eitaa logo
معارف الشیعه
2.9هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
627 ویدیو
301 فایل
نگرشی بر مکتب معارف خراسان و معارف الهی در برابر افکار بشری و معارف یونانی کتابخانه مجازی "مکتب تفکیک" @k_maktabtafkik ارتباط با ما: حجت الاسلام طوغانی @Yanooor59 حجت الاسلام توحیدی @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 یقینا ازکسی غیرازتوکاری برنمی آید شبیه مادرت همسایه هایت رادعایی کن صلی الله علیک یا کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 صلوات خاصه سلام الله علیه اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِیَّ الأَوْصِياء ، وَإِمامِ الأَتْقِياءِ ، وَخَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ ، وَالحُجَّةِ عَلى الخَلائِقِ أَجْمَعِينَ. اللّهُمَّ كَمَا جَعَلْتَهُ نُوراً يَسْتَضِیءُ بِهِ المُؤْمِنُونَ ، فَبَشَّرَ بِالجَزِيلِ مِنْ ثَوابكَ ، وَأَنْذَرَ بِالأَلِيمِ مِنْ عِقابِكَ ، وَحَذَّرَ بَأسَكَ وَذَكَّرَ بآياتِكَ ، وَأَحَلَّ حَلالَكَ وَحَرَّمَ حَرامَكَ ، وَبَيَّنَ شَرائِعَكَ وَفَرائِضَكَ ، وَ حَضَّ عَلَى عِبادَتِكَ ، وَ أَمَرَ بِطاعَتِكَ ، وَ نَهى عَنْ مَعْصِيَتِكَ ، فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيائِكَ وَ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيائِكَ ، يا إِلهَ العالَمِينَ. کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔸نام مبارک حضرت " علی " 🔸نام پدر بزرگوار شان " جواد الائمة " 🔸نام مادر آن حضرت " سمانه مغربیة " معروف به " سیّدة " 🔸کنیه شریف ایشان أبوالحسن ثالث ، و برخی از ألقاب آن حضرت ، نجیب ، مرتضی ، هادی ، نقی ، عالم ، فقیه ، أمین ، مؤتمن ، الطیب ، عسکری ، فقیه عسکری ، إبن الرضا ، میباشد . 🔹صلوات الله علیهم اجمعین و لعن الله اعدایهم کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 از معجزات وجود مقدس سلام الله علیه أبوهاشم جعفرى گفت خدمت سلام الله علیه شرفياب شدم ، آن حضرت با من به زبان هندى سخن گفت ، و من نتوانستم به خوبى پاسخ دهم ، در پيش روى آن حضرت سطل كوچكى بود كه پر از سنگريزه بود. سلام الله علیه يكى از آن سنگريزه ‏ها را برداشت و در دهان مبارك خود نهاد و قدرى آن را مكيد ، و سپس آن را به من مرحمت فرمود و من آن را در دهانم گذاشتم ، بخدا قسم از نزد آن حضرت برنخاستم مگر اينكه با هفتاد و سه لغت مى توانستم سخن بگويم كه يكى از آنها هندى بود . 📚بحار الأنوار ۵۰ / ۱۳۶ ، حدیث ۱۷ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 از معجزات وجود مقدس سلام الله علیه نقل شده از شخصی از أصحاب متوکّل عبّاسی که گفت ؛ مردی شعبده باز و چشم بند از هند آمده بود که کارهای خارق‌العاده انجام میداد. متوکّل هم أهل این بازیگریها بود ، خواست سلام الله علیه را خجالت زده کند! به شعبده باز گفت اگر سلام الله علیهما را سرافکنده کنی هزار دینار خالص به تو می‌دهم. شعبده باز گفت نان های سبک و نازکی بیاور و روی سفره بگذار و مرا کنار او جای بده تا مقصد تو را عملی کنم . متوکّل بدستور رفتار کرد و آن جناب را حاضر کرد و بر متکایی که داشت یا بر یکی از درها عکس شیری نقش بسته بود ، حضرت در جانب راست آن نشست و شعبده باز نیز بر جانب دیگر . هنگام غذا سلام الله علیه دست برد که نانی بردارد أما با شعبده ی آن شخص ، نان از زمین به هوا بلند شد. بار دیگر إمام خواست نان دیگری بردارد که آن نان هم از سفره بلند شد و همه حضار در مجلس خندیدند. در این هنگام سلام الله علیه دست خویش را به عکس روی پشتی زد و به نقش شیر روی پشتی فرمود این مرد را بگیر!! در همان لحظه نقش شیر به صورت شیر درنده ای زنده شد و بیرون پرید و آن مرد را بلعید، آن‌گاه باز سر جای خودش قرار گرفت و مثل سابق به صورت نقشی درآمد، همگان متحیّر شدند! سلام الله علیه برخاست تا از مجلس خارج شود، متوکّل گفت درخواست می کنم بنشینید ، و این مرد را دوباره برگردانید . إمام فرمود سوگند به خدا دیگر او را نخواهی دید ، آیا دشمنان خدا را بر أولیاء خدا مسلّط می کنی ؟! و از مجلس متوکّل خارج شد و از آن مرد شعبده باز دیگر اثری دیده نشد! 🔹صلی الله علیک یا مولانا یا ابالحسن یا لعن الله ظالمیک 📚الخرائج والجرائح ۱ / ۴۰۰ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
4_5852675251913098394.mp3
7.13M
🔴 مجلس عزای سلام الله علیه توسط عالم ربانی حجت الاسلام والمسلمین استاد حاج شیخ حفظه الله کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔻 و را بشناسیم .... 💢 بلند کردن موی سر(برای مردان) در حدیث صحیح از امام موسی کاظم سلام الله علیه منقول است که: چون موی سر بلند شود، چشم را ضعیف می کند و نورش را کم می کند، و مویش را ازاله کردن دیده را جلا می دهد. 📚 کتاب باب پنجم کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔻 و را بشناسیم .... 💢 مسواک زدن حضرت صادق صلوات الله علیه فرمود: در مسواک دوازده خصلت است: از سنّت پیغمبران است، و پاک کننده دهان است، و جلا دهنده چشم است، و موجب خشنودی پروردگار است، و بلغم را دفع می کند، و حافظه را زیاد می کند، و دندان ها را سفید می کند، و حسنات را مضاعف می گرداند، و پوست انداختن و پوسیدن دندان را می برد، و بن دندان را محکم می کند، و اشتهای طعام را زیاد می کند، و ملائکه به آن خشنود می شوند. 📚 کتاب باب پنجم کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
نحوه و سیره خوابیدن در روایات 1.pdf
587.4K
⭐️ در آداب خوابیدن "" نشر سنن اهلبیت واجب است "" کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برکات دعا برای امام زمان " عجل الله تعالی فرجه الشریف " کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
لیله الرغایب یعنی شب دعا برای تحقق ناله های مادر سادات در میان درب و دیوار به دعای بر فرج فعجل اللهم فی فرج مولای صاحب العصر و الزمان .... @ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 علت بلاها 🔴 راه نجات از بلا سلام الله علیه : 🔸وَ ايْمُ اللَّهِ مَا كَانَ قَوْمٌ قَطُّ فِي غَضِّ نِعْمَةٍ مِنْ عَيْشٍ فَزَالَ عَنْهُمْ إِلَّا بِذُنُوبٍ اجْتَرَحُوهَا لِأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ وَ لَوْ أَنَّ النَّاسَ حِينَ تَنْزِلُ بِهِمُ النِّقَمُ وَ تَزُولُ عَنْهُمُ النِّعَمُ فَزِعُوا إِلَى رَبِّهِمْ بِصِدْقٍ مِنْ نِيَّاتِهِمْ وَ وَلَهٍ مِنْ قُلُوبِهِمْ لَرَدَّ عَلَيْهِمْ كُلَّ شَارِدٍ وَ أَصْلَحَ لَهُمْ كُلَّ فَاسِدٍ... 🔸به خدا سوگند هرگز نعمتی از مردم گرفته نشد مگر بخاطر گناهانى كه انجام داده ‏اند، زيرا خداوند بر بندگان خود ستم روا نمى‏ دارد. اگر مردم به هنگام نزول بلاها، و گرفته شدن نعمت‏ها، با نیت های صادقانه و با قلب‏هاى پر از محبّت به درگاه خداوند زاری و تضرع کنند، خدا همه آنچه از دستشان رفته به آنها بر میگرداند، و هر گونه فسادى را برایشان اصلاح خواهد کرد. 📚نهج البلاغه، خطبه 178. کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 عالم ربانی و متاله قرآنی و وارث حکمت محمدی و علوم اوصیایی، حضرت آیت الله الباهره جناب آقا اعلی الله درجاته فی الصدیقین ، موسس و محقق مبانی معارف قرآنی. کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 و درس فلسفه 🔸مرحوم علامه آیت الله حاج میفرمود: درس اشاراتی را شروع کردند و جمعیت در ابتدا بقدری زیاد بود که وقتی درس را شروع کردند،چون زمستان بود و بخاری در اتاق بود، حتی جایی که هیزم برای بخاری میگذاشتند نیز نشسته بودند! ولی روز به روز شاگردان درس کم شدند تا اخر کار من ماندم پ ایشان! استاد گفتند بنشین! من هم نشستم. رفتند به اتاق دیگر و کتابی را آوردند و گفتند:این کتاب اشارات نسخه خطی خودم است چون تو تا آخر ماندی این کتاب مال تو! و آن را به من دادند. 📚گفتگو با حضرت علامه آیت الله حاج سید جعفر سیدان مدظله العالی 🔹قابل توجه کسانیکه میگویند اساتید نخوانده اند! کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 تحول بزرگ حوزه ی علمیه مشهد با ورود مرحوم میرزا مکتب مشهد خیلی قوی بوده است، برای اینکه نوع فضلایی که ما آنها را درک کردیم،شاگردان و بودند.... بیشتر آنان هم در توغل داشتند... این جریان در مشهد بود تا اینکه در حدود سال ۱۳۴۰هجری قمری مرحوم(آیت الله العظمی) اصفهانی از نجف به مشهد می آید.... 📚گفتگو با استاد محمد واعظ زاده، احیاگر حوزه خراسان ص۲۸۴ 🔸باری مرحوم میرزا حوزه علمیه مشهد را تغییر بلکه استحاله کرد!!! و مبانی سست را در هم کوبید و مکاشفات و مشاهدات غلط و اشتباه های مصطلح را به دور ریخت و تفکرات یونانی را از اساس برچید و بنیان معارف الهیه را بنا نهاد..... والسلام علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیا کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 مکتب عرفانی مرحوم متاسفانه به علت دوری و از فهم صحیح قرآن و روایات شاهد ظهور انحرافات عمیقی در مبانی و حتی سیره عملی آنها هستیم. در بعضی از کتب و در السنه ی بعضی از مشربان و مسلکان رایج شده است که عارفی که را طی کند و به درجه برسد به مقام نایل میگردد! و عمده ی مثال آنها بر محوریت مکتب عرفانی مرحوم و شاگردان ایشان است. مرحوم و شاگردان ایشان گرچه انسانهای متقی و محترمی بودند اما چگونه ممکن است با این حجم عظیم از اشتباهات علمی و عملی در مکتب عرفانی مرحوم حکم به عصمت آنها کرد! دین خدا بازیچه شده و هرکس از هر گوشه و کنار با فکر ناقص و کشف باطل ادعایی میکند! اشتباهات علمی مکتب مرحوم بماند.... یک نمونه ساده از اشتباهات عملی مکتب ایشان را ذکر میکنیم: همه میدانیم که ملاک و میزان کمال امام معصوم است و هر کسی که ادعای تهذیب دارد باید سیره و روش و افعال خود را با امام معصوم تطبیق دهد، حال سوال اینجاست چرا در مکتب مرحوم بعضی از امور ابتدایی هم رعایت نمیشد؟ مثلا هم مرحوم بود! هم مرحوم بود! هم مرحوم بود هم مرحوم اقای ... و این شعر هم معروف است که گاه میفرمود: آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است بعد چایی چایی بعد ! آیا این است عصمت! این است عدم اشتباه! این است اشراف بر لوح محفوظ! امام معصوم میکشد؟! بتها را بشکنیم و همه در برابر معصومین زانوی ادب بر زمین بزنیم علمای شیعه همه محترم هستند اما هیچ کس مطلق نیست با این سخنان بی پایه و اساس موجب وهن بیشتر و میشوید. ‌ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 جایگاه مرحوم قاضی در حوزه نجف! همه ی اهل علم و فضیلت بر عظمت علمی و معنوی مرجعیت عظمای شیعه مرحوم آیت الله العظمی نایب الامام و تشرفات ایشان به محضر مقدس سلام الله علیه متفقند. حال سوالاتی در اینجا مطرح است؟ 🔸 چرا مرجع بزرگ شیعه مرحوم آیت الله حضور طلاب در مجالس درس مرحوم را ممنوع کرد؟؟!! 🔸چرا هر طلبه ای که با مرحوم مرتبط بود بدستور مرحوم آیت الله شهریه اش قطع میشد؟؟!! 🔸چرا مرحوم آیت الله برخی از شاگردان مرحوم را از حوزه نجف بلکه از شهر نجف بیرون کرد؟! 🔸 جالب است بدانیم که از شاگردان مرحوم بعلت تدریس کتب بدستور آیت الله از نجف اشرف اخراج شد تا مبادا این عقاید تخیلی و ضد دینی را ترویج کند! آیا مرجعیت عظمای شیعه هم نمیدانست و مصطلح مفید است یا مضر؟ جزء دین است یا ضد دین؟! بصیرت گر است یا افیون و افسون گر؟!! کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔴 نقدی بر مستندات قرآنی قائلین به ✍️ وحدت وجود نظریه غیر برهانی و متخذ از الهیات یونانی و در تعارض با بدیهیات عقلی و وحیانی است با این وجود فلاسفه و عرفای قائل به وحدت وجود تلاش کرده اند این نظریه را مستند به آیاتی از قران کنند که در زیر به نقد آن می پردازیم: 🔻1. الله نور السماوات والارضِ (نور/ 35)، (خداوند نور آسمان ها و زمين است). ملاصدا واژه «نور» را به «وجود» معنا کرده 📚ملاصدرا، اسرار الایات ص 35 و آسمانها و زمین را عین وجود خداوند دانسته است، در حالی که اهل بیت علیهم السلام نور را به معنای روشنگر و هدایتگر اهل آسمان و زمین تفسیر کرده اند. راوی می گوید از امام رضا عليه السلام در باره فرموده خداوند متعال «خداوند نور آسمان‌ها و زمين است» پرسيدم، فرمودند: یعنی هدايت کننده اهل آسمان‌ها و هدايت کننده اهل زمين است. 📚اصول كافي ‏1 / 115 🔻2. ونفخت فيه من روحي (حجر/29) (و هنگامي که در آن از روح خود دميدم). و ، دمیده شده در انسان را حصه ای از وجود خداوند دانسته اند تا آیه را دلیلی دیگر بر وحدت وجود و سنخیت و عینیت خالق و مخلوق بدانند. در شرح بر شواهد الربوبیة می نویسد: «و ذلك الروح من النفس الرحماني بل عينه‏» (این روح دمیده شده در آدم از نفس و روح الهی بلکه عین آن است.» 📚الشواهد الربوبية في المناهج السلوكية ج‏2 ص660 در حالی که روح یکی از مخلوقات است که خداوند مانند سایر مخلوقات آن را از عدم (لا من شئ) خلق کرد و برای آن که شرافت این روح را که می خواست در پیکر آدم بدمد، بیان کند آن را به خود اضافه کرد و فرمود: «روحی» که در ادبیات عرب به آن اضافه تشریفیه می گویند. 🔻امام باقر عليه السلام در باره روح كه در آدم دميده شده و علت اضافه آن به خداوند مي‏فرمايد: «خداوند روح را به خود نسبت داد، براي اينكه آن را بر ارواح ديگر برتري داد، همان گونه كه خانه‏اي از خانه‏ها (کعبه) را برگزيد و فرمود: خانه من. و به پيامبري از پيامبران فرمود: دوست من، و نظائر آن. و همه آنها مخلوق و ساخته شده و پديد آمده و مورد تربيت و تدبيرند.» 📚 كافي ‏1/134 🔻3. اينما تولوا فثم وجه الله. (بقره/115) (به هر طرف روي کنيد پس آنجا وجه خداوند است.) مفهوم آیه این است که خداوند متعال جا و مکان خاصي ندارد که شما خيال کنيد مثلا اگر رو به قبله کرديد رو به خدا کرده باشيد و اگر رو از قبله بر گردانديد از خدا هم رو برگردانده باشيد! بلکه او متعالي از داشتن زمان و مکان بوده و روي آوردن به او امري معنوي است و روي به هر طرفي مي‌توان با او در مناجات و دعا و انس بود اما ابن عربی بر اساس نظریه وحدت وجود که خدا را بی نهایت می داند و می گوید خداوند همه جا را پر کرده است، می گوید به هر جا نظر کنید، ذات خداوند را مشاهده کرده اید! 📚 فصوص ‏2/149 و این معنایی جز سخن گفتن از یک خدای مادی و مکانی و مقداری ندارد. 🔻4. وما رميت اذ رميت ولکن الله رمي. (انفال/17) (تو پرتاب نکردي آن گاه که پرتاب کردي بلکه خدا پرتاب کرد) مفهوم آیه اين است که هنگامي که تو(پیامبر) در جنگ بدر مشتي از خاک به سوي لشکر کفار پرتاب کردی و گفتی: صورت هايتان زشت باد، در واقع ما بوديم که به دنبال آن طوفاني از خاک و شن ايجاد نموديم که آن‌ها شکست خوردند و فرار کردند 📚تفسير قمي،‏1/ 271 و مقصود کلي آيه اين است که کارهاي نيکي که انجام مي‌دهيد تأييد و نصرت و توفيق آن را ما عطا می کنیم. اما فلاسفه و عرفا می گویند این آیه ناظر به وحدت وجود است، 📚أسفار ‏2/ 372 چرا که به پیامبر می گوید تو اساسا وجود نداشتی که چیزی را به سمت مشرکان پرتاب کنی بلکه وجود فقط منحصر به ذات خداوند است و اوست که پرتاب کرد و اوست که اساسا هر فعلی را انجام می دهد! 🔻بر اساس این تفسیر وحدت وجودی از آیه باید گفت چون غیر از خداوند، وجود مستقل دیگری به نام انسان نیست و انسانها همه مرتبه ها و حصه هایی از وجود خداوندند، همه افعالی که از انسانها سر می زند، چه خیر و چه شر، همگی فعل خداوندند و فی المثل باید به سارق ـ العیاذ بالله ـ گفت: ما سرقت اذ سرقت و لکن الله سرق یا به قاتل گفت: ماقتلت اذ قتلت و لکن الله قتل! و البته می دانیم که مولوی در مثنوی بر همین اساس قاتل امیرالمؤمنین علیه السلام را نه ابن ملجم بلکه خداوند دانسته و گفته مقدر شده که کسی حق ندارد یک مو از سر ابن ملجم کم کند! 📚مثنوی دفتر اول کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
سلام و خداحافظی.pdf
638.7K
⭐️ در آداب سلام کردن و خداحافظی کرد ( تحیت و تودیع ) "" نشر سنن اهلبیت واجب است "" کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
075-tanbihat.mp3
4.72M
کتاب شریف توسط عالم ربانی حضرت آیت الله حاج حفظه الله تعالی {جلسه هفتاد و پنجم } ⭐️عرفان صحیح معصومین علیهم السلام و معارف حقیقی را در اینجا ببینید ↙️ کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
050-osol-toohidi.mp3
1.92M
🔴 از منظر قرآن و روایات 🔹 توسط عالم ربانی و فقیه اهل البیت حضرت علامه آیت الله حاج ادام الله ظله الوارف 🔸(جلسه پنجاهم) کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
🔴 توسل ائمه به حضرت فاطمه زهرا " سلام الله علیهم اجمعین " ▪️«أنه إذا كان وعك (أي أصابه الحمى) استعان بالماء البارد، ثم ينادي حتى يسمع صوته على باب الدار: يا فاطمة بنت محمد 🔸هرگاه امام باقر " سلام الله علیه " دچار بیماری می شد و تب می کرد آب خنک می نوشید وپاشویه می کرد .با صدای بلند صدا می زد "یا فاطمه بنت محمد"بگونه ای که اهالی خانه این صدا را می شنیدند. 📚(الكافي ج8 ص109 ح87) ▪️امام صادق " سلام الله علیه " در وصف توسل به حضرت صدیقه کبری " سلام الله علیها " می فرمایند: عليكم بالزهراء استغيثوا بأسمها ونادوا مولاتكم فاطمة وحينئذ تقضى حاجتكم وتنالون مطلبكم. 🔸بر شما باد که بر حضرت زهرا متوسل شوید. او را به نامش بخوانید و مولایتان فاطمه را صدا کنید.هرگاه که چنین کردید حاجتتان برآورده می شود و به خواسته تان می رسید. 📚(اسرار الفاطمیه، ص37) کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
4_5965186301098460576.mp3
89.4K
❌ بدوح شرح جناب اقای : شاگرد باید در استاد کاملا فانی شود آن چنان باید در استاد غرق شود که خود را از شئون استاد ببیند( وحدت وجود) و اگر میخواهد حواسش در نماز جمع باشد یکی از راه هایش این است که همیشه فقط صورت استاد را در نظر بگیرد و حق ندارد در نماز غیر از استاد را در نظر بگیرد! 📚دروس ادب مع الله. ج١٤ د ٢٥ کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
🔺 مدعی است که اطیب طیبات است و بوی خوش می‌دهد!!!! 🔺وی در شرح میگوید: چه اینکه طیب آنی است که او را طیب یعنی بوی خوش باشد. پس خداوند شهادت داد که عایشه طیبه است و خبث را از او نفی کرده است که فرمود: «اولئك مبرؤون مما يقولون» چه اینکه نبی (صلوات الله علیه و اله) اطيب طیبین است و عایشه و باقی زوجات نبی اطيب طیباتند. 📚 ممد الهمم در شرح فصوص الحکم، تالیف حسن زاده آملی، صفحه ۶۱۹. کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
1_203837509.mp3
28.46M
🔴 سخنرانی کامل در خصوص بیماری 🔸مسجد حضرت زینب کبری سلام الله علیها قم کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa