🔺وجه تسمیه آسمان
🔸و من کلام ابی ریحان ؛ ان العرب والفرس سلکوا فی تسمیه السماء مسلکا واحدا ، فان العرب تسمی السماء فلکا تشبیها لها بفلکه الدولاب ، والفرس سموها بلغتهم آسمان ، تشبیها لها بالرحی ، فان آس ، هوالرحی بلسانهم و مان دال علی التشبیه .
🔹ترجمه؛
ابوریحان #بیرونی می گوید ؛
همانا تازیان و پارسیان ، درنامیدن آسمان یک روش را پیموده اند زیرا تازیان آنرا فلک نامیده اند ازجهت تشبیه آن به چرخ چاه ، و پارسیان آسمان گفته اند از جهت تشبیه به آسیاب ، زیرا آس ، آسیاب است و مان پسوند تشبیه ، یعنی مانند آس .
پ، ن؛ چون با آب بچرخد آسیاب ، و چون بادست بگردد دستآس گویند .
📚محبوب القلوب /قطب الدین لاهیجی /مقاله دوم صفحه119
✍حاشیه
قدما از جهت تصور گردش آسمان ، آنرا به آسیاب مانند کرده اند.
#سعدی در دیباچه گلستان گوید ؛
پشت دو تای فلک راست شد از خرمی
تاچو تو فرزند زاد ، مادر ایام را
⭐️ کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
اخلاق در علم از دیدگاه شیخ بهایی.pdf
245.4K
📙 #مقاله کوتاه اخلاق در علم از دیدگاه شیخ بهایی
✍دکتر حمیدرضا #آیت_اللهی
در منظر جناب #شیخ_بهایی علم دارای دو مرتبه است که با یکدیگر رابطه طولی دارند
#اخلاق
🍃کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
هدایت شده از فرزند ایران
8.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حل مشکل آب زایندهرود از شاهکارهای شیخ بهایی
تلگرام | اینستاگرام | روبیکا | ایتا | بله | سروش | توییتر | آپارات | یوتیوب
🇮🇷 @farzandeIRAN_ir
💥نقشهی ابرقدرتها و استعمارگران برای تسلط بر مسلمانان
🔻حضرت آیت الله #بهجت (ره):
یکی از نقشهی کفّار این است که پسرها و دخترها از پدرها و مادرها جدا شوند، و مردم را از روحانیون جدا و به آنها بدبین کنند، و لو به این صورت که افرادی به لباس روحانیت ملبس کنند تا در مَلا عام و مجامع عمومی کارهای خلاف انجام دهند و مردم از روحانیون بیزار شوند. هم چنین قرآن به دست مردم داده نشود، بلکه ترجمهی آن به مردم داده شود - ترجمه قرآن که قرآن نیست (مقصود ترجمهی بدون متن عربی است) -! و نیز میخواهند روحانیون و اهل علم را از منابع اصلی و کتاب و سنت و معنویات و مدارک دینی جدا کنند و به خیال خودشان اتصالات و اسنادها را پاک سازی و تهذیب کنند کتاب و سنت را که سلاح آن هاست از دست آنها بگیرند و لو به این صورت که کسانی را برای ادارهی کشور و مردم در راس قرار دهند تا با مراجع و علمای دین مخالفت و در نتیجه آنان را منزوی کنند و یا بکشند. ما در نجف شنیدیم که میخواهند کتابها را جمع کنند و بین اهل علم و علم جدایی افکنند
⚠️ای کاش میفهمیدیم که گرگها بر ما هجوم آوردهاند و دارند ما را میخورند! ما باید به کفار سوءظن داشته باشیم و با آنها اَوِدّاء و اَخِلّاء (محبّان و دوستان) نباشیم، و از حقّشان بترسیم چه برسد به باطلشان؛ زیرا آنان حق را تور و وسیلهی صید و شکار ما قرار میدهند. خدا کند بفهمیم که صلاح دین و دنیای ما تمسّک به انبیا و اولیا «ع» است، و جدایی از آنها به صلاح دین و دنیای ما نیست، و این که کفّار بعد از گرفتن دین ما، دنیای ما را هم از دست ما میگیرند
📚در محضر بهجت،ج۱،ش۲۱۱
💎 @kashkolenab 🌹
هدایت شده از جبهه تمدّن ساز انقلاب اسلامی
18.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌اگر میخواهید کمی با دکتر درخشان و دکتر غنی نژاد آشنا بشوید، این کلیپ چهار دقیقه ای را حتما ببینید!
⚠امشب ساعت ۲۲ از شبکه افق؛ مناظره تاریخی بین طرفدار اقتصاد اسلامی و طرفدار اقتصاد لیبرال!
🔶دکتر مسعود درخشان؛ استاد تمام اقتصاد داشگاه علامه طباطبایی، دکتری اقتصاد مدرسه اقتصاد لندن، برنده دومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی، طرفدار اقتصاد اسلامی
🔷دکتر موسی غنی نژاد؛ هیات علمی دانشگاه صنعت نفت، دکتری اقتصاد دانشگاه سوربن فرانسه، رییس مرکز تحقیقات اقتصادی روزنامه دنیای اقتصاد، طرفدار اقتصاد لیبرال
#جبهه_تمدن_ساز_انقلاب_اسلامی
@jebhetse
💥تفاوت علم رجال، درایه و تراجم
🔻مرزبندی دقیق میان سه علم رجال، درایه و تراجم کاری مشکل است. ولی از کاربرد عناوین این علوم در کلمات دانشمندان علم الحدیث، میتوان مرزبندی زیر را بدست آورد:
🔸در علم درایه تنها موضوعاتی که بطور عام با سند شناسی احادیث مربوط است، مورد بحث قرار میگیرد و به سؤالاتی از این قبیل که راوی باید واجد چه شرایطی باشد و چه عواملی او را از درجه اعتبار ساقط میکند و یا اینکه چه اموری باعث ارسال حدیث میشود، پاسخ میگوید.
🔹موضوع علم رجال حالات اشخاصی است که در سلسله اسناد احادیث قرار دارند. این علم به حالات و شرایط راویان احادیث از منظر وثاقت و عدم وثاقت در نقل احادیث مینگرد و تنها به جرح و تعدیل آنان میاندیشد و روایت و حدیث را از جهت اعتبار و عدم اعتبار، ضعف و صحت، ارسال و رفع و ... بررسی میکند.
🔸علم تراجم هم حالات راویان و سرگذشت زندگی آنان را به طور عام مورد بررسی قرار میدهد. رابطه دو علم درایه و رجال را میتوان به رابطه علم اصول و علم فقه تشبیه کرد که در اولی از کبریات و مبانی بحث میشود و در دومی از صغریات و فروع.
🔅تقریرات درس #درایه آیتالله #شبیری_زنجانی در سال ۱۳۵۴-۱۳۵۵
📚 پژوهشی در علم درایة الحدیث، سید علیرضا صدر حسینی، ص :۳
#علوم_حدیث
#رجال
🔹کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
⚠️طلبه در حوزه فُسیل نشود!!
♦️رهبر معظم انقلاب:
هر طلبه اى براى آينده ى زندگى علمى و فكرى خودش برنامهريزى كند؛ بى هدف در حوزه نماند. مدتى تحصيلات هست؛ دارد كفايه مىخواند، مىخواهد درس خارج برود، درس خارج میرود، مى خواهد مجتهد بشود، خيلى خوب، بعد براى آينده بايد برنامه ريزى كند. هركسى ذوقى دارد، هركسى توانى دارد، هركسى ممكن است موقعيت خاصى در اختيارش قرار بگيرد؛ اينها را از پيش برنامه ريزى كند و خودش را آماده نمايد. اينچنين نباشد كه ده سال، پانزده سال، بيست سال بگذرد و همينطور بى هدف در حوزه باشند و پاى اين درس و آن درس بنشينند و فسيل بشوند؛ نه فايده اى براى مردم، و نه فايدهاى براى خودشان داشته باشند. ۱۳۷۰/۰۶/۳۱
#لزوم_استعداد_سنجی
#مشاوره_طلبگی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
تنها یک صفحه! برنامه ای که پارسال از وزیر فرهنگ(قبل از وزیر شدن) منتشر شد، تنها یک صفحه درباره سازم
💥این پیامها رو که دیدم یاد یک مطلبی افتادم که قبلا تو کانال حوزه توئیت دیده بودم!👇
👓همه دارن سالها میگن که باید موقوفات حوزوی احیا بشه! خیلی ام خوب! اما چرا هیچ کسی نمیپرسه رییس سازمان اوقاف کیه؟
❗️چرا رییس این سازمان پاسخگو نیست؟ چرا نه در فضای مجازی و نه در تلوزیون و... دیده نمیشه؟
❗️ چرا با طلاب و روحانیون دیدار نمیکنه؟
❗️ چرا از اوقاف حوزوی و غیر حوزوی بازدید نداره تا مشکل حل کنه؟
دقیقا اقای سیدمهدی خاموشی چیکار میکنه، کسی میدونه؟
🔹 ایشون از سال ۸۰ تا ۹۷ رییس سازمان تبلیغات بود کمتر کسی از طلاب اسم ایشون و این سازمانو شنید! حال که سه سال است رییس اوقافه هم همون مشی غیرشفاف رو ادامه میده و به هیچ کسی هم پاسخگو نیست!
🔹 به یکی از خبرنگاران حوزوی گفتم چرا با اقای خاموشی مصاحبه نمیکنید؟ گفت ایشون اکثر مصاحبه هارو رد میکنه!!! عجب!
✍پ.ن: آقای خاموشی حالا که سازمانتون در فضای مجازی کلیپ از تقدیر از شما رو در بعضی از کانالهای حزب اللهی تبلیغ کرده، خوبه شما بیایید یک توضیح مختصر درباره موقوفه های حوزوی بدید. حداقل یکبار دیدار مراجع بروید و در محضر آنها گزارش کار بدهید و رسانه ای کنید تا طلاب بدانند چه کردید و چه نکردید!
✴️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
36.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥مناظره جالب ملاصدرا با استاد اخباری خود
✂️بخشی از سریال روشن تر از خاموشی(زندگینامه #ملاصدرا)
#مناظره
#فلسفه_اسلامی
🚩کشکول ناب حوزوی👇
⭐️ @kashkolenab
📚 #معرفی_کتاب "معجزه جاویدان، قرآن آفتابی که غروب ندارد" نقد گفته های دکتر سُها در فضای مجازی
🔹در سالیان اخیر، دکتر سها در اثری به نقد قرآن به زعم خود پرداخته و برخی آیات قرآن از جمله مباحث زن و خانواده، ارث و دیه و … را تبعیضآمیز به نفع مردان و یا مخالف با دنیای مدرن برشمرده و خواسته تا نتیجه بگیرد که قرآن کتابی نیست که بتواند نیازهای زمانه را پاسخ دهد.
🔻حضرت آیتالله جعفر #سبحانی هم در اين اثر با عنوان معجزه جاودان، قرآن آفتابی که هرگز غروب ندارد به نقد سخنان عمدتا بیپایه سها پرداخته است.
این اثر به نقد گفتههای دکتر سها در فضای مجازی پرداخته است.
🔸در بخشی از این اثر بیان شده است که قرآن، آفتابی است که غروب ندارد، پیامبران الهی برای هدایت انسانها بهسوی خدا برانگیخته شدهاند تا او را از اسارت سنگ و گل رهانیده و به سوی عالم بالا متوجه سازند، تمام پیامبران با دلایل گوناگون مبعوث شده و هر کدام به مناسبت فن رایج آن زمان دست به اعجاز زده و تحدی کردهاند.
🔹حضرت موسی(ع) با عصا و حضرت مسیح(ع) با شفا دادن بیماران پیوند خود را با عالم بالا به ثبوت رسانیدهاند زیرا تقاضای آن زمان این بود که رهبران آسمانی با چنین معجزههایی وارد میدان شوند و دیگران را برای مبارزه، دعوت کنند. دانشمندان میگویند چون در عصر رسول خدا فن خطابه و ایراد سخنان فصیح و بلیغ فن رایج آن زمان بود، از این جهت پیامبر به وسیله قرآن تحدی نمود و جهانیان را برای معارضه با آن دعوت کرد و تاکنون بشر با تمام امکانات نتوانسته است، سورهای مانند سورههای قرآن بیاورد.
🛍 خرید کتاب 👉
#علوم_قرآنی
#کلام_اسلامی
🔴 @kashkolenab
هدایت شده از بازگشت || محمدامین رضایی
🔻دکترغنی نژاد اقتصاددان لیبرال
#شهید_بهشتی را متاثر از چپهای کمونیست نامید!بند۲ اصل۴۳و اقتصاد تعاونی( مردمی)در اصل۴۴پیشنهاد شهیدبهشتی بود. #مکتب_نیاوران(لیبرالهایی چون نیلی وغنی نژاد)در میدان عمل مانع تحقق این اصول شدند. در رسانه هم اینگونه او را ترورشخصیتی میکنند!حقیقتا بهشتی مظلوم است.ما چه کردیم؟
✍ #محمدامین_رضایی
🔻تاریچه مکتب نیاوران در ایران
journals.ut.ac.ir/article_57039.html
@m_amin_rezai