eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
4.8هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
565 ویدیو
363 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️علت در امان ماندن عتبات عالیات در حمله مغول و نقش علمای شیعه 🎤آیت الله شیخ عباس ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
عکسی جالب و زیبا از آیت الله العظمی (ره) یکی از ویژگیهای بارز ایشان در دسترس بودنشان بود، کافی بود موقع نماز مغرب و بعد از آن به دفتر مراجعه کنی و بتوانی ایشان را زیارت و اگر سوالی و درخواستی داشتی مطرح کنی! صبح پنج شنبه هر هفته هم جلسه روضه داشتند، رحمه الله علیه حتما ببینید👉 ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 | نشست های تخصصی بنیاد شیخ انصاری با موضوع: «کارآمدی و نوآوری های اصولی (ره)» 🎙 ارائه دهنده: استاد حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم فرحانی 🔸موضوع بحث: روش علم اصول مبتنی بر عدم خلط بین تکوین و تشریع 🔻ادامه تماشا و دریافت فایل کامل با کیفیت FHD: 🌐 livehowzeh.ir/new/کارآمدی-و-نو-آوری-های-اصولی-امام-خمینی-ر با ما همراه باشید: 🖥 تلویزیون اینترنتی حوزه 🆔️ eitaa.com/joinchat/2535194783C1b4125c537
💥خطر فعال‌سازی گسل‌های مذهبی و قومیتی توسط برخی چهره‌های سیاسی ✍حضرت استاد ابوالقاسم علیدوست بسم الله الرحمن الرحیم اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاهْدِنِى لِمَا اخْتُلِفَ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإذْنِكَ، إِنَّكَ تَهْدِى مَنْ تَشَاءُ إِلىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ. بزرگوارانی که حقیر را می‌شناسند می‌دانند که اگر حرفی می‌زنم و اگر رفتاری دارم واقعا به هیچ وجه نمی‌خواهم سوگیرانهِ سیاسی باشد، این را هر کسی ما را می‌شناسد می‌داند. چنان‌که در مورد صحبت جناب آقای به هیچ وجه نمی‌خواهم از بعضی از بداخلاقی‌هایی که شاید ضرورت نداشت و بلکه قابل توجیه نبود، دفاع کنم اما... ▫️نکته‌ای که به نظرم می‌رسد یک این است که واقع‌اش بنده نمی‌فهمم [که توسط برخی از این آقایان مطرح شده یعنی چه؟] 🔻 ببینید بعضی از عناوین است که قبح و حسن‌اش ذاتی است؛ چنان‌که می‌دانید بعضی عناوین قبح و حسن‌اش اقتضایی است و بعضی هم حتی اقتضا نیست. ما نمی‌توانیم بگوییم الظلم قسمان، ظلم مثبت ظلم بد یا بگوییم عدلِ خوب عدلِ بد، نه! "العدل حسن" و "الظلم قبیح" اصطلاحاتی هم که در دنیا رایج هست و من هم بیخبر نیستم اما تبعیض تا وقتی که هست، بد است؛ ممکن است شما بگویید ما باید حرکتی انجام بدهیم که فرض کنید برخی از کاستی‌ها جبران بشود اما این که بگوییم باید تبعیض گذاشت، مثلا در شرایط کاملا مساوی بگوییم این پست را می‌دهیم به تو، به آن یکی نمی‌دهیم یا بحث اعتقادات را _حالا چه رسمی و چه غیررسمی_ مطرح کنیم، بحث را مطرح کنیم، به نظرم این رویه قابل دفاع نیست. بالأخره شما باید ببینید، هر کسی بیشترین اولویت را دارد او اولی است. حالا ممکن است از فلان باشد، یا از فلان باشد! به هر حال در چارت قانون، آن چه که قانون اجازه می‌دهد، باید کار صورت بگیرد. ▫️مطلبی که حالا باز ممکن است به گوش جناب آقای ظریف برسد یا دوستان‌شان برسانند، ببینید عرضی که به نظرم قابل تأمل است و از خود قرآن هم استفاده می‌شود این است که بعضی وقت‌ها بحثی را مطرح می‌کنیم که گرچه شروعش با ماست اما دیگر ادامه‌اش با ما نیست! یعنی شروع کار با شماست اما ادامه دیگر دست شما نیست! 🔻 ممکن است حرفی بزنم اصلا حرف در جای خودش هم درست باشد ولی این زمینه‌ساز برخی نکات بشود که افرادی بکنند یا مطالبی بگویند که خود طرف هم بگوید من این که مقصودم و غرضم نبود؛ به نظرم حالا که فضای کشور به فضل الهی با همت بزرگان نظام و با همت مردم _بعد از آن حادثه‌ای که پیش آمد_ دارد به طرف یک‌نوع استقرار و آرامش می‌رود، باید خیلی دوستان بزرگوار و آقایان مواظب باشند که دیگر قلم‌های غیرقابل کنترل راه نیفتد. ▫️اگر مطلبی هم ممکن است باید مطرح شود، باید روی آن حساب کرد؛ خود قرآن کریم می گوید؛ نگویید «راعنا» ولکن «قولوا انظرنا» شما می‌گویید «راعنا» این‌ها تمسخر و سوءاستفاده می‌کنند، نگویید این جمله را. به نظر می‌رسد اگر این مطلب مورد توجه قرار می‌گرفت شاید این مساله که الآن تا حدودی مطرح شده، مطرح نمی‌شد. اصل انگیزه خب ممکن است درست باشد ولی راهکارش هم باید کنترل بشود. ▫️چیزی که من خیلی به‌نظرم باید مورد توجه قرار بگیرد، ببینید به هر حال بحث تشیع و تراث شیعه است این مطلب مطلبی نیست که خدای‌ ناکرده ما با بی‌دقتی یا با سوءاستفاده دیگران کاری کنیم که در معرض هجمه و حمله قرار بگیرد یا حتی باعث بشود، فردا یک عده را طلب کار کند و یک عده را بدهکار کند! 🔻 شما می‌دانید ما متأسفانه بعضی حرکت‌ها را می‌بینیم که حتی عالمان بزرگ غیرشیعه هم آن‌ها را تأیید نمی‌کنند! یعنی از کارهایی که انجام می‌شود، خب این‌ کارها گاهی موجب می‌شود یک وقت بهانه دست این‌ها داده می‌شود. 🔸به نظرم خیلی باید تلاش کرد که هم خدشه‌دار نشود هم از دفاع شود. به هر حال تشیع تراث بزرگی است که ما باید با چنگ و دندان از آن دفاع کنیم به تعبیری گنج رنج هزاران عالم و فقیه و بزرگان است. هم کشور باید حفظ شود. 🔻به عنوان یک شهروند عرض می‌کنم، هر جمله‌ای که باعث شود و بخواهد جمعیت‌ها را به جان هم بیندازد یا حداقل زمینه را آماده کند، ناصحیح است. به نظرم اگر این‌جا یک مثلا تکمیلی جناب ایشان یا تیم ایشان داشته باشند که زمینه سوءاستفاده در آینده نباشد خوب است. ایشان باید توجه داشته باشند که بسیاری از حمله‌هایی هم شد - ضمن این که من اصلا دفاع نمی‌کنم از این بحث ها - ولی آن منتقدان و مخالفان هم نگران شروع یک جریان ناصحیحی هستند که می‌گویند ممکن است این اظهارات زمینه‌اش را ایجاد کرده باشد. ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
#مجالسات_علما حضرت آیت الله #جوادی_آملی و آیت الله شیخ محسن حرم پناهی(ره) 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kas
عکسی از حضور جمعی از علما در بین رزمندگان دفاع مقدس از سمت راست نفر دوم: آیت الله غیوری(ره) آیت الله شیخ ابراهیم (ره) آیت الله شیخ محسن حرم پناهی(ره) آیت الله شیخ ابوطالب تجلیل تبریزی(ره) و ظاهرا حجت الاسلام سید جواد گلپایگانی بقیه حاضرین در تصویر را اگر کسی شناخت اطلاع دهد ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
بدایه‌ای که بدایه نیست_ آسیب‌شناسی کتاب بدایةالحکمه به‌مثابه متن آموزش فلسفه اسلامی__.pdf
211.5K
📕 بدایه‌ای که بدایه نیست: آسیب‌شناسی کتاب بدایةالحکمه به‌مثابه متن آموزش فلسفه اسلامی ✍عباسعلی منصوری  استادیار دانشگاه رازی، دانشکده ادبیات، گروه فلسفه اسلامی کرمانشاه چکیده💧 اکثر صاحب نظران، مدرسان و حتی دانشجویان فلسفه معتقدند که نظام آموزشی دانشگاه در رشتة فلسفه اسلامی، ناکارآمد و دافعة آن بیش از جاذبه آن است. این وضعیت نامطلوب، معلول علل متعددی است که متن آموزشی یکی از مهم‌ترین این مؤلفه‌هاست. هدف این نوشتار بررسی آسیب‌شناسانة کتاب بدایةالحکمه - اصلی‌ترین کتاب آموزشی در مقطع کارشناسی رشتة - است که علامه محمدحسین طباطبایی به سال 1390 ﻫ.ق آن را نگاشته است. 🔸این کتاب منبع رایج و اصلی برای 24 واحد در رشتة فلسفة اسلامی است و گرچه اکثر استادان فلسفه ضمن اذعان به ویژگی‌های مثبت این اثر، آن را یک متن آموزشی مناسب نمی‌دانند، به نظر می‌رسد مقام علمی نویسنده - و البته نبود منبع مناسب دیگر - سبب شده است که تاکنون نوشتار مستقل و مفصلی دربارة نقص‌های آموزش این کتاب ارائه نشود. 🔹درواقع، گرچه کتاب بدایةالحکمه به‌لحاظ آموزشی نقاط قوت و مثبتی دارد، اما نقاط ضعف و نقص‌های آن به‌قدری جدی و مهم است که به‌طور قطع می‌توان مدعی شد کتاب فاقد ویژگی‌های لازم منبعی برای آموزش فلسفة اسلامی است و تأثیرات منفی آن در آموزش از فواید آن بیشتر است. در این مقاله، ضمن معرفی اجمالی کتاب مورد نظر و ارائة نقاط مثبت آن، به‌تفصیل، نقص‌ها و ضعف‌های آن بررسی شده است. 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
تصویری از معظم انقلاب درحال قرائت فاتحه بر مزار آیت‌الله حاج میرزا عبدالکریم حق‌شناس در جریان حضور در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)(نوروز ۱۴۰۱) انتشار به مناسبت دوم مرداد سالگرد درگذشت آیت‌الله حاج میرزا عبدالکریم (ره) @abdulazim_ir ✔️کشکول ناب حوروی🔻 ◾️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ علی(علیه السلام) عدالتخواه نیست، خوارج عدالت خواهن!؟ 🎙 حجت‌الاسلام استاد ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
آیت‌الله مفیدی 3 اسفند 1401.mp3
6.4M
💥نکاتی در شیوه تحصیل و مطالعه در طلبگی 🎤استاد یزدی در جمع "طلاب مقدمات" میبد یزد قم ، مسجد فاطمیه ۱۴۰۱/۱۲/۳ ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥خطر فعال‌سازی گسل‌های مذهبی و قومیتی توسط برخی چهره‌های سیاسی ✍حضرت استاد ابوالقاسم علیدوست
⚡️بیانیه حضرت استاد سید محمد نجفی یزدی (استاد دروس خارج حوزه علمیه قم) در محکوم نمودن مواضع خطرناک و توهین آمیز بعضی از سیاسیون بسمه تعالی إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّآ إِلَيهِ رَٰجِعُونَ أَلَم تَرَ إِلَى ٱلَّذِينَ بَدَّلُواْ نِعمَتَ ٱللَّهِ كُفرٗا وَأَحَلُّواْ قَومَهُم دَارَ ٱلبوَار اقدام بسیار خطرناک و توهین آمیز برخی از افراد کوته فکر در امتیاز دادن به کفر و انحراف و تحقیر اسلام و مکتب نورانی اهل البیت علیهم السلام و پیروان ایشان، حرکت در مسیر دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی است که متاسفانه توسط برخی از مسئولین بد سابقه اظهار شد. این اقدام ناشایست و نامعقول را به شدت محکوم می‌نماییم و نسبت به عواقب شوم آن هشدار می‌دهیم و توجه جدی همه مسلمانان به ویژه شیعیان و علی الخصوص علما و فرهیختگان را به دقت و مراقبت در مورد صاحبان این افکار پلید جلب می‌کنیم. این مسئله چنان ننگین و خطرناک است که اعتراض شدید و علنی و تنبیه فرد مذکور را اقتضا می‌کند و اگر نبود شرایط حساس جامعه و رعایت مسائل اهم و دوری از افتادن در نقشه شوم دشمنان که در صدد ایجاد تفرقه و تنش در میان افراد جامعه در این موقعیت حساس هستند، بر عهده همه به ویژه علما که امناء رسل و ورثه انبیا و حصون اسلام هستند، می‌بود تا به گونه دیگری برخورد نمایند و از اسلام و مکتب اهل البیت علیهم السلام دفاع کنند. از رئیس جمهور منتخب و محترم نیز انتظار می‌رود تمام تلاش خویش را جهت اعتلاء اسلام و مکتب نورانی اهل البیت علیهم السلام که مهم‌ترین تکلیف الهی و قانونی است به کار برند و به شدت مراقب کسانی که در صدد سوء استفاده از موقعیت خطیر ایشان هستند باشند و بدانند که بزرگترین خدمت به مردم، حفظ و صیانت و ترویج اسلام و مکتب نورانی اهل البیت علیهم السلام می‌باشد. إِن تَنصُرُواْ ٱللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدَامَكم والسلام سید محمد نجفی یزدی 1403/05/04 ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
⚠️ معلومات اطلاعاتی ما به ما میگوید که دولت آمریکا در این کشور، مجموعه‌ای با اسم گروه بحران درست کرده است؛ با ماموریت بحران‌سازی در کشورها از جمله ایران؛ تا بگردند نقاطی را که در کشور بنظر آنها موجب میشود بحران درست بشود، تحریک کنند‌. 🔻 آنها با فکر و مطالعه به این نتیجه رسیدند که در ایران چند نقطه بحران‌ساز وجود دارد: اختلافات قومی، تفاوتهای مذهبی و مساله جنسیت و زن که باید اینها را برای بحران‌سازی تحریک کرد. 🔺 این برنامه آمریکاست و شتر در خواب بیند پنبه دانه‌‌‌! رهبر انقلاب در دیدار مردم سیستان‌وبلوچستان و خراسان جنوبی ۱۴۰۲/۶/۲۰👉 ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ حجت‌ الاسلام و المسلمین علیرضا کریمی، عضو دفتر استفتائات رهبر معظم انقلاب ، نماینده دفتر آیت‌ الله العظمی سیستانی ، استاد حوزه علمیه مروی و امام جماعت مسجد حوری تهران ، دار فانی را وداع گفت نثار روحشان صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم🤲 اطلاعیه مراسم تشییع ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
مرحوم آیت الله عباسعلی عمید زنجانی عالم محقق آیت الله حاج شیخ عباسعلی عمید زنجانی، از دانش آموخته گان فرهیخته حوزه های علمیه قم و نجف و از شاگردان اندیشمند امام خمینی(ره) به شمار می رود. وی در دوران تحصیل در قم و نجف و نیز پس از بازگشت به تهران، در فعالیتهای علمی وسیاسی منتهی به انقلاب اسلامی حضوری نمایان و به ویژه در تشکل جامعه روحانیت مبارز تهران فعالیتی پیوسته داشت. آیت الله پس از پیروزی انقلاب و به رغم حضور در برخی مناصب سیاسی، پژوهشهای حقوقی به ویژه بررسی فقه سیاسی اسلام را مطمح نظر خویش قرار داد که حاصل آن، عناوین متنوعی از آثار مکتوب است که در اختیار پژوهشگران قرار دارد. 📙مشاهده مقالات 👉 📀نرم افزار تألیفات 👉 ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سریال "فراری" خوش ساخت ، مفید و مروج سبک زندگی ایرانی اسلامی است ، خصوصا برای نوجوانان توصیه می شود حتما ببینید 🕰️هرشب ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه یک سیما ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت دیدار جمعی از طلاب با آیت الله سید عبدالکریم حسینی قزوینی(ره) @mojalese 🔹شرط «عبقری» شدن و مفید بودن برای جامعه ▪️ذکاوت ویژه مرحوم شهید صدر 🔸درس خصوصی مرحوم بادکوبه ای برای مرحوم شهید صدر 🔺امتناع مرحوم شهید صدر از پذیرش مرجعیت با وجود اعلان اعمليت ایشان توسط بعضی بزرگان ▪️دستگیری سه باره مرحوم شهید صدر توسط بعثی ها 🔹نوشتن رساله عملیه توسط مرحوم شهید صدر به حکم دایی بزرگوارشان مرحوم آشیخ مرتضی آل یاسین جهت حفظ جان ▪️ارتباط ویژه مرحوم آیت الله العظمی خویی با مرحوم شهید صدر 🔸تلاش های اجتماعی مرحوم شهید صدر حین غوغای کمونیست در عراق ▪️اذعان بعضی بزرگان حزب کمونیست در عراق به هدایت شدن با مطالعه کتب مرحوم شهید صدر 🔹خصوصیات اخلاقی مرحوم آیت الله العظمی و ذکر مطایباتی از ایشان ▪️ارتباط مرحوم با مرحوم خمینی و نظر ایشان درباره انقلاب اسلامی 🔻ارتباط مرحوم شهید صدر با امام (اعاده الله تعالی الینا) ⚡️توضیحاتی درباره فضای عرفان نجف ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
مرحوم جد[آیت الله طبسی نجفی] مقید بودند شب‌های جمعه از نجف به کربلا بیایند و نماز جماعت مغرب و عشا را داخل حرم حضرت سید الشهداء (علیه السلام) اقامه میکردند ، یک بار آماده تکبیر نماز بودند که به ایشان خبر می‌دهند آیت الله العظمی در جماعت حاضر شده اند و می خواهند اقتدا کنند، پس از اطلاع بلافاصله صف‌ های جماعت را شکافته و با اصرار آیت الله خویی را جلو می اندازند و نماز به امامت آیت الله خویی اقامه می‌شود. ✍شیخ محمدامین پورامینی ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥بیان نکات پر شمار درباره تاریخ علوم اسلامی خصوصا اصول + چگونگی شکل گیری علم فقه و اصول و رجال و تفس
نکاتی درباره کتاب المغنی قاضی عبدالجبار و نقد بخش امامتش توسط سیدمرتضی - آیت الله سید احمد مددی.mp3
2.92M
🔺اهمیت پاسخ گویی به شبهات در سیره سیدمرتضی +نکاتی درباره کتاب المغنی قاضی عبدالجبار معتزلی + نکاتی درباره نقد بخش امامتش توسط 🎤آیت الله سید احمد ۱۴۰۱/۹/۱۲ ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
هدایت شده از کشکول ناب حوزوی
🌹لینک گروه "گعده علمی کشکول ناب"👇 https://eitaa.com/joinchat/1827012898C6d073dc82a
r43521a2079.mp3
2.36M
💥آشنايی با منابع علم رجال و تاليفات رجالی 🎤استاد محمدکاظم ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥توصیه مهم علامه مامقانی(ره) به فرزندش ✍ينبغي الاقتصاد في جميع الامور و عليک بنيّ - وفقك اللّه تعا
💥اياك و القنوط ✍علامه مامقانی(ره): و اياك - بنيّ - و القنوط من رحمة اللّه سبحانه، و الامن من مكره، فانهما من الكبائر [۱] المسخطة للرب، و في كل منهما استصغار له تعالى. و قد شاهدنا بعض المذنبين لم يقنع الشيطان منه بارتكاب المعصية، بل وسوس اليه حتى قنطه من رحمة اللّه سبحانه، و حصل له اليأس من ان يتوب اللّه تعالى عليه، فترك التوبة لذلك فجمع بين اصل المعصية و بين معصية اخرى كبيرة. و هو القنوط، و بين ترك التوبة الواجبة الماحية للذنب. ---------- [۱]: اصول الكافي ۲۸۰/۲ حديث ۱۰ مسعدة بن صدقة قال: سمعت ابا عبد اللّه عليه السّلام يقول: الكبائر القنوط من رحمة اللّه، و اليأس من روح اللّه، و الامن من مكر اللّه، و قتل النفس التي حرم اللّه، و عقوق الوالدين، و أكل مال اليتيم ظلما، و أكل الربا بعد البينة، و التعرب بعد الهجرة، و قذف المحصنة، و الفرار من الزحف الخ. 📚مرآة الرشاد فی الوصیة الی الاحبة و الذریة و الاولاد/ العلامة الشيخ عبدالله المامقانی / مصحح: محی الدین مامقامی ، ص۱۷۹ ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
❓آیا ابن سینا مقلد فلاسفه یونان مثل ارسطو بود؟ ❓عقیده #ارسطو درباره خدا چیست؟ ❓آیا #ابن_سینا نوآو
🔺تمجید از ابن سینا و نقد رنه دکارت! ✍️آیت الله حائری مازندرانی(معروف به علامه سمنانی ره): وجاهت علمى در جميع انواع علوم در ربع اخير قرن چهارم و ربع اول قرن پنجم مسلم بوده و تاكنون كه قرن چهارده هجرى و قرن بيست ميلادى است بجاى مانده و چيزى از آن كاسته نشده بلكه اهل فضل در مشرق و مغرب همواره بكتب او چشم دوخته و در هر مسئله مهمى از منطق و الهيات و طبيعيات و رياضيات و مطالب اخلاقى و سياست مدن و غيرها بسخن و نگارش او با كمال احترام نگريسته‌اند وى هنوز چون استادى ماهر تلقى ميشود و فهم سخنانش مايه افتخار استادان و مدرسان است و ممكن نيست مدرسى و منصفى از مراجعه به كتب او در تشخيص فلسفه افلاطون و ارسطو و غيرهما و تحقيقات و مختصات او صرف نظر كند ، مگر از روى عجز از فهم كلمات او چنانكه بعضى از فيلسوفان روشن فكر اروپا را مى‌بينم اتكاء بر فكر خود كرده بنياد فلسفۀ تازه در عقليات كه مربوط به تجربۀ حسى و يا به هندسه و حساب نيست گذاردند و اصطلاحات جاريه قرون متمادى را عوض نموده خود نامگذارى كردند چون درست غور كنيم مى‌بينيم غالبا همان افكار سابقه را به لباس ديگرى پوشانده و قواعد تازه‌اى بنام‌هاى مخصوص جلوه دادند كه ارسطو و فارابى و شيخ و بعضى از متاخرين حكماء اسلام بدون تغيير اصطلاح آنرا غربال كرده و تهذيب و هموار نموده در دسترس متفكرين گذارده‌اند ، البته اين عمل شاهكار است از كسانى كه عاجز از فهم كلمات شيخ و كتب محقق طوسى و محققين ديگر چون صاحب اسفار و شوارق و مانند آنها باشد ، بلى اگر كسى بخواهد در يكى دو سه مسئله وجدان خود را بسنجد و بدان اعتقاد و اعتماد نمايد البته مانعى ندارد اما اگر بخواهد در برابر فلسفۀ قديم فلسفۀ جديدى بنياد كند بايد كاملا كُنه فلسفۀ را با حفظ اصول و اصطلاحات كه صدها سال مانوس اذهان گرديده بدست آورده و آنرا به براهين و ادلّه مدوّنه و تحقيق آن بر وجهي كه اهل خبره او را از اهل خبره علوم و كتب شرقى دانند ، تدوين نمايد آنگاه نظريۀ خود را در اصل هر مسئله و براهين آن و ابتكاراتي كه آورده اظهار كند ، براى نمونه بس است فلسفۀ دكارت و قواعدي كه به نام مخصوص تاسيس كرده ملاحظه شود ، چه[اینکه] اغلب آن با بهترين بيان در كتب ارسطو و شاگردانش و فارابى و شيخ و طبقات بعديه تحقيق شده و او نتوانسته يا نخواسته آن تحقيق و برهان را در هر مسئله تحرير و تنقيج نمايد فقط فكرهاى خود را كه با رنج فراوان فكرى خود مورد يقين يافته تحت اصطلاحات تازه خود درآورده بيان اِقناعى خوبى نموده ، آيا كتب عربى سابقين و لاحقين تا عصر خود را می توانسته تحقيق نمايد؟ من ميل ندارم نفى و اثباتى در اين باب كنم چه [اینکه] حق هيچ دانشمند متفكرى را نميتوان ضايع ساخت ولى دكارت و امثال وى شايسته نبود كه ملت خود را از حكمت شرق و افكار عاليه حكماى اسلام بی خبر دارند و تنها اذهان آنان را به اصطلاحات خود متوجه سازند و افكار سابقين را در قوالب نو ريخته مبتكرات خود جلوه دهند. انصاف و عدالت مقتضى اين بود كه مترجمين شرقى كرده‌اند يعنى بى‌اينكه چيزى را به خود نسبت دهند كتب علماى غرب را با كمال امانت ترجمه كرده و افكار آنان را در دسترس حكماى شرق نهاده‌اند... 📚 حکمت بوعلی سینا ، محمدصالح حائری مازندرانی، ج1، ص22 ✍️پ.ن: مرحوم حائری مازندرانی متولد ۱۲۵۸شمسی و از شاگردان میرزای شیرازی دوم و آخوند خراسانی است، وی منتقد حکمت متعالیه و مدافع ابن سینا بوده و از اصالت ماهیت دفاع می کرده، ایشان از معدود فیلسوفان شیعیه که در آن زمان سعی کرده از فلسفه غرب اطلاع کسب بکنه و جوابیه ای هم بر نقد فرانسیس بیکن از ارغنونِ ارسطو نوشته ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
#مجالسات_علما از راست: استاد علی #عابدی_شاهرودی آیت الله جناتی شاهرودی حجت الاسلام سید حمیدرضا حسن
حضرت استاد علی (فیلسوفِ نوآورِ شهرت گریزِ ساکنِ قم) برای فهم مقالات و کتب استاد عابدی شاهرودی ، هم باید فلسفه اسلامی را خواند، هم فلسفه غرب و هم در برخی موارد فیزیک! پ.ن: استاد عابدی دامادِ آیت الله جناتی شاهرودی می باشند. ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab