eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
572 ویدیو
363 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
علوم انسانی اسلامی 9101400.mp3
40.9M
🖇آشنایی با فلسفه و روش تولید علوم انسانی اسلامی 🎤استاد سید مهدی موسوی ✅جلسه ششم 📝 اهمیت و طریق گفتمان سازی در جامعه، نقش حوزه و جامعه مذهبی 📅پنجشنبه9 دی ۱۴۰۰ 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🟢 @kashkolenab
✅ آموزش ریاضی قدیم و جدید(در راستای کاربرد آن در فقه، اصول، فلسفه و اعتقادات) 💠 ویژه طلاب 🎙 استاد زرگریان(از شاگردان آیت الله مفیدی) 📆 شنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها ⏰ ساعت ۱۶ الی ۱۸ 🏢 قم، چهارراه غفاری، خیابان امام خمینی‌ره 🔰 ثبت نام از طریق: https://eitaa.com/momehhoseyni 09193516211 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
قاعده فقه در عدالت شیعه علی اکبریان.mp3
41.83M
💥قاعده عدالت در فقه شیعه 🎤استاد علی اکبریان گروه عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🟢 @kashkolenab
💥مشاجره ها و نزاع ها نور باطن را خاموش می کند. بسیاری از بی حالی ها و عدم نشاط ها به جهت مشاجرات و درگیری های لفظی است. کم منزلی داریم که درآن پرخاش و تندی نباشد! روزی چندتا پرخاش باشد، برکات را از منزل می برد. 🔻حتی اگر حق هم با تو بود، در امور جزئی و شخصی مشاجره نکن چون کدورت می آورد. ✅مرحوم علامه از صاحب دلی نقل کرد: در موضوعی که گمان می کردم حق با من است داشتم با همسرم مشاجره می کردم؛ ناگهان صورت باطنی غضبم را نشانم دادند! بسیار کریه و زشت بود! آن صورت نزدیکم آمد و گفت: ای کثیف! ساکت شو! همین که متنبّه شدم فوراً دست همسرم را بوسیدم و عذرخواهی کردم! 🎤حضرت استاد (ره) 🤲نثار روحشان صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم🤲 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🟢 @kashkolenab
💥 درس اخلاق هفتگی استاد فقیهی در قم 💠کانال استاد فقیهی👇 🆔 @faghihiseyyedahmadپرسش و پاسخ مجازی از استاد 👉 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🟢 @kashkolenab
شیخ حسین انصاریان درباره مرجعیت گریزی آیت الله بروجردی.mp3
4.01M
💥تیکه جالب شیخ حسین انصاریان به برخی از آقازاده های حوزوی 🎤استاد شیخ حسین : مرحوم آیت الله بروجردی هیچ گاه به دنبال رسیدن به مرجعیت نبود بلکه سیل درخواست های علمای بزرگ این عالم را وادار به پذیرش مقام مرجعیت کرد. حالا باید... 📆مراسم شصت و سومین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله (ره) 22 اردیبهشت 1401 - دهم شوال 1443 🕌مسجد اعظم قم 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🟣 @kashkolenab
✅اطلاعیه دروس آیت الله مفیدی یزدی بسم الله الرحمن الرحیم 🔹شنبه تا دوشنبه: فقه 🔻سه‌شنبه: تفسیر (تعدد قراءات) 🔸چهارشنبه: توحید صدوق ساعت ۱۲ یادآوری می‌شود برای کسانی که امکان حضور در جلسات را ندارند بحثها در فضای مجازی به صورت آنلاین از طریق لینک زیر در اپلیکیشن قرار: 🆔https://room.gharar.ir/c1534e99-7b1e-4ba6-8222-887ea80c284c یا 🆔https://b2n.ir/almabahes نیر قابل دست‌یابی است. ✴️کانال دروس استاد 🔻 https://eitaa.com/almabahes/1809 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🟢 @kashkolenab
امروز خدمت آیت الله شیخ علی بودم. از مجتهدان جلیل القدر قم و از شاگردان قدیمی مرحوم آقای مجتهدی ره در تهران. حاج آقا همیشه از ایشان تعریف می کردند و
بعنوان الگوی موفقی از خروجی های مدرسمون نام می بردند.
خودم از مرحوم استاد آقای مجتهدی تهرانی شنیدم که گفتند: آیت الله العظمی وحید خراسانی (با آن سخت گیری که دارند) به اجتهاد آقای جاودان تصریح کردند. از اجتهاد مهمتر اینکه بسیار متخلق و متین هستند. دلم باز شد و نماز دلچسبی خواندم. الحمدلله 98/5/19 🔹توضیح:حاج آقا نوهِ عمویِ استاد حاج آقای جاودان تهران هستند و بسیار مورد احترام ایشان. ✍ استاد رفیع پور تهرانی 🔺پ.ن: آیت الله علی جاودان ظهر ها در شبستان اصلی مسجد امام حسن عسکری ع قم اقامه نماز می کنند و شب ها در مسجد باغ پنبه اقامه نماز مغرب و همچنین ساعت ۱۰ در مدرسه آیت الله گلپایگانی ره درس خارج فقه در مدرس ۶ دارند. 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🟢 @kashkolenab
🔺اطلاعیه سلسله دروس آیات الاحکام در قم استاد: آیت الله سید نور الدین شریعتمدار جزائری 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🟣 @kashkolenab
💢 پذیرش فلسفه اسلامی سطح۳ 🔸 مدرسه عالی مطالعات اسلام و غرب برای سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ از میان طلاب مستعد، دانش‌پژوه می‌پذیرد. ▫️ تحت نظر حضرت استاد حمید پارسانیا؛ عضو شورای انقلاب فرهنگی و نظریه پرداز علوم انسانی و مقرر و محقق بسیاری از آثار علامه جوادی آملی، از جمله رحیق مختوم. _ سامانه پذیرش حوزه: paziresh.ismc.ir _ ایتا: eitaa.com/SIOSIR _ آیدی: @SIOS_IR _ تماس و واتساپ: 09380592170 ✅ eitaa.com/SIOSIR
مجموعه درسگفتار بازخوانی مباحث مهدویت بر اساس احادیث اسلامی ق هشتم.mp3
15.53M
💥ماهیت شناسی ظهور و قیام 🎤 حجت الاسلام خدامراد سلیمیان(استادِ مهدویت) 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🟢 @kashkolenab
*محصول استراتژیک گندم* حضرت آیت الله قرهی (مدظله العالی) : 💥ما در اقتصاد، كشاورزي را بايد اصل قرار دهيم. صنعت، اصل نيست. به فريب به ما گفتند صنعت، اصل است. در حالي كه خودشان صنعت را در خدمت كشاورزي گرفتند. هنوز كشاورزي آمريكا حرف اوّل را مي‌زند در اين كه گندم ها بايد جاي ديگر مصرف شود ولي قيمت گندم پايين نيايد، خيلي مطلب هست. 💥يكي از آقايان كه خيلي موّثق بنده هست در وزارت كشاورزي فرمودند: موقعي كه ما در توليد گندم مستغني شديم، هجمه عجيبي به ما آمد. قبلش كه هجمه هايي بود اجازه نمي دادند، موقعي هم كه ما مستقل شديم، باز هجمه عجيبي شد به طوري كه ما كاري كنيم كه كشاورزان ما گندم نكارند و مثلاً يك طوري شود. راه ها هست براي اين كه كشاورزي را ضعيف كنند و وقتی شما در كشاورزي از بين رفتي، تمام است. *گزیده ای از شرح شذرات المعارف حضرت آیت‌الله شاه آبادی(اعلی الله مقامه الشریف) که توسط حضرت آیت‌الله قرهی (مدظله العالی) در تاریخ 1390/08/09 تبیین شده است.* 🌼کانال یاوران امام مهدی(عج) @emammahdy81
 __کاستی های مبادی تصوری استیون هاوکینگ و ریچارد داوکینز در حوزه ی الهیات_.pdf
293.9K
📚 کاستی های مبادی تصوری استیون هاوکینگ و ریچارد داوکینز در حوزه ی الهیات ✍نویسندگان: مسلم زمانیان، عبدالحسین 🔻چکیده استیون و ریچارد از دانشمندان خداناباور معاصر هستند که با مشی تجربی یکی در حیطه فیزیک، و دیگری در حیطه زیست شناسی به مباحث الاهیات ورود نموده اند که این ورود به الحاد و خداناباوری ختم شده است. مهمترین عاملی که موجب چنین نتیجه ای در مشی علمی این دو شخصیت شده تصورات نادرست از موضوع و مفاهیم فلسفی است. تحقیق پیش رو با استخراج این مبانی به روش کتابخانه ای از لابلای آثار این دو شخصیت، آنها را به بوته نقد گذاشته است. تصور نادرست از فلسفه و قلمرو آن، و نیز درک نادرست از مفاهیم فلسفی چون درک نادرست از مجردات، تصور غلط از واجب الوجود و اوصاف آن، تشخیص نادرست نسبت به ملاک نیازمندی به واجب، و همچنین درک نادرست از مفاهیم «علیّت»، «زمان»، و «عدم»را می توان به عنوان مصادیقی از این فهم نادرست برشمرد. منبع: اندیشه نوین دینی سال پانزدهم زمستان ۱۳۹۸ شماره ۵۹ 7-20 ✅کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
عامل «فصاعداً» در حالت نصبی چه می باشد و نقش آن چیست؟ شیخ مصطفى الغلایینی در کتاب «جامع الدروس العربیه» ذیل مبحث «حذف عامل الحال» می گوید: در پنج صورت عامل حال وجوباً حذف می شود. سپس ایشان در صورت اول می گوید: هرگاه حال بیان کننده ازدیاد یا نقصان تدریجی باشد آنگاه عامل آن وجوباً حذف می شود، مانند: «تَصَدَّق بدرهم فصاعداً». همچنین ایشان می گوید از شروط این قسم از حال آن است که همراه با «فاء» یا «ثُمَّ» باشد. 📚جامع الدروس العربیه ، ص ۴۶۷ لذا با توجه به مطالب گفته شده، نقش «فصاعداً» حال می باشد و متعلق به عامل محذوف می باشد که غالباً این عامل محذوف را «إستمرّ» گرفته اند، مانند: «تَصدَّق بدرهمٍ فصاعداً» یعنی: «فاستمرّ صاعداً». در خصوص «فاء» نیز گفته اند زائده می باشد و برای تزیین لفظ آورده شده است. 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🟢 @kashkolenab
گونه‌شناسی مسائل عدالت آموزشی.mp3
40.74M
💥گونه شناسی مسائل عدالت آموزشی 🎤دکتر تراب زاده گروه عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🔸 @kashkolenab
هدایت شده از بحار توحید
سلام علیکم دوستانی که هستند به طور در درس بحارالأنوار به صورت شرکت کنند، در خصوصی، نام و نام خانوادگی را همراه با عکس خود ارسال فرمایند. ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥تفاوت فلسفه اسلامی با فلسفه یونان ✍استاد شهید : 🔹 حكمت الهى مشرق زمين سرمايه عظيم و گرانبهايى است كه در پرتوى اشعّه تابناك اسلام بوجود آمده و به بشريّت اهداء گرديده است. 🔸 اما افسوس كه عده قليل و بسيار محدودى عميقانه با اين سرمايه عظيم آشنا هستند و از ناحيه بى‏خبران و دشمنان متعصّب، بر آن، ستمها شده است. عده‏اى كه اطلاعاتشان از فلسفه قديم عموما از حدود افلاك تسعه و عقول عشره تجاوز نمى‏كند، و چون فقط نام آن را شنيده و يا اگر به كتابها مراجعه كرده‏اند چيزى از آن سر در نياورده‏اند، خيال كرده‏اند اسلامى همان است كه درباره افلاك تسعه و عقول عشره بحث مى‏كند، و چون امروز بى‏اساسى نظريّه افلاك روشن شده پس آنها مى‏توانند گردن‏ برافرازند و خود را از فارابى و بو على و صدر المتألّهين برتر شمارند. آرى، اين عده مى‏پندارند الهى اسلامى همان فلسفه قديم يونانيان است و چيز علاوه‏اى ندارد و ناروا هم داخل اسلام شده است. 🔹 اينان، نفهميده يا فهميده، جنايت عظيمى نسبت به اسلام و معارف اسلامى مرتكب مى‏گردند. 🔸 حكمت اسلامى با فلسفه يونان همان اندازه متفاوت است كه فيزيك اينشتين با فيزيك يونان. دلائلى هست كه حتى الهيّات ابن سينا هم بطور كامل به اروپا نرفته است و اروپائيان از اين گنجينه ارزنده هنوز هم بى‏خبرند. 📚مجموعه آثار شهید مطهری(عدل الهی)،ج‏1، ص112 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🔸 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥گفتگویی کوتاه با آیت الله شیخ علی جاودان 🔺پ.ن: آیت الله ظهر ها در شبستان اصلی مسجد امام حسن عسکری ع قم اقامه نماز می کنند و ساعت ۱۰ در مدرسه آیت الله گلپایگانی ره درس خارج فقه در مدرس ۶ دارند. 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥بخشی از سخنان حجت الاسلام ابوالفضل و محقق جوان آقای محمد حسین حکیم در نخستین محفل فهرستنگاران نسخ خطی در کتابخانه آیت الله بروجردی 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
📚منبع: همان! پ.ن: پایه اول که بودم در پاورقی های کتاب صرف بسیار میدیدم که نوشته همان ، ص... ! اوایل مثل این بنده خدا خیال می کردم اسم کتابیست!😊 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
هدایت شده از محسن قنبریان
⚠️ یک نکته دلسوزانه! کمی عجیب نیست روحانیون و مجتهدین شاخص جمهوری اسلامی اغلب اقتصاد نمی دانند و تئوری ها و سیاستهای مکاتب اقتصادی را به تفکیک نمی شناسند؟! به تعبیر امام خمینی، "بصیرت و دید اقتصادی"، "اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان"، "شناخت سیاست ها و حتی سیاسیون و فرمول های دیکته شده آنان"، "درک موقعیت و نقاط قوت و ضعف دو قطب سرمایه داری و کمونیزم" از ویژگی های یک مجتهد جامع است! اغلب فقهای شورای نگهبان، خبرگان، ائمه جمعه پایتخت و شهرهای بزرگ، رئیس جمهوران و روسای مجالس معمم و..‌. از این حیث فاصله آشکاری با مثل شهید صدر، بهشتی و مطهری نداشته اند؟! اینکه مثلا سیاست آزاد سازی قیمت ها -که فرمول شناخته شده یک مکتب اقتصادی است- آزاد کردن خرمشهر اقتصادی معرفی میشود۱، یا کارشناسان بانک جهانی و صندوق بین المللی پول برای تنظیم سند خصوصی سازی یا تحول بودجه نویسی و...دعوت میشوند، نمونه های کوچک از آن خلا و کمبود است که امام عزیز داشتنش را برای مجتهد جامع تاکید داشت! قصه خیلی عمیق تر از این نمونه هاست! ۱.آنطرفش احیای کالابرگ هم آزادسازی خرمشهر بلکه مردمی سازی یارانه ها نیست! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💥نسخه خطی ۱۰۰۰ساله! در کتابخانه آیت الله (ره) نسخه ای خطی از کتاب تفسیر تبیان وجود دارد که با خط مبارک مولفش یعنی شیخ طوسی می باشد. پ.ن: خط آبی درون تصویر برای راهنمایی به مخاطبین کشیده شده و در اصل نسخه موجود نمی باشد. 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
♨️وقتی کلیسا مردم را از دین روی گردان کرد ✍️ استاد شهید : 🔹«کلیسا چه از نظر مفاهیم نارسایی که در الهیات عرضه داشت و چه از نظر رفتار غیر انسانی اش با توده مردم، خصوصاً طبقه دانشمندان و آزاد فکران، از علل عمده گرایش جهان مسیحی- و به طور غیر مستقیم جهان غیر مسیحی- به مادّیگری است. 🔸ما این عامل را در دو بخش بررسی می‏کنیم: نارسایی مفاهیم کلیسایی در مورد خدا و ماوراء الطّبیعه و خشونتهای کلیسا. 🔹امّا بخش اوّل: در قرون وسطی که مسأله خدا به دست کشیشها افتاد، یک سلسله مفاهیم کودکانه و نارسا درباره خدا به وجود آمد که به هیچ وجه با حقیقت وفق نمی‏داد و طبعاً افراد باهوش و روشنفکر را نه تنها قانع نمی‏کرد، بلکه متنفّر می‏ساخت و بر ضدّ مکتب الهی برمی انگیخت. 🔸در تاریخ فلسفه سیاسی می خوانیم آنگاه که مفاهیم خاص اجتماعی و سیاسی در غرب مطرح شد و مساله حقوق طبیعی و مخصوصاً حق حاکمیت ملی به میان آمد، عده ای طرفدار استبداد سیاسی شدند و برای توده مردم در مقابل حکمران حقی قائل نشدند و تنها چیزی که برای مردم در مقابل حکمران قائل شدند وظیفه و تکلیف بود. 🔹این عده در استدلال های خود برای اینکه پشتوانه ای برای نظریات سیاسی استبدادمابانه خود پیداکنند، به مسأله خدا چسبیدند و مدعی شدند که حکمران در مقابل مردم مسئول نیست، بلکه او فقط در برابر خدا مسئول است، ولی مردم در مقابل حکمران مسئول اند و وظیفه دارند. مردم حق ندارند حکمران را بازخواست کنند که چرا چنین و چنان کرده ای؟ و یا برایش وظیفه معین کنند که چنین و چنان کن؛ فقط خداست که می تواند او را مورد پرسش و بازخواست قرار دهد. مردم حقی در برابر حکمران ندارند، ولی حکمران حقوقی دارد که مردم باید ادا کنند. 🔸از این رو طبعاً در افکار و اندیشه ها نوعی ملازمه و ارتباط تصنّعی به وجود آمد میان اعتقاد به خدا از یک طرف، و اعتقاد به لزوم تسلیم در برابر حکمران و سلب حق هرگونه مداخله ای در برابر کسی که خدا او را برای رعایت و نگهبانی مردم برگزیده است و او را فقط در مقابل خود مسئول ساخته است از طرف دیگر. و همچنین قهراً ملازمه بوجود آمد میان حق حاکمیت ملی از یک طرف، و بی خدایی از طرف دیگر. و همچنین قهراً ملازمه بوجود آمد میان حق حاکمیت ملی از یک طرف، و بی خدایی از طرف دیگر. 🔹از نظر فلسفه اجتماعی اسلامی، نه تنها نتیجه اعتقاد به خدا پذیرش حکومت مطلقه افراد نیست و حاکم در مقابل مردم مسئولیت دارد، بلکه از نظر این فلسفه، تنها اعتقاد به خداست که حاکم را در مقابل اجتماع مسئول می سازد و افراد را ذی حق می کند و استیفای حقوق را یک وظیفه لازم شرعی معرفی می کند. 🔸امیرالمومنین پیشوای سیاسی و اجتماعی و امام معصوم و برگزیده حضرت حق درگیرودار صفین با مردم سخن گفت و فرمود: «حق تعالی با حکومت من بر شما برای من حقی بر شما قرارداده است و شما را همان اندازه حق بر عهده من است که مرا بر عهده شماست. حق همواره دو طرفی است؛ کسی را بر دیگری حقی نیست مگر اینکه آن دیگری را هم بر او حقی است. و اگر کسی باشد که بر دیگران حق دارد و دیگران بر او حقی ندارند، او تنها خداست و آفریدگانش را چنین مزیتی نیست، زیرا او بر بندگانش توانایی و قدرت دارد و قضای گوناگون او جز بر عدالت جاری نمی گردد.» 🔹یعنی حق، متبادل است؛ هر کس از آن بهره مند شد، مسئولیتی در مقابل خواهد داشت.» 📚 علل گرایش به مادیگری، ص55 و 157 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab