Modiryar | مدیریار
✍ مدل تأثیر عوامل ایجاد کننده ترومای سازمانی (ضربات روحی سازمانی) بر میزان ترک خدمت #دکتر_مهدی_
🔴 تعریف ترومای سازمانی
✅ واژه تروما از #مطالعات_پزشکی و روانشناختی اقتباس شده است. تروما به جراحتهای شدیدی اطلاق میشودکه در اثر وقوع حادثه یا تصادف و هرگونه آسیب یا صدمه ناشی از برخورد عوامل فیزیکی یا شیمیایی با بافتهای بدن به وجود آید.
✅ از نظر پزشکی، تروما به یک جراحت بدنی شدید یا #شوک_بحرانی و از نظر روان شناختی، تجربهای است که ازنظر هیجانی دردناک، پریشان کننده و ناگهانی باشد و اغلب باعث اثرات پایدار بدنی و ذهنی شود. به زبان ساده تربه “مواجهه با یک عامل فشار آسیبزای بیهایت شدید” گفته میشود.
✅ با درنظرگرفتن #استعاره_سازمان همانند موجود زنده، سازمان هادر طول حیات خودبا مصائب، بلایا و آسیبهای مختلفی مواجه میشوند که از آن به عنوان ترومای سازمانی تعبیر میکنند. ترومای سازمانی پدیدهای است که در صورت وقوع، شوک فراوانی به همه افراد و گروههای سازمانی وارد میکند.
✅ حتی به #خانواده_کارکنان نیز شوک وارد نموده و ساختارهای دفاعی و محافظتی سازمان را در هم میشکند. در تعریفی دیگر، به احساس ناامیدی، یاس و دلسردی شدیدی بر سازمان حاکم مینماید ضربات، جراحات، شوکها و آسیب هایی که به سازمان و ارکان آن وارد میشود، ضربات روحی سازمانی گفته میشود.
🔴 ابعاد ترومای سازمان
✅ #ترومای_سازمانی بیانگر آن دسته از ضربات و شوکهای وارده به سازمان است. معمولاً به دلیل سوء کارکرد یک یا چند رکن از ارکان سازمان نظیر افراد، اهداف، ساختار، فناوری و یا محیط به وجود میآید. مهمترین عواملی که به هر یک از ارکان سازمان آسیب و شوک وارد مینمایند، عبارتند از:
▪️#افراد:
ازدست دادن عزیزان، ابتلا به بیماریهای سخت، بیماری صعب العلاج بستگان و نزدیکان، طلاق، مقروض شدن. ورشکست شدن، هتک حرمت، ازدست دادن اعتبار و اعتماد اطرافیان، رسوایی اخلاقی، مالی، تغییر مدیران ارشد. شایعات، اخراج، اشتباهات و خطاهای کاری، بی تجربگی و نداشتن مهارتهای کاری لازم، جابه جایی درون واحدی اجباری. تنزل مقام، نبود شایسته سالاری در سازمان، افزایش ناگهانی وظایف و مسئولیتهای شغلی.
▪️#اهداف:
رقبا، مشتریان، بنیان گذاران سازمان، مدیریت ارشد، مأموریت گر انبودن سازمان.
▪️#ساختار:
تغییرات شدید ساختاری در سازمان، کم وزیادشدن سطوح سازمان، افزایش تمرکز به دلیل تمایل مدیران ارشد برای دردست گرفتن کلیه امورسازمان، افزایش رسمیت به دلیل عدم روابط غیررسمی با کارکنان، افزایش پیچیدگی، تمایل مدیران برای استخدام نیروهای موردنظر و به کارگماری آنها در بخشها و واحدهای جدیدالتأسیس.
▪️#فناوری:
به روزنشدن فناوریهای سازمان، به کارگیری فناوریهای نامناسب و کم بازده، استفاده از فناوریهای پرهزینه.
▪️#محیط:
خصمانه شدن روابط سازمان با محیط، کاهش پذیرش و مشروعیت سازمان در نظر ذی نفعان
🔴 نتیجهگیری
✅ این واقعیتی ناگزیر است که امروزه ترومای سازمانی بسیاری از سازمانها را دچار خود کرده است. ترومای سازمانی تغییرات مخربی است که بر الگوهای رفتاری در سطح سازمان اثرگذار است. سازمانها به موجوداتی که به دنبال بقا هستند باید از #توانمندی لازم در خصوص مدیریت تروما برخوردار باشند تا بتوانند در محیطهای پرآشوب کنونی به حیات خود ادامه دهند.
✅ برای سنجش این مقوله از پرسشنامه ترومای سازمانی استفاده میشود. سازمانها باید با فراهم کردن زمینههای لازم و اتخاذ راهکارهایی در خصوص جلوگیری از اثراد تروما، به بهبود وضعیت شرایط و #محیط_سازمانی کمک کنند. تروما میتواند با تاثیر بر توانایی افراد، زمینههای از دست رفتن استعدادها و تحلیل انرژی سازمان راه فراهم آورد.
✅ سازمانهایی که دچار #تروما میشوند در بیشتر موارد حالت رکودی به خود میگیرند. در صورت نبود مدیریت صحیح و ناتوانی در بکارگیری فناوری مناسب، ورشکسته و از صحنه رقابت محو میشوند. همچنین نادیده گرفتن ترما باعث کاهش تعهد و تمایل افراد به انجام وظایف میشود. بنابراین این مساله باید در کانون توجه سازمانهای امروزی قرار گیرد.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
#trauma
www.modiryar.com
@modiryar
✍ نقش های منابع انسانی الریچ در ایجاد یک سازمان رقابتی
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ نقش های منابع انسانی الریچ در ایجاد یک سازمان رقابتی #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیری
🔴 چهار موج منابع انسانی
✅ #دیوید_اولریچ در کتاب خود چهار موج را برای مدیران منابع انسانی به تصویر می کشد. به عقیده وی محیط کسب و کار، ذینفعان، و تغییرات استراتژی نقش مدیران منابع انسانی و شیوه عمل آنها را تغییر داده است.
✅ موج اول:
بر اساس موج اول، تاکید اولیه و اساسی بر کارهای اداری منابع انسانی مانند شرایط کار و غیره است. واژه ای که خیلی دقیق این موج را توصیف می کند، #امور_اداری است. این کار اداری و تراکنشی امروزه هم هنوز ادامه دارد ولی در اغلب سازمانها یا اتوماسیون همان کار را انجام می دهد و یا برون سپاری شده است.
✅ موج دوم:
در موج دوم تاکید به سمت #طراحی_نوآورانه رویه های منابع انسانی مانند موارد زیر است:
▪️پاداش
▪️یادگیری
▪️ارتباطات
▪️منبع یابی
▪️جبران خدمات
▪️و غیره .........
در این موج، نوآوری هایی در شیوه های پاداش دهی، آموزش، ارزشیابی و ارزیابی و … توسعه می یابد.
✅ موج سوم:
در موج سوم بر ارتباط افراد و رویه های منابع انسانی یکپارچه با موفقیت کسب و کار تاکید می شود. همراستایی رویه های منابع انسانی با استراتژی های سازمانی از اصول اساسی این دوره بوده است. در طی دو دهه گذشته بخش اعظمی از انرژی دپارتمانهای منابع انسانی صرف توسعه یک چنین همراستایی و همگرایی شده است. در این موج بود که تاکید صرف از روی افراد در منابع انسانی توسعه یافت و رویه هایی نیز برای فرهنگ و رهبری در منابع انسانی توسعه یافت. فرهنگ بخشی از دپارتمان #منابع_انسانی شد.
✅ موج چهارم:
تا اینجا معمولا عمدهی تاکید بر داخل و رویه های داخلی است. ولی در موج چهارم چنین توصیه می شود که اگر قرار است مدیریت منابع انسانی به عنوان #شریک_استراتژیک سازمان تعریف شود بایستی رویه ها و اقدامات به نحوی برنامه ریزی شود که بتواند پاسخگوی نیازهای اجتماعی باشد و به بیان بهتر عبارت از بیرون به داخل را استفاده نموده است. به نحوی همراستایی مدنظر در موج قبلی که میان رویه های منابع انسانی و استراتژی های شرکت بود توسعه یافت و محیط بیرونی و ذینفعان سازمانی نیز به آن افزوده گردیدند.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
ارائه چارچوب مدیریت منابع انسانی سبز
✍ #دکتر_مجبتی_فرخی
#مدیریت_سبز
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
#مدیریت_منابع_انسانی
www.modiryar.com
@modiryar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 به کمک این تکنولوژی قبل از نهایی کردن طراحی و اجرا می توان فضا را تصویرسازی کرد.
#کلیپ_کوتاه
#واقعیت_مجازی
#واقعیت_افزوده
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ آینده سازان شهر
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻یکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱، شماره ۳۷۷۳
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ آینده سازان شهر
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ «بچه ها» از ساکنین مهم شهرها هستند که بخش قابل توجهی از شادمانی، امید و طراوت شهر به حضور آن ها بستگی دارد. بر این اساس چگونگی آموزش، پرورش و تربیت بچه ها آینده شهر و کیفیت زندگی فردا را رقم می زند. امروزه یکی از پدیده های مهم #شهرنشینی «مدرسه ها» هستند که در آن آینده سازان شهر برای پذیرش مسئولیت های مهم اجتماعی به کسب دانش و مهارت می پردازند. همه جمله «مدرسه خانه دوم است» را بارها شنیده ایم. اما آیا واقعا در زمان تحصیل مدرسه را خانه دوم می دانستیم؟ دانش آموزان ما تا چه اندازه مدرسه را دوست دارند و آن را خانه دوم می پندارند؟ مدارس در این میان چه وظیفه ای دارند و چگونه باید به خانه دوم دانش آموزان تبدیل شوند؟ مسلماً ایجاد محیطی مطلوب در کنار آموزش یکی از وظایف مهم مدارس است.
✅ محیطی که دانش آموزان آن را دوست داشته باشند و از حضور در آن لذت ببرند. ضرورت دارد در طلیعه پاییز و شروع ماه مهر و بازگشایی مدارس پاسخ مناسبی برای این سوال ها و اینکه «آیا باید بچه ها را برای مدرسه ساخت یا مدرسه را برای بچه ها؟» داشته باشیم. یعنی این بچه ها هستند که باید خود را با شرایط مدرسه وفق دهند یا مدرسه باید به گونه ای باشد که بچه ها آن را بپسندند؟ در بیشتر مدارس این شیوه وجود دارد که دانش آموز وقتي وارد محیط جدید می شود ناچار است با شرایط آن کنار بیاید! کمتر این تفکر حاکم است که مدارس باید زمينه اي فراهم سازند تا دانش آموزان خود را به آن محیط وابسته بدانند و حضور در آن را مایه #پیشرفت خود قلمداد کنند.
✅ جذب دانش آموزان به مدرسه، ارتقا کیفیت آموزش و افزایش رغبت فراگیری راهکارهایی دارد که باید برای دستیابی به آن ها برنامه ریزی ویژه ای انجام دهیم؛ «افزایش زیبایی و جذابیت ظاهری مدرسه»، «بهره مندی از فضای فیزیکی مناسب (آموزشی، کارگاهی، ورزشی، پرورشی و ...)»، «بکارگیری تجهیزات مدرن آموزشی و آزمایشگاهی»، «برگزاری اردوهای تفریحی آموزشی»، «برخورد مهربانانه و متعهدانه معلم ها و کادر آموزشی»، «مشارکت دانش آموزان در مدیریت مدرسه و فرآیندهای آموزشی»، «توسعه رویکرد مهارت محوری در مدارس» و ... از مهم ترین راهکارهای افزایش نشاط و رغبت دانش آموزان و ارتقا #کیفیت_آموزشی است.
✅ بنا به تأکید امام راحل «باید مدارس را دریابیم که دانشگاه دیر است». اگر می خواهیم با سرعت فزاینده فناوری و تغییرات گسترده اخلاقی و اجتماعی در جامعه امروزی مطابق با پیش نیازهای الگوی اسلامی ایران پیشرفت حرکت کنیم باید نسبت به ارتقا آموزش و پرورش در کشور اهتمام ویژه داشته باشیم. فرزندان ما زندگی کردن را در خانه و مدرسه می آموزند و بر اساس نظریه «یادگیری اجتماعی» شهر و جامعه از نتیجه رفتار آن ها متأثر می گردد و بر آن تأثیر می گذارد. پس تحقق «نظام شهروندی فعال، مسئولیت پذیر، کرامت محور، مشارکت جو و توسعه یافته» تنها در سایه نظام آموزش و پرورش متعالی امکان پذیر خواهد بود. لذا شایسته است اکنون در ابتدای #سال_تحصیلی این رویکرد بیش از پیش توسط رسانه ها و مسئولان ذیربط از نهادهای متولی مطالبه گردد.
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻یکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱، شماره ۳۷۷۳
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ راهکارهای بهبود هوش هیجانی در فروش
#هوش_هیجانی
#مدیریت_فروش
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ راهکارهای بهبود هوش هیجانی در فروش #هوش_هیجانی #مدیریت_فروش #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.co
✍ راهکارهای بهبود هوش هیجانی در فروش
1⃣ صبر بیشتر برای درک بهتر احساسات و عواطف مشتری
همدلی یعنی توانایی اینکه در احساسات یک فرد دیگر سهیم شویم. این توانایی سهیم شدن در تجربه عاطفیشان است. افرادی هستند که احساسات دیگران را به راحتی مشاهده میکنند و با آن ارتباط برقرار میکنند و شواهدی وجود دارد که نشان میدهد برخی افراد یک زمینه ژنتیکی برای همدل بودن دارند. برای فروشندگان ، درک مشتری و موقعیت احساسیشان به عمیقتر کردن درک آنها در کار #فروش کمک میکند. این به ایجاد ارتباطی کمک میکند که شما را در تجربه آنها سهیم مینماید.
2⃣ خودتان را در موقعیتی که هستید تصور کنید
همدلی مستلزم این است که آنچه را که #مشتریان احساس میکنند احساس کنید، زمانیکه شما تشخیص دادید طرف مقابل چه احساسی دارد میبایست خودتان را در موقعیتاش قرار دهید. اما این به آن معنا نیست که شما خودتان را منطقی نشان دهید. همدلی توانایی گفتن "بله، می توانم تصور کنم که شما چه احساسی دارید" نیست. در عوض، توانایی گفتن عبارت "بله، احساس میکنم که چه احساسی دارید." میباشد. برای فروشندگان ، این توانایی به ایجاد ارتباط و بنیان اعتماد کمک میکند. این کار به شما کمک میکند که مشتری را سر میز مذاکره بیاورید.
3⃣ گوش دادن و پذیرش تفسیر صحبتهای مشتریان
هوش هیجانی یا #هوش_عاطفی مستلزم توانایی گوش دادن به دیگران است و پذیرش تفسیر آنها از رویدادها، حقایق و یا ایدههایی است که برای آنها درست میباشد. برای اینکه واقعا همدلی و هوش عاطفی خود را تمرین کنید، شما باید قادر باشید بدون قضاوت سریع درباره واقعیتها و یا معنای آنچه که گفته میشود، گوش دهید. شما باید تفسیر آنها را همان طور که معتبر و ارزشمندند بپذیرید.
4⃣ مکث کنید تا بتوانید بر روی پاسخ تان تمرکز کنید
هدایت و تغییر #ذهن_مشتری به این معنی است که شما نه تنها باید این مهارتها را با دیگران تمرین کنید، همچنین باید آنها را با خودتان تمرین کنید. این به آن معناست که از احساسات خود آگاه هستید. قبل از اینکه بتوانید احساسات و عواطف دیگران را مدیریت کنید، باید بتوانید احساسات خود را مدیریت کنید. یکی از قدرتمندترین راههای مقابله با حوادثی که بار احساسی بالایی دارند این است که قبل از پاسخ دادن مکث کنید. از این مکث استفاده کنید تا ببینید که آیا پاسختان شما را به نتایج مورد نیاز میرساند یا نمیرساند. بر روی احساسات و عواطف تمرکز نکنید، بر روی پاسخی متمرکز شوید که شما را به نتیجه مورد نیازتان میرساند.
5⃣ از احساسات برای اینکه اقدام نمایید، استفاده کنید
مدیران و رهبران با #هوش_هیجانی (هوش عاطفی) بالا (EQ) از احساساتشان برای اقدام به عمل استفاده میکنند. آنها از احساسات منفی برای ایجاد تغییر در تیم خود و هدایت آنها برای انجام کارها استفاده میکنند. آنها از احساسات مثبت برای ایجاد عملکرد فرهنگی بالا استفاده میکنند که بر این باورند که با استفاده از آنها میتوانند موفق شوند. فروشندگان باید قادر باشند مشتریان و اعضای تیم خود را به سمت عملگرایی سوق دهند.
#هوش_هیجانی
#مدیریت_فروش
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل جامع رهبری
#هوجی_برگ
✅ يکي از وظايف مهم و اساسي که برعهده مديريت نهاده شده، #رهبری سازمان است. در واقع شالوده عملکرد يک رهبر سازمان در ميزان تاثيرگذاري و نفوذ وي در اعضاي سازمان و افراد جامعه است که قواي محرکه پيشرفت و نيل به اهداف تعيين شده را توليد مي کند و اين مهم در راس وظايف رسمي و سازماني يک مدير قرار مي گيرد.
✅ محیط آشفته و متغیر است و رهبری یک عنصر کلیدی در هدایت و #مدیریت این محیط است. با کمی دقت بر روی شرکتهای مختلف میتوان فهمید که رهبران بزرگ تفاوتهای بزرگی ایجاد میکنند، رهبران مؤثر کسانی هستند که نتایج را در یک چارچوب زمانی معینی بدست میآورند تا برای سازمان و کار خود مؤثر واقع شوند.
✅ رهبران باید برای تغییرات و #تحول در سازمان برنامه ریزی نمایند و با همه ذینفعان تبادل نظر کنند و امور مربوط به خود را مورد بررسی قرار دهند.در غیر این صورت نیروهای بازدارنده بر نیروهای وادارنده تاثیر می گذارند و تغییرات با شکست مواجه می شود.تحول در انسان ها مشکل ترین تغییری است که می توان بوجودآورد.
✅ رهبران همواره در این زمینه حساسیت دارند برای تغییردادن برنامه ریزی و اجرا باید بادر نظر گرفتن عوامل بیرونی و درونی همراه باشد. برای کسی که مایل به تغییر و تحول درهر بعدی از سازمان است صبر و انعطاف زیادی لازم است. تحول امری تدریجی و زمان بر است که طی فرایند علمی خاص همچون، ذوب شدن باورهای غلط و فراگیری ارزش های نوین و طراحی و استقرار نظام جدید و #مهندسی_مدیریت رخ می دهد.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدیریت هیجانات اجتماعی
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۱، شماره ۹۳۷
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar