه کننده و سرمایه گذار اثر، اگرچه جنبه‌ی هنری اثر را مد نظر دارد، اما بیش از آن به بازگشت سرمایه‌ی خود به همراه سودش می‌اندیشد. 🔻دسته‌ی اول آثاری که با نگاه تجاری تولید می‌شوند، آثاری هستند که به وضعیت موجود جامعه می‌پردازند تا هم‌ذات پنداری مخاطب را جلب کنند. اگر مخاطب مشکل مالی داشته باشد، به زندگی فقرا می‌پردازد و رویای آنان را نمایش می‌دهد. 🔻اگر مخاطب به دنبال لذت و رفاه باشد، داستان نویس، امکان تجربه‌ی رفاه را به او می‌دهد. این دسته از تولیدات، فرهنگ موجود را تکرار و تقویت می‌کند و حتی تشدید می‌کند. در این مدل، احتماًل اصلاح حداقلی است. برای مثال با فیلم‌هایی روبرو می‌شویم که به توضیح مسائل زنان می‌پردازد. 🔻مانند زن آزاد مستقل که زندگی بسیار خوبی بدون همسرش دارد. این فیلم‌ها تسکینی بر درد زنانی است که فرصت ازدواج مناسب را از دست داده‌اند و التیامی به ایشان است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4304 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️گذار از فقه فردی به فقه نظام رمز تحقق دولت‌سازی اسلامی ✍️ دکتر عبدالحسین خسروپناه 🔻وقتی بخواهیم از موضع فقه نظام و فقه کلان‌نگر به موضوع مدارس غیرانتفاعی بپردازیم، ابتدا باید به چند سوال پاسخ دهیم و چند احتمال را بررسی کنیم بعد به حکم برسیم. 🔻شما فرض کنید با یک نظام آموزش و پرورشی مواجهید که تفکرات لیبرالیستی بر آن حاکم شده، به اسم کمک به مدارس دولتی، یکسری مدارس دیگر راه انداخته‌اند، از آن طرف کیفیت علمی مدارس دولتی روز به روز کاهش پیدا می‌کند و از آن طرف مدارس غیرانتفاعی رشد می‌کند و خانواده‌هایی که می‌خواهند فرزندان‌شان تحصیل خوبی داشته باشند، مجبور می‌شوند پول قرض کنند و فرزندان‌شان را در مدارس غیرانتفاعی ثبت‌نام کنند. 🔻اینجا و با این نگاه کلان، راه‌اندازی مدارس غیرانتفاعی جایز نیست. اما حالا شما فرض دوم را در نظر بگیرید؛ کیفیت مدارس دولتی سرجایش باشد اما یکسری مدارس شکل بگیرد که زمین هم از بنیاد مستضعفان بگیرد، امکانات دولتی هم بگیرد برای اینکه استعدادهای خاص‌تر را که پتانسیل آورده‌های بیشتری برای کشور دارند، به صورت ویژه‌تری آموزش دهد، بحث هم رانت شخصی و خانوادگی نیست، خب! در این فرض، مدارس غیرانتفاعی جایز است. 🔻 حالا در همین فرض دوم، اگر رانت فردی و خانوادگی وارد شد، یعنی شخص به این بهانه شروع کرد به ویژه‌خواری، باز این موضوع حکم عدم جواز پیدا می‌کند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=3614 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش 2️⃣ ❇️ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه 🔹 مباحث فلسفۀ فلسفه را از منظری می توان به دودستۀ مسائل روشی و معرفت شناختی، و مسائل محتوایی تقسیم کرد. مباحث روشی و معرفت شناختی، ناظر به آن دسته نکات و تأملاتی اند که شیوۀ بررسی و کاوش علم فلسفه و مبانی اساسی معرفت شناختی آن را بررسی می کنند، همچون روش خاص علم فلسفه، روش عام قابل استفاده در فلسفه و دسته ای از مباحث روشی مطلق مرتبط با مسائل فلسفۀ فلسفه که در همۀ علوم برهانی و به ویژه در فلسفه به کار می روند. 🔹 مباحث محتوایی نیز ناظر به تحقیقاتی اند مرتبط با اموری در باب فلسفه که مضامین روشی و معرفت شناختی ندارند و یا چندان به لحاظ روشی و معرفت شناختی چشمگیر نیستند، مانند موضوع فلسفه، تعریف فلسفه، امکان فلسفه و ضرورت آن، مبادی آغازین فلسفه، کارکردهای فلسفه، گسترۀ دانش فلسفه و مسائل آن و نسبت فلسفه با علوم دیگر. 🔹برخی مباحث را در عین اینکه باید در معرفت شناسی، به معنای دقیق آن، مطرح کرد، در مباحث فلسفۀ فلسفه نیز می توان کاوید؛ زیرا از مباحث پایه ای فلسفۀ فلسفه نیز هستند. 🔹فلسفه نسبت به علوم دیگر اعم العلوم و علم کلی است، و به طور طبیعی این امر با بداهت موضوع علم فلسفه، یعنی موجود، گره می خورد. بداهت مفهوم موجود به موضع گیری دیگری وابسته است که در باب مفاهیم بدیهی باید صورت گیرد. از این رو مسئلۀ معرفت شناختیِ معیار بداهت مفاهیم در تصورات را باید جزو مباحث فلسفۀ فلسفۀ اسلامی نیز قرار داد. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 16_19 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
45.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 تفاوت ويژگيهای مرگ، با ( NDE) ⭕️ به مناسبت پخش برنامه "" از شبکه چهار سیما ✍️ استاد ، جلسه اول 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📽 ◾️تبیین نقش دولت در برقراری عدالت سایبرنتیک (بخش اول) ✍️ مهندس محمدعلی شکوهیان راد 🔻امروز افراد با جریان اطلاعات مرتبط هستند و از آن اثر می‌پذیرند. افراد در برخورد با اطلاعات و مواجهه با اطلاعات سه گام طی می‌کنند: 🔻 براساس آن باور، تصمیم می‌گیرند و بر طبق آن تصمیم اقدام می‌کنند. از آنجا که این سه گام مبتنی بر اطلاعات است، شما می‌توانید از ابتدا اطلاعات را به‌گونه‌ای در جامعه کنترل کنید که درنهایت اقدام افراد همان شود که شما از ابتدا می‌خواهید. 🔻این روند، ثبات خیلی بیشتری نسبت به مدل قبلی در طرح‌ریزی حاکمیت دارد، چون فرد تصور می‌کند خودش به این نتیجه رسیده است. درنتیجه اصرار دارد و به‌نوعی بر آن تصمیمی که به آن رسیده است، تعصبی دارد و می‌خواهد حتما اقدام در آن راستا را محقق کند. 🔻به صورت مشخص امروز فضای سایبر به‌عنوان چارچوب عملیاتی دانش سایبرنتیک، کاملا نظری است و در حوزه علوم انسانی از آن بحث می‌شود، نه حوزه فنی مهندسی. امروزه جایی که به‌عنوان نقطه اصلی کنترل جریان آگاهی در هر کشوری مطرح است، فضای سایبر آن کشور است که طبیعی است حاکمیت برای آن طرح‌ریزی کند و آن را به‌عنوان ثقل طرح‌ریزی حاکمیت در جامعه خودش در نظر بگیرد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4308 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️اینستاگرام و استفاده تجاری از اطلاعات کاربران ✍️ نازنین عندلیبی، استادیار مدرسه اطلاعات در دانشگاه میشیگان 🔻ظاهرا آنچه که مردم در «فروشگاه» اینستاگرام می‌بینند، بر اساس توصیه الگوریتم این پلتفرم شخصی سازی شده‌اند که تعیین می‌کند فرد از چه چیزهایی خوشش می‌آید و به خرید چه چیزهایی تمایل دارد. 🔻مشخصه‌های اجتماعی اقتصادی، جنسیت، سن، نژاد و سایر مشخصات چه تاثیری بر محتوایی دارد که این پلتفرم در دکمه فروشگاه خود به کاربران توصیه می‌کند؟ کدام اقلام هستند که توصیه می‌شوند و در آنجا به نمایش در می‌آیند؟ 🔻 کاربران اینستاگرام ممکن است بسیار جوان و مثلا ۱۳ ساله باشند، یعنی همان سنی که برای گشودن یک حساب کاربری الزامی است. این شخصی سازی در مورد کودکان چگونه کار می‌کند؟ 🔻یک نکته مهم مواردی است که مردم در اوج لحظات آسیب پذیری خود توصیه‌هایی را برای خرید اقلامی مشخص دریافت می‌کند. به اشتراک گذاری یا جستجوی اطلاعات در یک پلتفرم شبکه اجتماعی تجربه‌ای دشوار و شخصی است و وقتی این پلتفرم با کمک درکی که الگوریتم‌ها به آن رسیده‌اند از این تجربیات سود می‌برد- که ممکن است دقیق باشد یا نباشد- این مسئله مشکل آفرین می‌شود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=3432 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net