eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
775 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (13) تفسیرآیات 11 و 14 سوره مدثر ذَرْنی وَ مَنْ خَلَقْت وَحِیداً(11)وَ جَعَلْت لَهُ مَالاً مَّمْدُوداً(12)وَ بَنِینَ شهُوداً(13)وَ مَهَّدت لَهُ تَمْهِیداً(14) - مرا با کسی که او را تنها آفریدم واگذار !12 - همان کس که برای او مال گسترده ای قرار دادم .13 - و فرزندانی که همواره نزد او (و در خدمت او) هستند .14 - و وسائل زندگی را از هر نظر برای وی فراهم ساختم ⭐️⭐️⭐️ ⏪تفسیر : 🔻((ولید)) آن ثروتمند مغرور حق نشناس ! 🔹در تعقیب آیات گذشته که کافران را به طور جمعی مورد انذار قرار می داد ، آیات مورد بحث بالخصوص روی بعضی از افراد آنها که مؤثرتر بودند انگشت گذارده و با تعبیراتی گویا و رسا و کوبنده او را زیر رگبار شدیدترین انذارها می گیرد . 🔹نخست می گوید : ((مرا با کسی که تنها آفریدم واگذار)) (ذرنی و من خلقت وحیدا) این آیه و آیات بعد چنانکه در شاءن نزول گفتیم در مورد ولید بن مغیره مخزومی یکی از سران معروف قریش نازل شده است . ▫️تعبیر به ((وحیدا)) (تنها) ممکن است توصیفی برای خالق باشد ، و یا برای مخلوق ، در صورت اول نیز دو احتمال وجود دارد : نخست اینکه مرا با او تنها بگذار که خودم او را کیفر شدید دهم ، یا اینکه من تنها خودم او را آفریدم و اینهمه نعمتها به او بخشیدم ، اما او نمک نشناسی کرد 🔸و در صورت دوم نیز دو احتمال وجود دارد : ممکن است اشاره به این باشد که او در شکم مادر ، و به هنگام تولد ، تک و تنها بود ، نه اموالی داشت و نه فرزندانی ، و اینها را همه بعدا به او بخشیدم 👈🏼یا اشاره به اینکه او خودش را ((وحید)) (شخص منحصر به فرد در میان عرب ) می نامید ، و مشهور است که می گفت انا الوحید ابن الوحید ، لیس لی فی العرب نظیر ، و لا لابی نظیر ! ((من منحصر به فرد و فرزند منحصر به فردم ! در عرب نه نظیری برای من وجود دارد و نه برای پدرم )) !**تفسیر (فخر رازی) و (کشاف) و (مراغی) و (قرطبی) ذیل آیات مورد بحث از بعضی از روایات نیز استفاده می شود که (وحید) به معنی بی پدر و فرزند نامشروع است ولی در این روایت قرینه ای وجود ندارد که تفسیر آیه فوق باشد بعلاوه با دقت روشن می شود که این معنی متناسب با آیه فوق نیست*** این مطلب به عنوان استهزا در آیه تکرار شده است . 🔺ولی از میان همه این تفسیرهای چهار گانه تفسیر اول از همه مناسبتر است. 🔅🔅🔅 🔹سپس می افزاید : ((من برای او مال گسترده و فراوانی قرار دادم )) (و جعلت له مالا ممدودا) . ▫️((ممدود)) در اصل به معنی ((کشیده )) است که در اینجا ناظر به گستردگی و حجم اموال او یا کشش از نظر زمان و یا از نظر مکان است . ➖بعضی گفته اند اموال او به قدری گسترده بود که در فاصله مکه و طائف شتران بسیار و اسبهای فراوان و مستغلات زیاد داشت . ➖و بعضی گفته اند باغها و مزارعی داشت که غلات یکی تمام نشده دیگری می رسید ، بعلاوه دارای صد هزار دینار طلا بود ، و همه این معانی در کلمه ((ممدود)) جمع است . 🔸سپس به فزونی نیروی انسانی او اشاره کرده می افزاید ((و فرزندانی برای او قرار دادم که همواره نزد او و در خدمت او حاضرند)) (و بنین شهودا) . 🔹دائما آماده کمک و خدمت بودند ، و حضورشان مایه انس و راحت او بود ، و هرگز به خاطر تنگی معیشت مجبور نبودند هر کدام به نقطه دور دستی سفر کنند ، و پدر را در رنج دوری و هجران و تنهائی بگذارند ، در بعضی از روایات آمده او ده فرزند داشت . 🔹و بعد به سایر مواهبی که به او ارزانی داشته بود به طور کلی اشاره کرده می فرماید : ((وسائل زندگی او را از هر نظر فراهم ساختم )) (و مهدت له تمهیدا) . 🔹نه فقط مال و فرزندان برومند ، بلکه در جهات اجتماعی و جنبه های جسمانی از هر نظر غرق در نعمت بود . ▫️((تمهید)) از ماده ((مهد)) در اصل به معنی محلی است که برای کودک آماده می کنند (گاهواره و مانند آن ) سپس به هر گونه وسائل استراحت و پیشرفت و موقعیت و مقام برجسته اجتماعی اطلاق شده است ، و رویهمرفته معنی وسیعی دارد که انواع مواهب حیات و وسائل پیشرفت و موفقیت را شامل می شود . 🔸ولی او بجای اینکه در برابر بخشنده اینهمه نعمتها سر تعظیم فرود آورد ، و پیشانی به آستانش بساید ، در مقام کفران و افزون طلبی برآمد ((و با اینهمه مال و نعمت باز هم طمع دارد که بر نعمتهای او بیفزایم )) (ثم یطمع ان ازید) . ▪️این منحصر به ((ولید بن مغیره )) نبود ، بلکه همه دنیاپرستان چنینند ، هرگز عطش آنها فرو نمی نشیند ، و اگر هفت اقلیم را زیر نگین آنها قرار دهند باز هم دربند اقلیمی دیگرند . 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Maarej 09 s.mp3
6.95M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره معارج 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه نهم ☘️☘️☘️ 🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷 🔅🔅🔅 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌مشرق و مغرب فرمود: ﴿فَلا أُقْسِمُ بِرَبِّ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِبِ﴾، به شرق و غرب و طلوع و غروب قسم نخورد که کار قمر و شمس يا حرکت زمين دور شمس باشد، به خود مشرق و مغرب که خدا آفريدگار آنهاست، سوگند ياد کرده است. در قرآن کريم گاهي سخن از مشرق و مغرب است که ﴿رَبُّ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ﴾، گاهي «مشرقين و مغربين» است که متساوي است، آن روزي که «بامدادان که تفاوت نکند ليل و نهار» آن روزها سالي دو روز است، دو تا مشرق داريم، دو تا مغرب داريم. گاهي به لحاظ کروي بودن زمين که هر لحظه يک گوشه مشرق است، يک گوشه مغرب: ﴿مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا﴾،داريم. گاهي جمع‌بندي نهايي است، مي‌فرمايد: ﴿وَ رَبُّ الْمَشارِقِ﴾ ما اصلاً مغرب نداريم، مغرب يک امر نسبي است. چيزي به نام غروب نداريم، چيزي به نام مغرب نداريم. اين شمس مرتّب در حرکت است. اينجا که حرکت است، طلوع است. آنجا حرکت است، طلوع است. نبودِ شمس از جايي ما غروب انتزاع مي‌کنيم و الا چيزي به نام غروب در عالم نيست. اين است که در سوره مبارکه «صافات» وقتي جمع‌بندي نهايي شروع شده، مي‌فرمايد اين ﴿رَبُّ الْمَشارِقِ﴾ است. در سوره مبارکه «صافات» اين است: ﴿رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُما وَ رَبُّ الْمَشارِقِ﴾، ما اصلاً مغرب نداريم. چيزي به نام غروب و مغرب و يک امر وجودي باشد، ما نداريم. اين شمس مرتّب حرکت مي‌کند، مرتّب در طلوع است، مرتّب در طلوع است، آن جايي را که رها کرده، تاريک مي‌شود ما مي‌گوييم مغرب، وگرنه چيزي باشد به نام غروب و غارب و مغرب و اينها نيست. 📼فرازی از سوره معارج جلسه نهم 🔅🔅🔅 🌷🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 مباهله 🔸 دهه آخر ذی الحجه از پُر فضیلت ترین ایام سال است! 🔸 اصلی است که «إِنَّ لِرَبِّكُمْ فِی أَیامِ دَهْرِكُمْ نَفَحَاتٍ أَلَا فَتَعَرَّضُوا لَهَا»؛ یعنی همه ایام شب و روز یکسان نیست، برخی از ایام، ایام پُر فیض و پُر برکت است که است. در فرصت هایی که لطف خدا فراوان است، سعی کنید خود را در معرض آن قرار دهید و هرگز اعراض نکنید. ▫️ مباهله یک است... . ▫️ مباهله الیوم هم هست! ▫️ مباهله بالاصالة برای اهل بیت (علیهم السلام) بود، اما بالتبع برای شاگردان آنان نیز هست، این هست! 📚 سخنرانی در روز عید غدیر خم تاریخ جلسه: 1401/04/27 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌از غريب ترين ايام زندگي ما ايام است! جزء واجبات ركني ولایت است ، با سالروز ازدواج فرق مي ‌كند. در حالی که نه رسانه‌ ها از او نام مي ‌برند و نه حوزه‌ ها خبري هست. 🔸 خيلي از ما عالمانه حرف مي‌زنيم و عوامانه فكر مي‌كنيم در نتیجه آن را تقريباً از دست مي ‌دهيم در حالی که آن اجزاي غير ركني را خيلي محترم مي‌شمريم مانند اول ذيحجه که سالروز ازدواج وجود مبارك حضرت امير با فاطمه زهرا(سلام الله عليهما) است اينها جزء واجبات غير ركني است. 🔸 در نماز يك داريم يك واجب غير ركني، در خصوص امامت و ولایت نیز همين طور است؛ جزء واجبات ركني امامت است، جزء واجبات ركني ولایت است ، با سالروز ازدواج فرق مي‌كند. در حالی که نه رسانه ‌ها از او نام مي ‌برند و نه حوزه‌ ها خبري هست! آن وقت آن مسائل واجبات غير ركني را خيلي دامن مي‌زنيم، آنها هم واجب هست اما مثل اجزاي نماز است لکن حمد و سوره كجا، ركوع و سجود كجا؟! حمد و سوره واجب غير ركني است اما ركوع و سجود واجب ركني است. 🖍وقتي مأمون (علیه من الرحمن ما یستحق) ، به وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) عرض مي‌ كند به چه دليل علي بن ابيطالب (سلام الله عليه) افضل است؟ ایشان ديگر نفرمود غدير، فرمود با آيه ﴿أَنْفُسَنا﴾ ، خدا وقتي وجود مبارك حضرت امير علیه السلام را مي‌ داند از اين بالاتر فضيلت فرض مي ‌شود؟! «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ» كه گفته ی خود پيغمبر است هر چند آن هم از طرف خداست، کجا؛ و اینکه ذات اقدس اله خود فرموده علي جان پيغمبر است، کجا؟! و وجود مبارك امام رضا علیه السلام به اين استدلال كرد . 📚 سوره مبارکه حجرات جلسه 2 تاریخ جلسه: 1395/07/04 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰چرا علی (ع)، جان پیامبر (ص) است؟ 💠 همین بیان نورانی (ص) درباره سیّدالشهداء (( حسین منّی و انا من حسین ))*، درباره امام حسن هم هست. انسان خیال می کند که اینها چون نوه های حضرت هستند، پیامبر فرمود: (حسن منّی و انا منه)*، یا (حسین منّی و انا من حسین)! امّا همین بیان نورانی درباره هست: (( علی منّی و انا من علی ))*. پیامبر با چه مجوزی می فرماید که علی من است و من علی هستم؟ با مجوز ( ). خدا فرمود: (و انفسنا و انفسکم)*، لذا پیامبر بعد از نزول آیه به صورت صریح و شفاف فرمود: علی منّی و انا من علی. پس این اختصاصی به وجود مبارک سیّدالشهداء ندارد تا ما بگوئیم نوه آن حضرت است! ---------------------------------------- 📌 کامل الزّیارات / صفحه ۵۲ 📌 بحار الانوار / جلد ۴۳ / صفحه ۳۰۶ 📌 الامالی للصدوق / صفحه ۹ 📌 سوره آل عمران / آیه ۶۱ 📆 درس اخلاق 📆 قم ؛ ۱۳۹۶/۰۱/۳۱
📌برنامه ۱.برای و اداره هستی( از یک سلول و مولکول تا کهکشان های بزرگ ) داریم. ۲. تابعی از است و دارای برنامه ای مدون و با طراحی و نقشه دقیق. ۳.طرح و و برنامه ی ما برای جهان و انسان اعتباری و تابع قراداد مابین ما و آنها و یا انسان و جهان و یا فیما بین خودشان نیست.برنامه ای کاملا و حقیقی است. ۴. بر اساس برنامه ی ما کاملا به خود اوست. ۵. از نقشه و طراحی ما جز حیرت ،سردرگمی ،بیراهه روی و از مسیر و دستاوردی برای انسان ندارد. ۶.نقشه مسیر را با خوان و برنامه مدیریتی خود را با گران و راه بلدهای دلسوز و در اختیار انسان گزارده ایم. ۷. نقش تبیین گران روشن برنامه و رساندن آن به مغز جان آدمی و روشن کردن مسیر حرکت آنان به سوی مقصد است. ۸.براساس اراده ما بر آزاد انسان چنانچه او خود برنامه ی ما را نادیده گیرد و دانسته مسیر دهد و به نا کجا آباد!! رود ، از راهنمایان و بلده راه ما برای شان کاری ساخته نیست. چون: چندین چراغ دارد و بی راهه می رود بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش 🔰تدبری گذرا در آیه ۴۰ سوره زمر (کتاب راهنما=قرآن )🌷 🔹سخنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
به نیل افکندن موسی علیه السلام.mp3
8.53M
💢عالم سپاه و ستاد خداوند بخوانیم و بشنویم "وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا" (آیه ۴۸ سوره فتح) "سپاه قوای آسمانها و زمین لشکر خداست و خدا بسیار مقتدر و به تدبیر نظام عالم داناست." 🌷🌷🌷 مادر موسي، چو موسي را به نيل در فکند، از گفته رب جليل خود ز ساحل کرد با حسرت نگاه گفت کاي فرزند خرد بي گناه گر فراموشت کند لطف خداي چون رهي زين کشتي بي ناخداي گر نيارد ايزد پاکت بياد آب خاکت را دهد ناگه بباد وحي آمد کاين چه فکر باطل است رهرو ما اينک اندر منزل است پرده شک را برانداز از ميان تا ببيني سود کردي يا زيان ما گرفتيم آنچه را انداختي دست حق را ديدي و نشناختي در تو، تنها عشق و مهر مادري است شيوه ما، عدل و بنده پروري است نيست بازي کار حق، خود را مباز آنچه برديم از تو، باز آريم باز سطح آب از گاهوارش خوشتر است دايه اش سيلاب و موجش مادر است رودها از خود نه طغيان ميکنند آنچه ميگوئيم ما، آن ميکنند ما، بدريا حکم طوفان ميدهيم ما، بسيل و موج فرمان مي دهيم نسبت نسيان بذات حق مده بار کفر است اين، بدوش خود منه به که برگردي، بما بسپاريش کي تو از ما دوست تر ميداريش نقش هستي، نقشي از ايوان ماست خاک و باد و آب، سرگردان ماست قطره اي کز جويباري ميرود از پي انجام کاري ميرود ما بسي گم گشته، باز آورده ايم ما، بسي بي توشه را پرورده ايم ميهمان ماست، هر کس بينواست آشنا با ماست، چون بي آشناست ما بخوانيم، ار چه ما را رد کنند عيب پوشيها کنيم، ار بد کنند سوزن ما دوخت، هر جا هر چه دوخت زاتش ما سوخت، هر شمعي که سوخت پروین اعتصامی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (14) تفسیر آیات 15 تا 17 ⭐️⭐️⭐️ ثمَّ یَطمَعُ أَنْ أَزِیدَ(15)َکلا إِنَّهُ کانَ لاَیَتِنَا عَنِیداً(16)سأُرْهِقُهُ صعُوداً(17) 15- - باز هم طمع دارد که بر او بیفزایم !16 - هرگز چنین نخواهد شد ، چرا که او نسبت به آیات ما دشمنی می ورزد .17 - به زودی او را مجبور می کنم که از قله زندگی بالا رود (سپس او را به زیر می افکنم ) ⏪تفسیر : 👈🏼در این آیه با شدت تمام دست رد به سینه این نامحرم می گذارد ، و می گوید : ((هرگز چنین نخواهد شد که بر نعمتش بیفزایم ، چرا که او نسبت به آیات ما دشمنی می ورزید))(کلا انه کان لایاتنا عنیدا). 🔸و با اینکه به خوبی می دانست که این قرآن نه کلام جن است و نه کلام بشر ، ریشه هائی نیرومند ، و شاخه هائی پرثمر ، و جاذبه ای بی مانند دارد ، باز آن را سحر می نامید ، و آورنده آن را ساحر ! ▫️((عنید)) از ماده ((عناد)) به گفته بعضی به آن نوع مخالفت و دشمنی گفته می شود که آگاهانه صورت می گیرد ، یعنی انسان حقانیت چیزی را درک کند و با آن به مخالفت برخیزد ، و ((ولید)) مصداق روشن این معنی بود . ▪️تعبیر به ((کان )) نشان می دهد که عناد او با حق یک امر مستمر و همیشگی بود ، نه مقطعی و زود گذر . 🔸و بالاخره در آخرین آیه مورد بحث به سرنوشت دردناک او با عبارتی کوتاه و پرمعنی اشاره کرده ، می فرماید : ما به زودی او را مجبور می کنیم که از قله صعب العبور زندگی بالا رود (و سپس از فراز آن قله او را به زیر می افکنیم ) (سارهقه صعودا) . ▫️((ساءرهقه )) از ماده ((ارهاق )) در اصل به معنی ((پوشاندن چیزی با عنف )) است و به معنی تحمیل کارهای سخت ، و مبتلا ساختن به انواع عذاب نیز آمده . ▫️((صعود)) (بر وزن کبود) به معنی مکانی است که از آن بالا می روند و ((صعود)) (بر وزن قعود) به معنی بالا رفتن است . 🔹و از آنجا که بالا رفتن از قله های مرتفع کار بسیار شاق و مشکل است این تعبیر در مورد هر کار مشکل و پرزحمت به کار می رود ، و لذا بعضی آن را به عذاب الهی تفسیر کرده اند ، و بعضی گفته اند ((صعود)) کوهی است در جهنم از آتش که او را مجبور می کنند از آن بالا رود ، یا اینکه کوهی است صعب العبور و با شیب تند و زیاد که وقتی از آن بالا می رود سقوط می کند و به زیر می افتد ، و این موضوع پیوسته تکرار می شود . 🔸این احتمال نیز وجود دارد که آیه اشاره به عذاب دنیوی ((ولید)) در این جهان باشد ، زیرا همانطور که در تاریخ آمده است او بعد از رسیدن به اوج قله پیروزی در زندگی فردی و اجتماعی چنان سقوط کرد که تا آخر عمر مرتبا اموال و فرزندان خود را از دست می داد و بیچاره شد .(تفسیر مراغی جلد 29 صفحه 131) 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰معرفی کتاب تفسیرمجمع البیان (قسمت اول) 🔻تفسیر مجمع البیان معروفترین اثر شیخ طبرسی (م، ۵۴۸ ق)، از تفاسیر مهم قرن ششم هجری و به زبان عربی است. سبک و شیوه تدوین و تبویب این تفسیر در میان همه تفسیر های اهل سنت و شیعه، بی سابقه و کم نظیر است، زیرا نظمی متین و خاص و مرتب با روش علمی و ساده دارد. 🔻معرفی مؤلف فضل بن حسن بن فضل طبرسى، معروف به امین‌الاسلام طبرسى در حدود سال‌هاى ۴۶۰ تا ۴۷۰ قمری به دنیا آمد. از مهم‌ترین اساتید ایشان مى‌توان به: ابوعلى بن شیخ طوسی و شیخ جعفر دوریستى که از شاگردان شیخ مفید است، اشاره نمود. از تألیفات مهم وی، اعلام الوری باعلام الهدی و دو تفسیر مجمع البیان و جوامع الجامع می باشد. امین‌الاسلام طبرسى در سال ۵۴۸ هجرى در سبزوار از دنیا رفت در مشهد مقدس به خاک سپرده شد. 🔺شیخ منتجب الدین رازی در کتاب فهرست در مورد استاد خویش می نویسد: الشیخ الامام، امین الدین ابوعلی و الفضل بن الحسن الطبرسی ثقة، فاضل، دین، عین... . 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باورما.57بهار 1401.m4a
18.6M
📌و اما باور ما-(قسمت 57) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره فرقان.mp3
4.96M
✳️ 🔰معرفی کوتاه سوره فرقان 🔈سخنران:استاد هانی ▫️کاری از ♤♤♤ 🍂 تدبری زیبا در بخشی از سوره فرقان 🍃 با متد و روش زیبا 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره نور.mp3
3.43M
✳️ 🔰معرفی کوتاه سوره نور 🔈سخنران:استاد هانی ▫️کاری از ♤♤♤ 🍂 تدبری زیبا در بخشی از سوره نور 🍃 با متد و روش زیبا 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسیر سوره نصر.استاد دکتر محمد علی انصاری.mp3
6.48M
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره نصر(تودیع) استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸بیانی سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی ، تربیتی و اخلاقی 📼یک جلسه 🗓توضیحی کوتاه درباره سوره ✅ علت نام‌گذاری: 1⃣ «سوره نصر»؛ نام‌گذاری این سوره به سوره نصر را از اولین آیۀ آن که لفظ نصر آمده می‌توان فهمید. 2⃣«سوره إذا جاء نصرالله و الفتح»؛ نام‌گذاری سوره به اسم آغازین آن که در لسان برخی از روایات نیز آمده است. 3⃣ «سوره تودیع»؛ در علت نام‌گذاری آن به توديع، گفته اند: اين سوره به وفات پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله اشاره دارد. 4⃣ «سوره فتح»؛ به خاطر وجود این لفظ در آیۀ اول آن به این نام نام‌گذاری شده است، که البته در این نام با سوره إنا فتحنا لک فتحا مبینا مشترک است. 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_نصر #نصر #فتح #تودی
📌 اهداف و آموزه ها سوره نصر ◀ مهمترین اهداف سوره نصر عبارتند از: 1. مژدۀ پيروزى اسلام؛ 2. يادآورى لزوم سپاس گزارى بعد از پيروزى ◀ محتوا و موضوعات سوره نصر بعد از هجرت نازل شده است، و در آن بشارت و نويد از پيروزى عظيمى مى دهد كه به دنبال آن مردم گروه گروه وارد دين خدا مى شوند، و لذا به شكرانه اين نعمت بزرگ پيامبر اكرم صلی‌الله‌علیه‌وآله را دعوت به تسبيح و حمد الهى و استغفار مى كند 🔹 در حديث ابى‌بن‌كعب است كه هر كس سوره نصر را قرائت كند پس مانند آن است كه با رسول خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله در فتح مكه شركت داشته است. 🔹 كرام خثعمى از حضرت امام صادق عليه‌السلام روايت كرده كه فرمود: «هر كس در نماز نافله يا فريضه اذا جاء نصر اللَّه و الفتح را قرائت كند خدا او را بر تمام دشمنانش يارى می‌كند و روز قيامت در حالى كه با او كتابى است كه سخن مي‌گويد می‌آید، خدا او را از دل قبرش بيرون آورد در آن امان است از حرارت دوزخ و از آتش و از زفير جهنّم -که هر دو گوشش آن را مى شنود - نمي‌گذرد. و روز قيامت بر چيزى عبور نمی‌کند مگر اينكه او را بشارت داده و به او به هر خيرى را خبر می‌دهد تا داخل بهشت گردد». 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نحل 10.mp3
11.66M
💢جلسه دهم تفسیر سوره نحل 👈🏼(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باورما.58بهار 1401.m4a
14.91M
📌و اما باور ما-(قسمت 58) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (15) تفسیر آیات18 تا 20 ⭐️⭐️⭐️ إِنَّهُ فَکَّرَ وَ قَدَّرَ(18)فَقُتِلَ کَیْف قَدَّرَ(19)ثمَّ قُتِلَ کَیْف قَدَّرَ(20) 18 - او (برای مبارزه با قرآن ) اندیشه کرد و مطلب را آماده ساخت .19 - مرگ بر او باد چگونه (برای مبارزه با حق ) مطلب را آماده کرد .20 - باز هم مرگ بر او چگونه مطلب (و نقشه شیطانی خود را) آماده نمود . ⏪تفسیر : ⏺مرگ بر او چه نقشه شومی کشید ! 🔹در این آیات توضیحات بیشتری پیرامون مردی که خداوند مال و فرزندان فراوان به او داده بود و او در مقام مخالفت با پیامبر اسلام (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) بر آمد - یعنی ((ولید بن مغیره )) مخزومی - آمده است . 🔹می فرماید : ((او اندیشه کرد که پیامبر و قرآن را به چه چیز متهم کند ؟ و مطلب را در ذهن خود آماده ساخت )) (انه فکر و قدر) . 🔹بدیهی است فکر کردن ذاتا کار خوبی است اما به شرط اینکه در مسیر حق باشد که گاه یکساعت آن فضیلت عبادت یکسال ، و حتی یک عمر را دارد ، چرا که همان یک ساعت می تواند سرنوشت انسان را به کلی دگرگون سازد ، ولی اگر فکر در مسیر کفر و فساد و شیطنت به کار گرفته شود مذموم و نکوهیده است ، و فکر کردن ولید از همین نوع بود . ▫️((قدر)) از ماده ((تقدیر)) در اینجا به معنی آماده ساختن مطلب در ذهن و تصمیم گرفتن برای اجرای آن نقشه شوم است . 🔸سپس برای مذمت او می افزاید : ((مرگ بر او باد چگونه نقشه برای مبارزه با حق کشید)) (فقتل کیف قدر) . 🔸سپس به عنوان تاءکید می افزاید : ((باز هم مرگ بر او باد چگونه مطلب را برای مبارزه با حق آماده کرد)) (ثم قتل کیف قدر) . 👈🏼و این اشاره به همان چیزی است که در شاءن نزول آمد که او می خواست افکار مشرکان را متحد سازد ، و به آنها جهت واحدی دهد ، تا یک زبان ، مطلبی را بر ضد پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) تبلیغ کنند و هنگامی که پیشنهاد کردند که به حضرت لقب ((شاعر)) دهد او نپذیرفت ، سپس عنوان ((کاهن )) را پیشنهاد کردند او موافقت نکرد ، بعد عنوان ((مجنون )) پیشنهاد شد آن را نیز نپسندید ، سرانجام پیشنهاد کردند که پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) را ((ساحر)) بخوانند ، و او با آن موافقت کرد ، چرا که به پندارش اثر سحر که جدائی افکندن میان دو دوست و ایجاد دوستی میان دو فرد مخالف بود و این امر با ظهور اسلام و قرآن پیدا شده بود ، و چون این طرح و نقشه بعد از مطالعه و اندیشه آماده شد قرآن از آن تعبیر ((فکر و قدر)) که بسیار کوتاه و پر معنی است می کند ، و به این ترتیب اگر پیشنهاد هم از ناحیه دیگران بود ولی فکر و انتخاب از ناحیه ((ولید)) صورت گرفت . 🔹و به هر حال این جمله مخصوصا با توجه به تکرار آن دلیل بر این است که او در افکار شیطانی مهارت داشت ، آنچنان که فکر و اندیشه اش مایه تعجب بود . 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حتما بشنوید: گره‌گشایی با صبر و نماز ▪️پاسخ علامه طباطبایی به سوالی دربارهٔ آیه ۴۵ سورة بقره / 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (16) تفسیر آیات 20 تا 25 ⭐️⭐️⭐️ ثمَّ نَظرَ(21)ثمَّ عَبَس وَ بَسرَ(22)ثمَّ أَدْبَرَ وَ استَکْبرَ(23)فَقَالَ إِنْ هَذَا إِلا سحْرٌ یُؤْثَرُ(24)إِنْ هَذَا إِلا قَوْلُ الْبَشرِ(25) 21 - سپس نگاهی افکند .22 - بعد چهره درهم کشید و عجولانه دست به کار شد .23 - سپس پشت (به حق ) کرد و تکبر ورزید .24 - و سرانجام گفت این (قرآن ) چیزی جز یک سحر جالب همچون سحرهای پیشینیان نیست !25 - این جز سخن انسان نمی باشد ! ⏪تفسیر : 🔸سپس می افزاید : ((او بار دیگر نظر کرد)) (ثم نظر) .و ساخته و پرداخته فکر خود را مورد بازرسی مجدد قرار داد تا از استحکام و انسجام لازم و جنبه های مختلف آن آگاه و مطمئن گردد . 🔸((بعد چهره درهم کشید و عجولانه دست به کار شد)) (ثم عبس و بسر) . 🔸((سپس پشت به حق نمود و تکبر ورزید)) (ثم ادبر و استکبر) . 🔸((و سرانجام گفت : این چیزی جز یک سحر جالب همانند آنچه از پیشینیان نقل شده ، نیست )) (فقال ان هذا الا سحر یؤثر) . 🔸((این فقط قول بشر است و هیچ ارتباطی با وحی آسمانی ندارد)) ! (ان هذا الا قول البشر) . 🔹و به این ترتیب آخرین سخن خود را بعد از مطالعه مکرر و تفکر شیطانی و برای مبارزه با قرآن اظهار داشت ، و با تمام شیطنتی که این مغز متفکر عصر جاهلیت و شرک به خرج داد با این سخنش مدح و تمجید فوق العاده ای از قرآن کرد بی آنکه خودش بداند ، او نشان داد قرآن جاذبه فوق العاده ای دارد که قلب هر انسانی را تسخیر می کند ، و به گفته او تاءثیر سحرانگیزی در آن است که دلها را مسحور می سازد ، و از آنجا که قرآن هیچ شباهتی به سحر ساحران نداشت ، بلکه سخنانی بود منطقی و موزون و حساب شده این خود دلیل بر آن بود که قول بشر نیست و از یک وحی آسمانی ، از جهان ماوراء طبیعت ، از علم بی پایان خداوند سرچشمه گرفته ، که همه زیبائیها را تواءم با انسجام و استحکام در خود جمع کرده است . ▫️((عبس )) از ماده ((عبوس )) (بر وزن جلوس ) به معنی درهم کشیدن چهره است ، و عبوس (بر وزن مجوس ) به معنی کسی است که دارای این صفت است . ▫️((بسر)) از ماده ((بسور)) و ((بسر)) (بر وزن نصر) گاه به معنی عجله کردن در انجام کاری قبل از فرارسیدن وقت آن است ، و گاه به معنی درهم کشیدن صورت و دگرگون ساختن چهره . 🔹در آیه مورد بحث اگر معنی دوم مراد باشد هماهنگ با جمله ((عبس ))می شود و اگر به معنی اول بوده باشد اشاره به دستپاچگی و تصمیم گیری عجولانه برای انتخاب یک ((برچسب )) نادرست برای قرآن است . ▫️جمله ((یؤثر)) از ماده ((اثر)) به معنی روایتی است که از پیشینیان نقل شده و آثاری است که از آنها باقیمانده و بعضی آن را از ماده ((ایثار)) به معنی برگزیدن و مقدم داشتن دانسته اند . ▪️مطابق معنی اول ((ولید)) می گوید : این سحری است همانند سحرهائی که از پیشینیان نقل شده ، و مطابق معنی دوم می گوید : سحری است که به خاطر حلاوت و جاذبه اش در دلها اثر می کند ، و مردم آن را بر همه چیز مقدم می دارند . ⚡️به هر حال این یک اعتراف ضمنی به اعجاز قرآن است ، چرا که قرآن هیچگونه شباهتی به کارهای خارق العاده ساحران ندارد ، کلامی است متین و استوار ، مملو از معنویت ، و دارای جاذبه و نفوذ بی مانند که اگر طبق گفته ولید قول بشر بود دیگران هم باید بتوانند همانند آن را بیاورند ، در حالی که می دانیم قرآن بارها دعوت به مقابله کرد ، و احدی از دشمنان سرسخت که در زبان عرب مهارت فوق العاده داشتند نتوانستند چیزی همسان آن بیاورند و نه حتی کمتر از آن ، و این است معنی معجزه . 🖇ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰معرفی کتاب تفسیرمجمع البیان (قسمت دوم) 📌 انگیزه نگارش 🔹 گرایش روحی بر نوشتن تفسیر با ابتکار و سبکی منحصر به فرد که از روزگار جوانی در او جولان داشت و همچنین تشویق یار و دوست نزدیکش، محمد بن یحیی (از سادات آل‌زباره و از شخصیت‌های برجسته سبزوار) دو عامل و انگیزه‌ای است که مؤلف محترم خود در مقدمه بدان اشاره کرده است. 🔹 برخی از مورخان با بیان داستانی از طبرسی، انگیزه دیگری را در باب علت نوشتن تفسیر دخیل می‌دانند. آن حکایت از این قرار است: زمانی سکته‌ای بر علامه عارض می‌شود و خاندانش به این گمان که او به رحمت ایزدی پیوسته است وی را به خاک می‌سپارند. 🔹 او پس از مدتی به هوش آمده، خود را درون قبر می‌بیند و هیچ راهی را برای خارج شدن و رهایی از آن نمی‌یابد. در آن حال نذر می‌کند که اگر خداوند او را از درون قبر نجات دهد کتابی را در تفسیر قرآن بنویسد. 🔹 در همان شب قبرش به دست فردی کفن دزد نبش می‌شود و آن گورکن پس از شکافتن قبر شروع به بازکردن کفن‌های او می‌کند. در آن هنگام علامه دست او را می‌گیرد! کفن دزد از ترس، تمام بدنش به لرزه می‌افتد... علامه طبرسی به منظور آرام ساختن او، ماجرای خود را شرح می‌دهد و کفن دزد نیز آرام شده، با درخواست علامه که قادر به حرکت نبود، او را بر پشت خود می‌نهد و به منزلش می‌رساند. پس از آن به نذر خود وفا کرده، کتاب مجمع البیان را می‌نویسد. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس دوازدهم:قرائت حفص پيش از پرداختن به قرائت حفص، لازم است معيار قابل قبول بودن يك قرائت را بيان كنيم. 🔹معيار قرائت قابل قبول 🔻مهم‌ترين ضابطۀ قبول يك قرائت، هماهنگى آن با قرائت تودۀ مسلمانان، جدا از قرائت قرّاء مى‌باشد؛ به‌عبارت ديگر قرآن به دو صورت به ما رسيده است: 1️⃣الف) طريقۀ مردمى، كه مسلمانان سينه به سينه از پدران خود و آنان از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله آموخته‌اند و به نسل‌هاى بعد تا امروز منتقل كرده‌اند. اين قرائت همان قرائتى است كه در تمامى قرآنهاى موجود نوشته شده و عامۀ مسلمانان در تمامى قرون، طبق آن قرائت مى‌كرده‌اند. 2️⃣ب) قرائت قرّاء، كه در حقيقت مسير اجتهاد است - به‌جز قرائت عاصم به روايت حفص - و نقل از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نمى‌باشد (حال آنكه اجتهاد در نصّ‌ قرآن روا نيست و فاقد حجيّت شرعى است). 📋نكته قابل توجه اين است كه قرائت موجود در مصحف‌هاى معتبر امروزى، طبق قرائت حفص است؛ علت اين مسأله آن است كه قرائت حفص بر خلاف ساير قرائات، اجتهاد نيست، بلكه نقل روايت است كه به على بن ابيطالب عليه السلام منتهى مى‌شود و او از شخص پيامبر صلى الله عليه و آله گرفته است و چون اين قرائت نقل از پيامبر صلى الله عليه و آله است، با آنچه كه مردم خود از پيامبر آموخته‌اند سازگارى و هماهنگى دارد. 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom