✅ گزارش کرسی آزاداندیشی #اعتکاف
✍ سرخط عرایض بنده در این جلسه
1⃣ مقدمه: مرور *تصویر اعتکاف ایده آل* در احادیث، بیانات بزرگان، آداب و احکام و فاصله اجتماع دانش آموزی در اعتکاف با آن
2⃣ مرور #آمار اعتکاف امسال
حدود ۳۷۵ هزار دانش آموز که ۶۰ درصدشان دختران بودند
3⃣ قاعده توجه به #هدف از پذیرش دانش آموزان در اعتکاف و مبتنی بر آن توجه به وضعیت #امکانات و #لوازم برگزاری صحیح آن
سوال_ آیا اگر هزار نفر دم در خانه باشند و شما امکان عهده داری نداشته باشی آیا باید دعوت کنی؟
4⃣ تفکیک مرحله ثبوت و اثبات در اظهار نظر درباره #مطلوبیت_اعتکاف_دانش_آموزی سراسری__
خلاصه نظر حقیر👇
در مقام اثبات حالا که جو اقبال بالاست
+تولید نرم افزار
+ آموزش نیروی انسانی تربیتی
+ زمینه سازی اعزام نیروها
بر دمیدن بر شور اعتکاف اولویت قطعی دارد
و تا آمادگی در این عرصه فراهم نشده نباید بر جو و شور موجود دمید
5⃣ توجه به #آسیب ها از جمله:
🔹 تجربه های بعضا تلخ به دلایل مختلف منجر به سوختن قالب ناب اعتکاف می شود و آمار علمی دقیقی هم متاسفانه نداریم
🔹 آسیب های تربیتی جمع نوجوانی بدون مربی آگاه
🔹 نبود پایش مناسب برای تعیین میزان اقبال این کودکان(ابتدایی دوره دوم) و نوجوانان به اعتکاف، در سال های جوانی ( که ضرورت و فهم اعتکاف بیشتر درک می شود)
6⃣ مروری بر #سند رسمی راهبردی ده ساله اعتکاف و توجه به درج دو چالش نبود #نرم_افزار و #نیروی_انسانی و نیز ضرورت #هم_افزایی ستاد با نهادهای مرتبط که در چشم انداز و بیانیه سند ذکر شده
پ ن:
صوت جلسه در پست بعدی به اشتراک گذاشته می شود
@hadianeha
آزاد اندیشی؛ اعتکاف دانش آموزی اعتکاف یا اردوی درون مسجد.mp3
36.22M
🎙صوت کرسی آزاداندیشی #اعتکاف_دانش_آموزی
مدرسه علمیه ملاصادق
🔹 حجتالاسلام صالحی دبیر دبیرخانه اعتکاف دانش آموزی کشور
🔹 حجتالاسلام قراباغی دبیر کمیته فقه تربیت مدرسه فقهی تربیتی مصباح الهدی
۱۱ بهمن __ ۱۹ رجب
@hadianeha
✅ یک رویداد انگیزه بخش
💡پیشنهادی برای اساتید و مدیران
✍ یکی از #چالش های رایج بین طیفی از طلاب، #ابهام درباره ضرورت و ملموس نبودن فایده دروس جاری #حوزه است
این ابهام خود یکی از عوامل کاهش #انگیزه و بی رغبتی به درس خواندن شده است
🔹 برای حل #مشکل #بی_انگیزگی باید مجموعه عوامل(مادی و معنوی و اجتماعی و...) شناسایی شده و پاسخ مناسب بگیرند
🔹ابهام مذکور و ملموس نبودن فایده علوم و دروس رایج نزد طلبه یکی از عوامل جدی بی انگیزگی است که با #راهکار ها و برنامه های متنوع حل شدنی است
🔹 *یکی از راهکارهای مناسب*،
#مواجهه طلاب با #پرونده های واقعی یا شبه واقعی دادگاه ها است و تمرین #کاربردی رسیدگی به این پرونده ها طبق قوانین متخذ از فقه و قواعد فقهی است که در #لمعه و #مکاسب خوانده می شود
👈این مواجهه علاوه بر افزایش دقت در فهم مطالب و افزایش نشاط علمی، زمینه افزایش احساس مفید بودن را فراهم می کند
🔹🔹🔹
🔹🔹
🔹
🔰 اخیرا پس از اتمام کتاب متاجر و کتاب دین لمعه در مدرسه #ملاصادق، آزمون #کاربردی #کتاب_بازی طراحی شد و طلاب در یک رویداد رقابتی، به صورت گروهی در جایگاه #قاضی پرونده قرار گرفتند و با استفاده از قواعد کتاب لمعه مشغول رسیدگی به پرونده شدند ⚖
👌در این #تجربه که حقیر مباشر آن بودم، *علاوه بر #نشاط_علمی، دقت های ذهنی و پیگیری های علمی در میان بسیاری از مخاطبین مشهود بود*
🔹مثل این تجربه در قالب های متنوع و در فرصت های گوناگون، می تواند کمک خوب و بی بدیلی باشد جهت اغراض مذکور
پ ن:
تصویر پیوست مربوط است به تلاش برخی گروه ها در رویداد علمی مذکور
#طلبگی
#علمی
#مدیریتی
#تربیتی
@hadianeha
#حدیث تکان دهنده از امام کاظم ع درباره #ملاک_شیعه_علی ع بودن 👌
👈... *شیعه فقط کسی است که رفتار او تایید کننده گفتارش باشد*
🤲الهی که به حق آن باب الحوائج خودما و نسل ما از شیعیان واقعی مولا باشیم
@hadianeha
آقایون خانم ها...
جانمونید...
اصحاب #امام_کاظم، از زمان حیاتشان
دست به دامان باب الحوائج بودند
🔹🔹🔹
🔹🔹
🔹
حدیث شیرینی دارد #حماد_ابن_عیسی
از حضرت موسی بن جعفر ع تقاضای دعایی کرد و آقا صلواتی فرستاد و آنچه خواسته بود برایش از خدا خواست
و خدا مو به مو دعای حضرت رو اجابت کرد
حماد خانه خواسته بود و همسر و خادم و فرزند و حج هر ساله
و به همه اش رسید
پ ن:
متن اصلی این روایت شیرین را به عربی در تصویر بخوانید👌
متن ترجمه را در لینک زیر بخوانید
https://noo.rs/yaek1
#حدیث
@hadianeha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا صاحب الزمان
تو و سر زدن به خیال ما، چه ترحمی، چه عنایتی!
حال خوش صبح نیمه شعبان گوارایتان
#امام_زمان
@hadianeha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه خاص علامه طباطبایی برای قبل از ورود به #ماه_رمضان 👌
🔹یافتن و بستن روزنه ورود شیطان
🔹 چگونگی یافتن این روزنه
🔹پیشنهاد شروع چله گیری از قبل ماه مبارک
🔰اللهمّ إن لم تکن غفرتَ لنا
فی ما مضی من شعبان
فٱغفر لنا فی ما بقیَ منه...
@hadianeha
✨ما باور داریم که اندیشمندان مجتهد اسلامی برای کنشگران تربیتی ناگفتههای زیادی دارند؛ نکتههای نابی که اگر به شکلی کاربردی مطرح شوند، راهگشا خواهند بود.
🔻در «باور» بنا داریم؛
آیات و روایات تربیتی را همراه با دیدگاههای اندیشمندان مجتهد اسلامی عرضه کنیم.
👈 این البته همه ماجرای «باور» نیست؛
«معرفی کتاب با رویکرد تربیتی»، «قالبهای تربیتی»، «روانشناسی در ترازوی نقد»
گوشههای دیگری از مطالب گوناگونی است که به آنها میپردازیم...
🔰«باور» خانهای است برای تمام کنشگران تربیتی؛ مربیان، معلمان و والدین.
✨با ما همراه شوید👇👇👇
🆔 @Bavar_tarbiat
✍ ما در موسسه #فقه_تربیت #مصباح_الهدی در هر سال برنامه ای برگزار می کنیم به نام #وضعیت_شناسی
هدف این برنامه آشنایی مخاطب از وضعیت عرصه #دانشی و #میدانی تربیت در کشور است
🔹امتیاز این برنامه این است که بار پژوهشی آن معمولا بر عهده خود طلبه هاست و با تسهیل گری و هدایت گری اساتید کار به ثمر می نشیند
🔹روز ارایه خروجی ها و مناظره ها و داوری کارها اوج جذابیت و نشاط این برنامه است؛ امسال این جلسه پس از چندماه کار پژوهشی، صبح تا ظهر جمعه گذشته توسط طلاب جدیدالورود موسسه برگزار شد
پ ن:
#گزارش جلسه #وضعیت_شناسی تربیت کشور از دریچه دوربین و قلم داور مدعو
(استاد حامد مبینی_ قائم مقام سازمان مدارس صدرای کشور) در تصاویر پیوست
@hadianeha
✍استفاده از #تمثیل خوب است
ولی نباید محور و پایه شود
و نباید جای #استدلال_روشن را بگیرد
و نمی تواند جای #مواجهه_تربیتی با مسأله هر فرد را متناسب با روحیات او بگیرد
🔹در مسائل مختلف تربیت دینی از جمله بحث حجاب و نماز و ... شاهد این عملکرد ناشیانه بودیم بلافاصله بعد از دیدن یک مثال زیبا طیفی از معلمان، والدین و مربیان شروع به استفاده بی ملاحظه از آن می کنند
🔹طبیعی است که خیلی راحت کار به بازخورد منفی می کشد کافی است رندی پیدا شود و مثال را نقض کند (و مثلا به جای مقایسه #پرتقال🍊 با پوست و پوست کنده، با #موز 🍌 چنین آزمایشی انجام دهد! ) __ آن وقت به قول ترک ها شما می مانی (باخا باخا !)
#طرائف
#حجاب
#تربیت
@hadianeha