نشست_ایت_الله_بهجت_پور۲.m4a
36.74M
🔺نشست علمی "بررسی شبهات در باب قرائت حفص از عاصم و تغییر یا تحریف قرآن کریم"
🎤استاد عبدالکریم بهجت پور (از شاگردان مبرز آیت الله معرفت(ره) و محقق علوم قرآنی و تفسیر)
جلسه دوم (آخر)
مرکز تخصصی کلام(موسسه امام صادق علیه السلام قم)
#علوم_قرآنی
#عدم_تحریف_قرآن
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟠 @kashkolenab
ceab754c-7f0b-4aad-b854-437410fd4ede_333836383136.pdf
980K
📙 #مقاله "پیدایش اصول فقه و ادوار نخستین آن"
✍استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی
🗃کنگره جهانی بزرگداشت دویستمین سالگرد میلاد شیخ انصاری
#اصول
#تاریخ_علوم
📌 کشکول ناب حوزوی👇
💎 @kashkolenab
هدایت شده از امیرحسین ثابتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چندی قبل صوتی از آقای ذوالنور نماینده قم منتشر شد که مدعی شده بود حاج قاسم گفته اگر جلیلی رای بیاورد از ایران خواهم رفت!
دو هفته قبل آقای ذوالنور را در مجلس دیدم و از او پرسیدم این حرف را از خود حاج قاسم شنیدید؟ گفت: خیر! و تاکید کرد که تا الان چندبار به خاطر این اشتباه حلالیت طلبیده است...
حالا این روایت از سردار نوعی اقدم که سالها در سوریه کنار حاج قاسم بود را هم ببینید. میگوید یکی از کسانی که حاج قاسم بیشترین علاقه را به او داشت، سعید جلیلی بود و هر وقت کارشان گیر میکرد، شهید سلیمانی میگفت بروید سراغ جلیلی تا کار را راه بیندازد.
بعد هم توضیح میدهد که بعد از انتخابات ۹۲، حاج قاسم دفتر و تشکیلات شخصی خودش را به جلیلی داد؛ همان دفتری که بعد ۱۱ سال هنوز جلیلی در آنجا مستقر است...
#نشر_حداکثری
@Sabeti ✅
💥امروزه ، نیازها برخاسته از ذات انسانها نیست!
ادیان سرقت را حرام دانسته اند... این سرقت امروز به صورت استثمار و احتکار در آمده است و در پوشش صنعتی یا تامین نیازهای ساختگی و از طریق ابزارهای تولید بر انسان تحمیل می شود تا او اشتهای کاذبی احساس کند و بیشتر مصرف کند. امروزه ، نیازها برخاسته از ذات انسانها نیست، بلکه به یاری تبلیغات ِ وابسته به ابزارها و قدرتهای تولیدی خلق شده اند و این گونه است که هر روز نیازی نو بر انسان تحمیل می شود و نیرو و توان او را به خود مشغول می کند. این نیازهای ساختگی مانع از آن می شود که انسان این توانایی ها را در راهی که خود می خواهد مصرف کند...
🎤سخنرانی امام #موسی_صدر در کلیسای کبوشیین بیروت سال ۱۳۵۳
📚ادیان در خدمت انسان ، ص ۱۸
#مدرنیته_و_تاثیرات_آن
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
💥مناظره بین امام جواد علیه السلام و عالم سنی
✍ استاد شهید #مطهری :
🔹در زمان مأمون خليفه، يك نهضت علمى پيدا شد.
مأمون مجلس مباحثه و مناظره، زياد برقرار مى كرد و خيلى لذت مى برد، چون خودش اهل مطالعه و دانشمند بود و به تمام اديان و مذاهب آزادى مى داد.
🔸مباحثات امام رضا عليه السلام با اصحاب ملل و نحل در همين مجالس مأمون صورت گرفته است.
مجالس زيادى مخصوصا راجع به اهل تسنن و تشيع تشكيل مى داد.
🔹در كتاب « تشريح و محاكمه »كه آن شخصيت ترك به نام قاضى بهلول بهجت افندى نوشت- كه به فارسى ترجمه شده و بسيار كتاب خوب و نفيسى است- مباحثه بين مأمون و علماى اهل تسنن راجع به خلافت نقل شده است.
🔸از جمله يك مباحثه شيعى و سنى ميان حضرت جواد كه هنوز طفل بودند و علماى اهل تسنن برقرار شد.
🔹در آنجا آن عالم اهل تسنن در حرفهايش احاديثى در فضيلت ابو بكر و عمر روايت كرد.
🔸به حضرت عرض كرد:
شما درباره شيخين- ابوبکر و عمر - چه مى گوييد و حال اينكه ما حديث معتبرى از پيغمبر داريم كه فرمود:
ابو بكر و عمر سيدا كهول اهل الجنة
يعنى ابو بكر و عمر دو آقاى پيرمردان اهل بهشتند.
🔹همچنين حديث ديگرى نقل كرد كه :
روزى جبرئيل به پيغمبر نازل شد، از جانب خدا عرض كرد: من از ابو بكر راضى هستم، از ابو بكر بپرس آيا او از من راضى هست يا نه؟
🔸حضرت جواد فرمود: ما منكر فضيلت ابو بكر نيستيم
ولى يك مطلب هست و آن اين است كه همه قبول دارند كه پيغمبر در حجة الوداع فرمود: « كثرت على الكذابة » دروغگويان بر من زياد شده اند، و معيارى در اختيار قرار داد كه : هر حديث را كه از من روايت كردند اول بر قرآن عرضه بداريد، اگر موافق قرآن بود قبول كرده و الا رد كنيد.
🔹قرآن مى گويد تمام اهل بهشت، جوان هستند.
و اما حديث ديگرى كه گفتيد،
خدا در قرآن مى فرمايد:
«و لقد خلقنا الإنسان و نعلم ما توسوس به نفسه و نحن أقرب إليه من حبل الوريد» ما انسان را آفريده ايم و از تمام خطورهاى قلبى او آگاه هستيم.
پس چطور مى شود خدايى كه قرآن او را اينطور معرفى مى كند، از پيغمبر بپرسد كه من از فلان بنده راضى هستم، تو از او بپرس كه از من راضى است يا نه؟!
📚مجموعه آثارشهيدمطهرى، ج21، ص، 99-98 (با ویرایش جزئی)
#مناظره
💎کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab
وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام : اَوْحَى اللّهُ اِلى بَعْضِ الأنبِياءِ: أمّا زُهْدُكَ في الدُّنيا فَتُعَجِّلُكَ الرّاحَةَ وَامّا انْقِطاعُكَ اِلىَّ فَيُعَزِّزُكَ بي، وَلكِنْ هَلْ عادَيْتَ لي عَدُوّا وَ والَيْتَ لي وَليّا.
🔸 امام جواد علیه السلام فرمودند: خداوند به يكى از پيامبران وحى كرد: اما زهد تو، آسايشى را به دنبال دارد كه به زودى به تو خواهد رسيد، اما جدايى از ديگران و پيوستنت به من، تو را عزيز خواهد كرد، اما آيا براى من با دشمنم دشمنى كردى؟ و با دوستم رفاقت كردى؟
📚 تحف العقول، ابن شُعبه حرّانی، صفحه ۴۵۵-۴۵۶
کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab
مقبره مرحوم علامه #شعرانی نزدیک حرم حضرت عبدالعظیم(ع)
نشانی
جمعه ۱۸خرداد ۱۴۰۳
کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📚 معرفی تفسیر گرانقدر "منیة الطالبین" حضرت آیت الله سبحانی
✍استاد رفیع پور تهرانی:
🔸️دو جلد اول این کتاب به مباحث #علوم_قرآنی می پردازد و بایسته است که برای استفاده بیشتر علاقه مندان علوم قرآنی به فارسی ترجمه شود. مباحث تفسیری از جلد سوم آغاز و تا پایان جلد سیام ادامه دارد...
🔹آیت الله العظمی #سبحانی هدف خود را از نگارش این اثر ارائه تفسیری جامع برای مدرسان و مبلغان معرفی کردهاند و در ابتدای جلد ۳۰ ص ۷ مینویسند:
(ولا یخفىٰ أنّ المکتبة الإسلامیة وإن کانت مکتظة بالتفاسیر، إلّاأن الذی دعانا للقیام بهذا العمل هو محاولة تقدیم تفسیر جامع میسّر یکون مصدراً لما یحتاج إلیه المدرّسون والمبلغون فی دروسهم ومحاضراتهم فی توضیح الآیات الکریمة، وتقریبها إلى أذهان الناشئة المؤمنة، وقد بذلنا جهدنا فی تحقیق هذا الهدف راجین من اللّٰه سبحانه أن یصوننا من الخطأ والزلل، وأن یجعل عملنا هذا ذخراً لیوم لا ینفع فیه مال ولا بنون)
از همینجا میتوان درک کرد که مخاطب این تفسیر بر خلاف تفسیر نمونه، عموم مردم نیستند، قلم نویسنده همچون دیگر آثارشان روان است و تعقید ندارد. مباحث فقه و کلام مقارن و توجه به نقد و بررسی تفاسیر اهل سنت در تفسیر منیة پر رنگ و با نشاط است...
🔻بیتردید تفسیر منیة الطالبین از جمله تفاسیر اجتهادی معاصر است که تلاش دارد تا برای فهم آیات قرآن کریم هم از منهج تفسیر قرآن به قرآن و هم از منهج تفسیر روایی و هم از تأملات عقلی برای معنی کردن آیه مورد بحث بهره ببرد...
🌐 متن کامل یادداشت 👉
📖 مطالعه برخط کتاب 👉
#تفسیر
#معرفی_کتاب
💎کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab
🔺️مهر وقف شیخ بهایی
سجع مهر: هذا مما وقفه العبد بهاء الدین محمد ، علی الطلبة الامامیة بتولیة ابن أخیه و سمی أبیه حسین [بن] عبد الصمد ثمّ الأتقی من بنیه و بنیهم و لو کان أبعد 1030
این مهر در نسخه 12342 در کتابخانه مدرسه سپسالار تهران(مدرسه عالی شهید مطهری) که کتاب نهایة الوصول الی علم الأصول علامه #حلی است و در قرن 10 کتابت شده است ، آمده است .
#نسخه_خطی
#شیخ_بهایی
کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺گفتگو با شهید آیت الله سیدمحمدعلی #آل_هاشم
آشنایی با اساتید و آثار علمی + معرفی برخی علمای تبریز
تبریز - دفتر امام جمعه
خرداد ۱۴۰۲
#خاطرات_علما
#تراجم_علما
💎کشکول ناب حوزوی🔻
✴️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
📚 #کتاب "البرھان فی المنطق و تعلیقات النورسي علیه" ✍کَلنبوی البرهان یکی از کتب مهم و دقیق در منطقه
🔺فهرستی از برخی از بهترین کتب منطقی که کمتر به آنها توجه شده
البرهان للکَلَنبوی
نثر الدراری علی شرح الفناری
المرقاة فی علم المیزان للخیر آبادی
شوقی علی الفناری لاحمد شوقی
شرح الفناری علی الایساغوجی
الجوهر المضیئه فی شرح الدره البهیه لعبد الحق دهلوی
قول احمد علی الفناری
الدر الناجی علی الایساغوجی
مختصر المنطق لابن عرفه
منطق الملخص للفخر ارازی
لباب الاشارات و التنبیهات للفخر الرازی
مغنی الطلاب علی ایساغوجی لمحمود حس المغيسي
سیف الغلاب علی مغنی الطلاب علی ایساغوجی للمحمود فوزی
شرح تهذیب المنطق للاحمد محلی
شرح الایساغوجی للکلنبوی
رفع الاعلام علی سلم المنطق
حاشیه الصبان علی السلم
جهد المقل فی شرح التهذیب
المفتاح علی تحریر قواعد المنطق لابن مامون
الضوء المشرق للشنقیطی علی السلم
شرح زکریا الانصاری علی الایساغوجی
حاشیه الحفنی علی شرح زکریا الانصاری علی ایساغوجی
حاشية الشيخ محمد عليش علي شرح الانصاري علي الايساغوجي
شرح الحسمکاتی علی الایساغوجی
حاشیه محیی الدین علی شرح الحسمکاتی
شرح میر ابوالفتح علی التهذیب
حاشیه میر ابوالفتح علی شرح التهذیب للدوانی
شرح الخبیصی علی التهذیب
حاشیه العطار علی الایساغوجی
حاشیه العطار علی شرح التهذیب للخبیصی
حاشیه الدسوقی علی شرح التهذیب للخبیصی
حاشية الچوري علي الفناري
الطیبیه فی المنطق مع توشیح محمد شعید الشنقیطی
الکوکب المشرق فی سماء علم المنطق علی السلم المنورق
شرح بحر العلوم علی السلم فی المنطق
نظام المنطق
#منطق
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌺 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥رابطه تنبلی و سطحی اندیشی!
🎤دکتر غلامحسین ابراهیمی #دینانی
#فلسفه_اسلامی
🟣کشکول ناب حوزوی🔻
🟡 @kashkolenab
تصاویری از مرحوم آیت الله غیاث الدین طه محمدی (که امروز به رحمت خدا رفتند) با آیت الله #آقانجفی_همدانی(ره) و آیت الله تألهی همدانی(ره) و علامه حسن زاده آملی(ره)
🤲نثار روحشان صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم🤲
💎کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
#مجالسات_علما
از راست:
حضرات آیات حسین نوری همدانی ، سید علی علامه فانی اصفهانی ، سید محمد شیرازی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
عکسی زیبا از مسجد و حوزه علمیه معیّر الممالک تهران
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️اولویت عدالت یا پیشرفت؟! مسئله این است
از جلیلی تا قالیباف + نظر مهم رهبر انقلاب
حتما ببینید
کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺️اولویت عدالت یا پیشرفت؟! مسئله این است از جلیلی تا قالیباف + نظر مهم رهبر انقلاب حتما ببینید کش
اعضای محترم توجه بفرمایید
کانال ما کانال فکری و بحثهای طلبگیه
اگر اهل علم و بحث های نظری نیستید و صرفا به مسائل سطحی سیاسی علاقه مندید اینجا نمانید
با احترام🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این کلیپ را جواب کلیپ بالا منتشر کردند!
در حالیکه بحث بر سر اولویت دادن به عدالت یا پیشرفت است
هیچ آدم عاقلی پیدا نمیشه بگه عدالت بدون پیشرفت یا پیشرفت بدون عدالت
بحث بر سر اولویت دادن هر کدام است
کسی نگفت رهبری به پیشرفت توجه ندارد و فقط به عدالت اهمیت می دهد! یا آقای قالیباف فقط به پیشرفت توجه داره و هیچ اهمیتی به عدالت نمی دهد، بحث بر سر اولویت دادن است
⚠️در ضمن بحث های ما ، بحث گفتمانی و علمی است، تخریب شخص آقای قالیباف یا دیگر عزیزان نیست، ما باید رویکرد علمی داشته باشیم به مباحث تا رشد کنیم
کشکول ناب حوزوی🔻
@kashkolenab
4_5843687435845763456.pdf
1.38M
📚 #مقاله "رابطه عدالت و پیشرفت در دولت اسلامی از منظر آیت الله #مصباح_یزدی (ره)" / عدالت به معنای جامع؛ اساسی ترین هدف دولت اسلامی
🔻نقدی تئوریک بر ارکان تفسیرِ مادی گرایانه از #عدالت و #پیشرفت
#عدالت_اسلامی
✴️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab