.
🔰چرا علی (ع)، جان پیامبر (ص) است؟
💠 همین بیان نورانی #پیامبر (ص) درباره سیّدالشهداء (( حسین منّی و انا من حسین ))*، درباره امام حسن هم هست. انسان خیال می کند که اینها چون نوه های حضرت هستند، پیامبر فرمود: (حسن منّی و انا منه)*، یا (حسین منّی و انا من حسین)!
امّا همین بیان نورانی درباره #حضرت_امیر هست: (( علی منّی و انا من علی ))*. پیامبر با چه مجوزی می فرماید که علی من است و من علی هستم؟ با مجوز ( #آیه_مباهله ). خدا فرمود: (و انفسنا و انفسکم)*، لذا پیامبر بعد از نزول آیه #مباهله به صورت صریح و شفاف فرمود: علی منّی و انا من علی. پس این اختصاصی به وجود مبارک سیّدالشهداء ندارد تا ما بگوئیم نوه آن حضرت است!
----------------------------------------
📌 کامل الزّیارات / صفحه ۵۲
📌 بحار الانوار / جلد ۴۳ / صفحه ۳۰۶
📌 الامالی للصدوق / صفحه ۹
📌 سوره آل عمران / آیه ۶۱
📆 درس اخلاق
📆 قم ؛ ۱۳۹۶/۰۱/۳۱
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#روز_مباهله
📌برنامه #مدیریتی
۱.برای #مدیریت و اداره هستی( از یک سلول و مولکول تا کهکشان های بزرگ ) #برنامه داریم.
۲.#انسان تابعی از #هستی است و دارای برنامه ای مدون و با طراحی و نقشه دقیق.
۳.طرح و #نقشه و برنامه ی ما برای #اداره جهان و انسان اعتباری و تابع قراداد مابین ما و آنها و یا انسان و جهان و یا فیما بین خودشان نیست.برنامه ای کاملا #ثابت و حقیقی است.
۴.#زندگى بر اساس برنامه ی ما کاملا به #سود خود اوست.
۵.#انحراف از نقشه و طراحی ما جز حیرت ،سردرگمی ،بیراهه روی و #دوری از مسیر و #مقصد دستاوردی برای انسان ندارد.
۶.نقشه مسیر را با #نقشه خوان و برنامه مدیریتی خود را با #تبیین گران و راه بلدهای دلسوز و #نستوه در اختیار انسان گزارده ایم.
۷. نقش تبیین گران #تفسیر روشن برنامه و رساندن آن به مغز جان آدمی و روشن کردن مسیر حرکت آنان به سوی مقصد #نهایی است.
۸.براساس اراده ما بر #انتخاب آزاد انسان چنانچه او خود برنامه ی ما را نادیده گیرد و دانسته #تغییر مسیر دهد و به نا کجا آباد!! رود ، از راهنمایان و بلده راه ما برای #نجات شان کاری ساخته نیست.
چون:
چندین چراغ دارد و بی راهه می رود
بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش
🔰تدبری گذرا در آیه ۴۰ سوره زمر (کتاب راهنما=قرآن )🌷
🔹سخنی #از_جنس_زندگی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
به نیل افکندن موسی علیه السلام.mp3
8.53M
💢عالم سپاه و ستاد خداوند
بخوانیم و بشنویم
"وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا" (آیه ۴۸ سوره فتح)
"سپاه قوای آسمانها و زمین لشکر خداست و خدا بسیار مقتدر و به تدبیر نظام عالم داناست."
🌷🌷🌷
مادر موسي، چو موسي را به نيل
در فکند، از گفته رب جليل
خود ز ساحل کرد با حسرت نگاه
گفت کاي فرزند خرد بي گناه
گر فراموشت کند لطف خداي
چون رهي زين کشتي بي ناخداي
گر نيارد ايزد پاکت بياد
آب خاکت را دهد ناگه بباد
وحي آمد کاين چه فکر باطل است
رهرو ما اينک اندر منزل است
پرده شک را برانداز از ميان
تا ببيني سود کردي يا زيان
ما گرفتيم آنچه را انداختي
دست حق را ديدي و نشناختي
در تو، تنها عشق و مهر مادري است
شيوه ما، عدل و بنده پروري است
نيست بازي کار حق، خود را مباز
آنچه برديم از تو، باز آريم باز
سطح آب از گاهوارش خوشتر است
دايه اش سيلاب و موجش مادر است
رودها از خود نه طغيان ميکنند
آنچه ميگوئيم ما، آن ميکنند
ما، بدريا حکم طوفان ميدهيم
ما، بسيل و موج فرمان مي دهيم
نسبت نسيان بذات حق مده
بار کفر است اين، بدوش خود منه
به که برگردي، بما بسپاريش
کي تو از ما دوست تر ميداريش
نقش هستي، نقشي از ايوان ماست
خاک و باد و آب، سرگردان ماست
قطره اي کز جويباري ميرود
از پي انجام کاري ميرود
ما بسي گم گشته، باز آورده ايم
ما، بسي بي توشه را پرورده ايم
ميهمان ماست، هر کس بينواست
آشنا با ماست، چون بي آشناست
ما بخوانيم، ار چه ما را رد کنند
عيب پوشيها کنيم، ار بد کنند
سوزن ما دوخت، هر جا هر چه دوخت
زاتش ما سوخت، هر شمعي که سوخت
پروین اعتصامی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (14) تفسیر آیات 15 تا 17
⭐️⭐️⭐️
ثمَّ یَطمَعُ أَنْ أَزِیدَ(15)َکلا إِنَّهُ کانَ لاَیَتِنَا عَنِیداً(16)سأُرْهِقُهُ صعُوداً(17)
15- - باز هم طمع دارد که بر او بیفزایم !16 - هرگز چنین نخواهد شد ، چرا که او نسبت به آیات ما دشمنی می ورزد .17 - به زودی او را مجبور می کنم که از قله زندگی بالا رود (سپس او را به زیر می افکنم )
⏪تفسیر :
👈🏼در این آیه با شدت تمام دست رد به سینه این نامحرم می گذارد ، و می گوید : ((هرگز چنین نخواهد شد که بر نعمتش بیفزایم ، چرا که او نسبت به آیات ما دشمنی می ورزید))(کلا انه کان لایاتنا عنیدا).
🔸و با اینکه به خوبی می دانست که این قرآن نه کلام جن است و نه کلام بشر ، ریشه هائی نیرومند ، و شاخه هائی پرثمر ، و جاذبه ای بی مانند دارد ، باز آن را سحر می نامید ، و آورنده آن را ساحر !
▫️((عنید)) از ماده ((عناد)) به گفته بعضی به آن نوع مخالفت و دشمنی گفته می شود که آگاهانه صورت می گیرد ، یعنی انسان حقانیت چیزی را درک کند و با آن به مخالفت برخیزد ، و ((ولید)) مصداق روشن این معنی بود .
▪️تعبیر به ((کان )) نشان می دهد که عناد او با حق یک امر مستمر و همیشگی بود ، نه مقطعی و زود گذر .
🔸و بالاخره در آخرین آیه مورد بحث به سرنوشت دردناک او با عبارتی کوتاه و پرمعنی اشاره کرده ، می فرماید : ما به زودی او را مجبور می کنیم که از قله صعب العبور زندگی بالا رود (و سپس از فراز آن قله او را به زیر می افکنیم ) (سارهقه صعودا) .
▫️((ساءرهقه )) از ماده ((ارهاق )) در اصل به معنی ((پوشاندن چیزی با عنف )) است و به معنی تحمیل کارهای سخت ، و مبتلا ساختن به انواع عذاب نیز آمده .
▫️((صعود)) (بر وزن کبود) به معنی مکانی است که از آن بالا می روند و ((صعود)) (بر وزن قعود) به معنی بالا رفتن است .
🔹و از آنجا که بالا رفتن از قله های مرتفع کار بسیار شاق و مشکل است این تعبیر در مورد هر کار مشکل و پرزحمت به کار می رود ، و لذا بعضی آن را به عذاب الهی تفسیر کرده اند ، و بعضی گفته اند ((صعود)) کوهی است در جهنم از آتش که او را مجبور می کنند از آن بالا رود ، یا اینکه کوهی است صعب العبور و با شیب تند و زیاد که وقتی از آن بالا می رود سقوط می کند و به زیر می افتد ، و این موضوع پیوسته تکرار می شود .
🔸این احتمال نیز وجود دارد که آیه اشاره به عذاب دنیوی ((ولید)) در این جهان باشد ، زیرا همانطور که در تاریخ آمده است او بعد از رسیدن به اوج قله پیروزی در زندگی فردی و اجتماعی چنان سقوط کرد که تا آخر عمر مرتبا اموال و فرزندان خود را از دست می داد و بیچاره شد .(تفسیر مراغی جلد 29 صفحه 131)
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب #تفسیر_ترتیبی #مجمع_البیان #شیخ #طبرسی
🔰معرفی کتاب تفسیرمجمع البیان (قسمت اول)
🔻تفسیر مجمع البیان معروفترین اثر شیخ طبرسی (م، ۵۴۸ ق)، از تفاسیر مهم قرن ششم هجری و به زبان عربی است. سبک و شیوه تدوین و تبویب این تفسیر در میان همه تفسیر های اهل سنت و شیعه، بی سابقه و کم نظیر است، زیرا نظمی متین و خاص و مرتب با روش علمی و ساده دارد.
🔻معرفی مؤلف
فضل بن حسن بن فضل طبرسى، معروف به امینالاسلام طبرسى در حدود سالهاى ۴۶۰ تا ۴۷۰ قمری به دنیا آمد. از مهمترین اساتید ایشان مىتوان به: ابوعلى بن شیخ طوسی و شیخ جعفر دوریستى که از شاگردان شیخ مفید است، اشاره نمود. از تألیفات مهم وی، اعلام الوری باعلام الهدی و دو تفسیر مجمع البیان و جوامع الجامع می باشد. امینالاسلام طبرسى در سال ۵۴۸ هجرى در سبزوار از دنیا رفت در مشهد مقدس به خاک سپرده شد.
🔺شیخ منتجب الدین رازی در کتاب فهرست در مورد استاد خویش می نویسد: الشیخ الامام، امین الدین ابوعلی و الفضل بن الحسن الطبرسی ثقة، فاضل، دین، عین... .#تفسیر_مجمع_البیان
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باورما.57بهار 1401.m4a
18.6M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
📌و اما باور ما-(قسمت 57)
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
سوره فرقان.mp3
4.96M
✳️#مجموعه_سوره_ها
#تدبر #سوره_فرقان #فرقان #معرفی_سوره
🔰معرفی کوتاه سوره فرقان
🔈سخنران:استاد هانی #چیت_چیان
▫️کاری از #مدرسه_تعالی
♤♤♤
🍂 تدبری زیبا در بخشی از سوره فرقان
🍃 با متد و روش زیبا
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
سوره نور.mp3
3.43M
✳️#مجموعه_سوره_ها
#تدبر #سوره_نور #نور #معرفی_سوره
🔰معرفی کوتاه سوره نور
🔈سخنران:استاد هانی #چیت_چیان
▫️کاری از #مدرسه_تعالی
♤♤♤
🍂 تدبری زیبا در بخشی از سوره نور
🍃 با متد و روش زیبا
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسیر سوره نصر.استاد دکتر محمد علی انصاری.mp3
6.48M
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_نصر #نصر #فتح #تودیع
🌴🌴🌴
⏪ تفسیر سوره نصر(تودیع) استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود)
🔸بیانی سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی ، تربیتی و اخلاقی
📼یک جلسه
🗓توضیحی کوتاه درباره سوره
✅ علت نامگذاری:
1⃣ «سوره نصر»؛ نامگذاری این سوره به سوره نصر را از اولین آیۀ آن که لفظ نصر آمده میتوان فهمید.
2⃣«سوره إذا جاء نصرالله و الفتح»؛ نامگذاری سوره به اسم آغازین آن که در لسان برخی از روایات نیز آمده است.
3⃣ «سوره تودیع»؛ در علت نامگذاری آن به توديع، گفته اند: اين سوره به وفات پيامبر صلىاللهعليهوآله اشاره دارد.
4⃣ «سوره فتح»؛ به خاطر وجود این لفظ در آیۀ اول آن به این نام نامگذاری شده است، که البته در این نام با سوره إنا فتحنا لک فتحا مبینا مشترک است.
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_نصر #نصر #فتح #تودی
#سوره_نصر #نصر #فتح #تودیع
📌 اهداف و آموزه ها سوره نصر
◀ مهمترین اهداف سوره نصر عبارتند از:
1. مژدۀ پيروزى اسلام؛
2. يادآورى لزوم سپاس گزارى بعد از پيروزى
◀ محتوا و موضوعات
سوره نصر بعد از هجرت نازل شده است، و در آن بشارت و نويد از پيروزى عظيمى مى دهد كه به دنبال آن مردم گروه گروه وارد دين خدا مى شوند، و لذا به شكرانه اين نعمت بزرگ پيامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله را دعوت به تسبيح و حمد الهى و استغفار مى كند
🔹 در حديث ابىبنكعب است كه هر كس سوره نصر را قرائت كند پس مانند آن است كه با رسول خدا صلىاللهعليهوآله در فتح مكه شركت داشته است.
🔹 كرام خثعمى از حضرت امام صادق عليهالسلام روايت كرده كه فرمود: «هر كس در نماز نافله يا فريضه اذا جاء نصر اللَّه و الفتح را قرائت كند خدا او را بر تمام دشمنانش يارى میكند و روز قيامت در حالى كه با او كتابى است كه سخن ميگويد میآید، خدا او را از دل قبرش بيرون آورد در آن امان است از حرارت دوزخ و از آتش و از زفير جهنّم -که هر دو گوشش آن را مى شنود - نميگذرد. و روز قيامت بر چيزى عبور نمیکند مگر اينكه او را بشارت داده و به او به هر خيرى را خبر میدهد تا داخل بهشت گردد».
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
نحل 10.mp3
11.66M
#استاد_رنجبر #رنجبر #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_نحل #نحل
💢جلسه دهم تفسیر سوره نحل 👈🏼(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باورما.58بهار 1401.m4a
14.91M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
📌و اما باور ما-(قسمت 58)
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (15) تفسیر آیات18 تا 20
⭐️⭐️⭐️
إِنَّهُ فَکَّرَ وَ قَدَّرَ(18)فَقُتِلَ کَیْف قَدَّرَ(19)ثمَّ قُتِلَ کَیْف قَدَّرَ(20)
18 - او (برای مبارزه با قرآن ) اندیشه کرد و مطلب را آماده ساخت .19 - مرگ بر او باد چگونه (برای مبارزه با حق ) مطلب را آماده کرد .20 - باز هم مرگ بر او چگونه مطلب (و نقشه شیطانی خود را) آماده نمود .
⏪تفسیر :
⏺مرگ بر او چه نقشه شومی کشید !
🔹در این آیات توضیحات بیشتری پیرامون مردی که خداوند مال و فرزندان فراوان به او داده بود و او در مقام مخالفت با پیامبر اسلام (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) بر آمد - یعنی ((ولید بن مغیره )) مخزومی - آمده است .
🔹می فرماید : ((او اندیشه کرد که پیامبر و قرآن را به چه چیز متهم کند ؟ و مطلب را در ذهن خود آماده ساخت )) (انه فکر و قدر) .
🔹بدیهی است فکر کردن ذاتا کار خوبی است اما به شرط اینکه در مسیر حق باشد که گاه یکساعت آن فضیلت عبادت یکسال ، و حتی یک عمر را دارد ، چرا که همان یک ساعت می تواند سرنوشت انسان را به کلی دگرگون سازد ، ولی اگر فکر در مسیر کفر و فساد و شیطنت به کار گرفته شود مذموم و نکوهیده است ، و فکر کردن ولید از همین نوع بود .
▫️((قدر)) از ماده ((تقدیر)) در اینجا به معنی آماده ساختن مطلب در ذهن و تصمیم گرفتن برای اجرای آن نقشه شوم است .
🔸سپس برای مذمت او می افزاید : ((مرگ بر او باد چگونه نقشه برای مبارزه با حق کشید)) (فقتل کیف قدر) .
🔸سپس به عنوان تاءکید می افزاید : ((باز هم مرگ بر او باد چگونه مطلب را برای مبارزه با حق آماده کرد)) (ثم قتل کیف قدر) .
👈🏼و این اشاره به همان چیزی است که در شاءن نزول آمد که او می خواست افکار مشرکان را متحد سازد ، و به آنها جهت واحدی دهد ، تا یک زبان ، مطلبی را بر ضد پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) تبلیغ کنند و هنگامی که پیشنهاد کردند که به حضرت لقب ((شاعر)) دهد او نپذیرفت ، سپس عنوان ((کاهن )) را پیشنهاد کردند او موافقت نکرد ، بعد عنوان ((مجنون )) پیشنهاد شد آن را نیز نپسندید ، سرانجام پیشنهاد کردند که پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) را ((ساحر)) بخوانند ، و او با آن موافقت کرد ، چرا که به پندارش اثر سحر که جدائی افکندن میان دو دوست و ایجاد دوستی میان دو فرد مخالف بود و این امر با ظهور اسلام و قرآن پیدا شده بود ، و چون این طرح و نقشه بعد از مطالعه و اندیشه آماده شد قرآن از آن تعبیر ((فکر و قدر)) که بسیار کوتاه و پر معنی است می کند ، و به این ترتیب اگر پیشنهاد هم از ناحیه دیگران بود ولی فکر و انتخاب از ناحیه ((ولید)) صورت گرفت .
🔹و به هر حال این جمله مخصوصا با توجه به تکرار آن دلیل بر این است که او در افکار شیطانی مهارت داشت ، آنچنان که فکر و اندیشه اش مایه تعجب بود .
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حتما بشنوید: گرهگشایی با صبر و نماز
▪️پاسخ علامه طباطبایی
به سوالی دربارهٔ آیه ۴۵ سورة بقره /
#استعانت #مشکلات #فقر #صبر #نماز #خدا #دین #علامه #علامه_طباطبایی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (16) تفسیر آیات 20 تا 25
⭐️⭐️⭐️
ثمَّ نَظرَ(21)ثمَّ عَبَس وَ بَسرَ(22)ثمَّ أَدْبَرَ وَ استَکْبرَ(23)فَقَالَ إِنْ هَذَا إِلا سحْرٌ یُؤْثَرُ(24)إِنْ هَذَا إِلا قَوْلُ الْبَشرِ(25)
21 - سپس نگاهی افکند .22 - بعد چهره درهم کشید و عجولانه دست به کار شد .23 - سپس پشت (به حق ) کرد و تکبر ورزید .24 - و سرانجام گفت این (قرآن ) چیزی جز یک سحر جالب همچون سحرهای پیشینیان نیست !25 - این جز سخن انسان نمی باشد !
⏪تفسیر :
🔸سپس می افزاید : ((او بار دیگر نظر کرد)) (ثم نظر) .و ساخته و پرداخته فکر خود را مورد بازرسی مجدد قرار داد تا از استحکام و انسجام لازم و جنبه های مختلف آن آگاه و مطمئن گردد .
🔸((بعد چهره درهم کشید و عجولانه دست به کار شد)) (ثم عبس و بسر) .
🔸((سپس پشت به حق نمود و تکبر ورزید)) (ثم ادبر و استکبر) .
🔸((و سرانجام گفت : این چیزی جز یک سحر جالب همانند آنچه از پیشینیان نقل شده ، نیست )) (فقال ان هذا الا سحر یؤثر) .
🔸((این فقط قول بشر است و هیچ ارتباطی با وحی آسمانی ندارد)) ! (ان هذا الا قول البشر) .
🔹و به این ترتیب آخرین سخن خود را بعد از مطالعه مکرر و تفکر شیطانی و برای مبارزه با قرآن اظهار داشت ، و با تمام شیطنتی که این مغز متفکر عصر جاهلیت و شرک به خرج داد با این سخنش مدح و تمجید فوق العاده ای از قرآن کرد بی آنکه خودش بداند ، او نشان داد قرآن جاذبه فوق العاده ای دارد که قلب هر انسانی را تسخیر می کند ، و به گفته او تاءثیر سحرانگیزی در آن است که دلها را مسحور می سازد ، و از آنجا که قرآن هیچ شباهتی به سحر ساحران نداشت ، بلکه سخنانی بود منطقی و موزون و حساب شده این خود دلیل بر آن بود که قول بشر نیست و از یک وحی آسمانی ، از جهان ماوراء طبیعت ، از علم بی پایان خداوند سرچشمه گرفته ، که همه زیبائیها را تواءم با انسجام و استحکام در خود جمع کرده است .
▫️((عبس )) از ماده ((عبوس )) (بر وزن جلوس ) به معنی درهم کشیدن چهره است ، و عبوس (بر وزن مجوس ) به معنی کسی است که دارای این صفت است .
▫️((بسر)) از ماده ((بسور)) و ((بسر)) (بر وزن نصر) گاه به معنی عجله کردن در انجام کاری قبل از فرارسیدن وقت آن است ، و گاه به معنی درهم کشیدن صورت و دگرگون ساختن چهره .
🔹در آیه مورد بحث اگر معنی دوم مراد باشد هماهنگ با جمله ((عبس ))می شود و اگر به معنی اول بوده باشد اشاره به دستپاچگی و تصمیم گیری عجولانه برای انتخاب یک ((برچسب )) نادرست برای قرآن است .
▫️جمله ((یؤثر)) از ماده ((اثر)) به معنی روایتی است که از پیشینیان نقل شده و آثاری است که از آنها باقیمانده و بعضی آن را از ماده ((ایثار)) به معنی برگزیدن و مقدم داشتن دانسته اند .
▪️مطابق معنی اول ((ولید)) می گوید : این سحری است همانند سحرهائی که از پیشینیان نقل شده ، و مطابق معنی دوم می گوید : سحری است که به خاطر حلاوت و جاذبه اش در دلها اثر می کند ، و مردم آن را بر همه چیز مقدم می دارند .
⚡️به هر حال این یک اعتراف ضمنی به اعجاز قرآن است ، چرا که قرآن هیچگونه شباهتی به کارهای خارق العاده ساحران ندارد ، کلامی است متین و استوار ، مملو از معنویت ، و دارای جاذبه و نفوذ بی مانند که اگر طبق گفته ولید قول بشر بود دیگران هم باید بتوانند همانند آن را بیاورند ، در حالی که می دانیم قرآن بارها دعوت به مقابله کرد ، و احدی از دشمنان سرسخت که در زبان عرب مهارت فوق العاده داشتند نتوانستند چیزی همسان آن بیاورند و نه حتی کمتر از آن ، و این است معنی معجزه .
🖇ادامه دارد....
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب #تفسیر_ترتیبی #مجمع_البیان #شیخ #طبرسی
🔰معرفی کتاب تفسیرمجمع البیان (قسمت دوم)
📌 انگیزه نگارش
🔹 گرایش روحی بر نوشتن تفسیر با ابتکار و سبکی منحصر به فرد که از روزگار جوانی در او جولان داشت و همچنین تشویق یار و دوست نزدیکش، محمد بن یحیی (از سادات آلزباره و از شخصیتهای برجسته سبزوار) دو عامل و انگیزهای است که مؤلف محترم خود در مقدمه بدان اشاره کرده است.
🔹 برخی از مورخان با بیان داستانی از طبرسی، انگیزه دیگری را در باب علت نوشتن تفسیر دخیل میدانند. آن حکایت از این قرار است: زمانی سکتهای بر علامه عارض میشود و خاندانش به این گمان که او به رحمت ایزدی پیوسته است وی را به خاک میسپارند.
🔹 او پس از مدتی به هوش آمده، خود را درون قبر میبیند و هیچ راهی را برای خارج شدن و رهایی از آن نمییابد. در آن حال نذر میکند که اگر خداوند او را از درون قبر نجات دهد کتابی را در تفسیر قرآن بنویسد.
🔹 در همان شب قبرش به دست فردی کفن دزد نبش میشود و آن گورکن پس از شکافتن قبر شروع به بازکردن کفنهای او میکند. در آن هنگام علامه دست او را میگیرد! کفن دزد از ترس، تمام بدنش به لرزه میافتد... علامه طبرسی به منظور آرام ساختن او، ماجرای خود را شرح میدهد و کفن دزد نیز آرام شده، با درخواست علامه که قادر به حرکت نبود، او را بر پشت خود مینهد و به منزلش میرساند. پس از آن به نذر خود وفا کرده، کتاب مجمع البیان را مینویسد.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس دوازدهم:قرائت حفص
پيش از پرداختن به قرائت حفص، لازم است معيار قابل قبول بودن يك قرائت را بيان كنيم.
🔹معيار قرائت قابل قبول
🔻مهمترين ضابطۀ قبول يك قرائت، هماهنگى آن با قرائت تودۀ مسلمانان، جدا از قرائت قرّاء مىباشد؛ بهعبارت ديگر قرآن به دو صورت به ما رسيده است:
1️⃣الف) طريقۀ مردمى، كه مسلمانان سينه به سينه از پدران خود و آنان از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله آموختهاند و به نسلهاى بعد تا امروز منتقل كردهاند. اين قرائت همان قرائتى است كه در تمامى قرآنهاى موجود نوشته شده و عامۀ مسلمانان در تمامى قرون، طبق آن قرائت مىكردهاند.
2️⃣ب) قرائت قرّاء، كه در حقيقت مسير اجتهاد است - بهجز قرائت عاصم به روايت حفص - و نقل از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نمىباشد (حال آنكه اجتهاد در نصّ قرآن روا نيست و فاقد حجيّت شرعى است).
📋نكته قابل توجه اين است كه قرائت موجود در مصحفهاى معتبر امروزى، طبق قرائت حفص است؛ علت اين مسأله آن است كه قرائت حفص بر خلاف ساير قرائات، اجتهاد نيست، بلكه نقل روايت است كه به على بن ابيطالب عليه السلام منتهى مىشود و او از شخص پيامبر صلى الله عليه و آله گرفته است و چون اين قرائت نقل از پيامبر صلى الله عليه و آله است، با آنچه كه مردم خود از پيامبر آموختهاند سازگارى و هماهنگى دارد.
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
akhlagh dar ghoran-01.mp3
5.71M
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه #اخلاق #تزکیه #مصباح
🔊مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی (رضوان الله علیه) با موضوع :
🗓بررسی اخلاق در قرآن (1)
🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود.
🍀🍀🍀
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#پرسمان #قرآنی #سوال #قرآن #کتاب #علمی #علوم #بشری #دیدگاه #مفسرین
🔅🔅🔅
⏪آيا «قرآن کریم»، یک كتاب علمی است؟ و آيا همه علوم بشرى در قرآن وجود دارد؟(قسمت پایانی)
🔰دلايل و شواهد دیدگاه سوّم:
در اين جا دلايل اين ديدگاه را همراه با ردّ دلايل ديدگاه اول بيان می كنيم:
1️⃣دلیل اوّل: قرآن كتاب هدايت، اخلاق، تربيّت و دين است و انسانها را به سوى فضيلتها و خداشناسى هدايت می كند. بنابراين، ضرورتى ندارد كه قرآن، همه مسائل علوم تجربى، عقلى و نقلى را با تفصيلات و فرمولهاى آنها، بيان كند. هر چند اين موارد گاهى اشارات حق و صادقى دارد. اين مطلب مورد تأكيد مفسّران قديمی و صاحبنظران معاصر است.
2️⃣دلیل دوّم: ظهور آياتى كه می فرمايد: «همه چيز در قرآن است»، قابل اخذ نبوده و نمی توان دلیل باشد بر این که همه علوم در قرآن وجود دارد؛ چرا كه:
➖یک: اين ظهور بر خلاف بداهت است و بسيارى از فرمولهاى شيمی و فيزيك در قرآن كريم نيست.
➖دو: ظهور اين آيات مورد انكار صريح برخى از مفسّران قرار گرفته است و گفتهاند كه منظور وجود چيزهايى است كه در هدايت انسان لازم است و اينها در قرآن وجود دارد. به عبارت دیگر، منظور از «كل شىء» در آیه، «کل امور دينى» است.
3️⃣دلیل سوّم: لفظ «كتاب» در آيات مورد بحث، مانند: «نزّلْنا عليْك الْكتاب تبْياناً لكلّ شيْءٍ»، ممكن است به چند معنا باشد: «قرآن كريم، لوح محفوظ، اجل، علم خدا، امام مبين». پس نمی توان گفت: كه حتماً مراد قرآن است و همه چيز در آن است.
➖و همين اشكال در مورد رواياتى كه مورد استناد واقع شده بود نيز وارد است.
4️⃣دلیل چهارم: اين آيات با دليل عقل (قرينه لبّى) تخصيص می خورد و محدود می شود. چون عقل انسان حكم می كند كه قرآن در مورد هدف خود (هدايت معنوى انسان) بيان همه چيز باشد، نه در امورى كه خارج از حوزه هدف اوست.
5️⃣دلیل پنجم. آياتى از قرآن كه اشاراتى به علوم طبيعى دارد، هدف آنها كشف فرمول هاى هندسه و شيمی وغیره نيست، بلكه اين اشارات به طور استطرادى و حاشيهاى اين مباحث را مطرح كرده است؛ يعنى صرفاً ذكر مثال (البته حق و واقعى) است و هدف آن، آموزش علوم نيست.
➖علاوه بر آن كه برخى از آياتى كه مورد استشهاد طرفداران ديدگاه اوّل قرار گرفت، از لحاظ موازين تفسيرى قابل نقد است. براى مثال، آيه: «رفيع الدّرجات» ربطى به درجات دايره ندارد، و حمل آيات، بدون قرينه عقلى يا نقلى معتبر بر يك مطلب، موجب تفسير به رأى می شود.
6️⃣دلیل ششم: مسأله بطون قرآن و علم أئمه (ع) از مورد بحث ما خارج است؛ چون موضوع بحث اين است كه آيا همه علوم بشرى را می توان از ظواهر قرآن استخراج كرد يا نه؟
⏏️جمع بندى و نتيجه گيرى
نتیجه آن كه ظاهر آيات قرآن، بر تمام علوم بشرى (با تمام فرمولها و جزئيات آن) دلالت ندارد. آری، در قرآن کریم، اشاراتى به بعضى از علوم و مطالب علمی شده است كه استطرادى و حاشیه ای است، ولى همه علوم، بالفعل در قرآن ذکر نشده است و آياتى كه در اين زمينه است (مثل آيه 89 سوره نحل و 38 و 59 سوره انعام) دلالت بر اين دارد كه تمام احتياجات دينى و هدايتى مردم، در قرآن به طور تفصيل يا مجمل ذكر شده است.
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باورما.۵۹بهار۱۴۰۱.m4a
12.64M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
📌و اما باور ما-(قسمت 59)
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (17) تفسیر آیات 26 تا 30
⭐️⭐️⭐️
سأُصلِیهِ سقَرَ(26)وَ مَا أَدْرَاک مَا سقَرُ(27)لا تُبْقِی وَ لا تَذَرُ(28)لَوَّاحَةٌ لِّلْبَشرِ(29)عَلَیهَا تِسعَةَ عَشرَ(30)
26 - (اما) به زودی او را وارد دوزخ می کنیم .27 - و تو نمی دانی دوزخ چیست ؟28 - (آتشی است که ) نه چیزی را باقی می گذارد و نه چیزی را رها می سازد !29 - پوست تن را به کلی دگرگون می کند .30 - نوزده نفر (از فرشتگان عذاب ) بر آن گمارده شده اند !
⏪تفسیر :
🔻و این هم سرنوشت شوم او
🔹در ادامه آیات گذشته که وضع بعضی از سران شرک و سخن او را در نفی و انکار قرآن مجید و رسالت پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) بازگو می کرد ، در این آیات به مجازات وحشتناک او در قیامت اشاره می کند .
🔸می فرماید : ((به زودی او را وارد دوزخ می کنم و به آتش دوزخ می سوزانم )) ! (ساصلیه سقر) .
▫️((سقر)) در اصل از ماده ((سقر)) (بر وزن فقر) به معنی دگرگون شدن و ذوب شدن بر اثر تابش آفتاب است ، سپس به عنوان یکی از نامهای جهنم انتخاب شده است ، و کرارا در آیات قرآن آمده ، و انتخاب این نام اشاره به عذابهای هولناک دوزخ است که دامان اهل خود را می گیرد ، بعضی نیز آن را نام یکی از طبقات و درکات هول انگیز دوزخ دانسته اند .
🔹سپس برای بیان عظمت و شدت عذاب دوزخ می گوید : ((تو چه می دانی که سقر چیست )) (و ما ادریک ما سقر) یعنی به قدری عذاب آن شدید است که از دایره تصور بیرون می باشد ، و به فکر هیچکس نمی گنجد ، همانگونه که اهمیت نعمتهای بهشتی و عظمت آن به فکر کسی خطور نمی کند .
🔸((نه چیزی را باقی می گذارد ، و نه رها می سازد)) ! (لا تبقی و لا تذر) این جمله ممکن است اشاره به آن باشد که آتش دوزخ بر خلاف آتش دنیا که گاه در نقطه ای از بدن اثر می کند ، و نقطه دیگر سالم می ماند ، و گاه در جسم اثر می گذارد ، و روح از آن در امان می باشد آتشی است فراگیر که تمامی وجود انسان را در بر می گیرد ، و هیچ چیز را رها نمی کند .
🔸بعضی نیز گفته اند منظور این است که نه دوزخیان را می میراند و نه زنده نگه می دارد ، و بلکه پیوسته در میان مرگ و حیات گرفتارند همانگونه که در آیه 13 سوره اعلی آمده لا یموت فیها و لا یحیی ((نه در آن می میرد نه زنده می ماند)) !
🔹یا اینکه نه پوست و گوشتی بر تن می گذارد و نه استخوان را سالم می گذارد ، بنابراین مفهوم آیه این نیست که به کلی می سوزاند و نابود می کند چرا که این معنی با آنچه در آیه 56 سوره نساء آمده سازگار نیست ، آنجا که می فرماید : کلما نضجت جلودهم بدلناهم جلودا غیرها لیذوقوا العذاب : ((هر زمان که پوستهای تن آنها می سوزد پوستهای دیگری بر آن می رویانیم تا مجازات الهی را بچشند)) !
ادامه دارد....
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom