eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
407 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر اینچنین باشد، علوم انسانی ارزشمند است 💠 ضرورت ارتباط نظام عقیدتی منطقی با نظام ارزشی و علوم انسانی پایه 🔺بیانات علامه مصباح یزدی(قدس سره) ۱۳۹۲/۱۲/۰۱ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💠 ویژه‌نامه یکصد سالگی حوزه علمیه قم منتشر شد ✅دو فصلنامه کتاب شیعه، پیاپی 21 و 22 🔹مؤسسه کتاب شناسی شیعه ویژه نامه یکصد سالگی حوزه علمیه قم با محوریت پاسداشت مقام علمی، معنوی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مؤسس حوزه علمیه قم مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی را در دوفصلنامه کتاب شیعه منتشر کرد. 🔹در این ویژه‌نامه پانصد و نود صفحه ای مقالات، یادداشت ها، اسناد و نیز گوشه ای از رخدادهای یکصد سال گذشته حوزه علمیه قم از بدو تاسیس تاکنون گزارش شده است. 🔹نویسندگان، مورخان، و پژوهشگران درهیئت تحریریه تلاش کرده اند، سیمای معنوی، عرفانی و نیز فعالیت های مؤسس حوزه علیمه قم را به تصویر کشیده، سپس نقش سکانداران حوزه علمیه قم پس از ارتحال حاج شیخ عدالکریم را تبیین و تشریح نمایند. 🔹علاقمندان برای دست یابی به مطالب ارزنده این فصلنامه به پایگاه مجلات تخصصی نور مگز مراجعه نموده و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با تلفن ۳۸۸۰۲۲۱۲ ۰۲۵ تماس بگیرند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از همایش «علوم انسانی و منطق جذب دانشجو» 🔹 دکتر رضا مهدی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی: یک الگوی تحلیل برای ذی‌نفعان آموزش عالی وجود دارد که در آن دانشگاه از یک سو، جامعه و بازار از سوی دیگر و دولت و خانواده از سوی دیگر حضور دارند. یعنی دانشگاه، حاکمیت یا خانواده به تنهایی کاره‌ای نیستند و جمع آنها را به عنوان ظرفیت اشتغال‌پذیری دانشجویان لحاظ می‌کنیم . 🔸 دکتر ابوالحسن ریاضی، مدرس دانشگاه: در سطح کلان، اساسا علوم انسانی زیانبار است و هیچ سودی ندارد و در واقع نبود آن بهتر از بود است. به عبارت دیگر علوم انسانی در ساختار کلان، نغمه‌ای ناساز است. در سطح میانی، مجموعه‌ای بی‌اثر و دردسرساز است چراکه حکومت و حاکمیت و ساختار اجرایی ما در طی این چهل سال، حاکمیت مهندسین بوده است. 🔹 دکتر مهدی حسین زاده فرمی: تجربه نشان داده که اصولا هیچ چیزی در ایران کارشناسی نمی شود و همه ما مدارک مختلفی را بدون طی کردن مراتب کسب کردیم. من پژوهشی در حوزه علوم انسانی به ویژه در میان دانشجویان انجام دادم که در سخنرانی خود روی این موضوع متمرکز می‌شوم. اوضاع دانشگاه فاجعه است و جدا از بازار کار حتی جامعه پذیری دانشگاه نیز با مشکل مواجه شده است. 🔸 دکتر آمنه صدیقیان: بزرگترین گروه تحصیلی در کشور ما علوم انسانی است در نتیجه بزرگترین گروه‌های در جستجوی کار و اعضای هیئت علمی در علوم انسانی هستند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33456 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ «بررسی مالیت در فضای مجازی» در یک نشست 🔹 حجت‌الاسلام محمد فائزی در نود و سومین جلسه شنبه‌‌ها‌ی فقهی که با موضوع «بررسی مالیت در فضای مجازی» برگزار شد، با بیان اینکه برخی از احکام در فقه بر موضوع مالیت بار شده است که از این جهت شناختن این موضوع حائز اهمیت می‌باشد، اظهار کرد: فقهاء موضوع ضمان را مالیت دانسته‌اند و صرف ملکیت را برای ترتب ضمان بر متلف کافی‌ نمی‌‌دانند. 🔹 وی گفت: آنچه مهم است بحث از خصوصیات مالیت برای شناخت بهتر ابعاد آن است مخصوصا اینکه در زمان حاضر مبتلا به برخی مالیت‌‌ها‌ی مجازی هستیم که نمود زیادی دارند و مورد بحث و سوال بسیاری از مکلفین واقع شده است مثل بازی‌های رایانه‌‌‌ای و رمز ارزها و متاورس. 🔹 این مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ضمن بیان روش بحث، بیان داشت: باید مالیت ماهیت شناسی شود و شرائط آن به دقت بحث شود تا بتوان گفت که این شرائطی که فقهاء در مالیت فقهی مطرح کردند آیا در موضوعات مجازی وجود دارند یا خیر؟ 🔹 وی افزود: مال در لغت اجوف واوی (مول) است گرچه برخی ریشه آن را از (میل) گفته‌اند و در عرف چیزهایی به مال تفسیر شده که فقهاء در صدد تبیین آن بوده‌اند لذا فقهاء برای تشخیص مال، اموری را از ارکان مالیت دانسته‌اند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33521 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 فراخوان همایش ملی «تربیت در تراز مهدویت» ترویج فرهنگ و تربیت مهدوی با هدف پرورش نسل صالح 🛖 برگزارکننده: موسسه آموزش عالی حوزوی فاطمیه دامغان و با همکاری مرکز پژوهشی مبنا مهلت ارسال مقالات: تا ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ 📃 اطلاعات بیشتر: 🔗 iranthinktanks.com/news1605 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ ما موظف به برتری در عرصه هوش مصنوعی هستیم 🔻 آیت الله محسن اراکی، عضو شورای عالی حوزه: 🔹 هوش مصنوعی، هوش غیر ارادی است و لذا مسئولیت پذیر نبوده و این هوش در برابر داده های خود، مسئولیت پذیر نیست و این تفاوت بسیار مهمی بین هوش مصنوعی و هوش طبیعی است؛ چراکه در هوش طبیعی، هوش مسئولیت دارد؛ اما در هوش مصنوعی، مسئولیت متوجه کاربر است؛ نه خود هوش مصنوعی و عبارت «کانَ عَنهُ مَسئولًا» در آیه «وَلا تَقفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمٌ إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنهُ مَسئولًا» متوجه هوش مصنوعی نیست. 🔹 هوش مصنوعی چون مسئولیت پذیر نیست، حجیت را هم نمی پذیرد؛ یعنی اعتماد بر برون دادهای هوش مصنوعی، انسان را در برابر خدا معذور نمی کند و عالمی که با تکیه بر داده های هوش مصنوعی، حکم فقی صادر می کند، در برابر حکم فقهی در محضر خداوند مسئول است و معذوریت ندارد که بگوید که من با اعتماد به هوش مصنوعی حکم فقهی صادر کرده و یا فتوا داده ام؛ چراکه به این شکل نه برای خود حجت است و نه برای دیگران؛ زیرا هوش مصنوعی حجیت پذیر نیست و اگر فقیه حکم فقهی و فتوا را بدون فحص و تحقیق کامل از دلیل صادر کرده باشد و فتوا خلاف واقع در آید، معذوریت نخواهد داشت. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33536 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فرزان: در مورد لایحه حجاب و عفاف با ما مشورت نشد/ موضوع زنان را غیرزنان می‌خواهند حل کنند رئیس تشکل زنان انقلاب اسلامی در گفتگو با دانشجو: 🔸در مورد لایحه حجاب و عفاف از تشکل‌های زنان مشورتی گرفته نشده است؛ از آنجا که بسیاری از تشکل‌ها را می‌شناسم، می‌دانم که نه مشورتی گرفته شده و نه افرادی که روی لایحه کار کردند، خانم بودند. 🔸یعنی موضوع زنان را افرادی غیر از زنان می‌خواهند حل کنند. لذا این موضوع حل نخواهد شد، چون نه دغدغه منِ باحجاب را می‌دانند نه دغدغه خانمی که بی‌حجاب است. 🔸وقتی آقایان تجربه زیستی زنانه ندارند، پس نمی‌توانند درباره موضوعات ما صحبت کنند. اگر آقایان، نگاه و توانایی برتر قانونی دارند، باید از حضور زنان به طور جدی در بدنه حکمرانی استفاده کنند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
شهادت‌ مظلومانه امام جواد را به همه شما عزیزان تسليت عرض می کنم
✅ تفاوت‌های «حق برداشت ویژه» و «استقراض» از صندوق بین‌المللی پول/ فرصتی ویژه برای استفاده از دارایی‌های ارزی 🔻 مقام مسئول در بانک مرکزی: 🔹 در سفر اخیر رئیس کل بانک مرکزی به واشنگتن و دیدار با رئیس صندوق بین‌المللی پول (IMF)، خبر‌های خوبی درباره امکان استفاده از معادل ۶.۷ میلیارد دلار حق برداشت ویژه (SDR) کشورمان نزد صندوق منتشر گردید. بازار ارز خیلی زود پیام این خبر را دریافت کرد به طوری که آثار آن در تعدیل نرخ طی هفته گذشته مشهود بود. با این حال برخی محافل رسانه‌ای شبهه‌ای را مطرح کردند مبنی بر اینکه این اقدام به منزله استقراض از IMF و اجرای سیاست‌های اقتصادی آن است. حال آنکه چنین برداشتی به دلیل درک نادرست از سازوکار‌های صندوق و مفهوم SDR است. 🔹بازار ارز خیلی زود پیام این خبر را دریافت کرد به طوری که آثار آن در تعدیل نرخ طی روزهای بعدی مشهود بود. 🔹 «اس دی آر » یک نوع ذخیره ارزش دارایی است که می‌توان آن را به هر نوع ارز دیگری تبدیل کرد. در واقع ارزش SDR از میانگین وزنی پنج ارز دلار، یورو، یوآن، ین و پوند انگلیس به دست می‌آید و بر این اساس نرخی برای آن تعیین می‌شود. اگر فرض کنیم هر SDR معال ۱.۲ دلار باشد، وقتی شما یک SDR بدهید، ۱.۲ دلار دریافت می‌کنید. البته این نرخ متناسب با تغییرات نرخ پنج ارز مبنای SDR، به طور روزانه تغییر می‌کند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33531 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 برای اولین بار در کشور؛ رشته تبلیغ و ارتباطات دینی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥وزیر علوم: اگر بخواهیم همان نگاه سنتی در بحث آموزش را داشته باشیم نسل جوان ما را کنار خواهد گذاشت/ نمی‌توانیم فضای مجازی و هوش مصنوعی را نادیده بگیریم محمدعلی زلفی گل در همایش سراسری مدیران فناوری اطلاعات دانشگاه‌ها: 🔸امروزه اقلیم آموزشی کاملا تغییر کرده و راهی جز مدیریت آن نداریم؛ باید آنها را بپذیریم و بومی کنیم. 🔸آموزش عالی باید شیوه های آموزش مجازی، استفاده از بستر دیجتالی و هوش مصنوعی وفق بدهد؛ اگر این کار را نکنیم خیلی راحت کنار گذاشته می شویم. 🔸ما نمی توانیم فضای مجازی و آموزش مجازی و هوش مصنوعی را نادیده بگیریم. 🔸آموزش هوشمند جزو برنامه های آموزش عالی است. 🔸امروزه استاد دانشگاه باید نقش هدایتی در آموزش را داشته باشد. 🔸راهی جز این نداریم که آموزش عالی را به سمت افزایش هوشمندی ببریم. 🔸راهی جز این نداریم که از آموزش مجازی برای تکمیل چرخه آموزشی استفاده می کنیم. 🔸آموزش عالی باید برای آموزش هوشمند هزینه کند. 🔸امروزه پژوهش خوب نیز از طریق آموزش هوشمند شکل می گیرد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
تحلیلی بر توزیع منابع اقتصادی در سیره امام جواد علیه‌السلام/ از رفع نیازهای اقتصادی شیعیان و سادات نیازمند تا حمایت از شاعران متعهد، تأمین معیشت وکلا و کارگزاران شبکه وکالت 🔻 دکتر بهمن زینلی، استادیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهان در مقاله ای مطرح کرد؛ 🔹طبق مطالعات صورت گرفته، اولین بار در دوره امام جواد (ع) خمس گرفته شد. «توقیعات و احکام صادر شده از طرف ایشان و به وجود آوردن نوعی محوریت متمرکز منطقه ای برای جمع آوری خمس و زکات و سایر حقوق مالی، باعث شد علمای اسلام با دستی باز و اطمینان خاطر بیش ازپیش برای سیاست گذاری امور علمی و.. اهتمام ورزد 🔹موقوفات از دیگر منابع مالی ائمه است که از زمان حضرت رسول اکرم (ص) و امام علی (ع) برای استفاده آنان وقف شده بود؛ مثل فدک که به فاطمه زهرا (سلام الله علیها) تعلق داشت. موقوفاتی از زمان حضرت علی (ع) در مدینه موجود بود که در اختیار امام قرار داشت و حضرت درآمد حاصل از آن را بین خویشاوندان و فقراء تقسیم می نمودند. 🔹اموالی که مردم از نقاط مختلف جهان برای امامان ارسال می کردند، گاه مبالغ بسیار زیادی را شامل می شد که به آن هدایای مردمی می گفتند و شامل هدایای منقول و غیرمنقول می شد. عموماً این اموال را می پذیرفتند و از آن جا که پذیرفتن آن ها از نظر حکومت ها نیز بلامانع بود، در پذیرش آن ها با مشکلی روبه رو نمی شدند 🌐 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33542 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📣 پژوهشکده امور اقتصادی با مشارکت مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی برگزار می‌کند: ✅ همایش اقتصاد ایران؛ اصلاحات ساختاری در گام دوم سومین پیش‌نشست اصلاح ساختار نظام سیاست‌گذاری اقتصادی ✳️ موضوع نشست: حکمرانی اقتصادی و کنترل تورم 🎙 سخنران: آیت الله محسن اراکی رئیس مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی و عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری 🔰 اعضاء نشست: محمد جواد توکلی رئیس پژوهشکده امور اقتصادی مهدی خطیبی عضو هیئت‌علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) امین‌رضا عابدی‌نژاد قائم‌مقام مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی و عضو هیئت‌علمی جامعة المصطفی العالمیة 🕰 سه‌شنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۱ الی ۱۲ 🌍 قم، میدان رسالت، ابتدای بسیج، ساختمان دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، طبقه سوم. 🔗 لینک حضور در نشست: https://b2n.ir/earcc _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
▫️در روزگـــاری به‌ســر می‌بریم که روایــت‌های متعددی از سرشــت و سرنوشت زن ایــرانی ارائه می‌شود. زنی پرمــاجرا که می‌خواهد خودش باشد، و در کشاکش الگــوهای شرق و غرب گــونه‌ی متفاوتی از «حضـــور» و «بودن» را تجربه کند. این که این شخصیت چه هویتــی داشته و در تاریخ بدنبال چه منــزلتی بوده که این همه مـــرارت را به جان خریده، از قصــه‌های جذاب و کمتر گفته شده تاریخ سرزمیـــن ماست. ▫️بنا به روایتی نقطه شروع زن ایـــرانی معاصر، دوره قاجار است؛ دوره‌ای که به دلیل هم‌زمانی با ورود مدرنیته به زیست‌جهـــان ایرانیان بخش زیادی از زندگی او را متـــأثر از خود کرده است. زمانی زن ایرانی خواهد توانست جایگاه خود را در جهـــان پرتلاطم کنونی بیابد که روایتی واقعی‌ و مستند‌تر از آنچه بر او گذشته و در طلبش بوده، ارائــه شود. ✅ دوره‌ جامـــع | مستـــوره (۲) | پیــدا و پنهـــان زن ایــرانی در دوره قاجــار 🔻سرفصـــل‌ها • درسگفتـــار • ارائـه و تحلیـل آثـار زن‌نگـــار • نقد دیــدگاه • نقد کتـــاب • نقــد فیـــلم شروع دوره: ۱۲ تیـــرماه ۱۴۰۲ 🎴شیوه برگزاری: حضورے‌‌ و مجازے‌‌ 🎁 شرکت‌کننـــدگان بعد از اتمام دوره بصورت رایـــگان در کارگاه مهارتی روایـــت‌نویسی شرکت خواهند کرد. ✅ با مشــارکت پایگاه تخصصی عصــر زنــان . دانشــگاه باقـــرالعلوم . مدرســـه فکـــرت . پژوهشـــکده باقـــرالعلوم لینک ثبــت‌نــام http://www.negahschool.ir/product/mastoore-2/ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ مقدمه ای بر فقه سیاست خارجی منتشر شد 📝 نویسنده این کتاب حسین صفدری است. 🔹از آنجایی که فقه وظیفه دارد بایدها و نبایدها در افعال، رفتار، اقوال و کردار مکلفین را تبیین کند؛ دیپلمات و مسئول فعالیت دیپلماسی در نظام اسلامی هم یک مکلف است که فقه باید وظیفه این شخص را نیز تعیین کند که چه بگوید؟ چه نگوید؟ کجا برود؟ کجا نرود؟ چگونه گفتگو کند؟ چگونه تصمیم بگیرد؟ چگونه توافق کند؟ اینها همه فعل بشر می‌باشد و در شرع دارای احکام است. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ یک قدم تا بحران‌ سالمندی 🔻 دکتر محمود مشفق، استاد جمعیت شناسی دانشگاه علامه طباطبایی هشدار داد: 🔹 اکنون کشورمان با قرار گرفتن در مسیر سالمندی باید از چالش‌هایی عبور کند که نیازمند بررسی و اجرای سیاست‌های کارشناسانه است. افراد بالای ۶۵ سال را در هرم سنی جمعیت سالمند نامیده‌اند، سالمندان افراد در سنین بازنشستگی هستند که نیاز آنها به درمان افزایش می‌یابد. 🔹 براساس آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان در حال حاضر ۱۰درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند که ۵۰ درصد هزینه‌های درمانی کشور برای این گروه سنی هزینه می‌شود. 🔹 همچنین پیش‌بینی می‌شود در ایران هر ۲۰سال جمعیت سالمندی دو برابر می‌شود که این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی‌های کارشناسی است، چراکه براین اساس تا ۲۰سال آینده بسیاری از هزینه‌های درمان کشور باید برای سالمندان هزینه شود، بنابراین توجه به موضوع سالمندی باید در اولویت سیاست‌گذاری‌ها و در وهله بعد اجرا قرار گیرد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33464 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔻شهیدآیت‌الله‌بهشتی: کارگـــران! کشــاورزان! تحصیل‌کـــرده‌های برومنـــد و علاقه‌مند به اســـلام! تز اقتصـــادی ما برای بیــــرون‌بردن جامعه از بن‌بست فقــــر و محـــرومیت این است که دولت جمهــــوری‌اسلامی در برابر هر انسانی که می‌خواهد کار مــــولّد انجام بدهد، وظیفه دارد «سرمــــایه و ابــــزار کار» فراهم کند تا در اختیار او باشد. درس‌گفتــــار |نظام اقتصـــادی در اسلام(مباحث نظری)| استاد: حجت‌الاســــلام‌والمسلمین قنبــــریان تعدادجلسات: ۳ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای شروع: ۴ تیرماه 🎴شیوه برگزاری: حضورے‌‌ و مجازے‌‌ لینک ثبــت‌نــام http://www.negahschool.ir/product/nezam-eghtesadi/ 🎁 پیش از ثبت‌نام تخفیف‌ها را ببینید. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ تفسیر تنزیلی، گامی به سوی تحول علوم انسانی 🔻 حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔹 این سبک وقتی می‌تواند در مدیریت فرهنگ ملی و شیعی ما و حتی در سپهر جهانی مؤثر باشد که متخصصانی که در زمینه‌های به‌ویژه علوم انسانی و اجتماعی تجربه و دانش دارند یا مطالعه کافی داشتند، قدرت و مهارت تفسیری خودشان را با توجه به حساسیت‎های نظری که در حوزه آن دانش‎ها دارند به کار بگیرند و شروع به تولیدات علمی کنند. 🔹 من فکر می‌کنم حجم کار زمین مانده، بسیار زیاد است. من اگر خودم را در این حلقه‌ها یا در این زنجیره تعریف کنم، باید بگویم کار من این بود که دستگاه روشگانی تفسیر را بر اساس ترتیب نزول تولید می‌کنم. کار من این است، اما برون‌دادها و کارهایی که باید بر اساس این سبک انجام شود، از طرف من عمدتاً مثال است؛ یعنی من در حال مثال زدن هستم. کار علمی و استخراج انبوه، کار متخصصین قرآن و فهم‌آشنا با علوم انسانی اجتماعی است که اینها بتوانند به نحو شایسته‌ از این فضایی که ایجاد می‌شود استفاده کنند. 🔹 من باید مبانی، اصول، قواعد و روش‌های این راه را استخراج کنم و در اختیار جامعه علمی قرار دهم، اما در خصوص تولیدات تخصصی فاخر اثر بخش، این کاری است که باید انجام شود و امیدوارم در این چالش بتوانیم جامعه علمی و تخصصی را متقاعد کنیم که مطالعاتشان درباره قرآن باید به سمت مطالعات تنزیلی برود تا در این چالش بزرگ موفق باشیم. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33545 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ علوم اسلامی منظومه ای به هم پیوسته و جامع برای سعادت بشری / گرایش تخصصی امامت در 15 استان/ احیاء 120 جلد کتاب با موضوع امامت 🔻 در مراسم افتتاحیه پژوهشکده امامت مطرح کرد؛ ▪️آیت الله اعرافی: توسعه و گسترش مرزهای علوم اسلامی و علوم حوزوی همواره باید مبتنی بر دقت لازم باشد؛ اقدام به گسترش مرزهای علوم و تلاش برای ترسیم دانش ها و گرایش های جدید باید مبتنی بر توجهات دنبال شود. باید با دقت و وسواس مسیر توسعه و گسترش علوم و مرزهای دانش علوم اسلامی را دنبال نماییم. ▪️حجت‌الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی، رئیس بنیاد بین‌المللی امامت: اگر به ۲۰ سال پیش حوزه قم به عنوان آشیانه تشیع بنگریم، به تعداد انگشتان دست می‌توانستیم استاد امامت بیابیم ولی امروز نظام جامع امامت از مباحث مقدماتی تا سطح ۴ با گرایشات تخصصی در حال اجراست. ▪️احیاء و نوسازی میراث گذشته امامت از جمله مهمترین اهداف این پژوهشکده است؛ از جمله می‌توان به میراث امامتی هند که امام خمینی از احیاگران این آثار بودند و اولین احیای کتاب غدیر را از عبقات شروع کردند، اشاره کرد. ▪️هدف مهم دیگر ما این است که در عصر حاضر باید نقطه عطفی در تاریخ امامت‌پژوهی رخ دهد و امامت با زبان قابل فهم برای همه مسلمانان و همه بشریت ارائه شود و صرفاً منحصر به تشیع نباشد. 🌐 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33556 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
💠 راهکارهایی برای عبور از چالش ناهنجاری حجاب: ✅ راهکارهای فرهنگی (1) 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 اشاره: ❇️ رویداد ایده‌پردازی حجاب با حضور 24 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد. محورهای اصلی در سه حوزه طبقه‌بندی شد که اکنون در حال معرفی محور سوم هستیم: 🔻محور اول: بسترها و زمینه‌های گسترش ناهنجاری حجاب 🔻محور دوم: الزامات و ملاحظات حکمرانی حجاب 🔻 محور سوم: راهکارها و راهبردهای مقابله با ناهنجاری حجاب _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📣 پژوهشکده امور اقتصادی با مشارکت دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌کند: ✅ همایش اقتصاد ایران؛ اصلاحات ساختاری در گام دوم ششمین پیش‌نشست اصلاح ساختار نظام مالی ✳️ موضوع نشست: آسیب‌شناسی نظام بانکی و ارائه راهکار عملیاتی 🔰 سخنرانان: حسین صمصامی رئیس دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی پرویز داوودی عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام 🕰 چهارشنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۴ الی ۱۶ 🌍 سالن کنفرانس دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
گروه علوم سیاسی با حضور صاحب نظران و دانشمندان «علوم سیاسی» و «کلام»؛ به صورت تحلیلی-انتقادی برگزار می کند؛ سلسله نشست های علمی-تخصصی «واکاوی حیثیت دانشی کلام سیاسی» 🔰نشست نخست: تعاملات«علم سیاست» و «علم کلام» ارائه دهنده: 🔸دکتر غلامرضا بهروزی لک استادتمام علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع) میزبان و ناقد: 🔸دکتر علی آقاجانی استادیار علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با ارائه گواهی به شرکت کنندگان صرفا «حضوری» 🗓 شنبه ۱۴۰۲/۴/۳ ساعت ۱۰ تا ۱۲ پژوهشگاه حوزه و‌دانشگاه، سالن حکمت 🔻ورود به جلسه مجازی: https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting2 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
⏪ موضوع: فرآیند حل مسائل کلامی و روندنمای اجتهاد در ساحت فقه العقیدة 👤 آیت الله محمد حسین ملک زاده 🔶 استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم 🗓 زمان: چهارشنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۸ 💥 به صورت مجازی 🔳 پخش زنده: https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/jalaseh 💥 برای هماهنگی حضور، به شماره ‏۰۹۳۳۶۵۳۳۹۷۵‏ پیامک دهید. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ تجربه رد شدن شکایت علیه مزد را داشته‌ایم 🔻 علی خدایی، عضو شورای عالی کار پیرامون رد شکایت از مزد توسط دیوان: 🔹 متاسفانه تجربه تاریخی ما نشان می‌داد که در دیوان به جایی نمی‌رسیم. در شرایط فشار دو سویه روی گروه کارگری در شورای عالی کار طرفین می‌گفتند: یا افزایش ۲۷ درصدی حقوق کارگران را می‌پذیرید یا بدون حضور گروه کارگری شورای عالی کار، افزایش مزد ۲۱ درصدی را تصویب می‌کنیم. 🔹 ما با علم اینکه امضا کردن یا نکردن صورتجلسه مصوبه مزدی برای دیوان عدالت اداری فرقی در رسیدگی نمی‌کند، مصوبه را امضا کردیم تا در بین این دو گزینه حداقل افزایش ۲۷ درصدی را برای کارگران تصویب کنیم. 🔹 ما تجربه دیوان را چندبار داشتیم و یکبار در سال ۱۳۹۱ به دیوان عدالت اداری برای مزد شکایت کرده بودیم و یک بار نیز در سال ۱۳۹۹ چنین کردیم و هر دو بار شکایت رد شد. 🔹 ممکن است دوستان دیوان عدالت اداری در واکنش بگویند که این مزد امضای نمایندگان کارگری را دارد. بنده از همین جا صراحتا می‌گویم که دیوان فرض کند اعضای کارگری شورای عالی کار نیز به هر دلیلی برخلاف قانون اشتباه تصمیم گرفته باشند. مگر ما مرجع حقوقی دیگری در اینجا به جز دیوان عدالت اداری داریم که بتواند جلوی خطای بنده به عنوان نماینده کارگر را بگیرد؟ 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33559 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ آیا مقررات لایحه حجاب برای سلبریتی‌ها بازدارنده است؟ 🔻 حجت‌الاسلام هدایت‌نیا، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔹 لایحه جدید مجازات فرد مشهور بازیگری که عمداً هنجارشکنی و تبلیغ علیه بی حجابی می‌کند، را از دیگران جدا می‌کند یا کسانی که پول گرفته‌اند تا علیه نظام تبلیغ کنند و اینها را نباید با شهروندان یکسان گرفت. 🔹 در ماده ۴ در مورد این قشر بیان شده است که این افراد علاوه بر پرداخت جریمه عمومی یعنی یک‌ششم مبلغ تعیین‌ شده در ماده یک(۳ میلیون تومان) و لغو کلیه امتیازات و تخفیفات اهدایی با حکم مرجع قضایی به محرومیت از فعالیت حرفه‌ای و فعالیت در فضای مجازی به مدت سه ما تا یک سال محکوم می‌شود و اگر بازدارنده نباشد به شش ماه تا دو سال زندان و جزای نقدی ۶ تا ۲۴ میلیون محکوم خواهد شد. 🔹 البته برخی می‌گویند این مبلغ بازدارنده نیست و باید زیاد شوداما باید توجه شود مجازات فرد دارای شهرت با مجازات شهروند معمولی در مواد لایحه کاملا متفاوت است و باید هم باشد. پیامدهای بی حجابی شهروند معمولی در ماده یک لایحه آمده است ولی مجازات مشاهیر در ماده چهار پیش‌بینی شده است. 🔹 همچنین اگر سازماندهی‌شده باشد در همان مرتبه نخست علاوه بر ممنوعیت خروج از کشور به مدت دو سال و متناسب با شرایط به یک یا دو مورد از موارد قانون ۲۳ مجازات اسلامی و حبس درجه ۵ (دو تا ۵ سال) محکوم خواهد شد. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=33563 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com