فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅#اختصاصی
🎬#موشن_گرافی
🔻دلایل صلح امام حسن(ع)
💠رهبرمعظم انقلاب
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_حسن(ع) #صلح #رهبری #فکرت
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻بررسی کارنامه جامعهشناس فیلسوف
🔸«جامعهشناس فیلسوف» پروندهای است درباره عمق و گستره دانش منوچهر آشتیانی که اساتیدی چون ابراهیم فیاض، میثم سفیدخوش، رضا ماحوزی، اسماعیل خلیلی و دیگران جنبههای مختلف اندیشه و آرا ایشان را بررسی کردند.
🔸همچنین در این پرونده فصلی از کتاب درآمدی بر تاریخ جامعهشناسی شناخت که به زودی از سوی انتشارات نگاه نو منتشر خواهد شد آمده است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #جامعه_شناسی #فیلسوف
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2711
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻بررسی کارنامه جامعهشناس فیلسوف
🔸«مدرنیته ایرانی، مدرنیته ناتمام» عنوان پرونده تاریخ شماره سیام فرهنگ امروز است که تاملاتی تاریخی- فلسفی در باب رویکرد ایرانیان به مدرنیته است.
🔸 فرهنگ امروز در این پرونده درصدد یافتن نواقص موجود در فرایند مدرنیته خواهی ایرانی در دو سده گذشته بوده و این پرسش را مطرح کرده است که رویکرد ایرانیان به مدرنیته در دوران پساانقلاب چه تغییراتی نسبت به گذشته داشته است؟
🔸در این پرونده حامد صفاریان گفتوگویی اختصاصی با کریستیان هفمان ترتیب داده است.
🔸 هفمان که به تازگی کتاب دیالکتیک مدرنیته را منتشر کرده است از اساتید همکار در دانشگاه هاگن آلمان است و در زمینههای فلسفه کلاسیک آلمانی به خصوص هگل، اخلاق، فلسفه تاریخ و متافیزیک تحقیق میکند.
🔸او در این گفتوگو از منظر دیالکتیک هگلی، مدرنیته ایرانی و انقلاب اسلامی را تفسیر کرده است. همکاران دیگر این پرونده موسی اکرمی، مهدی فدایی مهربانی، محمد زارع و مصطفی بستانی هستند که هر کدام به طور مفصل بحثهایی را پیرامون موضوع مد نظر مطرح کردهاند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #جامعه_شناسی #فیلسوف
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2711
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻قناعت و آثار آن در زندگی
🔹 قانع بر اساس آنچه اهلالبیت(ع) در بیان آن فرمودهاند، نیازمندی است که به هرچه به دستش داده شود، بسنده میکند.
🔹این حالت ناظر به حوزه مصرف است، نه تولید؛ لذا، در تضاد با حوزه تولید و کار و کوشش نیست.
🔹بنابراین، شخص میتواند قانع در مصرف باشد و به همانچه در دست دارد برای مصرف بسنده کند، و دست به سوی دیگری برای بهبود وضعیت خویش دراز نکند، ولی برای بهبود کار و زندگیاش تلاش کند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اهل_بیت #قناعت #زندگی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2708
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻قناعت و آثار آن در زندگی
🔹اگر اصطلاح قناعت به حوزه مصرف توجه دارد، باید گفت که آیاتی دیگر همین معنا را میرساند، از جمله آیه: گفت: هفت سال پىدرپى مىکارید؛ پس از آنچه درو کردید- جز اندکى را که مى خورید- باقی را در خوشهاش واگذارید.(یوسف، آیه ۴۷)
🔹به این معنا است که انسان باید کار و تلاش در تولید داشته باشد، ولی در هنگام مصرف میانهروی و قناعت را در پیش گیرد تا از مشکلات عبور کند.
🔹از این آیه و همانند آنها میتوان دریافت که از نظر قرآن، بهترین سبک زندگی اقتصادی این است که انسان میبایست در تولید بسیار فعال و پرکار و پرتلاش وارد شود تا بیشترین تولیدات از جمله در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی داشته باشد.
🔹در مصرف مواد غذایی میبایست تعادل را در نظر گیرد و هرگز اسراف و تبذیر نکند، بلکه در حوزه مصرف، به اندک آن بسنده نماید تا بخشی را برای آینده ذخیره کند؛ چرا که فردا هم روز خدا است. کسی که در مصرف قناعت نداشته باشد، با مصرف زیاد در یک روز یا ماه، ممکن است برای روزها و ماههای دیگر سال چیزی نداشته باشد و چنین روحیه و رویهای نادرست است.
🔹بدون پیشبینی آینده و در نظر گرفتن آن، مصرف همه محصولات و تولیدات میتواند مشکلاتی را در آینده موجب شود.
🔹نکته مهم اینکه قناعت هیچگاه به معنی تنبلی و مسئولیتگریزی نیست بلکه به تعبیری، در مصرف و زندگی پای خود را به اندازه گلیم خویش دراز کردن و چشم نداشتن به مال و ثروت دیگران است، اما در عین داشتن چنین روحیهای، انسان باید همواره برای زندگی و رفاه بهتر – در چارچوب عقل و شرع – تلاش کند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اهل_بیت #قناعت #زندگی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2708
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻ترسوها علیه عقلانیت و منافع ملی
🔸مواردی وجود دارد که نشان میدهد آنجایی که کشور در مقابل دشمن عقب ننشسته چه تفاوت و نتیجهای حاصل شده است.
🔸برای دانستن این موارد البته نیازی نیست که خیلی به سالهای قبل برگردیم چراکه در جریان همین ماجرای فشار حداکثری حداقل دو نمونه واضح وجود دارد که اگر ایران عقب نشسته بود معلوم نبود چه اتفاقاتی در کمین است.
🔸برای مثال در جریان تعرض پهپاد جاسوسی و چندصد میلیون دلاری آمریکا به خاک ایران به صورتی واضحی مشاهده شد اگر واکنش بهموقعی صورت نگرفته بود، کشور ممکن بود تا آستانه درگیری نظامی هم پیش برود.
🔸در ماجرای بعدی و در جریان توقیف نفتکش گریس یک توسط نیروی دریایی بریتانیا هم به آشکارترین شکل ممکن مشاهده شد که اگر استنا ایمپرو توقیف نمیشد، هرگز امکان آزادی نفتکش ایرانی با مذاکره و خواهش و تمنا وجود نداشت و چهبسا دیگر هیچ کشتی و نفتکشی متعلق به ایران امکان حرکت در آبهای بینالمللی را نداشت.
🔸ناگفته نماند ارسال نفتکشهای متعدد به ونزوئلا در ماههای اخیر تنها یکی از دستاوردهای آن مقاومت و واکنش متقابل است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عقلانیت #منافع_ملی #ترس #دشمن
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2714
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻ترسوها علیه عقلانیت و منافع ملی
🔸«اگر جام زهری باید نوشید، قبل از آنکه کیان نظام و مهمتر از آن، استقلال و تمامیت ارضی کشور در مخاطره قرار گیرد، باید نوشیده شود.»
🔸مهمترین عبارت نامهای با عنوان مشهور جام زهر است که صد و اندی از نمایندگان مجلس ششم خطاب به رهبر انقلاب نوشتند و از ایشان خواستند که از مواضع اصولی خود عقبنشینی کنند.
🔸حتما میپرسید چرا؟ آنها در ابتدای آن نامه توضیح داده بودند: «شاید در تاریخ پر فراز و نشیب معاصر ایران، هیچ زمانی را به حساسیت امروز نتوان یافت.
🔸تنها با تسامح میتوان وضعیت ایران را در زمان اشغال در جنگ جهانی دوم یا پیش از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ با وضع کنونی قابل مقایسه دانست که در اولی با قطع هرگونه امید در داخل، عامل خارجی سرنوشت کشور را رقم زد و در برهه دوم اراده و تدبیر و دوراندیشی حضرت امام خمینی و اتکا به مردم کشور را نجات داد.
🔸اما شاید دوره کنونی از این لحاظ بیمانند باشد که شکافهای سیاسی و اجتماعی با تهدید خارجی و برنامه آشکار دولت ایالات متحده آمریکا (بهعنوان قدرتی که در برابر خود مانعی نمیبیند) برای تغییر نقشه ژئوپلیتیک منطقه همزمان شده و نظام ناچار به کنش و واکنش در برابر این برنامه است.»
🔸درست حدس زدید، در این نامه اصلاحطلبان از رهبری خواسته بودند در مقابل ایالات متحده عقب نشسته و اساسا کشور را به نقطهای ۱۸۰ درجه عکس آنچه در طول انقلاب بوده، ببرند.
🔸این نامه در آن روزها حرفوحدیثهای زیادی بهپا کرد و هرچند در حاکمیت توجهی به آن نشد اما نتایج تفکری مشابه آنچه در نامه یادشده آمده بود، در جریان مذاکرات هستهای در همان سالها مشاهده شد.
🔸زمانی که ایران در جریان نشستهایی در بروکسل و تهران در مهرماه سال ۱۳۸۲، با تعطیلی و پلمب کارخانههای مربوط به صنعت هستهای خود موافقت میکند و البته اجرای پروتکل الحاقی را هم بهصورت داوطلبانه میپذیرد اما در عین ناباوری به جای مساعدت از سوی غرب، بدعهدی و فشارهای مداوم و مضاعف میبیند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عقلانیت #منافع_ملی #ترس #دشمن
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2714
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻سیره معصومین(ع)، راهنمای ایجاد نظام سیاسی و اقتصادی
🔹گفتوگو درباره گستره رسالت پیامبر بحث نظری است و دو سند قابلاتکا در اختیارداریم؛ یکی نقل است یعنی به قرآن، سنت و فرمایشات معصومین(ع) مراجعه کنیم و ببینیم آنها چه رسالتی را برای پیامبر تعریف کردهاند.
🔹سند دیگری که در اختیار داریم عقل است.
🔹وقتی پیامبری مبعوث میشود عقل میتواند درک کند که آیا این پیامبر در ساحت اقتصاد و سیاست برنامهای دارد یا نه؟ در واقع اگر پیامبری خاتَم و خاتِم باشد عقل قادر است بر وجود او صحه بگذارد.
✍️نویسنده: آیتالله ابوالقاسم علیدوست
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #اقتصاد #امامان_معصوم(ع)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2722
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻سیره معصومین(ع)، راهنمای ایجاد نظام سیاسی و اقتصادی
🔹قطعاً یکی از رسالتهای پیامبر اصلاح اعتقادات و باورهاست ولی وظیفه دیگر پیامبران آوردن شریعت (حلال، حرام و…) است و ما در دین احکام مختلفی داریم.
🔹هرچند درباره گستره شریعت در میان متفکران اختلافنظر وجود دارد ولی همه آنها گستره وسیعی برای شریعت قائلاند.
🔹او با اشاره به اینکه رسالت دیگر پیامبر زنده کردن اخلاق است گفت: پیامبر منظومهای از اخلاق ساخته است و سطح درک و برداشت انسانها از اخلاق و زیست اخلاقی را بالا برده است.
🔹رسالت دیگر پیامبر آشنا کردن مردم با تاریخ و معارف است چنان که بخشی از قرآن به بیان روایتهای تاریخی اختصاص دارد.
🔹رسالت دیگر تربیت نیرو است و نهایتاً تشکیل حکومت صالح، به مقداری که میسر است، هم از اهداف رسالت پیامبر اکرم است و اگر آموزههای پیامبر دچار انحراف نمیشد به تمدن بزرگ میرسیدیم.
✍️نویسنده: آیتالله ابوالقاسم علیدوست
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #اقتصاد #امامان_معصوم(ع)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2722
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻زیباییهای اخلاقی در مکتب امام حسن مجتبی(ع)
🔸عقل و علم مهمترین ویژگی امت اسلام است.
🔸تا به چیزی یقین نکردهاند و حقانیت آن را درک نکردهاند، نسبت به آن عملی ندارند و بر آن هستند تا مبتنی بر علم نه ظن و بر اساس عقل نه جهل عمل کنند.
🔸این علم که با دستهبندی دادههای بیرونی در قالب تفکر و سپس عرضه آن به داشتههای درونی فطری به عنوان تعقل به دست میآید، انسان را با حقایق آشنا میکند و نیز جهتگیری قلبش را سامان میدهد تا گرایش به حق و گریزش از باطل داشته باشد.
✍️نویسنده: فرشته محیطی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اخلاق #علم #عقل #امام_حسن_مجتبی(ع)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2720
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻زیباییهای اخلاقی در مکتب امام حسن مجتبی(ع)
🔸از منظر تعالیم قرآن، دنیا مزرعه آخرت است و آنچه اصالت دارد آخرت و زندگی اخروی است؛ اما این زندگی اخروی در همین دنیا ساخته میشود و اگر کسی نتواند در دنیا، آخرتش را بسازد، در آخرت دست خالی خواهد بود.
🔸هر کاری که انسان میکند در شاکله و شخصیت وی تاثیرگذار است و او را خدایی یا فرشتهگونه میکند یا موجب سقوط در مرتبه حیوان و جماد میشود.
🔸دنیا فرصتی استثنایی برای انسان است و باید از آن به خوبی بهره گیرد؛ اما این بهرهگیری به معنای محبت و علاقه به دنیا نیست به طوری که بخواهد هر چیزی را برای خود جمع کند و با تکاثر و زیادتخواهی دیگران را محروم کند، بلکه کوثر حقیقی آن است که انسان با انفاق مال و صدقات در اشکال گوناگون، آخرت را برای خویش فراهم آورد.
🔸از این رو عفو و گذشت از مال و حق خویش و نیز اقامه عدالت و دادن حق هر کسی به میزان سهم مشخص الهی موجب میشود که انسان به تقوایی دست یابد که معیار سنجش انسان در قیامت است(حجرات، آیه ۱۳)؛ زیرا این تقوا همان حق مطلق است که انسان میبایست با کارهایش در دنیا آن را به دست آورد و عبادت در چارچوب اسلام نیز تامینکننده همین امر است.(بقره، آیه ۲۱)
🔸امام حسن مجتبی(ص) درباره تحقق زهد در شخص به دو امر معرفت و محبت اشاره میکند و میفرماید: مَنْ عَرَفَ اللهَ أحَبَّهُ، وَ مَنْ عَرَفَ الدُّنْیا زَهِدَ فیها؛ هرکس خدا را بشناسد، (در عمل و گفتار) او را دوست دارد و کسی که دنیا را بشناسد آن را رها خواهد کرد. (کلمه الامام حسن، ج۷، ص۱۴۰)
✍️نویسنده: فرشته محیطی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اخلاق #علم #عقل #امام_حسن_مجتبی(ع)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2720
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻دوستی و دشمنی در اسلام
🔹کسانی که اظهار بیطرفی میکنند معمولاً به باطل تمایل دارند همیشه عدهای در جامعه هستند که اظهار میکنند ما بیطرفیم و کاری به کار کسی نداریم و فقط زندگی خودمان را میکنیم.
🔹گاهی این فراد از نظر جمعیت هم بر اهالی جبهه حق و اهالی جبهه باطل غلبه پیدا میکنند.
🔹این افراد میگویند که ما به دنبال زندگی خودمان هستیم و نمیخواهیم وارد درگیریها بشویم. البته این افراد به دلیل سرکوب کردن عقل بیدارگر خود و به دلیل تمایل زیادی که به مادیات نشان میدهند معمولاً سر بزنگاه به سمت دشمن حرکت میکنند و به جبهه دشمن میپیوندند.
✍️نویسنده:حجت الاسلام رضا غلامی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #دوستی #دشمنی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2717
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻دوستی و دشمنی در اسلام
🔹دوستی با دشمنان اسلام، انسان را به شک و دو دلی درباره حق دچار میکند نباید این حقیقت را از نظر دور داشت که کسانی که با دشمنان به ویژه منافقین طرح دوستی میریزند، تدریجاً درباره حق دچار شک و دودلی میشوند.
🔹حتی دوستی با افراد به ظاهر بیطرف و خنثی هم میتواند در انسان شک و دودلی بوجود بیاورد و یکی از مهمترین دلیل آن نابینایی ای است که در نتیجه دوستی با دشمن به انسان عارض میشود.
🔹 امام علی (ع) میفرمایند: «مَنَ عَمِیَ عمّا بینَ یَدَیهِ غَرَسَ الشَّکَّ بینَ جَنبَیهِ» یعنی هرکه از دیدن آنچه در برابر اوست نابینا باشد، نهال شکّ را در میان دو پهلوی خود (سینه اش) بنشاند. (غرر الحکم: ۸۸۵۵)
🔹 از طرف دیگر، معمولاً دوستی با دشمن انسان را به گردنکشی در برابر حق و فسق و گناه میکشاند و همین امر هم در ایجاد شک و دو دلی تأثیر به سزایی دارد. امام علی (ع) میفرمایند: مَن عَتا عن أمرِ اللّه ِ شَکَّ» یعنی هر که درباره خدا گردن کشی کند، دستخوش شکّ شود. (الکافی: ۲/۳۹۲/۱)
🔹اسلام به دنبال پایان دادن به دشمنیهاست در تاریخ هست که در جنگ صفین یاران امام علی (ع) میگفتند، که چرا در نبرد صفین درنگ میکنی و به آنان اجازه جنگ نمیدهی! امام (ع) در پاسخ فرمودند: یعنی اما این که میگوئید که این درنگ به این سبب است که مرگ را ناخوش میدارم، به خدا سوگند، باکی ندارم که من به سراغ مرگ روم یا مرگ به سراغ من آید.
🔹اما این که میگوئید که در پیکار با مردم شام دچار تردید شدهام، به خدا سوگند، هیچگاه جنگ را حتی یک روز به تأخیر نینداختم مگر به آن امید که گروهی از مخالفان به من پیوندند و به وسیله من هدایت شوند. و با چشمان کم سوی خود پرتوی از راه مرا بنگرند و به راه آیند. چنین حالی را دوست تر دارم از کشتن ایشان در عین ضلالت، هرچند، خود گناه خود به گردن گیرند.
🔹 پس همانطور که ملاحظه میفرمایید، اصل در اسلام تلاش و مجاهدت برای پایان دادن به دشمنیها و هدایت و جذب کسانی است که از سر نادانی به دشمنی علیه جبهه حق روی آورده اند.
🔹 لذا آغوش جبهه حق به روی کسانی که توبه واقعی میکنند و ضمن اصلاح گذشته به دنبال پیوستن به جبهه حق هستند همیشه باز است.
✍️نویسنده:حجت الاسلام رضا غلامی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #دوستی #دشمنی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2717
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
31.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅#اختصاصی
🎬#ویدئوکلیپ
🔻شغل جدید سربازان خردسال
▪️قسمت پنجم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #فرهنگ #سواد_رسانه
🔺لینک قسمت چهارم:
https://eitaa.com/fekrat_net/2346
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻امام حسین (ع) در صدد ایجاد جامعه عدل در پرتو عقلانیت بود
🔸امام بهسوی سرزمینهای ایران که در آنها تعصب قبیلهای و نفوذ بنی امیه کمتر بود (عراق امروز)، حرکت کردند؛ اما سپاهیان یزید راهشان را مسدود ساختند.
🔸توجه کنید که کربلا بخشی از سرزمینهای تصرفشده اعراب از ایران بود و مدائن که اکنون نزدیک کربلا و نجف است، زمانی پایتخت ایران بوده است.
🔸امام حسین(ع) از سرزمین مادری عربی (عربستان)، به طرف ایران حرکت کردند، اما راهشان به سوی ایران مسدود شد و نبرد در همان سرزمین رخ داد. در واقع سیدالشهدا (ع) در ایران آن روزگار شهید شدند.
🔸عجیب است که این نکته، از سوی مورخان مورد غفلت واقع شده است.
🎤گفت وگو با: دکتر علیاصغر پورعزت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_حسین(ع) #عدالت #عقلانیت #جامعه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2630
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻امام حسین (ع) در صدد ایجاد جامعه عدل در پرتو عقلانیت بود
🔸در رویکردهای ایدئولوژیک که ربطی به باورهای ایمانی ندارد، بر ضرورت قیام و تهاجم و جنگ تأکید میشود.
🔸 در اینگونه رویکردها، حتماً باید گروهی نظیر پرولتاریا قیام کند و سرمایهداری را کنار بگذارد؛ ولی در اسلام، ضرورت رعایت مردم و احقاق حق، به طور جدی مانع از تمایل به هرج و مرج میشود و حق سرمایهدار نیز تا جایی که خطا نکرده، محترم است.
🔸عدالتخواهی، صرفاً از طریق قیام مسلحانه و کشت و کشتار نیست. چهبسا که این روش برای نیل به عدالت، به بیعدالتی بیانجامد. شما یک بررسی بفرمایید که آیا در جریان انقلاب، همه رفتارها و همه انتقامگیریها، عادلانه بودند؟ در جریان انقلاب ما، هم توسط موافقان و هم مخالفان انقلاب، بیعدالتیهایی صورت گرفت. خیلی از گروهها و گروهکهایی که در ادعا، طرفدار انقلاب بودند، در جریان انقلاب مرتکب جنایت شدند؛ هم در جریان انقلاب و هم بعد از پیروزی انقلاب.
🔸 در مرام اهل بیت، تاکید میشود که به هیچ وجه نمیتوان از طریق ستم به عدالت رسید.
🔸وقتی میگوییم «از ستم نمیتوان به عدالت رسید»، یعنی چه؟ یعنی شما هیچ مسیر پیشبینی نشده و آشوبطلبانهای را نمیتوانید برای میل به عدالت، در پیش بگیرید. اگر آشوب پیش آمد چه؟ اگر آشوب پیش آمد، شما باید از جناح حق، حمایت کنید؛ چه طرفدار شما باشند و چه مخالفتان.
🔸اینکه آیا همیشه ابتدائاً برای میل به عدالت، میتوان فضا را مشوش کرد و انقلاب کرد و غیره، خودتان عقلانی قضاوت کنید.
🎤گفت وگو با: دکتر علیاصغر پورعزت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_حسین(ع) #عدالت #عقلانیت #جامعه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2630
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻نشر سنتی و نویسندههایی که جهانی فکر نمیکنند
🔹ما نگاه به داخل داریم؛ مثل صنعت خودروسازیمان. در بحث نشر هم، همین مساله را داریم.
🔹اصولا نویسندههای ما برای داخل کشور مینویسند و نگاهی به خارج از کشور ندارند .
🔹خود همین مساله باعث میشود ما خیلی رویکرد جهانی به این کار نداشته باشیم و تا حدی هم بحث ممیزی باعث میشود آثار برای غیرایرانیها قابلهضم نباشد و کارها دارای چارچوب خاصی میشود و هرطور حساب میکنید، همه اینها باعث میشود در بیرون از کشور کتابها چندان دیده نشوند.
✍️نویسنده: عاطفه جعفری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کتاب #نویسنده #نشر #انتشار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2687
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻نشر سنتی و نویسندههایی که جهانی فکر نمیکنند
🔹کارهایی که در این حوزه انجام شده است، تقریبا به دو بخش تقسیم میشود و ادامه میدهد: «بعد از انقلاب برخی ناشران در یک سیستم دولتی تعریف و تاسیس شدند که فقط در همین زمینه فعالیت داشته باشند، اما همگی شکست خوردند و پولهای هنگفتی را در این عرصه از دست دادیم و الان به جایی رسیدهایم که میدانیم با کار دولتی نمیتوانیم راه به جایی ببریم.
🔹 کارهایی که انجام شد، بسیار نازل و توزیعشان در حد رایزنیهای فرهنگیمان انجام میگرفت.
🔹میتوان گفت نقطه پایان این پروسه، همان رایزنیهای فرهنگی بودند؛ یعنی کار ترجمه به اینها که میرسید متوقف میشد و دیگر کاری انجام نمیگرفت و دلیل آن هم انتخاب اشتباه آثار و ترجمههای ضعیف بود و طوری میشد که این کتابها در انبارهای رایزنیها مدفون میشد.»
🔹نبود آرشیو خوب از آثار ترجمهشده ایرانی ضعف بزرگی است و این ضعف به این مساله برمیگردد که ما مترجم خوب نداریم و ترجمهها بسیار نازل هستند، چون مترجم قرابتی با زبانی که ترجمه میکند ندارد و همین مشکلزا میشود و همینطور آماتور بودن برخی آژانسهای ادبی ایرانی باعث شده ما در بخش بینالملل بینهایت ضعیف باشیم.
🔹حتی بهنسبت کشورهایی که عمر ادبیات معاصرشان هم به ۲۰ سال نمیرسد، مثل کشورهای عربی عربستان، امارات و قطر که باتوجه به شرایط مالی قویترشان حضور خیلی موفقتر و رنگینتری در عرصه بینالملل، داشتند، ما همچنان درجا زدیم.»
✍️نویسنده: عاطفه جعفری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کتاب #نویسنده #نشر #انتشار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2687
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻فلسفه سیاسی اسلامی در غرب تا چه حد شناخته شده است؟
🔸بخش مقدمه کتاب «فلسفه سیاسی اسلامی در غرب» صرفاً مدخلی برای ورود به بحث اصلی کتاب نیست بلکه یکی از اصلیترین و راهبردیترین نقاط، برای فهم کلیت اثر است.
🔸نویسنده در گام نخست از مقدمه اش به مرور تاریخ توجه غربیها به فلسفه اسلامی میپردازد و پس از آن، مخاطب را به آغاز مطالعات غربیها بر روی فلسفه سیاسی اسلامی در دهههای اخیر توجه میدهد.
🔸بیان میدارد که اگر چه غربیها از قرن سیزدهم میلادی وجوه مختلف اندیشههای اسلامی را مورد بررسی و واکاوی قرار داده اند اما توجه به وجوه سیاسی در فلسفه اسلامی، اندکی بیش از نیم قرن نیست که آغاز شده است.
✍️نویسنده: علی بهرامی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #اسلام #غرب #سیاسی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2685
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻فلسفه سیاسی اسلامی در غرب تا چه حد شناخته شده است؟
🔸فصل سوم با عنوان «مطالعه تفسیری فلسفه سیاسی اسلامی» متون و آرای محققانی چون، لئو اشتراوس، هانری کربن، محسن مهدی، چارلز باتروث، میریام گالستون و جاشوار پرنز مد نظر محقق است.
🔸 نویسنده با دقیق دانستن این رهیافت مطالعاتی در غرب بر آرا و شیوه نگرش محققانی چون اشتراوس و مهدی تاکید میورزد و معتقد است که این رهیافت توانسته است برداشت درستی از فلسفه سیاسی اسلامی داشته باشد و بین آموزههای سقراطی و آموزههای اسلامی نسبت صحیحی برقرار سازد تا در پرتو این نسبت صحیح به فهم درستی از سازمان مفاهیمی فلسفه سیاسی اسلامی دست یابد.
🔸در این فصل بر درک عمیق اشتراوس از تمایز میان فلسفه سیاسی اسلامی و فلسفه سیاسی مسیحی تاکید شده است، همین مسئله توانسته فهم فلسفه سیاسی اسلامی را در افق فکری اشتراوس وسیعتر کند.
🔸به عبارتی دیگر با فلسفه سیاسی اسلامی در ساحت مستقل از فلسفه سیاسی مسیحی برخورد میشود، این استقلال و عدم قراردادن مفاهیم اسلامی ذیل مفاهیم مسیحی یکی از نکات کلیدی فهم فلسفه سیاسی اسلامی نزد محققان رهیافت تفسیری است.
🔸در نظر نویسنده، محققان این رهیافت با تکیه بر متون اصلی فیلسوفان اسلامی توانستهاند تا از چنبره زمینه محوری و زمانه محوری رهیافت تاریخی بیرون روند و متن محوری را شیوه بنیادین تحقیق خود قرار دهند و بر این اساس به موفقیتهایی در فهم فلسفه اسلامی نائل گردند.
✍️نویسنده: علی بهرامی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #اسلام #غرب #سیاسی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2685
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅#اختصاصی
🎬#ویدئوکلیپ
🔻کاربردهای رسانه در مدیریت فرهنگی
💠 دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🔘مدیر موسسه فرهنگی رسانه ای شناخت
▪️#قسمت_پنجم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #فرهنگ #سواد_رسانه
🔺لینک قسمت چهارم :
https://eitaa.com/fekrat_net/2338
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#گفتگو
🔻مأموریت انبیا ایجاد تحول در زندگی انسانها بود
🔹انسان از فکر و اندیشه خود را عوض میکند و با تحول خود به سمت تحول در جامعه حرکت میکند.
🔹به تعبیر دیگر، وقتی جامعه تغییر میکند و متحول میشود که درون افراد متحول شوند.
🔹وقتی رفتارها و کنش افراد تغییر میکند که اندیشه و تفکر آنان عوض شود.
🎤گفت وگو با: حجتالاسلام سیدباقری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دین #انبیا #تحول #تفکر
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2739
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#گفتگو
🔻مأموریت انبیا ایجاد تحول در زندگی انسانها بود
🔹مهمترین تغییر در جامعه نبوی گذر از خرافات، جهل، تعصب و نادانی بهسوی رشد، آگاهی، روشنایی و بصیرتها بوده است؛ لذا جامعه اسلامی شکل گرفت تا انسانها را از جاهلیت به سوی رشد و هدایت و بصیرت متحول کند.
🔹انسان چون عقل و تفکر و اختیار دارد، در برابر سرنوشت خود و جامعه مسوول است؛ لذا نمیتواند نسبت به آنچه در جامعه میگذرد، بیخیال باشد؛ پیامبر(ص) فرمودند: «کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته»؛ مسوولیت، پایه و بنیاد ایجاد تحول در جامعه است.
🔹وی با بیان اینکه تحول گاه درونی است و از جان انسانها آغاز میشود، گفت: انسان از فکر و اندیشه خود را عوض میکند و با تحول خود به سمت تحول در جامعه حرکت میکند.
🔹به تعبیر دیگر، وقتی جامعه تغییر میکند و متحول میشود که درون افراد متحول شوند. وقتی رفتارها و کنش افراد تغییر میکند که اندیشه و تفکر آنان عوض شود؛ لذا پیامبر(ص) از تحول درونی و جهاد اکبر نام بردند و مبارزه با طاغوت بیرونی را جهاد اصغر معرفی کردند و تا جهاد اکبر در کار نباشد جهاد اصغر هم اتفاق نمیافتد و تغییر و تحول رخ نمیدهد.
🎤گفت وگو با: حجتالاسلام سیدباقری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دین #انبیا #تحول #تفکر
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2739
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#سخنرانی
🔻ابعاد نظام معرفتی دین
🔸فقه عهدهدار سه چیز است و گزاره فقهی سه نوعاند: وظایف، واجبات، حقوق و احکام وضعیه. که این احکام و احکام شریعتی و فقهی، از مصالح و مفاسد تبعیت میکنند و معتقدیم که مبتنی بر مصالح و مفاسد هستند.
🔸مصالح و مفاسد سه گونهاست: مفاسد و مصالح صدوریه که یعنی نفس اینکه حکمی صادر شود ولو نوبت به تحقق نرسد که گاهی مصلحت بر صدور حکم است.
🔸بخشنامه تهدیدآمیز بشود، در همین است و بازدارنده است و هیچوقت نوبت به عمل نرسد و نقض شود که این مسأله صدوریه است و خیلیها قبول ندارند اما ما قبول داریم.
🔸 یا مصلحت سلوکیه است، یعنی فرد، مکلف حرکت کند ولو نشود؛ داستان حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل. این مصلحت سلوکیه است؛ همینقدر ببینند که حضرت ابراهیم تا کجا قرار است پای عبودیت میایستد؟
🔸سومی هم وقوعیه است؛ واقع شود و از وقوع آن، مصلحتی تنظیم شود.
🎤گفت وگو با: آیت الله علی اکبر رشاد
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#معرفت #دین #فقه #احکام
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2735
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#سخنرانی
🔻ابعاد نظام معرفتی دین
🔸محل بحث ما ساحت حیث درونی، روحی، ملکوتی و معنوی قضیه است. ما ذیل ستونهای پنجگانه در شانزده یا هفده محور، مختصات این اضلاع را توضیح دادهایم و مختصات ضلع سوم که محل بحث ما است مشخص شده است و در اینجا آمده است.
🔸جوهر و گوهر این ساحت اتصال به ملکوت هستی و با ماورای ماده است. در واقع این حوزه مربوط به ملکوت عالم میشود نه به مُلک عالم.
🔸روح این گزارهها و آموزههای معنوی، ملکوتی بودن آنها است. امهات قضایا، قضایای اصلی که این حوزه را تشکیل میدهد چیست؟ مثلاً در عقاید، «لا اله الا الله» است یا «انّا لله و انّا إلیه راجعون» است.
🔸در حوزه علم، اینکه عالم ماده و عالم ناسوت و عالم محسوس، قانونمند است و این قضیه، عمق و اصل این بخش است. در حوزه معنویات، قضایای کلی، حاوی و حاصل از بیان رابطه با باطن عالم و علل باطنی نافذ در حیات هستی است.
🔸اینگونه قضایا، قضایایی که میگویند با عالم باطن و باطن عالم و علل باطنی نافذ و متفوق بر سایر علل این را بیان میکنند و اینگونه قضایا امهات این نظام میشوند و قسمتهای دیگر هم قضایای حاوی حامل بیان رئوس فضائل است و فقه هم قضایای کلی حاوی حامل تکالیف حقوق و وضعیات است. قلمرو هریک از اینها بیان شده است؛ قلمرو قسم سوم، روابط چهارگانه انسان است. بقیه هم همینطور هستند.
🔸هر مطلب اخلاقی و هر مطلب فقهی، مربوط به یکی از روابط اربعه میشود. در این جهت مشترک هستند.
🔸متعلقات به چه چیزی تعلق میگیرد؟ آموزههای معنوی به چه چیزی تعلق میگیرد؟ عرض کردیم که به واقعیتهای ماورایی و ملکوت هستی، به باطن هستی متعلق و میدان و ساحت موضوع این قضایا و گزارهها است. ماورایی و ملکوت هستی است.
🔸پیشفرضها و پیشانگارههای هریک از این ساحات، مثلاً در حوزه عقاید، اصل علیت است و در حوزه علم، قانونمندی خلقت است. در این حوزه پیشفرض این است که عالم هستی جز واقعیت مُلکی و وجه مادی مشهودش، واقعیت ملکوتی و وجه باطنی نیز دارد.
🎤گفت وگو با: آیت الله علی اکبر رشاد
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#معرفت #دین #فقه #احکام
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2735
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net