آیت الله حق شناس_۲۰۲۲_۰۴_۲۷_۲۲_۴۱_۴۸_۰۱۷.mp3
2.73M
💥تهذیب اخلاق در رأس علوم است
⁉️هفته ای چند ساعت برای یادگیری دینت وقت میزاری؟
✅رهبر کبیر می فرمودن: یه جلسه (اخلاق و معارف) در هفته کمه.
🎤 مرحوم آیت الله حق شناس
@pand_hagh_shenas
@kashkolenab
🔺استاد سید رسول #موسوی_تهرانی و آیت الله سید احمد موسوی #مددی
#مجالسات_علما
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
💥قتل عُمر بن خطاب در ماه ذيالحجة بوده است، نه در نه ربیعالأول
✍آیت الله محمدهادی یوسفی غروی (استاد درس خارج و محقق برجسته تاریخ اسلام و صاحب کتاب موسوعه التاریخ الاسلامی):
تاریخ قتل عُمر بن خطاب در تمام منابع تاریخی -اعم از شیعه و سنی- بدون استثناء در ماه ذیالحجه و در روزهای آخر این ماه گفته شده است.
اختلاف اقوال فقط در تعیین روز است: روز زخمی شدن و روز فوتش؛
خنجر خوردنش را اکثر قریب به اتفاق مورخان و تقریباً به اجماع، در بامداد روز چهارشنبه ٢٦ ذیالحجه سال ٢٣ق گفتهاند،
و فوتش را اغلب سه روز پس از زخمی شدنش.
شروع خلافت عثمان را نیز همگی بی اختلاف در ابتدای ماه محرّم گفتهاند.
بهرحال شهرت جرح و قتل عُمر بن خطاب در ماه ربیعالأول، پایه و استنادی علمی ندارد و بر خلاف اجماع مورخان، و لذا بی اعتبار است.
📚 موسوعة التاريخ الإسلامي ٤: ٢٩٩– ٣٠٠.
ــــــــــــــــــــ
❖ جهت تسهیل مراجعه به منابع، عنوان برخی منابع کهن و نیز برخی منابع میانی و متأخر که به ذکر تاریخ قتل عمر بن خطاب یا تاریخ شروع خلافت عثمان پرداختهاند در پی آمده است:
- الطبقات الكبرى (ابن سعد، ٢٣٠ق)، ج٣، ص٣٦٤– ٣٦٥؛
- تاریخ خليفة بن خياط (٢٤٠ق)، ص١٠٩؛
- التاريخ الصغير (بخاري، ٢٥٦ق)، ج١، ص٧٥؛
- أنساب الأشراف (بلاذري، ٢٧٩ق)، ج١٠، ص٤٣٩؛
- تاريخ اليعقوبي (٢٨٤ق)، ج٢، ص١٥٩؛
- المعجم الكبير (طبراني، ٣٠٦ق)، ج١، ص٧٠، ح٧٢ و ٧٣ و ٧٤؛
- تاريخ الطبري (٣١٠ق)، ج٣، ص٢٦٥– ٢٦٦؛
- همان، ج٤، ص١٩٣؛
- التنبیه والإشراف (معسودي، ٣٤٦ق)، ص٢٥٠ و ٢٥٣؛
- مروج الذّهب (مسعودي، ٣٤٦ق)، ج٢، ص٣٠٤ و ٣٣١؛
- مسار الشيعة (شيخ مفيد، ٤١٣ق)، ص٢٣؛
- الإستيعاب (ابن عبد البر، ٤٦٣ق)، ج٣، ص١١٥٢؛
- تاريخ مدينة دمشق (ابن عساكر، ٥٧١ق)، ج٤٤، ص٤٦٤ و ٤٦٧؛
- الكامل في التاريخ (ابن أثير، ٦٣٠ق)، ج٣، ص٥٢؛
- وفيات الأعيان (ابن خلكان، ٦٨١ق)، ج٣، ص٤٣٩؛
- العدد القوية لدفع المخاوف اليومية (علي بن يوسف حلي(برادر علامه حلي)، حدود ٧٠٥ق)، ص٣٢٨؛
- الوافي بالوفيات (صفدي، ٧٦٤ق)، ج٢٢، ص٣٠٤؛
- البداية والنهاية (ابن كثير، ٧٧٤ق)، ج٧، ص١٥٥– ١٥٦؛
- مجمع الزوائد (هيثمي، ٨٠٧ق)، ج٩، ص٧٩؛
- فتح الباري (ابن حجر عسقلاني، ٨٥٢ق)، ج٩، ص١٥؛
- المصباح (جُنة الأمان الواقية وجَنة الإيمان الباقية) (شيخ إبراهيم كفعمي،٩٠٥ق)، ص٥١١ و ٥١٥؛
- بحار الأنوار (علامه مجلسي، ١١١١ق)، ج٥٥، ص٣٧٢؛
- الكُنى والألقاب (شيخ عباس قمي، ١٣٥٩ق)، ج٣، ص١٦٧؛
- مستدرك سفينة البحار (شيخ علي نمازي شاهرودي، ١٤٠٥ق)، ج٢، ص٢١٦.
#تاریخ_اسلام
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله #جوادی_آملی:
قلم را روی زمین نگذار، بگذار روی گوشت!
مگر میشود انسان اهل علم باشد و اهل قلم نباشد؟
#نقد_حوزه
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
🔺روضه خوانی امام رضا علیه السلام در روز اول محرم و بیان اهمیت عزاداری برای امام حسین علیه السلام
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ مَاجِيلَوَيْهِ رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اَلرَّيَّانِ بْنِ شَبِيبٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي أَوَّلِ يَوْمٍ مِنَ اَلْمُحَرَّمِ - فَقَالَ لِي يَا اِبْنَ شَبِيبٍ أَ صَائِمٌ أَنْتَ فَقُلْتُ لاَ فَقَالَ إِنَّ هَذَا اَلْيَوْمَ هُوَ اَلْيَوْمُ اَلَّذِي دَعَا فِيهِ زَكَرِيَّا عَلَيْهِ السَّلاَمُ رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ « رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ اَلدُّعٰاءِ » فَاسْتَجَابَ اَللَّهُ لَهُ وَ أَمَرَ اَلْمَلاَئِكَةَ فَنَادَتْ زَكَرِيَّا « وَ هُوَ قٰائِمٌ يُصَلِّي فِي اَلْمِحْرٰابِ أَنَّ اَللّٰهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيىٰ » فَمَنْ صَامَ هَذَا اَلْيَوْمَ ثُمَّ دَعَا اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اِسْتَجَابَ اَللَّهُ لَهُ كَمَا اِسْتَجَابَ لِزَكَرِيَّا عَلَيْهِ السَّلاَمُ ثُمَّ قَالَ يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنَّ اَلْمُحَرَّمَ هُوَ اَلشَّهْرُ اَلَّذِي كَانَ أَهْلُ اَلْجَاهِلِيَّةِ فِيمَا مَضَى يُحَرِّمُونَ فِيهِ اَلظُّلْمَ وَ اَلْقِتَالَ لِحُرْمَتِهِ فَمَا عَرَفَتْ هَذِهِ اَلْأُمَّةُ حُرْمَةَ شَهْرِهَا وَ لاَ حُرْمَةَ نَبِيِّهَا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لَقَدْ قَتَلُوا فِي هَذَا اَلشَّهْرِ ذُرِّيَّتَهُ وَ سَبَوْا نِسَاءَهُ وَ اِنْتَهَبُوا ثَقَلَهُ فَلاَ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُمْ ذَلِكَ أَبَداً يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنْ كُنْتَ بَاكِياً لِشَيْءٍ فَابْكِ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَإِنَّهُ ذُبِحَ كَمَا يُذْبَحُ اَلْكَبْشُ وَ قُتِلَ مَعَهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ رَجُلاً مَا لَهُمْ فِي اَلْأَرْضِ شَبِيهُونَ وَ لَقَدْ بَكَتِ اَلسَّمَاوَاتُ اَلسَّبْعُ وَ اَلْأَرَضُونَ لِقَتْلِهِ وَ لَقَدْ نَزَلَ إِلَى اَلْأَرْضِ مِنَ اَلْمَلاَئِكَةِ أَرْبَعَةُ آلاَفٍ لِنَصْرِهِ فَوَجَدُوهُ قَدْ قُتِلَ فَهُمْ عِنْدَ قَبْرِهِ شُعْثٌ غُبْرٌ إِلَى أَنْ يَقُومَ اَلْقَائِمُ فَيَكُونُونَ مِنْ أَنْصَارِهِ وَ شِعَارُهُمْ يَا لَثَارَاتِ اَلْحُسَيْنِ يَا اِبْنَ شَبِيبٍ لَقَدْ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ لَمَّا قُتِلَ اَلْحُسَيْنُ جَدِّي صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ مَطَرَتِ اَلسَّمَاءُ دَماً وَ تُرَاباً أَحْمَرَ يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنْ بَكَيْتَ عَلَى اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ حَتَّى تَصِيرَ دُمُوعُكَ عَلَى خَدَّيْكَ غَفَرَ اَللَّهُ لَكَ كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتَهُ صَغِيراً كَانَ أَوْ كَبِيراً قَلِيلاً كَانَ أَوْ كَثِيراً يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَلْقَى اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لاَ ذَنْبَ عَلَيْكَ فَزُرِ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَسْكُنَ اَلْغُرَفَ اَلْمَبْنِيَّةَ فِي اَلْجَنَّةِ مَعَ اَلنَّبِيِّ وَ آلِهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَالْعَنْ قَتَلَةَ اَلْحُسَيْنِ يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ لَكَ مِنَ اَلثَّوَابِ مِثْلَ مَا لِمَنِ اُسْتُشْهِدَ مَعَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقُلْ مَتَى مَا ذَكَرْتَهُ « يٰا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً » يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ مَعَنَا فِي اَلدَّرَجَاتِ اَلْعُلَى مِنَ اَلْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ اِفْرَحْ لِفَرَحِنَا وَ عَلَيْكَ بِوَلاَيَتِنَا فَلَوْ أَنَّ رَجُلاً تَوَلَّى حَجَراً لَحَشَرَهُ اَللَّهُ مَعَهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ .
📚 الأمالی (للصدوق) ج ۱، ص ۱۲۹
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
گستره علم امام در اندیشه عالمان.pdf
329.4K
📕 #مقاله «گسترهی علم امام در اندیشه علمای شیعه»
✍دکتر محمدرضا بهدار
📚مجله تحقیقات کلامی؛ زمستان۹۲
🔻مشارب علمای امامیه در حدود و ثغور علم امام:
1⃣تردید و سکوت در حدود علم امام
2⃣محدود بودن قلمرو علم امام
3⃣تعمیم در قلمرو علم امام
#کلام_اسلامی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
💥طُریحی از انتشار کتاب المنتخب راضی نبود!
🎤آیت الله #یوسفی_غروی(استاد درس خارج تاریخ اسلام):
... من این را برای صاحب کتاب عاشورا پژوهی نقل کردم که دو نفر از نوادگان مرحوم شیخ طریحی در نجف اشرف بودند، این دو نوادهی معمم مرحوم شیخ فخرالدین #طریحی، یکی شیخ عبدالمولی و دیگری شیخ عباس بود. شیخ عباس حوزویتر بود و از فضلا شمرده میشد، اما شیخ عبدالمولی ادیب و از مدرسین مدارس بود. از زبان هر دوی آنها نقل شده بود ـ البته من این را از پدرم شنیدم ـ که «کتاب منتخب در زمانی نوشته شده که شیخ فخر الدین طریحی جوان بود و به محافل و مجالس عربها میرفت و لذا آن را برای خواندن خود تنظیم کرده بود و بعدها که برگشت در نجف اشرف ماند و درجهی علمی ایشان بالاتر رفت، از اینکه این کتاب دست دیگران و منبریهای حرفهای افتاده و آنها از روی آن استنساخ میکردند، ناراحت شد و مدام میگفت من راضی نیستم از روی این کتاب استنساخ شود. اما به هرحال از دست ایشان خارج شده بود و چون عرضه و تقاضا زیاد بود، از روی این کتاب زیاد استنساخ ش و کسی به حرف ایشان گوش نمیداد.»🔻
🌐 http://fahimco.com/Post/Details/3136/بررسی-تحلیلی-سیر-مقتل-نگاری-عاشورا(2)
#مقتل
#تاریخ_اسلام
✔️کشکول ناب حوزوی👇
◾️ @kashkolenab
هدایت شده از بسلام آمنين
#یادداشت_۸۸
۱۰ مرداد ۱۴۰۱/ سال دوم
عنکبوت های نامقدس مسیر حرم تا جمکران
زمانه ی غریبی است! حوزه علمیه به عنوان بستر ساز هدایت جامعه، کاری به زمین ندارد، کاری به بذر، ریشه و حتی ساقه و شاخه ندارد، اما هنگام برداشت #محصول_گندیده، فریاد بر می آورد که ای وایِ إيمان، ای واىِ اسلام. همین غفلت در ساخت کالبد شهری بویژه ساختار های اقتصادی شهر نمایان است. از قرار معلوم، مسیر بینظیر حرم تا جمکران، به ساخت بازارها و مالهای پسا لاکچری اختصاص پیدا کرده. این روزها برخلاف چشمان رصدگر حوزه های علمیه، جرثقیل های عنکبوتی نامقدس، در سرتاسر این مسیر به شدت مشغول کارند. اشکال کار اینجاست که بازار مدرن، یکی از اصلی ترین ریشه های بی عدالتی در جامعه است. چرا که متمرکز، محدود و گران قیمت ساخته میشود. نتیجتا عده ی بسیار کمی از مردم می توانند از ظرفیت این بازارها برای کسب و کار استفاده کنند.حال آنکه حضرت نبی الله الاعظم می فرمایند: برکت ده جز است که ۹ بخش آن در تجارت و خرید و فروش است(خصال ج۲ ص۴۴۵). بگذریم که بازار گران، محصولات گران قیمت و خریداران با اخلاق خاص را نیز همراه خود می آورد. اما در منطق حضرت پدر، آقا امیرالمومنین علیه السلام، بازار یکی از اصلی ترین بسترهای جریان عدالت در جامعه است. ایشان در همه نقاط شهر، بازار درست میکردند و #رایگان در اختیار #همه_مردم قرار می دادند(کافی ج۲ص۶۶۲). در نتیجه تمامی مردم حتی فقیرترین اقشار، غرفه رایگان داشتند. می توانستند چیزی تولید و به آسانی عرضه کنند. امام علیه السلام با این روش، تولید کننده هارا افزایش، قیمت ها را پایین، کیفیت را بالا و فقر را می زدودند. چرا که امکان #تجارت_عمومی را برای همه مردم بصورت رایگان فراهم کرده بودند.
@besalamen_amenin
💥مداحان باید سرجای خود بنشینند!
🎤دکتر ابراهیم فیاض:
🔹مسجد جای تفکر و علم است. این را پیغمبر(ص) فرموده است. با رواج حسینیهها، شیعیان مورد تنفر سنیها واقع میشوند. مردم فقیرند، ولی با این وجود برای حسینیه پول میریزند، مساجد ویران و حسینیهها آباد هستند. اینها از عوارض مداح محوری است و مداحان انحرافات دینی بسیاری به خاطر عوامزدگی به وجود آوردهاند و علما را کنار گذاشتهاند.
🔸در تهران هم متاسفانه برخی از مداحان به مراجع روشنفکر و متمدن ما تعرض کردهاند که نیازی به اسم بردن نیست و مردم اطلاعات لازم در این زمینه را دارند. این کار را میکنند تا مراجع عقب نشینی کنند، با این کار برای مراجع حد تعیین میکنند. داشتند سیاست تعیین میکردند، حتی میخواستند برای مقامات نظام در سیاست هم تکلیف تعیین کنند. این نشان داد که مداحی اوج میگیرد تا جای علما را بگیرد. منظورم این است که مداحها تا اینجا پیش رفتند.
🔹مداحان باید سر جای خود بنشینند، آنها پامنبری هستند و باید جایگاه خود را بدانند. منبر برای علما است. متاسفانه این حرکت یعنی مداح محوری با روحانیت هم شروع شد، یعنی عده ای از روحانیون در ایجاد این وضعیت تأثیرگذار بودند. وضعیت به گونهای شد که کم کم مداح جای روحانی روی منبر نشست و تاریخ و قرآن گفت. اسلامی هم که توسط این عده رواج یافت، اسلام تمثیلی و تشریعی – ادبیات و استقرایی بود. نتیجهاش این شد که مداحان بعد از این موضوع سوار کار شدند و متاسفانه چنین وضعیتی رخ داد.
🔸هشدارها و تذکرات زیادی سر کلاس مردم شناسی دین که مرتبط با این بحثها بود دادم که دختر یکی از مسئولان فرهنگی صدای من را ضبط کرد و به پدرش داد. پدرش هم برد و در شورای انقلاب فرهنگی پخش کرد و به گوش معاون فرهنگی دانشگاه تهران رسید و او مرا تهدید کرد که اگر بخواهی ضد مداحان و برخی منبری هایی که زمینه چنین وضعیتی را فراهم کردهاند حرف بزنی ما تو را به دادگاه معرفی میکنیم. مسبب بخشی از این وضعیت صدا و سیماست.
🔹مبنای این گونه مداحیها اخباریگری است. اخباریگری در دوره صفویه به وجود آمد و باعث نابودی صفویه شد، چون فساد زیادی ایجاد کرد. فقط میگفتند ولایت داشته باشید و همین برای شما بس است.
🔸اولین هیئتهایی که با غلظت به راه افتادند و در مسائل سیاسی هم وارد شدند، ضد دین عمل کردند و سفارت انگلیس بانی آن بود. کار سفارت انگلیس در این زمینه بسیار قوی بوده است. سفارت انگلیس در این گونه فعالیتها سابقه زیادی دارد، به همین خاطر بود که مشروطه بعداً ضد اسلام و ضد فقها شد و فقیهی مثل #شیخ_فضل_الله نوری را بالای دار بردند.
🔹بحث بسیار پیچیده است؛ این دیدگاه(مداح محوری) اسلام فقاهتی عقلانی که مبدأ آن مراجع هستند را کنار میزند. الان باید منابع دست فقها و علما باشد که این گونه نیست و دست مداحان است. این مشکلات همان طور که صفویه را نابود کرد می تواند برای نظام ما هم خطرناک باشد. میخواهند اسلامیتی که مبنای عقلانیت دارد را از بین ببرند و جنگ شیعه و سنی را به وجود آورند. کشتاری که در جهان اسلام وجود دارد ناشی از این تفکر است.
🔸(به جای جمهوری مداحان) من عبارت پادشاهی مداحان را می پسندم، اینها پادشاهی میکنند که خیلی خطرناک است و اصلاً مبدأ پادشاهی همین مداحی است. مداحان در آن زمان هم بودند. فردی بنام ذبیحی در دوران شاهنشاهی وابسته به دربار بود. مداحی هم وجود داشت، اما این مداح ها اسلام سکولار را دوست داشتند و ترویج می دادند. ما باید عالم محور و فقیه محور باشیم و این کار اصیل و درست است و گرنه نظام جمهوری اسلامی بر باد فنا میرود.
🔹باید به نوعی کلام و علم کلام اسلامی برگردیم که در آن چارچوبهای عقلانی و پدیداری وجود داشته باشد همان کارهایی که آقای مطهری انجام میداد و مقام معظم رهبری در سخنرانی سالگرد شهادت آیت الله مفتح در سال 63-64 می فرمایند که همین اسلام کلامی و اجتهادی خیلی مهمتر از اجتهاد علما است.
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
💥وقتی کانالهای ضددین (در تلگرام) دیگر اِبایی برای نشان دادن چهره ی وهابی خود ندارند
چند سالیست وهابی های شکست خورده، به اسم ضد دین به دنبال شبهه پراکنی علیه اسلام هستند.
✍پ.ن: متاسفانه اکثر طلبه ها جمع شدن در "حوزه علمیه ایتا" و از اکثریت مردم که در تلگرام و اینستاگرام و... هستند غافل شدن، ملحدین و ضدانقلاب و... هم از این فرصت استفاده کامل را برده و به نشر شبهات و کافر کردن مردم مشغولن!
#نقد_حوزه
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
⚡️جهت شفای حضرت آیت الله سعادت #مصطفوی (فیلسوف بزرگ سینوی تهران) حمد شفا بخوانیم🤲
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
1401.05.12-OstadFayazi.MP3
3.05M
🔺 پاسخ به شبهات درباره سند زیارت عاشورا
🎙 استاد فیاضی
🗓۱۲ مرداد، نمازخانه موسسه امام خمینی ره
@farhangimoasese
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥تفاوت فلسفه اسلامی با فلسفه یونان ✍استاد شهید #مطهری: 🔹 حكمت الهى مشرق زمين سرمايه عظيم و گرانبها
تحليل،_نقد_و_بررسی_آراء_ناظر_به_«اسلاميت»_فلسفه_اسلامی_.pdf
318.9K
📕 #مقاله تحليل، نقد و بررسي آراء ناظر به "اسلاميت" فلسفه اسلامی
💧چکیده
يکي از پرسشهايی که امروزه در باب فلسفة اسلامي مطرح ميشود، اين است که منظور از #فلسفه_اسلامی چيست؟ و چرا اين فلسفه، در مقام واقع، بعنوان و وصفِ «اسلامي» متّصف گشته است؟ در پاسخ به اين پرسش، آراء مختلف و متضادي بيان شده است: برخي اين فلسفه را اساساً همان فلسفة يوناني دانسته و افزودن وصف عربي و اسلامي به آن را امري بيوجه دانستهاند. برخي ديگر، اين فلسفه را بجهت جانبداري از باورهاي اسلامي، به الهيات و کلام اسلامی تقليل و تحويل دادهاند. لکن محققان و صاحبنظران زيادي هم هستند که به واقعيت و تحقق اين فلسفه و اسلاميت آن معتقدند. اين محققان به دو دستة بزرگ تقسيم ميشوند: برخي عنوان اسلامی را امري صوري و ظاهري قلمداد کرده و رشد و گسترش اين فلسفه در سرزمين اسلامی و بدست فيلسوفان مسلمان و تحت لواي حکومت اسلامی را علل نامگذاري آن به «فلسفه اسلامی» دانستهاند. دستهيي ديگر، وصف مذکور را ناظر و معطوف به محتوای اين فلسفه دانسته و ديدگاههای متفاوتی در اين زمينه ارائه کردهاند. برخي از اين بزرگان بر اين باورند که چون بعضي از مسائل اين فلسفه، مأخوذ از تعاليم اسلامی است و برخي از آن نيز در خدمت اثبات بعضي از تعاليم دين اسلام است، از اينرو اين فلسفه به صفت اسلامي متصف گشته است. برخي ديگر از اين محقّقان، باور مستدّل فيلسوفان اين فلسفه به وجود باريتعالي و توحيد ربوبي و تشريعي را براي اسلامي (بمعناي عام) ناميدن اين #فلسفه، کافي ميدانند و بعضي ديگر، اين فلسفه را همان فلسفة نبوي و مأخوذ از کتاب و سنّت معرفي ميکند..
🔴 @kashkolenab
بسمهتعالی
نخستین دورهی آشنایی با برخی از ایدههای معاصر علم دینی
- مهلت ثبتنام: ۲۹مرداد۱۴۰۱
- زمان دوره: ۳۱مرداد تا ۱۶شهریور
- وبگاه: www.hamandishi.info
- ایتا: ٠۹۱٠٠۹۳۱٠۸۴
دبیرخانهی هماندیشی علم دینی، دانشگاه باقرالعلوم(علیهالسلام)
#اطلاعیه
@hparsania
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
رساله سرور العباد شیخ انصاری با حواشی میرزای شیرازی اول.pdf
15.61M
📜 #نسخه_خطی متن کامل رساله سرور العباد
✍ #شیخ_انصاری با حواشی میرزا محمدحسن شیرازی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #مستند 《افسانه آیات شیطانی》
❓سلمان رشدی چه نوشت که باعث دستور #امام_خمینی (ره) برای مرگش شد؟!
➕پاسخ اجمالی به شبهات مربوط
نشر حداکثری💯
هدایت شده از نقد و نظر در مطالعه وهابیت
4_5881859378595761366.pdf
2.72M
📗منهج الرشاد لمن اراد السداد
تالیف شیخ جعفر کاشف الغطاء است. این نسخه چاپی در ۸۴ صفحه در حدود ۱۰۰ سال پیش در سال ۱۳۸۴ هجری قمری به چاپ رسیده است.
این کتاب از جهتی که یکی از علماء وفقهاء شیعه در #رد_وهابیت اقدام به نوشتن این کتاب کرده است و هم اینکه مسائلی را که در رد وهابیت نوشته که ناب و مفید و ارزنده است ، و همچنین اولین ردیه شیعه به #وهابیت است از محققان محترم دعوت به خواندن این کتاب ارزشمند می شود.
📝 @naghdo_nazar
کشکول ناب حوزوی
💥گونه شناسی مسائل عدالت آموزشی 🎤دکتر تراب زاده گروه عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
♨️شکاف بزرگ آموزشی!
آیت الله سید حسن عاملی امام جمعه اردبیل:
اعلان نتایج کنکور امسال یک هشدار بزرگی برای مسئولین دارد این نتایج نشان میدهد که تبعیض بزرگ آموزشی و بی عدالتی در سیستم آموزش کشور رخ داده است از چهل نفر اول دانشآموز برگزیده کشور در کنکور سراسری فقط یک دانش آموز در مدرسه دولتی عادی درس خوانده است! بقیه همه از مدارس استعدادهای درخشان و غیرانتفاعیهای خاص است این حکایت از شکاف بزرگ آموزشی می کند توجه شود
دولت و مجلس سالهای سال آموزش و پرورش را به امان خود رها کردهاند و وزرای مربوطه هیچ فکری برای عدالت آموزشی و اکثریت دانشآموزان کشور نکردهاند در این خصوص از دولت و مجلس میخواهیم سریعاً از حقوق اکثریت دانش آموزان دفاع کنند.
✍پ.ن: احسنت بر آقای عاملی که به جای ماست مالی و شعار دادن تکراری و گیر کردن در یک سری مسائل مثل بدحجابی(مثل برخی ائمه جمعه) ، به مقابله با تبعیض و بی عدالتی توجه داره. همین تبعیض ها یکی از علل مهم انحرافات فرهنگی و دینی است. باید مدارس دولتی رایگان تقویت بشه و مدارس پولی کاهش پیدا کنه، آموزش حق همه مردم است.
#عدالت_اسلامی
#عدالت_آموزشی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
💥گوشهنشينى، تفكرى انحرافى و باطل
✍آیت الله #مصباح_یزدی (ره):
🔹يكى از انحرافهاى مهم در باب عرفان، كه از امثال همين حسن بصرىها آغاز شده ـ و در جريان عثمان بن مظعون وى نيز ابتدا چنين برداشت ناروايى كرده بود ـ اين است كه عدهاى فكر مىكنند عرفان به معناى دست شستن از زندگى دنيا و كنارهگيرى از مردم، جامعه، گوشهاى نشستن، عبادت كردن و ذكر گفتن است. استدلالى هم كه اينگونه افراد براى خود مىكنند اين است كه مىگويند: تقرب حقيقى به خداوند، از طريق توجه قلبى به ذات اقدس حق حاصل مىشود. هر قدر توجه قلبى انسان به خدا بيشتر باشد تقربش هم افزونتر مىشود. پس براى اينكه انسان تقرب بيشترى پيدا كند، بهتر اين است كه با كنارهگيرى از مردم و دنيا، توجهات مزاحم را كنار بزند و تنها در گوشهاى بنشيند و به عبادت و ذكر مشغول شود تا كمكم از اين طريق توجه كامل و در نتيجه تقرب كامل پيدا كند.
🔸در پاسخ اينان و استدلالشان بايد گفت: درست است كه توجه به خداوند انسان را به حضرت بارى تعالى نزديك مىكند؛ ولى اين مربوط به بُعدى از قلب است كه كارش توجه است و اين بُعد، همه وجود انسان نيست. اصل كلى در مورد تقرب به خدا اين است كه اين تقرب در سايه «بندگى» حاصل مىشود. بندگى نيز بايد سراسر وجود انسان را پر كند. در اين ميان، هر عضوى را بندگى خاصى است. بندگى هم بايد در چشم، گوش، دست، پا و زبان و هم در قلب و دل تجلى كند. آرى، بندگى دل اين است كه پيوسته به خدا توجه داشته باشد؛ ولى انسان كه تنها دل نيست و دل نيز همه كارش توجه نيست. دل جايگاه ايمان، عاطفه، محبت، بغض و بسيارى چيزهاى ديگر نيز هست. توجه تنها يك بُعد دل و يك كار آن است. البته اين بعد و اين كار دل بسيار مهم است و روح ساير عبادات محسوب مىشود. ارزش هر عبادتى به اندازهاى است كه نيتْ خالص و دل در آن توجه و حضور داشته باشد؛ ولى اين توجه بايد در اعمالِ ساير اعضا ظهور پيدا كند، نه اينكه آدمى براى آنكه هيچ نبيند و نشنود و توجهش به جاى ديگرى جلب نشود، دست، پا، گوش و چشمش را ببندد، گوشهاى بنشيند و به عبادت مشغول شود. بلى، اگر همان گونه كه در روايات آمده و سنّت پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) و ائمه معصومين(عليهم السلام) بوده است، انسان در شبانهروز شبهنگام كه همه خاموشند و در خوابند، ساعتى را براى توجه به خدا اختصاص دهد بسيار خوب است، آن هم به اين شرط كه مزاحم با تكليف واجبش نباشد.
🔹اگر كسى راست مىگويد و خيلى علاقهمند است به خدا توجه كند، نيمههاى شب و دو ثلث از شب گذشته، از بستر گرم برخيزد، نماز بخواند و سر به سجده بگذارد و در آن حال توجهش را از همه چيز قطع كند و روى دلش را تنها متوجه خدا نمايد. پس از آن نيز بايد توجه داشته باشد كه گرچه شب زندهدارى و راز و نياز سحرگاهى يكى از بهترين راههاى ارتباط با خدا و توجه به مبدأ هستى است؛ ولى همه زندگى شب زندهدارى نيست. اسلام دستور نمىدهد شب تا صبح احيا بگير و بعد صبح تا شب را به خواب و استراحت بپرداز! اگر چنين باشد پس چه وقت به كسب علم و دانش بپردازد؟ چه وقت جهاد كند و امر به معروف و نهى از منكر نمايد؟ كسب مال حلال و تأمين زندگى خود يا رسيدگى به مستمندان و درماندگان چه مىشود؟ آيا عرفان به معناى شب تا صبح عبادت كردن و صبح تا شب لميدن و آرميدن و دل خوش داشتن به گناه نكردن است؟! به فرض كه با پيش گرفتن چنين رويّهاى هيچ معصيتى از انسان صادر نشود؛ ولى آيا اين گناه نكردن ارزش محسوب مىشود؟ كسانى كه چنين رويّههايى در عرفان دارند، بعضاً مرام و مسلكشان اينگونه است كه مىگويند، پس از چند صباحى اينگونه عبادت كردن و معصيت نكردن، فرد واصل الى الله مىشود و به مقام «انسان كامل» مىرسد و به حقيقت حق نايل مىگردد. در اينجا است كه از عالم تكليف گذر مىكند و همه چيز براى او تمام مىشود و ديگر هيچ تكليفى متوجه او نيست!
🔸به راستى آيا چنين است؟! اگر مسأله به اين سادگى بود پس چرا خود ائمه و انبيا(عليهم السلام)كه راه را بهتر از ما مىدانستند، خود را به آب و آتش مىزدند؟ اگر چنين بود، امام حسين(عليه السلام) به جاى آنكه به كربلا بيايد و خود و عزيزانش كشته شوند و اهل بيتش به اسارت بروند، به گوشهاى مىرفت و تنها عبادت مىكرد و ذكر مىگفت؛ پس چرا چنين نكرد؟
از اين رو با نگاه به رفتار و زندگى اهلبيت(عليهم السلام) در مى يابيم كه راه كامل شدن و به حقيقت رسيدن اين نيست، بلكه سير و سلوك بايد همه جانبه باشد و در آن، همه ابعاد وجودى انسان مورد توجه قرار گيرد و متكامل گردد. در فصل بعد در اين باره بيشتر سخن خواهيم گفت.
📚در جستجوي #عرفان اسلامی ، محمدتقي مصباح يزدي ، بخش دوم از فصل دوم(تحریف و انحراف در آموزه های عرفانی)
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🎬 #مستند 《افسانه آیات شیطانی》 ❓سلمان رشدی چه نوشت که باعث دستور #امام_خمینی (ره) برای مرگش شد؟! ➕پا
#معرفی_کتاب «آیات وحیانی، پنداری شیطانی» (نقدی بر انگاره دخالت شیطان در وحی)
✍حجت الاسلام علی کاظمی
🔸در تاریخ اسلام، افسانهای در مورد دخالت شیطان در وحی الهی با عنوان «افسانه غرانیق» مطرح شده و به عنوان دستاویزی برای دشمنان اسلام و در دوران معاصر برای مستشرقان و معاندان اسلام قرار گرفته است، در این اواخر هم سلمان رشدی نویسنده مُرتد و منحرف نیز کتابی با عنوان «آیات شیطانی» نوشته.
🔹در این اثر نویسنده کتاب به نقد مبانی کتاب آیات شیطانی و افسانه غرانیق پرداخته است که در هفت فصل، ضمن بررسی این افسانه از جهت واژگانی، سند و متن، از جهت عقلی و اعتقادی، قرآنی و روایی و تاریخی به نقد این مسأله پرداخته است. نویسنده در این روش، قبل از هر چیز برخی از زوایای مبحث وی و شیطان شناسی را در معارف اسلامی و حدود و ثغور فعالیت شیطان بیان کرده و آیات مورد استشهاد افسانه غرانیق را به نحو مجزا و مستقل مورد بررسی قرار داده است و ذهن خواننده را متوجه مبانی و نتایج زیانبار افسانه غرانیق کرده است.
🔸طرح پژوهشی اولیه این کتاب در چندین مجمع علمی و جشنواره کشوری، به عنوان پژوهش و تحقیق برتر معرفی شده است.
🗃دانشگاه معارف اسلامی و دفتر نشر معارف قم
✔️کشکول ناب🔻
◾️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️آیا کتاب آیات شیطانی صرفاً یک کتاب داستانی بود؟
🎤 پاسخ استاد رحیم پور ازغدی
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
@spasokh
#سلمان_رشدی
✔️کشکول ناب🔻
◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥نرمافزار اندرویدی حدیث روزگار (خاطرات استاد سید هادی خسروشاهی ره) توسط ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺕ ﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮﯼ ﻋﻠﻮﻡ
💥جایزه وزارت ارشاد دولت رفسنجانی به سلمان رشدی؟!
✍بخشی از متن نامه تند سید هادی #خسروشاهی(ره) به هاشمی رفسنجانی :
...و متأسفانه انتصابها - يا انتخابها - در سطوح مختلف نشاندهنده اين است كه كار را نبايد به كاردان سپرد! كه نمونه آخر آن را در ارشاد مىتوان ديد! و در همين راستا است كه ناگهان مىبينيم (در جرائد كشور) سلمان رشدى، مؤلف آيات شيطانى و برنده جايزه صهيونيستها در لندن، در ايران هم از طرف وزارت ارشاد برنده جايزه ممتاز مىشود (البته بابت كتاب ديگرش به نام شرم كه ناظر بر پاكستان است) ولى آيات شيطانى كه ناظر به ايران است، به صراحت قرآن را هم به سخره گرفته است و كليه سازمانها و انجمنهاى اسلامى انگليس و هند و پاكستان، به آن حمله و قيام كردهاند و كتاب او را تقبيح نمودهاند و ارشاد ما! ناگهان در همين بحران به كتاب ديگر او جايزه ممتاز مىدهد؟‼️...چرا كه اغلب دوستان يا زبان نمىدانند يا وقت مطالعه ندارند و يا اصولاً در جريان اين قبيل امور نيستند كه بگذرم ولى در اين زمينه من به وظيفه خود عمل كردم و موضوع را به طور مشروح و تلفنى به آقاى صباح زنگنه اطلاع دادم تا واكنشى به جاى جايزه! نشان دهند.
دو سه مجله عربى كه اين هفته به دستم رسيد به پيوست مىفرستم: اتهامات مندرج در آنها، به نظر من حتماً بايد مورد توجه قرار گرفته و تعقيب جدى از طريق وزارتخانه به عمل آيد:
١ - اتهام ارتباط مستقيم جنابعالى با اميرام نير اسرائيل...
📚کتاب خاطرات مستند سيدهادى خسروشاهى درباره طرح: مركز فرهنگى - اسلامى اروپا - لندن، ص ۸۱
📲دانلود نرم افزار کتب خسروشاهی(ره)👇
https://noorsoft.org/File.ashx?ID=3378
کشکول ناب حوزوی
آیت الله #جوادی_آملی: قلم را روی زمین نگذار، بگذار روی گوشت! مگر میشود انسان اهل علم باشد و اهل قلم
♨️وصیّت مهم « فاضل هندی »
کاشف اللثام در خاتمه «کشف اللثام» در وصیّت به پسرش، نکات دقیقی را نیز به دانشمندان علم دین گوشزد می کند و در ضمن آنها، طالبین علم را به مراجعه به منابع دست اوّل و مصادر اصلی توصیه می کند و از اشتباهات عدم مراجعه به آنها و اکتفا به نقلیّات دیگران برحذر می دارد:
وصيّتي إلى علماء الدين و إخواني المجتهدين أن لا ينطقوا في الفقه و مسائله و لا يتعرّضوا لدقائقه و جلائله إلّا بعد إتقان العربيّة بأقسامها و استقراء فنون ما تنطق به العرب أو تكتبه بأقلامها، و تتّبعٍ بليغ في كلّ مسألة لأقوال الأصحاب و مداركها و ما أدّتهم إليه آراؤهم في معاركها من مسالكها، و لا ينسبوا إلى أحد منهم قولًا إلّا بعد وجدانه في كتابه أو سماع منه شفاهاً في خطابه، و لا يتّكلوا على نقل النقلة بلا كلّ تعويل عليه و إن كانوا كلمة، فالسهو و الغفلة و الخطأ لوازم عاديّة للناس، و اختلاف النسخ واضح ليس به التباس، و لا يعتمدوا في الأخبار إلّا أخذها من الاصول، و لا يعوّلوا ما استطاعوا على ما عنها من النقول حتّى إذا وجدوا في التهذيب عن محمّد بن يعقوب مثلًا خبراً فلا يقتصروا عليه بل ليجيلوا له في الكافي نظراً، فربما طغى فيه القلم أو زلّ فعنّ خلاف في المتن أو السند جلّ أو قلّ.
📚کشف اللثام، فاضل هندی، ج11، ص541.
#فاضل_هندی
#مشاوره_طلبگی
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab