eitaa logo
معارف الشیعه
2.9هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
629 ویدیو
301 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حسینیه مقتل
عبیدالله بن زیاد (لعنة الله علیه) امام حسین (علیه السلام) 🔹هشام بن محمّد مى گويد : هنگامى كه سر [حسين عليه السلام ] را پيشِ روى ابن زياد گذاشتند ، پيشگوى او به وى گفت : برخيز و پايت را بر دهان دشمنت بگذار!  ابن زياد، برخاست و پا بر دهان سرِ بريده گذاشت و به زيد بن اَرقَم گفت : چه نظرى دارى؟  گفت : به خدا سوگند، پيامبر خدا صلى الله عليه و آله را ديدم كه دهانش را بر همان جايى نهاده كه تو پايت را نهاده اى . -------------------------------------------------- ✅متن عربی: 🔸قالَ هِشامُ بنُ مُحَمَّدٍ : لَمّا وُضِعَ الرَّأسُ بَينَ يَدَيِ ابنِ زِيادٍ ، قالَ لَهُ كاهِنُهُ (٣) : قُم فَضَع قَدَمَكَ عَلى فَمِ عَدُوِّكَ . فَقامَ فَوَضَعَ قَدَمَهُ عَلى فيهِ ، ثُمَّ قالَ لِزَيدِ بنِ أرقَمَ : كَيفَ تَرى ؟ فَقالَ : وَاللّه ِ لَقَد رَأَيتُ رَسولَ اللّه ِ صلى الله عليه و آله واضِعا فاهُ حَيثُ وَضَعتُ قَدَمَكَ -------------------------------------------------- 📘 الخواصّ، سبط ابن جوزی: ص ٢٥٧ علیه السلام ♻️در ثواب نشر مطالب سهیم باشید♻️ ✅ @hosenih_maghtal http://hosenih2.mihanblog.com
هدایت شده از معارف الشیعه
🔴 سر مطهر امام حسین " سلام الله علیه در مجلس ابن زیاد در کوفه 🔸و لَمّا وَصَلَ رأسُ الحسین علیه السلام و وَصَلَ ابنُ سعدٍ لَعَنَهُ اللهُ مِن غَدِ یومِ وُصُولِهِ ومَعَهُ بناتُ الحسینِ وأَهلُه، جَلَسَ ابنُ زیادٍ لِلناسِ فی قصْرِ الإِمارةِ وأذِنَ لِلناسِ إِذناً عامّاً، وأمَرَ بإِحضارِ الرأسِ فَوُضِعَ بَیْنَ یَدَیْهِ،‌فَجَعَلَ یَنظُرُ إلیهِ ویتَبَسَّمُ و فی یدِهِ قَضیبٌ یَضرِبُ بهِ ثَنایاهُ، وکانَ الی جانِبِهِ زیدُ بنُ أرقَمَ صاحِبُ رسولِ الله ِ صلی الله علیه وآله وسلم و هُوَ شَیخٌ کَبیرٌ فلمَّا رَآهُ یَضْرِبُ بالقَضیبِ ثنایاهُ قال لَهُ: إرفَع قضیبَکَ عن هاتَیْنِ الشَّفَتَینِ، فَوَ اللهِ الذی لا إلهَ غیرُهُ لقَدْ رأیتُ شَفَتَیْ رسولِ اللهِ صلی الله علیه وآله و سلم علیهِما ما لا أحصیهِ کَثْرَةً تُقَبِّلُهُما؛ ثُمَّ انْتَحَبَ باکیاً. فَقالَ لهُ ابنُ زیادٍ: أبکَی اللهُ عَیْنَیْکَ، أَ تَبکی لِفَتْحِ اللهِ؟ وَلَو لا أنَّکَ شَیْخٌ قَدْ خَرِفْتَ وَذَهَبَ عَقْلُکَ لَضَرَبْتُ عُنُقَکَ؛ فَنَهَضَ زیدُ بنُ أرقمَ مِن بینِ یَدَیْهِ وَصارَ إلی مَنْزِلِه. 🔹و هنگامی که سر مطهر‌حضرت را به کوفه رساندند، فردایش عمر سعد که خدا لعنتش کند وارد شد که همراه او دختران امام را آوردند ومقابل او نهادند و اوشروع کرد به نگاه کردن به سر مطهر وتبسم زدن، ودر دستش چوبی بود که باآن به دندان های پیشین حضرت ضربه می زد. زید بن ارقم یکی از اصحاب رسول خدا کنار ابن زیاد نشسته بود، او اکنون پیرمردی سالخورده شده بود، هنگامی که این صحنه را مشاهده کرد، با ناراحتی فریاد زد که: چوب خود را از این دولب دور کن، بخدایی که جز او خدایی نیست سوگند، بارها و بارها دیدم که رسول خدا لبان خود‌رابر دولب او می‌گذاشت و می‌بوسید. سپس بغض درگلویش شکست واشک ریخت. ابن زیاد به او چنین گفت: خدا چشمانت راگریان نگه دارد، آیا برای فتح و ظفری که نصیب ما شده ناراحتی وگریه میکنی؟اگر نبود که پیر شده ای وعقل از کفت رفته، گردنت را می‌زدم. پس زیدبن ارقم از مقابل او برخاست وبه منزلش رفت. 📚مقتل مفید ص۲۲۳ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
⚫️ نگذارید بر زمین بریزد مرحوم حاج که نزد مرحوم آقا نیز استفاده کرده نقل کرد در ایام قدیم در حسینیه ابوترابی منبر می رفتم و علمای مهمی مثل حاج سید ابوتراب ابوترابی،حاج شیخ رحیم سامت،حاج آقا بزرگ علوی و...حاضر میشدند و عمامه ها بر زمین گذارده و بسیار میگریستند.همیشه باخودم میگفتم این بکاءآقایان چه آثاری دارد.... سالها بعد شبی خواب دیدم در حسینیه خودم مجلس عزا برقرار است و علمای شهر همه حاضرند.ناگهان دیدم مرحوم حاج سید ابوتراب از در وارد شد ولی فقط من ایشان را میبینم.جلو رفتم و سلام کردم و گفتم حاج اقا ان طرف چگونه است.وی تسبیحش را زیر عبایش برد و استخاره کرد و گویا استخاره خوب آمده بود لذا فرمود :انجا همه کاره امام حسین است. من از حرف وی حالت گریه پیدا کردم و اشکم جاری شد که ان مرحوم فورا نهیب زد مواظب اینها باش زمین نریزد؛انجا خیلی به این اشکها اهمیت میدهند.. رحمت الله علیهم. کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
4_5947315994446790902.mp3
7.37M
🔴 سلسله مباحث حجت الاسلام والمسلمین استاد حاج شیخ عبدالحسین دامت برکاته 🔸 موضوع : 🔸 جلسه پانزدهم کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
Hekayat Haj amin zarb.mp3
6.13M
⭐️ ▪️مهدی جان! بوریای خدمت گسترده ایم برای لحظه ظهور، به عشق حسین و به نیت فرج .... زیبایی از عنایات سلام الله علیه به خدمتگزاران مجالس عزا... کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 زهد مرحوم آیت الله العظمی رضوان الله علیه: میرزای اصفهانی مرد بسیار زاهدی بود. با اینکه ایشان مرجع وجیه بود و عده ای از او تقلید میکردند و کسانی هم که از طلاب ایشان بودند، کاملا آنها را تکفل میکردند،یعنی مکفی الموونه میساخت؛اما در عین حال،یادم هست که وقتی به جلسه درس تشریف می آوردند، در زمستان،جورابی پشمی داشتند که چندین وصله داشت! و یکی از دوستان ما جناب آقای علم الهدی که جزء ارادتمندان میرزا و متقابلا مورد عنایت مرحوم میرزا مهدی بود و به منزل ایشان تردد داشت،نقل کرد که من بارها به منزل میرزا رفتم و دیدم آب چاه منزل را خودشان میکشیدند. 📚احیاگر حوزه خراسان ص۳۵۷ کانال "معرفتی معارف الشیعه " @maaref_shiaa
بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض پوزش، دیروز اشتباها بجای ارسال جلسه چهاردهم مباحث جلسه ی پانزدهم ارسال شده بود. لذا امروز اول جلسه ی چهاردهم بارگذاری میشود تا سیر مباحث دچار نقصان نگردد و بعد جلسه ی شانزدهم بارگذاری میشود ان شاءالله
4_5947315994446790901.mp3
6.81M
🔴 سلسله مباحث حجت الاسلام والمسلمین استاد حاج شیخ عبدالحسین دامت برکاته 🔸 موضوع : 🔸 جلسه چهاردهم کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
4_5947315994446790903.mp3
6.65M
🔴 سلسله مباحث حجت الاسلام والمسلمین استاد حاج شیخ عبدالحسین دامت برکاته 🔸 موضوع : 🔸 جلسه شانزدهم کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 سیاه پوشی بنی هاشم در عزای امام حسین سلام الله علیه 🔸عن عُمَرَ بْنِ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَيْنِ قَال ‏لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِیٍّ عليه السّلام لَبِسْنَ نِسَاءَ بَنِی هَاشِمٍ السَّوَادَ وَ الْمُسُوحَ ، وَ كُنَّ لَا يَشْتَكِينَ مِنْ حَرٍّ وَ لَا بَرْدٍ ، وَ كَانَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَيْنِ عليه السّلام يَعْمَلُ لَهُنَّ الطَّعَامَ لِلْمَأْتَمِ . 🔹عمر بن علیّ بن حسین می‌گوید هنگامی که حسین بن علیّ علیه السّلام کشته شد ، زنان بنی‌هاشم لباس سیاه عزا پوشیدند و اعتنایی به سرما و گرما نداشتند ، و علیّ بن حسین (امام سجاد) عليه السّلام برای آنها غذا آماده می‌کرد تا عزاداری کنند . 📚 محاسن برقی ۲ / ۴۲۰ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
101-tanbihat.mp3
5.41M
کتاب شریف توسط عالم ربانی حضرت آیت الله حاج حفظه الله تعالی {جلسه صد و یکم } کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
075-osol-toohidi.mp3
1.56M
🔴 از منظر قرآن و روایات 🔹 توسط عالم ربانی و فقیه اهل البیت حضرت علامه آیت الله حاج ادام الله ظله الوارف 🔸(جلسه هفتاد و پنجم) کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
8f29fac5-cc73-4028-88b5-d128cc48e6b3-H.mp3
14.31M
🔴 درس 🔸سوره مبارکه 🔸توسط مرجع بزرگ شیعه ، شیخ الفقهاء و المجتهدین حضرت آیت الله العظمی دامت برکاته 🔹(جلسه بیست و پنجم) کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
4_5947315994446790904.mp3
5.41M
🔴 سلسله مباحث حجت الاسلام والمسلمین استاد حاج شیخ عبدالحسین دامت برکاته 🔸 موضوع : 🔸 جلسه هفدهم کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 🔸کتاب شریف از مهمترین و اصلی ترین کتب مرحوم آیت الله العظمی رضوان الله تعالی علیه میباشد که در آن امهات و اساس مبانی خویش را تبیین فرموده اند. زین پس هر روز به یکی از مهمترین مبانی مرحوم میرزا در به صورت عکس نوشته اشاره میشود ان شا الله لازم به ذکر است که برای تبیین بیشتر مبانی مرحوم میرزا به کتب مبسوط ایشان یا به شاگردان مکتب ایشان می بایست مراجعه شود... والحمدلله رب العالمین... کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 🔸تبیین مبانی مرحوم آیت الله العظمی رضوان الله تعالی علیه 🔹 تصویر شماره یک کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 توضیح اجمالی از تصویر شماره یک از فرمایشات مرحوم آیت الله العظمی : گاه در کتب و کلمات،واژگان و عبارات و اصطلاحاتی وجود دارد که با الفاظ قرآن و روایات مبارکات اشتراک لفظی دارد ، باید در اینجا دقت بشود که الفاظ قرآن و روایات را بر اساس معانی مصطلح و معنا نکنیم. اصطلاحات رایج در و از مخترعات بشر هست و بر اساس مبانی فکری و استعمال میشود اما الفاظ آیات و روایات مبارکات بر اساس لغت و زبان محاوره و بر طبق شواهد و قرائن موجود در زمان صدور آنها معنا میشود، پس اگر کسی آیات و روایات را بخاطر اشتراک در لفظ بر اساس مصطلحات و معنا کند قطعا دست به تحریف قرآن و روایات زده و هرگز به معانی صحیح آیات و روایات و مرادات شارع دست نخواهد یافت. برای مثال واژه ی علت هم در روایات و هم در و راجع به خدای تعالی استعمال شده اما قطعا مراد معصومین سلام الله علیهم اجمعین با آنچه از واژه ی علت استعمال میکند تفاوت بسیار دارد. وقتی در روایات میفرمایند خدا علت هستیست یعنی همان خالق آن هم خلقت حقیقی و حدوث حقیقی اشیاء یعنی خلق لا من شیئ. اما وقتی میگوید خدا علت هست مرادش خلقت واقعی نیست چون خلقت را قبول ندارند بلکه مراد آنها از خلقت صدور اشیاء از ذات خداوند است که لازمه اش سنخیت میان خالق و مخلوق و قدم عالم و....است.... کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
" تصریحات راجع به " قسمت اول 🔽 ⭕️ علامه طباطبائی: در برزخ هم در ولایت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه ) دچار مشکل است! 🔺 به نقل از وبلاگ حجت الاسلام فلاح تفتی: تقریباً دو هفته پیش برخوردی با حجة الاسلام بخشی از اساتید اخلاق و شاگردان علامه طباطبایی (ره) داشتم و چند دقیقه ای با ایشان به گفتگو پرداختم. من از ایشان نظر علامه طباطبایی در مورد شخصیت و عقیده محی الدین ابن عربی را جویا شدم و ایشان در پاسخ، قضیه ی عجیبی را از علامه طباطبایی نقل فرمودند. 🔺 حجة الاسلام بخشی فرمودند: بنده در یک جلسه خصوصی که در خدمت علامه طباطبایی بودم، ایشان فرمودند: «یکبار در عالم بیداری (نه خواب) محی الدین را در اتاق دیدم و از او در مورد ولایت آقا امیرالمؤمنین (علیه السلام) پرسیدم. اما محی الدین جوابی نداد و سکوت کرد! علامه طباطبایی در ادامه فرمودند: من از سکوت او فهمیدم که هنوز در اعتقاد به ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) دچار مشکل است!» 🔴 پی نوشت ما 🔽 این نکته را یاد آور می شویم، هر چند عقیده خلاف ابن عربی در برخی از مطالب وی مانند : انکار وصایت امیرالمومنین علیه السلام، صاحب سر بودن ابوبکر، عدم برتری احدی بر ابوبکر، انکار فضائل و مناقب اهل بیت علیهم السلام، توهین به شیعیان، مداحی خلفای ناصبی مانند حجاج بن یوسف، عصمت عمر! ، خطای حضرت نوح و سعادت قومی که در دریا غرق شدند، طهارت باطنی فرعون ، عدم خلود ائمة الکفر در عذاب جهنم، تاویلات باطل و عجیب آیات قرآن مجید و … کاملا واضح و آشکار است و نیازی به دریافت این مساله از طریق کشف و شهود نیست، اما این مطلب منتشر شد تا ان شاء الله برای برخی از عزیزان و دوستانی که ماهیت تفکرات ابن عربی برای آنها روشن نیست و یا مکاشفات و مشاهدات، نزد آنها از ارزش والایی برخوردار هست، مفید واقع شود. 📌 مشاهده مشروح این مطلب: http://www.ebnearabi.com/6878 علامه-طباطبایی-عقیده-ابن-عربی.html ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 تاملی بر شخصیت ⭕️ تجمید ابن عربی از " لعنت الله علیه " و طلب رحمت برای او ... ابن عربی در مورد حجّاج بن یوسف خونخوار بزرگ تاریخ گوید: و لقد وفّق الله الحجّاج رحمه الله لرد البیت علی ما کان علیه فی زمان رسول الله صلّی الله علیه(و آله) و سلّم و الخلفاء الراشدین فانّ عبد الله بن زبیر غیّره و ادخله فی البیت فأبی الله الّا ما هو الأمر علیه و جهلوا حکمه الله فیه . : و خداوند حجّاج (بن یوسف) را که رحمت خدا بر او باد موفق کرد به برگرداندن بیت(حجر الاسود) در مکانی که در زمان پیامبر صلّی الله علیه(و آله) و خلفاء راشدین بود و عبد الله بن زبیر آن را تغییر داد و حجّاج آن را به بیت ملحق نمود. خداوند اِبا فرمود جز بر تحقّق آنچه امر او به آن تعلّق یافته بود و آن ها، حکمت الهی را در آن نمی دانستند. 📚 الفتوحات المکیّه، ابن عربی، بیروت، دار احیاء التراث العربى، ۱۹۹۴م‏، ج۱۰، ص ۳۲۹ و ۳۳۰ . اما تمام ماجرای بازگرداندن حجر الاسود چیست ⁉️ ⬇️ اختصار داستان : حجاج بن یوسف از طرف عبد الملک مروان برای جنگ با زبیریان عازم مکه شده و در کوه های اطراف بیت الله الحرام مستقر شده و از آنجا با منجنیق خانه کعبه را گلوله های آتشین سوزاندن و تخریب کردند و بعد از آنکه بر عبدالله بن زبیر پیروز شدند سر عبدالله بن زبیر را بر نیزه زده و در شهر چرخاندن و بعد از آنکه بجای ابن زبیر بر مسند حکومت مکه نشست و خود را خادم الحرمین نامید شروع به ترمیم کعبه ای کرد که خود او را سوزانده و تخریب نموده بود و ی که بر اثر ضربات منجیق چند تکه شده بود ، کنار هم قرار داد و آن را مرمت نمود . 📚تاریخ الاسلام ذهبی، ج۳، ص۱۱۵ 📚فتوح ابن اعثم، ج۶، ص۲۷۵ و ۲۷۶ 📚تاریخ ابن کثیر، ج۸، ص۳۲۹. 🔴 ابن عربی با ماجرای جنایت سعی بر تطهیر این انسان دارد . حجاج کسی بود که قبل هر وعده غذایش سر یک نفر از علوییون را جدا می کرد تا از غذای خویش لذت بیشتری ببرد و همین حیوان قاتل صحابی جلیل القدر جناب هم می باشد و در دشمنی با آل الله دومی ندارد اما می بینیم ابن عربی اینگونه از او تمجید می کند .... ⚫️ سینه چاکان ابن عربی بیدار شوید قبل از آنکه مرگ شما را از خواب جهل بیدار نماید ..... کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
4_5947315994446790905.mp3
5.67M
🔴 سلسله مباحث حجت الاسلام والمسلمین استاد حاج شیخ عبدالحسین دامت برکاته 🔸 موضوع : 🔸 جلسه هجدهم کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 🔸تبیین مبانی مرحوم آیت الله العظمی رضوان الله تعالی علیه 🔹 تصویر شماره دو کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 توضیح و شرح اجمالی عبارات مرحوم آیت الله العظمی در : 🔸شرح اجمالی تصویر دوم: چون به خلاف اعتقاد و بین خدای تعالی و همه ی مخلوقات و همه ی ما سوی تباین وجودی بر قرار است ، طبعا بین روح و نفس انسان و خدای تعالی هم تباین وجودی بر قرار است. وقتی بین روح و نفس انسان با خدای تعالی تباین باشد پس انسان هیچ راهی برای شناخت کامل پروردگار ندارد ، چون راهی برای معرفت کامل به خدای تعالی ندارد، یعنی نه از طریق قوای ظاهری و نه از طریق قوای باطنی راهی به سوی معرفت کامل و حقیقی پروردگار عالم وجود ندارد پس مساله ی معرفت الله و شناخت کامل و حقیقی از طرف انسان منتفی است و انسان هیچ ابزاری برای وصول به معرفت کامل خدای تعالی ندارد، وقتی این معرفت از طرف انسان نامقدور شد لاجرم باب معرفت الله از طریق خود خدای تعالی مفتوح خواهد شد. پس وصول به معرفت کامل و حقیقی پروردگار عالم از طرف خود خدای تعالی و برای هرکس هست که او بخواهد چون معرفت الله فعل خدای تعالی هست نه فعل بشر و این یکی از معانی روایت معرفت الله بالله و اعرفوا الله بالله هست و این همان معرفه الله بدون آیت است. نکته:باید توجه داشت که اثبات صانع و اثبات خدای تعالی و شناخت اجمالی و معرفت ناقص پروردگار از طریق ایات و از طریق دلالت عقل کاملا ممکن و محقق هست و اما معرفت من دون آیه فراتر از مساله ی اثبات صانع و خالق متعال است. 🔸برای اطلاع بیشتر از این مبحث میتوان به کتاب "جایگاه عالم ذر و ارواح در فطرت توحیدی انسان" تالیف استاد حفظه الله مراجعه کرد کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
4_6001261956210624114.pdf
8.77M
🔴 فایل 🔸کتاب شریف :جایگاه عالم ذر و ارواح در فطرت توحیدی انسان 🔸 تالیف حجت الاسلام و المسلمین استاد حفظه الله از اساتید مبرز کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
اولین پخش مستند سعادتمندان ویژه زندگینامه حضرت آیت الله حاج سید جعفر سیدان (به مدت یک ساعت) امشب (یکشنبه) ساعت ۲۱/۱۰ از شبکه قرآن سیما 🆔️ @ayatollah_seyyedan
4_5947315994446790906.mp3
4.45M
🔴 سلسله مباحث حجت الاسلام والمسلمین استاد حاج شیخ عبدالحسین دامت برکاته 🔸 موضوع : 🔸 جلسه نوزدهم کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa