eitaa logo
Modiryar | مدیریار
214 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
800 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
انقلاب اسلامی و ضرورت تازه گردانی ✍ بهمن ماه فرصت مناسبی برای بازنگری و تازه گردانی در رویکردها و عملکردهاست. اکنون که سال ها از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، عده ای به غلط می پندارند در مرور زمان برای همگامی با تغییرات فناورانه و محیطی باید برخی از ارزش ها را نادیده گرفت. ولی ارزش های انقلاب که بر اساس مبانی نظری اسلام شکل گرفته و مبتنی بر آموزه های وحیانی است، در مرور زمان اصالتشان را از دست نمی دهند. بنابراین ضرورت دارد که برای حفظ انقلاب اسلامی، این ارزش ها متناوب و مستمر در رفتار و ذهن مردم و مسئولان و متولیان امور تازه گردانی شود تا فراموش نکنند که انقلاب اسلامی با چه هزینه ای ایجاد شده است و همواره خود را درباره محافظت از منافع و مصالح آحاد جامعه مسئول بدانند. برخی از موارد مهمی که باید در دایره ارزش های انقلاب اسلامی همواره به آن ها توجه شود، عبارت اند از: ✅ انقلاب اسلامی در پی تمایل مردم به اصلاح سبک زندگی به وجود آمد. بر این اساس اکنون نیز سبک زندگی ما به بازنگری و تغییرات جدی نیاز دارد تا با مبانی اخلاقی نزدیکی بیشتری یابد. در نظام اسلامی اختلاس های چندمیلیاردی، فساد و تبعیض، ژن های خوب، رانت خواری، تجمل گرایی و اشرافی گرایی جایگاهی ندارد. مردم و مسئولان باید در راستای حفظ حقوق متقابل یکدیگر و رعایت اخلاقیات در روابط اجتماعی تلاش کنند. ✅ در زمان انقلاب ارتباطات اجتماعی مردم صمیمانه تر بود. گذشت، فداکاری و وحدت بیشتر به چشم می آمد؛ مردمی که جانشان را بر کف گرفتند و بدون هیچ چشمداشتی در کنار هم برای رسیدن به هدفشان جنگیدند و هرکدام از آن ها برای نجات دیگری جانش را فدا می کرد، اما به نظر می رسد امروز با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی در مناسبات اجتماعی بسیار تغییر کرده ایم! و نیازمند بازیابی آن رفتار هستیم. ✅ انقلاب اسلامی که الهام گرفته از قیام حسینی است، به این مقوله نیز به عنوان یکی از ارزش های اصیل خود می نگرد. امربه معروف از آن نظر اهمیت زیادی دارد که یکی از ابزارهای قدرتمند فرهنگی برای حیات سالم جامعه است، اما متأسفانه در جامعه کنونی مردم تحمل شنیدن امربه معروف و نهی ازمنکر را کمتر دارند، از کنار یکدیگر می گذرند، اشتباهات هم را می بینند، اما کسی جرئت نمی کند به دیگری تذکر دهد. زیرا از یک طرف نمی داند با چه رفتاری روبه رو می شود و از طرف دیگر ترجیح می دهد کاری به کار دیگران نداشته باشد. ✅ استقلال فرهنگی به عنوان یکی از ارزش های مهم انقلاب اسلامی باید احیا شود؛ به ویژه در عصر ارتباطات که ابزارهای گوناگونی برای جنگ فرهنگی وجود دارد. متأسفانه هم اکنون زندگی بسیاری از ما تحت تأثیر فرهنگ بیگانه است؛ از نحوه پوشش و ظاهرمان تا طرز تفکراتمان! ✅ اگر نگاهی کوتاه به زندگی دولتمردان آن زمان مانند شهیدان رجایی، باهنر و بهشتی بیندازیم، متوجه سادگی زندگی آنان و در عین حال توجه زیادشان به خدمت رسانی به مردم می شویم. آن ها درحقیقت نماد واقعی شیفتگان خدمت و بهترین الگو برای مسئولان کنونی جامعه به شمار می روند. آنچه امروز اهمیت دارد و هدف انقلاب مردم نیز بود، آسایش در زندگی مردم و دریافت خدمات مناسب است. ✅ و استقلال اقتصادی و سیاسی در دوره پهلوی با روند توسعه واردات و مصرف گرایی جرقه های بیکارشدن تولیدگران داخلی زده شد. گسترش تولید ملی و محرومیت زدایی گسترده ازجمله آرمان های انقلاب اسلامی بود. در وضعیت کنونی هم با تحریم ها و کارشکنی های موجود، لازم است مسئولان با برنامه ریزی صحیح و جذب نخبگان زمینه حمایت از کارآفرینان، صنعتگران و تولیدکنندگان را در کشور فراهم کنند تا از این طریق علاوه بر کاهش فقر و بیکاری، بتوانیم استقلال اقتصادی و سیاسی خود را به دست آوریم. اکنون که بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، ضرورت دارد ضمن وفاداری به مبانی اخلاقی بر مبنای آموزه های اسلامی، به تازه گردانی آنچه به خاطرش مردم مجاهدت کردند، شهید دادند و جان و مالشان را قربانی کردند، اقدام کنیم. اتفاقات زیادی در جامعه رخ می دهد که با توصیه های امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی، روح انقلاب و الزامات رفتاری حاصل از آن منافات دارد. باید ابتدا آگاهانه و بی طرفانه کاستی ها را شناسایی کنیم، نقاط ضعف را بپذیریم، زبان مردم را بدانیم و استعدادها و خواسته های نسل جدید را به عنوان فرصتی مناسب برای تازه گردانی و پیشرفت کشور قلمداد کنیم و همه برای تعالی «نام جاوید وطن» صالح و هم گرا باشیم. 🔺منبع: ، 🔻چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱، شماره ۳۸۷۳ www.modiryar.com @modiryar
سلیقه جایگزین برنامه 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱، شماره ۹۵۳ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ سلیقه جایگزین برنامه #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی 🔺منبع: #هفته_نامه_نخست، 🔻پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱، ش
سلیقه جایگزین برنامه ✅ سازمان ها و نهادهای دولتی، خصوصی و عمومی باید بر مدار سیستم و سامانه های کارا، هوشمند و به روز مدیریتی حرکت کنند نه این که قائم به مقامات، افراد و اشخاص باشند و یا بر اساس جریان های سیاسی و حزبی و ورود و خروج مدیران جدید دستخوش تغییرات گسترده گردند. این امر خصوصاً در که ثبات مدیریتی پایین است و در ساده ترین حالت با برگزاری انتخابات جدید جایگاه ها بین افراد دست به دست می شود اهمیت بیشتری دارد. سال های سال است کشور ما به دلیل نگاه سلیقه ای (و حزبی) در عرصه مدیریت آسیب های زیادی را متحمل شده و هزینه های فراوانی بر مردم و کشور وارد گردیده است. برنامه ریزی و سیاستگذاری بسیار مهم است بر همین اساس با وجود تلاش های گسترده ای که برای بهبود و توسعه سازمانی در کشور صورت می گیرد کماکان در این زمینه دچار کاستی های جدی هستیم. ✅ نشان به آن نشان که کمتر برنامه های بلند مدت و یا اسناد و راهبردی دوره عمر خود را به صورت کامل سپری می نمایند یا به آن چه در بیانیه رسالت آن ها آمده است نائل می گردند. روی دیگر این مسأله هم سلیقه گرایی در سازمان ها و در معرض مخاطره قرار گرفتن شفافیت و سلامت اداری است. اگر فعالیت ها و فرآیندهای سازمانی در کانال سیستم های کارا، به روز و هوشمند جاری و ساری گردند دیگر مجالی برای شخصی گرایی و نگاه های سطحی و سلیقه ای باقی نخواهد ماند. بدین ترتیب در پایان هر دوره مدیریتی اطلاعات به صورت رسمی و در بستر تعریف شده به مدیران جدید منتقل می گردد و سایر ارکان و عناصر به صورت نهادی به انجام تکالیف و وظایف خود خواهند پرداخت و مجموعه سازمان دچار کمترین چالش، هزینه و بحران خواهد شد. ✅ امروزه بسیاری از مسائل و مشکلات جوامع بشری و سیستم های اقتصادی و اجتماعی ناشی از جزنگری، سلیقه گرایی، فردگرایی و عدم جامع نگری است. اداره سازمان ها با سیستمی یا بر مدار سیستم های هوشمند، کارا و به روز بر این اصل و اساس بنا گردیده است که در ژرفای همه مسائل، یک سری اصل، قاعده و ضابطه وجود دارد که به صورت افقی تمام نظام های علمی و مدیریتی را تحت تأثیر قرار می دهد و رفتار عمومی سیستم ها را کنترل می نماید. یعنی می توان به مجموعه ای از اصل، قاعده و ضابطه اولیه دست یافت که تعریف کننده رفتار عمومی سیستم ها صرف نظر از نوع آن هاست. این بدان معنا نیست که یک تئوری عمومی بتواند جایگزین تئوری های خاص نظام های علمی و مدیریتی مختلف گردد، بلکه فقط سعی دارد بصورت یک چارچوب، جهت دهنده و هدایت کننده عمل نماید. ✅ تلاش در جهت کل گرایی و جامع نگری، زیربنای ادعایی است که شیوه اداره سازمان بر مدار سیستم در مواجهه با مسائل و چالش ها را برای خود قائل است. زمانی که سازمان بر مبنای افراد اداره می شوند فرایندهای هوشمندسازی و توسعه نهادی بر مبنای فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز با کندی بیشتری صورت می پذیرد و این امر سبب می گردد هزینه ها افزایش یافته، فساد اداری گسترش یابد و در مرور زمان با توجه به تغییرات محیطی دچار رکود یا عدم کارایی گردد. وقتی سازمان بر مدار سیستم اداره نشود آرام آرام سلیقه جای برنامه را می گیرد و دیگر عقل سلیم و حکیم سازمان را اداره نمی کند بلکه افراد با قابلیت های متفاوت و رویکردهای بعضاً متناقض همه کاره می شوند. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱، شماره ۹۵۳ www.modiryar.com @modiryar
آنچه انقلاب اسلامی را تهدید می کند ✍ اکنون بعد از سپری شدن چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی کشور با وجود تمامی محدودیت ها و کار شکنی ها به موفقیت های فراوانی در عرصه های مختلف علمی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و ... نائل گردیده است. بهای سنگینی که ملت شریف ایران برای پیروزی انقلاب اسلامی با ایثار خون هزاران پرداخت کرده اند کافی است تا اهمیت و تکلیف حفظ انقلاب اسلامی و دستاوردهای ارزشمند مادی و معنوی آن بسیار مهم تر و سنگین تر از به ثمر نشاندن آن باشد. بی شک در یوم الحساب افرادی که احیاناً در مناصب کلیدی نظام اسلامی قرار داشته و در این زمینه با برخی رفتارها و تصمیمات خود نسبت به این امر مهم اهتمام لازم نورزیده اند سخت پشیمان و گرفتار خواهند شد. اکنون بعد از چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی علاوه بر تهدیدات خارجی که از سوی دشمنان علیه این نهضت مردمی وجود دارد برخی مخاطرات داخلی مسیر تعالی انقلاب اسلامی را با چالش هایی مواجه می سازد. که برخی از مهمترین آن ها عبارتند از: ✅ فساد مالی: سخن از بعنوان یکی از مخاطرات اساسی انقلاب بیان واقعیت تلخ این روزهای کشور است. سخت است انقلابی که به تعبیر بنیانگذار آن متعلق به محرومان و مستضعفان است امروز بخواهد توسط عده ای گرفتار آلودگی مالی شود. فساد مالی در کشور یعنی توسعه حرام خواري امری که بر عقايد، اخلاق واعمال آدمي تأثيري بسيار زيانبار دارد و راه سعادت و خير را بر او مي بندد و چنان او را سرگرم دنيا مي كند كه حتي حاضر نمي شود به سخنان حق كه از سوي بهترين افراد ايراد مي گردد، گوش فرا دهد. همچنان که امروز توصیه های رهبر انقلاب در ارتباط با مبارزه با مفاسد اقتصادی آن طور که شایسته است مورد توجه عده ای قرار نمی گیرد. ✅ خوی کاخ نشینی: در صحیفه امام یکی از مخاطراتی که به صورت اساسی در ارتباط با انقلاب اسلامی مطرح می شود خوی است آن گونه که می فرماید: «آن روزی که {مسئولان} خوی کاخ نشینی پیدا کنند، و از این خوی ارزنده کوخ نشینی بیرون بروند، آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم» ✅ فقر و فساد و تبعیض: فقر، فساد و تبعیض پاشنه آشیل هر دولت و حکومتی است. فقر، ایمان را به مخاطره می اندازد و خو کردن به فساد و تبعیض زمینه ریشه کن شدن هر اجتماعی خواهد بود. لذا مرفهین بی درد، متحجرين و مقدس نمايان بي هنر، رانت خواران و زیاده خواهان بعنوان مهمترین عوامل فقر و فساد و تبعیض و ضایع کنندگان عدالت اجتماعی از مهمترین می باشند. ✅ فقدان بصیرت: در حوزه سياسي در دو مقام معرفتي و رفتار سياسي قابل طرح است؛ در معرفتي به اين مفهوم است که معيارها را بشناسيم و درهنگام امتزاج جبهه حق و باطل متحير نمانيم. و بصيرت سياسي در مقام رفتاري، التزام عملي به اصول و پرهيز از لغزش و انحراف است. بنا به تعبیر رهبر انقلاب عنصر بصیرت (بیداری) در کنار عنصر صبر (پایداری) به عنوان رمز پیروزی انقلاب اسلامی و ضامن حراست از آن در برابر هجمه های سخت و نرم دشمنان علی الخصوص در دوران فتنه های اجتماعی تلقی می گردد که فقدان یکی از این دو می تواند موجب سقوط جامعه و تحمیل خسارات فراوان گردد. ✅ نفوذ: دشمن یکی از مخاطرات اساسی انقلاب است که رهبر انقلاب بارها بر روی آن تأکید کردند و به همگان هشداری نهیب‌گونه دادند. دشمن به اميد واهي پايان يافتن انقلاب، در فکر نفوذ بخصوص نفوذ سياسي فرهنگي است که شناخت توطئه هاي دشمن، تقويت و استحکام روحيه انقلابي و حرکت مستمر به سمت تحقق آرمانها اين هدف را ناکام خواهد گذاشت. ✅ استحاله فرهنگی و تزلزل فکری: نهضت بزرگ مردمی است که بیش از هر چیز دیگر ماهیت فرهنگی و معنوی دارد. فرهنگ به هوایی که تنفس می کنیم تشبیه شده است که چه بخواهیم و چه نخواهیم ناچار به تنفس آن هستیم. لذا اگر این هوا تمیز باشد آثار مثبت و اگر کثیف باشد آثار منفی برای انسان به همراه دارد. امروز یکی از مهمترین مخاطرات انقلاب اسلامی مقوله استحاله فرهنگی و ایجاد تزلزل فکری خصوصاً در نسل جوان می باشد. استحاله فرهنگی و تزلزل فکری سبک زندگی را تغییر می دهد، منجر به ایجاد تساهل و تسامح در دین می گردد، مسائل اجتماعی مهم از قبیل؛ نظام خانواده، صله رحم، وحدت ملی، قناعت و ساده زیستی و... را بی ارزش می نمایاند که مجموعه این اتفاقات رنگ باختن آرمان های اصیل انقلاب اسلامی خواهد بود. اگر دولت و ملت خود را در محضر خدا ببینند و با اخلاص و وحدت ضمن دفاع از حق و ارزش های انسانی در سراسر جهان در برابر زورگویان و متجاوزان بایستند و مردمان شریف ایران طلایه دار عزت، آزادی، آزادگی و اخلاق در سراسر جهان خواهند بود. 🔺منبع: ، 🔻سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱، شماره ۹۵۴ www.modiryar.com @modiryar
لطف مکرر وظیفه مقرر 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱، شماره ۹۵۴ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ لطف مکرر وظیفه مقرر #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی 🔺منبع: #هفته_نامه_نخست، 🔻پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱، ش
لطف مکرر وظیفه مقرر ✅ «لطف مکرر می شود وظیفه مقرر» یا شاید هم وظیفه مسلم! هر چیزی اندازه و قاعده دارد و نباید از حد خود تجاوز کند در غیر این صورت باعث آزار و اذیت انسان می شود و یا حتی طرف مقابل را ناخودآگاه دچار سطحی از «توهم و توقع» می کند که دیگر پاسخگویی به آن ممکن نخواهد بود. پس باید «اندازه نگه دارید که اندازه نکوست.» محبت کردن از زیبا ترین و لذت بخش ترین صفت های انسانی است برای همین از کودکی تا بزرگسالی بیشتر پدر و مادر ها تلاش می کنند تا فرزندانی مهربان و دوست داشتنی و بهره مند از انسانی پرورش و تربیت نمایند و به اجتماع تحویل دهند و آن ها تلاش می کنند که روحیه فرزندان شان را به سمت خوبی ها سوق دهند. ✅ اما به راستی این همه ماجرا نیست و روی دیگری نیز دارد. بعضی وقت ها از روی علاقه شدید قلبی و یا بنا به هر دلیل منطقی یا حتی غیرمنطقی دیگر به افرادی که دوست شان داریم بی مجابا محبت می کنیم، برای آن ها از دل و جان، عمر و جوانی، در خستگی و بیماری و در هر شرایط سختی بی هیچ خواسته و منتی به اصطلاح مایه می گذاریم و خود را وقف می کنیم که در واقع همه این رفتارها ظاهراً نشان دهنده عمق عشق و علاقه نسبت به آن فرد است. گاهی حتی حاضریم برای دیدن لبخند در چهره آن فرد خود را بار ها و بار ها قربانی کنیم و حتی زندگی مان را بدون حضور آن شخص بی معنا می دانیم اما باید به این مو ضوع توجه ویژه ای داشته باشیم که رعایت منطقی تر است و باید به هر کس به اندازه ظرفیت و درکی که دارد محبت کنیم و عشق بورزیم. ✅ مهم ترین آسیبی که محبت بی حساب و کتاب به انسان ها می رساند سلب مسئولیت پذیری از طرف مقابل است. شاید یکی از پاشنه آشیل های مهم تربیتی در عصر حاضر در حوزه مسئولیت پذیری و انجام رفتار متعهدانه و مسئولانه است. خصوصاً با کاهش روند فرزندآوری توجه و تمرکز والدین بر فرزندان و تراکم و سرازیر شدن نگاه عاطفی و این امر شدت بیشتری می یابد. البته در این نوشتار موضوع سخن محبت های مکرر و بی قید و شرط تنها مربوط به فزندان نیست بلکه همه افراد جامعه را در بر می گیرد اما آن جا که سخن از زیرساخت های تربیتی موضوع است نگاه والدگری بیشتر به چشم می آید. البته این مورد از نظر روانشناسی نیز قابل بررسی است. ✅ بسیاری از روانشناس ها درمورد لطف مکرر، محبت زیادی و عشق و رزیدن بیش از اندازه برخی از افراد به سایرین عقیده دارند که خیلی وقت ها این افراد به علت دوست داشتن طرف مقابل این کار را انجام نمی دهند بلکه آنها درابتدا نسبت به خودشان حس خوبی ندارند و یا این که خودشان را دوست ندارند یا به بیان ساده تر عزت نفس پایینی دارند و به علت کمبود محبتی که در زندگی به آن دچار شده اند این چنین می کنند. خلاصه این که محبت بیش از حد در برخی موارد که خیلی حاد می شود حتی یک نوع بیماری به حساب می آید و زیاده روی در آن اصلاً در انسانی روابط توصیه نمی شود و کسانی که این طور رفتار می کنند عواقب محبت بسیار خود را از سوی دیگران و به صورت انعکاسی در رفتار آنها دریافت می کنند. عادت های رفتاری ما همواره نیاز به کنترل و بازنگری دارد و باید به گونه ای گفتار و رفتار خویش را هدایت کنیم که عمل ما مورد رضای خداوند باشد. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱، شماره ۹۵۴ www.modiryar.com @modiryar
هرم اخلاق حرفه ای 🔴 هر حرفه بیانگر اصول محوری و ارزشهای بنیادین اعضا آن حرفه در ارتباط با جامعه و گروههای ذینفع آن حرفه می باشدکه هدف آن حفظ حقوق و منافع آنها در ارتباط با عملکرد اعضا حرفه و ایجاد جایگاه شایسته برای حرفه می باشد. ✅ چهار اصل اخلاق حرفه ای: ▪️عدالت ▪️کرامت ▪️شجاعت ▪️سلامت 1⃣ : ▪️انصاف و پای بندی به تعهدات در دو گونه توزیعی و رویه ای ▪️ایجاد شرایط همگون، فرصت های برابر و رفع تبعیض ▪️وجدان کاری و پرهیز از هر گونه دادو ستد ناروا ▪️اشراف بر توانمندیها و عدم پذیرش مسولیت خارج از چارچوب آن 2⃣ : ▪️شایسته سالاری ▪️مثبت اندیشی توام با خردگرایی ▪️برخوردار از بخشایندگی و برازندگی ▪️قدردان و قدر شناس در برابر دیگران ▪️صداقت در گفتار، خیر خواهی در کردار ▪️آراسته به حسن رفتار و ادای احترام اصیل ▪️مراوده دوستانه و مواجهه شفاف با دیگران 3⃣ : ▪️انتقاد پذیری ▪️مسئولیت پذیری و پاسخگویی ▪️تعهد حرفه‌ای و وفاداری سازمان ▪️خطر پذیری و ترمیم مسائل ناروا ▪️تهور در نگهداری بهینه منابع ملی و طبیعی ▪️پاسداشت قانون وایستادگی در مقابل موارد ناروا 4⃣ : ▪️شفافیت فردی و سازمانی ▪️درستکاری در مقام اندیشه و عمل ▪️انضباط و آراستگی فردی و محیطی ▪️رعایت ایمنی، بهداشت و محیط زیست ▪️ثبات شخصیت فردی، اجتماعی و سازمانی ▪️نشاط گرایی، امید آفرینی و رفاه بخشی در محیط کار. www.modiryar.com @modiryar