Modiryar | مدیریار
✍ مثلث کارپمن یا مثلث قربانی #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ مثلث کارپمن یا مثلث قربانی
✅ در هر رابطه، #پویایی خاصی در طول زمان شکل می گیرد و تقویت می شود، به گونه ای که نقشی دوگانه ایجاد می کند و هر یک از طرفین در این دوگانگی نقش ایفا می کنند. به عنوان مثال، نقش های مکمل همدردی و دوری گزینی.
✅ در یک نوع پویایی رابطه، سه نقش خاص وجود دارد که به آنها #مثلث_کارپمن یا مثلث قربانی گفته می شود. این سه نقش عبارتند از:
▪قربانی
▪نجات دهنده
▪شکنجه گر
در این پویایی، هر یک از طرفین مدام در یکی از این نقش ها ظاهر می شوند یا چندین بار بین سه نقش ذکر شده جابجا می شوند.
✅ مثلث قربانی در شرایط زیر محقق و شناخته می شود:
1⃣ مرزهای بین فردی مبهم: این مرزها خود را در پویایی یک رابطه همزیستی، یکپارچه و پاسخگو نشان می دهند.
2⃣ دو باور محوری که زوج ها ابزار می کنند:
3⃣ عشق یعنی ترحم: راه احساس و ابراز محبت از منشور ترس یا ترحم است.
4⃣ دیگران نمی توانند از خود مراقبت کنند: مردم قادر به مراقبت از خود نیستند، بنابراین شما همیشه مسئول رفاه شریک زندگی خود هستید.
✅ نحوه خارج شدن از مثلث کارپمن
1⃣ تعیین کنید که آیا رابطه شما دارای یک مثلث قربانی است یا خیر.
2⃣ نقش خود را متوقف کنید
3⃣ با شریک عاطفی خود زبان مشترکی داشته باشید.
4⃣ پویایی رابطه خود را در طول یا بعد از رابطه مورد بحث قرار دهید
5⃣ تلاش کنید باورهای اصلی خود را تنظیم کنید
6⃣ به مرور زمان می توانید از مثلث قربانی جدا شوید و آن را بشناسید
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مراحل سفر کارکنان در یک سازمان #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ مراحل سفر کارکنان در یک سازمان
▪#سفر_کارکنان در یک سازمان از زمانی که افراد به دنبال شغل میگردند، شروع و تا زمانی که فازهای مختلف پیشرفت شغلی را در شرکت شما پشت سر میگذارند و حتی مدتها پس از بازنشستگی، ادامه دارد.
▪#کسب_و_کارها به منظور رسیدگی به چالشها و فرصتهایی که در هر یک از این بازههای زمانی برای یک کارمند وجود دارد، از راهکارهای هوشمند مدیریت منابع انسانی استفاده میکنند. در ادامه، سفر یک کارمند از زمانی که در جستجوی کار است تا زمانی که سازمان را ترک میکند، به تفصیل آورده شده است:
✅ جستجوی شغل و بررسی کارفرما
#جویندگان_کار، ابتدا سازمان شما را در اخبار و رسانههای اجتماعی و همچنین سایتهای بررسی کارفرما چک کرده و درباره سازمان شما پرسوجو میکنند و سپس درباره همکاری یا عدم همکاری با شما تصمیم میگیرند.
✅ پذیرش (Onboarding)
سازمان باید در این فاز، در مدت زمان کوتاهی، اطلاعات زیادی را جمعآوری کند. در منابع انسانی، به فرایند معرفی کارمند جدید و تازه استخدامشده به سازمان، Onboarding (پذیرش) گفته میشود.
✅ یادگیری، آموزش و توسعه
#راهنمایی درست کارکنان و پیگیری پیشرفت آنها در مرحله یادگیری شغلی در مشاغل هیبریدی ، کار دشواری است. مهم است از فرایندها و ابزارهایی استفاده شود که به تیم منابع انسانی کمک کند تا نظارت بهتری بر مسیرهای آموزشی لازم داشته باشند.
✅ مشارکت و تعامل تیمی
بعد از آنکه #کارکنان در شرکت شما مستقر شدند، شروع به بررسی پیشرفت و آینده شغلی خود در سازمان شما میکنند. اگر آنها در این مرحله، نسبت به فرهنگ شرکت احساس تعلق کنند، برای سازمان سودمند است.
✅ شناخت و بررسی
همه ما انسان هستیم و میدانیم وقتی برای ما ارزش و احترام قائل شوند و از ما قدردانی کنند، #انگیزه بیشتری برای کار پیدا میکنیم. اما آگاهی از اینکه چه زمانی و چگونه این حس قدردانی باید بیان شود، دشوار است. خصوصا اینکه مدیران مختلف، سبکهای متفاوتی از تمجید و قدردانی دارند.
✅ ترفیع و پیشرفت شغلی
برای کارکنان در هر فازی از #شغل خود که باشند، مهم است که بدانند فرصتی برای پیشرفت برای آنها در سازمان وجود دارد. برای آنها مهم است که دستاوردها و موفقیتهایی که کسب میکنند، ثبت شود تا به هنگام خلق فرصت یا ترفیع نادیده گرفته نشوند.
✅ ترک کار/ خروج
این مرحله نهایی در سفر #تجربه_کارکنان، مرحله استرسزا و گیجکنندهای است. بعضی از کارکنان پس از سالها خدمت، بازنشسته میشوند. برخی دیگر اخراج میشوند یا طوری سازمان را ترک میکنند که چالشها و خطرات زیادی را به همراه دارد.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدیریت تغییر به عنوان یک فرآیند
#فرآیند_مدیریت_تغییر، متخصصان سازمانها را قادر میسازد تا آن دسته از فعالیتهای مدیریت تغییر را که پشتیبان انتقال به وضعیت مطلوب هستند، بهکار ببرند. متدولوژی زیر که از سوی شبکه علمی و حرفهای Prosci معرفی شده، یک فرآیند قوی و پژوهشمحور به نام فرایند سهگانه تغییر است:
✅ فاز ۱ – آمادهسازی رویکرد:
▪تلاش میکنیم تا چه چیزی را بدست آوریم؟
▪چه کسی باید وظایف خود را متفاوت انجام دهد و چگونه؟
▪برای رسیدن به موفقیت چه چیزی لازم است؟
✅ فاز ۲ – مدیریت تغییر:
▪برای آمادهسازی، حمایت و جلب مشارکت کارکنان چه خواهیم کرد؟
▪وضعیت فعلی ما چیست؟
▪چه تنظیماتی را باید انجام دهیم؟
✅ فاز ۳ – نتایج پایدار:
▪حالا ما کجا هستیم؟ آیا کارمان به اتمام رسیده است؟
▪برای اطمینان از ثبات نتایج تغییر چه چیزی لازم است؟
▪چه کسی مالک نتایجی است که باید آن را حفظ کند؟
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل بازاریابی STP
✅ قبل از هر کاری، اجازه دهید ببینیم STP مخفف چیست:
▪Segmentation (بخشبندی)
▪Targeting (هدفگیری)
▪Positioning (جایگاهیابی)
✅ این ۳ کلمه، همان ۳ مرحلهای است که کسبوکار باید برای جذب مشتریِ خود طی کند. کاتلر معتقد است مدل بازاریابی STP کمک میکند روی بخشی از #بازار دست بگذاریم که برای ماست! چطور؟
✔️ مرحلهٔ اول:
شناسایی گروههای متمایز خریداران که نیاز و خواستهٔ متفاوتی دارند (بخشبندی بازار)
✔️ مرحلهٔ دوم:
انتخاب یک یا چند گروه (هدفگیری)
✔️ مرحلهٔ سوم:
ایجاد و ارائهٔ پیشنهاد (محصول) منحصربهفرد برای هر بخش از بازار بهمنظور اشغال جایگاهی متمایز از رقبا در ذهن آنها (جایگاهیابی)
✅ اجازه دهید ما هم با #کاتلر موافق باشیم که واقعاً نمیتوان با تمام مشتریان بازار بزرگ و متنوع ارتباط برقرار کرد. بهتر است بازاری را هدف بگیریم که بتوانیم بهطور موثر در خدمت آن باشیم.
✅ این مسئله هم به شناخت و درک دقیق #رفتار_مصرف_کننده گره خورده؛ اینکه بدانیم چه چیزی هر بخش را با دیگری متفاوت میکند. شناسایی و ارضای خواستههای هر بخش هم کلید اصلی موفقیت در بازاریابی است.
✅ با این تفاصیل، میتوان گفت: STP یک #مدل_بازاریابی است که مشخص میکند محصول خود را برای چه کسانی و چگونه بازاریابی کنید. فرمول آن هم بسیار ساده است:
جایگاهیابی = هدفگیری + بخشبندی
#STP
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ بخش بندی بازار
▪بخشبندی بازار بهمعنای تقسیم بازار به بخشهای کاملاً مشخص است. هر بخش بازار به گروهی از مشتریان گفته میشود که #نیازها و خواستههای مشترک دارند.
▪وظیفهٔ تیم #بازاریابی هم شناسایی تعداد و ویژگیهای بخشهای مختلف بازار و تصمیمگیری دربارهٔ هدفگرفتن یک یا چند بخش است.
✅ بخشبندی در مدل بازاریابی STP
طبق گفتههای کاتلر، ۲ دیدگاه برای بخشبندی وجود دارد:
1⃣ بر اساس ویژگیهای جمعیتشناختی، روانشناختی و جغرافیایی
▪طرفداران این دیدگاه پس از اینکه بازار را #بخش_بندی کردند، به این موضوع میپردازند که آیا نیاز، خواسته یا رفتار و واکنشها آنها به محصول یکسان است یا خیر.
▪مثلاً آنها واکنش «مردان جوان»، «مردان میانسال» و «مردان مسن» به «سرعت بالای خودرو» بهعنوان #مزیت_رقابتی را بررسی میکنند.
2⃣ بر اساس نگرش و ملاحظات رفتاری
▪طرفداران این دیدگاه ابتدا نگاه میکنند #مصرف_کننده چه واکنشی به مزایای محصول نشان میدهد؟ چگونه از محصول استفاده میکند؟ چرا و چه زمانی از یک محصول (برند) استفاده میکند؟
▪پس از #بخش_بندی_بازار، این مسئله را بررسی میکنند که آیا هر گروه دارای ویژگیهای یکساناند یا خیر؟
▪مثلاً افرادی که «قیمت پایین» خودرو را بهجای #کیفیت انتخاب میکنند، از نظر ویژگیهای جمعیتشناختی، روانشناختی و موقعیت جغرافیایی شبیهاند؟
▪#کاتلر معتقد است صرف نظر از اینکه کدام دیدگاه را دنبال میکنید، کلید موفقیت شما، درک و تشخیص تفاوتهای بخشهای بازار است.
#Segmentin
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ پنج سطح محصول در اختیار مشتری از دیدگاه فیلیپ کاتلر
🔺سطح اول:
🔻مزیت اصلی (core benefit)
این سطح شامل مزایا و #خدماتی است که در اختیار مشتری قرار میگیرد. به عنوان مثال، شخصی که اتاقی را در یک هتل اجاره میکند میتواند از مزیت استراحت کردن و خوابیدن بهره گیرد.
🔺سطح دوم:
🔻سطح عمومی محصول (basic product)
#بازاریاب موظف است تا مزیت اصلی را به ارائه محصولاتی کاربردیتر تبدیل کند. بنابراین، اتاق هتل باید دارای تخت، حمام و حوله باشد.
🔺سطح سوم:
🔻سطح مورد انتظار مشتری (expected product)
بازاریاب #محصولات خود را مطابق با انتظارات مخاطب آماده میکند. به عبارتی، این سطح، شامل مجموعهای از ویژگیها و شرایطی است که خریداران در هنگام خرید یک محصول از آن انتظار دارند. مهمانان هتل یک تخت تمیز، حولههای نو و … را میخواهند.
🔺سطح چهارم:
🔻سطح برتری محصول (augmented product)
بازاریاب، محصولی تقویت شده و فراتر از انتظار #مشتری را به او ارائه میدهد. معمولاً مشاغل در این سطح، برای ارائه محصولات برتر با یکدیگر رقابت میکنند.
🔺سطح پنجم:
🔻خصوصیات بالقوه محصول (potential product)
معمولاً بازاریاب، تغییرات و حوادث احتمالی را پیشبینی کرده و به ارائه ایدهها و راهحلهای مناسب میپردازد. به عبارتی، پس از شناسایی جدیدترین نیازها و نگرانیهای #مشتریان خود، در جهت برطرف کردن آنها تلاش میکند. مانند تولید پارچهای که علاوه بر راحتی و سبکی از مقدار زیادی الیاف برای گرم نگهداشتن بدن تشکیل شده است.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل ساخت هویت برند کاپفرر #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com
✍ مدل ساخت هویت برند کاپفرر
▪#منشور_هویت_برند ابزار بسیار مهمی برای ایجاد هویت یک نام تجاری می باشد که به ما کمک می کند عناصر اصلی تشکیل دهنده یک نام تجاری موفق را شناسایی و در طراحی برند از آنها استفاده نمائیم.
▪با اولین نگاه به این #منشور متوجه می شویم که خط عمودی این منشور را به دو بخش راست و چپ تقسیم نموده است. یک سمت شامل سه عنصر قابل مشاهده و سمت دیگر شامل سه عنصر غیر قابل مشاهده که فقط توسط خود سازمان قابل مشاهده است، تشکیل گردیده است
✅ پیکر یا نمای فیزیکی (Pysique)
▪این مورد مجموعه ای از ویژگی های فیزیکی برند بوده که در #ذهن_مردم با نام برند شناخته می شود.
▪به عقیده #کاپفرر نمای فیزیکی ویژگی های خود را از محصولات برند می گیرد و وقتی نام برند می آید همین ویژگی های فیزیکی در ذهن مخاطب زنده می شود.
✅ ارتباطات برند (Relationship)
▪ارتباطات یکپارچه برند یک استراتژی جامع ارتباطات است که کلیه فعالیت های ارتباطی از قبیل روابط عمومی و ابزارهای متنوع تبلیغات را یکپارچه کرده و آنها را در جهت اطلاع رسانی و متقاعد ساختن #مشتریان به خرید محصولات به کار می گیرد.
▪این بخش در گام های #مدیریت_برند شامل؛ استراتژی، مالی و ارتباطات بازاریابی بسیار تاثیر گذار بوده و باعث همبستگی مدیران این بخش ها و نهایتا حذف موانع درون سازمانی می شود.
✅ بازخورد مصرف کننده (Reflection)
▪منظور، #بازخورد_ذهنی و طرز فکر مصرف کننده از برند می باشد. عنصر تبلیغات و چابکی و خلاقیت در اجرای پروژه های تبلیغاتی در این موضوع بسیار مهم و موثر می باشد.
▪مثلاً وقتی صحبت از #کوکاکولا به میان می آید افراد جوان در ذهن تداعی می شود (با ارزش هایی مثل ورزش، سرگرمی و ...) در صورتی که گروه هدف واقعی این برند به مراتب وسیع تر می باشد. به عقیده کاپفرر هدف اصلی برند به بازخورد ذهنی و طرز فکر مصرف کننده از نام تجاری اشاره می کند .
✅ شخصیت برند (Personality)
▪ویژگی های انسانی که به #برند نسبت داده می شود. به عقیده دیوید آکر برندها با تعریف شخصیت انسانی خود، وعده ای را به مصرف کننده میدهند. برمبنای همین شخصیت است که ارتباطات برند بامصرف کنندگان شکل می گیرد. آکر (1996) شخصیت برند را هسته مرکزی و نزدیک ترین متغیر در تصمیم گیری مصرف کننده در هنگام خرید می داند که باعث مشتری مداری، وفاداری و سود دهی سازمان نیز بسیار موثر است.
▪تحقیقات زیادی در مورد اجزای #شخصیت_برند انجام گرفته که یکی از مهمترین آنها تحقیق مربوط به جنیفر آکر می باشد. او پنج ویژگی کلی را شامل؛ صمیمیت، هیجان، شایستگی، دلفریبی و خشونت بیان می نماید. بعنوان مثال پپسی به عنوان یک برند هیجان انگیز یا بعنوان یک برند دلفریب شناخته می شوند.
✅ فرهنگ (Culture)
▪نظام ارزش ها و اصول اساسی است که یک برند طبق آنها #رفتار کرده و محصولات و خدمات خود را ارائه و با مصرف کننده ارتباط برقرار می کند.
▪فرهنگ ارتباط مستقیم میان برند و سازمان یا شرکت می باشد. به عنوان مثال بنز و براساس ارزشهای آلمان، کوکاکولا در آمریکا، یا رنو در فرانسه می باشد.
✅ خودپنداری یا خود انگاره (Self Image)
▪این عنصر منعکس کننده گروه هدف است، فرد با #نگرش خودنسبت به برندهای مختلف نوعی رابطه درونی با خودش برقرار می کند. بعنوان مثال راننده بنز یا پورشه این تصور را دارد که دیگران او را با خصوصیت ثروتمندی می بینند. یا مصرف کننده محصولات آدیداس خود را به عنوان فرد ورزشکار تصور می نمایند.
▪این موضوع بیان کننده این است که مصرف کننده خود را با #نام_تجاری مقایسه می کند، به کمک این عنصر شرکت یا سازمان می تواند وضعیت نام تجاری خود را مورد ارزیابی قرار دهد. بایستی به یاد داشت یک برند یک هویت زنده بوده و به طور فزاینده ای در طول زمان، تضعیف یا تقویت می شود که نتیجه هزارها حرکت جزئی می باشد.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
#انس_با_نهج_البلاغه
در باب حدیث دنیا
📖 #غررالحكم، حدیث ۱۹۱۳
۞ الدُّنيا دُوَلٌ، فَاطلُب حَظَّكَ مِنها بِأَجمَلِ الطَّلَبِ حَتّى تَأتِيَكَ دَولَتُكَ
۞ دنيا دست به دست مى گردد؛ پس، به آرامى تمام در طلب روزى، بهره خود را از آن بطلب تا آن كه نوبت تو فرا رسد.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ پازل اختصاصی موفقیت
✅ #موفقیت، حاصل تلاش و کوشش است، اما حفظ موفقیت نیز، همچنان تلاش و کوشش بیشتری را میطلبد. چیزی که معمولاً آن را فراموش میکنیم. گاهی اوقات، تلاش برای حفظ موفقیت، آنقدر انرژی و زمان میگیرد که فرصتی برای لذت بردن از تجربهی موفقیت باقی نمیماند.
✅ موفقیت بیشتر و بزرگتر، نیازمند #تصمیم گیریهای بزرگتر است. تصمیم گیریهای بزرگتر یعنی انتخاب دشوارتر. یعنی کنار گذاشتن گزینههای بزرگ و ارزشمند به نفع گزینههایی که بزرگتر و ارزشمندتر به نظر میرسند. اگر لازمهی موفقیت، انتخاب بین گزینهی بد و گزینهی خوب بود، همه موفق بودند.
✅ اما موفقیت، هنر #انتخاب از بین دو گزینهای است که به یک اندازه بد و یا به یک اندازه خوب به نظر میرسند. یا انتخاب گزینهی دوم از بین دو گزینه، در شرایطی که عموم مردم، انتخاب گزینهی اول را منطقی و معقول میدانند.
🔴 محورهای مبنایی چیدن پازل اختصاصی موفقیت
🔺تفکر مثبت
🔻چگونگی گفتگو با خود
🔺گزینش
🔻کنترل تصمیمات
🔺اقدام کردن
🔻قبول مسئولیت زندگی
🔺درک هیجانات
🔻اداره احساسات
#پازل_موفقیت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar