Modiryar | مدیریار
مدل هرم دانش #حسین_خنیفر #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #ابعاد_تفکر_طراحی #پایگاه_جامع_مدیریار www.mod
مدل هرم دانش
#حسین_خنیفر
🔴 پیش از تحلیل این بحث، بهتر است که ماهیت مدل را از در اندیشه دو فیلسوف متاخر (پوپر و بودون) بررسی کنیم.
✅ بیشتر فیلسوفان #کارل_پوپر را برجسته ترین نماینده فکری خردگرایی انتقادی می دانند. او معتقد است: مدل متشکل است از عناصر معینی که یک رابطه نوعی نسبت به یکدیگر قرار گرفته اند. بودون مدل را چنین تعریف کرده است: مدل روشی کنترلی است که امکان شرح و تاویل در مورد روابط بین دو متغیر را فراهم می سازد. مدل قصد اثبات روابط واقعی بین دو متغیر را دارد و روابط واقعی چیزی است که به طور تجربی و با آزمایش، بدلی بودن آن ثابت نمی شود.
✅ در واقع، هدف اساسی #مدل_ها بیشتر کردن فهم ما از عوامل و روندهای پیچیده دنیای واقعی است و از طریق آن ها می توان جهان را به اندازه و وضع دلخواه در آورد. در ساختن مدل سعی بر آن است که مهم ترین اجزای یک پدیده را تحت شرایط دلخواه بازسازی کنیم، اگر چه نمی توان آن ها را بهترین وسیله برای به آزمایش گذاردن نظریه ها و پیش فرض های علمی به شمار آورد.
✅ منظور ما از مدل سیستم واقعی، نمایشی است از یک گروه اشیاء و یا ایده ها به شکلی غیر از آنچه خود سیستم داراست. در حقیقت #مدل، ابزاری است است برای تحلیل واقعیت ها و ساده کردن پیچیدگی های موجود در جهان واقعی.
✅ #مدل_هرم_دانش که مدلی از جهان دانش است و برخی حقایق در خصوص سلسله مراتب دانش را به کمک شکل ها، حروف و نشانه ها روشن می سازد. نظریه پردازان مدیریت دانش، معمولا بحث از درباره دانش را با هرم دانش آغاز می کنند و جهان دانش را به صورت هرمی، شامل داده های خام در سطح پایین تا فرزانگی در رأس آن، به تصویر می کشند. این مدل سلسله مراتب دانش را به ما نشان می دهد.
✅ در مدل سلسله مراتبی ابتدا داده های ضمنی قرار دارد که کاملا مشروح و ذره ای هستند و بعد از آن، عملیاتی قرار دارند که با عنوان فراداده شناخته می شوند. در سطح بعدی، اطلاعات مدیریت، که تلخیص و انباشته شده و هوش فرااطلاعات را ایجاد می کنند، در سطوح بالاتر #دانش_سازمانی را به همراه فرزانگی قرار دارد. به این سطح فرادانش گویند.
✍ منبع: درآمدی بر مدل سازی در علوم رفتاری، حسین خنیفر، ص ۳۱
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#ابعاد_تفکر_طراحی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ چهار بعد مدیریت بیرکینشاو
#Julian_Birkinshaw
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ چهار بعد مدیریت بیرکینشاو #Julian_Birkinshaw #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www
✍ چهار بعد مدیریت بیرکینشاو
✅ #جولیان_بیرکینشاو استاد مدیریت بینالمللی و راهبردی دانشگاه کسبوکار لندن، چهار بعد مدیریت را در کتاب خود با عنوان «بازآفرینی مدیریت» مطرح کرد. این چارچوب چهار بعد مربوط به شیوهها و فرایندهای کلیدی مدیریت را نشان میدهند.هر بعد دو اصل مخالف هم دارد.
✅ این اصول «مفروضات یا عقایدی درباره روشهای فعلی یا ایدهآل است». این اصول اساس اقدامات روزمره #مدیران سازمان تان هستند. اصول سمت راست هر بعد #اصول_سنتی هستند: این رویکردهای مدیریتی ده ها سال قدمت دارند. اصول سمت چپ اصول جایگزین هستند: اینها دیدگاههای جدید مدیریت هستند.
✅ میتوانید با این چارچوب، روش فعلی مدیریتتان را بررسی کنید و ببینید که آیا میتوانید #مدل_مدیریت اثربخش تری را طراحی کنید یا خیر (مدلی که متناسب با راهکار و شیوه کسبوکارتان باشد).
🔴 ابعاد و اصول مربوطه:
⭕️ مدل کسب و کار
1⃣ مدیریت در طول: فعالیتها
این بعد نشان میدهد که مدیران چگونه فعالیت هایشان را با کسانی #هماهنگ میکنند که مستقیماً زیردستشان نیستند. اصول مخالف عبارتاند از:
▪️#دیوان_سالاری
با رویکرد دیوانسالارانه، سازمانها از قوانین رسمی، نقشها و روشهای کاری و راهنمای رسمی برای انجام کارها استفاده میکنند. نتایج قابل پیش بینی هستند. #دیوان_سالاری تا حدی در بیشتر سازمانها لازم است؛ و در سازمانهایی بسیار مهم است که با خطرات بزرگی (از جمله ایمنی یا سلامت) سروکار دارند.
▪️#خلاقیت_مداری
خلاقیت مداری اتفاق خودجوش است و بر پایه استقلال و خودکفایی است (اگر میخواهید افرادتان به خودشان انگیزه دهند، خیلی مهم است). افراد خودشان را سازماندهی میکنند، مستقل کار میکنند و سریع اقدامات مربوطه را انجام میدهند. خلاقیت مداری منجر به نوآوری و خلاقیت و همچنین تقویت روحیه و #مشارکت بهتر میشود.
⭕️ سیستم سازی کسب و کار
2⃣ مدیریت رو به پایین: تصمیمات
این بعد مربوط به نحوه تصمیمگیری افراد در سازمان است. این اصول عبارتاند از:
▪️#سلسله_مراتب
سلسلهمراتب بر اساس اقتدار و قدرت است. مدیران ارشد #تصمیم_گیرنده هستند، چون در مقایسه با زیردستان، تخصص بیشتر و دیدگاه بهتری به کل مسئله دارند. فرض سلسلهمراتب این است که «رئیس آگاهتر است»، حتی وقتیکه درست نباشد. میتواند مانع ارتباط با ردههای بالای سازمان شود و میتواند منجر به تصمیمگیری ضعیف افراد قدرتمند شود.
▪️#خرد_جمعی
خردجمعی وقتی است که افرادی از تمام ردههای تیم و سازمان در #تصمیم_گیری سهیم هستند و با کمک هم، برای حل مسائل تلاش میکنند. این کار روحیه و مشارکت را بالا میبرد و وقتی افراد بادانش (مانند کارکنانی که با مشتریان ارتباط دارند) در فرایند تصمیمگیری دخیل هستند، تصمیمات را بهتر میکند. عیب استفاده از خرد جمعی این است که اگر تعداد افراد دخیل در فرایند خیلی زیاد باشد، تصمیمگیری خیلی طول میکشد. اگر لازم باشد که بهموقع تصمیم بگیرید، این مشکل جدی است.
⭕️ استراتژی کسب و کار
3⃣ مدیریت اهداف
این بعد مربوط به نحوه تعیین و تلاش برای #اهداف_سازمان است. اصول عبارتاند از:
▪️#هم_ترازی
با همترازی، همه در جهت هدف مشترک سازمان تلاش میکنند. با این اصل، #مدیران به سادگی میتوانند اعضای تیمشان را در یک جهت مدیریت کنند و اگر راهکار سازمان نیازمند اقدامات بسزا و هماهنگ باشد، این نکته خیلی مهم است. یکی از مشکلات همترازی این است که مدیران ذاتاً از شاخصهای کلیدی عملکرد برای سنجش پیشرفت استفاده میکنند.
▪️#انحراف
با «انحراف»، افراد بصورت غیرمستقیم برای اهداف و مقاصد #تلاش میکنند. مثلاً بجای تعیین هدفی مانند «افزایش ۱۵ درصدی فروش»، سازمان ممکن است اهدافی را تعیین کند که کیفیت برخورد کارکنان با مشتریان جدید یا دیدگاه آنها را به رضایت کارمندان نشان میدهد. یکی از پیامدهای بلندمدت این افزایش فروش می باشد. (یعنی هدف کلی سازمان).
⭕️ رهبری کسب و کار
4⃣ مدیریت انگیزه فردی
این بعد مربوط به میزان #انگیزه_افراد در سازمان است. اصول عبارتاند از:
▪️#بیرونی
#انگیزه_بیرونی به معنی رویکردهای انگیزشی بیرونی مانند افزایش دستمزد، ترفیع یا تحسین است که بیرونی است. عوامل منفی مثل فشار و تهدید هم میتوانند جزئی از انگیزه بیرونی باشند.
▪️#درونی
#انگیزه_درونی مربوط به پاداش انجام درست کار یا فعالیت است. عوامل انگیزشی درونی معمولاً خیلی لذتبخش هستند. بیشتر فعالیتهای تفریحی و سرگرمی بر اساس انگیزه درونی هستند.
#Julian_Birkinshaw
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل کوه یخ منابع انسانی
#موفقیت مثل یک کوه یخ است که مردم قسمت پنهانش را نمی بینند! ولی افراد موفق با آن دست و پنجه نرم کرده اند. این مسئله مهم در مدیریت منایع انسانی باید بعنوان یک اصل شاخص در نظر گرفته شود.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
#مدیریت_منابع_انسانی
www.modiryar.com
@modiryar
✍ تقوای جمعی
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ مفهوم شناسی تقوا
تقوا براي روح مانند خانه است براي زندگي و مانند جامه است براي تن. در قرآن از تقوا به جامه تعبير شده است: «و لباس التقوي ذلك خير» يعني #تقوا به عنوان جامۀ روح برای شما بهتر است. تقوا لازمه زندگي هر فردي است كه مي خواهد انسان باشد و تحت فرمان عقل زندگي كند و از اصول معيني پيروي كند. بر اين اساس تقوا يعني اين كه انسان خود را از آنچه از نظر دين و اصول خطا و گناه و پليدي و زشتي شناخته شده حفظ كند و مرتكب آنها نشود. در برخی متون از تقوا با تعابیر «پروا کردن» و«ملاحظه کردن» یاد می شود. یعنی ملاحظه ی خدا را بکنید، پروا داشته باشید از خدای متعال که همواره کردار و گفتار شما را نظارت می کند.
✅ تقوای جمعی
در اسلام جمع گرايي و برگزاري اجتماعات اهميت زيادي دارد. حکایت همان جمله معروفه ي «يدالله مع يد الجماعة»؛ براي همين ثواب برگزاري نماز به صورت جماعت غير قابل شمارش است. همان طور كه اسلام به تشكيل اجتماعات اهميت زيادي داده است براي برقراري و تداوم نظام هاي اجتماعي نيز قواعد و قوانين متعددي وضع نموده كه رعايت آن ضامن بقاي #سلامت_جمعي و گروهي است. افراد زيادي وجود هستند كه در قالب رفتار فردي موجه و قابل قبول هستند ولي متأسفانه در قالب انحرافات گروه ها در مسير يك جريان قرار گرفته و منحرف مي شوند. نمونه بارز آن در ورزشگاه هاي كشور قابل مشاهده است. بسياري از جواناني كه در قالب گروه هاي هوادار يك تيم ورزشي هستند به شخصه انسان هاي منظم و با ادبي هستند ولي در قالب گروه اجتماعي و در مسير هيجانات يك مسابقه ي ورزشي از خود بي خود گشته و در يك حركت عجيب فحاشي يا بي نظمي مي كنند و يا به اماكن ورزشي آسيب وارد مي نمايند. اين خود مثال ساده اي است كه به ساير گروه هاي اجتماعي نيز قابل تعميم است.
✅ مصادیق تقوای جمعی
گروه چيزي فراتر از اجتماع افراد است بر همين اساس براي مصون ماندن از آسيب هاي گروه ها يا اجتماعات با مفهوم «تقواي جمعي» مواجه مي شويم كه مقوله اي فراتر از اجتماع افراد متقي است. رهبر انقلاب در این رابطه خطاب به مسئولان توصیه می کند؛ « من و شما که مسئولیم -همهی ما- به رعایت تقوا بیش از دیگران نیاز داریم... مجموعه ها و جمع ها و جریان ها، علاوه بر تقوای فردی اعضای خود، باید در نگاه کلان از تقوای جمعی نیز برخوردار باشند چرا که در غیر این صورت، افراد متقی حاضر در این جریان ها نیز، به علت خطای عمومی جمع، به انحراف و خطا می افتند.» تقواي جمعي مصاديق عملي دارد. اگرجريانات و گروه ها در نظام #ارتباطات_اجتماعي خود، جذب حداكثري و دفع حداقلي، اثبات خود به جاي نفي ديگران، روحيه جمع گرايي، داشتن نظام سيستمي وكل نگر، در نظر گرفتن منافع ملي، تحمل نظرات مخالفين، احترام به قانون و حقوق ديگران و ... را رعايت نمايند تقواي الهي در قالب نظام هاي اجتماعي متجلي مي گردد.
✅ منشور اخلاقی نظام اجتماعی
امروزه نظام اجتماعي به گونه اي است كه آدمي براي رفع بسياري از نيازهاي خود به صورت فردي توانايي كافي ندارد. از اين رو گروه ها، سازمان ها، تشكل ها، حزب ها و سازمان هاي متعددي تشكيل گرديده است. حال اگر در ارتباطات اجتماعي افراد عضو گروه هاي مختلف، براي تحقق منافع گروه خود منافع ديگران را نفي كنند با عنايت به قابليت هم افزايي گروهي اتفاقات نابهنجاري در اجتماع مي افتد كه به مراتب بدتر از عدم رعايت #تقوای_فردي است. به وسيله تقواي جمعي گروه هاي اجتماعي همواره خود را در چارچوب يك منشور اخلاقي كه برگرفته از اخلاق، شرع و انسانیت است دانسته و همواره رفتار خود را با آن تطبيق و تنظيم مي نمايند.
✅ صلاح و فلاح جمعی
یکی از مواردی که صلاح و فلاح جمعی را تقویت می کند وفاداری به واجب موکد دینی به نام «امر به معروف و نهی از منکر» است که رهبر معظم انقلاب از آهن به عنوان «واجب فراموش شده» تعبیر می کنند. گاهی عده ای ناآگاهانه و شاید هم مغرضانه این واجب موکد را به عنوان دخالت در اموردیگران توصیه می نمایند در صورتی که کاملاً با روح آن منافات دارد. این مهم به معنای مسئولیت پذیری اجتماعی و حفظ حساسیت عمومی نسبت به رعایت اصول اخلاق و حدود قوانین اجتماعی است. شاید بسیاری از انحرافاتی که امروز در سطح جامعه و در رفتارهای ناصواب عمومی قابل مشاهده است حاصل عدم توجه به این واجب دینی است. خود را در محضر خدا دانستن، احترام به مردم و حقوق دیگران، در نظر گرفتن مصالح و منافع عمومی به جای تمایلات فردی، رعایت مبانی و آداب اخلاقی از مهم ترین پیش نیازهای تحقق #تقوای_جمعی است.
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱، شماره ۳۸۷۱
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل شایستگی منابع انسانی
🔴 Society Human Resource Management
#مدیریت_منابع_انسانی
#پایگاه_جامع_مدیریار
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#کارکنان
www.modiryar.com
@modiryar
انقلاب اسلامی و ضرورت تازه گردانی
✍ #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
بهمن ماه فرصت مناسبی برای بازنگری و تازه گردانی در رویکردها و عملکردهاست. اکنون که سال ها از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، عده ای به غلط می پندارند در مرور زمان برای همگامی با تغییرات فناورانه و محیطی باید برخی از ارزش ها را نادیده گرفت. ولی ارزش های انقلاب که بر اساس مبانی نظری اسلام شکل گرفته و مبتنی بر آموزه های وحیانی است، در مرور زمان اصالتشان را از دست نمی دهند. بنابراین ضرورت دارد که برای حفظ انقلاب اسلامی، این ارزش ها متناوب و مستمر در رفتار و ذهن مردم و مسئولان و متولیان امور تازه گردانی شود تا فراموش نکنند که انقلاب اسلامی با چه هزینه ای ایجاد شده است و همواره خود را درباره محافظت از منافع و مصالح آحاد جامعه مسئول بدانند. برخی از موارد مهمی که باید در دایره ارزش های انقلاب اسلامی همواره به آن ها توجه شود، عبارت اند از:
✅ #سبک_زندگی
انقلاب اسلامی در پی تمایل مردم به اصلاح سبک زندگی به وجود آمد. بر این اساس اکنون نیز سبک زندگی ما به بازنگری و تغییرات جدی نیاز دارد تا با مبانی اخلاقی نزدیکی بیشتری یابد. در نظام اسلامی اختلاس های چندمیلیاردی، فساد و تبعیض، ژن های خوب، رانت خواری، تجمل گرایی و اشرافی گرایی جایگاهی ندارد. مردم و مسئولان باید در راستای حفظ حقوق متقابل یکدیگر و رعایت اخلاقیات در روابط اجتماعی تلاش کنند.
✅ #ارتباطات_اجتماعی
در زمان انقلاب ارتباطات اجتماعی مردم صمیمانه تر بود. گذشت، فداکاری و وحدت بیشتر به چشم می آمد؛ مردمی که جانشان را بر کف گرفتند و بدون هیچ چشمداشتی در کنار هم برای رسیدن به هدفشان جنگیدند و هرکدام از آن ها برای نجات دیگری جانش را فدا می کرد، اما به نظر می رسد امروز با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی در مناسبات اجتماعی بسیار تغییر کرده ایم! و نیازمند بازیابی آن رفتار هستیم.
✅ #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
انقلاب اسلامی که الهام گرفته از قیام حسینی است، به این مقوله نیز به عنوان یکی از ارزش های اصیل خود می نگرد. امربه معروف از آن نظر اهمیت زیادی دارد که یکی از ابزارهای قدرتمند فرهنگی برای حیات سالم جامعه است، اما متأسفانه در جامعه کنونی مردم تحمل شنیدن امربه معروف و نهی ازمنکر را کمتر دارند، از کنار یکدیگر می گذرند، اشتباهات هم را می بینند، اما کسی جرئت نمی کند به دیگری تذکر دهد. زیرا از یک طرف نمی داند با چه رفتاری روبه رو می شود و از طرف دیگر ترجیح می دهد کاری به کار دیگران نداشته باشد.
✅ #استقلال_فرهنگی
استقلال فرهنگی به عنوان یکی از ارزش های مهم انقلاب اسلامی باید احیا شود؛ به ویژه در عصر ارتباطات که ابزارهای گوناگونی برای جنگ فرهنگی وجود دارد. متأسفانه هم اکنون زندگی بسیاری از ما تحت تأثیر فرهنگ بیگانه است؛ از نحوه پوشش و ظاهرمان تا طرز تفکراتمان!
✅ #مسئولان_نظام_اسلامی
اگر نگاهی کوتاه به زندگی دولتمردان آن زمان مانند شهیدان رجایی، باهنر و بهشتی بیندازیم، متوجه سادگی زندگی آنان و در عین حال توجه زیادشان به خدمت رسانی به مردم می شویم. آن ها درحقیقت نماد واقعی شیفتگان خدمت و بهترین الگو برای مسئولان کنونی جامعه به شمار می روند. آنچه امروز اهمیت دارد و هدف انقلاب مردم نیز بود، آسایش در زندگی مردم و دریافت خدمات مناسب است.
✅ #خودکفایی و استقلال اقتصادی و سیاسی
در دوره پهلوی با روند توسعه واردات و مصرف گرایی جرقه های بیکارشدن تولیدگران داخلی زده شد. گسترش تولید ملی و محرومیت زدایی گسترده ازجمله آرمان های انقلاب اسلامی بود. در وضعیت کنونی هم با تحریم ها و کارشکنی های موجود، لازم است مسئولان با برنامه ریزی صحیح و جذب نخبگان زمینه حمایت از کارآفرینان، صنعتگران و تولیدکنندگان را در کشور فراهم کنند تا از این طریق علاوه بر کاهش فقر و بیکاری، بتوانیم استقلال اقتصادی و سیاسی خود را به دست آوریم.
اکنون که بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، ضرورت دارد ضمن وفاداری به مبانی اخلاقی بر مبنای آموزه های اسلامی، به تازه گردانی آنچه به خاطرش مردم مجاهدت کردند، شهید دادند و جان و مالشان را قربانی کردند، اقدام کنیم. اتفاقات زیادی در جامعه رخ می دهد که با توصیه های امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی، روح انقلاب و الزامات رفتاری حاصل از آن منافات دارد. باید ابتدا آگاهانه و بی طرفانه کاستی ها را شناسایی کنیم، نقاط ضعف را بپذیریم، زبان مردم را بدانیم و استعدادها و خواسته های نسل جدید را به عنوان فرصتی مناسب برای تازه گردانی و پیشرفت کشور قلمداد کنیم و همه برای تعالی «نام جاوید وطن» صالح و هم گرا باشیم.
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱، شماره ۳۸۷۳
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ سلیقه جایگزین برنامه
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱، شماره ۹۵۳
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ سلیقه جایگزین برنامه #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی 🔺منبع: #هفته_نامه_نخست، 🔻پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱، ش
✍ سلیقه جایگزین برنامه
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ سازمان ها و نهادهای دولتی، خصوصی و عمومی باید بر مدار سیستم و سامانه های کارا، هوشمند و به روز مدیریتی حرکت کنند نه این که قائم به مقامات، افراد و اشخاص باشند و یا بر اساس جریان های سیاسی و حزبی و ورود و خروج مدیران جدید دستخوش تغییرات گسترده گردند. این امر خصوصاً در #بخش_دولتی که ثبات مدیریتی پایین است و در ساده ترین حالت با برگزاری انتخابات جدید جایگاه ها بین افراد دست به دست می شود اهمیت بیشتری دارد. سال های سال است کشور ما به دلیل نگاه سلیقه ای (و حزبی) در عرصه مدیریت آسیب های زیادی را متحمل شده و هزینه های فراوانی بر مردم و کشور وارد گردیده است. برنامه ریزی و سیاستگذاری بسیار مهم است بر همین اساس با وجود تلاش های گسترده ای که برای بهبود و توسعه سازمانی در کشور صورت می گیرد کماکان در این زمینه دچار کاستی های جدی هستیم.
✅ نشان به آن نشان که کمتر برنامه های بلند مدت و یا اسناد #چشم_انداز و راهبردی دوره عمر خود را به صورت کامل سپری می نمایند یا به آن چه در بیانیه رسالت آن ها آمده است نائل می گردند. روی دیگر این مسأله هم سلیقه گرایی در سازمان ها و در معرض مخاطره قرار گرفتن شفافیت و سلامت اداری است. اگر فعالیت ها و فرآیندهای سازمانی در کانال سیستم های کارا، به روز و هوشمند جاری و ساری گردند دیگر مجالی برای شخصی گرایی و نگاه های سطحی و سلیقه ای باقی نخواهد ماند. بدین ترتیب در پایان هر دوره مدیریتی اطلاعات به صورت رسمی و در بستر تعریف شده به مدیران جدید منتقل می گردد و سایر ارکان و عناصر به صورت نهادی به انجام تکالیف و وظایف خود خواهند پرداخت و مجموعه سازمان دچار کمترین چالش، هزینه و بحران خواهد شد.
✅ امروزه بسیاری از مسائل و مشکلات جوامع بشری و سیستم های اقتصادی و اجتماعی ناشی از جزنگری، سلیقه گرایی، فردگرایی و عدم جامع نگری است. اداره سازمان ها با #مدل_ذهنی سیستمی یا بر مدار سیستم های هوشمند، کارا و به روز بر این اصل و اساس بنا گردیده است که در ژرفای همه مسائل، یک سری اصل، قاعده و ضابطه وجود دارد که به صورت افقی تمام نظام های علمی و مدیریتی را تحت تأثیر قرار می دهد و رفتار عمومی سیستم ها را کنترل می نماید. یعنی می توان به مجموعه ای از اصل، قاعده و ضابطه اولیه دست یافت که تعریف کننده رفتار عمومی سیستم ها صرف نظر از نوع آن هاست. این بدان معنا نیست که یک تئوری عمومی بتواند جایگزین تئوری های خاص نظام های علمی و مدیریتی مختلف گردد، بلکه فقط سعی دارد بصورت یک چارچوب، جهت دهنده و هدایت کننده عمل نماید.
✅ تلاش در جهت کل گرایی و جامع نگری، زیربنای ادعایی است که شیوه اداره سازمان بر مدار سیستم در مواجهه با مسائل و چالش ها را برای خود قائل است. زمانی که سازمان بر مبنای افراد اداره می شوند فرایندهای هوشمندسازی و توسعه نهادی بر مبنای فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز با کندی بیشتری صورت می پذیرد و این امر سبب می گردد هزینه ها افزایش یافته، فساد اداری گسترش یابد و #سیستم در مرور زمان با توجه به تغییرات محیطی دچار رکود یا عدم کارایی گردد. وقتی سازمان بر مدار سیستم اداره نشود آرام آرام سلیقه جای برنامه را می گیرد و دیگر عقل سلیم و حکیم سازمان را اداره نمی کند بلکه افراد با قابلیت های متفاوت و رویکردهای بعضاً متناقض همه کاره می شوند.
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱، شماره ۹۵۳
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar