eitaa logo
هادیانه ها
688 دنبال‌کننده
564 عکس
186 ویدیو
29 فایل
بیشتر از #اخلاق، #تربیت، #فقه_تربیت و مسایل #طلبگی و #حوزوی می نویسم ... #محمدهادی_قراباغی طلبه و استاد حوزه علمیه قم دانشجوی دکتری فقه تربیت دبیر کمیته فقه تربیت موسسه فقهی مصباح الهدی @H_Gharabaghi
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ ‌ غسل جمعه اصلا نباید ترک شود ... 🔺کانال حجت الاسلام و المسلمین حاج : 👉🏻‌ ‌https://eitaa.com/nasery_ir
۱ ارادت خاص به آقای خاص این عکس ویژه (و به قول بچه ها گنگ!) از آقا عکس پیش زمینه موبایل راننده ون ما از مهران به نجف بود چقدر از جزئیات مسائل سیاسی ایران خوب حرف می زد؛ از مواضع دور اول و دوم به خوبی مطلع بود با مزه این که دو تا کشاورز با نمک همدانی جلو نشسته بودن و سعی می کردن فارسی عربی باهاش حرف بزنن😁 مکرر از من که عقب نشسته بودم تقاضای ترجمه می کردن @hadianeha
۲ تا حالا با چشم خودم ندیده بودم😳 راستی راستی مردی با موهای سفید اومد نشست😱 و تا ماشین ما رو برای صبحانه (مجدد) کنار نکشید ول نکرد🤯 تو پیاده روی هم با پدیده و زائر به خوردن یک خوراکی مواجه هستیم مسئول این نابسامانی کیه؟! یادم باشه از اساتید اخلاق بپرسم مواجهه اخلاقی با این پدیده چیه🤔 این تزاحم ها رو چه کنیم؟ احترام به بزرگتر نشکستن دل کوچکتر پرهیز از پرخوری پرهیز از اسراف @hadianeha
شب جمعه دعاگوی اعضای کانال @hadianeha هستم ان شاءالله قسمت همه تون
🔔 تابستانه موسسه فقه تربیت در تابستان سال ۱۴۰۲ بعد از حدود ۵ سال در یک رویکرد اساسی درس های رسمی فقه و اصول سطوح عالی خود را تعطیل کرد (طلاب مجموعه این بخش از نیاز علمی خود را در مراکز معتبر دیگر پی می گیرند) از آن تاریخ تخصصی در زمینه مهارت های مرتبط با (غیر حکمی) محور اصلی کار موسسه قرار گرفت این در یک برنامه ۳ ساله به مخاطبان (حدود ۴۰ نفر از طلاب سطوح عالی) ارائه می شود؛ اجرای آن از حدود ۲ سال پیش(قبل از تغییر رویکرد و تعطیلی درس های رسمی) به طور جدی آغاز شد و اولین دوره خروجی های آن در تابستان سال آینده به ثمر خواهد نشست ان شاءالله در دوره تابستانی که گذشت درس های مهمی چون ۲ و برای اولین بار برگزار شد هم زمان در کنار برنامه های آموزشی، پروژه های متعددی نیز در حال انجام است__ ان شاءالله در آینده اخباری از آن را نیز تقدیم خواهم کرد @hadianeha
« نگاه تاجرانه به زندگی»، طرحی معرفتی ـ تربیتی براساس اندیشه علی حائری https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_2184.html نوع : پژوهشی نویسندگان: محمدتقی مجتبی محمدجواد ✅ چکیده: هدف: به «فرایند آموزش معارف (دین) با هدف شکل‌دهی به شناخت‌های اساسی زندگی انسان» توجه دارد. با توجه به اتکای این ساحت از تربیت به معارف دین اسلام، به نظر می‌رسد عمده تلاش‌های معرفتی شکل‌گرفته در اندیشه اسلامی با وجود برخورداری از یکسری قوت‌ها، اما از دو منظر نیازمند بازنگری‌اند؛ 1⃣ اول این که در چارچوب اندیشه محدود مانده و در درگیر کردن احساسات و عاطفه مخاطب ناتوان‌اند و در نتیجه، به تحول در رفتار منتهی نمی‌شوند؛ 2⃣ دوم اینکه صبغه وحیانی قابل توجهی ندارند و استناد آنها به متن وحی دشوار است. در این میان، استاد علی صفایی‌حائری در زمره اندیشمندانی است که به این مهم توجه داشته است. یکی از اقدامات وی، استفاده از نگاه قرآن به «زندگی تاجرانه انسان در دنیا» برای تبیین معارف بنیادی دین است. در این راستا هدف از این پژوهش، واکاوی آثار ایشان برای دستیابی به تصویر منسجم و یکپارچه‌ای از معارف اساسی دین، در پاسخ به دو نیاز یادشده است. 🔹روش: روش استفاده شده در این پژوهش، روش توصیفی ـ تحلیلی است. 🔹یافته‌ها: برای این منظور، در طیّ ده گام، معارف اساسی از جمله «شناخت انسان و عظمت او»، «شناخت الله و عظمت و رحمت او»، «شناخت نقش انسان در هستی»، «شناخت ادامه حیات انسان (معاد)»، «شناخت وجود رسول و امام و جایگاه آنها در هدایت انسان» در قالب ادبیات تجارت تبیین شده است. @hadianeha
✍ پیشنهاد به آقای مدیر *نمونه ارزیابی یک مجموعه تربیتی* یکی از دوستان طلبه‌ در ایام محرم و اربعین با مجموعه ای تربیتی همراه شد و مدیر آنجا از ایشان تقاضای ارائه ارزیابی کرد؛ ((به نظرم این کار نگاه مدیر مجموعه را نسبت به ‌ضعف ها و قوت‌های مجموعه‌اش روشن تر می‌کند 💡 و برای حفظ نشاط و بهتر کمک خوبی است)) این طلبه خوش فکر برای این کار از حقیر تقاضای یک مدل برای ارزیابی کرد بنده نیز در پاسخ ایشان *برای یک ارزیابی جامع، محورهای زیر را پیشنهاد کردم*: 1⃣ محور مدیریت مجموعه - مباحثی حول محور *مدیریت مجموعه تربیتی* داشتم که در این بخش مفید است و بیانگر ابعاد مدیریتی یک مجموعه است(شامل برنامه ریزی راهبردی و عملیاتی، سازماندهی، هدایت و رهبری و ...) 👈سرفصل‌های این دوره در آدرس ذیل قابل مشاهده است https://eitaa.com/morabbiha/112 2⃣ محور کنشگران و مربیان مجموعه 🔹 تسلط نسبی به مباحث دانشی تربیت 🔹 تسلط نسبی به مباحث عملیاتی تربیت 🔹 احراز نصاب اولیه ویژگی های رفتاری مهارتی مربی (به لحاظ تأثیر رفتار مربی بر متربیان این نکته مهم است) 👈سرتیتر های ویژگی های مربی در آدرس ذیل قابل مشاهده است https://eitaa.com/morabbiha/42 3⃣ محور تناسب برنامه‌ها با اهداف و شرایط مجموعه 4⃣ محور وضعیت جذب و گزینش مجموعه 5⃣ محور تعامل با والدین 6⃣ محور برنامه‌ریزی برای خروجی‌های مجموعه 7⃣ محور شناسایی وضعیت افراد ویژه و برنامه خاص برای ایشان (مثبت و منفی) ارزیابی خوب این هفت محور از نگاه یک کارشناس بیرونی می‌تواند کمک بزرگی به مدیر یک مجموعه باشد @hadianeha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خب خب خب بعد از پایان دو ماه عزاداری و شروع ایام جشن و سرور ماه ربیع وقت چیه؟ بله وقت سروسامون پیدا کردن جوونا و خواستگاری و برگزاری جشن های عروسیه ان شاءالله قسمت همه جوونا بشه🤲 در راستای انجام وظیفه ( و أنکحوا الایامی منکم ... ___ جوانان خود را همسر دهید «نور ۳۲») و با توجه به این که بعضی از جوونا روشون نمیشه به والدین گرامی انجام این وظیفه رو یادآوری کنند پیشنهاد میکنم سبک این جوان رو تست کنید 👈ارسال این کلیپ به مادر گرامی راهگشا است ان شاءالله @hadianeha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از مخاطبین کانال که از بچه های خوب سمپاد است در پاسخ به پیام قبلی نوشت: (ولیستعفف الذین لایجدون نکاحا😭) این گیف در خور شأن هم پاسخی به ایشان🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دامن مزن به آتش این قیل و قال‌ها از حق بگو چنانکه علی گفت سال‌ها بخشی از زیبای محمدجواد شرافت در حضور رهبر انقلاب درباره مسأله @hadianeha
هدایت شده از باور
. 🗂 فهرست مباحث ارائه شده پیرامون در کانال "باور" ✅ ضرورت تربیت عقلانی https://eitaa.com/bavar_tarbiat/559 https://eitaa.com/bavar_tarbiat/541 https://eitaa.com/bavar_tarbiat/534 https://eitaa.com/bavar_tarbiat/527 https://eitaa.com/bavar_tarbiat/525 https://eitaa.com/bavar_tarbiat/587آثار و نتایج تربیت عقلانی 1⃣ پیدا کردن قوه‌ی نقادی https://eitaa.com/bavar_tarbiat/555 2⃣ کنترل غرائز https://eitaa.com/bavar_tarbiat/544 3⃣ نجات از وابستگی به غرب https://eitaa.com/bavar_tarbiat/584 4⃣ جلوگیری از تقليد و آفات آن https://eitaa.com/bavar_tarbiat/552 5⃣ ایجاد شناخت‌های اساسی https://eitaa.com/bavar_tarbiat/539روش‌های تربیت عقلانی 1⃣ چند روش برای تربیت عقلانی https://eitaa.com/bavar_tarbiat/567 2⃣ ایجاد سؤال https://eitaa.com/bavar_tarbiat/590 https://eitaa.com/bavar_tarbiat/546 https://eitaa.com/bavar_tarbiat/531 3⃣ نقد کردن و مشورت کردن https://eitaa.com/bavar_tarbiat/575 4⃣ کم کردن دخالت https://eitaa.com/bavar_tarbiat/554ابعاد تربیت عقلانی https://eitaa.com/bavar_tarbiat/561 1⃣ تدبر https://eitaa.com/bavar_tarbiat/581 https://eitaa.com/bavar_tarbiat/571 2⃣ تعقل https://eitaa.com/bavar_tarbiat/592 3⃣ تفکر و موانع آن https://eitaa.com/bavar_tarbiat/578 https://eitaa.com/bavar_tarbiat/576آثار داستانی مناسب برای تربیت عقلانی https://eitaa.com/bavar_tarbiat/589 https://eitaa.com/bavar_tarbiat/543 https://eitaa.com/bavar_tarbiat/536 https://eitaa.com/bavar_tarbiat/528احادیث مرتبط با تربیت عقلانی https://eitaa.com/bavar_tarbiat/577 https://eitaa.com/bavar_tarbiat/558 https://eitaa.com/bavar_tarbiat/538 https://eitaa.com/bavar_tarbiat/530 https://eitaa.com/bavar_tarbiat/554 💡 3⃣3⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
✍ (الف تا) یی که من دیدم (۱) ظرفیت ها و زوایای مثبت با جمعی از طلاب موسسه فقه تربیت به بازدید نمایشگاه «الف تا» در محل نمایشگاهی رفتیم این نمایشگاه محلی بود برای عرضه ایده های منتخب آموزشی و تربیتی در سطح مدارس دولتی کل کشور *اشاره ای به برخی از مسأله ها و ایده های پاسخگو:* 1⃣ *چطور در نوجوان انتقاد تبدیل به اغتشاش می شود؟* صاحب کرمانی ایده این طور جواب داد که ما حرف بچه ها رو نمی‌شنویم راهکارش راه اندازی لیگ ای(۱۲۰ مناظره) بود با عنوان « آزاد راه» 2⃣ *چه کار کنیم که بچه ها سبزی بخورن؟!* یک معلم سلامت با انگیزه فراوان به ارائه راهکارش پرداخت که ایجاد های گروهی در مدرسه و کشاورزی دانش آموزان بود که باعث می‌شد بچه ها علاقه مند به محصول خودشون بشن و سبزی بخورن و حتی در منزل این کار را دنبال کنند 3⃣ *چطور به دانش آموزان دختر شخصیت دهیم و چه کنیم احساس هویت کنند؟ دخترهایی که از دختر بودن خود راضی نیستند* راهکارهای مختلفی از جمله پوشش خود معلم ها تا تغییر در فضای مدرسه و نمادها و... داده بودند و با کلید محبت و ایجاد در یک مدرسه مرزی کاری کرده بودند کارستان 4⃣ *چگونه درس ها را با روش های فعال آموزشی تدریس کنیم؟* مدرسه ای را دیدم که تمام دروس را حتی در کلاس های شلوغ به شکل از جمله اکتشافی تدریس می کرد و بازخوردهای خود را توضیح می داد و ده ها مسأله ریز و درشت دیگر با موضوعات مختلف در سطح تک ایده و ایده های ترکیبی و کلان در مجموع الف تا فرصت خوبی بود برای دیدن این همه انگیزه و خلاقیت در جای جای کشور @hadianeha
✍ (الف تا) یی که من دیدم (۲) ارزیابی و نقد علیرغم نکات مثبت، نکاتی به ذهنم می رسد که ذکرشان خالی از لطف نیست... 1⃣ الف تا اسما بود ولی چیز زیادی از خارج کشور جز یکی دو غرفه ندیدم 2⃣ ایده ها حلال مسائل و چالش ها بود ولی غالبا فاقد نگاهی منسجم و 3⃣ جای ی آموزش و پرورش و مدارس استخوان دار با مبنا و قوی خالی بود __ نمی دانم شاید دعوت نشدند یا نیامدند ولی هرچه بود برای غنای کار جای خالیشان احساس می شد 4⃣ حضور و ارائه بزرگ این عرصه چون دکتر خسرو باقری و آقای مهرمحمدی و ... می توانست بر عیار اندیشه در این نمایشگاه بیافزاید؛ مخصوصا برای دغدغه مندان سطوح اندیشه ورزی تعلیم و تربیت 5⃣ عمیقا جای خالی این جنس فرصت ها را در علمیه حس می کنم؛ هستند اساتید و مربیان و مدیرانی که برای درمان دردهای آموزشی، اخلاقی، تربیتی و مدیریتی، ایده ها و حرف های نو دارند که عرضه آن ها زمینه ساز اتفاقات بزرگی می تواند باشد برسد به گوش مدیران حوزه آقایان اعرافی و معاونین ایشان @hadianeha
📙 معرفی : *فقه تربیت (جلد سوم)؛ تربیت کودک* 📝 این کتاب سومین جلد از سلسله آثار استاد است که تحت عنوان چاپ شده است محتوای این جلد که به اختصاص دارد پس از دو جلد دیگر با عناوین و به زیور طبع آراسته شده است 🔸🔸🔸☘️☘️🔸🔸🔸 🔖درباره کتاب اندیشمندان و مکاتب تربیتی براساس شناختی که از کودک و نیازها و مشکلات او دارند طرح‌ها و برنامه‌هایی برای تربیت کودک ارائه نموده‌اند. کتاب تربیت کودک به این مسئله می‌پردازد که *چگونه می‌توان با تکیه بر وحی به طرح تربیتی اسلام برای کودک دست یافت؟* در مسیر پاسخ به این سؤال سه گام دنبال شده است: 1. شناسایی، جمع آوری و جمع‌بندی مشکلات و مسائل تربیت کودک؛ 2. پالایش و تنظیم مسائل؛ 3. شناسایی ظرفیت‌های کودک به عنوان منبع پاسخگویی به مسائل 🔸🔸🔸☘️☘️🔸🔸🔸 راه های ارتباطی جهت سفارش کتاب: 📞 0994 118 77 27 ☎️ 025-32939259 ارتباط با ادمین:‌ @Admin_Eaep @hadianeha
هادیانه ها
قبلاً پستی درباره اهمیت و نقد برنامه های موجود نوشته بودم 📎اخیرا در رابطه با این موضوع و در باب 🔹رابطه جوانان ما با جنگ و 🔹و مقایسه میزان دغدغه ایشان نسبت به این مسأله با میزان دغدغه شان نسبت به باخت تیم مورد علاقه شان مطلب جالبی از استاد منتشر شد که در پست بعدی به اشتراک می گذارم👇
بعضی جوانان از این‌که تیم محبوبشان گُل خورده است، خوابشان نمی‌برد، اما کاری ندارند که مبارزۀ «حزب‌اللّه» با «صهیونیسم» به کجا رسید! این بدان معناست که شما به آن جوانان، «نظام فکری» نداده‌اید. رابطۀ «اعتقادات شیعی» را با «همۀ عرصه‌های زندگی» مشخص می‌کند. ☑️ @mirbaqeri_ir
🔺تاکید آیت‌الله بر از کتاب و سنت 🔺آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه ۳ مهر با اعضای انجمن کلام حوزه به موضوع استنباط معارف از کتاب و سنت پرداخت و بر لزوم بررسی دقیق روش‌های استنباط و تطبیق آن با مسائل روز پرداخت. ایشان با بیان اینکه بسیاری از مسائل امروز جامعه نیازمند پاسخ‌هایی بر اساس آموزه‌های اسلامی است، بر ضرورت پژوهش‌های گسترده در این زمینه تأکید ورزید. 🔺این استاد حوزه علمیه ضمن تاکید بر لزوم تنقیح بیشتر مفهوم « » و تحلیل دقیق‌تر ماهیت آن در مواجهه با نظام‌های اجتماعی پیچیده امروز، به بحث درباره مفهوم " " پرداخت. ایشان پیشنهاد کرد علاوه بر احکام خمسه همچون واجب، حرام و مستحب و نیز احکام وضعیه، تلائم یا عدم تلائم نظامات مختلف جامعه با کتاب و سنت هم مورد بررسی قرار گیرد. چه بسا از این طریق بتوان نوعی اثر عملی برای معارف کتاب و سنت یافت که مفهوم و واقعیت حجیت را محقق سازد. این البته علاوه بر معارف یقینی یا اطمينان است که در حجیت نیازی به مقدمات دیگر ندارد. 🔺آیت‌الله لاریجانی با ارائه مثال‌هایی از نظام‌های آموزشی و اقتصادی، نشان داد که برخی از این نظام‌ها ممکن است با معارف دینی تلائم داشته باشند اما لزوماً تحت حکم مستقیم شرع نباشند. وی بر این باور است که باید به دنبال روشی برای سنجش تلائم این نظام‌ها با معارف دینی باشیم تا بتوانیم بهترین تصمیمات را برای اداره جامعه بگیریم. 🔺با بیان اینکه این موضوع یک باب جدید در مباحث فقهی است، ایشان بر اهمیت پژوهش‌های آتی در این زمینه تاکید کرد. 🌷🇮🇷🌷 @hadianeha
🔲 حکم ولی‌فقیه: بر همه‌ی مسلمانان "فرض" است با امکانات خود، حزب‌الله را یاری کنند معنای فَرْض در فقه: در اصطلاح فقه اسلام، عملی است که انجامش بر مکلَف لازم است و ترک آن عذاب دارد؛ مانند نمازهای روزانه. در مواردی که مسئله، با دلیلی از آیات و روایات، همراه است و مستقیماً به شرع منتسب است به «واجب» تعبیر می‌شود. 🔳 خواهران و برادران بزرگوار یکی از مصداق های این یاری رساندن ، ارسال کمک های مالی برای جبهه مقاومت هست با ورود به سایت دفتر رهبر معظم انقلاب به نشانی https://www.leader.ir/fa/monies در قسمت( انتخاب وجوهات) گزینه (کمک ها) و سپس( کمک به رزمندگان مقاومت لبنان) یا( کمک به مردم لبنان و غزه) را انتخاب کنید.
هدایت شده از وحید یامین پور
🔹️آیا برای هنگامه‌ی ابتلاء که دیر یا زود فرا میرسد، به اندازه کافی "صبور" هستیم؟ صبر دشوارترین کارهاست. صبر از حمله و انتقام سخت‌تر است. چه ساده‌لوح اند آنها که گمان می‌کنند مرحله نهایی این معرکه، پاسخ و حمله و انتقام‌جویی جمهوری اسلامی از رژیم خونخوار صهیونیستی است. آنها تشفّی خاطر و تسلای دل داغدیده خود را جستجو می‌کنند و آن را در حمله و انتقامی دفعی می‌جویند. حمله و انتقام البته کار سختی است، شجاعت و دلیری میخواهد، و ما را برای ساعتی آرام می‌کند. اما آنگاه هنگامه "صبر" فرا می‌رسد. آنها که تشفی خاطر را می‌جویند آیا خود را برای هنگامه‌ی صبر آماده کرده‌اند؟ مهمترین کار مهیا شدن برای معرکه‌ی اصلی است که به گمانم دیر یا زود فرا می‌رسد. صبر چیست؟ صبر، در زمین‌گیر نشدن و سستی نکردن و "جا نزدن" ظهور می‌کند، که فرمود: وَكَأَيِّن مِنْ نَبيٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّه وَمَا ضَعفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابرِينَ (چه بسیار رخ داده که پیغمبری جمعیت بسیار (از پیروانش) همراه او جنگیدند و با این حال، اهل ایمان با سختی‌هایی که در راه خدا به آنها رسید هرگز بیمناک و زبون نشدند و سر زیر بار دشمن فرو نیاوردند و (صبر و ثبات پیش گرفتند، که) خدا صابران را دوست می‌دارد.) آن زمان که دلیرانه فریاد می‌زنیم و انتقام را می‌خواهیم، چه بسا به توان موشک‌ها و پهپادها دل‌خوش کرده‌ایم و در عمق جان با خیالی آسوده از بی‌عملی خویش گروهی دیگر را مامور جهاد کرده‌ایم تا خود به آسایش برسیم. از سرداران و مسئولان می‌خواهیم که "اقدام مقتضی" را انجام دهند تا به حیثیت انقلابی ما خدشه‌ای وارد نشود‌. این مکر منافقانه هیچ نسبتی به دعوت خداوند به صبر ندارد. تا ما "صبّار و شکور" نباشیم، ضعف و وهن و استکانت در انتظار ماست. حتی آن‌هنگام که هزاران موشک داشته باشیم. به‌یاد بیاوریم سخنان تاریخی رهبر انقلاب چند روز پس از شهادت سردار سلیمانی را که به تفسیر و تذکر آیه ۵ سوره ابراهیم اختصاص یافت: وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ "مردمی که صبار و شکورند یعنی مردمی که با اندک مشکلی از میدان خارج نمی شوند و ابعاد پنهان و آشکار نعمت را می‌دانند و قدرشناسند و بر اساس آن احساس مسوولیت می‌کنند"(رهبر انقلاب، نماز جمعه تهران، ۲۷ دی ۹۸) ما در هنگامه‌ی صبر که به‌زودی فراخواهد رسید چه خواهیم کرد؟ آیا از میدان به‌در نخواهیم شد؟ ▪️برای معرکه‌ی فردا خود را بیازماییم: آیا "دوست داشتن" دیگران را تمرین کرده‌ایم؟ آنچنان که در سال‌های دهه ۶۰ مردمان گویی اعضای یک پیکر در رنج هم شریک بودند و از سفره خود بر می‌داشتند و بر سفره دیگری می‌گذاشتند. آنها که انتقام از دشمن را مطالبه می‌کنند باید در صف اول مردم‌داری باشند. روزهایی فرا خواهد رسید که بسیاری از مردم ما را به خاطر مطالبه‌ی انتقام، مایه گرفتاری و رنج خود خواهند دانست. آیا برای زخم زبان شنیدن و سرکوفت خوردن و در عین حال مهربان بودن و ایثار کردن به انداره کافی صبور هستیم؟! آیا گفتار و سخنی برای همراه کردن آنها در این معرکه فراهم آورده‌ایم؟ آیا هنرمندان و شاعران و سخنوران برای آن روز مبادا چیزی آموخته‌اند و اندوخته‌اند؟ آیا برای هجرت از خانه و خانواده و شانه دادن زیر بار مشکلات کسانی دیگر صدها کیلومتر دورتر از ماوای خودمان، بار بسته‌ایم؟ انقلابی بودن به مطالبه‌گری و فریاد نیست. به آموختن صبر و مهرورزی با دیگران است. چه بسا ما در آستانه ایام‌الله دیگری باشیم: وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ ✒️ وحید یامین‌پور ➕️ @yaminpour