#تحلیل_و_بررسی 9
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر
#دنیا_خانه_امتحان
#امتحان
#علامه_مصباح_یزدی
#مصباح_یزدی
🔅🔅🔅
📌 دنیا دانشگاه آمتحان
📈 انتظار راحتي در دنيا، آرزويي خام
📐 عرايضم را با بيان يک خاطره شروع ميکنم. در دوران نوجواني بنده گمان ميکردم - شايد هم به ما القا ميشد - که دين آمده است تا امور دنيايي مردم را اصلاح کند، جامعه را سامان بخشد و جرم و جنايت را کاهش دهد تا مردم يک زندگي آرام و توأم با خوشبختي داشته باشند.
📐 اين يک بينش کلي بود که در فضاي فرهنگي آن زمان، دستکم در دوران نوجواني ما رايج بود. بر اين اساس کساني توصيه ميکردند - احيانا خودمان هم همين عقيده را داشتيم - که بايد دين را ياد بگيريم و به ديگران ياد بدهيم و سعي کنيم بهدرستي اجرا شود تا جامعه اصلاح و مفاسد و گرفتاريها کاهش يابد. شايد کم نبودند و کم نيستند کساني که چنين انديشهاي دارند. البته فکر غلطي هم نيست. اما در آن زمان گاهي سؤالي به ذهنمان ميآمد که در آن فضا چندان زمينه طرح آن وجود نداشت و چندان جرأت طرحش را هم نداشتيم و آن اين بود که بالاخره خدايي که ميخواهد انسان را بهوسيله دين، پيغمبران، ائمه و مؤمنين اصلاح کند آيا امکان نداشت کاري کند که زحمت اينها کمتر شود؟
📐 بالاخره برداشت ما اين بود که در عالم خلقت کساني مثل ائمه اطهار صلواتاللهعليهماجمعين و انسانهاي نزديک به آنها - کساني که تعداد آنها نسبت به عموم مردم بسيار کم است - بايد فدا شوند و آن گرفتاريها، مصيبتها، زندانها و توهينها را ببينند و با آن وضع فجيع کشته شوند تا ما کمتر ظلم و جنايت کنيم.
📐 ازاينرو اين سؤال به ذهنمان ميرسيد که آيا امکان نداشت خدا کاري کند که اينها به خاطر ما اين اندازه آزار و اذيت نبينند؟ آيا حتما بايد وجود عزيزي مثل امام حسين عليهالسلام نه تنها خودش بلکه همه يارانش تا طفل شيرخوارهاش همه شهيد شوند؟ آيا امکان نداشت خدا کاري کند که هزينه هدايت مردم کمتر شود؟ اين سؤال در همان عالم کودکي به ذهن من ميآمد و بعدها هم ادامه پيدا کرد و چندان زود هم به پاسخش نرسيدم. بعدها که بهتدريج بيشتر به قرآن نزديک شدم - دروس ما اعم از مقدمات و سطوح فقه و اصول، ملازمهاي با خواندنِ زياد قرآن و فراگيري معارف آن نداشت - و به دلائلي، که شايد مهمترين آنها وجود مرحوم علامه طباطبايي رضواناللهعليه و شرفيابي به خدمت ايشان و توفيق شرکت در درس تفسير ايشان بود،
📐 بيشتر با معارف قرآن آشنا شدم، و به ذهنم رسيد که گويا آن زمينه فکري ما اندکي نقص داشته است. چراکه گمان ميکرديم دين و پيامبران آمدهاند تا جامعه را بهگونهاي اصلاح کنند که مردم زندگي راحت و آسودهاي داشته باشند.
📐 گويا اين سخن يک ضميمهاي هم دارد و ما از آن غفلت داشتيم. حقيقت اين است که اين بينش يک پيشفرض ضمني ناگفته و نانوشتهاي دارد و آن اين است که هدف ما خوشي در دنيا است و خدا ميخواسته است که مردم در زندگي دنيايي خويشْ خوش، راحت و آسوده باشند. برايناساس، چارهاي انديشيده و دين و پيامبران را فرستاده تا مردم به دين و دستورات انبيا عمل کنند و هدايت شوند تا در دنيا زندگي مرفهي داشته باشند و اين هدف نهايي خلقت، تشريع دين، ارسال انبيا و انزال کتب است.
📈 امتحان، سنت حتمي الهي
اما پس از اينکه با قرآن اندکي بيشتر مأنوس شديم ديديم که لحن قرآن اينگونه نيست. براي مثال اين آيه را ملاحظه بفرماييد: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم، بسم الله الرحمن الرحيم * الم * أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ * وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ؛[1]«به نام خداوند بخشنده مهربان. الف لام ميم. آيا مردم پنداشتند كه تا گفتند ايمان آورديم، رها مىشوند و مورد آزمايش قرار نمىگيرند؟ و به يقين، كسانى را كه پيش از اينان بودند آزموديم، تا خدا آنان را كه راست گفتهاند معلوم دارد و دروغگويان را [نيز] معلوم دارد.»
🔅🔅🔅
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
#تحلیل_و_بررسی 10
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر
#دنیا_خانه_امتحان
#امتحان
#علامه_مصباح_یزدی
#مصباح_یزدی
🔅🔅🔅
📐 اين لحن با لحن کسي فرق دارد که ميخواهد بگويد: اي مردم! کار خوب انجام دهيد تا زندگي راحتي داشته باشيد. خداي متعال در اين آيات ميفرمايد: برخي گمان ميکنند که با اظهار ايمان، کار تمام است و به بهشت ميروند و ديگر کاري با آنها نداريم و آنها را دچار فتنه نميکنيم. سؤال در اين آيه، استفهام انکاري است. اين آيه ميخواهد بگويد اگر چنين گماني داشته باشيد گمان غلطي داريد. خداي متعال ميفرمايد: ما پيشينيان را مورد فتنه قرار داديم و شما را هم مورد فتنه قرار خواهيم داد.
📐 از اين سياقْ آيات فراوان داريم. الحمدلله همه شما اهل فضلايد و با اين آيات آشنا هستيد. اين يک بينش ديگري است. برايناساس، هدف اين نبوده که مردم در اين دنيا خوش باشند و زندگي کاملا راحت و بيجرم و جنايتي داشته باشند و ديگر تمام. نه اين گونه نيست. بايد مردم امتحان شوند (لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا)[2] آن هم نه امتحاني ساده به اين معنا که تکليفي ساده براي آنها معين شود تا معلوم شود چه کسي به آن عمل ميکند و چه کسي عمل نميکند، بلکه امتحانهاي پيچيدهاي که اشخاص خيلي بافراست را متحير و گيج ميکند و نميدانند چه کنند.
📐 خداي متعال ميفرمايد اينگونه امتحانها، هم براي پيشينيان بوده و هم براي شما خواهد بود؛ام حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء وَزُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللّهِ؛[3] «آيا پنداشتيد كه داخل بهشت مىشويد و حال آنكه هنوز مانند آنچه بر سرِ پيشينيان شما آمد، بر سرِ شما نيامده است؟ آنان دچار سختى و زيان شدند و متزلزل شدند تا جايى كه پيامبر و كسانى كه با وى ايمان آورده بودند گفتند: يارى خدا كى خواهد بود؟» گمان ميکنيد همين که يک زندگي آرامي داشته باشيد و بياييد و برويد و درسي بخوانيد، تجارتي و کسب و کاري براي مردم توليد کنيد و با تحريمها مبارزه کنيد ديگر تمام ميشود؟! اينها همه يک مقدمه، يک ابزار امتحان و يک برگه امتحان است. کل دوره زندگي شما و زندگي هزاران ساله بشر، يک جلسه امتحان است تا از اين امتحان چگونه بيرون بياييد و بعد از اين امتحان، نتايج آن را دريافت خواهيد کرد. نتايجْ بعد از اين امتحان مشخص ميشود.
📐 اگر گمان کنيد که هدف زندگي شما در اين دنيا راحتي و رفاه است اشتباه کردهايد. اينجا دار امتحان و جلسه امتحان است و هر روز يکگونه امتحان گرفته ميشود و هر کسي استعداد و ظرفيت بيشتري داشته باشد امتحان سختتري از او گرفته ميشود و اين هم امري طبيعي است. چراکه از دانشآموز ابتدايي يک طور امتحان ميگيرند و براي ورود به دانشگاه طور ديگري، و در پايان هم براي دادن مدرک دکتري به گونه ديگري امتحان برگزار ميکنند و اين امتحانها مرحله به مرحله سختتر ميشود. هر چه انسان رشد کند و ظرفيتش بيشتر شود و امکان تکامل بيشتري پيدا کند امتحانهاي او سختتر خواهد شد.آياتي درباره بلا، فتنه، امتحان و امثال اينها در قرآن کريم آمده است که شما با آنها آشنا هستيد و ميتوانيد به راحتي آنها را جمعآوري کنيد.
📈 امتحان جامعه اسلامي در کلام مولا علي عليهالسلام
در ادامه به چند نمونه از روايات هم اشاره ميکنم. اميرالمؤمنين عليهالسلام ميفرمايد:أَلَا وإِنَّ بَلِيَّتَكُمْ قَدْ عَادَتْ كَهَيْئَتِهَا يَوْمَ بَعَثَ اللَّهُ نَبِيَّهُ صلىاللهعليهوآله وَالَّذِي بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَلَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً وَلَتُسَاطُنَ سَوْطَ الْقِدر حَتَّى يَعُودَ أَسْفَلُكُمْ أَعْلَاكُمْ وَأَعْلَاكُمْ أَسْفَلَكُمْوَلَيَسْبِقَنَّ سَبَّاقُونَ كَانُوا قَصَّرُوا وَ لَيُقَصِّرَنَّ سَبَّاقُونَ كَانُوا سَبَقُوا؛[4] «همانا امتحان شما مانند روزى كه خدا پيغمبرش صلّىاللَّهعليهوآله را مبعوث ساخت رجوع كرده است. سوگند به آن كسي که او را بهحق برانگيخت كه شما وساوس و آراء مختلف پيدا كنيد و غربال شويد، تا آنجا كه افراد پائين از شما بالا آيند و بالائيها بهزير روند و پيشىگيرندگانى كه كوتاهى ميكردند، بهپيش تازند، و پيشىگيرندگانى كه پيش ميتاختند كوتاهى كنند.»
🔅🔅🔅
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه 5-99.mp3
10.48M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 27
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 5
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَلْبِسْنِی عَافِیتَک، وَ جَلِّلْنِی عَافِیتَک ...
خداوندا بر محمد و آلش درود فرست، و لباس عافیت بر من بپوشان، و سراپایم را به عافیت فراگیر، ....
⏪ صلوات رمز عبور پذیرش دعا
⏪ نظام هستی نظام اسباب و علل (اسباب و علل مادی و اسباب و علل فرامادی)
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: أَبَى اَللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ اَلْأَشْيَاءَ إِلاَّ بِأَسْبَابٍ فَجَعَلَ لِكُلِّ شَيْءٍ سَبَباً ...( الکافي , جلد 1 , صفحه 183)
امام صادق عليه السّلام فرمود:خداوند خوددارى مىكند از اينكه هر كارى را بدون اسباب انجام دهد پس براى هرچيز سببى قرار داد.
☑️ 1- از این احادیث قاعده«جریان اشیاء به وسیله اسباب» فهمیده میشود. قاعدهای که بیانگر یک امر کلی الهی است و آن بیانگر این مطلب است که خداوند نمیخواهد هر کاری را از راه اعجاز و معجزه به انجام برساند. بلکه برای هر چیزی یک خاصیتی قرار داده که به طور طبیعی وظیفه و نقش خود را به ایفا میکنند.
☑️ 2-علاوه بر اسباب و علل مادی و شناخته شده علل و اسباب فرامادی نیز وجود دارد که از جمله ای علل دعا و نیایش و توسل است.
☑️ 3- بنابر توحید ناب لا موثر فی الوجود الا الله تاثیری گذاری اشیا و پدیده ها در اختیار خداوند است.
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
مراقب گوهرهای درون خود باشیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#انسان_شناسی
@rahighemakhtoom
آموزه های ناب اسلامی با بیان رهروان راه ائمه اطهار علیهم السلام در کانال قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
081.mp3
7.38M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه 7
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قرآن
#اسلام
#الشیخ_محمد_الصدیق_منشاوی
#قاریان
#تلاوت_قرآن
#سوره_بقره
🔅🔅🔅
📌 تلاوت استاد الشیخ محمد صدیق منشاوی
🕑 زمان: 30دقیقه
📈 ااین تلاوت شامل آیات ۱۴۲ تا ۱۶۴ سوره مبارکه بقره است .
🔅🔅🔅
✅نشر و تبلیغ آموزه های ناب وحیانی را از دیگران دریغ نکنیم.
@rahighemakhtoom
#عطار_نیشابوری
#رنج_سختی_تحریم
#قرآن
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📈 فراز و فرود
⏪ این اصطلاح «فراز و فرود» از لطیف ترین تعبیرات شیخ فرید الدین عطار در منطق الطیر است.[1] انسان بخواهد در فراز و نشیب آسوده باشد، در حوادث تلخ آرام باشد، به تعبیرات روایی ما كه مثل كوه باشد كه «لا تُحَرِّكَهُ العَوَاصِف»[2] باشد، آرام باشد، راه آن چیست؟ ما برویم جایی زندگی كنیم كه رخداد تلخ نباشد؟! این در دنیا نیست! آن كه ما را آفرید یعنی خدا با لام قسم, قسم یاد كرد: ﴿لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی كَبَدٍ﴾؛[3] «كَبَد» یعنی رنج, «كَبِد» این گوشه دستگاه گوارش است، ولی «كَبَد» یعنی رنج, «مكابده» یعنی رنج. فرمود: من قسم یاد می كنم انسان را در پِرس و فشار خلق كردم. ما تا زنده ایم و نفس می كشیم فشار است، اینجا جای فشار است، جای آسایش و راحتی جای دیگر است.
⏪ خدایی كه قسم یاد كرد، فرمود قسم یاد می كنم من انسان را در «كَبَد» خلق كردم، آیا راه چاره هم داد یا نداد؟ فرمود بله راه چاره این است؛ یك عدّه هستند كه «لا تُحَرِّكَهُ العَوَاصِف» حوادث تلخ, رخداد تلخ, اقبال و ادبار مردم, اقبال و ادبار دنیا آدم را نمی رنجاند، چه وقت می شود انسان به جایی برسد كه اقبال و ادبار مردم آدم را نرنجاند و نلرزاند؟ اگر صاحب درجه ایمان باشیم كم و بیش ممكن است ـ محفوظ هستیم ـ ولی با فشار محفوظ می باشیم; ولی اگر این «لام» افتاد: ﴿لَهُمْ دَرَجاتٌ﴾ نبود، شد ﴿هُمْ دَرَجاتٌ﴾ او خودش ما را حفظ می كند، راحت راحت هستیم.
⏪ مرحوم كلینی (رضوان الله تعالی علیه) از وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) نقل می كند: «لَو مَاتَ مَن بَینِ المَشرِقِ وَ المَغرِبِ لَمَا استَوحَشتُ بَعدَ أَن یكُونَ القُرآنُ مَعِی»؛[4] فرمود اگر همه مردم روی زمین بمیرند و من تنها بمانم، مادامی كه قرآن با من است، من احساس هراس ندارم، این یك معنای ظاهری دارد؛ یعنی اگر همه مردم بمیرند من تنها باشم, معنای دقیق آن این است كه همه كافر باشند و من تنها مسلمان باشم از تحریمِ كسی نمی ترسم, این بیان امام سجاد است: «لَو مَاتَ مَن بَینِ المَشرِقِ وَ المَغرِبِ لَمَا استَوحَشتُ بَعدَ أَن یكُونَ القُرآنُ مَعِی»، این راه باز است!
[1] . عطار، دیوان اشعار، غزل شماره337؛ «ز سرگشتگی زیر چوگان چرخ ٭٭٭ چو گویی ندانی فراز از فرود».
[2] . الکافی(ط ـ الاسلامیة)، ج1، ص455.
[3] . سوره بلد، آیه4.
[4] . الکافی(ط ـ الاسلامیة)، ج2، ص602.
📚 دیدار خادمان حرم شاه عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) با حضرت استاد
تاریخ: 1393/12/04
🔅🔅🔅
✅نشر و تبلیغ آموزه های ناب وحیانی را از دیگران دریغ نکنیم.
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(93)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#الرحمن
#الرحیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4)
📌 لطایف و اشارات
📈 5 ـ قيامت، روز ظهور دين
📐 خداي سبحان در دنيا ظواهر دين، همانند لزوم اطاعت و پرهيز از معصيت را به انسانها نمايانده است، ولي از اسرار دين، تنها به بخش ناچيزي اشاره كرده است؛ مانند اين كه غيبت را نان خُورِشِ سگهاي دوزخ معرفي كرده است: «إياكم والغيبة فإنها إِدام كلاب النار» [بحار، ج 72، ص 256.]و در قيامت حقيقت و باطن غيبت و ساير گناهان و بلكه همهي حقيقت دين، اعمّ از جزا و غير آن، ظهور خواهد كرد؛ زيرا عنوانِ دين، در موارد متعدد به معناي شريعت الهي و ملّت كه جامع عقيده، اخلاق و عمل است استعمال شده است.
📐 از اين رو در قرآن كريم روز قيامت «روز دين» معرفي شده است؛ مانند: (وإنّ الفجار لفي جحيم يصلونها يومَ الدين وما هم عنها بغائبين وما أدريك ما يوم الدين ثم ما أدريك ما يوم الدين يوم لا تملك نفس لنفس شيئاً والأمر يومئذٍ لله) [1]، (إن الدين
لواقع) [سورهي ذاريات، آيهي 6.]، (يسئلون أيّان يوم الدّين)[ سورهي ذاريات، آيهي 12.]. آيات مزبور وقوع دين (قيامت) را حتمي و واقعي معرفي مي كند و دين افزون بر جزا، حقايق فراواني دارد، مانند توحيد، نبوت، ولايت، باطن انسانها و باطن تكليف و اسرار عبادات و در قيامت باطن همهي اين مجموعه ظهور مي كند.
📝 پی نوشت:
[1]ـ سورهي انفطار، آيات 19 ـ 14. انسانها در دنيا يا بر اساس «روابط» كار مي كنند يا بر محور «ضوابط»؛ اما در قيامت هم راه ضوابط (كار شخص براي خود) بسته است و هم راه روابط (كار ديگران براي شخص). قرآن كريم دربارهي قطع ضوابط مي فرمايد: تقطعت بهم الأسباب (سورهي بقره، آيهي 166). در دنيا بر اساس نظام علّي و معلولي، گرسنه و تشنه با طعام و آب خود را سير و سيراب مي كنند، اما اين علل و اسباب در قيامت قطع مي شود. از اين رو راهي براي رفع گرسنگي و تشنگي نيست. دربارهي قطع روابط نيز مي فرمايد: پس از دميده شدن در صور نَسَب رخت برمي بندد: فلا أنساب بينهم (سورهي مؤمنون، آيهي 101)؛ همه از خاك سربرمي آورند و نسبتها و روابط برچيده مي شود. برخلاف دنيا كه برادري مشكل برادر خود يا پدري مشكل خانوادهي خود را حل مي كرد، رشته هاي ارتباط در قيامت گسسته است: لابيع فيه ولا خلّة (سورهي بقره، آيهي 254)؛ نه از داد و ستد خبري است و نه از دوست يابي و رفيق بازي. در آن روز احدي مالك چيزي نيست و كار تنها به دست خداست. البته شفاعت، امري ثابت و حق است، ولي زمينه سازي آن در دنياست. آنها كه در دنيا زمينه سعادت آخرت را فراهم كرده اند، در قيامت از محصول كار خود بهره مي برند؛ اما اگر در دنيا با شفعاي قيامت پيوندي نداشته اند، در قيامت نمي توانند از آن مدد بگيرند.
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(94)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#الرحمن
#الرحیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4)
📌 لطایف و اشارات
📈 5 ـ قيامت، روز ظهور دين
📐 خداي سبحان دربارهي ظهور باطن قرآن در قيامت مي فرمايد: (يوم يأتي تأويله) [سورهي اعراف، آيهي 53.]و تأويل قرآن همان حقيقتِ عيني و خارجي آن است. معارف گسترده قرآن كريم در قيامت به گونه اي ظهور مي كند كه زمينهي اختلاف در هيچ امري باقي نمي ماند. قهراً بطلان همهي مكاتب روشن مي شود و از ميان فتاواي مختلف، فتواي حق و از ميان مكاتب گوناگون، مكتب حق ظاهر مي گردد؛ چنانكه در آن روز جايي براي كفر و شك نيز نمي ماند؛ در دنيا ممكن است كسي در عين مراجعه به محكمهي اسلامي، ناراضي برگردد و امر بر او مشتبه شود كه آيا قاضي به حق داوري كرده است يا نه، ولي در قيامت همه حجابها زايل مي شود و واقعيّت امر بر كسي مشتبه نمي شود.
📐 ظهور همهي معارف قرآن و همهي ابعاد دين در قيامت همان است كه در قرآن كريم با تعبير «توفيهي دين» مطرح شده است: (يومئذ يوفّيهم الله دينهم الحق ويعلمون أن الله هو الحق المبين)[ سورهي نور، آيهي 25.]. توفيهي دين حق، آشكار كردن همهي اسرار درون دين بر همگان است. اگر دين تنها به معناي جزا بود در ذيل اين آيهي
كريمه به جاي (يعلمون أن الله هو الحق المبين) مي فرمود: «ويعلمون أن الله هو القهّار المنتقم»؛ يعني در قيامت به قهر و انتقام خدا آگاه مي شوند. در قيامت انسانها مي فهمند كه خداوند، حقِّ روشني بود، ولي آن را نمي ديدند. گرچه حق در دنيا نيز روشن است؛ زيرا خداي سبحان كه نور آسمانها و زمين است، يعني ظهور آسمانها و زمين به اوست: (الله نور السماوات والأرض) [سورهي نور، آيهي 35.]، حجابي ندارد و حِرمان از شهود او بر اثر پرده اي است كه انسان بر خود آويخته است[1]. از اين رو قرآن كريم چشمهاي كافران جهنّمي را در غطاء و حجاب مي داند: (الّذين كانت أعينهم في غطاء عن ذكري) [سورهي كهف، آيهي 101.]و چشم باطن گروهي را كور معرّفي مي كند: (لا تعمي الأبصار ولكن تعمي القلوب التي في الصّدور)[ سورهي حج، آيهي 46.].
⏪ يادآوري اين نكتهي قرآني نيز در پايان اين بحث سودمند است كه اختلاف در دنيا پاياني ندارد و حتي در زمان
ظهور حضرت وليّ عصر (سلام الله عليه) نيز اختلاف هست؛ زيرا كفر، نفاق و يهوديّت و مسيحيّت، گرچه خاموش و زير سلطهي حكومت اسلامي است و يهوديان و مسيحيان جزيه مي پردازند، اما حضور و اقدام نيز دارند و سرانجام نيز حضرت مهدي (عجّل الله تعالي فرجه الشريف) به دست مخالفان تبهكار به شهادت مي رسد.
📐 بقاي يهوديان و مسيحيان تا روز قيامت از برخي آيات قرآن كريم استفاده مي شود: (فأغرينا بينهم العداوة والبغضاء إلي يوم القيمة) [1]، (وألقينا بينهم العداوة والبغضاء إلي يوم القيمة)[2]. بنابراين، روز ظهور مصلح كلّ نيز روز ظهور كاملِ حق نيست، بلكه تنها در صحنهي قيامت است كه خداوند همهي حقيقت دين را توفيه مي كند؛ به گونه اي كه همگان حق را آشكارا مشاهده مي كنند.
========
📝 پی نوشت:
[1]ـ بنابراين، در دنيا انسان مي تواند خدا را ببيند، اما با چشم سِرّ، نه با چشم سَر. امام صادق(عليه السلام) در پاسخ پرسش ابوبصير كه آيا مؤمنان در قيامت خدا را مي بينند، فرمود: «قبل از قيامت، در همان موطني كه به نداي ألستُ بربّكم (سورهي اعراف، آيهي 172) پاسخ گفتند او را مشاهده كردند». آنگاه آن حضرت به ابوبصير نابينا فرمودند: «مگر تو هم اكنون خدا را مشاهده نمي كني» سپس ابوبصير از امام (عليه السلام) اجازه نقل اين حديث را خواست، ولي حضرت امتناع فرمودند و سرّ امتناع را اين گونه بيان كردند كه «مخاطبان تو معناي رؤيت واِبصارِ خدا را نمي فهمند و آن را ديدن با چشم ظاهر پنداشته، با انكار آن به خدا كفر مي ورزند (توحيد صدوق، باب ما جاء فى الرؤية، ح 20).
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
@rahighemakhtoom
✅ زیبایی آفرینش
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#خلقت
#زیبایی
#زیبایی_خلقت
@rahighemakhtoom
Al-Takaathur01.mp3
12.1M
#چشمه_حکمت
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_تکاثر
#سوره_تکاثر
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت8:تفسیر صوتی سوره تکاثر
📼 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
تفسير سوره تکاثر.docx
49.3K
#چشمه_حکمت
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_تکاثر
#سوره_تکاثر
#تفسیر_متنی
🔅🔅🔅
📌نگاشت9:تفسیر #متنی سوره تکاثر
📼 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره تکاثر.docx
25.9K
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_همزه
#پویش_موضوعی
#سوره_تکاثر
📌 نگاشت 10: پویش موضوعی سوره تکاثر
✅فایل متنی پویش موضوعی سوره تکاثرحاوی بیش از300 نکته برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند.
⏪ رحیق: یعنی باده ناب یعنی شراب بهشتی واژه ای برگرفته از آیه 25 سوره مطففین
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 6-1-99.mp3
7.52M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 28
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 6
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَلْبِسْنِی عَافِیتَک، وَ جَلِّلْنِی عَافِیتَک وَ حَصِّنِّی بِعَافِیتِک،...
✳️ - ضرورت رابطه دو سویه بین انسان و اجزای هستی یکی از رمز و رازهای تکرار واژه عافیت
در دعا
✳️ - ساختار جهان هستی ساختاری نظام مند و مرتبط با یکدیگر
در ساختار منظم جهان هستی رابطه ای دوطرفه بین اجزای آن وجود دارد ، بین انسان وپدیده هایی که در عالم وجود قرار دارد؛رابطه است و انسان موجودی است که نیازهای گسترده و متنوعی دارد؛ که خدای تعالی برای هرکدام از آن نیازها یک پاسخی قرارداده است.
✳️ عافیتهایی که در این دعای شریفه وجود دارد اشاره دارد به یکی از آن مواردی که هست. مثل أَلْبِسْنِی، جَلِّلْنِی، حَصِّنِّی، أَکْرِمْنِی، أَغْنِنِی بِعَافِیَتِکَ، أَفْرِشْنِی... هرکدام از اینها یک بُعدی از ابعاد فردی و اجتماعی و خانوادگی و روحی و جسمی و دنیایی و آخرتی انسان را اشاره میکند.
❇️ در قاموس فیروز آبادی آمده است که: «العَافِیهُ: دِفاعُ اللّهِ عَنِ العَبد» عافیت دفاع خدا از بنده است. خدا از بنده دفاع میکند.(به وسیله اسباب و علل شناخته شده و اسباب و عللی که برای بشر ناشناخته است .)
❇️ وقتی میگوییم عافِنی یعنی خدایا این صحت را به من ببخش و من را از بدیها دور کن. دفع و رفع همه مکروهات، چه مکروه روحی باشد، چه بدنی باشد، چه دنیایی باشد، چه آخرت باشد، چه ظاهری باشد، چه باطنی باشد. همه اینها وقتی از انسان دور شد انسان در حالت عافیت قرارگرفته است.
@rahighemakhtoom
shabaniyeh8_p2.pdf
142.4K
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📝 متن #سخنرانی_موضوعی
#شرح_مناجات_شعبانیه
🕑 جلسه هشتم
▪️ تاریخ: 1370/04/29
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای23 صحیفه 7-1.99.mp3
8.3M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 29
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه 7
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَلْبِسْنِی عَافِیتَک، وَ جَلِّلْنِی عَافِیتَک وَ حَصِّنِّی بِعَافِیتِک،...
✳️ انسان تنها موجودی که به پوشش و لباس نیاز دارد
✅ کارکرد لباس و پوشش:
يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَيْرٌ ؛ ذَلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ( آیه 26 سوره اعراف)
-تعبیر به انزلنا وآیه بودن حکایت از نعمت بودن
- کارکرد عیب پوشی
- آراستگی و زیبایی
- محافظت در برابر سرما و گرما و زیان ها و زشتی های دیگری که ممکن است در بدن وجود داشته باشد و یا به جسم برسد
وجعل لکم سرابیل تقیکم الحَرّو سرابیل تقیکم بأسکم (نحل/81)
خدایا!عافیتت را بر من بپوشان چرا که با عافیت توست که این بدن و جسم ضعیف از آسیب های طبیعت در امان و سالم می ماند و اگر پوشش عافیت تو برجسم و جانم نباشد از زیبایی و آراستگی بی بهره خواهد بود.
- امام علی علیه السلام
هیچ جامه ای زیبا تر از سلامتی نیست.
اگر دو لباس خدا بر ما پوشیده باشد یکی از بهترین آن دو تا عافیت است که بر قامت ما پوشیده است.
- به حقيقت كه سلامتي دردين و دنيا، هر آينه نعمت با عظمت و موهبت بزرگي است.
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(163)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#پیام_ها_و_نکته_ها
همايش بين المللي #رياضي در سال #عزّت و افتخار حسيني (عليهالسلام)
🔅🔅🔅
⏪ 5. امام حسين(عليهالسلام) عنصر محوري پرهيز از پيروي حاكم جائر را لزوم تحرّز از ذلّت و وجوب حيازت عزّت دانست و اين اصل، يعني تولّي عزّت وتبرّي از ذلّت، اختصاصي به امام معصوم ندارد، بلكه اجراي آن بر هر متدين متعهدي لازم است. بيان آن حضرت در نزاهت از ذلّت و برائت از بردگي و فرار و صيانت از اقرار ذليلانه اين است: «ألا و إنّ الدّعيّ بن الدعيّ قد تركني بين السلّة و الذلّة و هيهات له ذلك هيهات منّي الذلّة، أبي الله ذلك ورسوله و المؤمنون و جدود طهرت و حجور طابت ان نؤثر طاعة اللئام علي مصارع الكرام».[ بحار الانوار، ج 45، ص 83.]مقصود آن حضرت(عليهالسلام) از كلمه «منّا»، خصوص اهل بيت عصمت(عليهمالسلام) نيست، زيرا لزوم تحرّز از سلطه بيگانه و مذلّت استبداد، از خصايص اَسْرَه عصمت(عليهمالسلام) نيست؛ لذا فرمود: خداوند از ذلت ما اِبا دارد و پيامبر تأبّي دارد و مؤمنان امتناع مي ورزند
.
⏪ 6. فرهنگ حسيني(عليهالسلام) كه در ثناياي سيرت و سنّت آن حضرت و صحابه صهباي صهيب پرور وي بارز بود، نشان تعميم و توسعه آن در حوزه ديني است؛ مثلاً پرهيز از فَتْك و ترور «ابن زياد» توسط حضرت مسلم درخانه هاني كه «شريك بن اعور» بيمار در آن جا بستري بود و عبيدالله بن زياد به عيادت وي آمد، زيرا وقتي به آن حضرت پيشنهاد ترور ابن زياد را دادند و وي نپذيرفت، در جواب سؤال اعتراض آميز گفت: رسول خدا فرمود: «إنّ الإيمان قيد الفتك لايفتك مؤمن»؛[ بحار الانوار، ج 44، ص 343.]يعني ايمان مانع ترور كردن است و مؤمن كسي را ترور نمي كند. اين حكم اختصاصي به امام معصوم و نايب خاص او ندارد، بلكه وظيفه هر مسلمان است، و همچنين به پرهيز از آغاز جنگ در جريان برخورد «حرّ بن يزيد رياحي» با سالار شهيدان كه يك وظيفه همگاني است و اختصاصي به معصوم(عليهالسلام) ندارد.
📐 همچنين تمام مطالب را با همراهان خود مطرح كردن و آنان را به دعوت مبهم و هدف مجهول سوق ندادن و خطر را از آنها مستور نكردن، از وظايف همگان است و توجه به آن در متن قيام امام حسين(عليهالسلام) كاملاً مشهود است، زيرا آن حضرت به طور مكرّّر، جايگاه خطير اين نهضت را گوشزد مي كرد و با آگاهي از شهادت مسلم بن عقيل(عليهالسلام)، اصحاب خود را مخيّر بين رفتن و ماندن نمود؛ چه اينكه در شب عاشورا آنان را آزاد گذاشت و مخيّر كرد. همه اين امور كه نشان عزّت و افتخار است، از اوصاف و نيز از وظايف مشترك ميان امام و امّت است.
🔅🔅🔅
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(164)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#پیام_ها_و_نکته_ها
همايش بين المللي #رياضي در سال #عزّت و افتخار حسيني (عليهالسلام)
🔅🔅🔅
⏪ 7. وظيفه امر به معروف و نهي از منكر، بدون اَشَر و بَطَر كه در وصاياي تاريخي امام حسين(عليهالسلام) مي تابد، از رسالت هاي عمومي است و هيچ اختصاصي به انسان معصوم ندارد؛ چه اينكه تكليف اصلاح مفاسد اجتماعي ويژه آن حضرت نبوده و نيست؛ در بخشي از وصيتنامه مكتوب امام حسين(عليهالسلام) چنين آمده است: «... و إنّي لم أخرج أشراً و لا بطراً و لا مفسداً و لا ظالماً و إنّما خرجت لطلب الإصلاح في أُمّة جدّي، أُريد أن آمر بالمعروف و أنهي عن المنكر و أسير بسيرة جدّي و أبي».[ بحار الانوار، ج 44، ص 328.]چه اينكه اِحْنَت و كينه طاغي باغي، مايه محنت و مِهانت عدالت پروران خواهد بود، و زندگي در چنين فضايي رنج آور، و مرگ عزيزانه و فاخرانه در آن سبب سعادت است؛ چه اينكه آن حضرت فرموده اند: «لا أري الموت إلّاسعادة و الحياة مع الظالمين إلّابرماً».[ همان، ص 192.]
⏪ اين بيان نوراني امام حسين(عليهالسلام) رسالت همگان را تبيين مي كند؛ لذا بسياري از پيام هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، امام راحلِ كه با بنان يا بيان ايشان به امت گرانقدر اسلام مي رسيد، مزيّن به رهنمودهاي سيّد الشهداء(عليهالسلام) بود، و مبارزان نستوه انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي، با مرثيه رساي آن حضرت، ايران زمين را از لوث استبداد و رَوْث استعمار تطهير كردند:
با صبا در چمن لاله سحر مي گفتم
كه شهيدانِ كِه اَند اين همه خونين كفنان؟[ ديوان حافظ.]
و خامان ره نرفته به زاويه عيش رفيه خزيده اند:
خامان ره نرفته چه دانند ذوق عشق
دريادلي بجوي، دليري، سرآمدي[ديوان حافظ.]
📐 اكنون كه به پايان اين پيام مي رسم، به شما انديشوران و رياضي دانان فرهيخته مملكت كه دانش آموختيد و حكمت رياضي اندوختيد، عرض مي كنم: تيغ تهاجم آهيخته بيگانه را با تدبير حكيمانه غلاف كنيد، تا فضاي دل نواز و حريم دل انگيز دانشگاه هاي كشور امام زمان(عليهالسلام)، همچنان از گزند هتك داخل و خارج، و از آسيب تطاول دشمنِ آگاه و دوستِ ناآگاه مصون بماند، و چون اين همايش عالمانه، در دانشگاه فردوسي فردوس مقام است، راقم اين سطور مطمئن است، اگر آن حكيم سترگ كه صدرالمتألهين شيرازي(قدسسرّه) در كتاب قيّم مبدأ و معاد خويش، بينش توحيدي وي را به عظمت ستود و شعر معروف وي را:
خداوند بالا و پستي تويي
ندانم چه اي، هر چه هستي تويي
عارفانه و حكيمانه تفسير كرد نه صرفاً اديبانه، در عصر خفقان تشيع نمي زيست و در روزگار رهايي پيروان اهل بيت عصمت(عليهمالسلام) در يوغ غم به سر نمي برد، به جاي سرودن شاهنامه و گفتنِ «عجم زنده كردم بدين پارسي»، شهادت نامه انشا مي فرمود و چنين مي سرود: «بشر زنده كردم بدين پارسي»؛ هر چند از بزرگ حكيمي چون ابوالقاسم فردوسي)رضوان الله عليه( كه تحميس و رزم آور است، به تنهايي بر نمي آيد كه نهضت عاشوراي سلطان دنيا و آخرت حضرت ابي عبدالله(عليهالسلام) را منظوم و منضود نمايد؛ چه اينكه از عارف رومي، جلال الدين محمد بلخي، معروف به مولوي نيزساخته نبود كه به تنهايي تمام كتاب بسيط خود را به داستان آسماني كربلا اختصاص دهد؛ حتي اگر جلفاي فردوسي ضميمه يلداي مولوي مي شد، هنوز نصف زلف يار ما نمي شد
[درازي شب يلدا و كوچه جلفا
اگر غلط نكنم نصف زلف يار من است
(نسخه: اگر بهم بنهم نصف زلف يار من است).
]
🔅🔅🔅
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
#تحلیل_و_بررسی 11
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر
#دنیا_خانه_امتحان
#امتحان
#علامه_مصباح_یزدی
#مصباح_یزدی
🔅🔅🔅
📈 امتحان جامعه اسلامي در کلام مولا علي عليهالسلام
📐 در ادامه به چند نمونه از روايات هم اشاره ميکنم. اميرالمؤمنين عليهالسلام ميفرمايد:أَلَا وإِنَّ بَلِيَّتَكُمْ قَدْ عَادَتْ كَهَيْئَتِهَا يَوْمَ بَعَثَ اللَّهُ نَبِيَّهُ صلىاللهعليهوآله وَالَّذِي بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَلَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً وَلَتُسَاطُنَ سَوْطَ الْقِدر حَتَّى يَعُودَ أَسْفَلُكُمْ أَعْلَاكُمْ وَأَعْلَاكُمْ أَسْفَلَكُمْوَلَيَسْبِقَنَّ سَبَّاقُونَ كَانُوا قَصَّرُوا وَ لَيُقَصِّرَنَّ سَبَّاقُونَ كَانُوا سَبَقُوا؛[4] «همانا امتحان شما مانند روزى كه خدا پيغمبرش صلّىاللَّهعليهوآله را مبعوث ساخت رجوع كرده است. سوگند به آن كسي که او را بهحق برانگيخت كه شما وساوس و آراء مختلف پيدا كنيد و غربال شويد، تا آنجا كه افراد پائين از شما بالا آيند و بالائيها بهزير روند و پيشىگيرندگانى كه كوتاهى ميكردند، بهپيش تازند، و پيشىگيرندگانى كه پيش ميتاختند كوتاهى كنند.»
⏪ مولا علي عليهالسلام قسم ميخورد به آن کسي که پيغمبر را به پيغمبري مبعوث کرد که شما زير و رو خواهيد شد و مثل حبوباتي ميشويد که در ديگ غذا ريخته ميشوند. وقتي آب به جوش ميآيد آن حبوبات زير و رو ميشوند و مدام پايينيها بالا و بالاييها پايين ميآيند و از يک طرف به طرف ديگر ميروند.
📐 امام علي عليهالسلام ميفرمايد: آن قدر شما را حرارت ميدهند که زير و رو ميشويد و کساني که در يک دوراني جزو سابقان و پيشگامان و راهنماي ديگران بودند عقب ميمانند و سقوط ميکنند و کساني که در گذشته اشتباهات و کوتاهيهايي داشتهاند در اثر اين فتنهها و زير و رو شدنها به پيش ميآيند و ترقي ميکنند. خداي متعال انسانها را بي امتحان رها نميکند؛أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُواأَن يَقُولُوا آمَنَّا؛ «آيا مردم گمان ميکنند که همينکه بگويند ايمان آورديم رها ميشوند؟» گمان ميکنيد اگر گفتيم ما مؤمن، انقلابي و حزباللهي هستيم کار تمام ميشودوَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ؟! خداي متعال ميفرمايد: ما اصلا اين عالم دنيا را براي همين امتحان کردن آفريديم. اشتباه ميکنيد اگر گمان کنيد که اينجا براي راحت زندگي کردن و خوشگذراني آفريده شده است.
🔅🔅🔅
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
#تحلیل_و_بررسی 12
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر
#دنیا_خانه_امتحان
#امتحان
#علامه_مصباح_یزدی
#مصباح_یزدی
🔅🔅🔅
📈 مدد الهي براي انتخاب انسان
📐 دنيا ابزاري براي امتحان است و وقتي از اين عالم برويد تازه زندگي شما شروع ميشود و براساس آن امتحانهايي که گذراندهايد نتيجه خواهيد گرفت؛وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ؛[5] «وحيات واقعي همانا سراي آخرت است.» اصلا زندگي حقيقي آن زندگي است.
▪ اين دنيا مقدمه و آزمايشگاه است. چند روزي بايد در اينجا پرورش پيدا کنيد تا براي شما زمينه انتخاب فراهم شود و شما خود راه خويش را انتخاب کنيد و به لوازم آن انتخاب هم ملتزم شويد. خداي متعال هم به شما ظلمي نخواهد کرد و راه را به شما نشان خواهد داد و زمينه رشد شما را هم فراهم ميکند و هر راهي را انتخاب کنيد زمينه پيشرفت در آن راه را برايتان فراهم ميکند؛ چه راه درست باشد چه راه غلط؛كُلاًّ نُّمِدُّ هَـؤُلاء وَهَـؤُلاء مِنْ عَطَاء رَبِّكَ وَمَا كَانَ عَطَاء رَبِّكَ مَحْظُورًا؛[6] « هر دو دسته، اينان و آنان را از عطاى پروردگارت مدد مىبخشيم، و عطاى پروردگارت [از كسى] منع نشده است.» خداي متعال هم دنياپرستان را کمک ميکند و هم آخرتخواهان را.
☑ امداد الهي به اين بستگي دارد که انسان چه راهي را انتخاب کند. انسان هر راهي را انتخاب کند خداوند در همان راه به او کمک ميکند و وسيله ترقي در همان راه را براي او فراهم ميکند. اگر انسان راه ابليس را انتخاب کند خداوند راه را براي او باز ميکند تا شخصي مثل صدام شود و اگر راه اولياي خدا و راه سيدالشهدا عليهالسلام را انتخاب کند بعد از چندين سال هم که شده زمينهاي براي او فراهم ميکند تا مثلا به سامراء برود و در راه دفاع از حرم اهلبيت عليهمالسلام به شهادت برسد. همه اينها بستگي به انتخاب انسان دارد تا چه چيزي آرزو کند. خداي متعال زمينه امتحان را فراهم ميکند و انتخاب راه با انسان است و خداوند در راهي که انتخاب کرده او را مدد ميرساند.
🔅🔅🔅
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
📌 دو وظیفه اصلی اهل علم و پژوهش
◀️ تزکیه نفس در امور اجتماعی
🔸ما باید محکم حرف بزنیم، متقن حرف بزنیم، طوری که مردم بفهمند.
🔸خدا غریق رحمت کند مرحوم خواجه را! ایشان در نقد حرفهای ابنرازی در شرح اشارات میگوید یک مؤلف، یک مصنّف، یک استاد وقتی میخواهد سخن بگوید، تألیفی داشته باشد، تدریسی داشته باشد باید این دو عنصر محوری را رعایت کند:
🔸یکی اینکه حرف طوری باشد که مخاطبان بفهمند.
🔸دوم اینکه محقّقان پشت پرده نتوانند نقد کنند.
🔸یعنی کسی که دارد یک جا سخنرانی میکند تنها مستمعان آن محفل را نبیند، بگوید در اینجا دهتا محقّق نشستند و این مردم هم نشستند، من باید طرزی حرف بزنم که هم مردم بفهمند، هم این محقّقین نقد نکنند.
🔸این طرز حرف زدن و کتاب نوشتن است که توده مردم بفهمند(یک عنصر)، محقّقین بپذیرند و نقد نکنند(این دو عنصر)
🔹گزیده درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره احزاب، آیات 53 الی 55
@rahighemakhtoom