eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
475 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 شکایت؛ آخرین پرده از نمایش طولانی بدهی کره به ایران ✍️محمدصادق خرسند، پژوهشگر سیاسی 🌐 یکی از خبرهای بحث برانگیز روزهای گذشته، اعلام شکایت ایران از کره جنوبی بابت بلوکه کردن غیرقانونی اموال ایران است. کره ای ها، تا پیش از اعمال تحریم ها، یکی از شرکای اصلی اقتصادی ایران محسوب می شدند اما در پی اعمال تحریم ها این مراودات تا حد زیادی کاهش یافته است. ▫️به طور مسلم در روابط ایران و کره جنوبی، هیچ متغیری به اندازه تحریم های آمریکا تأثیر منفی نداشته است. در هم تنیدگی اقتصاد کره جنوبی و آمریکا، تا حدود زیادی کره ای ها را وادار به همراهی در تحریم های ایران نموده است. ➖در چند سال گذشته، دو اتفاق مهم در روابط ایران و کره رخ داد که تیرگی روابط این دو کشور را به همراه داشت. یکی، توقیف کشتی کره ای در دی ماه 1399 به دلیل عدم رعایت مقررات زیست محیطی و دیگری اظهارت ضد ایرانی رئیس جمهور کره در جمع نظامیان این کشور در امارات. به نظر می رسد هر دو کشور مایل به تیرگی بیشتر روابط نیستند ولی عواملی باعث شده است در این مسیر حرکت نمایند. در حال حاضر روابط ایران و کره جنوبی در پایین‌ترین سطح مبادلات بازرگانی قرار دارد، به طوری که هم اکنون تعاملات اقتصادی با کره زیر یک درصد کل تجارتِ ایران با سایر کشورهای جهان می باشد. ✔️ متن کامل در این صفحه @HOWZAVIAN
🔍 تازه‌ترین مواضع نویسندگان حوزوی ♨️ نامسأله‌ها! ✍️مجیدابطحی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی 🔹"بی‌حجاب‌ را به هیئت راه بدهیم یانه؟" این سوال از پرتکرارترین سوالات دهه‌ی محرم بود، موافق و مخالف به این مسئله پرداختند، نوشتیم و تحلیل کردیم و... . اما مسئله‌ی ما این بود؟ با حل این مسئله چه گرهی از جامعه‌ی مومنین باز می‌شد؟ اصلا چطور می‌شود جامعه ( آن هم جامعه‌ی مومنین) چیزی را مسئله می‌پندارد؟ چطور نامسئله‌ها برای ما مسئله می‌شوند؟ متن کامل در این صفحه 🔅سرو بلند ✍️ علی‌رضا مکتب‌دار، عضو تحریریه کانون مدادالفضلاء 📌اندک‌اند انسان‌هایی که در غل و زنجیر اسارت نیز همچون شیر بغُرّند و بر صیادان خویش بخروشند. غالب دربندشدگان ترجیح می‌دهند دم بر نیاورند و تحقیرها و توهین‌ها را بر خود هموار کنند تا چند روزی بیشتر بتوانند به زندگانی تهی از معنی خویش ادامه دهند، غافل از آنکه بند اسارت را نه بر گردن که بر دل نهاده‌ و به سوی وادی بی هویتی رهسپار گشته‌اند. متن کامل در این صفحه ◀️ شب‌نامه ✍️مجتبی میرزایی، عضو تحریریه کانون مدادالفضلاء مسئول محترم بر تو واجب است از همین امشب با زن و بچت بری تو خیابونای شهر قدم بزنی نه با ماشین دودی و ناهنجاری‌ها رو به مردم به زبانی که بلدی تذکر بدی و خدا رو چه دیدی شاید شما یا خانوادت هم در راه رضایت خدا دو تا فحش یا کتک خوردی! به اندازه کافی از جیب ملت پروار شدید زین بعد باید جبران کنید نمی‌توانید بیا پائین از کرسی مدیریت می‌توانی پس بسم الله این گوی و این میدان! متن کامل در این صفحه 🔰 نگاهی گذرا به نقدِ «محسن‌حسام مظاهری» بر «حسینیه معلی» ✍️ سید محمد حسین دعائی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی این‌که بخشی از آیین‌های سنتی، قابل بازنمایی رسانه‌ای نبوده و با این‌کار دچار ازجاکندگی می‌شوند، اجمالا درست است. اما نباید به این گزاره کلیت داد و به بهانه آن، از خیر بازنمایی‌های نسبی یا حتی حداقلی گذشت. همان‌طور که مواردی مثل پوشش و گویش اقوام یا برخی از آداب و رسوم آن‌ها، در اماکن و ازمنۀ مختلف قابل نمایش هستند، برخی از آیین‌های عزاداری را هم می‌توان در قاب تلویزیون نمایش داد. متن کامل در این صفحه 🔍 هدف اصلی سیدالشهداء چه بود؟ ✍️محمد حسین مطهری، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی سیدالشهدا سلام الله علیه از آغاز حرکت از مدینه تا پایان حرکت توحیدی خودشون، دنبال کدوم هدف بودند؟ 🔰تشکیل حکومت علوی 🔰عدم پذیرش خلافت یزید 🔰انقلابی علیه حکومت وقت 🔰امر به معروف و نهی از منکر 🔰اصلاح در امت پیامبر هدف کدومشون بود؟ شاید هم همشون بود؟ متن کامل در این صفحه 🔺ملت حسین (علیه السلام) ✍️مهدی عامری، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی 📝یکی از اتفاقات زیبای محرم امسال این بود که رشد فکری جوانان انقلابی مشهود بود؛ به گونه‌ای که نشان دادند در برابر کوچک‌ترین انحرافات حساس و چشم‌شان باز است و حافظ سنت‌ها و آرمان‌های اصیل انقلابی و اسلامی هستند و از این‌رو با زبان درست و منطقی آسیب‌های مهم را نقد می‌کنند. این اتفاق مهم را باید ثمره هم افقی ایشان با ولی و امام‌شان جست‌وجو کرد.‌ جوان مؤمن انقلابی زین پس نه تنها خودش در بدعت‌ها و خرافات و انحرافات مضمحل نمی‌شود؛ بلکه با تیزبینی و دقت در برابر آنها قد علم می‌کند و به مبارزه عقلانی و نقد آن دست می‌زند و اصلاح‌گری را مطالبه می‌کند. متن کامل در این صفحه @HOWZAVIAN
. 🙏توصیه‌ی ما در روز خبرنگار به مسئولان حوزه 📌هویت‌بخشی به نویسندگان مطبوعاتی حوزه و همه طلاب خبرنگار از «میزان احترام و تجلیل مدیران نهادهای حوزوی و تبلیغی کشور در روز خبرنگار» مشهود می‌شود. 🔻بعداً نگویید چرا روزنامه‌نگار و یادداشت‌نویس نداریم؛ آن هم بعد از امر اخیر رهبر انقلاب! @HOWZAVIAN
💢بدون خبرنگار لحظه‌ها ماندگار نمی‌شود 🔺روز خبرنگار گرامی باد 🔹هم‌زمان با ۱۷ مردادماه سالروز شهادت شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف افغانستان و روز خبرنگار، پوستر «بدون خبرنگار لحظه‌ها ماندگار نمی‌شود» بر اساس بیانات رهبر انقلاب درباره‌ی اهمیت حرفه‌ی خبرنگاری منتشر می‌شود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «اگر زحمات شما [خبرنگارها] نباشد، این لحظه‌ها هرگز ماندگار نمی‌شود... شما آن را حفظ می‌کنید و در اختیار افکار مردم قرار می‌دهید. بدون این دوربین‌ها، قلم‌ها و دلسوزی‌هاى شما براى تهیه و تنظیم اخبار و مطالب، این کارهاى ما مثل یک چیزهاى تثبیت نشده است.» ۱۳۸۰/۸/۲۳ دوست خبرنگارم روزت مبارک @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 این عزاداریه؟ ترانه است ؟! رقصه؟! چیه؟! کسی نیست جلوی این مسخره بازیا رو بگیره؟! ......................‌................. 👇پی‌نوشت نویسندگان حوزوی👇 📌 آقای استاد علیدوست که حقیقتا برای ما محترم هستید. 👆بسم الله... نقد کنید. 🔍 آسیب را ببینید. 🖌از موضع اجتهاد، آسیب‌ها را متذکر شوید. ✍️ قلم‌‌تان را از سوژه "عالی" به سوژه متعالی بچرخانید. @HOWZAVIAN
🔸پاک‌سازی جایگاه‌های علمی از سارقان!حجت الاسلام احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم 🔹شایعه شیوع «انتحال» و «سرقت علمی» موجب تنزل جایگاه دانشگاه‌ها و برخی دیگر از مراکز علمی در انظار عمومی شده است. 🔹مع الاسف، عده‌ای از استادنمایان نیز غفلت یا تغافل مدیران و استادان و پژوهشگران وارسته را بهانه‌ای برای سرقت بیشتر و هنرمندانه‌تر! کرده‌اند. 🔹یکی از راه‌های نجات از این وضعیت و پاک کردن محیط‌های علمی کشور از سارقان یقه‌سفید و ... این است که کمیته‌های اخلاق پژوهش در دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی کشور به طور جدی فعال شوند و ضمن دفاع از حیثیت علمی اساتید فرهیخته و پژوهشگر، سارقان علمی را که ناجوانمردانه با انتحال کارهای دیگران خود را بالا کشیده یا می‌کشند، در هر سطح و جایگاهی که باشند، به زیر کشیده و از محیط‌های علمی طرد کنند. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 اگر روحانیت، مقام روضه‌خوانی را از مقام سخنرانی جدا نمی‌کرد، شاهد این سلوک بودیم!👆 🏴 مرحوم آیه الله احمد سیبویه ۲۰سال امام جماعت حرم حضرت ابالفضل(ع)بود. حالات وخصائص عجیبی داشت در ۱۰۰ سالگی مثل یک نوجوان روضه میخوند وگریه میکرد، موقع روضه می آمد لابه‌لای جمعیت می‌گشت گریه کن ها رو شکار می‌کرد یعنی می‌رفت زانو به زانوی عزدار برایش روضه می‌خواند. ایشان بدون میکروفن و اکو، صدای رسائی داشت. @HOWZAVIAN
. آیا مقایسه نظام اسلامی با حکومت امیر مؤمنان درست است؟ یادداشت حجت الاسلام رضا سعیدی پور، استاد حوزه علمیه را در روزنامه سراج بخوانید https://serajonline.com/News/OnlineNewsItem/18466 @HOWZAVIAN
♨️ روسها برای دانش آموزان کلاس یازدهم (۱۷ ساله‌ها) در سال تحصیلی جدید، کتابی نوشته‌اند که جنگ روسیه و اوکراین را تشریح می‌کند. ببینید روایت رسمی از یک واقعه مهم، آن هم در سطح مدارس تا چه اندازه در روسیه جدی گرفته می‌شود. 📌آیا در ایران هم برای فتنه‌های مختلف اینچنین تدبیر می‌شود یا اینکه کسانی که بیشترین بهره را از بیت المال و نظام می‌برند و توسط همین نظام مسئولیت گرفته یا مشهور شده‌اند، با انواع و اقسام برنامه‌ها از فضای مجازی و دانشگاه گرفته تا روزنامه و برنامه مهلا و... در حال سیاهنمایی، شبهه افکنی، قبح شکنی و قانون شکنی هستند؟! @HOWZAVIAN @dostaneketab
. 🏴ناوگروه ۸۶ مصداق آیه‌ی "وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ" ✍ زینب نجیب هر کشور و امتی نه فقط برای مقابله با دشمن که برای مقابله با هر تهدیدی باید قوت بازدارندگی داشته باشد. با یک محاسبه‌ی ساده می‌توان فهمید، تهدید همیشه وجود دارد. به طور قطع نمی‌توان زمانی را فرض کرد که دیگر تهدید وجود نداشته باشد؛ زیرا هستند افرادی که مدام در فکر تجاوز به مرزهای سرزمین‌های دیگر را دارند. بنابراین آمادگی تا حد بازدارندگی، ضرورتی دائمی خواهد داشت و اگر دشمن احساس کند ملتی همیشه آماده است هرگز خیال تجاوز و حمله به ذهنش خطور نخواهد کرد. 🔗لینک مطلب «اشک های ناموسی» ✍طیبه فرید _از من نپرس.... من اصلا دوس ندارم درموردش فک کنم. اصرار می‌کنم، اصلا خوشش نمی‌آید، تحویلم نمی‌گیرد. حرفم غیرتش را تحریک میکند.می دانم اصلا تصورش را هم نمی‌کند.بعضی مردها این شکلی اند. از این طرف خیابان که میروم آن طرف،نگاهش را از من بر نمی داردکه مبادا توی شلوغی و سرعت ماشین‌ها بی‌احتیاطی کنم یا مبادا کسی مزاحمم بشود. تابرسم مقصد ده بار زنگ می‌زند که رسیدی؟ اذیت نشدی!!!! وقتی ما توی عالم زنانه خودمان غرقیم مردها به چه چیزهایی فکر میکنند!به هیچ صراطی مستقیم نیست!می گوید من از این سوال ها بدم می آید. می‌روم ویراستی سوالم را می‌گذارم توی پست جدیدم: «یه سوال از آقایون: فرض کنید با خانوم بچه‌ها رفتید سفر، یهو یه جایی یه نامرد دور از جونتون چاقوشو میذاره زیر گلوی شما.همراههای اون نامرد میرن سمت خانوم بچه های شما، می‌تونید اون لحظه که تیزی رو فشار میده روی گردنتون و شما چشمتون سمت خانواده است حستون رو توصیف کنید؟» 🔗لینک مطلب 🏴«جراحی دماغ فیل» ✍س.غلامرضاپور توی صف انتظار نشسته ام باید صبر کنم تا منشی با همه ی سرشلوغی اش از روی کارت ملی صدایم کند. حواسم به ادمهایی که در حال رفت و آمد هستند ، پرت می شود. صندلیهای انتظار در دوضلع دیوار روبروی هم چیده شده اند. پسر بچه ای با مادرش درست روبرویم نشسته و با همه چیز ور می‌رود. نمیتواند روی صندلی ارام بگیرد مدام بالا و پایین می‌رود و خودش را برای مادرش که حالا دیگر عکس رادیولوژی دندانهایش را توی کیفش گذاشته و دارد با گوشی اش شماره ای را می گیرد ، لوس می‌کند. 🔗لینک مطلب 🏴«به بهانه ششم آگوست» ✍فاطمه شکیب رخ آموزه‌های دینی در تمام ادیان شکل دهنده‌ی بینش،بر باور و حتی شخصیت پیروان آن می‌باشد، اینکه به کرات دیده شده که برعلیه مبانی و آموزه‌های اسلام و به خصوص تشیع هجمه تخریب بسیار بالاتر از سایر ادیان است، برآمده از ویژگی و ساختار آموزشی حق محوری و حق طلبی اسلام ناب متصور است. از جمله مهمترین این آموزه‌ها که از تشعشع قیام عاشورا باقی مانده، حماسه‌سازی و حماسه پروری و به تبع آن نهادینه‌سازی فرهنگ ظلم‌ناپذیری و شهادت طلبی در راه احقاق حق است که در پیروان مکتب حسینی پرورانده می‌شود. 🔗لینک مطلب 🏴«از درد» ✍زهرا نجاتی اقای محمدی از ما ناراحت نشو. ما که امروز دلسوخته این سبک مداحی هستیم، همانها هستیم که در مقابل کسانی که می‌گفتند: چرا بیعت را باآهنگ خوانده‌اند، سینه سپر کردیم و گفتیم؛ زمانه زمانه هنر است و موسیقی، زبان هنر. حلال خدا هم حرام نشده! اما آقای محمدی! این ره که شما چند نفر پیش گرفته‌اید به ترکستان هم نیست. مداح بودن و از اهل بیت خواندن، توفیق است، قبول. 🔗لینک مطلب نویسندگان: اعضای تحریریه مجتهده امین @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
12-esajjad-1.mp3
4.52M
بسته راه چاره دید و گریه کرد طفل بی گهواره دید و گریه کرد دختر آواره دید و گریه کرد روسری پاره دید و گریه کرد او چهل سال است کارش گریه است مداحی شهادت امام سجاد عليه السلام حاج محمود کریمی (ع) @HOWZAVIAN
🔍 لزومِ دخالت حوزه در سیاست و جیغِ سکولارها! ✍ مهدی قیاسی، عضو کانون نویسندگان حوزوی 🔅 آیت‌الله اراکی دخالت در سیاست را از باب عینیّت دیانت و سیاست وظیفه‌ی اصلی حوزه دانست و دوباره صدای جیغِ سکولارها به گوش رسید! 🔻 حضرت آیت‌الله اراکی در سخنانی فرموده‌اند: کسی که ادّعای فقاهت دارد و می‌گوید که حوزه نباید در سیاست دخالت کند آیا نمی‌فهمد که حوزه علمیّه کار اصلی‌اش دخالت در سیاست است؟ امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام اوّلین سیاسی جهان اسلام است و ما که ادّعا می‌کنیم حوزه‌های علمیّه علوی است، باید به سیاست توجه شود. 🔸 از این حیث که دیانت عین سیاست است و انبیاء و ائمه، همواره سیاست‌ورزی می‌کردند و هیچ بخش از زندگانی اهل‌بیت علیهم‌السّلام را نمی‌توان از سیاست آن‌ها تفکیک کرد، حضرت آیت‌الله اراکی وظیفه‌ی اصلی حوزه را دخالت در سیاست عنوان کردند. 🔹 این رویکرد، نگاهِ واقع‌بینانه‌ی اسلام ناب محمدی به حقیقت اسلام است و مکتب معرفتی امامین انقلاب بر این نگاه اصیل و تمدّنی اسلام استوار است. در مقابل این نگاه، رویکرد اسلام سکولار که طرفداران زیادی در بدنه‌ی غرب‌گرا، اصلاح‌طلب و برخی اساتید حوزه و دانشگاه دارد، هستند که دین و سیاست را از هم جدا می‌کنند؛ دین اسلام را تنها محدود بر ساحت فردی زندگی انسان کرده و دین را از ساحت اجتماع و زندگی اجتماعی انسان طرد می‌کنند. 🔸 در حالی‌که دین اسلام برای بسیاری از ساحت‌های اجتماعی زندگانی بشر و تعاملات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی انسان، برنامه و نظام اسلامی در راستای تحقّق تمدن اسلامی دارد، جماعت سکولار با عقبه‌ی معرفتی حذف و نادیده گرفتن و طرد این ساحت‌های اجتماعی و سعادت‌بخشِ دین اسلام به دنبال تبعیّت از نظام‌های اجتماعیِ بر پایه‌ی اومانیسم، هستند. 🔹 علوی بروجردی، از حوزویانِ شاخصی است که در این جریان حضور دارد و در مصاحبه‌ای گفته بود «ما اقتصاد اسلامی نداریم» و دین را تنها متکفّل زندگی اخروی انسان معرفی کرده بود و این بزرگ‌ترین جفا در حق ظرفیّت‌های دینی است. همچنین حسن روحانی رئیس جمهور سابق ایران در سخنانی همچون برخی مشاورانش گفته بود «ما چیزی به نام علم دینی نداریم»! متن کامل در این صفحه @HOWZAVIAN
📌 نهضت فکری و فلسفی انقلاب اسلامی 🖌 معرفی فیلسوفان و متفکران سه نسل انقلاب اسلامی ✍ سید مهدی موسوی 🔹انقلاب اسلامی محصول و انقلاب درونی ملت ایران بود که ریشه در ارتقای فکر و تعالی اگاهی ملت نسبت به اسلام، جهان، انسان بر محوریت داشت. این ارتقا و تعالی بسبب تلاش گسترده‌ی فکری _ فلسفی و اجتماعی_اجتهادی متفکران انقلاب اسلامی بود. 🔸از ابتدای قرن ۱۴ هجری شمسی با تاسیس حوزه علمیه قم، با همت حاج شیخ عبدالکریم حائری علاوه بر نهضت فقهی و اصولی، یک نهضت فکری و فلسفی قدرتمندی با دعوت از فلاسفه تهران همچون حکیم متاله میرزا علی اکبر یزدی، آیت الله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی و آیت الله العظمی شاه‌آبادی آغاز شد که بزرگترین دانش‌آموخته این مدرسه بود که به سرعت ریاست فلسفه و عرفان حوزه علمیه را عهده‌دار شد. 🔹یکی از بزرگترین اقدامات امام خمینی (ره) در رهبری و مدیریت نهضت اسلامی و انقلاب بزرگ ملت ایران، تربیت و بسیج حکیمان و فقیهان متفکری بود که راهبری جریان فکری و فلسفی انقلاب اسلامی را در مقابل جریانهای چپ و راست برعهده گرفتند تا جامعه را از انحراف و التقاط به مکاتب لیبرالیستی و سوسیالیستی حفاظت کنند و را در جامعه بگسترانند. عقلانیت توحیدی، صورتی از آگاهی و معرفت اجتماعی را به جامعه عرضه کرد که بواسطه‌ی آن عموم جامعه به ابعاد زندگی‌ساز دین و رستاخیزبخشی توحید ونظام آفرینی شریعت اسلامی پی بردند. بنابراین و فلسفی امام خمینی مقدم بر نهضت اجتماعی و سیاسی ایشان بود. 🔹 البته نقش علامه‌ی طباطبایی هم در همراهی با نهضت فکری و فرهنگی امام خمینی در حوزه‌های علمیه بسیار موثر بود و توانست حرکت امام خمینی را تقویت و عموم شاگردان ایشان را به دارایی‌های بیشتر فلسفی و قرآنی مجهز کند و مکتب اجتماعی و سیاسی اسلام را صورتبندی معرفتی نماید و از آن در برابر نسخه های وارداتی دفاع کند. 🔸با راهبری کلان امام خمینی و تلاش‌های قرانی و فلسفی علامه طباطبایی، یک نهضت فکری و فلسفی بزرگ و با نشاط در جامعه اسلامی شکل گرفت. پیش‌قراول این نهضت فلسفی استاد شهید آیت‌الله مطهری (ره) بود که به تعبیر مقام معظم رهبری ایدئولوگ نظام اجتماعی و سیاسی اسلام در عصر ماست. 🔹 شخصیت‌های ارزشمند و فیلسوفان فقیه همچون حضرات آیات شهید بهشتی، شهید مفتح، شهید باهنر، علامه جعفری، علامه حسن زاده آملی، علامه جوادی‌آملی، علامه مصباح یزدی، آیت الله العظمی سبحانی و جمع دیگر از استادان حکمت و فقاهت نقش بسیار مهمی در نهضت فکری و فلسفی انقلاب اسلامی داشتند و علاوه بر تبیین بنیان‌های فلسفی و الهیاتی اسلام و جامعه اسلامی، در برابر تلقی‌های اراده‌گرا، دیالکتیکی و سوسیالیستی از اسلام و انقلاب اسلامی ایستادند. متن کامل در این صفحه @HOWZAVIAN
🔻۵ ویژگی افراد کم‌هوش ۱. افراد کم هوش دیگران را به خاطر اشتباهات خود سرزنش می‌کنند افراد با هوشِ پایین تمایلی به قبول مسئولیت اشتباهات خود ندارند و ترجیح می‌دهند به جای خود، دیگران را سرزنش کنند. یک مطالعه عصب شناختی انجام شده توسط جیسون اس. موزر نشان داد که مغز افراد باهوش هنگام برخورد با اشتباهات واکنش متفاوتی نشان می‌دهد. درواقع افراد باهوش می‌دانند که اشتباهات فرصتی برای یادگیری و انجام بهتر در دفعات بعدی هستند. ۲. همیشه حق با احمق هاست. افراد باهوش همیشه ذهن خود را به روی اطلاعات و پارامترهای جدید باز می‌کنند.در مقابل، افراد با هوشِ پایین با پافشاری بر دیدگاه خود، کاملا بی‌توجه به استدلال های صحیح طرف مقابل، می‌توانند تا ابد یک بحث را ادامه دهند. آنها نمی‌توانند متوجه شوند که طرف مقابل از آنها شایستگی بیشتری دارد و باهوش‌تر است. ۳. افراد کم هوش به تعارضات با خشم و پرخاشگری واکنش نشان می‌دهند این افراد زمانی که احساس می‌کنند دیگر کنترل یک موقعیت را در حدی که می‌خواهند به دست ندارند، تمایل دارند از خشم و رفتار پرخاشگرانه برای به کرسی نشاندن حرف خود استفاده کنند. ۴. احمق ها نیازها و احساسات دیگران را نادیده می‌گیرند. افراد کمتر باهوش به سختی می‌توانند تصور کنند که افرادی هم هستند که نسبت به یک موضوع تصور متفاوتی دارند و بنابراین نمی‌توانند با شما موافق باشند. ۵. افراد کم هوش فکر می‌کنند از همه بهترند افراد احمق تمایل دارند دیگران را تحقیر کنند تا خود را بهتر نشان دهند. آنها معتقدند که بالاتر از دیگران هستند و به سرعت به پیش داوری ها پاسخ می‌دهند. این نشانه هوش نیست. ✔️ صفحه پاورقی را می توانید دنبال کنید @HOWZAVIAN
🍃حضور استادان حوزه و دانشگاه را در بین اهالی قلم حوزه گرامی می‌داریم.
📝 خبر یا خبر؟! ✍️سید جواد محمدزاده در آفتاب سوزان خبرها و رسانه های غول افکن، انسان هایی با اراده دست از نشستن برداشته اند و در خبرگزاری ها و رسانه های مکتوب، شنیداری و دیداری به انعکاس و انتشار و تولید خبر؛ می پردازند که باید در مقابل این همه رنج، ایستاد و سراسر تعظیم و تشویق کرد. مرحبا به شما برادران و خواهران حالا که گذشت و مجالی برای چند خط کوتاه فراهم شد. خبر را با خبر آیا فرقی است؟ باتلاق خبر تا کنون شنیده اید؟ جذب منیزیم خبرها در شبکه های بی بی سی و اینترنشنال بر جان مخاطبان، چسبنده تر است؟ خبرها در آنسوی آبها با طوفان سهمگین هر روز می آید و ده ها و صدها مغز و اندیشه جوانان و مردم را از کاسه سر جدا می سازدو به عالم هپروت پرتاب می کند؟ متن کامل در این صفحه @HOWZAVIAN
🍀 صبر و صداقت ✍️ جواد رستمی، روزنامه نگار حوزوی نقش انگشتر موسی(ع) دو جمله بود که آنها را از تورات گرفته بود:شکیبا باش تا مزد بگیری، راستگو باش تا بِرَهی»(عیون أخبار الرضا(ع)، ج 2، ص 55 ) امام رضا(ع) از دو صفت ناجی و راهگشای زندگی بر روی انگشتر حضرت موسی سخن می گوید که عمل به آن زیست دنیای انسان را متفاوت کرده به طوری که نظر رحمت حق را جلب و ثمره آن را در دنیا و مزرعه آخرت می بیند. صبوری صفت پیامبران، اولیای خدا و ابرار و نیکان است که در برابر سختی ها در زندگی صبوری کرده و چون خدا را ناظر بر اعمال خود می دیدند این صبر و تحمل قدری آستان تر می شد. در معارف دینی صبر بر مصائب و بلایا، صبر بر عبادات و انجام آن، صبر برگناه و ترک آن و مواردی دیگر نام برده شده که هر کدام درجه ای به بندگی انسان افزوده و مقام او را در منظر حق ارتقاء می دهد. سفارش دوم انگشتر که صداقت و راستگویی است انسان را از گناه کبیره دروغ رهانیده و زمینه نفاق و دورویی را از بین برده و شخصیت او را در اجتماع به حسن رفتار و کمال تعریف می کند. حتی اگر فکر کنیم جایی با دروغ از مشکلی رها می شویم و به مقصد می رسیم اشتباه است و از آنجا که عمر دروغ کوتاه است برملا شدن آن آسیب زیادی به انسان و شخصیت او می زند بنابراین برخورد با صداقت و راستگویی هرچند سخت است و از سوی دیگر تصور ایجاد مشکل، ما را به سمت دروغ سوق می دهد اما در نهایت یک رنگی و صداقت حتی در جایی که وظیفه ای را به گردن داشته و انجام نداده ایم از جایگاه و شخصیت ما در نظر اجتماع چیزی نمی کاهد و به نوعی آن نقص را پوشش می دهد. @HOWZAVIAN
🔶خبرنگار کربلا ✍️ علی‌رضا مکتب‌دار 📌شاید لازم نباشد تاریخ خبرنگاری را در مصر باستان و یا رُم قدیم جستجو کنیم؛ هرچند شواهد گوناگونی بر تحقق ماهیت خبرنگاری، به‌معنای فراگیر آن، در آن دوران نیز می‌توان به‌دست داد. 📌سیر و سیاحت در هزارتوی تاریخ ما را می‌رساند به فرازی برجسته از آن و آن، لحظه برآمدن خورشید اسلام از مغرب ادیان است. 📌پس از بعثت عیسی به پیامبری، بیش از شش قرن، جهان بشریت از فروغ خورشید نبوت بی‌بهره بود تا آنکه آخرین فرستاده خداوند، رسالت خویش را اعلام نمود. 📌وقایع‌نگاران و گزارش‌گران، خبرهای فراوانی را درباره محیط و فرهنگ و شرایطی که پیامبر در آن پا به عرصه وجود نهاد و نیز درباره جزئی‌ترین ویژگی‌های ظاهری و رفتاری پیامبر، مخابره کرده‌اند. 📌آنان که پیامبر را دیده و درباره‌اش خبرها نگاشته بودند، درباره یکی از شبیه‌ترین افراد به او؛ یعنی نوه دختری او، حسین بن علی نیز این خبر را نگاشته‌اند که او: شبيه‌ترين فرد به رسول‌اللّه بود و اصحاب پيامبر، بارها اين نكته را در مورد شباهت سيرت و صورت او به پیامبر يادآورد شده‌اند و مخصوصا گزارش داده‌اند كـه قـامـت ايـشـان بـسيار شبيه به پيامبر بود، به‌طورى كه هر كس قامت آن حضرت را مشاهده مى‌كرد به ياد رسول خدا مى‌افتاد. 📌خبرنگاری چون انس بن مالک، در مجلس ابن زیاد، آنگاه که او با چوب، به بينى و صورت آن حضرت در درون تشت اشاره کرد و گفت: «من چهره‌اى به ايـن نـيـكـويـى نديده‌ام.» گفت: اى ابن زياد! مگر نمى‌دانى كه حسين‌بن‌على شبيه‌ترين مردم به رسول خدا بود؟ ادامه در این صفحه @HOWZAVIAN
🧃سبک زندگی در دل تابستان ✍️ علی کردانی رانی تگری در دل تابستان، دل آدم را خنک می‌کند، نوشابه‌ها هم خوش‌مزه‌اند؛ هرچند که متخصص سرشناس طب سنتی، دکتر خیراندیش می‌گوید: «نوشابه‌ها برای مردن و سست شدن بدن چیز خوبی است» او نوشابه را سمبل فرهنگ آمریکایی می‌داند و مصرف بی‌رویه آن را احترامِ به این فرهنگ تلقی کرده است. پس از دو سالِ تمام پرهیز از مصرف نوشابه، با نوشیدن مقدار کمی از آن، احساس کردم اگر کمی دیگر به خوردن نوشابه ادامه دهم، می‌میرم. 📌متن کامل یادداشت در روزنامه سراج @HOWZAVIAN
🔰 دو پرده از پیامبر کربلا ✍️ سید محمدحسین دعائی ۱. اگر امام حسین علیه السلام، در جمع جوانمردان آزاده، در کنار قمر بنی‌هاشم و با دستی باز ــ که شاید بر قبضۀ شمشیر هم بود ــ به حُر فرمود: «أ فبالموت تُخوّفنی؟» یا «مرحبا بالقتل فی سبیل الله» امام سجاد علیه السلام هم در جمع زنان و دختران اسیر، در کنار زینب کبری و البته با دستی بسته، خطاب به ابن‌زیاد فرمود: «أ بالقتل تُهدّدنی؟ أ ما علمت أن القتل لنا عادة و کرامتنا الشهادة؟» و این‌گونه بود که منطق و در تاریخ جاری شد. ۲. اگر قمربنی‌هاشم، در آن لحظات آخر، به سیدالشهداء سلام الله علیه عرض کرد: «قد ضاق صدری و سئمتُ من الحیاة و اُرید أن اَطلب ثاری من هؤلاء المنافقین»، امام سجاد علیه السلام هم با وجود مریضی و ضعف شدید، به زینب کبری سلام الله علیها فرمود: عمه جان! به من شمشیری بده تا از فرزند رسول خدا دفاع کنم؛ چراکه: «لا خیر فی الحیاة بعده». و این‌گونه بود که منطق و سامان یافت. @HOWZAVIAN
🔺نفت در برابر غذا ✍️ حجت الاسلام علی مهدیان بعد از اشغال کویت توسط عراق، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ۹۸۶ را تصویب کرد که عراق صدام را تحت فشار قرار دهند و عملا این کشور را به سمت خلع سلاح پیش ببرند. از جنگ کویت در ۱۹۹۵ تا اشغال عراق توسط آمریکا در ۲۰۰۳ این تحریمها ادامه داشت. نام این تحریم برنامه «نفت در برابر غذا» بود. این تحریم چند اثر داشت اولا عراق را در وضعیت انزوای بین المللی قرار میداد، ثانیا عراق را به مرور ضعیف و ضعیف تر میکرد. اما از سوی دیگر این طرح، آثار رسانه ای و نمادینی هم داشت، اولا چهره ای خیرخواهانه و صلح طلب برای آمریکا و جامعه جهانی درست میکرد اینکه تحریم ها در تقابل با مردم نیست بلکه در تقابل با جنگ طلبی دولتها است. و ثانیا احساس ذلت و انزوا را به داخل عراق مخابره مینمود. متن کامل در این صفحه @HOWZAVIAN
🔸به زبان متن و تصاویر و اجزا و ترکیب این صفحه دقت کنید. عمق ناراحتی حامیان دیپلماسی التماسی را از باج دادن آمریکا به دیپلماسی انقلابی رییسی در می یابید. 🔸تفاوت می کند چه کسی رییس جمهور باشد و چه کسی رییس دستگاه دیپلماسی. صفحه دست اول @HOWZAVIAN
|حلقه کتابخوانیِ مدرسه فکرت ▪️دومین حلقه‌ی کتاب‌خوانیِ فکرت 💠 بازخوانی تحلیلی کتاب «آینه‌ی جادو، شهید آوینی» با ارائه‌ی دکتر حسین شرف الدین ▫️شرکت در این حلقه‌ی کتاب رایگان بوده و امکان مشارکت حضوری و مجازی فراهم است. برای ثبت نام به آی‌دی زیر پیام دهید: @Madrese_Fekrat ⏰ ۴ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای، چهارشنبه‌ها: ۱، ۸، ۲۹ شهریور، ۵ مهرماه مکان: قم، بلوار بسیج، موسسه شناخت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت @HOWZAVIAN