تشبیهی زیبا از امام کاظم (علیه السلام)
🔸 از امام کاظم (علیه السلام) سؤال شد: فرشتگان اعمال ما را که می نویسند آیا خاطرات و نیت هایی را که فقط از دل گذرانده ایم و هنوز به لباس عمل در نیاوردیم هم می نویسند؟ حضرت فرمودند: آیا بوی باغ و بستان و بوی کثافت و گنداب یکی است؟ اگر از کنار باغی پر از گل و معطر بگذرید، بوی خوب احساس می کنید و چنانچه بوی بد به مشام انسان برسد، می فهمد که اینجا کثافت و زباله است. از بو می توان فهمید که از کنار باغ می گذریم یا از کنار چاه.
#ولادت_امام_موسی_کاظم_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 برگرفته از کتاب حکمت عبادات، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، ص78
🌐 http://news.esra.ir
🔅🔅🔅
🌷🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص 37 قرآن کریم (آیات 231تا 233 )
۱.اسلام، زندگیِ همراه با صفا و محبّت را میخواهد، نگاهداری همسر به قصد آزار او حرام است. «وَ لا تُمْسِكُوهُنَّ ضِراراً لِتَعْتَدُوا» آیه ۲۳۱
۲.ظلم به زن، ظلم به خويشتن است. «فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ» ۲۳۱
۳.ازدواج، يكی از آيات بزرگ الهی است و نبايد با طلاقهای بیمورد يا نگاهداری همسر به قصد آزار او، اين قانون مقدّس استهزا شود. «وَ لا تَتَّخِذُوا آياتِ اللَّـهِ هُزُواً» آیه ۲۳۱
۴.رأی زن مطلقه، در انتخاب شوهر محترم است و در ازدواج مجدّد، اجازه از ديگری لازم نيست. «فَلا تَعْضُلُوهُنَّ» آیه ۲۳۲
۵.شرط اصلی ازدواج، رضايت طرفين است. «تَراضَوْا بَيْنَهُمْ» آیه ۲۳۲
۶.برای حفظ سلامتی جامعه، زنان مطلقه نبايد بیهمسر بمانند. «يَنْكِحْنَ ... ذلِكُمْ أَزْكی لَكُمْ وَ أَطْهَرُ» آیه ۲۳۲
۷.اسلام، دينی جامع است. حتّی برای تغذيه مناسب نوزاد با شير مادر، برنامه دارد. «وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ»
حتّی مادرِ طلاق داده شده، در شير دادن نوزادش بر سايرين اولويّت دارد.
و مدّت شير دادن كامل دو سال است. «حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ» ایه ۲۳۳
۸.تكليف، براساس قدرت وبه اندازهی توانايی انسان است. «لا تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَها» آیه ۲۳۳
۹.از شير گرفتن كودك، نياز به مشورت وتوافق والدين دارد. «فَإِنْ أَرادا فِصالًا عَنْ تَراضٍ مِنْهُما وَ تَشاوُرٍ» ۲۳۳
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
46.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#قاریان
🔈قرائت مجلسی آیاتی از سوره های ق ،ذاریات ،نجم ،قمر و...
✅استاد اکبر القراء الشیخ #مصطفی_اسماعیل
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
📌 موقعیت های غیر ساکن
در ضمیر ما نمیگنجد بغیر از دوست کس
هر دو عالم را به دشمن ده، که ما را دوست بس
📋اوحدی مراغه ای غزل ۴۱۸
💢اهل دل گویند:
نخستین گام در سیر وسفر زندگی الهی رهایی از خود و خودخواهی است.
🔹وقتی مسافر از تاریک خانه نفس خودخواه خویش که همان قرارگاه حیوانی اوست قدم بیرون نهاد و از ظلمت کده خودخواهی و منیت هجرت کرد و دور شد و جز خدا ندید و نجست و نخواست حضرت دوست در همه این مسافرت او را کفایت کند.
🔰و گفته اند یکی از معانی آیه شریفه ۱۰۰ سوره مبارکه نساء همین است.
"وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ"
"و هر گاه کسی از خانه خویش برای هجرت به سوی خدا و رسول بیرون آید و در سفر، مرگ وی فرا رسد اجر و ثواب چنین کسی بر خداست"
🌷🌷🌷
🔅مجال #عیش صفحه ای برای زندگی
@majalezendegi
📌دیوانه واقعی
این را در جوامع روایی ملاحظه می فرمایید كه رسول خدا (ص) داشت عبور می كرد، دید اطراف انسانی را عده ای گرفته اند، فرمود چه خبر است، عرض كردند مجنونی است، دورش جمع شده اند. فرمود نگویید مجنون، بگویید «مریض»، یك مریض حالش به هم خورده، دور او جمع شده اند، فرمود: آن كه اهل دنیاست و اهل خدا نیست، او مجنون است، آن كه خدا را رها كرده و به دنبال بیگانه می رود، او دیوانه است.
#تفسیر_تسنیم
#حضرت_علامه_جوادی_آملی
#مجنون
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
image_2022-07-21_18-11-45.png
174.8K
به توفیق الهی روزهای #پنجشنبه در صفحه قرآنی #رحیق در خدمت و محضر #نهج_البلاغه و #صحیفه_سجادیه و #مفاتیح_الحیات هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند.
🌷🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷🌷
🌱🌱🌱
🔅 صفحه قرآنی #رحیق رسانه رشد
@rahighemakhtoom
صوت جلسه هفتم.mp3
23.68M
#زبور_اهل_بیت
🔰شرح دعای اول #صحیفه_سجادیه
💢از دعاهای مأثور از امام سجاد(ع) که بیشتر به ستایش خدا پرداخته است. امام سجاد(ع) در این دعا آثار حمد الهی بر زندگی دنیوی و اخروی انسانها، ملاکهای سعادت و هلاکت انسان، روشهای خداشناسی، آسانی تکالیف در دین اسلام و راههای ستایش خدا را بیان کرده و برخی از صفات خدا را توضیح داده است.
🔈جلسه هفتم
🔈سخنران:استاد حجت الاسلام والمسلمین #مجاهدی
#مدرسه_تعالی
♤♤♤
🔅تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 165.mp3
20.9M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
📌فراز ششم دعا :(جلسه 165)
از دعاهای امام #سجاد(ع) که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام (ع) بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. و از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه می برد.
🔈 ارائه کننده: خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 260 تا 262 استاد صادقی.mp3
9.82M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت 260و262 (کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی #صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید.
📝 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام رئوف و کریمه اهل بیت علیهما السلام ان شاءالله .
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.دانش اندوزی.عبداللهی 42.mp3
12.67M
#نگاشت_صوتی
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی -آیاعلم وسیله وصول به هدف دنیوی است!!(جلسه 42 و پایانی فصل)
#فریضه_عمومی
#نشانه_های_حلال_و_حرام
#لوجه_الله
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص ۳۸ قرآن کریم (آیات ۲۳۴ تا ۲۳۷)
۱.مرگ، نابودی نيست، بلكه بازپسگرفتن كامل روح از جسم است. كلمه «توفّی» به معنای گرفتن كامل است. «يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ» آیه ۲۳۴
۲.بستگان شوهر، حقّ دخالت در تصميمات زنان بيوه را ندارند. «فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ فِيما فَعَلْنَ» ۲۳۴
۳.اسلام، دين فطری است و انسان فطرتاً متمايل به ازدواج است. لذا اسلام اجازه میدهد اين خواسته حتّی در زمان عدّه، به نحو كنايه كه عواطف بستگان جريحه دار نگردد، طرح شود. «لا جُناحَ عَلَيْكُمْ فِيما عَرَّضْتُمْ» آیه ۲۳۵
۴.توجّه به زمان و حالات، در طرح پيشنهادات، يك اصل است. خواستگاری زن داغدار در ايام عده با صراحت، بیادبی يا بیسليقگی ونوعی گستاخی است. «عَرَّضْتُمْ ... تَقُولُوا قَوْلًا مَعْرُوفاً» آیه ۲۳۵
۵.تعيين و پرداخت مهريه، بر مرد واجب است. «تَفْرِضُوا لَهُنَّ فَرِيضَةً» آیه ۲۳۶
۶.عقد ازدواج، قداست و احترام دارد. با اينكه آميزشی صورت نگرفته است، لكن اجرای صيغهی عقد، به زن حقّ میدهد تا به هنگام جدايی هديهای مناسب دريافت نمايد. «مَتِّعُوهُنَّ» آیه ۲۳۶
۷.تكليف مرد در برابر خانواده، به قدر توان او میباشد. «عَلَی الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَ عَلَی الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ» آیه ۲۳۶
۸.هديهای كه شوهر به همسر میدهد، تحميلبار و باج و صدقه نپندارد، يك نوع حقّ زن بر مرد است. «حَقًّا عَلَی الْمُحْسِنِينَ» ۲۳۶
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (13) تفسیرآیات 11 و 14 سوره مدثر
ذَرْنی وَ مَنْ خَلَقْت وَحِیداً(11)وَ جَعَلْت لَهُ مَالاً مَّمْدُوداً(12)وَ بَنِینَ شهُوداً(13)وَ مَهَّدت لَهُ تَمْهِیداً(14)
- مرا با کسی که او را تنها آفریدم واگذار !12 - همان کس که برای او مال گسترده ای قرار دادم .13 - و فرزندانی که همواره نزد او (و در خدمت او) هستند .14 - و وسائل زندگی را از هر نظر برای وی فراهم ساختم
⭐️⭐️⭐️
⏪تفسیر :
🔻((ولید)) آن ثروتمند مغرور حق نشناس !
🔹در تعقیب آیات گذشته که کافران را به طور جمعی مورد انذار قرار می داد ، آیات مورد بحث بالخصوص روی بعضی از افراد آنها که مؤثرتر بودند انگشت گذارده و با تعبیراتی گویا و رسا و کوبنده او را زیر رگبار شدیدترین انذارها می گیرد .
🔹نخست می گوید : ((مرا با کسی که تنها آفریدم واگذار)) (ذرنی و من خلقت وحیدا) این آیه و آیات بعد چنانکه در شاءن نزول گفتیم در مورد ولید بن مغیره مخزومی یکی از سران معروف قریش نازل شده است .
▫️تعبیر به ((وحیدا)) (تنها) ممکن است توصیفی برای خالق باشد ، و یا برای مخلوق ، در صورت اول نیز دو احتمال وجود دارد : نخست اینکه مرا با او تنها بگذار که خودم او را کیفر شدید دهم ، یا اینکه من تنها خودم او را آفریدم و اینهمه نعمتها به او بخشیدم ، اما او نمک نشناسی کرد
🔸و در صورت دوم نیز دو احتمال وجود دارد : ممکن است اشاره به این باشد که او در شکم مادر ، و به هنگام تولد ، تک و تنها بود ، نه اموالی داشت و نه فرزندانی ، و اینها را همه بعدا به او بخشیدم
👈🏼یا اشاره به اینکه او خودش را ((وحید)) (شخص منحصر به فرد در میان عرب ) می نامید ، و مشهور است که می گفت انا الوحید ابن الوحید ، لیس لی فی العرب نظیر ، و لا لابی نظیر ! ((من منحصر به فرد و فرزند منحصر به فردم ! در عرب نه نظیری برای من وجود دارد و نه برای پدرم )) !**تفسیر (فخر رازی) و (کشاف) و (مراغی) و (قرطبی) ذیل آیات مورد بحث از بعضی از روایات نیز استفاده می شود که (وحید) به معنی بی پدر و فرزند نامشروع است ولی در این روایت قرینه ای وجود ندارد که تفسیر آیه فوق باشد بعلاوه با دقت روشن می شود که این معنی متناسب با آیه فوق نیست*** این مطلب به عنوان استهزا در آیه تکرار شده است .
🔺ولی از میان همه این تفسیرهای چهار گانه تفسیر اول از همه مناسبتر است.
🔅🔅🔅
🔹سپس می افزاید : ((من برای او مال گسترده و فراوانی قرار دادم )) (و جعلت له مالا ممدودا) .
▫️((ممدود)) در اصل به معنی ((کشیده )) است که در اینجا ناظر به گستردگی و حجم اموال او یا کشش از نظر زمان و یا از نظر مکان است .
➖بعضی گفته اند اموال او به قدری گسترده بود که در فاصله مکه و طائف شتران بسیار و اسبهای فراوان و مستغلات زیاد داشت .
➖و بعضی گفته اند باغها و مزارعی داشت که غلات یکی تمام نشده دیگری می رسید ، بعلاوه دارای صد هزار دینار طلا بود ، و همه این معانی در کلمه ((ممدود)) جمع است .
🔸سپس به فزونی نیروی انسانی او اشاره کرده می افزاید ((و فرزندانی برای او قرار دادم که همواره نزد او و در خدمت او حاضرند)) (و بنین شهودا) .
🔹دائما آماده کمک و خدمت بودند ، و حضورشان مایه انس و راحت او بود ، و هرگز به خاطر تنگی معیشت مجبور نبودند هر کدام به نقطه دور دستی سفر کنند ، و پدر را در رنج دوری و هجران و تنهائی بگذارند ، در بعضی از روایات آمده او ده فرزند داشت .
🔹و بعد به سایر مواهبی که به او ارزانی داشته بود به طور کلی اشاره کرده می فرماید : ((وسائل زندگی او را از هر نظر فراهم ساختم )) (و مهدت له تمهیدا) .
🔹نه فقط مال و فرزندان برومند ، بلکه در جهات اجتماعی و جنبه های جسمانی از هر نظر غرق در نعمت بود .
▫️((تمهید)) از ماده ((مهد)) در اصل به معنی محلی است که برای کودک آماده می کنند (گاهواره و مانند آن ) سپس به هر گونه وسائل استراحت و پیشرفت و موقعیت و مقام برجسته اجتماعی اطلاق شده است ، و رویهمرفته معنی وسیعی دارد که انواع مواهب حیات و وسائل پیشرفت و موفقیت را شامل می شود .
🔸ولی او بجای اینکه در برابر بخشنده اینهمه نعمتها سر تعظیم فرود آورد ، و پیشانی به آستانش بساید ، در مقام کفران و افزون طلبی برآمد ((و با اینهمه مال و نعمت باز هم طمع دارد که بر نعمتهای او بیفزایم )) (ثم یطمع ان ازید) .
▪️این منحصر به ((ولید بن مغیره )) نبود ، بلکه همه دنیاپرستان چنینند ، هرگز عطش آنها فرو نمی نشیند ، و اگر هفت اقلیم را زیر نگین آنها قرار دهند باز هم دربند اقلیمی دیگرند .
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Maarej 09 s.mp3
6.95M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار #آیات_نور
#صفحه_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_معارج #سوره_معارج #معارج
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره معارج
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه نهم
☘️☘️☘️
🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷
🔅🔅🔅
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #معارج #درسگفتار
📌مشرق و مغرب
فرمود: ﴿فَلا أُقْسِمُ بِرَبِّ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِبِ﴾، به شرق و غرب و طلوع و غروب قسم نخورد که کار قمر و شمس يا حرکت زمين دور شمس باشد، به خود مشرق و مغرب که خدا آفريدگار آنهاست، سوگند ياد کرده است.
در قرآن کريم گاهي سخن از مشرق و مغرب است که ﴿رَبُّ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ﴾، گاهي «مشرقين و مغربين» است که متساوي است، آن روزي که «بامدادان که تفاوت نکند ليل و نهار» آن روزها سالي دو روز است، دو تا مشرق داريم، دو تا مغرب داريم. گاهي به لحاظ کروي بودن زمين که هر لحظه يک گوشه مشرق است، يک گوشه مغرب: ﴿مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا﴾،داريم. گاهي جمعبندي نهايي است، ميفرمايد: ﴿وَ رَبُّ الْمَشارِقِ﴾ ما اصلاً مغرب نداريم، مغرب يک امر نسبي است. چيزي به نام غروب نداريم، چيزي به نام مغرب نداريم.
اين شمس مرتّب در حرکت است. اينجا که حرکت است، طلوع است. آنجا حرکت است، طلوع است. نبودِ شمس از جايي ما غروب انتزاع ميکنيم و الا چيزي به نام غروب در عالم نيست. اين است که در سوره مبارکه «صافات» وقتي جمعبندي نهايي شروع شده، ميفرمايد اين ﴿رَبُّ الْمَشارِقِ﴾ است.
در سوره مبارکه «صافات» اين است: ﴿رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُما وَ رَبُّ الْمَشارِقِ﴾، ما اصلاً مغرب نداريم. چيزي به نام غروب و مغرب و يک امر وجودي باشد، ما نداريم. اين شمس مرتّب حرکت ميکند، مرتّب در طلوع است، مرتّب در طلوع است، آن جايي را که رها کرده، تاريک ميشود ما ميگوييم مغرب، وگرنه چيزي باشد به نام غروب و غارب و مغرب و اينها نيست.
📼فرازی از #درسگفتار سوره معارج جلسه نهم
#آیت_الله_جوادی_آملی
#غدیر #عید #امامت #امیرالمومنین
🔅🔅🔅
🌷🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💠 مباهله
🔸 دهه آخر ذی الحجه از پُر فضیلت ترین ایام سال است!
🔸 اصلی است که «إِنَّ لِرَبِّكُمْ فِی أَیامِ دَهْرِكُمْ نَفَحَاتٍ أَلَا فَتَعَرَّضُوا لَهَا»؛ یعنی همه ایام شب و روز یکسان نیست، برخی از ایام، ایام پُر فیض و پُر برکت است که #ایام_الله است.
در فرصت هایی که لطف خدا فراوان است، سعی کنید خود را در معرض آن #فیض قرار دهید و هرگز اعراض نکنید.
▫️ مباهله یک #دعای_فخرآوری است... .
▫️ مباهله الیوم هم هست!
▫️ مباهله بالاصالة برای اهل بیت (علیهم السلام) بود، اما بالتبع برای شاگردان آنان نیز هست، این #مقام هست!
#مباهله
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در روز عید غدیر خم
تاریخ جلسه: 1401/04/27
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌از غريب ترين ايام زندگي ما ايام #مباهله است!
#مباهله جزء واجبات ركني ولایت است ، با سالروز ازدواج فرق مي كند. در حالی که نه رسانه ها از او نام مي برند و نه حوزه ها خبري هست.
🔸 خيلي از ما عالمانه حرف ميزنيم و عوامانه فكر ميكنيم در نتیجه آن #اركان_ولايت را تقريباً از دست مي دهيم در حالی که آن اجزاي غير ركني را خيلي محترم ميشمريم مانند اول ذيحجه که سالروز ازدواج وجود مبارك حضرت امير با فاطمه زهرا(سلام الله عليهما) است اينها جزء واجبات غير ركني است.
🔸 در نماز يك #واجب_ركني داريم يك واجب غير ركني، در خصوص امامت و ولایت نیز همين طور است؛ #غدير جزء واجبات ركني امامت است، #مباهله جزء واجبات ركني ولایت است ، با سالروز ازدواج فرق ميكند. در حالی که نه رسانه ها از او نام مي برند و نه حوزه ها خبري هست! آن وقت آن مسائل واجبات غير ركني را خيلي دامن ميزنيم، آنها هم واجب هست اما مثل اجزاي نماز است لکن حمد و سوره كجا، ركوع و سجود كجا؟! حمد و سوره واجب غير ركني است اما ركوع و سجود واجب ركني است.
🖍وقتي مأمون (علیه من الرحمن ما یستحق) ، به وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) عرض مي كند به چه دليل علي بن ابيطالب (سلام الله عليه) افضل است؟ ایشان ديگر نفرمود غدير، فرمود با آيه ﴿أَنْفُسَنا﴾ ، خدا وقتي وجود مبارك حضرت امير علیه السلام را #جان_پيغمبر مي داند از اين بالاتر فضيلت فرض مي شود؟! «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ» كه گفته ی خود پيغمبر است هر چند آن هم از طرف خداست، کجا؛ و اینکه ذات اقدس اله خود فرموده علي جان پيغمبر است، کجا؟! و وجود مبارك امام رضا علیه السلام به اين استدلال كرد .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه حجرات جلسه 2
تاریخ جلسه: 1395/07/04
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
.
🔰چرا علی (ع)، جان پیامبر (ص) است؟
💠 همین بیان نورانی #پیامبر (ص) درباره سیّدالشهداء (( حسین منّی و انا من حسین ))*، درباره امام حسن هم هست. انسان خیال می کند که اینها چون نوه های حضرت هستند، پیامبر فرمود: (حسن منّی و انا منه)*، یا (حسین منّی و انا من حسین)!
امّا همین بیان نورانی درباره #حضرت_امیر هست: (( علی منّی و انا من علی ))*. پیامبر با چه مجوزی می فرماید که علی من است و من علی هستم؟ با مجوز ( #آیه_مباهله ). خدا فرمود: (و انفسنا و انفسکم)*، لذا پیامبر بعد از نزول آیه #مباهله به صورت صریح و شفاف فرمود: علی منّی و انا من علی. پس این اختصاصی به وجود مبارک سیّدالشهداء ندارد تا ما بگوئیم نوه آن حضرت است!
----------------------------------------
📌 کامل الزّیارات / صفحه ۵۲
📌 بحار الانوار / جلد ۴۳ / صفحه ۳۰۶
📌 الامالی للصدوق / صفحه ۹
📌 سوره آل عمران / آیه ۶۱
📆 درس اخلاق
📆 قم ؛ ۱۳۹۶/۰۱/۳۱
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#روز_مباهله
📌برنامه #مدیریتی
۱.برای #مدیریت و اداره هستی( از یک سلول و مولکول تا کهکشان های بزرگ ) #برنامه داریم.
۲.#انسان تابعی از #هستی است و دارای برنامه ای مدون و با طراحی و نقشه دقیق.
۳.طرح و #نقشه و برنامه ی ما برای #اداره جهان و انسان اعتباری و تابع قراداد مابین ما و آنها و یا انسان و جهان و یا فیما بین خودشان نیست.برنامه ای کاملا #ثابت و حقیقی است.
۴.#زندگى بر اساس برنامه ی ما کاملا به #سود خود اوست.
۵.#انحراف از نقشه و طراحی ما جز حیرت ،سردرگمی ،بیراهه روی و #دوری از مسیر و #مقصد دستاوردی برای انسان ندارد.
۶.نقشه مسیر را با #نقشه خوان و برنامه مدیریتی خود را با #تبیین گران و راه بلدهای دلسوز و #نستوه در اختیار انسان گزارده ایم.
۷. نقش تبیین گران #تفسیر روشن برنامه و رساندن آن به مغز جان آدمی و روشن کردن مسیر حرکت آنان به سوی مقصد #نهایی است.
۸.براساس اراده ما بر #انتخاب آزاد انسان چنانچه او خود برنامه ی ما را نادیده گیرد و دانسته #تغییر مسیر دهد و به نا کجا آباد!! رود ، از راهنمایان و بلده راه ما برای #نجات شان کاری ساخته نیست.
چون:
چندین چراغ دارد و بی راهه می رود
بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش
🔰تدبری گذرا در آیه ۴۰ سوره زمر (کتاب راهنما=قرآن )🌷
🔹سخنی #از_جنس_زندگی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
به نیل افکندن موسی علیه السلام.mp3
8.53M
💢عالم سپاه و ستاد خداوند
بخوانیم و بشنویم
"وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا" (آیه ۴۸ سوره فتح)
"سپاه قوای آسمانها و زمین لشکر خداست و خدا بسیار مقتدر و به تدبیر نظام عالم داناست."
🌷🌷🌷
مادر موسي، چو موسي را به نيل
در فکند، از گفته رب جليل
خود ز ساحل کرد با حسرت نگاه
گفت کاي فرزند خرد بي گناه
گر فراموشت کند لطف خداي
چون رهي زين کشتي بي ناخداي
گر نيارد ايزد پاکت بياد
آب خاکت را دهد ناگه بباد
وحي آمد کاين چه فکر باطل است
رهرو ما اينک اندر منزل است
پرده شک را برانداز از ميان
تا ببيني سود کردي يا زيان
ما گرفتيم آنچه را انداختي
دست حق را ديدي و نشناختي
در تو، تنها عشق و مهر مادري است
شيوه ما، عدل و بنده پروري است
نيست بازي کار حق، خود را مباز
آنچه برديم از تو، باز آريم باز
سطح آب از گاهوارش خوشتر است
دايه اش سيلاب و موجش مادر است
رودها از خود نه طغيان ميکنند
آنچه ميگوئيم ما، آن ميکنند
ما، بدريا حکم طوفان ميدهيم
ما، بسيل و موج فرمان مي دهيم
نسبت نسيان بذات حق مده
بار کفر است اين، بدوش خود منه
به که برگردي، بما بسپاريش
کي تو از ما دوست تر ميداريش
نقش هستي، نقشي از ايوان ماست
خاک و باد و آب، سرگردان ماست
قطره اي کز جويباري ميرود
از پي انجام کاري ميرود
ما بسي گم گشته، باز آورده ايم
ما، بسي بي توشه را پرورده ايم
ميهمان ماست، هر کس بينواست
آشنا با ماست، چون بي آشناست
ما بخوانيم، ار چه ما را رد کنند
عيب پوشيها کنيم، ار بد کنند
سوزن ما دوخت، هر جا هر چه دوخت
زاتش ما سوخت، هر شمعي که سوخت
پروین اعتصامی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (14) تفسیر آیات 15 تا 17
⭐️⭐️⭐️
ثمَّ یَطمَعُ أَنْ أَزِیدَ(15)َکلا إِنَّهُ کانَ لاَیَتِنَا عَنِیداً(16)سأُرْهِقُهُ صعُوداً(17)
15- - باز هم طمع دارد که بر او بیفزایم !16 - هرگز چنین نخواهد شد ، چرا که او نسبت به آیات ما دشمنی می ورزد .17 - به زودی او را مجبور می کنم که از قله زندگی بالا رود (سپس او را به زیر می افکنم )
⏪تفسیر :
👈🏼در این آیه با شدت تمام دست رد به سینه این نامحرم می گذارد ، و می گوید : ((هرگز چنین نخواهد شد که بر نعمتش بیفزایم ، چرا که او نسبت به آیات ما دشمنی می ورزید))(کلا انه کان لایاتنا عنیدا).
🔸و با اینکه به خوبی می دانست که این قرآن نه کلام جن است و نه کلام بشر ، ریشه هائی نیرومند ، و شاخه هائی پرثمر ، و جاذبه ای بی مانند دارد ، باز آن را سحر می نامید ، و آورنده آن را ساحر !
▫️((عنید)) از ماده ((عناد)) به گفته بعضی به آن نوع مخالفت و دشمنی گفته می شود که آگاهانه صورت می گیرد ، یعنی انسان حقانیت چیزی را درک کند و با آن به مخالفت برخیزد ، و ((ولید)) مصداق روشن این معنی بود .
▪️تعبیر به ((کان )) نشان می دهد که عناد او با حق یک امر مستمر و همیشگی بود ، نه مقطعی و زود گذر .
🔸و بالاخره در آخرین آیه مورد بحث به سرنوشت دردناک او با عبارتی کوتاه و پرمعنی اشاره کرده ، می فرماید : ما به زودی او را مجبور می کنیم که از قله صعب العبور زندگی بالا رود (و سپس از فراز آن قله او را به زیر می افکنیم ) (سارهقه صعودا) .
▫️((ساءرهقه )) از ماده ((ارهاق )) در اصل به معنی ((پوشاندن چیزی با عنف )) است و به معنی تحمیل کارهای سخت ، و مبتلا ساختن به انواع عذاب نیز آمده .
▫️((صعود)) (بر وزن کبود) به معنی مکانی است که از آن بالا می روند و ((صعود)) (بر وزن قعود) به معنی بالا رفتن است .
🔹و از آنجا که بالا رفتن از قله های مرتفع کار بسیار شاق و مشکل است این تعبیر در مورد هر کار مشکل و پرزحمت به کار می رود ، و لذا بعضی آن را به عذاب الهی تفسیر کرده اند ، و بعضی گفته اند ((صعود)) کوهی است در جهنم از آتش که او را مجبور می کنند از آن بالا رود ، یا اینکه کوهی است صعب العبور و با شیب تند و زیاد که وقتی از آن بالا می رود سقوط می کند و به زیر می افتد ، و این موضوع پیوسته تکرار می شود .
🔸این احتمال نیز وجود دارد که آیه اشاره به عذاب دنیوی ((ولید)) در این جهان باشد ، زیرا همانطور که در تاریخ آمده است او بعد از رسیدن به اوج قله پیروزی در زندگی فردی و اجتماعی چنان سقوط کرد که تا آخر عمر مرتبا اموال و فرزندان خود را از دست می داد و بیچاره شد .(تفسیر مراغی جلد 29 صفحه 131)
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب #تفسیر_ترتیبی #مجمع_البیان #شیخ #طبرسی
🔰معرفی کتاب تفسیرمجمع البیان (قسمت اول)
🔻تفسیر مجمع البیان معروفترین اثر شیخ طبرسی (م، ۵۴۸ ق)، از تفاسیر مهم قرن ششم هجری و به زبان عربی است. سبک و شیوه تدوین و تبویب این تفسیر در میان همه تفسیر های اهل سنت و شیعه، بی سابقه و کم نظیر است، زیرا نظمی متین و خاص و مرتب با روش علمی و ساده دارد.
🔻معرفی مؤلف
فضل بن حسن بن فضل طبرسى، معروف به امینالاسلام طبرسى در حدود سالهاى ۴۶۰ تا ۴۷۰ قمری به دنیا آمد. از مهمترین اساتید ایشان مىتوان به: ابوعلى بن شیخ طوسی و شیخ جعفر دوریستى که از شاگردان شیخ مفید است، اشاره نمود. از تألیفات مهم وی، اعلام الوری باعلام الهدی و دو تفسیر مجمع البیان و جوامع الجامع می باشد. امینالاسلام طبرسى در سال ۵۴۸ هجرى در سبزوار از دنیا رفت در مشهد مقدس به خاک سپرده شد.
🔺شیخ منتجب الدین رازی در کتاب فهرست در مورد استاد خویش می نویسد: الشیخ الامام، امین الدین ابوعلی و الفضل بن الحسن الطبرسی ثقة، فاضل، دین، عین... .#تفسیر_مجمع_البیان
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باورما.57بهار 1401.m4a
18.6M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
📌و اما باور ما-(قسمت 57)
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
سوره فرقان.mp3
4.96M
✳️#مجموعه_سوره_ها
#تدبر #سوره_فرقان #فرقان #معرفی_سوره
🔰معرفی کوتاه سوره فرقان
🔈سخنران:استاد هانی #چیت_چیان
▫️کاری از #مدرسه_تعالی
♤♤♤
🍂 تدبری زیبا در بخشی از سوره فرقان
🍃 با متد و روش زیبا
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom