♦️ تعیین زمان برای تصدی کارگزاران و تعیین نهاد ناظر
✅ آیت الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد:
⬅️ روایت یا آیهای که دال بر تعیین زمان برای کارگزاران باشد، وجود ندارد. اما باید برای برخی از کارگزاریها، تعیین زمان کرد.
⬅️ تعیین زمان برای تصدی کارگزاران حتی برای رهبری و تعین نهاد ناظر و ارزیاب، به نوعی لزوم مهار قدرت و مسئولیت در مقابل اختیار میباشند. این امر در میان عقلا نیز تبدیل به سیره شده؛ از این جهت عموم کشورها ریاست جمهوری را یک بار تکرار میکنند.
⬅️ در دیدگاه ما اندیشه نصب پذیرفته شده نیست اما اندیشه کشف به معنای مطرح شده نیز مورد نظر نیست. به نظر میرسد زمانی که خبرگان از میان چندین فقیه، شخص رهبری را انتخاب میکنند، در واقع او را انتخاب میکنند نه کشف. همانند انتخاب ریاست جمهوری توسط مردم.
📝 ادامه مطلب: https://b2n.ir/z13792
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_علیدوست
🔎@fiqhenezam_com
♦️ وظایف تربیتی خانواده در آیات و ادله
✅ آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» بیان کرد؛
⬅️ آیه ششم سوره طلاق میفرماید: «وَ أْتَمِرُوا بَيْنَکُمْ بِمَعْرُوفٍ». در این آیه «ائتمروا» به معنای مشورت زوجینی که طلاق گرفتهاند. دو احتمال در متعلق مشورت و وجوب آن وجود دارد. نخست اینکه متعلق آن امور مربوط به فرزند که منحصر در رضاع و شیر دادن است، میباشد. دوم اینکه متعلق آن مطلق است؛ یعنی باید در امر فرزند مشورت کنید.
⬅️ به نظر میرسد احتمال دوم قابل پذیرش نیست. آیه در خصوص رضاع، شیر و شکل¬گیری شخصیت کودک که متأثر از شیر و تغذیه سالم است، عنایتی دارد. اینکه بگوییم اگر تأکید و حکمی در باب رضاع آمد، میتوان آن را به قلمروهای دیگر تسری داد، وجهی ندارد
⬅️ آیه در خصوص زوجینی است که طلاق گرفتهاند. آیه میگوید این افراد در رضاع کودک همفکری و همکاری کنند که بچه لطمهای نبیند. ممکن است این بیان را تعمیم دهیم و بگوییم در سایر شئون تربیتی نیز همکاری کنید که در مسیر درستی قرار بگیرد.
⬅️ لازمه رشد کودک در دو سه سال نخست زندگی، تربیت خانوادگی در محدوده تربیت جسمی و تربیت¬های محبتی است. باید به تربیت جسمی و روحی او در حد متعارفی که لازمه شکل گیری شخصیت سالم است توجه شود. محدوده این آیه لزوم ضرورت همکاری پدر و مادر در تربیت دوره کودکی است.
📝 ادامه مطلب: https://b2n.ir/g28826
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_تربیت
#آیت_الله_اعرافی
🔎@fiqhenezam_com
♦️ ادله قرآنی و سیره در ضرورت تشکیل حکومت اسلامی
✅ آیتالله علیاكبر رشاد در درس خارج «فقه الولایه» بیان کرد:
⬅️ اسلام به نحوی است که جز به تشکیل حکومت، امور آن به تعطیلی کشیده میشود. اگر حکومت تشکیل نشود اسلامی باقی نمی ماند. اینکه «اسلام باقی نمی ماند» را می توان چند گونه تفسیر کرد. تفسیر مشهور آن است که اگر حکومت نباشد، احکام اسلام اجرا نمیشود.
⬅️ اگر حکومت اسلامی برقرار نشود، «شریعت اسلامی» باقی نمیماند نه از این جهت که از بین می برند بلکه حجم جهات سیاسی، حکومی، اجرایی، قضایی در اسلام بهقدری است که اگر به آنها عمل نکنیم اصلاً اسلام را عمل نکردهایم.
⬅️ مرحوم صاحب جواهر قائل است کسی که به ولایت فقیه معتقد نیست، بویی از فقه نبرده است هرچند دهها جلد کتاب فقه نوشته باشد. ما فراتر از ایشان میگوییم اگر کسی مجموعه آیات و روایات را ملاحظه کند و منکر ضرورت و لابدیّت حکومت باشد و این را نفهمد، بویی از قرآن و روایات نبرده است.
⬅️ اگر به قرآن و روایات مراجعه کنیم، متوجه میشویم اسلام ملازم با حکومت است. بخش «احکام عامه» عمدتاً حکومتی است. بخش قابل توجهی از «عقود و ایقاعات» همین گونه هستند، بخش «عبادات» هم پارهای از مباحث عبادی مانند نماز جمعه، مباحث مربوط به عید فطر و… حیث حکومی دارند.
⬅️ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از همان روزهای آغازین حضور در مدینه، در نخستین اقدام، مسجد ساختند و کاملاً حکومتی برخورد کردند. پیمان نامه امضا کردن، إعمال ولایت، اجرای عمارت، متحد کردن اوس و خزرج، با مجاورین مدینه پیمان بستند، به سراسر حکومتها در جهان نامه نوشتند. بعد بلافاصله جنگ ها شروع شد.
📝ادامه مطلب: https://b2n.ir/x70106
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_الولایه
#آیت_الله_علی_اکبر_رشاد
🔎@fiqhenezam_com
♦️ روایات طبی ارشادی هستند/ جایگاه علم طب در متون دینی
✅ حجه الاسلام محسن ملکی ابرده در درس خارج «فقه الطبابه» بیان کرد:
⬅️ طب اسلامی یعنی اینکه اسلام اعتقادات و اخلاق اطباء و پزشکان را تصحیح کند تا در وادی عمل، صالح باشند. پزشکی اسلامی یعنی پزشک با اخلاق و اعتقادات اسلامی. داروی اسلامی یعنی داروسازی مطابق با إذن شارع مقدّس رعایت احکام اوّلیّه و ثانویّهای که در این رابطه وجود دارد.
⬅️ در نگاه توحیدی، علوم انسانی حاکم بر علوم طبیعی هستند. علوم تجربی که قرار است دنیای مردم را آباد کند، بدون صبغه علوم انسانی آبادکننده نخواهند بود بلکه تخریبکننده میشوند.
⬅️ علوم انسانی حرکت علوم تجربی را جهت دهی و پزشکی را انسانی و اسلامی میکند. پزشکی اسلامی و داروی اسلامی به این معنا داریم امّا اینکه انبیاء و اولیاء همه ابعاد جسمی انسان را توضیح داده باشند که تا قیامت تغییر نکند، چنین چیزی وجود ندارد.
⬅️ به عنوان طب اسلامی، علم جامعی نداریم و روایاتی مانند فرمایش پیامبر، ارشادی میباشند. بهترین شکل ورود به روایات طبی، کاری است که مرحوم صدوق در کتاب اعتقادنا انجام داده است.
⬅️ اوّلاً برخی از روایات مربوط به آب و هوای مکه و مدینه است و برای جای دیگر مفید نیست؛ لذا قاعدهی کلی نیستند. ثانیاً برخی روایات مطابق علم امام از طبع سؤالکننده است. ثالثاً برخی از روایات جعلی هستند و برخی برای تخریب وجهه دین است. رابعاً برخی روایات بصورت سهو و اشتباه از ناقل صادر شده است.
📝 ادامه مطلب: https://b2n.ir/w81616
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_الطبابه
#حجه_الاسلام_محسن_ملکی_ابرده
🔎@fiqhenezam_com
♦️ موانع بانکداری اسلامی / دستکاری کردن آمار اقتصادی، خیانت است
✅ آیت الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «بانکداری اسلامی» بیان کرد:
1️⃣ عدم استخراج نظر شارع در بانکداری اسلامی: علت ایجاد این چالش، عدم ورود افراد توانمند در این عرصه است. هر چند ممکن است ورود به این میدان واجب کفایی باشد اما شاید برای کسانی که اهل اقتصاد هستند و مسائل شرعی را میدانند، واجب عینی باشد.
2️⃣ ناهماهنگی بین مذاهب اسلامی و بین علمای شیعه: نظریهپردازان باید با هم تبادل نظر کنند. تفاوتهای عمیقی بین بانکداری اسلامی و غیر اسلامی وجود دارد. بانکداری اسلامی، مسألهای مستحدَث و ماهیتی در مقابل ماهیت بانکداری غیراسلامی است؛ از این رو باید به عنوان جعل اولی، قوانین بانکداری اسلامی را وضع و به عنوان الگوی اقتصاد جهانی عرضه کنیم.
3️⃣ مشکل نقدینگی و عدم مدیریت مالی و ابزارهای مالی: بانکداری اسلامی بر اساس نیاز جوامع پیشرفت میکند. در گذشته مراودات و نیازهای مردم کم و بسیط بود اما نیازهای امروز ما با نیازهای زمان پیامبر و ائمه علیهمالسلام، قابل مقایسه نیست. از این جهت میباشد که اموال و ابزارهای مالی در بانکهای اسلامی باید مدیریت شوند.
4️⃣ روان نبودن قوانین مربوط به عقود بانکی: هرچه قوانین، عملیتر باشد، بهتر خدمت میکند. از جمله عقود بانکداری اسلامی که باید به آن توجه شود، عقود مشارکتی است. یکی از مشکلات عقود مشارکتی، نامعین بودن سود و ریسک بالای سرمایه گذاری در آن است.
📝 ادامه مطلب: https://b2n.ir/p20401
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_مسائل_بانکداری
#آیت_الله_هادی_عباسی_خراسانی
🔎@fiqhenezam_com
♦️عرضه چهره عدالت گرای اسلامی از اهدف مکتب قضایی اسلام
✅ آیت الله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب و نظام قضایی اسلام» بیان کرد:
⬅️ یکی از شئون معصوم علیه السلام، قضاوت است. این شأن برای فقیه جامعه الشرایط در زمان غیبت نیز ثابت است. هدف قضاوت در درون جامعه اسلامی، عدالت و نسبت به خارج از جامعه اسلامی، عرضه چهره عدالت گرای اسلامی میباشد.
⬅️ همه مکاتب اقتصادی به دنبال عدالت هستند و هر یک تفسیر متفاوتی از عدالت مطرح کرده است. تفسیر اسلام از عدالت اقتصادی این بود که اولا تفاوتها و طبقات در جامعه پذیرفته شده اما فاصله طبقات باید کنترل شود. عدالت قضایی در اسلام به دو عنصر بستگی دارد نخست امنیت و دوم عدالت ثبوتی و اثباتی دستگاه قضا.
⬅️ خداوند متعال امنیت را به عنوان یکی از بزرگترین نعمتها معرفی کرده است. امنیت در فارسی یا معادل آن در زبانهای دیگر، به معنای حالتی است که شخص علاوه بر اینکه احساس خطر ندارد بلکه آرامشی دارد.
⬅️ اگر انسان بیشترین امکانات اقتصادی را هم داشته باشد اما امنیت نداشته باشد، از آن امکانات لذت نمیبرد. بنابراین همانگونه که هدف مکتب اقتصادی اسلام«أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ» است به اینکه همه مردم از حداقلها بهرهمند شوند، در مکتب قضایی نیز هدف «آمَنَهُمْ مِنْ خَوْف» است
📝ادامه مطلب: https://b2n.ir/j93873
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#مکتب_نظام_قضایی_اسلام
#آیت_الله_مهدی_هادوی_تهرانی
🔎@fiqhenezam_com
♦️ممنوعیت تصرف مال غیر در فضای مجازی
✅ حجه الاسلام زمانی فرد در درس خارج «فقه فضای مجازی» مطرح کرد؛
⬅️ در غالب موارد ابواب معاملات، شارع مقدس جنبه امضایی دارد نه تاسیسی. شارع یا بنای عقلا را توسعه داده یا آن را محدود کرده است.
⬅️ بنای عقلا بر این است که غیر مالک حق تصرف در مال را ندارد مگر با اذن مالک. از این جهت اگر شخصی بدون اذن مالک در مال غیر تصرف کند، مورد مواخذه قرار میگیرد.
⬅️ امضای شارع در مواقعی به لفظ صریح است مانند اینکه بنای عقلا به صورت صریح در روایات ذکر شده است. در مواقعی نیز به عدم الردع است؛ یعنی بنای عقلا در مرعا و منظر شارع انجام میشده و او رد نکرده است.
⬅️ «لَا يَحِلُ مَالُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ إِلَّا بِطِيبَةِ نَفْسه». این روایت بر عدم جواز تصرف در مال مسلمان مگر با رضایت، دلالت میکند.
⬅️ این روایت در کتب حدیث عامه ذکر شده و در کتب اربعه امامیه نیامده است. به نظر میرسد سند این حدیث از جهت خاصه قابل قبول باشد؛ زیرا مشهور به این حدیث عمل کردهاند. معتقد هستیم شهرت عملی، ضعف سند را جبران میکند.
⬅️ امضایی که پیامبر نسبت به بنای عقلا میکند، امضای صددرصدی نیست. به این نحو که عقلا میگویند «لَا يَحِلُ مَالُ احد» اما پیامبر اکرم صل الله علیه و اله میفرماید «لَا يَحِلُ مَالُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ إِلَّا بِطِيبَةِ نَفْسه». عقلا قید مسلم را نیاوردند اما پیامبر فقط مال مسلمان را مشمول این قاعده میداند.
ادامه مطلب: https://b2n.ir/h24096
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فضای_مجازی
#حجه_الاسلام_زمانی_فرد
🔎@fiqhenezam_com
♦️ اقامه عدل به وسیله حفظ فرصت عدل در جامعه
✅ آیت الله اراکی در درس خارج «فقه فرهنگ» مطرح کرد؛
⬅️ امام و امت، دو مأموریت اصلی دارند. نخست مأموریت نگه داری فرصت عدل و دوم برقراری عدل است. نگه داری فرصت عدل برای فراهم شدن زمینه عدل میباشد؛ بر این اساس مأموریت اصلی برقراری عدل است.
⬅️ در زمان ائمه اطهار علیهم السلام بسیاری از انقلابهایی که به وسیله علویون انجام میگرفت مانند قیام زید بن علی، قیام حسین بن علی صاحب فخ، مورد تأیید امام بود. این تایید از سوی ائمه اطهار، مصداق حفظ فرصت عدل است.
⬅️ یکی از روشها حفظ فرصت عدل در جامعه اسلامی، پشتیبانی از جریانهای انقلابی و ضد جوری بوده که در جامعه اسلامی جریان داشتهاند.
⬅️ یکی از نکات قیامهای آن زمان این بوده که برخی ائمه، اصحاب خاص خویش را از شرکت در قیامها منع میکردند و به آنها می فرمودند که بگذارید عامه مردم در این قیام شرکت کنند. این خود نشان دهنده این است که این قیامها برای حفظ فرصت عدل بوده است؛ زیرا اصحاب و خواص کم بودند و نباید از دست می رفتند.
⬅️ ائمه اطهار مانع از این شدند که در میان مردم جا بیافتد که خلفای جور، نمایندگان اسلام هستند. اتفاقی که در مسیحیت و یهودیت اتفاق افتاد و حاکمان جور، سخنگویان مسیحیت و یهودیت شدند و دین را به نفع خود تحریف کردند و چیزی از دین باقی نماند.
📝 ادامه مطلب: https://b2n.ir/x86050
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_فرهنگ
#آیت_الله_محسن_اراکی
🔎@fiqhenezam_com
✅ معرفی دروس خارج فقه نظام (7)
⬅️ استاد: آیت الله محسن اراکی
⬅️ موضوع: فقه فرهنگ
⬅️فایلهای صوتی و تقریر این درس در سایت https://mohsenaraki.ir/ بارگذاری شده است.
————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_فرهنگ
#آیت_الله_اراکی
🔎 @fiqhenezam_com
♦️ ادله رجحان اکرام به دیگران/ قاعده طلایی اخلاق
✅ آیتالله اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» بیان کرد؛
⬅️ در پنجمین دلیل از ادله عامه رسیدیم به آنچه به عنوان قاعده طلایی اخلاق نامیده میشود. این قاعده میگوید احبب لغیرک ما تحب لنفسک و اکره له ما تکره لنفسک.
⬅️ نامی که امروز بر این قاعده اطلاق میشود، جدید و غربی است. گاهی قاعده طلایی گفته میشود و در مواقعی فقط به بخش ایجابی آن قاعده طلایی و بخش سلبی قاعده نقرهای یا سیمین میگویند. نامها جدید است اما محتوا از قبل بوده و در فهم عقلی و منابع دینی ریشهدار است.
⬅️ این تعابیر به صورت صریح درآیات ذکر نشده اما ممکن است مضامینی به نحو دلالت التزامیه که با این قاعده ارتباط دارند، وجود داشته باشد.
⬅️ روایات در کتب خاصه و عامه ذکر شده است. در متون روایی میتوان به کتاب الحج ابواب احکام العشره باب 122، کتاب وسائل جامعه مدرسین ج11 ابواب احکام العشره باب 122 اشاره کرد. برخی ابواب احکام العشره به مسائل عامه روابط اجتماعی و بخش دیگر به احکام خاصی پرداخته است.
📝 ادامه مطلب: https://b2n.ir/k62649
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_روابط_اجتماعی
#آیت_الله_اعرافی
🔎@fiqhenezam_com
📘 ششمین شماره ماهنامۀ رویش اندیشه با موضوع «حکمرانی و خطمشیگذاری عمومی» منتشر شد
📌 آنچه در این شماره میخوانید:
🔖 پروندههایی با عناوین:
🔹 یکپارچگی خطمشی و ابزارهای آن، آسیبشناسی حکمرانی صندوقهای بازنشستگی، نظارت و کنترل در خطمشی عمومی، تعارض منافع در حکمرانی
🔖 گفتوگو با اساتید و کارشناسان:
🔹 دکتر غلامرضا گودرزی، دکتر سید احمد حبیبنژاد، دکتر سیدمجتبی امامی، دکتر احمد رفیعی، دکتر محمدابراهیم جواهری، دکتر مرتضی جوانعلیآذر، دکتر مهدی موحدی بکنظر، دکتر سید محمدمهدی غمامی، دکتر حسین اصلیپور، دکتر محمدرضا عطاردی، دکتر سیدجعفر حسینی و دکتر فتاح آقازاده.
🔖 یادداشتهای تحلیلی
————————————————
#فقه_نظام
#نشریه
#حکمرانی
🔎@fiqhenezam_com
♦️ نظریه مشهور و محقق سیستانی در حیل ربا
✅ آیت الله محمدتقي شهيدي در درس خارج « ربا در معاملات بانکی» بیان کرد:
⬅️ در حیل ربا مشهور قائل به جواز آن میباشند و حتی فروش پول به پول را نیز جایز میدانند. هر چند محقق سیستانی در این حیل اشکال کرد اما حیل دیگری را که در آن فروش پول به پول مطرح نیست یا مشتمل بر شرط نیست، جایز میداند.
⬅️ از دلیل حرمت ربا استفاده میشود، هر آنچه که نتیجه ربا را داشته باشد، جایز نیست. اما اگر غرض دیگری در میان باشد، جایز است؛ مانند موضوع رهن و اجاره برای مستأجری که قصد اجاره خانه دارد. مشهور فقهاء میگویند که اجاره به مبلغ کم به شرط قرض الحسنۀ مانعی ندارد.
⬅️ در کتاب قرائات فقهیه معاصره، روایتی ذکر کردهاند که دو فقره دارد. از هر دو فقره آن استفاده میشود که بیع مهاباتی به شرط قرض باطل است. از این روایت یک قاعده کلیه استفاده میشود که نام آن قاعده نهی از ربح ما لم یضمن است.
⬅️ صاحب کتاب قرائات فقهیه معاصرۀ معتقد است روایاتی که به عنوان حیل ربا مطرح میشوند، به دو قسم میباشند. یک قسم از این روایات، قرض همراه با بیع مهاباتی را جایز دانسته. قسم دیگر روایات مجوزه حیل ربا، روایاتی در خصوص شخصی بدهکار هستند که به او مهلت میدهیم و یک چیزی ارزان را به او به قیمت گران میفروشیم.
📝 ادامه مطلب: https://b2n.ir/d01211
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#اقتصاد
#آیت_الله_محمد_تقی_شهیدی
🔎@fiqhenezam_com
❇️ مدرسه مطالعات فقه نظام در نظر دارد در راستای انجام پژوهشهای فقهی و تقریر دروس مرتبط با فقههای معاصر، اقدام به جذب پژوهشگر نماید.
🔻 شرایط:
- اتمام حداقل سطح 2
- سکونت در قم
- حداکثر سن 35 سال
🔻 اولویت ها:
- تأهل
- داشتن سوابق فقهی و پژوهشی مرتبط
🔻مزایا:
- شرایط مالی مناسب و متناسب با توان و سطح کار پژوشگر
- رزومه و سابقه پژوهش
⬅️ لینک ثبت نام: https://b2n.ir/s19470
=====================
#فقه_نظام
#جذب_پژوهشگر
🔎@fiqhenezam_com
♦️روش شناسی استنباط گزارههای فقه امنیت
✅ آیت الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج «فقه امنیت» بیان کرد:
⬅️ بحث روش شناسی استنباط گزاره های فقه امنیت مانند دیگر ساحتهای روش شناسی، بحث مهمی است. تصور کنید که ما از فقه امنیت گفتگو کنیم در حالی که از روش بحث سخنی به میان نیاید، در این صورت کار بی ارزش میشود.
⬅️ اگر به روش شناسی اهمیت داده شود از یک طرف مطالب از انضباط فقهی خوبی برخوردار خواهند بود از سوی دیگر استنباط عقیم نخواهد بود. از یک سو هنجارها لحظا میشود (پایایی فقه) و از سویی دیگر اقتضائات را مورد توجه قرار میدهیم (پویایی فقه).
⬅️ در روش استنباط در فقه امنیت، دو رویه وجود دارد.
برخی معتقد هستند که تفاوتی وجود ندارد؛ زیرا استنباط گزارههای فقه امنیت از قرآن، حدیث، عقل اجماع است و این همانند استنباط سایر گزارهها مثل طهارت و صلاه است.
⬅️ برخی دیگر معتقد هستند استنباط گزارهای فقه امنیت با گزارهای سایر ساحتهای فقهی، اشتراکاتی دارد و فقیه از همان هنجارها باید استفاده کند. اما اختصاصات و اقتضائات خاص خود را نیز دارد؛ لذا متفاوت میباشد.
📝 ادامه مطلب: https://b2n.ir/p65673
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_امنیت
#آیت_الله_علیدوست
🔎@fiqhenezam_com
♦️ هتک امری که دین آن را محترم و تعظیم آن را واجب دانسته، حرام است
✅ حجه الاسلام سید محسن حسینی فقیه در درس خارج «فقه شعائر» بیان داشت:
⬅️ مفرد «و من یعظم حرمات الله»، حرمت است و حرمت به دو معنا آمده است. 1- عدم حلال؛ پس حرمات الله یعنی معاصی الله. 2- چیزی که محترم است. عرب به زن میگوید حریم یعنی محترم و یا به اعتبار اینکه باید محدودهاش رعایت شود و نباید به آن نزدیک شد. پس حرمت الله چیزهایی است که محترم هستند و انسان باید نسبت به آنها تعظیم کند و از حد آنها خارج نشود.
⬅️ وقتی نسبت به آنچه که دین آن را محترم شمرده وجوب تعظیم یا حتی استحباب تعظیم آمد، طبعاً هتک آن جایز نیست. اگر بگوییم میان احترام و هتک حد وسط وجود دارد، در این صورت یقیناً حداقل هتک آن جایز نیست. ولی اگر بگوییم میان احترام و هتک حد وسط نیست، پس نه تنها نباید هتک کرد، بلکه حتماً باید تعظیم کرد.
⬅️ بعضی بر این باور هستند که تقابل بین وجوب تعظیم و حرمت هتک، ملکه و عدم و یا ضدان لاثالث است. ملکه و عدم یعنی در جایی که زمینه تعظیم وجود دارد، اگر تعظیم نکند مصداق هتک است. ضدان لاثالث هم یعنی اگر در مورد آنچه که مستحق تعظیم است، تعظیم نکنیم، سر از هتک درمیآورد.
📝 ادامه مطلب: https://b2n.ir/b44560
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_شعائر
#حجه_الاسلام_سید_محسن_حسینی_فقیه
🔎@fiqhenezam_com
♦️ دسته بندی آیات اطاعت از انبیاء و رسولان / اعمال ما در سایه اطاعت خدا و رسول،دارای اجر و ارزش است
✅ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد:
⬅️ دسته اول از آیات عنوان کردک یک دسته از آیات به صورت کبرای کلی هستند؛ به عنوان نمونه میفرماید: «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ». ما هیچ رسولی را نفرستادیم، مگر اینکه باید اطاعت بشود. یعنی اگر رسول امر یا نهی کرد، فرمان جنگ یا هجرت صادر کرد، باید اطاعت بشود.
⬅️ دسته دوم آیاتی با این مضمون که انبیاء و رسولان الهی میگویند باید از ما اطاعت کنید، در قرآن کریم وجود دارد؛ مانند سوره مبارکه شعراء آیات 108، 110، 126، 131، 144، 150، 163 و 179.
⬅️ دسته سوم: حرمت نافرمانی از انبیاء علیهم السلام خداوند در آیاتی به اطاعت از رسولان امر میکند؛ به عنوا نمونه آیه 32 آل عمران، آیه 132 آل عمران، در آیه 59 نساء یا آیه 92 سوره مائده .
⬅️ دسته چهارم: آثار اطاعت و عصیان از انبیاء علیهم السلام. اگر کسی بگوید من اطاعت رسول میکنم و اطاعت خدا نمیکنم معنا ندارد. اطاعت خدا و رسول با همدیگر موضوع برای آثار بسیار بزرگی است. یک امر تشریفاتی و یک امر مجرّد اعتباری محض نیست.
⬅️ دسته پنجم: حرمت اطاعت از نا اهلان. گروهی از آیاتی بیانگر نهی از اطاعت از یک عدهای هستند. «وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواه» «وَ لا تُطيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفينَ» «وَ لا تُطِعِ الْكافِرينَ وَ الْمُنافِقينَ وَ دَعْ أَذاهُمْ» . یعنی خداوند همه جوانب موضوع حکومت را در قرآن مورد بحث قرار داده است.
🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/h14749
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_محمد_جواد_فاضل_لنکرانی
🔎@fiqhenezam_com