سوال : فرق وصی های موسی (ع) و عیسی (ع) با وصی رسول خدا (ص) در چیست؟
✅پاسخ: فرقهایی هست ولی بارزش این است وصیهای موسی دو تا بوده یکی در حال حیات موسی (هارون) و یکی پس از موسی (یوشع) وکذا وصی عیسی هم دو تا بوده در قبل از عروج کالب یوفنا (یوحنا) و پس از عروج شمعون ابن حمون الصفا (منتها هر دو مانند سایر انبیای بزرگ ده وصی دنبال هم نیز داشته اند جمعا 12 وصی.) ولی رسول خدا علی (ع) را بجای دو وصی داشت بعلاوه 11 وصی طولی .
بحار ج25 ص186
➖➖➖➖➖➖➖
سوال :
در آغاز بعثت و حیات رسول خدا (ص) چند نفر در جزیره العرب حاملان معروف علم بوده اند؟
✅پاسخ : معروف 17 نفر , اما حاملات کتب انبیا بیشتر زنان بودند مانند فاطمه بنت مره
بحار ج5 ص114 و
فیلق ابن یونان ج16 ص39 و
ورقه ابن نوفل پسر عموی خدیجه(ع) ج16 ص64
ام غانم یمانی ج 41 ص 276 و ج 50 ص303 و
ام ندا و ام سلیم ج 25 ص185 190 ووو
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
بعضی ها می گویند تمام احادیث بحار الانوار معتبره است؟
✅ پاسخ: حتی 93 روایت ابوهریره کذاب و حدود 30 روایت کعب الاحباریهودی و دهها کتابی که اصلا اسم ندارد و مولفش معلوم نیست؟!!
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
منابعی می خواستم دال بر لزوم کتابت حدیث .
✅ پاسخ: بحار ج 2 ص 152
➖➖➖➖➖➖➖
سوال :
راجع به بطلان قیاس و رای منابع می خواستم .
✅پاسخ: بحار ج 2 از ص283 تا آخر کتاب
➖➖➖➖➖➖
سوال :
استاد غیر از خطبه فدکیه معروفه خطبه دیگری هم هست منسوب به حضرت زهرا (س) باشد؟
دوستان بطور قاطع منکرند که خطبه دیگر با محتوای دیگر و با سند دیگر بعنوان فدکیه باشد .
✅پاسخ: دوستانت ندیده اند در بحارج 6 ص107 آمده که خیلی متفاوت
( از کتاب علل.) آن هم از 3 طریق دیگر !
➖➖➖➖➖➖➖
سوال :
راجع به عالم پس از مرگ و عذاب قبر و نکیر منکر منبع می خواهم ..
✅پاسخ: بحار ج 6 ص 270 به بعد و آخر کتاب بنده بنام قرآن و تفسیر راهبردی.
➖➖➖➖➖➖➖
سوال :
و در ارتباط با این مطلب که چه کسی کافر است و خلود در نار مخصوص چه کسانی است و وضع کودتاچیان سقیفه چگونه است منبع می خواهم .
✅پاسخ : بحار ج8 از صفحه 363 به بعد .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
در تورات عبری از رسول خدا با واژه تاب تاب و در سریانی مادماد نام برده شد آیا رسول خدا از این دوعنوان خودش در تورات اطلاع داشته؟
پاسخ : بلی ماذ ماذ در بحار در ج 16 ص130 و از طاب طاب در ج 9 ص298 یاد شده .
➖➖➖➖➖➖➖➖
ببخشید این مطلب رو طلبه ای نقل می کرد که دو نفر از روحانیون اهل سنت شرق ایران بخاطر پیگیری برنامه های شما در شبکه های ماهواره ای به تشیع گرایش پیدا کرده اند در حدی که در سفر کربلا همراه با شما بطور محرمانه به زیارت امام علی (ع) رفته اند و همچنین از یکی از طلاب مرتبط با بیت آیت الله وحید خراسانی شنیدم که باز دو نفر از روحانیون دارای مقام اول و دوم جزیره .........
بخاطر دیدن برنامه های شما در شبکه های جهانی شیعه شده و از شما درخواست کرده اند در قم سکونت کنند و شما با بیت آیت الله وحید مشورت کرده اید و آنها گفته اند در همان جزیره بمانند و از فضایل اهلبیت برای مردم بگویند و تشیع شان را لازم نیست بازگو کنند این دو خبر در چه حد درسته؟
✅پاسخ: صددرصد درست است .
سید علی هاشمی افغانستانی شاهد خبر دوم و سید جلال هاشمی شیرازی شاهد خبر اول. هستند .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
آیا کتابی داریم که همه اش اسرائیلیات باشد ؟
پاسخ : تقریبا همه کتاب سعدالسعود سید ابن طاووس اسرائیلیات است البته غرض اش شناسایی بوده و خود سید از نوادر تاریخ شیعه است رحمت خدا بر او باد.
➖➖➖➖➖➖➖➖
سوال :
بحثی مستوفا در عصمت ملائکه و کلا مربوط به آدم و حوا می خواهم ...
✅پاسخ: بحار ج11 ص 125 تا صفحات زیاد و بحث از سجود به غیر خدا مخصوصا ص 270 متاسفانه بخش تاریخ انبیا حتی در کتب شیعه غالبا ریشه اش کتب اهل سنت و ریشه کتب تاریخی اهل سنت هم غالبا اسرائیلی است .و ص 299 که از اهل کتاب است!! و 319 و 322 وو
➖➖➖➖➖➖➖
سوال :
استاد , آیا مرحوم صدوق از وهب ابن منبه مورد نفرت شما که رکن اساسی در تزریق اسرائیلیات بوده اخذ خبر کرده ؟
✅پاسخ :
بلی اسناد ویژه دارد مثلا بحار ج11 ص 242 خبر 33 و ص 270 خبر1 و ص 279 و ص 355 و357 و 361 و 369 وووو همه اسراییلیات است.
➖➖➖➖➖➖➖➖
سوال :
نقل دوستان این است که شما هیچ رجالی را*قبول ندارید جز غضایری!!؟
✅پاسخ: بلی درست فرموده اند. چون اصل بدست آمده با تحقیق خودم متهم بودن روات به کسب شهرت و فقاهت و وجاهت بوده الا ان یثبت خلافه ، در بدبینی به روات دست غضایری را از پشت بسته ام چون ادله کافی و قطعی دارم. و نه قرینه. باز خدا او را رحمت کند بزرگان ما در قدیم اصاله العداله ای بوده اند و بنده معتقد شده ام اصل در روات عدم العداله است تا عدالت ثابت شود.
➖➖➖➖➖➖➖
سوال :
آیا سید ابن طاووس کتاب خاصی داشته؟ که دیگران نداشته اند ؟
✅پاسخ : بلی بنام طاهر که دارای سنن ادریس بوده بحار ج11 ص 283 خبر 11
➖➖➖➖➖➖➖➖
سوال :
شریعت نوح دارای چقدر از احکام بوده ؟
✅پاسخ : قبلا جواب دادایم به ج 11 ص331 رجوع کنید.
➖➖➖➖➖➖➖➖
سوال :
از امام صادق چند راوی بنام هشام روایت دارند؟
✅پاسخ: 8 نفر بحار ج 10 ص 296.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
شما بارها در برنامه های ماهواره ایتان تکرار کرده اید ترور های مخفی و زنجیره ای را در تاریخ شناسایی کنید مثلا یک مورد ؟
✅پاسخ : مثل این ترور که میگوید پس از کودتای سقیفه اگر تا جمعه زنده بمانم افشا خواهم کرد و تا جمعه میرانده می شود گوینده ابی ابن کعب صحابه رسول خدا (ص)
توجه : اما والله لین عشت الی یوم الجمعه لاقومن مقاما ابین للناس امرهم قال :فما اتت علیه جمعه.!! بحار ج10 ص 297 تاجمعه بیاید مرد!!
➖➖➖➖➖➖➖
سوال تفسیری:
شما تفاسیر بی اعتنا به روایات را بشدت می کوبید آیا چنین خط مشی ذوقی است و یا از اهلبیت (ع) دستوری مبنی بر محکومیت تفاسیر دارای خط ومشی عقلی محض رسیده غیر از منع تفسیر به رای ؟
✅پاسخ: این متن هشدار امام رضا(ع) در مجلس مناظره درذمجلس مامون است .: (من اخذ علم ذالک برایه وطلب وجوده و ادراکه عن نفسه دون غیرها لم یزدد من علم ذالک الا بعدالان الله عزوجل جعل علم ذالک خاصه عندقوم یعقلون ویعلمون ویفهمون. )
بحار ج10 ص 316..
➖➖➖➖➖➖➖➖
سوال :
آیا سلیمان مروزی عالم دربار مامون پیش از امام رضا(ع) در بعضی از مواضعش گرایش به یهود داشته در دربار مامون ؟
✅پاسخ : بلی امام به ایشان فرمود : احسبک ضاهیت الیهود فی هذاالباب. اصلا علم کلام علمای کلامی در باریان خلفا اسراییلی بوده است .
(بحار ج 10 ص 330).
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
مامون به امام رضا(ع) گفته این دعواها چیست که من با شما از یک شجره هستیم هر دو هاشمی هستیم و نسبت به رسول خدا(ص) نسبت واحده داریم و امام هم فرمود رسول خدا(ص) با اولاد تو می تواند ازدواج کند اما با اولاد ما نمی تواند چون پدر ما است و مامون محکوم شد مدرکش کجا است ؟
✅ پاسخ : فصول سید مرتضی نقلا عن مفید که در بحار ج 10 ص349 هم آمده.
➖➖➖➖➖➖➖➖
سوال :
اگر کسی پس از سیر شدن از غذا بگوید الحمدلله رب العالمین خدایا این نعمت از تو و رسول تو است آیا شرک است؟
✅پاسخ : وقتی امام صادق(ع) این چنین دعا کرد ابوحنیفه گفت شرک است و امام صادق(ع) این آیه را خواند " و مانقموا الا ان اغناهم الله و رسوله من فضله "
ابوحنیفه ساکت شد سپس گفت گویی در طول عمرم این آیه را ندیده بوده ام!! کنز کراچکی چاپ قدیم ص 196 .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
استاد شامانیسم چه مکتبی است؟
✅پاسخ: باورهای ابتدایی اقوام بدوی و وحشی است که شاید 50.000 سال پیش بوجود آمده است 5 صفحه تعریف محتمل دارد مراجعه کنید به اول کتاب عرفان مهندس جلال الدین آشتیانی باب اول نشر شرکت سهامی انتشار. 1394
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوالی مربوط به اسرائیلیات :
بدترین، بی اعتبار ترین ، و دروغ ترین روایات اسرائیلی که اصلا وجود خارجی ندارد و دشمن توانسته به بحارالانوار تزریق کند کدام است و یا از کیست؟
✅پاسخ: یک نفر از اراذل و اوباش که القاب ذیل را داشته توانسته دهها #قصص #دروغ را توسط #اسرائیلیون نامریی به #بحار تزریق کند و علامه مجلسی هم نتوانسته او را بشناسد و بنده حقیر می شناسانم : ابوالحسن احمدابن عبدالله ابن محمد البکری
1 الکذاب ، 2الدجال , 3 واضع القصص التی لم تکن قط، 4 فما اجهله ، 5 واقل حیاءا , 6 و ما رواحرفا من العلم بسند....7 کل ما یذکره لا یخلو من بطلان اما اصلا و اما زیاده!!
حالا بخشی از #تاریخ بحار از این شخص اخذ شده است. و #منابر ما و #مجالس ما مزین به تاریخ این #دجال است .
آنچه نقل کردیم از لسان المیزان ابن حجر #عسقلانی ترجمه احمد است.
و یکی از #خطا ها و یا #غفلتهای مشکل ساز علامه مجلسی ((که سبب شد اسرائیلیات زیادی از این خاکریز به جهان تشیع سرازیر شود)) این است که خیال کرده این دجال همان عالم معروف و استاد شهید ثانی است! عجب #خطایی!! این در حالی است که کتاب سراسر #کذب ضیاءالانوار مال آن دجال است و نه این عالم بزرگ . مجلسی توجه نکرده تاریخ کتابت آن کتاب جعلی 696 است و استاد شهیدثانی علاالدین ابوالحسن علی ابن جلال الدین محمد بکری صدیقی #شافعی است متوفای 952 در حالی که آن کذاب #اشعری مذهب بوده است. فاصله زمانی این دو از هم حدود 3 قرن است. در پا ورقی بحار ج15 ص29 به بخشی از این غفلت اشاره شده است.
حال به خطای #مجلسی رضوان الله علیه توجه کنید : اقول : قال الشیخ ابو الحسن البکری استاذ الشهید الثانی قدی الله روحهما فی کتابه المسمی بکتاب (ضیاء) الانوار بحارالانوار ج 15 ص29 !! و بنده حقیر وقتی بحارالانوار را بررسی کردم ملاحظه کردم اگر فقط آن بخش از روایاتی که بطور علنی #سند ندارند را که مطابق مذاق #رجالی همه علما محکوم به عدم اعتبار است حذف کنیم از مجموع 110 جلد بحار باید 30 جلد حذف شود .و این 30 جلد تقریبی همه از #کتبی است که مسلما #جعلی است . ولی بدبختانه یکی از #سرمایه_های_روایی تفاسیر مورد #نقد ما است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
ما بعنوان طلبه های عصر حاضر می خواهیم از زبان شما بشنویم که مشکل اساسی حوزه ها چیست؟
✅پاسخ: اسلام عبارت است از قرآن و سنتی که اهلبیت نقل فرمایند حدود 6300 آیه و حدود 40.000 حدیث اما در حوزه ها فقط از قرآن 499 آیه و از احادیث هم آنچه به فقه اعمال فردی مربوط است اجتهاد می شود و موضوع شناسی هم در دستور کار نیست . یعنی آنچه می خوانیم احکام فردی است و آنچه داوری می کنیم مربوط به کل عالم است کل عالمی که موضوع است و خودمان هم موضوع شناسی را از تحت تکلیف اجتهاد فقیه خارج کرده ایم !!
آری همچنین دوری که از آن تسلسلی بوجود آمده و می آید که نتایج ذیل را تاکنون گرفته ایم
🔷1-تقلیل خطرناک ورودی حوزه ها
🔷2-نبود مشتری برای خروجی ها
🔷3- بدبینی مردم به کل حوزویها
🔷4-استمرار حاکمیت فقر بنیانکن بر زندگی حوزوی های غیر حکومتی
🔷5-اصرار بر بقای متون درسی سطح عالی حوزه ها که ریشه عقب ماندگی حوزه هااست.
🔷6-نبودن تمجید از سوی مردم و تمجید مستمر خودمان از خودمان.
🔷7- عدم اطلاع از برداشت مردم از ((درجا زدن حوزه ها در ارایه طرحهای راهگشا)) و باز عدم اطلاع از یاس ملت از حوزه ها در دفاع از مشکلات مردم .
🔷8- بی اطلاعی از این که مردم قطع پیدا کرده اند حوزه ها دیگر قادر نیستند بین مصالح اسلام و مصالح مردم جمع کنند .و حوزه ها به باور خود نوعی و طوری موضع اسلامی دارند که با رفاه مردم سنخیت ندارد . ولذا از اضمحلال تدریجی خود اطلاع ندارند.
🔷9-حوزه ها اطلاع ندارند انتخاب زندگی شاهانه از سوی خیلی از مسئولان و فساد اخلاقی پیرامونی شان آن هم در کنار فقر کشنده طبقات پایین چه عقده های در حال انفجار بر ضد حوزویان مرفه را تولید کرده است که هر ساعت هزاران نفر از مدافعین به خیل مخالفین ملحق می شوند.
🔷10 -عدم توانایی حوزه ها برای تحلیل عواقب حاکمیت شبکه های مجازی دهها میلیونی و برتری آنها نسبت به شبکه های محدود حکومتی .
🔷11- عدم تحلیل درست حوزه ها از عواقب سرعت گرفتن خروج روحانیون موثر از قطار انقلاب و پیوستن آنها به مخالفین مسئولین نظام .
🔷12- عدم توانایی حوزه ها برای تحلیل بی تفاوتی نسل جدید و حتی نسل دیروز در امر دفاع از آرمانهای انقلاب و رفتن آنها بسوی " تجاره عن تراض ". و عدم درک خطر تنهایی انقلاب.
🔷13- فقدان اصول مردم داری
🔷14 -بی اطلاعی از اقتصاد و بانکداری اسلامی و رها کردن ملت در وادی رباخواری چندین لایه و بی سابقه در تاریخ ربا خواری بنام اسلام و مضمحل شدن توان مردم ضعیف زیر فشار بازپرداخت ربای بانکهای مستضعف خوار.
🔷15-عدم اطلاع از خطر یاس کامل مردم از حرکت انقلاب بسوی آرمانهای انقلاب.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال:
این روایت در تفاسیر اعاظم , ذیل آیه 58 مورد استناد و استدلال قرار گرفته است که علی (ع) فرموده : سمعت رسول الله(ص)
یقول: ((ستکون فتن . قلت : فما المخرج منها ؟
قال کتاب الله هوالذکر الحکیم و الصراط المستقیم ))
در آینده فتنه هایی به وجود خواهد آمد (امثال فتنه بنی امیه و خوارج) پرسیدم چگونه نجات پیدا کنیم ؟
فرمود: تنها پشتوانه شما تمسک به متن قرآن باید باشد.
چه نظری دارید ؟
✅پاسخ: به نظر قاصر حقیر خیلی غفلت فرموده اند!. چرا که اولا امیرالمومنین (ع) فتنه بنی امیه را در خطبه 93 خطرناکترین فتنه معرفی فرموده است. ولی در آن خطبه از احدی نخواسته در شکست دادن به قرآن تمسک کند بلکه فرمود پاسخ این فتنه چیزی جز شمشیر نیست. لا یعطیهم الا السیف .
و در خطبه 157 نیز هنگامیکه از ایشان سوال شد رسول خدا وقتی آیه فتنه در اول سوره عنکبوت نازل شد چه فرمود ؟ پاسخ دادند که فرمود عمل امت در آینده بر ضد تو از مصادیق رده نیست بلکه از مصادیق فتنه است و آنها دنیا طلب و حرام کننده حلال و حلال کننده حرام اند و اگر در اوایل این خطبه از مردم خواسته به قران توجه کنند واضح است که آن قسمت ربطی به سوال مردم در پایان خطبه ندارد . چون بخش بعدی پاسخ به سوالات است و نه اینکه جزء خطبه باشد.
بعکس در قبال سوال مردم نفرمود رسول خدا (ص) فرموده در فتنه ها به قرآن تمسک کنید.
وثانیا : این عمرو عاص و معاویه بودند که در فتنه صفین برای تمسک به قرآن ، قرآنها را سر نیزه بردند و نه علی (ع) بلکه علی فرمود لکنی انظر الی ضلیل قدنعق بالشام عضت الفتنه ابناءها بانیابها . (خطبه101) و
ثالثا : امیرالمومنین در نامه اول خود نوشته چون فتنه شروع شده سریعا بسوی امامتان بشتابید و نه مثل معاویه قرآنها را سر نیزه کنید و تمسک کنید. ((و قامت الفتنه علی القطب فاسرعوا الی امیرکم و بادروا ای جهادکم. و
رابعا در خطبه 102 هم می فرماید در قبال(( فتن کقطع اللیل المظلم )) نیز مردان خدا با جهاد و شمشیر ظاهر می شوند "یجاهدهم فی سبیل الله قوم...." دیگر خبری از تمسک به قرآن نیست.
وخامسا:علی (ع) باز در خطبه 33 فرمود:(( ولا قاتلنهم مفتونین)) در حالی آنها را با شمشیرم سرکوب میکنم که فتنه زده هستند. و
سادسا: در نهج البلاغه در وصیتش درست بر عکس مفسرین بزرگوار ما به ابن عباس توصیه فرموده مبادا در مناظره با خوارج به قرآن تمسک کنید جون وجوه متعدد دارد و راه فرار پیدا می کنند برگرد به سنت استناد کن بر حقانیت من (مانند من کنت مولاه فهذا علی مولاه ) که راه فرار ندارند .
((لا تخاصمهم بالقرآن فان القرآن حمال ذو وجوه تقول و یقولون و لکن حجهم بالسنه فانهم لن یجدوا عنها محیصا.
که در بحار جلد 2ص 245 خبر 45 و جلد33 ص376 خبر 606 آمده.
وسابعا: اصل پایه گذار تمسک به قرآن در فتنه برای مسلمانان هم یک یهودی بوده در صفین و هم یک یهودی بوده که در زمان عمرابن عبدالعزیز معاون فقهیش بوده بنام محمدابن کعب قرظی مراجعه شود .
مسند احمد خبر 706 و
ثامنا اگر در کافی در جلد دوم ص 599 خبر 2 که عیاشی در تفسیرش و علامه در بحارش جلد 92 ص 17 آورده که رسول خدا فرموده: فاذا التبست علیکم الفتن کقطع اللیل المظلم فعلیکم بالقرآن ....
این روایت همان روایت جعلی بود که عمرو عاص با تمسک به آن قرآنها را بر سر نیزه کرده و با تمسک به قرآن معاویه را نجات داد بعلاوه ناقل آن سکونی جاسوس تحت پوشش قاضی در زمان حضور امام صادق(ع) در حیره کوفه است . و این ماده اولیه اساسنامه تمسک به قرآن برای جنگ با علی بود که به اسم رسول خدا(ص) از زبان امام صادق (ع) نقل می شود.
✳️نتیجه اینکه در تفسیر آیه 58 آل عمران تمسک به آن روایت به دام جعلیات جبهه سقیفه افتادن است .
پاسخ فتنه شمشیر است و نه تمسک به کلام ذو وجوه قرآن مانند تمسک به آن در صفین . پس تفسیر قرآن بدون اشراف کافی بر حدیث و تاریخ گرفتار کردن مسلمانان است در مسیر فهم دین.
شعار رسول خدا(ص) و سفارش او به علی (ع) قتال با فتنه ناکثین و قاسطین و مارقین بود و شعار معاویه تمسک به قرآن و سر نیزه کردن قرآن.
ما داریم کدام سو می رویم؟!
این نوع خلاءها برای تفسیر شریفی مانند تسنیم دور از انتظار است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
به معظم له بفرمایید مقدمه مرحوم مجلسی ثانی بر بحار که در مجلد اول یا در بعضی از چاپها مجلد صفر ذکر شده رو مطالعه کنند
مرحوم مجلسی ثانی خودشون این شبهه رو در اونجا پاسخ دادن فرمودن بر اینکه هدف ما از نظر اینگونه اخبار فهم اللغه ,رد عقاید باطله بیان موارد التقیه میباشد (فتآملوا فیه جیدا )
✅پاسخ :
اینکه در اول #بحار #منابع بحار را معرفی فرموده مطلب غایبی نیست اما باید مدافع محترم سلیقه حضرت علامه مجلسی قدس سره الشریف در مخلوط کردن هزاران روایت #صحیحه ،، #حسنه و #موثقه به هزاران روایتی که نه اسم کتابش موجود است نه اسم مولفش موجود است نه تاریخ تالیفش معلوم است نه مبدا روایت و ماخوذ عنه الروایاتش معلوم است ووو
چه سلیقه ای است ؟! .
🔷بلی مقتضای سلیقه درست این بود این روایات و کتب یتیم و بی اصل و نسب را در آخر بحار در چندین جلد تدوبن می فرمودند دقیقا مثل ابن ابی الحدید می نوشتند ((الروایات المنسوبه الیهم علیهم السلام)).
این چه #سلیقه ای است که هی ریشه روایات #مجهول بحار را بررسی می کنی سر از #تورات تحریف شده در می آورد !! آیا کسی قبول می کند که بزرگواری گندم را با جو و جو را با برنج مخلوط کند ؟!
همت باید در جهت #تفکیک خرج شود و نه در جهت #تخلیط و #تمزیج .
بنده حقیر طرفدار #حذف کامل روایات بی اصل و نسب از بحار نیستم قطعا بنده طرفدار #تفکیک بین روایات هستم . و این کار را باید حوزه شروع کند. تکلیف بیش از دو هزار( روی) روشن نشده تکلیف بیش از 100 مورد (رییت فی بعض الکتب) روشن نشده، تمام روایات وهب ابن #منبه_مسیحی مغرض را در عرض روایات صحیحه قرار دادن حامل چه سودی است خوب جدا بیاریم! و چیزی که مجهول است کجا می توانید مصرف کنید؟
🔷 بلی در جایی که قراین کمک می کند. بهر حال اگر 1000 نفر #محقق بحار را می خوانند و #اسرائیلیات را می شناسد 10/000/000 نفر کم سواد می خواند آن اسرائیلیات را بحساب اسلام می گذارد ! اگر این #فاجعه فرهنگی نیست پس مصداق فاجعه #فرهنگی چیست!؟ چرا #منابر سنتی در محافل علمی هیچ فروغی ندارد ؟
آنچه منبری ها بر می دارند بخش #تاریخی بحار است که مخلوط به اسرائیلیات است. و نه بخش فقهی آن .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany