eitaa logo
معارف الشیعه
3.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
782 ویدیو
311 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی اسدآبادی @valiyollah14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 روایتی در بطلان مبانی سست ❌ابطال و الإمامُ الرِّضا عليه السلام : أمّا الظّاهِرُ فَليسَ مِن أجلِ أنَّهُ عَلا الأشياءَ بِرُكوبٍ فَوقَها و قُعودٍ عَلَيها و تَسَنُّمٍ لِذُراها ، و لكِنَّ ذلكَ لِقَهرِهِ و لِغَلَبَتِهِ الأشياءَ و قُدرَتِهِ عَلَيها ، كقَولِ الرَّجُلِ : ظَهَرتُ عَلى أعدائي ، و أظهَرَنِيَ اللّه ُ عَلى خَصمي ، يُخبِرُ عَنِ الفَلْجِ و الغَلَبَةِ ، فهكَذا ظُهورُ اللّه ِ عَلَى الأشياءِ . و وَجهٌ آخَرُ أنَّهُ الظّاهِرُ لِمَن أرادَهُ و لا يَخفى عَلَيهِ شَيءٌ ، و أنَّهُ مُدَبِّرٌ لِكُلِّ ما بَرَأ ، فأيُّ ظاهِرٍ أظهَرُ و أوضَحُ مِنَ اللّه ِ تَبارَكَ و تَعالى ؟ ! لأنَّكَ لا تَعدِمُ صَنعَتَهُ حَيثُما تَوجَّهتَ و فيكَ مِن آثارِهِ ما يُغنيكَ ، و الظّاهِرُ مِنّا البارِزُ بِنَفسِهِ ، و المَعلومُ بِحَدِّهِ ، فقَد جَمَعَنا الاسمُ ، و لَم يَجمَعنا المَعنى . و أمّا الباطِنُ فلَيسَ عَلى مَعنَى الاستِبطانِ للأشياءِ بأن يَغورَ فيها ، و لكِنّ ذلكَ مِنهُ عَلى استِبطانِهِ للأشياءِ عِلما و حِفظا و تَدبيرا . امام رضا سلام الله علیه : ظاهر بودن (چيرگى او) به اين معنا نيست كه بر فراز اشياء سوار شده و روى آنها نشسته و بر ستيغ آنها گام نهاده باشد، بلكه به سبب قهر و چيرگى و قدرت او بر اشياء است. مثل اين سخن كه كسى [عرب زبان] گويد: بر دشمنانم ظهور يافتم و خداوند مرا بر خصمم ظهور داد. او از پيروزى و چيره آمدن [بر دشمن و خصم ]خبر مى دهد. ظهور خدا بر اشياء نيز چنين است (به معناى قهر و غلبه و چيرگى و تسلط بر آنها مى باشد). معناى ديگر ظاهر بودن خدا اين است كه او براى هر كه طالبش باشد آشكار است؛ و [معناى ديگرش اين است كه ]چيزى بر او پوشيده نيست؛ و [معناى ديگرش اين است كه] او هر چه را آفريده است، تدبير و اداره مى كند. پس، كدام آشكار است كه آشكارتر و پيداتر از خداوند تبارك و تعالى باشد؛ چرا كه تو هر جا رو كنى آثار و نشانه هاى صنع او را مى بينى و در وجود خودت نيز نشانه هاى او به اندازه كافى وجود دارد. اما ظاهر درباره ما به معناى كسى است كه خود آشكار مى باشد و حدّ و حدود معيّنى دارد. پس ما و او در اسم [ظاهر] اشتراك داريم و در معنا[ى آن] اشتراك نداريم. و اما باطن و نهان بودن خدا به معناى پنهان بودن او در درون اشياء نيست، به اين معنا كه در درون آنها فرو رفته باشد؛ بلكه به اين معناست كه علم و نگهدارى و تدبير او به درون اشياء نيز [همچون ظاهر و نمودشان] نفوذ دارد. 📚 الكافي : 1/122/2 . ♦️ امام معصوم بصراحت می فرمایند که ما با اسماء الهی نداریم و خداوند درون چیزی فرو نرفته است ... دقیقا رد همان مطالبی که امروز بزرگان فلسفه از آن دم می زنند .. بعد می گویند مبانی فلسفه تغییر کرده و شده است . مکرر گفته ایم و باز می گوییم : خیالی واهی ست و این فلسفه همان عقاید کفار زمان حضرات معصومین علیهم السلام هست که ادل الدلیلش تطبیق مبانی فلسفی فعلی با فلاسفه زمان ائمه " سلام الله علیهم اجمعین " هست . ⭕️ اتمام حجت می کنیم که در قیامت عذری برای نداشته باشید . کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔻 و را بشناسیم .... 💢 مدوّر(دایره ای) کردن ریش و از محمّد بن مسلم منقول است که گفت: دیدم که مصلحی ریش امام محمّد باقر سلام الله علیه را اصلاح می کرد، حضرت به او فرمود: ریش را مدوّر کن. 📚 کتاب باب پنجم کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔻 و را بشناسیم .... 💢 کندن موی سفید از امیرالمؤمنین سلام الله علیه منقول است که: موی سفید را نکنید، که آن نور مسلمانی است، هرکه موی سفید در ریش او پیدا شود در اسلام، نوری باشد برای او در قیامت. 📚 کتاب باب پنجم کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 مغایرت با تعالیم انبیا 🔻مرحوم که خود از فلاسفه معاصر هست در نقد توحید و می‌گوید: 🔹مکتب ، با روش انبیاء و سفراء حقیقی مبدأ أعلی تقریباً دو جاده مخالف بوده و به همدیگر مربوط نیستند؛ 🔸زیرا انبیاء همگی و دائماً بر خدای واحد، ماوراء سنخ این موجودات مادی و صوری، تبلیغ و دعوت کردند و معبود را غیر از عابد تشخیص و خالق را غیر از مخلوق بیان کرده اند. 📚مبدأ أعلی، ص ۷۴ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 نقدی بر مستندات قرآنی قائلین به ✍️ وحدت وجود نظریه غیر برهانی و متخذ از الهیات یونانی و در تعارض با بدیهیات عقلی و وحیانی است با این وجود فلاسفه و عرفای قائل به وحدت وجود تلاش کرده اند این نظریه را مستند به آیاتی از قران کنند که در زیر به نقد آن می پردازیم: 🔻1. الله نور السماوات والارضِ (نور/ 35)، (خداوند نور آسمان ها و زمين است). ملاصدا واژه «نور» را به «وجود» معنا کرده 📚ملاصدرا، اسرار الایات ص 35 و آسمانها و زمین را عین وجود خداوند دانسته است، در حالی که اهل بیت علیهم السلام نور را به معنای روشنگر و هدایتگر اهل آسمان و زمین تفسیر کرده اند. راوی می گوید از امام رضا عليه السلام در باره فرموده خداوند متعال «خداوند نور آسمان‌ها و زمين است» پرسيدم، فرمودند: یعنی هدايت کننده اهل آسمان‌ها و هدايت کننده اهل زمين است. 📚اصول كافي ‏1 / 115 🔻2. ونفخت فيه من روحي (حجر/29) (و هنگامي که در آن از روح خود دميدم). و ، دمیده شده در انسان را حصه ای از وجود خداوند دانسته اند تا آیه را دلیلی دیگر بر وحدت وجود و سنخیت و عینیت خالق و مخلوق بدانند. در شرح بر شواهد الربوبیة می نویسد: «و ذلك الروح من النفس الرحماني بل عينه‏» (این روح دمیده شده در آدم از نفس و روح الهی بلکه عین آن است.» 📚الشواهد الربوبية في المناهج السلوكية ج‏2 ص660 در حالی که روح یکی از مخلوقات است که خداوند مانند سایر مخلوقات آن را از عدم (لا من شئ) خلق کرد و برای آن که شرافت این روح را که می خواست در پیکر آدم بدمد، بیان کند آن را به خود اضافه کرد و فرمود: «روحی» که در ادبیات عرب به آن اضافه تشریفیه می گویند. 🔻امام باقر عليه السلام در باره روح كه در آدم دميده شده و علت اضافه آن به خداوند مي‏فرمايد: «خداوند روح را به خود نسبت داد، براي اينكه آن را بر ارواح ديگر برتري داد، همان گونه كه خانه‏اي از خانه‏ها (کعبه) را برگزيد و فرمود: خانه من. و به پيامبري از پيامبران فرمود: دوست من، و نظائر آن. و همه آنها مخلوق و ساخته شده و پديد آمده و مورد تربيت و تدبيرند.» 📚 كافي ‏1/134 🔻3. اينما تولوا فثم وجه الله. (بقره/115) (به هر طرف روي کنيد پس آنجا وجه خداوند است.) مفهوم آیه این است که خداوند متعال جا و مکان خاصي ندارد که شما خيال کنيد مثلا اگر رو به قبله کرديد رو به خدا کرده باشيد و اگر رو از قبله بر گردانديد از خدا هم رو برگردانده باشيد! بلکه او متعالي از داشتن زمان و مکان بوده و روي آوردن به او امري معنوي است و روي به هر طرفي مي‌توان با او در مناجات و دعا و انس بود اما ابن عربی بر اساس نظریه وحدت وجود که خدا را بی نهایت می داند و می گوید خداوند همه جا را پر کرده است، می گوید به هر جا نظر کنید، ذات خداوند را مشاهده کرده اید! 📚 فصوص ‏2/149 و این معنایی جز سخن گفتن از یک خدای مادی و مکانی و مقداری ندارد. 🔻4. وما رميت اذ رميت ولکن الله رمي. (انفال/17) (تو پرتاب نکردي آن گاه که پرتاب کردي بلکه خدا پرتاب کرد) مفهوم آیه اين است که هنگامي که تو(پیامبر) در جنگ بدر مشتي از خاک به سوي لشکر کفار پرتاب کردی و گفتی: صورت هايتان زشت باد، در واقع ما بوديم که به دنبال آن طوفاني از خاک و شن ايجاد نموديم که آن‌ها شکست خوردند و فرار کردند 📚تفسير قمي،‏1/ 271 و مقصود کلي آيه اين است که کارهاي نيکي که انجام مي‌دهيد تأييد و نصرت و توفيق آن را ما عطا می کنیم. اما فلاسفه و عرفا می گویند این آیه ناظر به وحدت وجود است، 📚أسفار ‏2/ 372 چرا که به پیامبر می گوید تو اساسا وجود نداشتی که چیزی را به سمت مشرکان پرتاب کنی بلکه وجود فقط منحصر به ذات خداوند است و اوست که پرتاب کرد و اوست که اساسا هر فعلی را انجام می دهد! 🔻بر اساس این تفسیر وحدت وجودی از آیه باید گفت چون غیر از خداوند، وجود مستقل دیگری به نام انسان نیست و انسانها همه مرتبه ها و حصه هایی از وجود خداوندند، همه افعالی که از انسانها سر می زند، چه خیر و چه شر، همگی فعل خداوندند و فی المثل باید به سارق ـ العیاذ بالله ـ گفت: ما سرقت اذ سرقت و لکن الله سرق یا به قاتل گفت: ماقتلت اذ قتلت و لکن الله قتل! و البته می دانیم که مولوی در مثنوی بر همین اساس قاتل امیرالمؤمنین علیه السلام را نه ابن ملجم بلکه خداوند دانسته و گفته مقدر شده که کسی حق ندارد یک مو از سر ابن ملجم کم کند! 📚مثنوی دفتر اول کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 فضیلت روزه و های ... ▪️قَالَ سیدنا رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله : أَنَّ مَنْ صَامَ يَوْمَ الْإِثْنَيْنِ وَ الْخَمِيسِ مِنْ شَعْبَانَ جَعَلَ اللَّهُ تَعَالَى لَهُ نَصِيباً فَمَنْ صَامَ يَوْمَ الْإِثْنَيْنِ وَ الْخَمِيسِ مِنْ شَعْبَانَ قَضَى اللَّهُ لَهُ عِشْرِينَ حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْيَا وَ عِشْرِينَ حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ الْآخِرَةِ. 🔸حضرت محمد صلی الله علیه و آله : هر كس روز هاى دوشنبه و پنجشنبه‌ شعبان را روزه بدارد ، خداوند متعال بهره اى را براى او قرار می دهد و بیست حاجت از حوايج دنيوى و بیست حاجت از حوايج اخروى او را برآورده مى سازد. 📚إقبال الأعمال (ط - القديمة)، ج‏2، ص: 688 📚مفاتیح الجنان کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
۱۴ فروردین سالروز ارتحال عالم ربانی و متاله قرآنی صاحب کرامات و مکاشفات عظیمه ، مرحوم آیت الله حاج رضوان الله علیه, 🔻مردی که بتصریح فلسفه دانی بود که مخالف با فلسفه بود ... " والسلام علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیا " کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 بازنشر به مناسبت سالروز ارتحال شخصیت کم نظیر عالم تشیع جامع معقول و منقول عالم ربانی و متاله قرآنی مرحوم علامه آیت الله حاج رضوان الله تعالی علیه از ارکان 👇👇👇👇👇👇👇
🔴" تمجید بی سابقه و کم نظیر از مرحوم حاج ..... " 🔹بخش اول 🔽 دامت برکاته : 🔸حاج مرد بسیار بود. 🔸 هم بود، هم علاوه بر مُلّایی از لحاظ قوت شخصیت بنده غیر از ـ واقعاً حالا اینی که عرض می‌کنم بارها این را گفته ام ـ هیچ‌کس را در این معممین که من باهاشان معاشر بودم به قوت شخصیت حاج من ندیدم!!!! 🔸یک چیز عجیب غریبی بود. ما، یکی دو، سه سال بعد از برگشتن از قم البته ـ توفیق پیدا کردیم که با ایشان معاشرت پیدا کردیم از نزدیک؛ تا سال ۴۶ که ایشان فوت کرد. بله حسابی حس کردم وجود او را؛ خیلی مرد بود حاج ؛ خیلی! 🔸آن شخصیتش بود که همه را مقهور می‌کرد. 🔸در مشهد هرکسی با ایشان آشنا بود احترام برای ایشان قائل بود؛ 🔸 من دیده بودم جلسه‌ی مشترک ایشان و بسیار از علما و معاریف مشهد را؛ وقتی ایشان یک حرفی می‌زد، یک چیزی می‌گفت همه بطور خواه، ناخواه بودند؛ این‌جوری بودند ایشان. 🔸این آقای آمیرزا جواد آقا و اینها که در مقابل ایشان مثل شاگرد؛ برخوردشان برخورد شاگرد بود؛ برخورد مرید و شاگرد این‌جوری. 🔹 دیدار با اعضای کنگره بزرگداشت ۱۳۷۷/۱۰/۸ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴" تمجید بی سابقه و کم نظیر از مرحوم حاج ..... " بخش دوم 🔽 دامت برکاته: 🔸حاج چیز عجیبی بود... 🔸در همه چیز وارد بود! 🔸یعنی آدمی بود که خوانده بود. 🔸حاج ی بود. 🔸اهل و اینها هم بود. 🔸همه چیز هم بلد بود! 🔸یعنی واقعاً از آن آدم‌هایی که شنیدیم ، گفت: به مصر رفتم و آثار باستان دیدم هر آنچه شنیده بودم به داستان دیدم! 🔸یعنی آنکه واقعاً ما دیدیم، آنی که آدم می‌شد ببیند، آقا بود. دیدار با اعضای کنگره بزرگداشت ۱۳۷۷/۱۰/۸ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 تمجید بی سابقه و کم نظیر از مرحوم حاج ..... بخش سوم🔽 🔸مرحوم یک عنصر بی بدیل بود.... از آن شخصیت هایی که میتوانست یک جامعه را بر روی استوانه پولادین وجود خود حفظ کند و نگه دارد، 🔸فلز حاج شیخ مثل فلز بود!!!!! 📚سخنرانی در جمع حوزویان مشهد سال۱۳۸۶ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
⭐️ 🔴" دستورالعملی عظیم و اکسیری اعظم برای روز المعظم " ۱. عن الصادق سلام الله علیه: من کتبها(یس) فی تسعه من شعبان بماء ورد و زعفران و شربها حفظ حفظا عظیما و قوی قلبه و حذق ذهنه امام صادق سلام الله علیه فرمود هرکس در روز نهم ماه شعبان سوره یس را با گلاب و زعفران بنویسد و بنوشد، قدرت حافظه ی او عظیم و قلبش قوی و فهمش تیز و دقیق میشود (قلب قوی در درک مکاشفات و فهم وقایع ملکوتی و ادراک حقایق نقش بسیار مهمی دارد) 📚 مستدرک الوسایل ج۴ ص۳۱۲ ۲.عن امیرالمومنین عن رسول الله صلی الله علیه وآله:من کتبها(یس) و شربها ادخلت جوفه الف یقین و الف نور و الف برکه و الف رحمه و الف رزق و نزعت عنه کل غل و داء! وجود مقدس امیرالمومنین از ساحت مقدس رسول الله صلوات الله علیه و آله نقل فرمودند: هرکس سوره یس را بنویسد و بنوشد هزار یقین و هزار نور و هزار برکت و هزار رحمت و هزار رزق را وارد خود کرده و تمام کینه ها و دشمنی ها از دلش پاک شده و تمام بیماری ها از بدنش رفع میشود 📚 بحار الانوار ج ۸۹ ص۲۹۱ ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa