•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی🇮🇷
#جلسه_هشتاد_و_ششم
✅ موضوع: احکام حیض
✅ لزوم یا عدم لزوم صفات در تحقق حیض
(مساله ۴۸۸و۵۰۰)
⁉️ سوال. اگر خونی صفات حیض را نداشته باشد، آیا ممکن است حکم حیض داشته باشد؟
🔹این موضوع نسبت به صاحب عادت وقتیه وغیر وقتیه متفاوت است.👌
الف)صاحب عادت وقتیه👇👇👇
👈اگر خون در وقت عادت باشد(یا یکی دو روز قبل یا بعد از آن )در صورتی که واجد شرایط حیض باشد،حیض محسوب می شود؛هر چند فاقد صفات حیض باشد.↪️
(م۴۸۸،همه مراجع)
ب)غیر وقتیه 👇👇👇
👈مبتدعه ومضطربه وناسیه وزنی که عادت عددیه دارد،اگر خونی ببیند که فاقد صفات حیض باشد ولی شرایط حیض را داشته باشد ،دو نظر وجود دارد:↪️
(م۵۰۰)
قول اول👇
📚 ایات عظام امام خمینی رحمتالله، امام خامنهای حفظهالله، سیستانی، صافی،نوری،...
اگر خون فاقد صفات ،شرایط حیض را داشته بلشد،حیض محسوب می شود.
قول دوم :👇
📚آيات عظام زنجانی، مکارم، وحید...
خون فاقد صفات مطلقا استحاضه محسوب می شود ،حتی اگر شرایط حیض را دارا باشد.
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
✅ شرایط حیض
۱-قبل از یائسگی
۲-اتمام ۹ سالگی
۳-خونریزی کمتر از ۳ روز نباشد.
۴-خونریزی بیشتر از ۱۰ روز نباشد.
۵-توالی ۳ روز
۶-استمرار خون در سه روز اول
۷-فاصله بین دو حیض کمتر از ۱۰ روز نباشد.
✅ صفات حیض
۱-غالبا سرخ یا سرخ مایل به سیاه
۲-گرم
۳-غلیظ
۴-خروج با سوزش
✅ادامه دارد...
📚توضیح المسائل مراجع عظام
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#تفسیر_سوره_طه
#طرح_رضوان
#بخش_سوم
#مدرس_استاد_آل_مرتضی
#موسسه_نورالیقین
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
▪️بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ◾️
🏴اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ
🌠موضوع (۵) : این قدر خودت را به زحمت نیفکن
( آیه ۲ طه):مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىٰ
ما قرآن را بر تو نازل نكرديم تا به زحمت و مشقت بيفتى.
(آیه ۳ طه)إِلَّا تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشى
مگر آنكه مايهى تذكّر و يادآورى باشد براى كسى كه (از خدا) مىترسد.
⬅️ کلمه «لِتَشْقَىٰ» در عبارت«مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىٰ»به معنای سختی طاقت فرساست.
💫برپایه روایات متعدد ،حضرت رسول(ص) در شب زنده داری و عبادت بسیار بر خود سخت می گرفتند، تا جایی که در انجام تکلیف ،پاهای حضرت متورم و رنگ مبارکش زرد شده بود.خدای سبحان می فرماید : ما قرآن را نازل نکردیم ،تا خودت را به زحمت اندازی.
همچنین پیامبر اکرم (ص)برای هدایت مردم بسیار خود را به مشقت و سختی می انداخت ،چنانچه خداوند متعال فرمود : «لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ؛(ای رسول ما) تو چنان در اندیشه هدایت خلقی که خواهی جان عزیزت را از غم اینکه ایمان نمیآورند هلاک سازی!»، در حالیکه به عنوان رسول ،وظیفه ات ابلاغ است و بس« إِنْ عَلَيْكَ إِلَّا الْبَلَاغُ ۗ»، وظیفه ای بیش از انذار ،تعلیم کتاب و حکمت و ترکیه نفوس نداری و نزول قرآن و مسئولیت تبلیغ نباید تو را چنین به مشقت و رنج و سختی بیندازد.
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
🌠 موضوع (۶) تبلیغ دین
💫طبق آیات قرآن کریم یکی از مهمترین وظایف پیغمبر، بَلاغ، یعنی رساندن پیام است،و تبلیغ دین به معنای رساندن پیام الهی به مردم است.
💫هر تبلیغی بر سه عنصر استوار است:
۱_پیامدهنده (مبلّغ)
۲_پیامگیرنده (مخاطب)
۳_محتوای تبلیغ (متن)
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
🌠🌠حضرت آیتالله خامنهای در آستانه محرم ( ۱۴۰۲/۴/۲۱)در دیدار با روحانیون با استناد به آیات متعدد قرآن مجید درباره تبلیغ و ابعاد و ظرایف آن گفتند: دین خدا در سطح تودههای مردم جز با تبلیغ صحیح تحقق نمییابد.
⏪ ایشان هشدار دادند: اگر ما در مقابل تحولات نو به نو در موضوع تبلیغ، غفلت و سستی کنیم دچار استحاله فرهنگی میشویم و مانند غرب گرفتار قبحزدایی قدم به قدم از گناهان بزرگ خواهیم شد که جبران آن، به آسانی ممکن نیست،
🌠🌠مقام معظم رهبری به چند نکته کاربردی در مسئله تبلیغ اشاره کرده و فرمودند:
1️⃣ شناخت مخاطب
👈باید بدانیم طرف مقابلمان در چه مرحلهی فکری قرار دارد تا محتوا را، مادّه را و صورت را بر طبق نیاز او تنظیم کنیم....
📱سابق ما نصیحت میکردیم جوانها را و برحذر میداشتیم از رفیق بد، مصاحب بد؛ حالا مصاحب بد داخل جیبش است.
☝️این مخاطب را بشناسید.
2️⃣ داشتن شناخت و موضع تهاجمی نسبت به مبانی فکری غلط طرف مقابل
👈 تبلیغ صرفاً پاسخگویی به شبهه نیست... طرفِ مقابل مبانی فکری دارد ،باید به آن حمله کرد....
👈 جریانات جهانی را بشناسید، وضع و محاذات سیاستهای دنیا را بدانید و آنوقت افشاگری کنید؛ هم درست ببینید، هم درست روایت کنید.
3️⃣ داشتن روحیه جهادی
اگر روحیهی جهادی نباشد:
👈انسان گاهی صحنه را خطا میکند و غلط میبیند
👈 گاهی در رفتار غلط عمل میکند...
❇️ وقتی این عنصر مجاهدت با نگاه علمی، با کار علمی همراه بشود، حتماً تأثیر تبلیغ تضمینشده است.
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
💫💫طبق فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای مد ظله العالی در قالب عناوین مختلفی چون تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی وجنگ نرم، مؤمنین وظیفه دارند علاوه بر طلب علم حرکت جهادی در تقویت اعتقادات جوانان داشته و با اتحاد خود، نقشه دشمنان دین را که قصد دارند با استحاله فرهنگی ،ایران عزیز را به آندلسی دیگر تبدیل کنند ،باطل کنند.
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
⚫️منابع و مآخذ:تفاسیر وزین تسنیم،المیزان،مجمع البیان،نمونه و نور
🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
⚘﷽⚘
⚘الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)⚘
مولاےمهربانم
کاش به اندازهے گلهاے آفتابگردان معرفت داشتم
و همواره رو به سوئے که شما هستید مےگرداندم
و گردش عمر و زندگیم را به دستان پدرانهے شما مےسپردم
اما
افسوس
از این دنیاے فانے و بازیچههایش
که سخت سرم را گرم کرده
و حواسم را پرت
سلامے عرضه مےدارم به محضرتان
شاید بیشتر رو به سویتان آورم
السلام علیک یا قطب العالم✋
در افق آرزوهایم
تنها ♡أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج♡ را میبینم...
#سلاممولاےمهربانم
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
7.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جایگاه من نزد امام زمانم
#امام_زمان
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#معرفتی
#سلسه_جلسات_معرفتی_اصحاب_عاشورا
#جلسه_دوازدهم
◀️ اولین مبارز بنیهاشم علی اکبر سیدالشهدا
👈قسمت اول
⬅️ روز عاشورا تا هنگامی که اصحاب (غیر هاشمی) امام حسین (علیهالسّلام) زنده بودند، عملاً آنها به میدان جنگ رفتند، و یکی پس از دیگری به شهادت رسیدند و جنگ و مبارزه و شهادت بنیهاشم، پس از شهادت آنان آغاز شد.
↩️ بعد از اینکه اصحاب (غیر هاشمی) امام حسین (علیهالسّلام) کشته شدند و کسی نماند جز اهل بیتش که فرزندان علی (علیهالسّلام)، فرزندان جعفر، فرزندان عقیل، فرزندان امام حسن و فرزندان خود او بودند؛ آنها جمع شدند و با هم خداحافظی کردند و تصمیم به جنگ گرفتند.
👈اکثر قریب به اتفاق منابع دست اول و معتبر تاریخی، حضرت علیاکبر را اولین شهید از بنیهاشم ذکر کردهاند.
گفتنی است که ابن اعثم در کتاب الفتوح
خوارزمی در مقتل الحسین
و ابن شهرآشوب در مناقب آل ابیطالب،
👈عبدالله بن مسلم را به عنوان اولین شهید از بنیهاشم ذکر کردهاند؛
اما (طبق بررسیها) ابن شهرآشوب از خوارزمی پیروی کرده و خوارزمی نیز مطالب خود را از ابن اعثم گرفته است، لذا این نقل در بین منابع قدیم در واقع منحصر به فتوح ابن اعثم میشود و فتوح ابن اعثم از نظر اعتبار، در ردیف الاخبار الطوال دینوری و انساب الاشراف بلاذری و تاریخ طبری و الارشاد شیخ مفید قرار ندارد.
🔹هنگامی که از میان جوانان بنیهاشم، پیش از همه، حضرت علیاکبر (آماده جنگ شد، او) که از زیبا صورتان و نیک سیرتان روزگار بود، نزد پدر رفت و اجازه نبرد خواست، پدر به او اجازه داد و (با ناامیدی از بازگشت او،) نگاهی مایوسانه به قامتش انداخت، و آنگاه چشمانش را به زیر افکند. (ابن اعثم و خوارزمی نوشتهاند: امام محاسن شریفش را به سوی آسمان گرفت
و گریست. سپس گفت:
«اللَّهُمَّ اشْهَدْ فَقَدْ بَرَزَ إِلَيْهِمْ غُلَامٌ أَشْبَهُ النَّاسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِكَ وَ كُنَّا إِذَا اشْتَقْنَا إِلَى نَبِيِّكَ نَظَرْنَا إِلَيْه.»
(این جملات را با اندکی تفاوت و با اضافاتی، ابوالفرج اصفهانی در مقاتل الطالبیین
ابن اعثم در کتاب الفتوح،
و خوارزمی در مقتل الحسین،
و با تفاوت بیشتری شیخ صدوق در الامالی،
آوردهاند.)
«بارالها، تو شاهد باش، جوانی به جنگ این مردم رفت که در صورت و سیرت و گفتار، شبیهترین مردم به پیامبرت (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بود، و ما هرگاه مشتاق دیدن پیامبرت میشدیم، به این جوان نگاه میکردیم».)
این مطلب ادامه دارد
🏴یارب الحسین بحق الحسین إشف صدر الحسین بظهور الحجة🏴
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
بدانید جمهوری اسلامی حرم است
و این حرم اگر ماند دیگر حرم ها میمانند.
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_نود
✅ موضوع: اعراب آیه ۸۳ سوره بقره
👈 وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ...
و [یاد کنید] زمانی که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم که جز خدا را نپرستید، و به پدر و مادر و خویشان ویتیمان ومستمندان نیکی کنید...
وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
إِذْ: اسم زمان، مفعول به برای «اُذکُر» مقدر، محلا منصوب
اَخَذنَا: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل و بارز «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
مِیثاقَ: مفعول به برای «اَخَذنا» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
بَنِي: مضافٌ اليه و مجرور، علامت جر «یاء»
إِسْرَائِيلَ: مضاف الیه برای «بنی» و مجرور، علامت جر فتحه به نیابت از کسره (اسم غیرمنصرف)
لَا : حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
تَعْبُدُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع فاعل.
إِلَّا : حرف استثنا، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
اللَّهَ: لفظ جلاله الله، مفعولٌبه و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
وَ : حرف عطف،مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
الْوَالِدَيْنِ: اسم مجرور به حرف جر «بِ»، علامت جر «یاء»
بِالْوَالِدَيْنِ: جار و مجرور، متعلق به فعل محذوف «احسنوا»
إِحْسَانًا: مفعول مطلق و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
وَ : حرف عطف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
ذِي: :معطوف بر«الْوَالِدَيْنِ» و مجرور بنابر تبعیت، علامت جر«یاء»
الْقُرْبَىٰ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره مقدره
وَ : حرف عطف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
الْيَتَامَىٰ: معطوف بر«الْوَالِدَيْنِ»و مجرور بنابر تبعیت، علامت جر کسره مقدره
وَ :حرف عطف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
الْمَسَاكِينِ: معطوف بر«الْوَالِدَيْنِ»و مجرور بنابر تبعیت، علامت جر«یاء»
↩️ ادامه دارد...
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرانی
@moassese_nooralyaghin