✅سبک زندگی حسینی
🍃 میخواهم درباره ام المصائب خانم زینب کبری بنویسم و الگوگیری از این خانم .
🌹زینب کبری سومین فرزند امام علی علیه السلام و خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها هستند و در دامان پاک این خانواده نورانی پرورش یافته است .
1⃣بر اساس روایات متعدد #نامگذاری زینب کبری سلام الله علیها توسط پیامبر اسلام صورت گرفته و جبرئیل از سوی خداوند این نام را به پیامبر رساندند.
🔺زینب را مخفف "زین اب" دانسته اند، یعنی زینت پدر
✅نتیجه : نام نیکو در تربیت فرزندان نقش دارد . و حوادث زندگی زینب کبری نشان داد که ایشان واقعا #زینت_پدر بودند .بخصوص سخنرانی فوق العاده باصلابت ایشان در کوفه و شام همگان را به یاد سخنرانی های مولا علی مرتضی می رساند.
2⃣خانم زینب کبری در شروط ازدواج خود همراهی با امام حسین علیه السلام را ذکر میکند .
✅نتیجه: در انتخاب همسر لازم است که انسان #آینده_نگری داشته باشد و همه جوانب را در نظر بگیرد .
👈برای اینگونه اقدامات هست که زینب کبری سلام الله علیها به یک زن عاقله و فهیم در تاریخ معروف است .
3⃣بخش دیگر زندگی زینب کبری همراه کردن #فرزندان با خود در کربلا هست. و بعد هم #صبوری فوق العاده زیاد و تواضع فوق العاده در برابر امام (آنگاه که در شهادت فرزندان از خیمه ها خارج نشدند) در شهادت فرزندان هست .
✅ نتیجه : همراه کردن فرزندان نشان دهنده👈 نقش مادر در شکل گیری شخصیت فرزندان و هدایت ایشان هست .
👈 شهادت فرزندان و صبوری مادر هم نشان دهنده #ایمان والای مادر هست که همه عواطف مادرانه خود را در راه ولایت فدا میکند.
👈و اینکه از خیمه ها هم بیرون نمیرود هنگام شهادت فرزندان هم اوج تواضع و بزرگواری و اخلاص خانم زینب کبری را نشان میدهد که خانم قربانی خود را در مقابل امام ناچیز میشمارد.
4⃣عبادت زینب کبری
حضرت زینب کبری (س) شبها به عبادت میپرداخت و در دوران زندگی، هیچگاه تهجّد را ترک نکرد. آنچنان به عبادت اشتغال ورزید که ملقّب به «عابده آل علی» شد. شب زندهداری وی حتی در شب دهم و یازدهم محرم، ترک نشد. فاطمه دختر امام حسین (ع) میگوید:
«عمه ام زینب در تمام شب عاشورا در محل عبادتش ایستاده بود و به پروردگار خویش استغاثه می کرد.»
ارتباط حضرت زینب (س) با خداوند آنگونه بود که امام حسین(ع) در روز عاشورا هنگام وداع، به خواهرش فرمود:
«خواهرم! مرا در نماز شب، فراموش نکن
5⃣اوج حماسه زینب کبری در عاشورا و بعد عاشورا هست که حضور شجاعانه و عفیفانه و مقتدر در همه صحنه های کربلا و دوران اسارت داشتند .
🌹 زینب کبری سلام الله علیها به عنوان همراه همیشگی امام حسین علیه السلام در کربلا معروف است که در تمام صحنه های کربلاحضور داشتند. و مسئولیت خانمهای حرم و بچه ها را عهده دار بودند و فضا را به زیبایی مدیریت میکردند .
🌹بعد از شهادت امام حسین علیه السلام و یارانش هم خانم زینب کبری #مسئولیت_اُسرای_کربلا را عهده دار بودند و مدیریت میکردند و واقعا بسیار زیبا مدیریت کردند .
👈هم روحیه میدادند و آرام میکردند گریه کنندگان را . هم تیمارداری میکردند از امام سجاد علیه السلام و اُسرا
👈هم مراقب حفط #حجاب اهل حرم بودند. جایی که از اهل حرم خواسته بودند که طلاهای خود را در بیاورند که به خاطر طلا کسی حجاب آنها را برندارد یا آنجا که خواستند که سرها را جلوتر ببرند تا کسی به اهل حرم نگاه نکند.
👈5⃣و هم در نقش یک پیام آور کربلا ظاهر شدند .
🌹خطبه های کوبنده زینب کبری سلام الله علیها در کوفه و شام در تاریخ معروف است . لحن باصلابت خطبه ها مردم را به یاد امام علی علیه السلام می انداخت برخی گمان میکردند که مولا علی بر مسند خطبه نشسته است .
🌹خود خطبه ها هم بسیار کوبنده بود . جوری که وقتی ابن زیاد برای تحقیر گفت دیدی خدا با شما چه کرد؟!
✅✅ خانم زینب کبری با صلابت تمام فرمودند که "ما رایت الا جمیلا" و با این 👌جمله تاریخی زیبایی های کربلا و ماندگاری آن را به رخ جهانیان کشیدند .
✅نتیجه اینکه: اگر الگوی زنان ما خانم زینب کبری باشد به تعبیر حضرت آقا نتیجه میشود درک درست از موقعیتها
✅چرا که زینب کبری توانست باصلابت با ایستادگی، با استقامت و صبرفراوان و با روشنگری های فوق العاده غَرّای خود، فضایی که بر علیه امام حسین علیه السلام بود را کاملا عوض کند.
👈جوری که یزید از ترس گفت کار من نبود کار ابن زیاد بود ، حتی دستور داد که مجلس عزا برای امام برپا کنند .
بنا به برخی نقلها اولین مجلس امام حسین علیه السلام هم در مجلس یزید تشکیل شد .
✅این است حماسه زینب کبری که با وجود تمام مصیبتها و سختی های اسارت، در صحنه می ماند و فضا را به نفع امام حسین علیه السلام تغییر میدهد. این یعنی #مدیریت_بحران
🏴 کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود.
✍محمدلو
#ما_ملت_امام_حسینیم
@hagigatevasel
#howzavian
🔻نوکری هرچه سخت تر، اجر و پاداشش بیشتر
نفس ها پشت نقاب حبس است و سینه ها در اضطراب مبتلا نشدن
چهره ها زیر نقاب ماسک پنهان است و هویت ها مخدوش.
رفت و آمد ها فقط رفت دارد و آمدش حذف شده است.
مدارس و آموزشگاه ها تعطیل و از شور و حرارت و شیطنت بچه ها خبری نیست
همه را از یکدیگر جدا کرده اند؛ برادر از برادر و پدر و مادر از فرزند فراری شده اند.
کرونا آمده است و نمی رود ...
و البته طبیعی است که :هوا بس ناجوانمردانه سرد است آی ؛ سلامم را نمی خواهند پاسخ گفت سرها در گریبان است.
http://asremrooz.ir/vdcgy39xuak97u4.rpra.html
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴مقتل قتیل العبره
✍️ترجمه و تحقیق، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی وافی
#مقتل_خوانی
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🎯واکنش نهاد دین به عادی سازی روابط امارات با اسرائیل؛ سکوت معنادار صوفیان و سلفیان!
ابوالفضل نصیری
📌بسیاری از متولیان نهاد دین در پی این سازش موضع سکوت گرفتهاند. از جمله میتوان به سکوت «الأزهر» مصر که بخش قابل توجهی از بودجه خود از امارات میگیرد و نیز استقلال چندانی از حکومت مصر ندارد، «رابطه العالم الإسلامی» که تابع حکومت سعودی است، هیأت کبار علمای عربستان سعودی و مجلس حکمای مسلمین اشاره کرد. مجلس حکمای مسلمین نهادی است که امارات در برابر اتحادیه جهانی علمای مسلمان که هویتی اخوانی دارد تاسیس کرده تا در دعوای سیاسی با قطر، دست خود را در حوزه مذهبی پر کند. عمده جریاناتی که دست به بیعت به امارات دادهاند صوفیاند و در این داستان سکوت اختیار کردند...
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/240991
#امارات
#اسرائیل
#تصوف
#سلفیت
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🔶مدارس لاکچری و شائبه نفوذ در حوزه
🔹بی شک از حوزه علمیه لاکچری باید انتظار تربیت مرجع تقلید لاکچری، فتوای لاکچری و مقلد لاکچری داشت، و هم رییس جمهور دیگری با «زی لاکچری»، نه زی طلبگی و انقلابی.
✍ علی اسفندیار
متن کامل در خبرگزاری رسا 👇
rasanews.ir/002mKu
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
📚معرفی کتاب
✍ محمدصدرا مازنی
💠عمده پژوهشگران حوزه دین که نه؛ همه آنان با استاد احد فرامرز قراملکی آشنا هستند؛ اغلب اهل پژوهش کتابهای ایشان در حوزۀ روش تحقیق را خوانده و احتمالاً به دیگران توصیه کردهاند؛ تسلط قراملکی به روششناسی پژوهش در گستره دینپژوهی موجب احترام اهل علم به استاد شده است. البته اینجا قصد معرفی این شخصیت علمی را ندارم؛ در فرصتی دیگر به تناوب چهرههای برجستۀ روش تحقیق را معرفی خواهم کرد. تصمیمم در این نوشته معرفی یکی از جدیدترین آثاری است که در حوزه روش تحقیق تدوین شده است.
کتاب اصول و فنون پژوهش در گستره دین پژوهی را احتمالاً یادتان هست؛ این کتاب نوشته جناب آقای دکتر قراملکی است؛ اینک اما جناب حجت الاسلام و المسلمین سیدغلامرضا موسوی تحریری جدید از مباحث روششناسی پژوهشهای دینی ایشان ارائه کرده است با عنوان: «روشهای دینپژوهی» و انتشارات مرکز مدیریت حوزههای علمیه نیز به اهتمام معاونت پژوهش حوزه آن را به زیور طبع آراسته است.
از مؤلف محترم و همکاران ارجمندم حجج اسلام و المسلمین رفیعی و محمدی یدک به خاطر اهتمام به انتشار این کتاب صمیمانه تشکر میکنم؛ پیشگفتار کتاب، آن را متمایز از اصول و فنون پژوهش در گستره دینپژوهی معرفی کرده و گفته شده است: «تلاش مؤلف ارائه چارچوبی علمی و روششناختی برای تدوین و نگارش آثار علمی و پژوهشی در حوزه علوم دینی است و سعی شده است تا حدودی ادبیات این حوزه را آسان و زودیاب نماید.» به طلاب و فضلای پژوهشآموز حوزه و دانشگاه توصیه میکنم برای موفقیت در نگارش مقاله و پایاننامه این کتاب را در سبد مطالعاتی خویش قرار دهند.
@masaelepazuhes
#ازدواج_سختگیرانه
💢 متاسفانه بعضی از #دختران، سختگیریهای بیجا و انتظارات خیالی از #خواستگار دارند! توقع دارند که خواستگار همان شرایط اقتصادی پدرشان بلکه بالاتر را که پس از سالها کار و تلاش به آن رسیدهاند، در همان ابتدای جوانی خواستگار داشته باشد. واقعا چرا با اینگونه انتظارات غیر منطقی، شرایط ازدواج را برای خودتان آنقدر سخت میکنید که درنهایت یک عمر تنهایی و حسرت را به جان میخرید!؟
👈 سخت کردن شرایط ازدواج، هیچ تضمینی برای خوشبختی شما دختران نمیشود. همین که طرفتان مسئولیت پذیر، اهل کار و تلاش و برنامه ریزی باشد و بتواند خانهای را به صورت رهن یا کرایه تأمین نماید و از پس هزینههای زندگی برآید، کافی است. بی شک توقع بیش از این، آن هم در این شرایط بد اقتصادی یک خیال بافی به تمام عیار است. آنچه تضمین کننده زندگی شماست، اخلاق خوش و باورهای سالم و بهنجار طرف مقابلتان است.
💥 بی شک اگر طرفتان به رغم وضعیت مطلوب اقتصادی، اخلاق یا باورهای ناسالم و نابهنجاری داشته باشد، زندگی اسفناک و سختی را خواهید داشت گرچه در بهترین موقعیت اقتصادی هم باشید.
@ezdevaje_asaan
#ازدواج
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
📍اینستاگرام چگونه فرزندانمان را خودشیفته میکند؟
✍فاطمه جعفرپور برزکی
🔻مطالعاتی که در سالهای اخیر انجام شده است نشان میدهد بین فعالیتهای گسترده در شبکههای اجتماعی و ابتلا به خودشیفتگی، رابطۀ مستقیم وجود دارد. در تجزیه و تحلیل این رابطه، رفتارهایی مانند تلاش برای جذب فالور و لایک بیشتر از کاربران، انتشار حوزههای شخصی زندگی، انتشار تصاویر و جوانب مثبت زندگی روزمره از مواردی است که میتواند از ویژگیهای فرد خودشیفته در این شبکه اجتماعی باشد.
کلاید در این خصوص میگوید: «در زمینه بروز خودشیفتگی به عنوان یک اختلال شخصیتی، من نمیتوانم بگویم که شبکه اجتماعی عامل اصلی این اتفاق محسوب میشود ولی روی این مسئله تاکید فراوان دارم که شبکههای اجتماعی و رسانهای تاثیر زیادی را برای بروز هر چه بیشتر خودشیفتگی بر جای میگذارند.»
📌 ادامۀ این مطلب را در «کدومو» بخوانید:
https://bit.ly/3iKTeLc
#تربیت
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🔴 چهل حدیث از #امام_حسین علیه السلام به زبان #اسپانیایی منتشر شد.
🔻جدیدترین اثر انتشارات بین المللی فانوس دریایی
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
💢 نقد سریال همگناه؛
🔘 گناهی به بزرگیِ نابودی خانواده
🔺 نگارنده برآن است که سریال «همگناه» با اختلاف، ضدّخانوادهترین سریالی است که پساز انقلاب اسلامی و ذیل سیاستهای فرهنگی انقلاب، ساخته و پخش شده است.
🔺 در یک نگاه کلّی به مضمون سریال یادشده، درمییابیم که تمامی اتفاقات داستان در بستر یک خانوادهٔ اصیل و ریشهدار، رخ میدهد.
🔺 ⟨پایبندی به سنتهای خانوادگی⟩ بهعنوان منشأ بروز همه تنشها در این داستان، گرههای درام را شکل داده و بهاصطلاح آنرا داراماتیزه میسازد. تقابل همهٔ کوچکترهای خانواده که به مثابه نمادی از چندگونگیِ فرهنگیِ نوظهور است با بزرگترهای خانواده که بهمنزلهٔ نماد سنّت، اصالت و ساختار حاکم، معرفی میشود، جنگی درونخانوادگی را در قصهٔ سریال رقم میزند که مدام درحال تعمیق و گسترش است.
🔺 نگاه پُستمدرن بر تمامی سریال حاکم است و یکیاز پررنگترین دلایل آن را در جدال بیوفقهای مشاهده میکنیم که میان کوچکترهای خانواده بهعنوان نمایندهٔ ایدههای چندگانهٔ فرهنگی در اجتماع با بزرگترهای خانواده بهعنوان نمایندهٔ ساختارهای اقتدارگرا، برای اثبات وجود و استمرار بقاء خویش وجود دارد...
👈 لینک متن کامل:
🌐 https://fotooh.ir/3129
✍ پریسا راد، پژوهشگر مؤسسه فتوح اندیشه
@howzavian
🔘 آخوند لاکچری و حزب اللهی سوسول❗️
⚠️ تقی زادهها سخت مشغول کار هستند.
🔹 چند سالی است که شاهد پدیدهی نو ظهورِ آخوندِ لاکچری و حزب اللهیهای سوسول در بدنه جوان مذهبی جامعه هستیم که منش و رفتار آنها توسط مرعوب شدگان در برابر فرهنگ غرب و یا نان به نرخ روز خوران حزب باد... تبدیل به یک نوع سبک زندگی به اصطلاح اسلامی شده است، که با توجه به "الناس على دین ملوكهم" در دوران روحانی مچکریم با شیب تند رو به اوج گرفتن و تثبیت شدن است.
🔸 از ویژگیهای این دست افرادِ میان تهی و قلابی میتوان به سطحی نگری، فالوور زدگی، شهوت دیده شدن و البته بِرَند بازی نیز اشاره کرد. زیستگاه اصلی این موجودات فضای مجازی بوده و برخلاف روحانیون انقلابی و حزب اللهیهای اصیل میانهای با مسجد و بسیج و هیئت ندارند و بیشتر ترجیح میدهد در محافل مثلا روشنفکری حاضر شوند و حشر و نشرشان با مرید و مریدههای با کلاس و جنتلمن باشد.
♦️ متولیانی که با بسنده کردن به ریش و انگشترِ عقیق و یقهی بسته کار را تمام شده تلقی میکردند، بستر را برای به وجود آمدن طیفی در قشر جوان مذهبی با لیدری آقازادهها هموار نمودند که باعث بالا رفتن و برجسته شدن افراد بی کفایتی شده که تمام هنرشان شیک پوشی و چاپلوسی و تملق است. بعید نیست که یکی از عوامل سیستم گریزی نیروهای مخلص و انقلابی و رو آوردن آنان به فعالیتهای آتش به اختیار و جهادی خارج از سیستم، ارج نهادن به این بی هنران و سوگلی بازی برخی مسئولین باشد.
🔹 این روحانیون و حزب اللهینماها با مسائل مختلف به شدت عوام زده برخورد میکنند آن هم نه عوام دنیای حقیقی بلکه عوام دنیای مجازی! و به جای اینکه دغدغهشان حل مسئله باشد نانشان در جنجال آفرینی و کسب فالوور است و همواره به جای ارائه راهکار کارشناسی شده و حل مسئله، فرافکنی کرده و به جای اسلامی کردن مردم و جامعه کمر همت به عرفی سازی مبانی اسلامی بستهاند.
🔸 متولیان امور در مساجد، هیئات، بسیج و خصوصا حوزههای علمیه باید بیش از پیش مراقب رسوخ و ارزش پنداری این تیپ و سبک از افراد و منش و روش آنان باشند. گرچه کارنامه روحانیت اصیل و انقلابی و حزب اللهیهای مجاهد آنقدر درخشان است که با چند لکه و نخاله مخدوش نمیگردد اما وقتی دشمنان خارجی آفتِ این لکه و نخاله را با رسانههایشان ضریب میدهند افکار عمومی آسیب میبیند.
✍️حسین کاوه
@sollam
#نفوذ #استحاله_فرهنگی
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
4_5954040732116322061.pdf
531.2K
✍ نوشتاری از استاد حمید پارسانیا
✴️ انقلابی که پس از انقلاب در نظام معرفتی حوزه رخ نداد
@hparsania
#علم_دینی
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
نگاه و ذهنیت انسان بر اساس #اطلاعات شکل می گیرد و این اطلاعات می تواند از دریچه های مختلف به ذهن انسان وارد شوند که حواس پنجگانه به ویژه چشم و گوش مبادی ورودی آن هستند.
#موسیقی، #فیلم، #داستان و حکایت، #تبلیغات محیطی و #رسانه ای همه و همه در شکل گیری اطلاعات ما نقش دارند.
این اطلاعات به دو دسته درست و غلط تقسیم بندی می شوند و همواره تاکید می شود که اطلاعات درست شناسایی و فرا گرفته شوند تا بر اساس آن، ذهنیات و تصور درستی از عالم و واقعیت داشته باشیم.
از جمله مهمترین منابع اطلاعاتی ما مسلمانان، #کتاب خداست که می تواند به عنوان مهمترین عامل تغییر نگاه در زندگی بشر محسوب شود.
در واقع یکی از ابزارهای ایجاد نگاه الهی به عالم، #قرآن شریف است؛
چراکه.......
✍️ هادی قطبی
🔻 ادامه مطلب @partosokhan_ir
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #تیزر | همایش ملی معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها و نقدها
🔹معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی و قطب تعمیق ایمان دینی
📝 لینک ثبت نام: dte.bz/reg
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
«جهان مصالحهها» یا «منازعات پلتفرمی»؟.pdf
226.5K
🌍 «جهان مصالحهها» یا «منازعات پلتفرمی»؟
✍ دکتر عبدالحسین کلانتری
🔸سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی در مقالهای در پاسخ به دکتر ناظمی، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات نوشت:
فضای مجازی در کشور ما رشد چشمگیری پیدا کرده است. ما به فضای مجازی پرتاب شدهایم و در حالتی که هنوز ذهنیت ما با انگارهای آن سنخیت پیدا نکرده، تعینات خود را تحمیل کرده و تمامی شئون ما را دستخوش دگرگونی ساخته است.
اگر چه تحلیلهای روان و ساده سازانه جناب دکتر ناظمی، آموزنده است، اما نمیتوان از سویهها و پیامدهای خواسته یا ناخواسته این ادبیات، نظیر اغتشاشات و عدم دقتهای مفهومی و شاید به تعبیری بدبینانهتر مغالطات و سفسطههای نهفته در آن چشم پوشید.
متن کامل در فایل PDF بالا👆👆 و یا لینک http://tabnak.ir/004CR1
#فضای_مجازی
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/howzavian
📚 #معرفی_کتاب 👈نیم دانگ پیونگ یانگ نوشته رضا امیرخانی
✍محمد صدرا مازنی
💠چندی پیش با یکی از دوستانم درباره وضعیت تحریم صحبت می کردیم و اینکه به همین خاطر کشور کره شمالی حال و روز خوبی ندارد. مردم در یک نظام بسته سیاسی و فرهنگی و در فقر شدید زندگی می کنند. استبداد داخلی و ظلم تحریم حکومت را فلج کرده، اگرچه حاکمان روز به روز فربه تر می شوند!
آن دوست عزیز به دیده انکار درآمد که اطلاعات مربوط به این کشور، روایت دشمنانه است و از روی بغض و با اهداف سیاسی خاص منتشر می شود. و برای اقناع من به گزارشهای فراری ها و منافقین از وضعیت کشورمان اشاره کرد که غالبا دروغ و با اهداف ضربه زدن به جمهوری اسلامی در اختیار عموم قرار می گیرد.
من اگرچه کتابهایی در زمینه وضعیت مردم این کشور مطالعه کرده بودم و به خاطر کنجکاوی بیشتر از مرور اطلاعات منتشره در برخی از سایتهای اینترنتی هم بی بهره نبودم؛ اما به دلیل اینکه اطلاعاتم عمدتا از کتابهای ترجمه شده ی همین قماش فراری های کره شمالی بود؛ وارد مجادله نشدم. تا اینکه حدود دوهفته قبل گذارم به کتاب فروشی دنیای کتاب افتاد و چشمم به کتاب نیم دانگ پیونگ یانگ رضا امیرخانی. بی معطلی آن را انتخاب کردم و از همان شب نخست شروع به خواندنش کردم تا امشب۱۴ شهریور که صفحات پایانی این کتاب را به اتمام رساندم. استبداد حاکمیت سیاسی با ایدئولوژی مسخره اش حال به هم زن است. من در هنگام خواندن کتاب فراوان غصه خوردم و رنج کشیدم؛ برای مردمی که آزاد نیستند؛ اما احساس عدم آزادی هم ندارند!مردمی که شرطی شده اند و گویا جبر زندگی آنها را در این شرایط نگه داشته است و باید شکر گذار خدای نداشته شان هم باشند. نظامی تک حزبی، بی خدا با اندیشه جوچه.
«نیم دانگ پیونگ یانگ» حاصل دو سفر رضا امیرخانی در سال۹۷ به کشور کره شمالی است.
《فصل اول کتاب یا «کیم چی» شرح سفر اول رضا امیرخانی به کره شمالی است. خردادماه ۹۷ او در پوشش مستندنویس با همراهی جمعی از اعضای حزب مؤتلفه اسلامی راهی پیونگ یانگ می شود. این فصل شامل توصیف فضای جامعه، چارچوب ها و قوانینی که مردم ناچار و گاه مشتاق به رعایت آن ها هستند، عدم دسترسی به تکنولوژی روز دنیا، نبود فردیت و فضای امنیتی حاکم و همچنین کنجکاوی های نگارنده و تلاش او برای کشف نادیده ها و برقراری رابطه با مردم است.
فصل دوم یا «قاشق چی»، روایت حال و هوای امیرخانی بعد از بازگشت است. ته نشین شدن هیجانات و تحلیل عقلانی دیده ها و مقایسه حقایق با فیلم ها و کتاب هایی که درباره کره شمالی وجود دارد او را متقاعد می کند سفر دیگری به این کشور داشته باشد و با چشم دیگری زندگی در آن نقطه از جهان را ببیند. کشمکش ها و تلاش های او برای مجاب کردن کنسول کره شمالی برای صدور ویزا و البته چند خاطره پراکنده از سفرهایش محتوای این فصل را شامل می شود.
فصل سوم یا «چیطولی» هم روایت سفر دوم امیرخانی به کره شمالی است که بهمن ۹۷ آغاز می شود و موافقت حزب کارگر کره شمالی برای ارتباط نزدیک تر امیرخانی و هم سفرانش با زندگی مردم عادی و مواجهه با مناسک تولد، ازدواج و مرگ جریانی متفاوت تر از سفر اول پیش می آورد. ملاقات با نویسندگان که در ادامه متوجه می شوند هیچ کدام کتابی منتشر نکرده اند، بازدید از یک مدرسه و مواجهه با نقص های آموزشی در آن سیستم، یک زایشگاه و مواجهه با کمبود امکانات وحشتناک پزشکی، یک مجتمع مسکونی و دکوراسیون داخلی منازل، فروشگاه ها و تنوع محدود اجناس و شرح گفتگو ها با دو سه نفر از اعضای حزب که برای همراهی با مسافران ایرانی تعیین شده اند؛ بخش هایی از این فصل کتاب را تشکیل داده اند.》
@masaelepazuheshi
#کتابخوانی
#سفرنامه
@howzavian
💠 شماره 637 هفته نامه افق حوزه منتشر شد
✅ برخی از مهمترین عناوین منتشر شده:
1️⃣ باز خوانی فرمایشات امام خامنه ای در رابطه با فضای مجازی به مناسبت#شعار_سال_حوزه در خصوص#حوزه_و_فضای_مجازی از سوی آیت الله اعرافی؛
2️⃣ آیت الله العظمی مکارم: کلاس های درس حتی الامکان حضوری و لو با تعداد اندک تشکیل شود؛
3️⃣ آیت الله اعرافی:#حوزه_و_فضای_مجازی، شعار سال حوزه های علمیه؛
4️⃣ واکنش مراجع عظام تقلید در پی هتک حرمت قرآن کریم
اندیشمندان جهان اسلام خط اسلام ستیزی را شناخته و ریشه های آن را قطع کنند.
#کانال_رسمی_هفته_نامه_افق_حوزه
@ofogh_howzah
@HOWZAVIAN
🔶 درباره پناهیان
🚫 سعیام این است که طول و تفصیل ندهم. در چند سکانس میگویم:
✔️ سکانس اول/(دستهبندی)
چهار طیف این وسط وجود دارد:
۱.جریان عقلانیت انقلابی
۲.انقلابیون شخصیتزده
۳.جریان عدالتخواهان
۴.اصلاحطلبان
✔️ سکانس دوم/( دو نقد جدی به آ پناهیان)
🔹 نقد اول:
جناب پناهیان؛ در قالب منبر مخاطب شما دوست دارد حرف احساسی بشنود و لذت هم میبرد. اما در رسانه از دشمنان قسم خورده تا دوستان عاشق همه پا منبریاند. دلیلی ندارد در چنین فضایی بگویید اگر از زندگیام بگویم برایم اعانه جمع می کنید.
منبری بزرگوار؛ رسانه جای "قول سدید" و محکم است. نه جای این حرفهای شُل و آبکی که دشمنان و مغرضان و بدبینان حمل بر دروغ میکنند و دوستان هم از شدت تعجب نمیدانند به کدامین غار پناه ببرند!
🔹 نقد دوم:
چرا برای افعال خود از رهبری مایه میگذارید؟ کار شما چه خوب چه بد نباید با رهبری قیاس شود. این عادت زشتی است که سالهاست بین مسئولان و الان هم شما رسوخ کرده. این قیاسها نه توجیه خوبیاست نه مصونیت ساز.
🔹 نتیجه سکانس دوم:
نگاه رسانهای آ پناهیان بسیار ضعیف تر از آن چیزی است که فکر می کردیم.
✔️ سکانس سوم/عدالتخواهان
🔸 اول: #صدرالساداتی میگوید پناهیان چون منتسب به بیت و سپاه است باید پاسخگوی اموالش باشد!
جالب است! سید اولاد پیغمبر دیده پناهیان مسئول حکومتی نیست که بخواهد با استدلالهای قبلی مال و اموالش را افشا کند، حالا استدلال می کند به انتساب به بیت.
اصلا منتسب باشد!
هر چه باشد یک منبری است نه یک مسئول که شما حق بازخواستش را داشته باشی.
🔸 دوم: دوستان عدالتخواه هم که گویا از منبر محرم امسال ایشان دلچرکین بودند، میدان را آماده دیدند برای حمله.
بیانصافها ننشستند یک دقیقه فکر کنند که به چه عنوان باید از مال و اموال پناهیان با خبر باشند!
میگویند: او دیگر نباید دم از مواسات بزند.
پسرجان؛ بر فرض(که تکذیب شد) ایشان برج هم می داشت. از کجا میخواهی ثابت کنی که از مواساتش کم میگذارد.
ضمنا؛ تلازم بین خانهی خوب و عدم مواسات کجاست؟
این عدالتخواهیای که حتی در زندگی افراد غیر مسئول هم سرک میکشد، از این دو حال خارج نیست:
یا جهل است یا کینه و تخریب.
✔️ سکانس چهارم/اصلاحطلبان و منافقین و خارج نشینان
◾️ گویا احقاد بدریه و خیبریهشان را دارند خالی می کنند.
والله قسم اگر دیانتی برایشان قائل بودم نقدشان میکردم.
🔥 خدا خیر بدهد #پناهیان را که بد جایشان را سوزاند. می دانی که کجا؟
یواشکی میگویم! میخواهی #اصلاحطلب جماعت را بسوزانی یادی از خیانتهای #دکتر_بازرگان و #کروبی و #موسوی بکن.
✍️ علی خردمردی
@alikheradmardii
#پناهیان
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/howzavian
بیا به دوری از آغوش یار گریه کنیم
چو طفلِ سر به هوایی که باز گم شده است
✍نویدنیّرۍ
#جمعه #انتظار
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
👓 تحلیل پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درباره آیتالله صانعی
🔸 خوشحالی از مرگ دیگران بخصوص اگر دارای سوابق انقلابی باشند، مذموم و ناپسند است تا حدی که ممکن است انسان را به همان عاقبت دچار نماید. لذا درخواست مغفرت برای چنین افرادی ممدوح و حتی لازم است. در پیام تسلیت حضرت آقا مطابق معمول پیامهای تسلیت علمای أعلام، خبری از #درخواست «علو درجات» و یا تسلیت به عموم مؤمنین نبود، و صرفا تسلیت به شاگردان و ارادتمندان و درخواست «رحمت و مغفرت» برای آیت الله صانعی بود. برای نمونه پیام تسلیت حضرت آقا درباره مرحوم آیتالله مجتبی تهرانی (دیگر شاگرد امام راحل) را مراجعه کنید.
💬 علی مهدوی
#آیت_الله_صانعی
@HozeTwit
@howzavian
🔵جهش تولید در جغرافیای فرهنگ
چگونه میتوان فرهنگ کار و تولید را رواج داد؟ آیا فرهنگ کار متأثر از باورهای ناصحیح صوفیانه و برداشت غلط از گزارههای دینی نیست که روحیه تقدیرگرایی و زهدگرایی را به جای فرهنگ جهادی کار نشانده؟ آیا ضعف فرهنگ کار به دلیل دلسرد شدن از فسادهای اداری و پیچ و خم احکام قضایی نیست و این احساس برای مردم ایجاد نشده که در مواردی عدالت فدای مصلحت میشود؟
آیا ضعف فرهنگی که تأثیر در تولید گذاشته، بهواسطه نگاه خودگرایانه در میان افراد نیست که نمیتواند با دیگران همدلی کند و به پیشرفت جمعی برسد؟ آیا ضعف فرهنگ پیشرفت به این جهت نیست که هنوز این فهم اجتماعی حاصل نشده که پیشرفت اجتماعی کمک به پیشرفت فردی میکند؟ آیا رواج دلالی منجر به نادیده گرفتن ارزش کارآفرینی و دلسردی از کارافرینی نمیگردد؟ آیا اساساً فرهنگ کار یا کارآفرینی در جامعه ایرانی، ارزش و احترام دارد که بخواهیم برپایه آن الزام به کار و کارآفرینی نماییم؟ بنابراین تا به این مسائل توجه نشود، صرف ارائه راهکارهای اقتصادی فایده ندارد.
✍️ محمد امین خوانساری
متن کامل این یادداشت 👇👇
https://rasanews.ir/002mRE
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💥ضرورت شناخت منطق حکمرانی
1.بسیاری از شبهات و انتقاد افراد به شیوه های مدیریتی رهبر انقلاب ناشی از عدم شناخت منطق حکمرانی ایشان می باشد. لذا کشف این منطق موجب حل بسیاری از شبهات و همراهی با تصمیمات رهبری خواهد شد.
2- از آنجایی که مردم یکی از بازیگران حکمرانی میباشند از این جهت شناخت منطق حکمرانی موجب انجام بهتر وظایف و تکالیف مردم در قبال پیشرفت کشور خواهد شد.
3- شناخت منطق حکمرانی رهبر معظم انقلاب که همان منطق حمکرانی اسلامی است می تواند الگویی در مدیریت بهتر سازمان ها و نهادها و حتی خانواده باشد.
4- شناخت منطق حکمرانی رهبر انقلاب موجب تقویت قدرت تحلیل ما در حوزه های مختلف خواهد شد. و می توانیم در بحران ها و حوادث مختلف موضع و نظر رهبری را پیش بینی کنیم.
@gamedovomenghelab
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹 کهنه زخم ها
رفقای عزیزم! ساعتی پیش به یاد گزارش تاثیر گذاری از کتاب "رَبیعُ الابرار" نوشتۀ زَمَخشَری افتادم.
او در صفحۀ 459 از جلد سوم کتابش نوشته است: آنگاه که امام باقر علیه السلام در حال غسل دادن بدن مبارک پدرشان بودند در پشت بدن امام زین العابدین علیه السلام آثاری از زخم های کهنه مشاهده شد.
برخی از شیعیان که با چشمان اشک بار و دل های حزین نظاره گر این صحنه بودند به ناگاه صدای شیون و فغانشان به هوا بر خاست!
آنهایی که رمق حرف زدن داشتند علت این کهنه زخم ها را از امام باقر علیه السلام سوال کردند که امام در پاسخ فرمودند:
مدتی بود بارندگی در مدینه کم شده بود و همسایگان امام به سختی آب مورد نیاز خود را تأمین می کردند.
از این رو امام زین العابدین علیه السلام برای کمک به همسایه ها با دلو از راه های دور آب تهیه می کردند و آن را به دوش کشیده و به درب خانۀ همسایه های ناتوان می بردند.
این کهنه زخم ها آثار بر جای مانده از آن روزگار می باشد!
✍علیرضا نظری خرّم
#امام_سجاد
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰غش در تاریخ؟
🔸استاد #جواد_موگویی ماجرایی از خانه اجاره ای امام نقل کرده تا با ربط آن به هديه، برخی ماجراهای امروز را توجیه کند.
🔹اما جدای از قیاس مع الفارق ایشان که دوران خطر حکومت طاغوت را با امروز مقایسه کرده، با اندکی جستجو در می یابیم که ظاهرا همسر حضرت امام در آن ایام در منزلی دیگر سکنی داشته اند که هم از شخص دیگری اجاره شده و هم به جای اتاقهای زیاد، 4 اتاق بیشتر نداشته است!
🔸آن دوران اگر کسی به عالمی کمک می کرد، شائبه رانت نداشت بلکه باید پا در وادی خطر می گذاشت. امام با اینکه در سطح بالای حوزه بود در قم نزدیک ده منزل اجاره ای تغییر داد و هیچ بازاری ثروتمندی برایش به رسم هدیه خانه نخرید.
🔹البته احتمالا آقای موگویی بیشتر قصدش توجیه امروز بوده تا پژوهش تاریخی، چرا که آنچه ایشان نوشته است مربوط به هفتمین خانه اجاره ای امام است که حاج احمد در آنجا متولد شده.. «این خانه، خیلی بزرگ بود. شش اتاق و حیاط بسیار بزرگی داشت و مالک آن با اجارۀ ناچیزی در اختیار خانوادۀ حضرت امام قرار میدهد. احمدآقا در روز 24 اسفند 1324 ش، متولد شد. در آن زمان منزل ما در پارک اتابکی بود که اکنون جزو مدرسه حجتیه است. احمد چهار ماهه بود که به منزل جدید خود در یخچال قاضی رفتیم و آن را اجاره کردیم و بعداً آن را خریدیم»
🔸استناد تاریخ به هیچ وجه برای مقابله با محکمات عقلی توصیه نمی شود به خصوص آنکه مغشوش و مخدوش و با غرض خاص نقل شود.
🔹اما خوب است حالا که تاریخ و خاطره می گوییم این خاطره را هم از سید احمد خمینی نقل کنیم: «روزی از برادران سپاه مستقر در بیت امام درخواست کردم جلوی ایوان بیت را یک نردهای نصب کنند. وقتی برادران مشغول این کار شدند امام وارد شده، فرمودند: «احمد، چه کار میکنی؟» عرض کردم برای حفاظت جان علی (فرزندم) که خدای نکرده به پایین پرت نشود، از برادران خواستهام نرده ای جلوی ایوان نصب کنند و این کار مرسومی در همهٔ خانه هاست. حضرت امام فرمودند: «شیطان از همینجا سراغ آدم میآید، اول به انسان میگوید منزل شما احتیاج به نرده دارد، بعد میگوید رنگ میخواهد، سپس میگوید این خانه کوچک است و در شأن شما نیست و خانهٔ بزرگتر میخواهید و آرام آرام انسان در دام شیطان میافتد.»
✍مهدی عامری
#پناهیان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN