✍ فرایند مدیریت تغییر در سازمان
✅ #فرآیند_مدیریت_تغییر برای کمک به کنترل چرخه حیات تغییرات استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی خدمات IT، از طریق روشهای استاندارد، طراحی شده است. تنظیم یک فرآیند مدیریت تغییر سیستماتیک به سازمان شما کمک میکند که تغییرات را بدون رخداد، و در بالاترین سطح موفقیت، پیادهسازی کنید.
1⃣ شناخت ضرورت
2⃣ رهبری و ساخت گروه هدایت گر
3⃣ چشم انداز مشترک
4⃣ ارتباط و انتقال اهداف به کارکنان
5⃣ توانمندسازی
6⃣ خلق موفقیت های کوتاه مدت
7⃣ تقویت و توسعه تحول
8⃣ نهادینه سازی و تثبیت
✅ کسبوکارها باید دائماً تکامل یابند و برای رویارویی با چالشهای مختلف (از #تغییرات در فناوری، ظهور رقبای جدید، تا تغییر در قوانین، مقررات، یا روندهای اقتصادی زیربنایی) تکامل یابند. عدم انجام این کار میتواند منجر به رکود یا بدتر از آن شکست شود.
✅ تقریباً 50 درصد از همه تلاشها جهت #تغییر_سازمانی ناموفق هستند. این امر نشان میدهد که چرا مدیریت تغییر به عنوان دانش چگونگی برنامهریزی، هماهنگسازی و اجرای تغییرات، یک مهارت ارزشمند برای مدیران و رهبران کسب و کارها است.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل عوامل تغییر تدریجی
✅ این مدل تغییرهای دخیل در #ایجاد_تغییر سطح اول و سطح دوم یعنی «تغییر تعاملی جزئی و تدریجی» و «تغییر تحول گرا» میدانند. تغییر سطح اول، تدریجی است. و نوعی تغییر تطبیقی است که در آن ویژگیها و اشکال سازمان تغییر داده میشوند، اما ماهیت سازمان به قوت خود باقی میماند.
✅ تغییر سطح دوم ناگهانی است، تغییری است بنیادی که در آن #ماهیت_سازمان به طرقی تغییر داده میشود. برای درک این مدل، تفاوت قائل شدن بین جوّ و فرهنگ سازمانی و همین طور تفاوت قائل شدن تدریجی و تحول گرا، ضروری است.
✅ #جوّ_سازمانی، ارزیابی دسته جمعی افراد از یک سازمان است. ارزیابی در مورد اینکه آیا سازمان جای مناسب یا نامناسب برای کارکردن است. فرهنگ سازمانی نیز نوعی ارزیابی دسته جمعی ازسازمان است،اما فرهنگ مبتنی بر یک سلسله پیش فرض ها، هنجارها و ارزش های نسبتاً پایداری است که افراد نوعی توافق بر آنها دارند.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ نقش ها و مهارت های مدیران
✅ یک #مدیر در سازمان به صورت مداوم در حال تغییر نقش است و در طول روز به مسائل مختلفی برمیخورد که باید برای آن راه حلی پیدا کند. بر مبنای برخی از مطالعات مدیریت و سازمان، نقشهای مدیران درسه گروه عمده، دسته بندی می شود:
1⃣ مراودات
2⃣ اطلاعات
3⃣ تصمیمات
✅ واضح است که دیگر ممکن نیست بدون مهارت و تبحر در علم، بتوان وظایف مهم را به انجام رساند. لذا لازمست به مفهوم مهارت و مصادیق آن توجه جدی داشت و بدنبال کسب مهارت های لازم بود.
✅ اصطلاح #مهارت، اشاره به توانایی هایی دارد که الزاما ذاتی نیستند بلکه قابل پرورش هستند و در نحوه انجام وظایف و اقدامات افراد دیده می شوند. منظور از مهارت، توانایی به کار بردن مؤثر دانش و تجربه فردی است. معیار اصلی سنجش مهارت، اقدام و عمل مؤثر در شرایط متغیر است.
✅ مطالعات انجام شده در زمینه #مهارت_های_مدیران، غالبا بر سه نوع مهارت تاکید دارند:
1⃣ مهارت فنی
2⃣ مهارت انسانی
3⃣ مهارت ادراکی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ روند تحول دیجیتال #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ روند تحول دیجیتال
✅ یک سازمان ممکن است یک سری پروژههای دیجیتالیسازی را انجام دهد، از مراحل خودکارسازی گرفته تا آموزش مجدد کارگران برای استفاده از رایانه؛ اما #تحول_دیجیتال چیزی نیست که شرکتها بتوانند به عنوان پروژه اجرا کنند. این اصطلاح گستردهتر به تغییر استراتژیک کسب و کار و تمرکز بر مشتریمحوری اشاره دارد که نیاز به تغییر همهجانبه سازمان و همچنین پیادهسازی فناوریهای دیجیتال دارد.
✅ هر #طرح_تحول_دیجیتال (Digital transformation initiative) شامل چندین پروژه دیجیتالسازی است و افرادی که فکر میکنند تفاوتی بین تحول دیجیتال و دیجیتالسازی نیست سخت در اشتباهند. تحول دیجیتال تبدیل فعالیتهای کسب و کاری، فرآیندها، محصولات و مدلها برای بهرهبرداری کامل از فناوریهای نوظهور دیجیتال است.
✅ هدف اصلی بهبود بهرهوری، مدیریت ریسک یا کشف فرصتهای جدید کسب درآمد فرهنگ و تجربیات مشتری است. تحول دیجیتال انجام کارها به روشی جدید (دیجیتال) است و سازمانهایی که سفر تحول خود را آغاز نمودهاند چابکتر، مشتری محور و داده محور هستند. تحول دیجیتال فقط به معنای پیادهسازی فناوری یا اتوماسیون در فرآیندهای موجود نیست بلکه اصلاح مدل کسب و کار، تغییر زنجیره ارزش به روشی برای ارائه ارزشهای بیشتر به #مشتری است.
✅ بنابراین بازنگری و بازاندیشی در تمام حوزههای سازمانی از الزامات این مفهوم است و برای مثال میتوان از موارد زیر به عنوان مصادیق تحول دیجیتال نام برد:
خواندن داده ها از PDF آنلاین یا انتقال دادهها از یک google sheet به برنامه یا سیستمی که دادهها را تجزیه و تحلیل میکند. هدف این است که بینشهایی را برای ارائه محصولات جدید یا بهبود خدمات به #مشتریان ارائه شود که این فرآیند به دلیل خودکار بودن نیاز به تعامل انسانی زیادی ندارد و در نتیجه باعث افزایش کارایی، کاهش هزینهها به افزایش فروش میشود.
✅ مهاجرت از google sheet به برنامههای موبایل برای دریافت سریعتر بینش و بهبود تجربه مشتری پخش آنلاین آهنگ ها، فیلم ها و سریالها و ارائه پیشنهاد بر اساس علایق افراد در نهایت میتوان رقمیسازی، #دیجیتالی_سازی و تحول دیجیتال را سه مفهوم وابسته و پیوسته معرفی کرد که برخی منابع آنها را به شکل زنجیرهای با شروع از رقمیسازی نشان داده و برخی دیگر آنها را به شکل هرمی که در راس آن تحول دیجیتال قرار دارد ترسیم میکنند.
✅ بدین ترتیب در Digitization #رقمی_سازی اطلاعات انجام میشود، در Digitalization فرآیندها و نقشهایی که عملیات سازمان را شکل میدهند دیجیتالی میشوند و در Digital transformation به صورت دیجیتالی، کسب و کار و استراتژیاش متحول میگردد؛ هر یک لازم است اما برای بعدی کافی نیست و از همه مهمتر، رقمیسازی و دیجیتالیشدن اساساً مربوط به فناوری است، اما تحول دیجیتال چنین نبوده و مربوط به مشتری است.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ این که نشد روابط عمومی!
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ بعضی از سازمان ها اصلاً جایگاه واقعی، حرفه ای و تخصصی روابط عمومی ها را نمی شناسند. هر چند شاید در زبان بگویند که ما اعتقاد داریم و برایمان اهمیت زیادی دارد و می دانیم بر بسیاری از مسائل سازمانی همچون رضایت مندی مشتریان و دریافت کنندگان خدمات سازمانی اثر مستقیم دارند، اما در میدان عمل، مشاوره و تصمیم که می رسد هیچ ارزشی برای این دایره مهم و موثر سازمانی قائل نیستند. اگر سازمانی سراغ دارید که نیروهای وازده، کم کار، بدون تخصص، کم حوصله یا مواردی دیگر از این دست را برای روابط عمومی در نظر می گیرند معلوم است که آن ها اعتقادی به این حوزه ی مهم ندارند.
✅ در کتاب های علمی حوزه های «مدیریت، سازمان و ارتباطات» تعابیر جالبی برای روابط عمومی ها بیان شده است؛ به عنوان مثال از آن با واژگانی همچون «چشم بینا و گوش شنوای سازمان»، «قلب تپنده»، «هنر هشتم»، «رئیسِ رئیس سازمان»، «ویترین سازمان»، «پناه مشتریان»، «دست راست مدیران» و «رسانه ی آگاهی بخش کارکنان» یاد می شود. اگر به این موارد دقت کنیم هر یک حاوی پیام بسیار ارزشمندی از عملکرد و تأثیر این جایگاه و پایگاه مهم سازمانی دارد.
✅ روابط عمومی توپ جمع کن یا #چرخ_پنجم نیست، جایگاه متخصصان و هنرمندان است، نقش «پادو» یا «مباشر» را برای مدیریت و سازمان ندارد، اسباب تردد «خردمندان» و «فرهیختگان» را فراهم می کند، با چاپلوسی سر و کاری ندارد، در همه ی امور اداری و سازمانی مشاوری امین و راهگشا است، روابط برون و درون سازمان را تنظیم می کند، بودجه، طرح و برنامه و نیروی انسانی توانمند، مستقل و مختص به خود نیاز دارد و باید برای آن جایگاه تخصصی، حرفه ای و سطح بالا تعریف و بنا نهاده شود.
✅ اگر غیر از این موارد باشد آن را #روابط_عمومی ندانید و نخوانید. خصوصاً با توجه به تغییرات گسترده ای که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات رخ داده است این دپارتمان سازمانی از نقشی بسیار ویژه و پررنگ تر برخوردار شده است. مسلماً برای تحقق جایگاه واقعی، حرفه ای و مطلوب «روابط عمومی ها» باید صادقانه، شفاف و محترمانه با ذینفعان و ذیربطان خود ارتباط برقرار سازند و از هر گونه جریان سانسور، بی خبری، ماله کشی بر نتایج و عملکردهای ضعیف به شدت پرهیز نمایند.
✅ به بیان دیگر اگر این چنین مسائلی از سوی #مدیران مورد توجه قرار نگیرد و اعتماد عمومی نسبت به این حوزه کاهش پیدا کند دیگر سازمان ابزاری برای ارتباط با محیط داخلی و بیرونی خود نخواهد داشت. که این امر می تواند آسیب های فراوانی در پی داشته باشد. یکی از عوامل مهمی که در پیشبرد اهداف و سرنوشت سازمانها اهمیت دارد، کیفیت رابطه آن سازمان با گروه مخاطب هدف و افکار عمومی جامعه است. اگر سازمانها را مانند ماشینی تصور کنیم، روابط عمومی فرمان این ماشین است که در دست مدیران سازمان برای هدایت و راهبری قرار دارد.
✅ #روابط_عمومی به عنوان رکن اصلی ارتباطات در هر سازمان، نقشی حیاتی در توسعه، پیشرفت و بالندگی آن ایفا میکند. این حرفه که ترکیبی از هنر، علم و فن است، به مثابه آیینهای تمامنما عمل میکند و وظایف متعددی از جمله حفظ ارتباطات، اطلاعرسانی، آگاهسازی، ارتقای وجهه و تصویر سازمان، تبلیغ، ترغیب و نفوذ در افکار عمومی را بر عهده دارد.
✅ نهاد محترمی که به #جوامع_نوین و سازمان های مدرن تعلق دارد و در روند پیدایش و رشد سامانه های پیشرو برای تسهیل ارتباط میان سازمان ها با محیط درونی و بیرونی، مخاطبان، گروههای تأثیرگذار و تأثیرپذیر از سازمان، افکار عمومی، رسانهها و سازمانهای دیگر ایجاد شده است. نهاد روابط عمومی متکلف یک عمل یا وظیفه مشخص مدیریتی است که با استقرار و بقاء یک خط ارتباطی دوسویه، درک مشترک، پذیرش و همکاری میان سازمان و مخاطبان آن (عموم) برقرار می سازد و توجه مدیریت را معطوف و متوجه مسائل حاکم بر کل سیستم می کند.
🔺منبع:منبع: #ماهنامه_راهبرد (نشریه تخصصی ترویجی روابط عمومی راهبرد پویش رستا)
🔻شماره ششم، خردادماه ۱۴۰۳
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ رایج ترین دلایل ترک شغل
🔴 #مدیران زیادی وجود دارند که بخاطر از دست دادن بهترین نیروهای انسانی خود، نه تنها از زمین و زمان شاکی هستند، بلکه هیچ گاه حاضر نیستند به دلایل ترک شغل کارمندان خود، به طور صادقانه بیاندیشند. طبیعی است که فقط یک مدیر هوشمند و آگاه میتواند درک کند که حضور کارکنان با انگیزه و پرتلاش تا چه حد به موفقیت و توسعه کسب و کار یا سازمان او کمک میکنند و با حمایتهای مادی و معنوی مانع از ترک شغل آن ها میشود.
🔴 تحقیقات موسسه #گالوپ نشان دهنده این موضوع است که چیزی حدود ۷۰ درصد از انگیزه و اشتیاق کارکنان یک سازمان در هر کسب و کاری که فکرش را میکنید، تحت تأثیر مدیران و مالکان مجموعه آن ها است و شگفت آور تر اینک ه کارمندان با انگیزه، ۸۷ درصد کمتر از سایر همکاران خود نسبت به ترک کارشان اقدام میکنند!
✅ اخراج توسط مدیریت
✅ عدم توافق با مدیریت
✅ عدم امکان رشد و ترقی
✅ عدم وجود امنیت شغلی
✅ عدم وجود علاقه به شغل
✅ ایجاد تغییرات عمده در زندگی
✅ عدم تناسب با فرهنگ سازمانی
✅ ایجاد فرصتی برای ادامه تحصیل
✅ بی انگیزگی کاری و فرسودگی شغلی
✅ فرصت شغلی جدید با موقعیت بهتر
#ترک_شغل
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ چهارچوب رویکردهای تغییر #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ چهارچوب رویکردهای تغییر
✅ #چهارچوب_تغییر پیشنهادی ما، متشکل از چهار رویکرد متمایز تغییر است که رهبران سازمان را در گزینش هر یک از آنها راهنمایی میکند و به آنها کمک میکند مدلی را که در حال حاضر استفاده میکنند، ارزیابی کرده و در مورد آن تصمیم بهینه بگیرند که البته تحقق آن نیازمند تغییر در نگرش و مهارت رهبری سازمانی است.
1⃣ #تغییر_مستقیم
مجموعهای از دستورالعملها و مراحل تحت کنترل، توسط مدیریت ارشد درباره جهت تغییر و راه حصول به آن ابلاغ میشود. در این حالت، نظارت دقیق بر کارها صورت میگیرد و از طریق مافوق، برنامهریزیها صورت گرفته و تصمیمات نیازمند تایید هستند. ظرفیتسازی مینیمال (ظرفیتسازی در سطح منطقهای/ محلی) و ارتباطات یکطرفه است. چارچوب ذهنی #رهبر_سازمان این است که «او قادر به مدیریت تغییرات است.»
2⃣ #تغییر_خودساز
در این حالت #مدیریت_ارشد تعریف شفافی از جهت تغییر دارد، اما اجرای تغییر تا حد زیادی به مدیران محلی تفویض شده است. در این رویکرد شما شاهد تولید ابزار، الگوها و کارگاههایی برای اجرای تغییر هستید. در اینجا فعالیتها به دقت ردیابی میشوند، اما از پیگیری نتایج و جزئیات صرف نظر میشود. ممکن است حداقلی از ظرفیتسازی وجود داشته باشد که توسط ارائهدهندگان ابزارها و طرحهای ابتکاری، هدایت میشوند (مثل یک دفتر مدیریت برنامهریزی مرکزی). چارچوب ذهنی رهبران سازمان این است که «کارها را به اندازه کافی کلید بزنید؛ چیزی رخ خواهد داد.»
3⃣ #تغییر_استادانه
جهت تغییر توسط مدیر ارشد #هدایت و در سراسر سازمان جاری میشود. رهبران سازمانی برای اصلاحات لازم در برنامه تغییر، زمان و انرژی زیادی را صرف تعامل و گفتوگو با ذینفعان میکنند. چارچوب کار به روشنی تعریف شده است ولی مدیریت ارشد به کارکنان اختیار عمل برای تصمیمگیری، بر حسب صلاحدیدش داده است و از آنها با امکان ظرفیتسازی و ایفای شایستگی حمایت میکند. شبکههای رسمی و هماهنگشده، برای گسترش یادگیری شکل گرفتهاند. ذهنیت غالب رهبر سازمان این است که: «من به کارکنانم برای حل مساله اعتماد دارم.»
4⃣ #تغییر_فوری (نوپدید)
رهبران سازمان عزمی جزم، ولی جهتدهی بیقاعده دارند. در این رویکرد، تعداد انگشتشماری ضوابط سفت و سخت بر کارکنانی که درگیر فرآیند تغییر هستند، حاکم است. رهبران سازمان به جای برنامهریزی ثابت و مفصل، روی چند نقطه حساس تمرکز میکنند و فضای عمل را برای آزمون و یادگیری سریع از طریق «حلقههای بازخورد» باز میگذارند. تغییر، گام به گام جلو میرود و رهبران سازمانی نسبت به تغییرات دینامیک در محیط، هوشیار و پاسخگو هستند. ذهنیت غالب #رهبر_سازمان این است که «من فقط میتوانم شرایط تغییر را فراهم کنم.»
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مسیر یادگیری و تحول سازمانی #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ مسیر یادگیری و تحول سازمانی
🔴 #مسیر_یادگیری و #تحول_سازمانی در بهره وری سازمانی مطابق نقشه راه (Road Map) شامل موارد زیر است:
✅ آموزش های اولیه و ایجاد حس نیاز به تغییر و حرکت به سمت بهبود (فاز صفر)
✅ سنجش های سازمانی (فاز سنجش)
✅ توسعه سازمانی و منابع انسانی (انجام فاز 1 و 2 نقشه راه)
✅ توسعه فرآیندی (اجرای فاز 3 نقشه راه)
✅ طرح ریزی استراتژیک سازمان (اجرای فاز 4 نقشه راه)
🔴 نقشه راه
✅ فاز صفر را میتوان حذف کرد اما بر #اثربخشی پروژه تاثیر زیادی میگذارد. در صورت تصمصم بر فشردهسازی پروژه پیشنهاد میشود این فاز در قالب یک سمینار صورت پذیرد.
✅ فاز سنجش #سازمانی قابلیت دارد که همزمانسازی با فازهای پروژه شود اما ذات یک تجویز خوب در تشخیص خوب است. این فاز مستقلا هم قابل انجام است. اگر نیاز باشد که این پروژه به فازهایی شکسته شود پیشنهاد میگردد با اجرای مستقل این فاز، پروژه تعریف شود.
✅ چهار فاز اصلی اجرایی پروژه هر یک مستقلا قابلیت اجرا و پیادهسازی دارد. اما از آنجاییکه این فازها به هم مرتبط هستند، چنانچه سازمان در بقیه فازها فعالیتی انجام داده است نتایج آن پروژه در اختیار قرار گیرد تا یکپارچگی #مدیریت و نظامهای مدیریت حفظ شود.
✅ چنانچه توسط سایر مشاوران فازهای مشابهی در سازمان در حال انجام است که به موضوعات مدیریت مرتبط میشود مانند تیمهای نرمافزاری و یا مشاورین حوزه مالی و اداری لازم است آن تیمها با تیم اجرای این پروژه در ارتباط قرار گیرند تا با دوبارهکاری یا تعارض بین شیوهها منافع #سازمان به خطر نیفتد.
✅ یک نقش که در قالب این #پروژه قابل انجام است و به یکپارچگی پروژهای مدیریتی و سازمانی کمک میکند اینست که نقش «مشاور عمومی» به این مشاور داده شود تا بر تعریف پروژههای دیگر، کارسپاری به سایر مشاوران و تحویلگیری کار از سوی کارفرما هم نظارت داشته باشد و یکپارچگی زیرسیستمها حفظ شود.
✅ تقدم و تاخر بین فازهای اصلی پروژه با بررسی اولیه و نوع نیاز سازمان تعیین خواهد شد. اما اگرچه به لحاظ علمی و تیوریک فاز استراتژی مقدم بر سایر فازهاست اما معمولا بدون کار بر روی سایر فازها بلوغ اجرای فاز استراتژی وجود ندارد و لازم است ابتدا سازمان روی سازماندهی به نقطه کاربردی برسد و سپس با اجرای #استراتژی ساختار جدید، تدقیق شود.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar