eitaa logo
معارف الشیعه
3.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
694 ویدیو
307 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی اسدآبادی @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 و را بشناسیم .... 💢 مسواک زدن حضرت صادق صلوات الله علیه فرمود: در مسواک دوازده خصلت است: از سنّت پیغمبران است، و پاک کننده دهان است، و جلا دهنده چشم است، و موجب خشنودی پروردگار است، و بلغم را دفع می کند، و حافظه را زیاد می کند، و دندان ها را سفید می کند، و حسنات را مضاعف می گرداند، و پوست انداختن و پوسیدن دندان را می برد، و بن دندان را محکم می کند، و اشتهای طعام را زیاد می کند، و ملائکه به آن خشنود می شوند. 📚 کتاب باب پنجم کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
نحوه و سیره خوابیدن در روایات 1.pdf
587.4K
⭐️ در آداب خوابیدن "" نشر سنن اهلبیت واجب است "" کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
11.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برکات دعا برای امام زمان " عجل الله تعالی فرجه الشریف " کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
لیله الرغایب یعنی شب دعا برای تحقق ناله های مادر سادات در میان درب و دیوار به دعای بر فرج فعجل اللهم فی فرج مولای صاحب العصر و الزمان .... @ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 علت بلاها 🔴 راه نجات از بلا سلام الله علیه : 🔸وَ ايْمُ اللَّهِ مَا كَانَ قَوْمٌ قَطُّ فِي غَضِّ نِعْمَةٍ مِنْ عَيْشٍ فَزَالَ عَنْهُمْ إِلَّا بِذُنُوبٍ اجْتَرَحُوهَا لِأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ وَ لَوْ أَنَّ النَّاسَ حِينَ تَنْزِلُ بِهِمُ النِّقَمُ وَ تَزُولُ عَنْهُمُ النِّعَمُ فَزِعُوا إِلَى رَبِّهِمْ بِصِدْقٍ مِنْ نِيَّاتِهِمْ وَ وَلَهٍ مِنْ قُلُوبِهِمْ لَرَدَّ عَلَيْهِمْ كُلَّ شَارِدٍ وَ أَصْلَحَ لَهُمْ كُلَّ فَاسِدٍ... 🔸به خدا سوگند هرگز نعمتی از مردم گرفته نشد مگر بخاطر گناهانى كه انجام داده ‏اند، زيرا خداوند بر بندگان خود ستم روا نمى‏ دارد. اگر مردم به هنگام نزول بلاها، و گرفته شدن نعمت‏ها، با نیت های صادقانه و با قلب‏هاى پر از محبّت به درگاه خداوند زاری و تضرع کنند، خدا همه آنچه از دستشان رفته به آنها بر میگرداند، و هر گونه فسادى را برایشان اصلاح خواهد کرد. 📚نهج البلاغه، خطبه 178. کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 عالم ربانی و متاله قرآنی و وارث حکمت محمدی و علوم اوصیایی، حضرت آیت الله الباهره جناب آقا اعلی الله درجاته فی الصدیقین ، موسس و محقق مبانی معارف قرآنی. کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 و درس فلسفه 🔸مرحوم علامه آیت الله حاج میفرمود: درس اشاراتی را شروع کردند و جمعیت در ابتدا بقدری زیاد بود که وقتی درس را شروع کردند،چون زمستان بود و بخاری در اتاق بود، حتی جایی که هیزم برای بخاری میگذاشتند نیز نشسته بودند! ولی روز به روز شاگردان درس کم شدند تا اخر کار من ماندم پ ایشان! استاد گفتند بنشین! من هم نشستم. رفتند به اتاق دیگر و کتابی را آوردند و گفتند:این کتاب اشارات نسخه خطی خودم است چون تو تا آخر ماندی این کتاب مال تو! و آن را به من دادند. 📚گفتگو با حضرت علامه آیت الله حاج سید جعفر سیدان مدظله العالی 🔹قابل توجه کسانیکه میگویند اساتید نخوانده اند! کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 تحول بزرگ حوزه ی علمیه مشهد با ورود مرحوم میرزا مکتب مشهد خیلی قوی بوده است، برای اینکه نوع فضلایی که ما آنها را درک کردیم،شاگردان و بودند.... بیشتر آنان هم در توغل داشتند... این جریان در مشهد بود تا اینکه در حدود سال ۱۳۴۰هجری قمری مرحوم(آیت الله العظمی) اصفهانی از نجف به مشهد می آید.... 📚گفتگو با استاد محمد واعظ زاده، احیاگر حوزه خراسان ص۲۸۴ 🔸باری مرحوم میرزا حوزه علمیه مشهد را تغییر بلکه استحاله کرد!!! و مبانی سست را در هم کوبید و مکاشفات و مشاهدات غلط و اشتباه های مصطلح را به دور ریخت و تفکرات یونانی را از اساس برچید و بنیان معارف الهیه را بنا نهاد..... والسلام علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیا کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 مکتب عرفانی مرحوم متاسفانه به علت دوری و از فهم صحیح قرآن و روایات شاهد ظهور انحرافات عمیقی در مبانی و حتی سیره عملی آنها هستیم. در بعضی از کتب و در السنه ی بعضی از مشربان و مسلکان رایج شده است که عارفی که را طی کند و به درجه برسد به مقام نایل میگردد! و عمده ی مثال آنها بر محوریت مکتب عرفانی مرحوم و شاگردان ایشان است. مرحوم و شاگردان ایشان گرچه انسانهای متقی و محترمی بودند اما چگونه ممکن است با این حجم عظیم از اشتباهات علمی و عملی در مکتب عرفانی مرحوم حکم به عصمت آنها کرد! دین خدا بازیچه شده و هرکس از هر گوشه و کنار با فکر ناقص و کشف باطل ادعایی میکند! اشتباهات علمی مکتب مرحوم بماند.... یک نمونه ساده از اشتباهات عملی مکتب ایشان را ذکر میکنیم: همه میدانیم که ملاک و میزان کمال امام معصوم است و هر کسی که ادعای تهذیب دارد باید سیره و روش و افعال خود را با امام معصوم تطبیق دهد، حال سوال اینجاست چرا در مکتب مرحوم بعضی از امور ابتدایی هم رعایت نمیشد؟ مثلا هم مرحوم بود! هم مرحوم بود! هم مرحوم بود هم مرحوم اقای ... و این شعر هم معروف است که گاه میفرمود: آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است بعد چایی چایی بعد ! آیا این است عصمت! این است عدم اشتباه! این است اشراف بر لوح محفوظ! امام معصوم میکشد؟! بتها را بشکنیم و همه در برابر معصومین زانوی ادب بر زمین بزنیم علمای شیعه همه محترم هستند اما هیچ کس مطلق نیست با این سخنان بی پایه و اساس موجب وهن بیشتر و میشوید. ‌ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 جایگاه مرحوم قاضی در حوزه نجف! همه ی اهل علم و فضیلت بر عظمت علمی و معنوی مرجعیت عظمای شیعه مرحوم آیت الله العظمی نایب الامام و تشرفات ایشان به محضر مقدس سلام الله علیه متفقند. حال سوالاتی در اینجا مطرح است؟ 🔸 چرا مرجع بزرگ شیعه مرحوم آیت الله حضور طلاب در مجالس درس مرحوم را ممنوع کرد؟؟!! 🔸چرا هر طلبه ای که با مرحوم مرتبط بود بدستور مرحوم آیت الله شهریه اش قطع میشد؟؟!! 🔸چرا مرحوم آیت الله برخی از شاگردان مرحوم را از حوزه نجف بلکه از شهر نجف بیرون کرد؟! 🔸 جالب است بدانیم که از شاگردان مرحوم بعلت تدریس کتب بدستور آیت الله از نجف اشرف اخراج شد تا مبادا این عقاید تخیلی و ضد دینی را ترویج کند! آیا مرجعیت عظمای شیعه هم نمیدانست و مصطلح مفید است یا مضر؟ جزء دین است یا ضد دین؟! بصیرت گر است یا افیون و افسون گر؟!! کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 نقدی بر مستندات قرآنی قائلین به ✍️ وحدت وجود نظریه غیر برهانی و متخذ از الهیات یونانی و در تعارض با بدیهیات عقلی و وحیانی است با این وجود فلاسفه و عرفای قائل به وحدت وجود تلاش کرده اند این نظریه را مستند به آیاتی از قران کنند که در زیر به نقد آن می پردازیم: 🔻1. الله نور السماوات والارضِ (نور/ 35)، (خداوند نور آسمان ها و زمين است). ملاصدا واژه «نور» را به «وجود» معنا کرده 📚ملاصدرا، اسرار الایات ص 35 و آسمانها و زمین را عین وجود خداوند دانسته است، در حالی که اهل بیت علیهم السلام نور را به معنای روشنگر و هدایتگر اهل آسمان و زمین تفسیر کرده اند. راوی می گوید از امام رضا عليه السلام در باره فرموده خداوند متعال «خداوند نور آسمان‌ها و زمين است» پرسيدم، فرمودند: یعنی هدايت کننده اهل آسمان‌ها و هدايت کننده اهل زمين است. 📚اصول كافي ‏1 / 115 🔻2. ونفخت فيه من روحي (حجر/29) (و هنگامي که در آن از روح خود دميدم). و ، دمیده شده در انسان را حصه ای از وجود خداوند دانسته اند تا آیه را دلیلی دیگر بر وحدت وجود و سنخیت و عینیت خالق و مخلوق بدانند. در شرح بر شواهد الربوبیة می نویسد: «و ذلك الروح من النفس الرحماني بل عينه‏» (این روح دمیده شده در آدم از نفس و روح الهی بلکه عین آن است.» 📚الشواهد الربوبية في المناهج السلوكية ج‏2 ص660 در حالی که روح یکی از مخلوقات است که خداوند مانند سایر مخلوقات آن را از عدم (لا من شئ) خلق کرد و برای آن که شرافت این روح را که می خواست در پیکر آدم بدمد، بیان کند آن را به خود اضافه کرد و فرمود: «روحی» که در ادبیات عرب به آن اضافه تشریفیه می گویند. 🔻امام باقر عليه السلام در باره روح كه در آدم دميده شده و علت اضافه آن به خداوند مي‏فرمايد: «خداوند روح را به خود نسبت داد، براي اينكه آن را بر ارواح ديگر برتري داد، همان گونه كه خانه‏اي از خانه‏ها (کعبه) را برگزيد و فرمود: خانه من. و به پيامبري از پيامبران فرمود: دوست من، و نظائر آن. و همه آنها مخلوق و ساخته شده و پديد آمده و مورد تربيت و تدبيرند.» 📚 كافي ‏1/134 🔻3. اينما تولوا فثم وجه الله. (بقره/115) (به هر طرف روي کنيد پس آنجا وجه خداوند است.) مفهوم آیه این است که خداوند متعال جا و مکان خاصي ندارد که شما خيال کنيد مثلا اگر رو به قبله کرديد رو به خدا کرده باشيد و اگر رو از قبله بر گردانديد از خدا هم رو برگردانده باشيد! بلکه او متعالي از داشتن زمان و مکان بوده و روي آوردن به او امري معنوي است و روي به هر طرفي مي‌توان با او در مناجات و دعا و انس بود اما ابن عربی بر اساس نظریه وحدت وجود که خدا را بی نهایت می داند و می گوید خداوند همه جا را پر کرده است، می گوید به هر جا نظر کنید، ذات خداوند را مشاهده کرده اید! 📚 فصوص ‏2/149 و این معنایی جز سخن گفتن از یک خدای مادی و مکانی و مقداری ندارد. 🔻4. وما رميت اذ رميت ولکن الله رمي. (انفال/17) (تو پرتاب نکردي آن گاه که پرتاب کردي بلکه خدا پرتاب کرد) مفهوم آیه اين است که هنگامي که تو(پیامبر) در جنگ بدر مشتي از خاک به سوي لشکر کفار پرتاب کردی و گفتی: صورت هايتان زشت باد، در واقع ما بوديم که به دنبال آن طوفاني از خاک و شن ايجاد نموديم که آن‌ها شکست خوردند و فرار کردند 📚تفسير قمي،‏1/ 271 و مقصود کلي آيه اين است که کارهاي نيکي که انجام مي‌دهيد تأييد و نصرت و توفيق آن را ما عطا می کنیم. اما فلاسفه و عرفا می گویند این آیه ناظر به وحدت وجود است، 📚أسفار ‏2/ 372 چرا که به پیامبر می گوید تو اساسا وجود نداشتی که چیزی را به سمت مشرکان پرتاب کنی بلکه وجود فقط منحصر به ذات خداوند است و اوست که پرتاب کرد و اوست که اساسا هر فعلی را انجام می دهد! 🔻بر اساس این تفسیر وحدت وجودی از آیه باید گفت چون غیر از خداوند، وجود مستقل دیگری به نام انسان نیست و انسانها همه مرتبه ها و حصه هایی از وجود خداوندند، همه افعالی که از انسانها سر می زند، چه خیر و چه شر، همگی فعل خداوندند و فی المثل باید به سارق ـ العیاذ بالله ـ گفت: ما سرقت اذ سرقت و لکن الله سرق یا به قاتل گفت: ماقتلت اذ قتلت و لکن الله قتل! و البته می دانیم که مولوی در مثنوی بر همین اساس قاتل امیرالمؤمنین علیه السلام را نه ابن ملجم بلکه خداوند دانسته و گفته مقدر شده که کسی حق ندارد یک مو از سر ابن ملجم کم کند! 📚مثنوی دفتر اول کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
سلام و خداحافظی.pdf
638.7K
⭐️ در آداب سلام کردن و خداحافظی کرد ( تحیت و تودیع ) "" نشر سنن اهلبیت واجب است "" کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa