اي أزلــي مــرد، بــراي ابــد
بي تو زمين سرد، براي ابد!
با سلام و احترام؛
سالـروز میلاد با سعـادت الگـوي بي بـديل عـدالت، اميـرالمـؤمنين، مـولی المـوحدین، «حضـرت علی عليـه السلام» و روز تكريم و بزرگـداشت مقـام والاي «پــدر» بر تمامي پدران نستوه و پيروان راستين آن امام همام، مبارك باد.
🆔 @ict1730
❌ #اطلاعیه_مهم
قابل توجه کلیه همکاران محترم🍃
با سلام و احترام🍀
ضمن عرض خداقوت و تبریک عید خجسته؛ با توجه به نزدیک شدن به پایان سال و لزوم تعیین تکلیف دوره های در حال اجرا و تکمیل پرونده های دوره ها، آخرین مهلت ارسال درخواست دوره ضمن خدمت تا پایان هفته جاری ۲۷ دیماه ۱۴۰۳ می باشد و بعد از این تاریخ قابل بررسی و اخذ مجوز از سمت استان را نخواهد داشت.
💯همچنین، برنامه ریزی کلیه دوره های تایید شده و درحال اجرا به گونهای باشد که تا پایان بهمن ماه به اتمام رسیده و آزمون آن ها برگزار شده باشد.
با تشکر🍃
🆔 @ict1730
📋 وضعیت دورههای ضمنخدمت از فروردینماه لغایت 24 دیماه 1403 مدیریت آموزشوپرورش ناحیه6 اصفهان
🆔 @ict1730
☕️بگذارید آموزش دم بکشد!
➕ داستان یک #پژوهش
📖در پژوهشی، یک کتاب را یکبار به صورت #چاپی به یک گروه و بار دیگر همان را به صورت #الکترونیکی به گروهی دیگر دادند. در نسخه الکترونیکی البته لینکهایی بر روی برخی جملات و واژهها برای مطالعات بیشتر قرار داده شده بود (چیزی مثل ویکیپدیا).
🔻پرسش آن بود که کدام کتاب تاثیر بهتری برای آموزش دارد؟پاسخ البته به صورت یکطرفهای نشان داد که کتاب چاپی!
#آموزشی
🆔 @ict1730
فناوری اطلاعات و توسعه پژوهش ناحیه ۶
☕️بگذارید آموزش دم بکشد! ➕ داستان یک #پژوهش 📖در پژوهشی، یک کتاب را یکبار به صورت #چاپی به یک گروه
✔️این آزمایش چندین بار دیگر تکرار شد و نتایج همان بود! پس لطفا برای فرزندانتان که این روزها با ابزار الکترونیکی مشغول آموزش هستند، کتابهای چاپی را برگردانید!
➕ حافظه کارگر
💡حافظه آدمی دو نوع حافظه کوتاهمدت و بلندمدت دارد؛ و البته یک حافظه سوم به نام «حافظه کارگر» (Working Memory). حافظه کوتاهمدت احساسات و افکار ما برای چند ثانیه است؛ و بلندمدت انبار خاطرات و دانش ما. اما حافظه کارگر است که آگاهی ما را در هر لحظه شکل میدهد و البته این آگاهی را برای انبار به سمت حافظه بلندمدت میفرستد. این حافظه کارگر اگر همزمان درگیر چند مساله مختلف باشد یا از این شاخه به آن شاخه بپرد؛ در عمل نمیتواند چیزی برای ذخیرهسازی و انبارشدن به حافظه بلندمدت بفرستد.
➕ همین «تقسیم کردن توجه به موضوعات مختلف»، نتیجهاش در ذهن ما میشود: هیچ! پس کافی است کتاب الکترونیک یا ویکیپدیایی علمی را در نظر بگیرید که ما یا کودک ما مشغول مطالعهاش است. اگر حواس خود را به موضوعات مختلف پرت نکنیم و بر آن تمرکز نیابیم؛ قدرت حافظهمان تحلیل میرود. خوبی کتاب چاپی همان است که حواس ما را به چیزهای دیگر پرت نمیکند.این مساله برای بزرگسالان و کودکان هر دو مشترک است؛ اما برای کودکان چالش آن مساله دیگری نیز هست:
➕ کارآیی مغز ما بر اساس پیوندهای سیناپسی است که مسیرهای عصبیاش را شکل میدهد. مسیرهایی که احتمالا تا ۲۰ سالگی به مرور تکمیل میشود. مشکل عدم تمرکزی که به واسطه ابزارهای دیجیتالی پدید آمده است، در حقیقت فرصت شکلگیری این مسیرهای حیاتی در مغز را کاهش میدهد.
➕ آزمایشهای دیگر
🔦در آزمایشی دیگر یک مقاله در خصوص مقایسه دو نظریه یک بار چاپی و بار دیگر به صورت ویکیپدیایی و با امکان کلیک کردن روی موضوعات مرتبط فراهم شد. فرض پژوهشگران آن بود که در این حالت افرادی که مقاله را الکترونیکی میخوانند؛ از آنجایی که امکان کنکاش و جستجو در خصوص آن موضوع را دارند؛ آن را عمیقتر درک خواهند کرد.اما این انتظار درستی نبود!
➕در آزمایش دیگری در کنار متن مقاله، یک فیلم یا فایل صوتی در خصوص آن متن نیز گذاشته شده بود. اما افزوده شدن فیلم میزان درک مطلب را کاهش داده بود! در حقیقت مغز ما یک «بار شناختی» (Cognitive Load) مشخص دارد؛ یعنی ظرفیتی که «حافظه کارگر» برای انتقال فهم یا احساسات یا یادگیریش به آن حافظه بلندمدت دارد. در صورتی که ما مدام به کنکاش بیشتر بپردازیم و مدام با کلیک کردن بر روی موضوعات مرتبط از صفحهای به صفحهای دیگر برویم؛ از متن اصلی دور میافتیم؛ و این امر بیشتر از «بار شناختی» ما خواهد بود. همانطور که فیلم کمکآموزشی چنین میکند؛ و نتیجه میشود: یادگیری بیکیفیت!
➕ گاهی بگذاریم چایی دم بکشد!
🗞یادگیری مثل دم کشیدن چایی زمان میخواهد. ابزارهای متصل به اینترنت اگرچه امکان زیادی را برای دانشآموز ایجاد میکنند؛ اما دانشی در ذهن او نمینشیند. باید فرصت دم کشیدن چایی را بدهیم. این دم کشیدن نیاز به زمان دارد؛ زمانی با توجه کامل؛ و این همان چیزی است که ابزارهای دیجیتال از دانشآموزان دریغ کردهاند. آموزش الکترونیکی هنوز نوظهور است و برای شناختن ابعاد آن نیاز داریم به مراقبت زیاد. حتما در روز در زمانی مشخص دانشآموز را به خواندن کتابهای چاپی تشویق کنید؛ ابزارهای هوشمند جانشین آنها نیستند؛ بلکه مکمل آنها هستند.
▪️پ.ن: برای مطالعه بیشتر در خصوص ویژگیهای مغز و تاثیر آن بر ذهن کتاب «کمعمقها: اینترنت با مغز ما چه میکند؟» نوشته «نیکلاس کار» پیشنهاد میشود.
📝 دکتر امیر ناظمی
#آموزشی
🆔 @ict1730
📖 کم عمق ها: #اینترنت با مغز ما چه میکند؟
👤 نیکلاس کار
🗃 #علمی #روانشناسی #اجتماعی #تکنولوژی #برگزیده_باراک_اوباما #پرفروش_نیویورک_تایمز #ادبیات_آمریکا
✍🏻 نیکلاس کار را به واسطهی کتاب کم عمق ها: اینترنت با #مغز ما چه میکند و البته کتابهای دیگر او میتوان در اردوگاه فکری منتقدان #تکنولوژی و #اینترنت طبقه بندی کرد: کسانی که «اضطراب آینده» وجودشان را فرا گرفته و نگرانند که تکنولوژیهای پدید آمده در دهههای اخیر، دستاوردهای تکامل چندصدهزارسال اخیر انسان را ببلعد و هضم و جذب کند. البته نیکلاس کار در #کتاب کم عمق ها بسیار تلاش کرده از یک چهرهی تلخ منتقد منفیباف فاصله بگیرد و خود را گزارشگری منصف و متکی بر تحقیقات علمی نشان دهد. سبکِ بیانِ پیش دستانهی انتقادات هم به او کمک کرده که واقعاً چنین چهرهای بسازد.
#معرفی_کتاب
🆔 @ict1730
🔰دبیرخانۀ معلم پژوهنده مستقر در آموزشوپرورش ناحیه6 استان اصفهان با همکاری پژوهشسرای جابرابن حیان ناحیه برگزار میکند:
✨✨#وبینار جذاب و علمی
🔍📚شروعی دوباره در #اقدامپژوهی
(تبیین عملی و کاربردی اجرای طرح)
🗣مدرس: روح الله فتح قریب
(معلم و مدرس دانشگاه، داور طرح، مؤلف کتاب پژوهش و توسعۀ حرفهای۲"اقدام پژوهی")
📆در ۲ جلسۀ کاربردی:
1⃣اولین جلسه:
🗓 #یکشنبه ۲۳ دیماه ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۶ تا ۱۸
2⃣دومین جلسه:
🗓 #چهارشنبه ۲۶ دیماه ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۶ تا ۱۸
✅ورود بصورت #مهمان از لینک:
https://www.skyroom.online/ch/famin2isf/research
🔖#گواهی حضور
🆓 #رایگان ویژه کلیۀ علاقمندان حوزۀ پژوهش
🎦 #پخش_زنده در کانال گروه تحقیق استان و #کانال دبیرخانه در #شاد
💯دبیرخانۀ استانی معلم پژوهنده مستقر در آموزشوپرورش ناحیه6 اصفهان👇
📶 shad.ir/edutechisf
فناوری اطلاعات و توسعه پژوهش ناحیه ۶
🔰دبیرخانۀ معلم پژوهنده مستقر در آموزشوپرورش ناحیه6 استان اصفهان با همکاری پژوهشسرای جابرابن حیان ن
♨️جلسه دوم فردا ساعت ۱۶ منتظرتونیم...
💯صدور گواهی و ضمن خدمت منوط به شرکت فعال همکاران در سه جلسه برگزاری دبیرخانه در روزهای پیشرو خواهد بود...
✔️لطفا اطلاعیه وبینار را در کلیه گروهها و کانالهای دردسترس خود ارسال نمایید
📌 #اطلاعیه شماره ۱۱ دبیرخانه ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم (قابل توجه مدیران محترم مدارس)
✅️ با عنایت به اینکه حداقل ۷۰درصد از اعضای کمیته ارزیابی مدرسه اصلی، ضروری می باشد در ارزیابی معلمان آن مدرسه مشارکت دهند.لذا اعضای کمیته ارزیابی مدرسه اصلی تا پایان روز جمعه مورخ ۱۴۰۳/۱۰/۲۸ فرصت دارند ارزیابی ها را بعمل آورند در غیراینصورت، معلم نمونه آن مدرسه معرفی نخواهد شد.
✅در خصوص نظرسنجی دانش آموزی، حداقل ۲۵درصد از دانش آموزان آن معلم در تمامی مدارس، ضروری می باشد در نظرسنجی تا تاریخ یادشده مشارکت نمایند در غیراینصورت، امتیاز مذکور محاسبه نخواهد شد.
🇮🇷برنامه شناسایی #معلم_نمونه را دنبال نمایید:👇
shad.ir/moallem_nemoone
📚پژوهش و توسعه حرفهای۲
(اقدام پژوهی)
🔖نویسندگان:
جواد ناصح(عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان)
روح الله فتح قریب بیدگلی(معلم و مدرس دانشگاه و داور طرح)
🔖بخشهایی از کتاب:
🗓تصویب سند ملی تحول بنیادین و پیشبینی #پژوهش بهعنوان یکی از زیرنظامهای اصلی این سند، موجب شد تا برنامهی #معلم_پژوهنده همواره از سوی سیاستگذاران تعلیم و تربیت مورد توجه و حمایت قرار گیرد.
هنگامی که از #تحقیق و پژوهش گفته میشود، ناخودآگاه به فعالیتهایی میاندیشیم که در دانشگاهها و موسسههای پژوهشی مرسوم است و بهصورت تخصصی و حرفهای توسط گروهی از افراد کارآزموده در این رشته انجام میگیرد. وجود چنین تفکری موجب گردیده تا حضور #معلمان در عرصهی پژوهش کمرنگ باشد، غافل از اینکه شیوهی "پژوهش در عمل" با تمامی پژوهشهای دانشگاهی تفاوت دارد و هر معلمی قادر است برای حل #مشکلات حرفهای خود از آن بهره ببرد...
#معرفی_کتاب #آموزشی #اقدام_پژوهی
🆔 @ict1730