کشکول ناب حوزوی
💥چهار جلسه با عنوان "مواجهه ما با فلسفه اسلامی و تاریخ آن"+ نقد روایت مستشرقان از فلسفه اسلامی 🎤 اس
نصرالله حکمت که درس طلبگی خوانده و بعد وارد رشته فلسفه اسلامی شده و تالیفات بسیاری در فلسفه و عرفان و تاریخ فلسفه و عرفان اسلامی دارد ، متاسفانه در مسائل سیاسی مثل یک کودک می اندیشد!
او بارها در سخنانش بیان می کرد که از جریان روشنفکری عبدالکریم #سروش و... به شدت بیزار است و انتقادهای جدی دارد و درباره تاریخ فلسفه اسلامی نویسی مستشرقان و غربزده ها می گفت که مگر غربیها دلشون برای ما سوخته که آمدند برای ما تاریخ فلسفه نوشته اند! ما باید خود تاریخ فلسفه خود را بنویسیم! با بدبینی تمام به غربیها عمل می کند! و معتقد است باید اندیشمندان خود را به جوانان معرفی کنیم تا هویت خود را از دست ندهند و بدانند که ما اندیشمندان بزرگی داشته ایم! حکمت آن کسی است که گلایه می کند که چرا یک دانشجو من باید بیاید به من بگوید که نماز نمیخواند! حکمت کسی است که منتقد مدرنیته و تمدن غرب است و تمدن غرب را آسایش بدون آرامش می داند!...
واقعا از مباحث خوانش دوباره تاریخ فلسفه اسلامی وی استفاده کرده ام
‼️اما از مواضع کودکانه وی در سیاست که کاملا واضح است که از نزدیکان و دانشجویانش تاثیر گرفته ، خنده ام میگیرد! می گوید من از شما دانشجویان درسهای زیادی گرفته ام!! آقای حکمت چه درسی گرفته ای؟ جنبش یکعده متاثر از جریان مدرنیته و غرب(که خودتان منتقدش هستید) برای بی حیایی و بی عفتی و بی دینی ، درس گرفتن دارد؟!! فحاشی و آتش کشیدن قرآن و مسجد و پرچم امام حسین ع درس گرفتن دارد؟! یکی به حکمت خبر دهد که چه میگویی؟ ظاهرا در کره ای دیگر غیر از کره زمین زندگی میکنی!
✴️ کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
TaazirVaGostarehAn.PDF
1.09M
📚 #کتاب تعزیر و گستره آن
✍ آيت الله #مكارم_شيرازى
#فقه_و_حقوق
#فقه_تمدنی
✴️ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥داستان زیبای مجتهدی که به عزیز تایلند معروف است!
🌐 اطلاعات بیشتر 👉
#تراجم_علما
❇️ کشکول ناب حوزوی🔻
🆔 @kashkolenab
💥طلبگى و كار يدى
🔹چنانكه مرسوم است برخى اشكال مىگيرند كه چرا طلبهها كار يدى نمىكنند و حال آن كه على(ع) كار مىكرد؛ يادم نيست كه كسى همين مطالب را به صورت پرسش مطرح كرد يا خود ايشان[استاد صفایی] فرمود: على(ع) كه روى زمين كار مىكرد، به اين خاطر بود كه او را از كار كردن روى استعدادها محروم كرده بودند و گرنه هرگز آدمها را رها نمىكرد.
🔸يكى از برادران طلبه كه گويا دل آزردگى زيادى از برخورد برخى بىانصافها داشت پرسيد: راستى به نظر شما مفتخور كيست؟
فرمود: مفتخور كسى است كه مشغول انجام تكليف نباشد. اگر پزشكى بتواند پزشك تربيت كند، ولى تعليم را رها كرده و مطب باز كند كه خود را تأمين مالى كند، بر مسند وظيفه ننشسته است.
📚مشهور آسمان (خاطراتی از استاد #صفایی_حائری)
#خاطرات_علما
✴️ کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
هدایت شده از مشفقون
امروز (جمعه صبح ۲۵آذر۱۴۰۱) به همراه برخی رفقای دانشجو برای پیاده روی به #توچال رفتم.
🔸 همین اول بگویم که با #عمامه رفتم و با عمامه هم برگشتم! و عمامه ام نپرید!☺️
🔸 از آخرین باری که توچال رفته بودم بیشتر از ده سال می گذشت... تفاوت آنچنانی احساس نکردم...
حجم احترام ها و سلام و علیک ها و البته مزه پرونی های بعضی جوان های با نمکِ سرزمینم مثل قبل بود...
🔸 البته بی تعارف، حجم نگاه های متعجبانه مردم (احتمالا از حضور راحت یک شیخ در آن فضا بعد از شلوغی های اخیر) و حجم نگرانی همراهان عزیزم به طور محسوسی زیاد بود...
🔸 خانم بی حجابی (بی روسری) کنارم آمد و گفت اگر اشکال نداره می خواهم چند دقیقه کنار شما قدم بزنم!
گفتم اگر کاری هست در خدمتم. گفت فقط می خواهم همراهیتون کنم!
گفتم باشه، دو تا شکلات از جیبم درآوردم بهش دادم و در حال قدم زدن (با رعایت حریم) در مورد حجاب با ایشان صحبت کردم... یک خاطره از یکی از سفرهای خارجی ام نسبت به حجاب برایش گفتم و در نهایت تشکر و احترام کرد و خداحافظی...
(احتمال شیطنت و اینکه بخواهد عکس بگیرد می دادم ولی به صرف وجود احتمال، نمی توانستم او را رد کنم و فرصتی که برای #تبیین حجاب برایش بود را از دست بدهم)
🔸 هنگام برگشت، یک بزرگواری آمد و از این که با لباس روحانیت رفته بودم تشکر کرد، گفت «حاجی هر هفته بیا! من پشت سر شما حرکت می کردم و می دیدم که بعضی ها از حضور شما داشتند می سوختند و می ترکیدند!!»
نمی دونم از چه کسانی صحبت می کرد ولی تشکر کردم و گفتم «ولی من نیومدم کسی رو بتروکنم یا بسوزونم...»
🔸 یک گروه جوان سوار ماشین های مخصوصِ همونجا، وقتی از کنار من رد شدند، شروع کردند به خواندن شعر «پارسال بهار دسته جمعی رفته بودیم زیارت» هم خودشون خیلی ذوق کردند هم لبخندی بر لبان من نشاندند...😊
🔸 هنوز بر همان عقیده ی سابق خودم هستم که مردمان بسیار خوبی داریم...
🔸 اوضاع جامعه اون طوری که در فجازی بازتاب داده میشه نیست...
🔸 امیدوارم هم لباسانم بیش از این، با لباس روحانیت در جامعه حضور داشته باشند و نگران چهارتا لیچار و مزه پرونی نباشن و به آیه «وإذا مروا باللغو مروا کراما» عمل کنند...
اصل حضور ما به قدری فایده خواهد داشت که ارزش شنیدن چهارتا لیچار داشته باشد...
یاعلی🌹
#طلبه_ای_در_قم
💎 @Moshfeghoun 💐
بررسی نظریه ابدان روحانی از منظر روایات شیعی (با تکیه بر دیدگاه نهج البلاغه).pdf
657.2K
📕 #مقاله بررسی نظریه ابدان روحانی از منظر روایات شیعی (با تکیه بر دیدگاه نهج البلاغه)
💧چکیده💧
نظریه ابدان روحانی، یک نظریه جدید کلامی در باب سرشت انسان است که برای اولین بار توسط خانم ننسی مورفی (الهی دان آمریکایی) مطرح شده است. بر اساس این نظریه انسان دارای ساحتی به نام روح نیست؛ ولو آنکه موصوف به روحانیت و دارای استعدادهای عالی است. این نظریه بر مبنای نظریه تکامل داروین،یک تبیین فیزیکال و متکی بهیافتههای تجربی، درباره سرشت انسان ارائه میدهد. از نظر نویسنده، استعدادهای مخصوص به انسان مثل سایر استعدادهای مشترک با حیوانات، از نوع فیزیکال هستند؛ با این تفاوت که به استعدادهای عالی، تحوّلیافتهاند. اما این نظریه از دو جهت مورد نقد است. اولا روایات شیعی علی الخصوص نهج البلاغه ضمن صحه گذاشتن بر اصل تکامل در خلقت انسان، برخلاف نظریه تکامل، خلقت جسم و روح آدم ع را دفعی میدانند؛ نه تدریجی. ثانیا بر اساس این روایات، روحانیت انسانیک جنبه حقیقی از انسان است نه آنکه صرفا وصف بدن آن باشد. این روایات حتی خلقت ساحت روحانی انسان را مقدم بر خلقت جسمانیاش قرار داده و استعدادهای عالی را به روح منتسب میکنند، نه بدن
#کلام_جدید
#کلام_اسلامی
#انسان_شناسی
✴️ کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
نظام حكومت در اسلام - سید صادق روحانی .pdf
970.2K
📚 #کتاب نظام حكومت در اسلام
✍مرحوم آیت الله سید محمد #صادق_روحانی
تعداد صفحات: 160
🔻سر فصل ها:
فصل اول: لزوم تشکیل حکومت؛ فصل دوم: آیا حکومت در اسلام انتصابی است؟ فصل سوم: حاکم از نظر اسلام؛ فصل چهارم: طرز حکومت اسلامی؛ فصل پنجم: برنامه حکومت اسلامی؛ فصل ششم: حاکم در حکومت اسلامی امتیازی ندارد؛ فصل هفتم: وجوب اطاعت حاکم؛ فصل هشتم: مدت حکومت حاکم؛ فصل نهم: تعیین حاکم در صورت تعدد؛ فصل دهم: لزوم تصدّی مقدار ممکن از وظایف حاکم؛ فصل یازدهم: لزوم محدود نمودن حکومت؛ فصل دوازدهم: عالِم تابع حاکم جور، آفت دین است؛ فصل سیزدهم: سکوت عالِم جایز نیست.
صوت معرفی کتاب
#ولایت_فقیه
☑️ کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کتابی بر رد نظر آقای خویی توسط سیدصادق روحانی شاگرد مبرز ایشان.mp3
454.7K
💥📚معرفی کتاب نظام حکومت در اسلام
مرحوم آیت الله سید محمد #صادق_روحانی
🎤 استاد #ملک_زاده
🔹جدایی ایشان در میانه راه، از جریانِ انقلاب اسلامی، بخاطر مخالفت با انتخاب حسینعلی منتظری به عنوان قائم مقامی رهبری
🔸کتاب نظام حکومت در اسلام، سه سال پیش از انقلاب تألیف شده است.
🔻اثبات ولایت مطلقه فقیه با ردّ یک به یک ادلۀ استادش مرحوم حضرت آیت الله #خویی
#معرفی_کتاب
☑️ کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥📚معرفی کتاب نظام حکومت در اسلام مرحوم آیت الله سید محمد #صادق_روحانی 🎤 استاد #ملک_زاده 🔹جدایی ای
◾️استفتایی از مرحوم آیت الله سید محمد #صادق_روحانی درباره انقلاب اسلامی :
✍ باسمه جلت اسمائه
در مملکت ما حکومت شاه در صدد لطمه زدن به تمام مقدسات دین بودند و قیامی که شد اگر چه بآن مطلوب اساسی ما نگذاشتند برسد، ولی مقداری از منکرات از بین رفت و جلوگیری، و جمله از امور معروفه رائج شد.
بفرمایش مرحوم آقای #نائینی ره همین مقدار برای قیام لازم بوده است، بنابراین قیام ما عموما واجب بوده است و به ضررهای شخصی هم راضیم و خدای تعالی جزای خیر به ما خواهد عنایت فرمود و این دنیا هر چه باشد گذراست. و لذا من هر چه تحت فشار باشم و حقم گرفته شود ناراحت نیستم.
محمد صادق الحسینی الروحانی
۲۶ جمادی الثانی ۱۴۳۱
منبع
☑️ کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
💥موارد اختلاف عمده اخباری و اصولی
✍استاد شهید #مطهری :
1. تقلید غیرمعصوم.
2. حجّیت اجماع.
3. حجّیت عقل و بالنتیجه تقدم دلیل عقلی بر دلیل نقلی هنگام تعارض.
4. حجّیت ظواهر قرآن و به عبارت دیگر استقلال قرآن در حجّیت.
5. بحث از رجال حدیث و بالاخص اسناد کتب اربعه.
6. علوم مقدماتی اجتهاد که در کتب اصول نوشته و معین شده.
7. اصالة البرائه در شبهات بدویه.
8. پیروی از ظن
روح اختلاف مجتهد و اخباری از جمود و حرّیت فکر سرچشمه میگیرد. اخباریین علم اصول و شئون آن را به دلیل نوظهوری رد میکردند و حتی وحید بهبهانی میگوید: رؤیت هلال شوال به تواتر بر من ثابت شده بود و افطار کرده و حکم کرده بودم ولی یکی از اخباریین به من اعتراض میکرد که شهادت عدلین دلیل دارد ولی در شرع دلیلی نرسیده که تواتر حجّت است. اخباریین مخصوصاً از این جهت که علم اصول در میان سنّیان به صورت یک علم نوین ظهور کرده، استیحاش داشتند از اینکه این علم را بپذیرند.
📚 یادداشتهای استاد مطهری، ج15، ص391 و390
☑️ کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
14010926 جنگ ترکیبی و حکم محاربه.mp3
4.99M
💥تحلیلی فقهی و تاریخی درباره مسائل روز
🎤حضرت استاد ربانی گلپایگانی
💥جنگ ترکیبی دشمن در دوران ما
🔹دوران ما دوران بسیار حساسی است و دشمن در آن دست به یک جنگ ترکیبی زده است...
💢محاربه و حکم آن
🔸دشمن این اغتشاشات کنونی در کشور را بی رحمانه و سفاکانه به وجود آورده است و میلیاردها تومان به کشور ضرر زده و عده ای بی گناه را به وضع ناجوری به شهادت رسانده است...
🔹جوانی که در مشهد در اثر تبلیغات مسموم و فضای مجاری فریب خورده و دو نفر بسیجی را با چاقو به شهادت رسانده بود...
🔸متاسفانه در همین دوران حساس سخنانی را می شنویم که بسیار تعجب آمیز است. فردی گفته بود که افتخار می کنم که نامم هم نام آن جانی است که چاقو برای مامورین کشیده است...
#ربانی_گلپایگانی
#فقه_و_حقوق
☑️ کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
♨️ عامل اصلیِ انحطاط فرهنگی من آن عامل اصلی و آن میکروب اساسیِ انحطاط و ضیاع فرهنگی خودمان را در آ
استیلای نصاری(مسیحیت) بر آموزش و تعلیم مسلمین، از عوامل انقراض مسلمین در اسپانیا بود. این حالت اکنون نیز برای کسانیکه قبل از آشنایی با اسلام، به غرب می روند برای آموزش نیز وجود دارد.
✍آیت الله #سیستانی
📚اختلاف الحدیث، ص241
#تمدن_اسلامی
☑️ کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
هدایت شده از آیةالله العظمۍسیدمحمدامیـטּمدظله
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
4_5782769496620011133.mp3
28.78M
💥نشست علمی «بررسی منظومه معرفتی حافظ رجب برسی در مسأله امامت» در اولین نشست اهل کتاب، در بنیاد محقق طباطبائی قم
چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱
🎤دکتر محمدرضا لایقی
#غلو
#کتاب_شناسی
#نسخه_شناسی
#تراجم_علما
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
اهل کتاب 1 ـ گفتوگوها.mp3
31.9M
💥گفتوگوهای پس از سخنرانی دکتر لایقی با عنوان «بررسی منظومه معرفتی حافظ رجب برسی در مسأله امامت» ، به ترتیب:
سید محمد طباطبائی
امیر تقدمی
علی اصغر نجابت
عماد هلالی
ابوالفضل #حافظیان
محمدعلی عیوضی
سید علی طباطبائی
مصطفی مطبعهچی
🏢 بنیاد محقق طباطبایی قم
#کلام_اسلامی
#گعده_علمی
#رجال
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
💥کانال دریافت گزارشات مردمی در خصوص آسیب های اجتماعی و اقتصادی استان قم تاسیس شد👇
🆔 @Sajjad_Qom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥گفتگوهایی با برخی از بزرگان فهرست نگار نسخ خطی
آیت الله سید شهاب الدین #مرعشی_نجفی (ره)
حجت الاسلام استاد سیدمحمود مرعشی نجفی
آیت الله سید احمد حسینی #اشکوری
استاد عبدالحسین حائری(ره)
آیت الله رضا #استادی
استاد محمدتقی دانش پژوه(ره)
و...
#نسخ_خطی
#فهرست_نگاری
#معرفی_اساتید
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آیت الله محمد شاه آبادی(ره):
انسان باید با همراهی علم نه پیروی از جهل و رفتار آباء و اجداد ، عادات باطله را کنار بگذارد . مصاحبت با علم یعنی توجه به احکام فطرت که یکی از آنها فقر وجودی انسان نسبت به وجود غنی بالذات است.
🎞فایلهای تصویری دروس آیت الله شیخ محمد شاه آبادی(ره) فرزند ارشد و شاگرد مرحوم آیت الله العظمی محمدعلی شاه آبادی با موضوعات عرفان، اخلاق و اعتقادات و فلسفه در سایت آپارات موجود است👇
https://www.aparat.com/Rashahat
#آیت_الله_شاه_آبادی
#معرفی_اساتید
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🔸 @kashkolenab
آیت الله سعادت مصطفوی - فلسفه و دینداری و متفلسفین؟.mp3
11.41M
💥فلسفه برای چه کسانی مفیده و برای چه کسانی مفید نیست + نقش یقین در اعتقادات + بیان حکایتی از ملاهادی #سبزواری + علت مخالفت برخی علما با تدریس فلسفه توسط #علامه_طباطبایی
🎤آیت الله سیدحسن سعادت #مصطفوی (ره)
✂️برشی از درس الاهیات شفا #ابن_سینا
#فلسفه_فلسفه_اسلامی
#فلسفه_اسلامی
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥مدرسه حجتیه در حال مرمت ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
💥داستان نقشه کشی مدرسه حجتیه توسط علامه طباطبایی
✍آیت الله سید محمدحسین #طهرانی(ره):
در سنۀ يكهزار و سيصد شصت و چهار هجريّۀ قمريّه، اين حقير براى طلبگى و تحصيل علوم دينيّه ببلدۀ طيّبۀ قم مشرّف شدم . و در مدرسۀ مرحوم آية الله حجّت[کوه کمره ای] كه بعداً بمدرسۀ حجّتيّه معروف شد حجرهاى گرفته،و به درس و بحث و مطالعه ادامه مىدادم .
بناى اين مدرسه كوچك بود؛ و آية الله #حجت چندين هزار متر از زمين مجاور را تهيّه و در نظر داشتند مدرسه را توسعه دهند، و بناى عظيمى كه بسبك همان مدارس اسلامى باشد،و حاوى حجرات بسيار و مَدرس و مسجد و كتابخانه و سرداب و آب انبار و سائر ما يحتاج طلاّب باشد، بطرز صحيح و بهداشتى و با فضاى بزرگ و روح افزا براى طلاّب بسازند.
هر چه مهندسين از طهران و غير طهران آمدند و نقشههاى متنوّع و مختلفى كشيدند،مورد نظر آية الله واقع نشد،تا بالاخره شنيديم: سيّدى از تبريز آمده و نقشهاى كشيده است كه مورد نظر و تصويب ايشان قرار گرفته است .
ما بسيار شائق و مترصّد بوديم كه اين سيّد را ببينيم .
و از طرفى نيز بسيار شائق بوديم كه درس فلسفه بخوانيم،و در آن اوان، عالم جليل فخر الحكمَاء و الفلاسفة آية الله حاج #ميرزا_مهدی_آشتيانى قدَّس اللهُ نفسَه بقم مشرّف شده،و قصد تدريس داشتند،و چند ماهى هم توقّف كردند؛و بيكى از دوستان عزيز ما قول داده بودند كه درس خصوصى فلسفه را از«منظومۀ سبزوارى» براى ما بگويند،و ما در آستانۀ شروع بوديم كه ايشان بغتةً از اقامت در قم انصراف حاصل نموده و بطهران بازگشتند.
در همين احوال شنيديم:آن سيّدى كه از تبريز آمده و نقشۀ ساختمان را كشيده است، بنام قاضى معروف و در رياضيّات و فلسفه زبردست، و نيز درس فلسفهاى در حوزه شروع كرده است .
اشتياق ما براى ديدار و ملاقات با او زياد شد؛و مترصّد بوديم بمنزلش برويم و به بهانهاى از او ديدار كنيم . تا آنكه يكى از دوستان ما كه در مدرسه رفت و آمد داشت و فعلاً از علماى رشت مىباشند، يكروز بحجره آمده و گفتند: آقاى قاضى از زيارت مشهد برگشته، بيا بديدنش برويم !
چون بمنزل ايشان وارد شديم، ديديم كه اين رجُل معروف و مشهور همان سيّدى است كه ما همه روزه در كوچهها در بين راه او را مىديديم، و ابداً احتمال نمىداديم كه او از اهل علم باشد،فضلاً از تبحّر در علوم .
با عمامۀ بسيار كوچك از كرباس آبى رنگ، و تكمههاى باز قبا، و بدون جوراب، با لباس كمتر از معمول، در كوچههاى قم تردّد داشت؛خانه نيز بسيار محقّر و ساده .
ما معانقه كرديم و نشستيم و گفتگو و سخن از اطراف و جوانب پيش آمد،ديديم:نه، واقعاً اين مرد،جهانى است از علم و درايت و ادراك و فهم؛ و براى ما خوب مشهود شد كه:
هر آنكو ز دانش برَد توشهاى جهانيست بنشسته در گوشهاى
📚مهر تابان ، ص ۱۳
#علامه_طباطبایی
#خاطرات_علما
✅کشکول ناب حوزوی 🔻
💎 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥نظر آیت الله سید محمدباقر #شفتی (معروف به سیّد حجت الاسلام) درباره فرقه شيخيه (برگ آخر نسخه خطی کتا
آرای_کلامی_شیخیه.pdf
464.2K
📕 #مقاله "آراء کلامی فرقه شیخیه"
💧چكيده💧
«شيخيه» نام فرقهاي است كه در طي دو قرن اخير از شيعه اماميه جدا شده است. آنها طرفداران شيخ احمد احسايی اند. طرفداران شيخيه، در عين حالی كه همواره كوشيدهاند خود را شيعه امامی معرفی كنند، عقايدی دارند كه مشكل بتوان آنها را با عقايد شيعه امامی يكی دانست. مقاله حاضر تلاشي است براي شناخت و بررسي شيخيه و بزرگان آن و معتقدات ايشان، و اينكه چه تفاوتهايي بين شيخيه با غيرشيخيه وجود دارد. در نهايت، با بررسي و تطبيق اعتقاداتي كه به ايشان نسبت داده شده، با عنايت به مكتب اهل بيت(ع)، به نقد و بررسی آنها پرداخته شده است.
شيخيه در عقايد خويش در مواردی چند دچار انحرافاتی شدهاند. از آن جمله می توان به بحث معاد جسمانی و #غلو در مورد جايگاه پيامبر(ص) و امامان(ع)، ركن رابع، حيات جسمانی امام عصر(عج) اشاره كرد.
اين مقاله، به روش مطالعه كتابخانهای و در مواردی ميدانی تدوين و در مقام نقد و بررسی، از دو روش توصيف و تحليل استفاده شده است.
#نقد_شیخیه
☑️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
💥عقيدة المشركين
✍آیت الله #سبحانی :
۱- إنّ الذكر الحكيم يصف المشركين بأنّهم قاطبة جعلوا للَّه أنداداً فلذلك عبدوا غير اللَّه، والمراد من جعلهم أنداداً للَّه هو إشراكهم مع اللَّه في شأن ممّا يرجع إلى اللَّه سبحانه: و يختص به سواء أكان تدبيراً للكون و الحياة أم مغفرة للذنوب، أو مالكيتهم للشفاعة.
يقول سبحانه: «فَلا تَجْعَلُوا للَّهِ أَنْداداً وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» (البقرة/ ۲۲).
وقال سبحانه: «وَ مِنَ النّاسِ مَنْ يَتَّخِذَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْداداً يُحِبُّونَهُ كَحُبِّ اللَّهِ» (البقرة/ ۱۶۵).
وقال سبحانه: «وَجَعَلُوا للَّه أنداداً لِيُضِلُّوا عَنْ سَبِيلِهِ قُلْ تَمَتَّعُوا فَإِنَّ مَصيرَكُمْ إِلَى النّارِ» (إبراهيم/ ۳۰).
وقال سبحانه: «إِذْ تَأْمُرُونَنا أَنْ نَكْفُرَ بِاللَّهِ وَنَجْعَلَ لَهُ أَنداداً» (سبأ/ ۳۳).
وقال سبحانه: «وَ إِذا مَسَّ الإِنْسانَ ضُرٌّ دَعا رَبّهُ مُنيباً إِلَيْهِ ثُمَّ إِذا خَوَّلَهُ نِعْمَةً مِنْهُ نَسِيَ ما كانَ يَدْعُوا إِلَيْهِ مِنْ قَبْلُ وَ جَعَلَ للَّهِ أَنْداداً لِيُضِلَّ عَنْهُ سَبيلِهِ» (الزمر/ ۸).
وقال سبحانه: «قُلْ أَ إِنَّكُمْ لَتَكْفُرونَ بِالّذي خَلَقَ الأَرْضَ في يَومَيْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَنْداداً ذلِكَ رَبُّ الْعالَمينَ». (فصلت/ ۹)...
📚الاسماء الثلاث، ص: ۴۹
✍آیت الله سید علی اکبر قرشی:
معنای ندّ: (بكسر نون) در صحاح گفته: نِدّ بمعنی مثل و نظير است ايضا نَدِيد و نَدِيدَة در مجمع فرموده: «النِّدّ: المثل و العدل» راغب ميگويد: نَدِيد شي ء شریک آن است در جوهرش و آن نوعي مماثلت ميباشد زيرا مثل بهر مشاركت اطلاق ميشود پس هر ندّ مثل است ولي هر مثل ندّ نيست. جمع نِدّ أنْدَاد است كه جمعا شش بار در قرآن مجيد آمده است فَلٰا تَجْعَلُوا لِلّٰهِ أَنْدٰاداً وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ. دانسته و از روي علم بر خدا شركاء و امثال قرار ندهيد. وَ جَعَلُوا لِلّٰهِ أَنْدٰاداً لِيُضِلُّوا عَنْ سَبِيلِهِ ابراهيم: ۳۰. مراد از انداد هر شریکی است كه بخدا نسبت داده شود اعم از بتان و بشر و كواكب و غيره.
📚قاموس قرآن ، ج۷ ، ص ۳ ، واژه ندّ
#کلام_اسلامی
#تفسیر
☑️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
🔻لطیفهٔ شیخ حرّ عاملی رحمة الله علیه
گویند: شیخ حرّ رحمهُ الله در اصفهان به مجلسی نشسته بود در زمستان،که هم کُرسی داشته و هم بخاری می سوخته ، به شیخ می گویند که بخاری بهتر است یا کرسی؟شیخ می گوید که :آیة الکرسی بهتر است از صحیح بخاری.¹
شعرٌ
مِمّا قیلَ فی تقدیمِ الکُرسی علی البُخاری لدفعِ البردِ فی الشّتاء قولُهُ:
صَحَّ عِندی بِاختیارِي واختِباري
آیةُ الکُرسیِّ خیرٌ مِن أحادیثِ البُخارِي²
___
1_فوائد علیّة ،علیّ بن عبدالله نهاوندی ،نسخهٔ خطّی کتابخانهٔ مرکزی دانشگاه تهران به شمارهٔ۳۸۰۹،صفحهٔ ۲۱۸
2_الکشکول ،آقابزرك الطّهراني ،تحقیق سیّد جعفر حسینی اشکوری ،صفحة ۸۰
#شیخ_حر
🔹کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab