دعوت #شبکه_اجتهاد از #حوزه_های_علمیه_خواهران برای همراهی با #جریان_لیبرال در راستای #افزایش_سن_ازدواج
💢شبکه اجتهاد، اخیرا در یادداشتی از حوزه های علمیه خواهران خواسته که در راستای افزایش سن ازدواج، در پازلی نقش آفرینی کند که لیبرال های وطنی در راستای پیاده سازی سند 2030 تحت عنوان دروغین کودک همسری ازآن یاد می کنند.
🔴 پ.ن. آیا حل معضل طلاق ها در کشور در گرو افزایش سن ازدواج است که مصداق بارز خروج از چاله و افتادن در چاه است؟!
🔻 آیا بهتر نیست از حوزه های علمیه خواهران و مرکز زن و خانواده و دیگر نهادهای مسئول و متولی درخواست کنیم در راستای ترویج فرهنگ صحیح ازدواج و آموزش دقیق آموزه های دینی و اسلامی در رابطه با زندگی مشترک و آداب زناشویی ازآفت طلاق های مکرر جلوگیری کنیم؟
🔻آیا بالا بردن سن ازدواج افزودن گره ای بر گره های پیشین نیست؟!
🔻آیا آقایان گزارش های تخصصی مراکز مروبوطه در زمینه عوامل طلاق را ملاحظه نفرموده اند که عواملی از قبیل تجمل گرایی، عدم درک صحیح از رابطه زندگی مشترک و ناآشنایی با حقوق و تکالیف زن و شوهری و ... را برشمرده اند؟ پس چرا در این میان به جای حل مسئله، آقایان همراه با دولتمردان لیبرال به سمت پاک کردن مسئله رفته، و می خواهند با بالا بردن سن ازدواج در کشور، زمینه از هم پاشیدن خانواده را فراهم کنند؟!
🔻آیا تاکنون در زمینه طرح افزایش سن ازدواج با سند 2030 تأملی صورت گرفته است؟!
🔻هنوز چند روز از بیانات رهبر معظم انقلاب در زمینه طرح های استعماری در راستای نابودی خانواده نگذشته است، چرا باید ما دنباله رو این قبیل طرح ها باشیم؟!
@resalathozehenghelabi
پیام تاریخی امام به حوزههای علمیه در سوم اسفند ۱۳۶۷، منشور جاویدان انقلاب اسلامی و روحانیت است و دستگاه مدیریتی حوزه علمیه باید این منشور را به متن درسی حوزههای علمیه تبدیل کند.
وی تاکید کرد: روحانیت انقلابی با خون خود میثاق جاویدان نهضت اسلامی را امضاء کردند، به نسبت همه اقشار روحانیت بیشترین شهدا را تقدیم راه انقلاب کردهاند.
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: روحانیت انقلابی تکیهگاه همیشگی محرومان، دفاع از مقدسات میهنی، پیشتازی در نهضت انقلاب اسلامی و نهضتهای دیگر تاریخ معاصر، نفی و مبارزه با سرمایهداری، پولپرستی، استعمار و استثمار بودهاند و انقلابی ماندن حوزههای علمیه عامل انقلابی ماندن نظام اسلامی است.
رئیسی افزود: آینده ایران عزیز و تداوم جریان انقلاب و ارزشهای آن در گروی اجرای عدالت و مبارزه با فساد است و زندگی اشرافی نیز با تفکر انقلاب اسلامی سازگاری ندارد.
#طلبه_انقلابی
#تلنگر
#چهل_سالگی_انقلاب
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#گام_دوم_انقلاب
@resalathozehenghelabi
⭕️ طلبه و استاد و مرجع ما اگر معتقد به انقلاب نباشد، به درد کشور نمیخورد
🌸 رهبر انقلاب در دیدار اعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی: مواظب باشید جهتگیری انقلابی، مقهور هیچ کدام از این شاخصها و مهمّات کار این مؤسّسه قرار نگیرد؛ جهتگیری انقلابی. طلبهی ما، استاد ما، فاضل ما، عالِم ما، مرجع ما اگر چنانچه معتقد به این تحوّل عظیمی که اسمش انقلاب است، بود، به درد این کشور خواهد خورد. اگر معتقد به این نبود، به درد کشور نمیخورد، به درد جمهوری اسلامی نمیخورد؛ باید معتقد باشد.
🔻 اینکه بنده میگویم حوزهی انقلابی، معنایش این نیست که حالا حتماً در مثلاً فلان جا شعار [بدهد]؛ حالا یک وقت لازم هم باشد، شعار هم باید داد؛ بنده هم گاهی که لازم است، شعار میدهم لکن مهم این است که عمیقاً از بن دندان معتقد باشد که این تحوّلی که در این کشور اتفاق افتاده، باید همچنان ادامه پیدا بکند. ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
#تلنگر
#چهل_سالگی_انقلاب
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#گام_دوم_انقلاب
#امام_خامنه_ای
#حوزه_انقلابی
@resalathozehenghelabi
📛 بین #مجمع_محققین و #جریان_نفاق چه نسبتی برقرار است؟!
⁉️ آنتیتز انقلاب! در قم چه خبر است؟!(254)
🔻 #مجمع_خود_خوانده_مدرسین_و_محققین حوزه در سایت و کانال خود، از بالا رفتن پرچم «قیام قم علیه نفاق» آشفته و و آزرده شده اند!
🔻این #گروهک_حوزوی با عنوان «واکنش به «اعلام قیام» در تجمع قم، از زبان فاضل میبدی، فریاد می زند که: «اینکه که در حوزه علمیه قم پرچمی را بالا ببرند و بیانیه صادر و خرابکاری کنند، مورد تایید اساتید و مراجع نیست / میخواهند آتش نزاع و اختلاف را شعله ور کنند»!
🔴پ.ن. سؤالی که به ذهن مخاطب می رسد این است که:
1) اعلام قیام علیه جریان نفاق، چرا باید منجر به شعله ور شدن آتش نزاع و اختلاف شود؟
2) بر فرض که جریان نفاق بخواهد آتشی شعله ور کند، چرا مجمع خود خوانده محققین باید سخنگوی آنان باشد؟!
مگر بین جریان نفاق و گروهک حوزوی محققین و مدرسین، نسبتی برقرار است؟!
3) چه شده که گروهک فوق الذکر خود را مخاطب این پیام یافته است؟!
🔻این بیانیه تهدید آمیز، آدمی را به یاد نامه بی سلام مرحوم مغروق و تهدیدش مبنی بر به پا شدن دود و آتش می اندازد!
#مجمع_محققین_و_مدرسین!
#جریان_نفاق_حوزوی
#تهدید_نظام_به_دود_و_آتش
#طلبه_انقلابی
#تلنگر
#چهل_سالگی_انقلاب
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#قم
@resalathozehenghelabi
📛 چرا مجلس نباید در مسائل فقهی ورود کند؟!
✔️آیت الله جعفر سبحانی(حفظه الله):
🔻در مورد مساوات دیه زن و مرد که در مجلس شورای اسلامی مطرح است باید بحث شود و مشخص شود که آیا مجلس صلاحیت بررسی این مسئله را دارد. مجلسیها نباید به مساوات دیه زنان وارد شوند.🔺
🔴پ.ن. حساسیت فقهای عظام و مراجع تقلید در زمینه "#لزوم_عدم_ورود_مجلس_به_امور_فقهی" حسیاستی بسیار حیاتی، مهم و راهبردی است؛ چه اینکه مفروض حضرت امام در مورد مجلس شورای اسلامی، که عبارت است از: "#حضور_علمای_اعلام و #مجتهدان و #متعهدان_به_اسلام" محقق نیست، و نمایندگان مجلس عموماً "افرادی عادی و غیر متخصص" هستند، و لذا نمی توان و نباید در حوزه احکام فقهی و شرعی به آنها میدان داد.
♻️جملات حضرت امام در مورد مفروض فوق الذکر را در ذیل ملاحظه بفرمائید:
1)"احتیاج مجلس به علما و روحانیون مطلع از احکام شرعی و سیاسی اسلام" (22/11/62)؛
2) با تشخیص دو سوم مجلس شوراى اسلامى که "مجتمعى از علماى اعلام و مجتهدان و متفکران و متعهدان به اسلام" هستند (صحیفه امام، ج17، ص: 321)
🔻بنابراین مادامی که ساختار مجلس و شرایط نمایندگی مجلس در وضع فعلی باشد، نشاید و نباید که اجازه ورودشان در امور فقهی و احکام شرعی داده شود.
☘ راه حل نیز "تغییر ساختار و شرایط نمایندگی مجلس" است. نمایندگانی که باید دارای "طهارت اقتصادی" بوده، در کنار "فقاهت نسبی" از تخصص، دانش و تجربه لازم " برخوردار باشند.
#مجلس_تراز
#مجلس_و_امور_فقهی
#حوزه_و_مجلس
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
@resalathozehenghelabi
✅ مواضع و عملکرد #مغایر(و نه لزوما متضاد) با #گرایش_انقلابی٬ مصداق #خیانت است!
گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی👇
🔸 مواظب باشید جهتگیری انقلابی، مقهور هیچ کدام از این شاخصها و مهمّات کار این مؤسّسه قرار نگیرد؛ #جهتگیری_انقلابی.
🔹 طلبهی ما، استاد ما، فاضل ما، عالِم ما، مرجع ما اگر چنانچه معتقد به این تحوّل عظیمی که اسمش انقلاب است، بود، به درد این کشور خواهد خورد. اگر معتقد به این نبود، به درد کشور نمیخورد، به درد جمهوری اسلامی نمیخورد؛ #باید_معتقد_باشد.
🔹اینکه بنده میگویم حوزهی انقلابی، معنایش این نیست که حالا حتماً در مثلاً فلان جا شعار [بدهد]؛ حالا یک وقت لازم هم باشد، شعار هم باید داد؛ بنده هم گاهی که لازم است، #شعار میدهم لکن مهم این است که عمیقاً از بن دندان معتقد باشد که این تحوّلی که در این کشور اتفاق افتاده، باید همچنان ادامه پیدا بکند. #تحوّل یک چیز متوقفشدنی نیست.
🔸تحوّل یعنی یک دگرگونیای که هر روز کاملتر و بهتر و قویتر و عمیقتر میشود؛ این باید ادامه داشته باشد و ما معتقد باشیم. دشمنانمان را بشناسیم، دشمنان این نظام را بشناسیم، دشمنان این حرکت تحوّلی را بشناسیم. اگر نه، کشور به رکود خواهد انجامید و مغلوب سیاستها و گرایشهای دشمنان این ملّت و دشمنان اسلام خواهد شد.
🔹امروز نگاه اسلام به مجموعهی جمهوری اسلامی است؛ من به شما عرض بکنم. الان در دنیای اسلام گرایش به احیای اسلام و به زندگی اسلامی به معنای واقعی خیلی زیاد است.
🔹مردمی که، ملّتهایی که سرخورده شدهاند از این تمدّنهای مادّی غربی و شرقی، به اسلام گرایش دارند منتها ملجأیی، مرجعی، شاخصی، ستونی که به او تکیه کنند، کسی که به او مراجعه کنند ندارند؛ لذا نگاهشان به جمهوری اسلامی یک نگاه واقعی است؛ این وجود دارد.
البتّه دشمنها نمیگذارند و نمیخواهند این معلوم بشود امّا وجود دارد.
🔹امروز در هر کدام از این کشورهای اسلامی عربی که سرانش به خون ماها تشنه هستند، اگر چنانچه از جمهوری اسلامی یک نشانی، اثری، برگهای آنجا پیدا بشود، شخصی برود، شخصیّتی برود، افرادی بروند، کتابی برود و مانع از طرف سرانشان نباشد، مردم به او اقبال میکنند. الان تقریباً همهی این کشورهای اسلامی از شرق تا غرب همین جور هستند؛ از اندونزی و مالزی و مانند اینها بگیرید تا آفریقا. مردم چشمشان به اینجا است؛ دنیای اسلام امروز نیاز دارد به این حرکت انقلابی ما.
🔹این کسانی که در داخل حرف میزنند، کار میکنند، اظهاراتی میکنند که با گرایش انقلابی #مغایر است، ولو متضاد هم نباشد، امّا همین قدر که مغایر با گرایش انقلابی است، دارند ضربهی به امید امّت اسلامی میزنند، این ضربهی به آنها است و #خیانت میکنند. بنابراین حرکتتان حرکت انقلابی باشد و کار انقلابی.
#رسالت_حوزه_انقلابی
#سکولاریسم_حوزوی
#طلبه_انقلابی
#چهل_سالگی_انقلاب
#رحا
#گام_دوم_انقلاب
#امام_خامنه_ای
@resalathozehenghelabi
نفوذی های واقعی در حوزه را بشناسیم/۱
مروری بر شخصیت #سید_موسی_اصفهانی؛ از دربار پهلوی تا سرزمین یانکی ها
در روزهای اخیر با مطرح شدن بحث #نفوذ در حوزه٬ عده ای با استفاده از تاکتیک های رسانه ای تلاش دارند آدرس غلط بدهند و با برچسب زدن به برخی نیروهای انقلابی (هرچند ممکن است در جای خود نقدی بدانها وارد باشد) خود و اطرافیان شان را از مظان این احتمال برهانند.
مرور تاریخی بر سرگذشت برخی نفوذی های حوزوی٬ شاخصه ها و ماهیت خط نفوذ را آشکار خواهد ساخت.
در یادداشت نخست٬ به مرور اجمالی یک نمونه خواهیم پرداخت.
موسی اصفهانی٬ نواده حضرت آیت الله آقا سید ابوالحسن اصفهانی است که در عصر پهلوی به نمایندگی مجلس شورای اسلامی رسید و با استفاده ابزاری از #لباس_روحانیت٬ با ظاهری غیردینی و محاسن تراشیده٬ بصورت معمم در #دربار تردد مداوم داشت و از آن بدتر٬ به #عیاشی شهره بود.
بعد از مدتی به دلیل مفاسد مالی از ایران گریخت و در عراق دست راست #تیمور_بختیار محسوب می شد و بعد از ورود امام به عراق تلاش کرد خود را در شمار اطرافیان امام جا بزند که با بی اعتنایی امام و هوشمندی آقا سید مصطفی خمینی٬ ره به جایی نبرد و طرد شد.
گذشته از دستگاه بعثی ها٬ مدتی تلاش کرد خود را به عبدالناصر نزدیک کند و تا حدودی هم پیش رفت.
مرور خاطرات یکی از اعضای حلقه طلاب حامی امام در نجف که از قضا بعدا در جرگه اطرافیان آقای منتظری و اصلاح طبان نشان دار حوزوی درآمد٬ تصویر شفافی از زندگانی موسی اصفهانی به دست خواهد داد که ضمنا نفوذی های امروزین را عاجز خواهد کرد که این یادداشت را یکطرفه و جهت دار معرفی کنند.
مرحوم سید رضا برقعی مدرس در خاطراتش که سال ۹۶ توسط نشر عروج منتشر شد٬ چنین می گوید؛
سید موسی اصفهانی شخصیتی بسیار پیچیده و با استعداد بود... حاج آقا مصطفی گفتند [آقا موسی] گرچه #شیطان_صفت است ولی نابغه است. واقعیت هم همین بود.
آقا موسی از ابتدا طلبه و معمم و ملبس بود... از خصوصیات ایشان #عیاشی و #خوشگذارانی وی بود.
با #برخوردی که حاج آقا مصطفی با وی کرد٬ او نیز به بغداد رفت و فقط گاهی به نجف می آمد.
یکی از اقدامات مهم آقا موسی اصفهانی تألیف کتاب ربع قرن زندگی آیت الله حکیم بود.... این کتاب در زمان خود خیلی سر و صدا برپا کرد. به عنوان مثال در این کتاب به وضوح مناسبات آسید ابراهیم یزدی (نوه دختری مرحوم آیت الله آسید کاظم یزدی صاحب کتاب عروةالوثقی) وابسته به بیت آیت الله حکیم و داماد را با #رژیم_پهلوی تشریح کرده و جای هیچگونه شبهه ای را باقی نگذاشته بود.
سید موسی پس از [پیروزی] انقلاب [اسلامی] به همراه آیت الله #سیدمحمد_بجنوردی نوه دختری آسید ابوالحسن اصفهانی و پسرعمه سید موسی اصفهانی مجددا به ایران بازگشت و قصد داشت بار دیگر شانس خود را جهت تصدی کرسی نمایندگی مجلس از حوزه اصفهان امتحان کند.
او بار دیگر به خارج رفت؛ ابتدا به عراق و بعد لیبی و سپس به #آمریکا رفت و در آنجا تبدیل به یک #ضدانقلاب درجه یک شد و علیه حضرت #امام مواضع بسیار تندی گرفت.
وی رفته رفته در مورد برخی مبانی اعتقادی شیعه مواضعی را گرفت که بیانگر #تزلزل_اعتقادی وی بود و به مرور در اواخر عمر [او هنگام مصاحبه زنده بود و اطلاعات مرحوم برقعی در این مورد دقیق و درست نبوده]٬ همه چیز را انکار کرد و رسما اعلام مطالب #کفرآمیز نمود!
(خاطرات سید رضا برقعی٬ صص ۲۱۷_۲۲۰)
🔶پی افزود
بر اساس رهیافت کیس مورد مطالعه٬ نفوذی های حوزوی چهره هایی #وابسته به استبداد و استکبار اند٬ از بنیه عقیدتی متزلزلی برخوردارند به شریعت و شعائر شیعی التزام ندارند٬ اگر منافع شان اقتضا کند ژست انقلابی می گیرند و هنگامی که چهره واقعی شان رو شود٬ علنا ضدیت با امام و انقلاب را اعلان می کنند! و اینکه قبله شان #غرب و خصوصا #آمریکای_وحشی است!
به راستی امروز کدام جریان و افراد را با این شاخصه ها در حوزه سراغ داریم؟!!
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
#نفوذ
@resalathozehenghelabi
📛 #اضلاع_سه_گانه_حوزه علمیه و #غیبت_دو_ضلع_در_مدیریت حوزه!
#مراجع #اساتید #طلاب
❇️حوزه علمیه چیست؟
بی تردید حوزه علمیه مهمترین هدف و آرمانش تبلیغ و توسعه دین در جامعه اسلامی است و این حوزه مقدس بیش از هزار سال در عصر غیبت امام عصر با قدرت و صلابت از دین الهی و شئون مختلف آن حفاظت و حراست نموده است.
✅ قوام هر سازمان و مجموعه به ارکان تشکیل دهنده آن است و ارکان حوزه علمیه نیز سه نهاد مرجعیت اساتید و طلاب می باشند.
همانگونه که مستحضرید شورای عالی حوزه علمیه اصلی ترین و تنها نهاد تصمیم گیر و تصمیم ساز حوزه علمیه محسوب می شود و آنچه مشخص است و مراجع معظم تقلید بر آن اذعان دارند این است که اعضای محترم شورای عالی نمایندگان ایشان می باشند.
🔴 برکسی پوشیده نیست که جایگاه والای مرجعیت معظم و جامعه محترم مدرسین و شورای عالی حوزه علمیه از خطوط قرمز و حساس حوزه محسوب می شود و خدای ناکرده تضعیف این ارکان منجر به تضعیف دین و از هم پاشیدگی حوزه خواهد شد.
♦️ لکن از این نکته نمی توان غافل شد که حوزه علمیه قم بیش از 1000 استاد در سطوح مختلف دارد و بی شک نمی توان جامعه محترم مدرسین را نماینده این اساتید دانست چرا که در انتصاب و عضویت این اعضا محترم نظر عامه اساتید لحاظ نشده است.
از سوی دیگر در رکن مهم بدنه طلاب و فضلا، مجمع نمایندگان طلاب خود نهاد پائین دستی جامعه محترم مدرسین است و با صرف نظر از بحث های مختلف میزان مشارکت طلاب در انتخاب این اعضا حتی از همین مجمع نیز نماینده ای در شورای عالی وجود ندارد .
🔴 اما آنچه انتظار طلاب و اساتید حوزه علمیه سراسر کشوراست داشتن نماینده واقعی و موثر در دو رکن طلاب و اساتید در این نهاد عالی می باشد و قطعا این درخواست به معنای توهین به نهادهای عالی حوزه نمی باشد و طبعا همانگونه که جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه ضمن فراخوان طلاب در تجمعات مختلف با پاسخ مثبت اساتید و طلاب و مشارکت آنان مواجه می شوند انتظار متقابل این دو رکن مهم این است که با داشتن نماینده ای واقعی و موثر نظرات و دغدغه های خود را منتقل و در تصمیمات نظام حوزه دخیل باشند.
چرا که در سال های پس از پیروزی انقلاب خلا وجود نمایندگان این دو قشر در عالی ترین نهاد حوزه به چشم می خورد. و این دغدغه عموم طلاب و فضلا و اساتید حوزه است.
در پایان توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و انشا الله حوزه علمیه مشمول عنایت و رحمت امام عصر عج گردد. و خداوند طول عمر با عزت به مقام معظم رهبری و مراجع معظم عنایت فرماید.
#ابوالقاسم_سیفی_مازندرانی
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
@resalathozehenghelabi
حضرت آیت الله علوی گرگانی:
روحانیت باید منویات مقام معظم رهبری را نصب العین خود قرار دهد.
این مرجع معظم تقلید در دیدار طلاب و فضلای گلستانی مقیم قم که در(۹۷/۱۲/۱۶) در دفتر ایشان برگزار شد، نکات مهمی اظهار داشتند که گزیده ای از آن را در ذیل خواهید خواند:
🔸رهبر معظم انقلاب سدی محکم در برابر نفوذ دشمنان است و به خوبی همه جوانب جامعه را اداره میکنند و باید این شخصیت را حفظ کرده و نسبت به آن غفلت نورزیم.
🔹روحانیت باید منویات مقام معظم رهبری را نصب العین خود قرار دهد، نقطه مرکزی بیان مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب سپردن مسئولیتهای کشور به جوانان است، بنابراین مسئولین باید نواقص موجود را برطرف کرده و به جوانان میدان دهند و به منویات رهبری جامه عمل بپوشانند.
🔹روحانیون الگوی جامعه هستند و ما باید همه رفتارهای خود را به گونه ای تنظیم کنیم که مردم با مشاهده منش و رفتارمان درس اخلاق بگیرند.
🔹 الفت میان قلوب مسلمانان یکی از نعمتهای بزرگ الهی است، وحدت بر حول محور توحید نعمت بزرگی است که همه ما موظف هستیم از آن قدردانی کنیم.
🔹انسانهایی که از تمکن مالی و ثروت بهره مند هستند باید به دیگران نیز کمک رسانی کنند، زیرا انفاق و بذل و بخشش به مال و ثروت انسان برکت میبخشد.
🔹رهبر معظم انقلاب یک نعمت بزرگ از جانب خداوند هستند و امروز همه ما باید تلاش کنیم تا حق رهبری را ادا کنیم، ایشان هم در زمان امام خمینی (ره) و هم در حال حاضر شخصیت والایی داشته و دارند.
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
#گام_دوم_انقلاب
#امام_خامنه_ای
#چهل_سالگی_انقلاب
#مرجعیت_انقلابی
@resalathozehenghelabi
رحا مدیا
💠مفهوم شناسی سکولاریسم #بخش_ششم برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تعریف ، پیشی
💠مفهوم شناسی سکولاریسم
#بخش_هفتم
برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تعریف ، پیشینه، مبانی و بنیادهای سکولاریسم می باشیم، که هربار به صورت مختصر وسلسله وار به قسمتی از آن پرداخته می شود.
#سیر_تحول_تاریخی_سکولاریسم
در قرن سیزدهم، توماس آکویناس (1274-1225م)، بزرگترین فیلسوف مدرسی، ظهور کرد. اما در سال های پایانی این قرن،علی رغم تداوم نزاع بین کلیسا و دولت، زمان تحول فرارسیده بود.
در این قرن، فلسفه قرون وسطایی از هم پاشید .این تحولات ناشی از ظهور یک طبقه جدید اجتماعی (تاجر و ثروتمند) است. افراد این طبقه، که همان بورژواها و در هوش و احاطه بر مسائل دنیایی با طبقه روحانی برابر بودند، به تدریج، توانستند در میان روستاییان و برخی فئودال های حامیان سنتی کلیسا نفوذ کنند و آنها را به سمت خود جذب کنند.
در نتیجه، تمایلات آزادی خواهانه شکل گرفت و خواهان زندگی اقتصادی مستقل از دستگاه کلیسا شدند. از دیگر زمینه ها، ظهور حکومت های سلطنتی مستقل و نیرومند بود که به تدریج، نخست در فرانسه و انگلستان و اسپانیا روی کار آمدند. این پادشاهان با طبقه بازرگانان تازه به دوران رسیده علیه اشراف و پاپ متحد شدند (1).
در این قرن، به تدریج، زمینه های پیدایش عصر روشنگری و شکل گیری فرهنگ جدید مهیا شد. سکولاریسم همزاد با تمدن جدید است که ریشه های آن به دوره روشنگری می رسد. به لحاظ فکری، راجر بیکن (1214-1294م)، که تحت تاثیر بسیاری از علوم مسلمانان قرار گرفته، نخستین کسی بود که اعتقاد داشت فقط روش های تجربی یقین آور است. به گفته دامپی یر، این تفسیری انقلابی بود و اهمیت آن فقط از یک دوره مطالعه نوشته های دیگر عصر او فهمیده می شود. او اعلام داشت که تنها راه آزمون درستی گفته ها، مشاهده و آزمایش است .وی نسبت به فلسفه مدرسی انتقاد می کرد و علاقه فراوانی به ریاضیات و علوم داشت. در دوران خود به الحاد و جادوگری متهم گردید و مدت مدیدی از عمر خود را در تبعید و زندان به سر برد.(2).
با توجه به آنچه گفته شد، می توان ادعا کرد که پیشینه تاریخی سکولاریسم به قرن سیزدهم به بعد بازمی گردد. در این قرن، با فراهم آمدن مقدمات پیشرفت علم، به تدریج، تقابل و تعارض میان علم و دین به شکل های گوناگون ظهور یافت .امروزه برخی معتقدند که در دیانت حضرت مسیح علیه السلام علم و دین در تقابل با یکدیگرند; زیرا در انجیل، علم به عنوان «شجره ممنوعه » معرفی شده است و با پیشرفت علم، کلیسا خود را مجبور دید از حریم دیانت دفاع کند و تحت عنوان «حکومت » در برابر علم قد علم نماید .
—------------------------
(1) راسل، برتراند ( 1373)تاریخ فلسفه غرب، ترجمه نجف دریابندری، چاپ ششم، پرواز، تهران.
(2) دامپی یر، تاریخ علم،(1371)، ترجمه عبدالحسین آذرنگ، سمت، تهران.
#حسین_کاظمی
#سکولاریسم
#مرجعیت_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#گام_دوم_انقلاب
هشتک زیر را دنبال کنید:
#از_سکولاریسم_غربی_تا_سکولاریسم_حوزوی
@resalathozehenghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام سائلی از قول آیت الله شب زندهدار درباره شام خصوصی آیت الله خامنهای میگوید:
رهبری بشقاب خورشت را به خاطر داشتن گوشت(با توجه به گرانی اخیر گوشت و عدم توانایی بسیاری از مردم بر خرید آن) برگرداندند.
•┈••✾••┈•
#زی_طلبگی
#معیشت_مردم
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
#گام_دوم_انقلاب
#امام_خامنه_ای
#مرجعیت_انقلابی
@resalathozehenghelabi
📛 #مراجع_آینده در قم را بشناسید: سید حسن خمینی، علوی بروجردی و هادوی تهرانی!!!!!
🔻یکی از مجلات زرد و متمایل به اصلاح طلبان در حوزه های علمیه و فضای مذهبی، اخیراً به معرفی مراجع احتمالی آینده در حوزه علمیه قم پرداخته است. این مجله از سید حسن خمینی(!!!)، علوی بروجردی، مهدی هادوی، میر سید محمد یثربی، و... به عنوان گزینه های احتمالی مرجعیت در آینده نام میبرد.
🔻برخی جریان ها و گروهک های خاص حوزوی دیگری نیز با ایت الله سازی و مرجع سازی، به دنبال طرح برخی از افراد نه چندان خوش نام در سطح مرجعیت هستند!
🔻 بعید نیست که این اقدامات، تلاشی برای برجسته سازی یک طرز تفکر خاص در حوزه علمیه برای دستیابی قدرت مرجعیت در آینده باشد.
🔴پ.ن. یادش بخیر، نقل است که زمانی آیتاللهالعظمی #وحید_خراسانی (حفظه الله) در ابتدای درس خارج خود در مسجد اعظم قم در صبح چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ فرموده بودند:
⛔️«کار به جایی رسیده که بعضیها یک جفتک میاندازند آیتالله میشوند، یک جفتک دیگر میاندازند آیتالله العظمی میشوند»!⛔️
🔻حکایت #مرجع_سازی امروز در حوزه های علمیه، چیزی شبیه همین "تشبیه حضرت آیت الله" است!
روشن است که حضراتی که نامشان مطرح است، اگر موافق این کارها و این حرفها نیستند، باید موضع بگیرند.
#پروژه_مرجع_سازی
#مراجع_ساختگی_و_وابسته
#مرجعیت_سکولار
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
#نفوذ
#بازی_در_زمین_دشمن
@resalathozehenghelabi
«کاش که همسایه ما می شدی»
حجت الاسلام شهرستانی در دیدار آقای بطحایی وزیر آموزش پرورش در جای از صحبت های خود بیان داشتهاند که: «متاسفانه در خانههای خود نشستیم و فقط انتقاد میکنیم».
در نگاه اول جمله ایشان خوب و انتقادی بجا، به نظر می رسد اما اگر دقیق تر به شان نزول این جمله نگاه کنیم، باید به ایشان عرض کرد چه اشکالی دارد افرادی که شغل و کاری ندارند انتقاد داشته باشند؟! مگر غیر از این است که از بین همین انتقادهاست که می شود ضعف کارها و برنامه هایمان را بهتر بشناسیم.
همچنین باید گفت که جناب حجت الاسلام شهرستانی شما به عنوان نماینده حضرت آیت الله العظمی سیستانی (حفظه الله) با در اختیار داشتن این همه منابع مالی وسرمایه چه برنامه های برای رفع خانه نشینی و بیکاری همین افراد خانه نشین انجام داده اید؟ آیا نباید به اندازه ای که شرع اجازه تصرف در وجوهات میدهد فکری به حال معیشت، مسکن طلاب کرد؟ آیا شما برای حل مشکلات این افراد خانه نشین تلاشی کرده اید؟
ضمناً شما به عنوان کسی که خانه نشین نیستید و دارای جایگاه می باشید چرا تا کنون نسبت به برنامه های دولت از برجام و fatf گرفته تا سایر مشکلات اقتصادی که منشا همه آنها عدم تدبیر و مدیریت صحیح دولت می باشد هیچ موضع و انتقادی نداشته اید؟!
حال سؤال اینست اگر قرار باشد افرادی چون حضرتعالی که دارای جایگاه، شغل و منابع مالی هستید هیچ دغدغه ای نسبت به حل مشکلات موجود کشور نداشته باشید و از دولت مسقتر هم بخاطر همفکر شما بودن انتقادی نداشته باشید، همچنین افراد بیکار وخانه نشین هم انتقادی نکنند به جرم بیکار بودن (که دلیل اصلی آن خود دولت می باشد) پس چه کسی باید انتقادی نسبت به شرایط و وضع موجود داشته باشد به نظر شما تکلیف چیست؟
جناب حجت الاسلام شهرستانی «کاش که همسایه ما می شدی؛ تا متوجه شوید که دلیل خانه نشینی و مشکلات مردم چیست!».
بی تردید حق طبیعی هر ایرانی است که انتقادات و پیشنهادات خود را به صورت منطقی و مؤدبانه بیان کند و انتظار داشته باشد که مسئولان و متولیان در هر رده به این نظرات توجه کنند و خود را به عنوان خدمتگزار مردم، در مقام پاسخگویی بدانند.
18/12/97
#باقری
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi
📛 #مغالطه_خلط_عمدی میان #حوزه_انقلابی و #حوزه_حکومتی!
✔️ شخصی بنام صادق مهراب نیا (عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی) در یادداشتی در شبکه اجتهاد مدعی شده است: "درصد کمی خواهان این هستند که حوزه حکومتی شود!"
🔻نامبرده که سابقه نگارش مطالبی از این دست علیه حوزه انقلابی را در کارنامه خود دارد، بدون اشاره به اینکه چه کسی تاکنون از ضرورت حکومتی شدن حوزه سخن گفته، به نقد عنوان تخیلی خود پرداخته است! به بیان دیگر، خواسته شعری بسراید، اما قافیه بر او تنگ آمده و قافیه از جیب مبارک ساخت و به نقد آن پرداخته است!
🔻حقیقت آن است که آنچه تاکنون گفته شده و بزرگان حوزه و نظام به دنبال آن هستند "ضرورت انقلابی ماندن حوزه" و تاکید بر "مناسبات حوزه و نظام اسلامی" بوده و هیچ کس سخن از حوزه حکومتی و ضرورت حکومت شدن حوزه سخن به میان نیاورده است.
🔻مهراب نیا، ضمناً به نقش #جامعه_مدرسین در جلوگیری از #مرجع#سازی جریان های خارجی و داخلی و نقش انقلابی جامعه مدرسین از ورود افراد نااهل به حوزه مرجعیت، نیز اشاره کرده و به تخطئه آن پرداخته است! و در این میان به عنوان فرد شاخص و انقلابی جامعه مدرسین، حضرت آیت الله یزدی(دامت برکاته) اشاره و چنگی نیز رو روی ایشان کشیده و ا اینکه این فقیه انقلابی، از ضرورت حمایت مراجع از نظام سخن به میان آورده، گلایه کرده است!
🔻او همچنین با کنایه به #نهاد_رهبری نیز طعنه می زند و مدعی می شود: "امام خمینی تا هنگامی که زنده بودند، دفترشان بیشتر شبیه به دفتر یک مرجع تقلید بود تا دفتر یک رهبر سیاسی"!
🔻محراب نیا در توهمی دیگر مدعی می شود بین مردم و روحانیت لجاجتی وجود دارد و این لجاجت ناشی از حکومتی شدن حوزه می باشد!
🔴پ.ن. جناب مهراب نیا و دوستانش، ظاهرا دل پری از جریان انقلابی حوزه دارند و تلاش می کنند همچون دولتمردان مطلوبشان در دولت اعتدال! مشکلات را بر گردن دیگری بیندازند! این در حالی است که خواسته مردم از حوزه های علمیه، نه کناره گیری از امور اجتماعی، که حضور به هنگام در امور کشور و ارائه برنامه و نرم افزاهای لازم برای اداره دینی جامعه می باشد.
#آخوندهای_لیبرال
#حوزه_سکولار
#قاعدین_مرتجع_حوزوی
#گام_دوم_انقلاب
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
#سکولاریسم
@resalathozehenghelabi
#امام_خامنه_ای:امروز سرنوشت روحانیت و سرنوشت اسلام در این
سرزمین ، وابسته و گره خوردهی به سرنوشت نظام اسلامی است 1389/07/29
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#چهل_سالگی_انقلاب
@resalathozehenghelabi
رونمایی رسمی #bbc از هسته های #سکولار_حوزوی که قرار است در مقابل #اسلام_سیاسی اقدام کنند
💥مهم
در یادداشت اخیر رسانه معاند #bbc از جریانی در دل حوزه مقدسه علمیه سخن به میان آمده که قرار است علمدار #سکولاریسم در سرزمین های اسلامی باشد!
این ادبیات عریان پیش از هر چیز جواب کسانی است که تلاش می کردند پدیده منحوس #سکولاریسم_حوزوی را منکر شوند. صدالبته پروژه #عادی_سازی٬ همواره در توطئه های بیگانه٬ به عنوان ابزاری کارآمد در نفی خطرات واقعی به کار رفته است.
بازخوانی این یادداشت سرنخ های زیادی را از عملکرد برخی جریان های مرموز در حوزه مقدسه قم و نجف نشان خواهد داد.
در بخشی از یادداشت #رسانه_ملکه چنین آمده است:👇
🔸جریان سنتی حوزه اساسا با دیدگاه #اسلام_سیاسی در رسیدن به قدرت و به دست گرفتن حکومت مخالف است. این مخالفت پس از تجربه چند دهه به قدرت رسیدن جریانهای اسلام سیاسی در منطقه و پیامدهای ناگوار آن از جمله افزایش خشونت دینی و فرقهگرایی، بروز بیشتری یافته است.
🔹 این امر نشانگر پیدایش #هستههای_اولیهای برای #نظریه_پردازی #دولت_سکولار از #درون_حوزههای_علمیه است.
🔹این نظریات قابلیت ایجاد #ارتباط و همفکری و عمل مشترک با جریان سکولاریسم خارج از حوزهها و در نتیجه رسیدن به نسخهای از دولت غیر دینی را دارد که عنصر شهروندی و نه عامل دینداری مبنای اداره آن باشد.
متن کامل یادداشت را در لینک ذیل بخوانید:
http://www.bbc.com/persian/blog-viewpoints-47421595
. #آیت_الله_سعیدی امام جمعه #قم: 🔹درود خدا بر «حجت الاسلام #ذوالنوری» که در #مجلس غیرتی از خود نشان داد، اما چرا بعضیها غافل هستند و حواسشان نیست؛ از چه کسی تبلیغ میکنید؟
🔹چرا برخی از افراد نفهمیده، نسنجیده و نپخته پای علم #فتنهگران سینه میزنند؟ این علمها نه تنها در دنیا، بلکه در #قیامت هم ساقط خواهند شد و اگر توبه نکنند، مطرود از درگاه #خداوند هستند.
.
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi
. 🔴نقد اظهارات حجة الاسلام #غرویان
#آیت_الله یا #حجة_الاسلام !
حجة الاسلام محسن غرویان در سخنانی درباره ملاکهای خطاب آیت الله، چنین بیان کرده اند: «سن و سال، درس و بحث، #تالیفات و #کتابها یا گاهی علم خاص مثل #فقه، #فلسفه، #کلام یا ... در این عناوین لحاظ میشود به طور کلی، اما #انضباطی وجود ندارد. به خصوص حالا که این عنوانها تا حد زیادی #سیاسی شده و دست #روزنامه چیها و سیاسیون افتاده است. الان دیگر میبینیم که یک نفر در یک روزنامه آیت الله است و در روزنامه دیگر حجة الاسلام است.» 🔶در خصوص اظهارات ایشان اینکه نکته حائز اهمیت است که:
برخی افراد #سکولار_حوزوی بازی #رسانه ای جدیدی را شروع کرده اند تا چهره افراد #انقلابی را تخریب کنند، از جمله اینکه؛ سعی در تخریب مقام علمی و شانیت رئیس #قوه_قضائیه داشته اند در حالی که طبق #قانون فردی که در جایگاه ریاست قوه قضائیه قرار می گیرد باید مجتهد فقیه باشد. حال چه خطاب آیت الله به ایشان بشود یا حجة الاسلام. در هر صورت مقام علمی #اجتهاد و فقاهت ایشان محفوظ است.
سؤال این است که شخصی مثل آقای غرویان که نه منصبشان شانیت خطاب آیت الله را دارد و نه خود ایشان شأنیت علمی این لقب را دارد، که در چندین سایت وفضای مجازی خود را آیت الله خوانده است، آیا حکم اجتهاد از مرجعی دارند و مراحل اجتهاد و مرجعیت را طی کرده اند !؟ یا با سیاسی بازی و از طریق روزنامه چی ها لقب آیت الله را به خود داده است؟ و آیا در جایگاهی قرار دارند که بتوانند نسبت به این موضوع اظهار نظر کند؟! و سوال دیگر این است که چه ارتباطی بین آقای غرویان و افراد سکولار حوزی وجود دارد که نظرات و مواضعشان در یک راستا می باشد؟ .
#مهدی_باقری
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi